"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna Archiwum Aktualności 2015
Aktualności 2015

2016

Email Drukuj PDF

2016images

 

Poprawiony: czwartek, 31 grudnia 2015 17:20
 

KOLEJNY SUKCES POLSKIEJ STOCZNI

Email Drukuj PDF

wodowanie promu estonia 1 595 314We wtorek, 29 grudnia 2015 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding zwodowano pierwszy z serii dwóch promów pasażersko-samochodowych budowanych dla Portu Tallinn. Było to 10 wodowanie statku w tej stoczni w roku 2015.
Nowoczesny, dwustronny prom pasażersko-samochodowy o stoczniowym numerze B616/1 powstaje na zamówienie estońskiego armatora TS Laevad OÜ (firmy - córki Portu Tallinn). Kontrakt z tym armatorem zakłada budowę dwóch całkowicie wyposażonych tego typu promów, a jego realizacja otwiera dla stoczni nowy rynek zbytu w północnej części Morza Bałtyckiego.
Jednym z atutów tych jednostek są niskie koszty eksploatacji. Zoptymalizowany kształt kadłuba, przystosowany do pracy w ciężkich warunkach lodowych, przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz mniejszej emisji toksycznych substancji do atmosfery. Wysoki poziom automatyki pozwala na eksploatację przy zmniejszonym do minimum stanie załogi.
Promy o długości 114 metrów jednorazowo będą mogły zabrać na pokład 150 samochodów osobowych oraz 600 pasażerów. Obsługiwać będą linie promowe z lądu stałego na estońskie wyspy Saaremaa and Hiiumaa.

Poprawiony: środa, 30 grudnia 2015 18:33 Więcej…
 

POLSKI ŚWIATOWY REKORD GUINNESSA W ŻEGLARSTWIE

Email Drukuj PDF

rekord1image005 595 314recordrekord566eba0ed9b2c 640x280

 

Kierownictwo organizacji GUINESS WORLD RECORDS (GWR) poinformowało, że nowym rekordzistą świata w kategorii: "Nawigacja - Najdalej na Południe" (Navigation - Most Southerly) został polski jacht Selma Expedition.
Nadesłany z Londynu komunikat Dyrekcji Zespołu Rekordów organizacji: Guinness World Records, stwierdza: "... z ogromną przyjemnością informujemy, że w kategorii: "Nawigacja - Najdalej na Południe" (Navigation - Most Southerly) został potwierdzony rekord jachtu Selma Expeditions i otrzymuje on prawo do nazwy: "POSIADACZ TYTUŁU ŚWIATOWEGO REKORDZISTY GUINNESSA".

Poprawiony: poniedziałek, 28 grudnia 2015 15:41 Więcej…
 

POLSKIE ŻYWE TORPEDY

Email Drukuj PDF

polskie-zywe-torpedy-w-1939-roku136

Nie tylko Japończycy mieli żołnierzy gotowych dokonać samobójczej akcji dla swojego kraju. Również w II RP znaleźli się ludzie, którzy chcieli walczyć z Niemcami jako żywe torpedy.
W roku 1939, po apelu opublikowanym w prasie, do Marynarki Wojennej zgłosiło się setki osób gotowych oddać życie w obronie Ojczyzny w charakterze żywych torped. Rozpoczęto objęte ścisłą tajemnicą szkolenie ochotników, których ilość osiągnęła kilka tysięcy. Czy ich ofiarność została kiedykolwiek wykorzystana? Czy Polska używała samobójczych oddziałów w wojnie obronnej?

