ZWIĄZKI LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ Z GDYNIĄ

wtorek, 09 lutego 2016 16:42
Drukuj

gdyniagdynia1601070

W dniu 10 lutego 1920 roku w Pucku odbyła się bardzo ważna uroczystość - akt zaślubin Polski z Morzem Bałtyckim z udziałem generała Józefa Hallera oraz licznego grona działaczy Ligi Żeglugi Polskiej z jej Prezesem kontradmirałem Kazimierzem Porębskim.
W tym miejscu należy przypomnieć bardzo skróconą historię Ligi Morskiej i Rzecznej.
W dniu 1.10.1918 roku w Warszawie powołane zostało elitarne stowarzyszenie "Bandera Polska", w którego skład wchodziło 25 członków - ekspertów od gospodarki morskiej, marynarki wojennej, żeglugi śródlądowej. Na Prezesa Zarządu "Bandery Polskiej" wybrano kontradmirała Kazimierza Porębskiego. Było to pierwsza w historii Polski organizacja społeczna o szerokim profilu morskim i rzecznym. Na mapach Europy nie było jeszcze Państwa Polskiego.
W 1919 roku "Bandera Polska" przekształciła się w Ligę Żeglugi Polskiej, następnie w 1924 roku w Ligę Morską i Rzeczną a w 1930 roku w Ligę Morską i Kolonialną.
W 1944 roku Ligę Morską i Kolonialną przekształcono w Ligę Morską. W 1953 roku władze komunistyczne zlikwidowały Ligę Morska i Rzeczną.
Reaktywowana w 1982 roku przekształcona została w Ligę Morską i Rzeczną w 1999 roku.

gdymy kack 502gdyrok-1926-budowa-portu-w-gdynigsuper-historia-jak-sie-rodzila-potega-gdyni

W kilka miesięcy po uroczystości Zaślubin Polski z Morzem z inicjatywy kontradmirała Kazimierza Porębskiego inny członek Ligi Żeglugi Polskiej, inż. Tadeusz Wende przedstawił lokalizację budowy portu w Gdyni.
Zasługą Ligi Żeglugi Polskiej była inicjatywa budowy portu handlowego w Gdyni. Inny członek Zarządu Głównego Ligi Żeglugi Polskiej Julian Rummel w 1922 roku przygotował pracę p.t. "Port w Gdyni", która przekazana została ministrom, posłom i wielu wpływowym osobom w Polsce w celu przekonania ich do budowy portu w Gdyni.

gss kentucky w gdyni i przy tymczasowym molugdy0002ome2xmbqqh9s-c317-f3gdynia dworzec morski

Liga Żeglugi Polskiej zainicjowała organizację dorocznych regat żeglarskich w Gdyni. Pierwsze, z udziałem łodzi rybackich odbyły się w dniu 5 sierpnia 1922 roku.
Opracowanie p.t. "Port w Gdyni" można nazwać pierwszym "biznes planem" dotyczącym inwestycji portowych w Gdyni. Usilne zabiegi działaczy Ligi Żeglugi Polskiej spowodowały, że Sejm RP w dniu 23.09.1922 r. podjął uchwałę o budowie portu handlowego w Gdyni.
Budowniczym Gdyni oraz portu był inż. Tadeusz Wenda, działacz Ligi Żeglugi Polskiej.
Pisarz Stefan Żeromski, Członek Ligi Morskiej i Rzecznej zachwycony inicjatywą budowy Gdyni , portu handlowego i portu marynarki wojennej oraz rozwoju żeglugi śródlądowej napisał wspaniałą trylogię "Wisła" - 1918, "Wiatr od morza" - 1922 rok, "Międzymorze" - 1924 rok.
Inny członek Ligi Morskiej i Rzecznej inż. Eugeniusz Kwiatkowski, będąc ministrem przemysłu i handlu w rządzie Władysława Grabskiego, przyczynił się do budowy portu handlowego i portu rybackiego w Gdyni, rozbudowy Gdyni, budowy linii kolejowej ze Śląska do Gdyni.

gdy3imagesgdy4mare-nostrum0025gdynia dworzec pkpgdynia portowa 1929 fryzjergz14263267pg5dytytul

Z inicjatywy innego działacza Ligi Morskiej i Kolonialnej Andrzeja Wachowiaka w 1932 roku zapoczątkowano w Gdyni obchody Święta Morza z udziałem najwyższych władz państwowych. Działacze Ligi Morskiej i Rzecznej organizowali budowę Szkoły Morskiej w Gdyni (inż. Antoni Garnuszewski).
Po II wojnie światowej Członek Zarządu Głównego Ligi Morskiej inż. Eugeniusz Kwiatkowski w 1945 roku przyjął propozycję Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej na objęcie funkcji kierowniczej w Delegaturze Rządu do Spraw Wybrzeża.
Nadzorował odbudowę portów oraz innej infrastruktury morskiej m.in. w Gdyni.
Władze Polski Ludowej pozwoliły aby pracował na tym stanowisku do 1948 roku.
Budowa Gdyni oraz infrastruktury portowej i stoczniowej spowodowały, że miasto to należy do najnowocześniejszych w basenie Morza Bałtyckiego.. Stanowi doskonały przykład polskiej myśli technicznej. Jest miastem niezwykłym, zbudowanym z marzeń o morzu.
W 2016 roku Gdynia obchodzi Jubileusz - 90 rocznicy uzyskania praw miejskich.
Życzymy społeczności tego pięknego miasta dalszego dynamicznego rozwoju.

gdynia 0

Zebrał
Wacław L. Kowalski Prezes Zarządu
Klub "Bractwo Wiślane"-

Ilustracjami opatrzył-Z. Stankiewicz

Poprawiony: wtorek, 09 lutego 2016 16:52