"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna
Aktualności 2013

Czoo ok



Finał Regat Wielkich Żaglowców w Szczecinie

Email Drukuj PDF

ttsr2013W dniach 3 - 6 sierpnia 2013 r. w Szczecinie, odbędzie się finał regat The Tall Ships Races 2013. To jedno z najbardziej spektakularnych sportowych wydarzeń w Europie i jedna z największych wakacyjnych imprez w Polsce. 

The Tall Ships Races to doroczne regaty wielkich żaglowców, których organizacją zajmuje się Sail Training International. Ideą zlotu jest "sail training", czyli edukacja i wychowanie młodych ludzi pod żaglami na pokładach wielkich jednostek. To dlatego zgodnie z przepisami STI połowę załogi na każdej jednostce musi stanowić młodzież od 15 do 25 roku życia.

Rozgrywane są zazwyczaj dwa wyścigi i jeden etap towarzyski z wymianą załogi na pokładach. Oprócz nagród za zwycięstwo w regatach są także nagrody specjalne dla najbardziej przyjaznych załóg. Nagroda główna, przyznawana przez kapitanów jednostek uczestniczących w regatach, przypada za "tworzenie klimatu międzynarodowej przyjaźni". Nic dziwnego, że taka idea otwiera kolejne miasta na brać żeglarską, a sportowe zmagania, marynarskie gry i zabawy, biesiady w pubach i na ulicach - wciągają także mieszkańców i turystów, którzy specjalnie przyjeżdżają na zloty.

Poprawiony: poniedziałek, 29 lipca 2013 21:33 Więcej…
 

Ilustrowany "Kurier Morski" Gdyni - numer 3

Email Drukuj PDF

kurierm3Dostępny jest już trzeci numer gdyńskiego wakacyjnego "Kuriera Morskiego". Obok wersji papierowej, udostępniona jest także wersja elektroniczna. "Kurier Morski" Gdyni, to ilustrowany, bezpłatny dwutygodnik wakacyjny poświęcony szerokiej prezentacji różnorodnych aspektów morskiej historii i współczesności miasta.

To zupełnie nowa propozycja przybliżenia mieszkańcom i turystom niezwykle szerokich i atrakcyjnych zagadnień związanych z morskością miasta, w tym tych historycznych, jak i współczesnych. Letnia, bezpłatna gazeta, bogato ilustrowana, z komiksem, quizami i ciekawostkami - opracowana do druku w formacie A3, w atrakcyjnej szacie graficznej, powinna stać się jedną z najbardziej poszukiwanych i ulubionych lektur wakacyjnych zarówno dla żeglarzy, pasjonatów morskich historii, a także turystów rodzinnych przebywających w Gdyni i Trójmieście.

Niewątpliwie Gdynia zasługuje, jak żadne inne miasto w Polsce, na szczególne wyróżnienie, troskę i promocję związaną z wieloma atrakcjami oraz różnorodnością wątków morskich. Większość z nich ma zazwyczaj charakter ponadlokalny, wiele charakter ogólnopolski, niektóre  nawet międzynarodowy. 

Trzeci numer "Kuriera Morskiego", dostępny jest w Miejskiej Informacji (ul. 10 lutego 24) i gdyńskim InfoBoxie (ul. Świętojańska 30) oraz w punktach patronackich Legendy Morskiej Gdyni.

"Kurier Morski" nr 3/2013 - 28 lipca

Źródło: Legenda Morska Gdyni

Poprawiony: sobota, 27 lipca 2013 20:47
 

Czarne punkty wodne na Mazowszu

Email Drukuj PDF

czarny punkt wodny

"Czarny punkt wodny" to miejsce uznawane za szczególnie niebezpieczne. W tym roku na terenie Mazowsza będzie ustawionych 21 nowych, czarno-żółtych tablic ostrzegających przed niebezpiecznymi kąpieliskami, z czego siedem w Warszawie i okolicach.  

Aby zwiększyć bezpieczeństwo wypoczywających nad wodą i uczulić ich na czyhające na nich zagrożenia, od czterech lat samorząd województwa mazowieckiego wspólnie z policją oznacza najbardziej niebezpieczne miejsca "czarnymi punktami wodnymi". 