Poprawiony: poniedziałek, 28 grudnia 2015 12:49 Więcej…
 

PLANY MINISTRA - CIĄG DALSZY

Email Drukuj PDF

banderaimages

Na przełomie lutego i marca powinien być gotowy projekt ustawy o odbudowie przemysłu stoczniowego - mówi minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Ustawa ma być częścią rządowego programu odbudowy przemysłu stoczniowego - dodaje.
- Jednym z priorytetów ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej jest odbudowa przemysłu stoczniowego; w jaki sposób resort planuje to zrobić?
Marek Gróbarczyk: Chcemy w tym obszarze wprowadzić m.in. przyjazne rozwiązania podatkowe, kredyty, gwarancje bankowe. Obecnie prowadzimy analizy, dlatego jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretnych rozwiązaniach. Cały obszar przemysłu okrętowego musi być objęty specjalną osłoną.
Dla nas najważniejszym celem jest powrót budowy statków do polskich stoczni, czy to na wschodnim, czy na zachodnim wybrzeżu, czy w lokalnych stoczniach, czy stoczniach rzecznych

Poprawiony: niedziela, 27 grudnia 2015 12:18 Więcej…
 

ŻEGLARSKA KOLĘDA

Email Drukuj PDF

https://www.youtube.com/watch?v=dt6Cw1aUY18

BRACIA WIŚLANIE, BRACIA WODNIACY, SZANOWNI SYMPATYCY zaśpiewajmy jutro razem w czasie wigilijnej kolacji o 19,00.

choinkaprezenty

Wykonawca: Zejman & Garkumpel
Słowa i muzyka: Mirosław Kowalewski

1. Świat cały usnął pod śniegu żaglem, | d e a F G
Mróz w oczy wiatrem nam wieje, | C G C e7
Na marzeń korabiu przypłynie dziś nagle | | a G a F G
Żeglarska gwiazda z Betlejem. |bis (i następne) | C G C e7 (CGa)

Ref.: Trwaj więc kolędo, trwaj, | C F C e7 a
Nie odpłyń za szybko swym statkiem. | G d e a F G
Graj nam kolędo, graj, | C F a F G
Daj złamać się z sobą opłatkiem. | d e a

2. Spłyń cicho kolędo na łodzie uśpione,
Na smukłość zamkniętą w topoli,
Na ręce w przyjaznym uścisku splecione
I na to, co czasem nas boli.

3. Daj swoją melodią nam ukojenie,
Daj myślom do nieba aż wzlatać
I daj jak najczęściej przyjazne spojrzenie,
I daj nam dotrwać do lata.

Poprawiony: środa, 23 grudnia 2015 20:14
 

"DZIKA" WISŁA

Email Drukuj PDF

Rzeki muszą być dobrem całego narodu a nie wyłącznie ekologów - niektóre z nich mają służyć podnoszeniu dobrobytu naszego kraju przez tani transport, tanią energię, wzrost zasobów wody słodkiej i walorów krajobrazowo-przyrodniczych. To jest możliwe z poszanowaniem wymogów dbania o przyrodę. Mówią o tym odnośne dokumenty unijne jako wytyczne do dyrektyw.

Na wolne dni polecem gorąco artykuł Pana kapitana ż.ś. Andrzeja Podgórskiego.

xs 136xs 137xs 138xs 144

"Dzika" Wisła: skarb czy rozrzutność?

Wbrew głoszonym przez niektórych tzw. ekologów Wisła nie jest ostatnią dziką rzeką lecz pierwszą zdziczałą rzeką w Europie. To nie jest to samo i nie jest to bynajmniej powód do dumy. Nie stała się przez to ani czystsza ani bogatsza w życie biologiczne a straciła niezaprzeczalny walor kulturotwórczy i gospodarczy jakim jest arteria transportowa łącząca tak wiele regionów naszego kraju.

W drugiej połowie XV wieku Polska była jednym z poważniejszych eksporterów żywności i surowców dla szybko rozwijających się ośrodków rzemieślniczo - handlowych w zachodniej Europie. Portem wylotowym dla towarów polskich był Gdańsk. Po zakończeniu wojny trzynastoletniej Wisła była przez długie lata główną polską arterią komunikacyjną. Jeszcze w XVII wieku Wisła miała większe znaczenie transportowe niż Ren, który osiągnął europejski prymat dopiero w roku 1830 a więc dwa wieki później.

