"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna Archiwum Aktualności 2014
Aktualności 2014

Posiedzenie Rady SAR

Email Drukuj PDF

sarWe wtorek, 18 listopada 2014 r., w siedzibie Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego w Gdyni, odbyło się kolejne w tym roku posiedzenie Rady SAR - Search & Rescue (Poszukiwania i Ratunku).

Obradom organu doradczego ministra infrastruktury w sprawach ratownictwa na morzu przewodniczył Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni Marek Tomaszycki, a spotkanie dotyczyło działalności bieżącej Rady.

Na wstępie Przewodniczący Rady gen. broni Marek Tomaszycki wręczył powołanie do składu Rady dla Wojciecha Zdanowicza, Zastępcy Dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Rada omówiła wyniki prac grupy roboczej w sprawie umożliwienia udziału sił Państwowej Straży Pożarnej w działaniach ratowniczych na morzu. Do projektu zmiany ustawy o bezpieczeństwie morskim Rada zaproponowała rozszerzenie zakresu działania Rady SAR o sprawy związane z zanieczyszczeniami na morzu i bezpośrednim oddziaływaniem na brzeg morski. Szeroko omówiono także projekt zmian ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, rekomendując możliwość wykonywania zawodu ratownika medycznego w działaniach służby SAR w ramach Państwowego Systemu Ratowniczego, w tym  współpracy na morzu.

Poprawiony: piątek, 21 listopada 2014 21:19 Więcej…
 

Wydobycie Dworca Wodnego

Email Drukuj PDF

dworzecwodnyW dniu wczorajszym, 18 listopada 2014 r. z dna Portu Praskiego w Warszawie, z inicjatywy Fundacji "Ja Wisła" kierowanej przez Przemysława Paska, został podnisiony kadłub zabytkowego Dworca Wodnego, ostatniej, stuletniej przystani dla statków parowych na Wiśle.

Akcja trwała 7,5 godziny. Prace przygotowawcze trwały dwa miesiące. Masa Dworca Wodnego 64 tony. Z cegiełek zebranych przez Fundację udało się sfinansować wykonanie pełnej dokumentacji odtworzeniowej, spalonej przed Euro 2012, zabytkowej drewnianej nadbudowy. Barka nie może już jednak stać na wodzie, ze względu na stan kadłuba. Czy znajdzie się miejsce w Warszawie dla ekspozycji tej klasy obiektu? Mógłby być wspaniałym centrum edukacji o Wiśle...

Dworzec Wodny - przystań pływająca "Płock" (Przystań Nr 2) zbudowany został prawdopodobnie pod koniec XIX wieku (ok. 1888 r.) z przeznaczeniem dla przystani Żeglugi Parowej na Wiśle w Płocku, Towarzystwa Żeglugi Parowej Maurycego Fajansa w Warszawie (Parochodstwo Mawrikija Fajansa). Towarzystwo założone w 1875 r. po przejęciu części taboru żeglugi parowej Andrzeja hr. Zamoyskiego uruchomiło ponownie regularne kursy parowców pasażerskich na trasie Warszawa - Płock, linię tę przedłużono następnie do Włocławka oraz Ciechocinka.

Poprawiony: środa, 19 listopada 2014 22:25 Więcej…
 

Karta z kalendarza - 17 LISTOPADA 1869 r.

Email Drukuj PDF

kanalsueskiW środę, 17 listopada 1869 r., dokładnie 145 lat temu, nastąpiło uroczyste otwarcie Kanału Sueskiego, kanału głębokowodnego dla statków morskich łączącego Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, wykopanego w latach 1859-1869.

W tym dniu do Kanału Sueskiego wpłynął jacht "L'Aigle", na pokładzie którego znaleźli się m.in.: francuska cesarzowa Eugenia, żona Napoleona III i cesarz Austro-Węgier Franciszek Józef. Nowa droga wodna między morzami Śródziemnym i Czerwonym została otwarta.