W Warszawie i okolicach powstanie siedem nowych punktów: na plaży po prawej, praskiej stronie Wisły, przy Jeziorku Czerniakowskim, w Parku Hosera w Pruszkowie, nad zbiornikami w miejscowościach Puchały i Moszna oraz w Plecewicach przy wyrobisku gliny (pow. sochaczewski).

Cztery punkty staną w regionie radomskim: nad Wisłą - w Zajezierzu (pow. kozienicki), Kępeczkach (pow. kozienicki), Kłudziu (pow. lipski) oraz przy zbiorniku retencyjnym w Pionkach (pow. radomski).

Region siedlecki "czarnych punktów wodnych" będzie miał siedem: w Korczówce nad zalewem (pow. łosicki), Mężninie nad Bugiem (pow. łosicki), Albinowie i Mogielnicy przy kopalni piachu (pow. siedlecki), w Kownaciskach przy wyrobisku żwirowym (pow. siedlecki) oraz w Budach Kupientyńskich i Hilarowie przy kopalniach piachu (pow. sokołowski).

Poprawiony: niedziela, 28 lipca 2013 09:57 Więcej…
 

Rozmowa z marszałkiem województwa mazowieckiego Adamem Struzikiem

Email Drukuj PDF

podrugie"Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle". Zwróćmy się ku Wiśle. Rozmowa Jacka Wiercińskiego ("Dziennik Bałtycki") z marszałkiem województwa mazowieckiego Adamem Struzikiem. 

Wisła określana jest jako naturalna polska autostrada. Przez setki lat była jednym z głównych szlaków komunikacyjnych w kraju. Dziś to zapomniana, dzika rzeka. Warto ją odzyskać? 

Wisła to dziesięciolecia zaniedbań. Na początku lat siedemdziesiątych zbudowano tamę we Włocławku, ale na tym pomysł na rozwój rzeki się skończył. Dziś powinniśmy powrócić do idei sprzed kilku dziesięcioleci, jednak realizować je z uwzględnieniem najnowszych technologii. To projekt na ponad 20 lat.

Może pomóc rozwiązać problemy energetyczne, transportowe i związane z bezpieczeństwem przeciwpowodziowym. Nie możemy zmarnować szansy, jaką jest perspektywa unijna 2014-2020. Odpowiednie wykorzystanie środków mogłoby pomóc rozwinąć infrastrukturę w Gdańsku i portach rzecznych, takich jak Tczew, Bydgoszcz, Toruń, Płock czy warszawski Żerań.

Poprawiony: sobota, 27 lipca 2013 20:48 Więcej…
 

150. rocznica urodzin Tadeusza Wendy

Email Drukuj PDF

tadeusz wendaWe wtorek, 23. lipca 2013 r. minęła 150. rocznica urodzin inżyniera Tadeusza Apolinarego Wendy, głównego projektanta i kierownika budowy portu morskiego w Gdyni.

Inżynier Tadeusz Wenda urodził się 23. lipca 1863 r. w Warszawie. W stolicy studiował w Szkole Głównej na Wydziale Matematyczno-Fizycznym. W 1890 r. skończył w Petersburgu Instytut Komunikacji i rozpoczął pracę przy budowie kolei na terenie Rosji i Królestwa Polskiego. W latach wojny kierował budową portu w Windawie i Rewlu (dziś Tallin). Od chwili odzyskania przez Polskę niepodległości swoją bogatą wiedzę i zdolności oddał służbie ku jej rozwojowi.

W 1920 r. wiceadmirał Kazimierz Porębski, szef Departamentu Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, zlecił inż. Tadeuszowi Wendzie wybranie miejsca na budowę przyszłego portu i wykonanie projektu. "Przyszedłem do przekonania, że jedynym i najlepszym miejscem do budowy portu jest dolina między tzw. Kępą Oksywską i Kamienną Górą. Ponieważ w tej dolinie leży, znana od dawna polskim letnikom nadmorskim wioska Gdynia, więc przyszłemu portowi nadano też nazwę Gdynia" - wspominał po latach Tadeusz Wenda.

Poprawiony: sobota, 27 lipca 2013 10:17 Więcej…
 


Strona 30 z 49