Poprawiony: wtorek, 22 grudnia 2015 20:38 Więcej…
 

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE

Email Drukuj PDF

yczenia witeczne 01

Poprawiony: poniedziałek, 21 grudnia 2015 07:17
 

MUZEUM WISŁY

Email Drukuj PDF

             W okresie nadchodzących Świąt czeka nas kilka wolnych dni, zachęcam do odwiedzenia Muzeum Wisły.

W 1980 roku miasto Tczew przekazało cały obiekt Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku, które rozpoczęło jego adaptację na potrzeby nowopowstającego Muzeum Wisły. Do dnia dzisiejszego jest to największe muzeum rzeki w Polsce.
Oficjalne otwarcie placówki odbyło się 13 kwietnia 1984 roku, udostępniono wtedy zwiedzającym pierwszą stałą wystawę pt. "Dzieje żeglugi wiślanej", a 8 października 1984 roku otwarto drugą ekspozycję pt. "Łodzie ludowe dorzecza Wisły".

W latach 2004 - 2007 budynek przeszedł gruntowną modernizację sfinansowaną z funduszy unijnych, dotacji Ministerstwa Gospodarki oraz wkładu Gminy Tczew. Obecnie w obiekcie mieści się Muzeum Wisły i Centrum Wystawienniczo-Regionalne Dolnej Wisły, podległe miastu Tczew. Budynek został przystosowany dla osób niepełnosprawnych.

muzeum wisly

 Wystawa stała ma przede wszystkim zapoznać zwiedzających z problematyką wiślaną w jak najszerszym kontekście, stąd bogactwo prezentowanych tematów. We wprowadzeniu do ekspozycji przedstawiono: najstarsze wiadomości o Wiśle, charakterystykę Wisły i jej dorzecza, przyrodę nadwiślańską, ewolucję osadnictwa, dzieje Pomorza oraz prawo rzeczne. W zasadniczej części ekspozycji zaprezentowano przede wszystkim historię spławu wiślanego w okresie jego złotego wieku (XVI-XVIII w.) i najważniejsze elementy pływanki do Gdańska: cechy charakterystyczne topografii Wisły i ich znaczenie dla żeglugi, handel wiślany i spławiane towary, załogi statków rzecznych, typy statków wiślanych i szkutnictwo, przeszkody i zagrożenia spławu ? zarówno te naturalne, jak i stworzone przez człowieka, porty rzeczne z podkreśleniem znaczenia Gdańska jako celu spławu i wreszcie - powrót do domu. Narrację i kanwę tej części wystawy oparto na jednym z najważniejszych źródeł pisanych dokumentujących spław towarów Wisłą do Gdańska u schyłku XVI w., jakim jest poemat Sebastiana Fabiana Klonowica pt. Flis, to jest... wydany po raz pierwszy drukiem w 1595 r., poprawiony w 1598 r

Poprawiony: niedziela, 20 grudnia 2015 18:31 Więcej…
 

NOWY BASEN W PORCIE MORSKIM W KOŁOBRZEGU

Email Drukuj PDF

nowy20basen20kolobrzeg 595 314

     1 grudnia 2015 r. odbyło się otwarcie nowego basenu na Wyspie Solnej. Uroczystość rozpoczął Prezes Zarządu Portu Morskiego Artur Lijewski.

Inwestycja zrealizowana została na Wyspie Solnej w Kołobrzegu pomiędzy rzeką Parsętą i Kanałem Drzewnym. Basen ma powierzchnię ok 1,5 ha i może pomieścić ok 150 jednostek o długości do 17 metrów, część nabrzeży może również przyjąć duże jednostki do 50 metrów długości. Nabrzeża basenu wykonano ze stalowej ścianki szczelnej z betonowym oczepem a cumowanie odbywa się do pomostów pływających, nabrzeży i pali.

Poprawiony: środa, 16 grudnia 2015 18:08 Więcej…
 


Strona 1 z 12