"Nie rozbijaj się nad Wisłą"

poniedziałek, 15 lipca 2013 12:12
Drukuj

nie rozbijajW sobotę, 29. czerwca 2013 r., w Warszawie rozpoczęto miejską kampanię edukacyjno-informacyjną: "Nie rozbijaj się nad Wisłą". "Wrzuć śmieci do kosza, nie tłucz butelek, ciesz się czystością nad wodą" to najważniejsze komunikaty kampani mającej na celu przekonanie mieszkańców i turystów spędzających czas nad rzeką do sprzątania po sobie.

Pozostawione na bulwarze czy plażach śmieci to problem, z którym borykają się nie tylko służby miejskie, lecz także właściciele działających tu coraz liczniej klubokawiarni.

Problem śmieci, których liczba wzrasta wprost proporcjonalnie do zainteresowania Wisłą, dotyczy bowiem wszystkich, którzy lubią tu spędzać czas. Tymczasem tylko w ubiegłym roku służby sprzątające wywiozły z tej okolicy śmieci, którymi można by wypełnić dwa baseny olimpijskie (i kilka brodzików), czyli 3.5 tys. m3 odpadów z nielegalnych wysypisk w międzywalu i drugie tyle z nabrzeża.

Największym problemem związanym z utrzymaniem czystości w tych okolicach - a szczególnie na bulwarach i plażach - jest rozbite szkło. Jego usuwanie jest bardzo kłopotliwe, chociażby ze względu na chropowatą nawierzchnię bulwarów. Posprzątanie zajmuje kilkakrotnie więcej czasu niż wyrzucenie całych butelek do koszy na śmieci.

Na nabrzeżu jest już niemal 200 koszy. Każdy ma średnio 120 litrów pojemności. Dodatkowo w weekendy przy moście Poniatowskiego, na bulwarach i pod Centrum Nauki Kopernik, czyli w newralgicznych punktach, wkrótce pojawią się specjalne kontenery.

nie rozbijaj1 nie rzobijaj2 nie rozbijaj3 

Na odcinku centralnym - między mostem Łazienkowskim a Gdańskim - codziennie, przez cały rok, sprząta 12 osób. Czyszczą bulwary, łęgi oraz plaże. Te ostatnie co piątek  doprowadzają też do ładu z pomocą nowej maszyny do czyszczenia piachu, która jest jedynym tej wielkości urządzeniem w Polsce. Przesiewa ona piasek na głębokość 20 cm, wybierając kapsle, szkła, niedopałki i inne śmieci.

Do udziału w kampanii zgłosiło się już ponad 20 lokali  od "Cudu nad Wisłą" poczynając, przez "Pomost 511", "Barkę", "Temat: rzeka", po "River Cafe" i bar "Syrena". Chętni do udziału są nawet ci, którzy dopiero szykują się do otwarcia, m.in. na terenie Saskiej Kępy czy Żoliborza. Lista partnerów jest wciąż otwarta. Organizatorzy kampanii zachęcają wszystkich, którzy działają nad rzeką do włączenia się w propagowanie dbania o wspólną przestrzeń.

Źródło: Wisła Warszawa

Poprawiony: poniedziałek, 15 lipca 2013 23:46