Za jachtem podążało 47 statków parowych, na pokładzie znalazło się mnóstwo osobistości zaproszonych na uroczystość. Konwój wyruszył z Port Saidu na północnym krańcu kanału i udał się do Ismailii, położonej w połowie drogi do Suezu.

Inauguracja żeglugi na Kanale Sueskim oznaczała, że spełniły się odwieczne marzenia władców Egiptu o połączeniu szlakiem wodnym Mórz Czerwonego i Śródziemnego. Już w starożytności kilku faraonów podejmowało takie próby, nakazując przekopanie kanałów - szybko zasypanych przez pustynne piaski - między Nilem i Morzem Czerwonym, a więc z zachodu na wschód.

Aż do XIX w. nikt nie myślał o kanale północ-południe, prowadzącym przez stosunkowo wąski pas lądu między obu morzami, gdzie Afryka łączy się z Azją. Sądzono bowiem, że poziom Morza Śródziemnego jest o 10 metrów niższy niż Czerwonego, co uniemożliwiałoby takie przedsięwzięcie.

Poprawiony: poniedziałek, 17 listopada 2014 22:12 Więcej…
 

"Białe Bliźniaki - MS Chrobry i MS Sobieski"

Email Drukuj PDF

chrobrysobieski2We wtorek, 18 listopada 2014 r. o godz. 17.00, w Hali Targowej, pawilon 74 w Gdyni (ul. Wójta Radtkego 36), odbędzie się prelekcja pt. "Białe Bliźniaki - MS Chrobry i MS Sobieski". To pierwsze z cyklu spotkań i prelekcji poświęconych polskim transatlantykom - "8 transatlantyków - 8 opowieści". 

"Białe bliźniaki - MS Chrobry i MS Sobieski" to kolejna opowieść Legendy Morskiej Gdyni, tym razem poświęcona ostatniej parze polskich transatlantyków MS "Chrobremu" i MS "Sobieskiemu" - królewskim liniowcom zbudowanym z myślą o zastąpieniu starzejących się SS "Kościuszko" i SS "Pułaski" na linii południowoamerykańskiej.

Oba statki zapisały się w historii floty jako wyjątkowo udane konstrukcyjnie, doskonale pływające i łatwo manewrujące w każdych warunkach pogodowych, w przeciwieństwie do starszych nieco MS "Piłsudski" i MS "Batory", które znane były z nie najlepszej stateczności.

Nieco w cieniu "Piłsudskiego" i "Batorego", zapisały ważny, choć krótki fragment dziejów polskiej żeglugi transatlantyckiej, ale także wojennego wysiłku polskiej bandery. Podczas spotkania w opowieściach i obrazach odżyje miniony czas żeglugi pasażerskiej. Statki, ich losy, także ludzie służący na tych ostatnich "pasażerach" II Rzeczypospolitej.

Poprawiony: piątek, 14 listopada 2014 21:39 Więcej…
 

Wielki Leksykon Uzbrojenia, tom 48. "Statki Uzbrojone Flotylli Pińskiej"

Email Drukuj PDF

wlut48W dniu dzisiejszym, 13 listopada 2014 r. ukazał się w sprzedaży 48. tom Kolekcji "Wielkiego Leksykonu Uzbrojenia - Wrzesień 1939", zatytułowany "Statki Uzbrojone Flotylli Pińskiej". Opracowanie przedstawia historię jednostek polskiej flotylli rzecznej wchodzącej w skład Marynarki Wojennej okresu międzywojennego.

Bogato ilustrowane wydawnictwo przybliża czytelnikowi genezę powstania, historię służby oraz wojenne, w tym tragiczne losy statków uzbrojonych - jednostek przeznaczonych do służby na wodach płytkich, śródlądowych - rzekach i jeziorach. Statki uzbrojone przeznaczone były do prowadzenia walk z oddziałami lądowymi, prowadzenia akcji wywiadowczych oraz zabezpieczenia transportu na rzekach.

Autorem przygotowanej przez Edipresse Polska publikacji jest Mariusz Borowiak -  autor książek o tematyce historycznej, zajmujący się dziejami najnowszymi Polskiej Marynarki Wojennej od momentu ustanowienia polskiego władania na morzu do końca II wojny światowej. 

