POCZĄTKI POLSKIEJ FLOTY -1.

wtorek, 26 maja 2020 11:05
Drukuj

toru-270x277

Polska otrzymała dostęp do morza na mocy Traktatu Wersalskiego. Był to jednak tylko wąski pas wybrzeża pozbawiony jakiejkolwiek infrastruktury żeglugowej, ze wsią Gdynia i kilkoma niewielkimi miejscowościami, których ludność trudniła się w głównej mierze rybactwem. Wojsko Polskie zajęło te tereny w lutym 1920 roku.
Przygotowania do stworzenia warunków dla funkcjonowania przyszłej floty ruszyły już w 1918 roku, podczas trwającej jeszcze wojny. Powołane w odległym od wybrzeża Krakowie towarzystwo Żegluga Polska było jednak całkowicie pozbawione zaplecza gospodarczego i pełniło funkcję wyłącznie symboliczną oraz propagandową. Podobnie jak powstałe w Warszawie, także w 1918 roku, stowarzyszenie Bandera Polska przekształcone później w Ligę Żeglugi Polskiej.
Pierwsze polskie firmy żeglugowe sensu stricto powstałe w tych latach to armatorzy posiadający niezwykle skromną flotę. Co więcej, przedsiębiorstwa te tylko z nazwy były polskie, ze względu na to, że ich właścicielami byli Polacy, a na ich statkach podnoszono biało-czerwoną banderę. Armatorzy ci funkcjonowali z dala od kraju: Rylski i Spółka z pierwszym statkiem, który podniósł polską banderę - s/s "Polonja" w Baku, A. Emeryk ze statkiem "Mazowia" w Taganrogu, firma Kryński ze statkiem "Albatros" w Szanghaju, czy firma Grunblatt ze statkiem "Hanamet" we Władywostoku.
Inną grupę armatorów stanowiły spółki mieszane z udziałem kapitału Polonii. Były to: Polish-American Navigation Corporation posiadająca w okresie 1920-1922 siedem statków, m.in. s/s "Kraków" i s/s "Kościuszko", Polish Navigation Corporation z Nowego Jorku posiadająca dwa statki oraz Anglo-Polskie Towarzystwo Żeglugowe, również z dwoma statkami. Wszystkie one działały zaledwie kilka lat i upadły w 1922 roku podczas kryzysu żeglugowego. Podobny los spotkał armatorów działających krótkotrwale na terenie kraju: Towarzystwo Żeglugowe "Sarmacja" powołane w 1919 roku w Krakowie, Polsko-Bałtyckie Towarzystwo Handlowe i Transportowe "Pol-Bal" z Warszawy, Towarzystwo Żeglugowe "Lechia" S.A. z Gdyni, Polskie Towarzystwo Żeglugi Morskiej S.A. "Biały Orzeł" z Poznania oraz Żeglugę Wisła-Bałtyk z Tczewa.
PORTAL MARYNARSKI

portal marynarski

Poprawiony: wtorek, 26 maja 2020 11:14