Flotylla Rzeczna Marynarki Wojennej (do 17 października 1931 r. Flotylla Pińska) wchodząca w skład Marynarki Wojennej w okresie międzywojennym, stacjonująca w Pińsku na rzece Pinie, operowała na tzw. morzu pińskim w dorzeczu Prypeci z głównymi rzekami: Prypeć, Pina, Strumień.

"Wielki Leksykon Uzbrojenia Wrzesień 1939" to unikatowe wydawnictwo przedstawiające najciekawsze przykłady uzbrojenia Wojska Polskiego w kampanii 1939 roku. Po raz pierwszy w jednej serii zostały zebrane szczegółowe opisy polskiego oręża, z którym przyszło polskim żołnierzom stanąć do nierównej walki z niemieckim i sowieckim najeźdźcą we wrześniu 1939 roku. Nowa seria wydawnicza przypomina jak wyglądał ówczesny polski przemysł wojskowy, skąd pochodziła broń żołnierza polskiego i jak to się stało, że obrosła tak wielką legendą.

Poprawiony: czwartek, 13 listopada 2014 20:30 Więcej…
 

XVI Targi Żeglarstwa i Sportów Wodnych "BOATSHOW"

Email Drukuj PDF

boatshow2014W dniach 14-16 listopada 2014 r. w Centrum Konferencyjno-Wystawienniczym - Hala EXPO w Łodzi (al. Politechniki 4), odbędą się XVI Targi Żeglarstwa i Sportów Wodnych "BOATSHOW"  2014.

"Boatshow" to uznana marka - nowoczesne technologie, kultura spędzania czasu wolnego, premiery jachtów żaglowych i motorowych, warsztaty, międzynarodowe konferencje, podsumowania sezonu klas regatowych, spotkania z mistrzami polskiego i światowego żeglarstwa.

Udział w targach zapowiedzieli jak co roku producenci i importerzy jachtów żaglowych i motorowych oraz innego sprzętu pływającego, dystrybutorzy, producenci osprzętu i wyposażenia, firmy handlowe i usługowe, a także firmy dostarczające sprzęt dla kajakarstwa, windsurfingu, kitesurfingu i nurkowania.

Z roku na rok rośnie zainteresowanie gości krajowych i zagranicznych produktami prezentowanymi na targach, co daje znakomite możliwości do nawiązania bezpośrednich kontaktów z przedstawicielami szeroko rozumianej branży żeglarskiej.

W tegorocznej edycji targów udział weźmie 192 wystawców z siedmiu państw, prezentujących ponad sto jednostek pływających. Dzięki takim stoczniom jachtowym jak: Galeon, Delphia Yachts, Balt Yacht, Haber Yachts, Northman i wielu innym, możemy z satysfakcją obserwować polskie jachty nie tylko podczas targów, lecz również na akwenach pod każdą szerokością geograficzną, co świadczyo profesjonalizmie i dobrej pozycji przemysłu jachtowego w świecie.

Poprawiony: środa, 12 listopada 2014 20:38 Więcej…
 

60 lat ŻKT PTTK "Rejsy"

Email Drukuj PDF

60pttkrejsyW sobotę, 15 listopada 2014 r. o godz. 12.00, na terenie przystani Żeglarskiego Klubu Turystycznego PTTK "Rejsy" w Warszawie (ul. Solec 8), odbędzie się uroczystość z okazji jubileuszu 60-lecia działalności Klubu.

Na uroczyste obchody jubileuszu wszystkich członków, przyjaciół oraz sympatyków "Rejsów" zaprasza Komandror Klubu - Maria Pechańska oraz Zarząd ŻKT PTTK "Rejsy".

Początki Klubu to jednocześnie początki turystyki żeglarskiej w Polskim Towarzystwie Turystyczno-Krajoznawczym. W roku 1952 z inicjatywy pana Zygmunta Jędrzejkiewicza w ramach PTTK został zorganizowany kurs żeglarski. Zajęcia teoretyczne odbywały się w sali Zarządu Głównego PTTK przy ul. Senatorskiej.

Aby nie dopuścić do rozproszenia się uczestników kursu po istniejących klubach żeglarskich, podjęto inicjatywę utworzenia sekcji żeglarskiej w ramach PTTK. Sekcja, działająca początkowo przy Zarządzie Głównym PTTK, a później jako Koło przy Oddziale Stołecznym PTTK powstała 5 grudnia 1952 roku.

Działalność programowa Klubu ustalona w pierwszych latach i aktualna do dzisiaj wynikała z przynależności do społeczności PTTK-owskiej i żeglarskiej. Głównym celem tej działalności jest poznawanie zarówno naszego kraju jak i świata drogą turystyki żeglarskiej.

Poprawiony: środa, 12 listopada 2014 10:57 Więcej…
 

"Chodźmy razem - dla Niepodległej"

Email Drukuj PDF

razemdlaniepodleglejWe wtorek, 11 listopada 2014 r. w dniu Święta Niepodległości, ulicami Warszawy przejdzie po raz trzeci Marsz "Razem dla Niepodległej". Trasa Marszu, podobnie jak w latach poprzednich wiedzie szlakiem pomników bohaterów narodowych, zasłużonych dla niepodległości.

Tegoroczne obchody Święta Niepodległości zbiegają się z rocznicą ponownego odzyskania wolności w 1989 roku. O godz. 08.30 - Prezydent RP złoży wieniec przed pomnikiem Marszałka Józefa Piłsudskiego na Placu Piłsudskiego. O godz. 09.00 w Archikatedrze św. Jana weźmie udział w uroczystej Mszy świętej za Ojczyznę. O godz. 10.30 w Pałacu Prezydenckim odbędzie się uroczystość wręczenia odznaczeń państwowych. A w południe przed Grobem Nieznanego Żołnierza uroczysta odprawa wart.

Bezpośrednio po zakończeniu uroczystości, ok. godz. 13.15 rozpocznie się Marsz "Razem dla Niepodległej". Trasa Marszu przebiegać będzie ulicami: Królewską, Krakowskim Przedmieściem, Nowym Światem i Alejami Ujazdowskimi.

"Będziemy szli po to, aby wszyscy wiedzieli, że Polacy chcą być razem w tym szczególnym dniu" - podkreśla Prezydent RP Bronisław Komorowski.

Uczestnicy Marszu będą się zatrzymywać kolejno przy pomnikach: Kardynała Stefana Wyszyńskiego (ul. Krakowskie Przedmieście, plac przed Kościołem Wizytek); Wincentego Witosa (Pl. Trzech Krzyży); Stefana Roweckiego "Grota" (róg ul. Chopina i Al. Ujazdowskich.); Ignacego Jana Paderewskiego (Park Ujazdowski); Romana Dmowskiego (u zbiegu Al. Szucha i Al. Ujazdowskich).  Prezydent RP spotka się też z członkami Komitetu Honorowego Budowy Pomnika Wojciecha Korfantego w Warszawie (u zbiegu Al. Ujazdowskich i ul. Agrykola). Marsz zakończy się ok. godz. 15.00 przy pomniku Marszałka Józefa Piłsudskiego obok Belwederu.

Poprawiony: wtorek, 11 listopada 2014 20:53 Więcej…
 

Flaga na Maszcie Wolności

Email Drukuj PDF

masztwolnosciW dniu dzisiejszym, 10 listopada 2014 r. odbędą się oficjalne uroczystości otwarcia Masztu Wolności, który stanie przy rondzie Zgrupowania AK "Radosław" w Warszawie. Uroczystości rozpoczną się o godz. 10.30. Weźmie w nich udział m.in. prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Będzie to najwyższy maszt w Polsce. Maszt będzie miał  60 metrów wysokości i przez cały rok ma powiewać na nim ogromna biało-czerwona flaga o powierzchni 100 m2.

Maszt miał być gotowy już na początek sierpnia br., na 70. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Prace jednak się przedłużyły. Intencją Fundatorów jest aby każdego roku 1 sierpnia na maszcie zawisła Flaga Narodowa z symbolem Polski Walczącej, która ma powiewać na szczycie przez 63 dni - tak długo jak długo trwało Powstanie Warszawskie. W pozostałe 302 dni roku na szczycie Masztu powiewać ma flaga państwowa Rzeczypospolitej Polskiej.

"Postawiony w 96. rocznicę odzyskania Niepodległości Polski, w 70. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego, w 25. rocznicę Wolnych Wyborów w Polsce, w 10. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej w hołdzie wszystkim dzięki którym Polska jest dziś wolnym, odrodzonym krajem" - piszą o obiekcie jego Fundatorzy.

Budowa obiektu finansowana jest przez dwóch polskich biznesmenów: Artura Nowakowskiego i Bogdana Kaczmarka. Wybrali oni to miejsce pod budowę masztu nieprzypadkowo to tu stykają się trzy dzielnice, które uczestniczyły w Powstaniu Warszawskim: Śródmieście, Wola i Żoliborz. W tym miejscu zbiegają się też ważne stołeczne ulice - z każdej z nich będzie widać maszt. Obiekt zaprojektowało to samo biuro projektowe co Stadion Narodowy - JSK Architekci. Maszt Wolności stanie na betonowym fundamencie w kształcie litery "V".

Poprawiony: poniedziałek, 10 listopada 2014 07:30 Więcej…
 

"MORZE" - listopad' 1924

Email Drukuj PDF

morze11 1924W listopadzie 1924 r., dokladnie 90 lat temu, ukazał się pierwszy numer miesięcznika marynistycznego "MORZE. Czasopismo będące organem Ligi Morskiej i Rzecznej, poświęcone zagadnieniom morskim i żeglugi śródlądowej, wydano w Warszawie, na 8. stronach, w nakładzie 3000 egzemplarzy. 

Do czytelników pierwszego numeru zwrócił się członek Komitetu Redakcyjnego - naczelny kierownik miesięcznika - kmdr Hugo Pistel. Poniżej przedstwiono jedynie wybrane fragmenty wystąpienia, którego całość dostępna jest na str. 2. magazynu.

"Przystępując do wydawania miesiącznika "MORZE", poświęconego zagadnieniom morza i żeglugi śródlądowej, organu Ligi Morskiej i Rzecznej, czynimy zadość tylekroć wyrażanemu życzeniu naszych sympatyków i koniecznym potrzebom naszej organizacji, która powinna nareszcie mieć sposobność wypowiadania swego zdania o morzu w ten sposób, żeby o tem wieść rozchodziła się po całej Polsce i docierała do wszystkich miasteczek, wiosek i zaścianków..."

"...Z niecierpliwością oczekiwaliśmy tej chwili, kiedy będziemy mogli znów, jak to czynią podobne instytucje całego świata, za pomocą własnego pisma komunikować się z naszymi członkami, rozrzuconymi po calej Polsce, i z wszystkimi tymi, dla których jest zrozumiałem, że rozwój dobrobytu Polski jest tylko wtedy możliwy, jeśli strzec będziemy naszych wrót wyjścia na świat, jeśli dla celów gospodarczych całkowicie wykorzystywać będziemy nasz dostęp  do morza ..."

"...Zaczynamy skromnie i ostrożnie, jeśli zaś zobaczymy, że pismo nasze mieć będzie więcej czytelników, niż początkowo obliczaliśmy, wtedy zwiększymy jego nakład i objetość. Do wszystkich, którym zależy na rozwoju naszej marynarki, naszego wybrzeża, portu i dróg śródlądowych, zwracamy się uprzejmie, by pośpieszyli nam z pomocą. Na współpracy nam zależy i o nią najusilniej prosimy.

H. Pistel"

Poprawiony: sobota, 08 listopada 2014 19:26 Więcej…
 


Strona 5 z 38