"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna Archiwum Aktualności 2013
Aktualności 2013

Rewitalizacja Portu Czerniakowskiego

Email Drukuj PDF

portcz1Port Czerniakowski jest portem rzecznym znajdującym się w Warszawie na lewym brzegu Wisły, w dzielnicy Śródmieście na wysokości osiedla Solec.

Port rozciągnięty jest między ul. gen. Mariusza Zaruskiego, a płytą desantu z pomnikiem Sapera przy Cyplu Czerniakowskim. Wejście dla jednostek pływających, znajduje się na lewym brzegu, na 511 kilometrze szlaku żeglownego Wisły, pomiędzy Mostem Poniatowskiego, a Mostem Łazienkowskim.

Od wejścia do portu wiedzie w kierunku południowym kanał o długości ok. 1 km położony wzdłuż ulic Solec i Czerniakowskiej oddzielając od lądu Cypel Czerniakowski. Kanał portowy kończy się basenem dawnego zimowiska statków.

Port Czerniakowski został zbudowany w 1904 roku jako zaplecze techniczne Żeglugi Parowej Maurycego Fajansa. Przy budowie portu wykorzystano naturalne ukształtowanie terenu powstałe w wyniku powodzi w 1884 roku, tzw. Łachę Czerniakowską. Głównym elementem portu była pochylnia z napędem ręcznym. Wodowano tu i remontowano statki parowe i barki nawet do 65 m długości. Znajdowała się tam również stocznia. Po wojnie pochylnię zasypano gruzem, a na początku lat 60. zlokalizowano tam przystań Warszawskiego Towarzystwa Wioślarskiego.

Poprawiony: piątek, 15 marca 2013 12:47 Więcej…
 

Bulwary Wiślane w Warszawie

Email Drukuj PDF

bw1Bulwar nadwiślański to obszar zagospodarowanego lewego brzegu Wisły w Warszawie, rozciągający się przez prawie całą długość funkcjonalnego centrum stolicy. Jego początek znajduje się na terenie Żoliborza na wysokości Cytadeli, przebiega przez całe Śródmieście, aż do rejonu Portu Czerniakowskiego.

Z uwagi na upływ czasu od zakończenia budowy oraz zaniedbania w utrzymaniu, bulwary uległy poważnej degradacji. W związku z tym podjęto decyzję o ich kompleksowej przebudowie, jako elementu szerszego projektu przywrócenia funkcji reprezentacyjnej oraz wypoczynkowej. Projekt zagospodarowania lewobrzeżnego bulwaru Wisły ma za zadanie wzmocnić i poszerzyć rolę rzeki w strukturze przestrzennej miasta z jednoczesną ochroną wartości przyrodniczych i dziedzictwa kulturowego.

Rozpoczęta właśnie przebudowa lewobrzeżnych Bulwarów Wiślanych całkowicie zmieni ich dotychczasowy wygląd. Jako pierwszy przebudowany zostanie dwukilometrowy odcinek od rejonu ul. Tamka do ul. Boleść (most Świętokrzyski). Pozostałe elementy bulwaru zostaną bądź to odnowione według oryginalnego projektu bądź przebudowane w ramach kolejnych planowanych inwestycji, np. w Porcie Czerniakowskim.

Inwestycja jest realizowana, w ramach projektu pod nazwą "Warszawski Węzeł Wodno-Rowerowy "Pedałuj i Płyń (bike & sail) - etap I", przy wsparciu środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Poprawiony: czwartek, 29 sierpnia 2013 11:21 Więcej…
 

Nagroda Przyjaznego Brzegu 2012

Email Drukuj PDF

alt

W dniu 2. marca 2013 r. podczas Targów Sportów Wodnych i Rekreacji Wiatr i Woda 2013 nastąpiło uroczyste ogłoszenie wyników IX edycji Konkursu o Nagrodę Przyjaznego Brzegu za rok 2012.

Konkurs o Nagrodę Przyjaznego Brzegu organizowany jest przez Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze wspólnie z Polskim Związkiem Żeglarskim i innymi partnerami. Celem nagrody jest promocja atrakcji wodniackich i turystycznych Polski oraz wyróżnienie miejscowości najbardziej aktywnych na tym polu.

W Konkursie premiowane są inwestycje służące turystyce wodnej, takie jak: budowa i modernizacja marin żeglarskich i stanic wodnych, programy inwestycyjne obejmujące miasta, regiony, szlaki wodne, działania poszczególnych osób, klubów i stowarzyszeń, samorządów oraz innych instytucji i organizacji.

Do zgłaszania kandydatów uprawnione są organizacje zajmujące się turystyką wodną, kluby, redakcje, komandorzy rejsów i spływów, indywidualni wodniacy.

Jury IX edycji Konkursu, pod Honorowym Patronatem Minister Sportu i Turystyki oraz pod patronatem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej, Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, przyznało Grand Prix oraz wręczyło nagrodę (195 egz. kamizelek asekuracyjnych do uprawiania turystyki wodnej), Zarządowi Portu Morskiego w Kołobrzegu za nową, dużą i piękną marinę po polskiej stronie Bałtyku.

Poprawiony: środa, 20 marca 2013 09:46 Więcej…
 

Program edukacji żeglarskiej ENERGA Sailing

Email Drukuj PDF

altENERGA Sailing, program edukacji żeglarskiej dla dzieci i młodzieży z całej Polski, inauguruje działalność. Kompleksowy projekt Polskiego Związku Żeglarskiego i Grupy ENERGA ma na celu promowanie żeglarstwa, jako dyscypliny sportowej oraz sposobu rekreacji. 

W dniu 1. marca 2013 roku o godz. 12.00 na targach żeglarskich Wiatr i Woda odbyła się konferencja prasowa rozpoczynająca projekt edukacji żeglarskiej ENERGA Sailing, który łączy elementy edukacyjne i sportowe. Ambicją Polskiego Związku Żeglarskiego i Grupy ENERGA jest upowszechnianie i popularyzacja wśród dzieci i młodzieży żeglarstwa jako świetnej formy spędzania wolnego czasu i rywalizacji w duchu fair play.

Dodatkowo realizacja programu pozwoli na wyznaczanie ścieżki rozwoju młodym zawodnikom od żeglarskiego przedszkola, aż po igrzyska olimpijskie.

Program ENERGA Sailing  rozpoczął się w listopadzie 2012 roku, wraz ze startem Ambasadora projektu ENERGA Sailing Zbigniewa Gutkowskiego, wybitnego polskiego żeglarza, pierwszego Polaka w regatach Vendée Globe, najtrudniejszym wyścigu samotników dookoła globu. Sportowe wyzwania ambasadora programu zainaugurowały projekt sportowy Grupy ENERGA. Teraz program ENERGA Sailing poszerza swoje działania o kilku poziomów: edukacja żeglarska (ENERGA Sailing Youth), zawody  sportowe (ENERGA Sailing Cup), rozwój młodych talentów (ENERGA Sailing Development Program) oraz mistrzostwo sportowe (ENERGA Sailing Team). Organizatorzy promują bezpieczeństwo na wodzie, ochronę środowiska, a także współdziałanie i odpowiedzialne przywództwo.

Poprawiony: środa, 06 marca 2013 10:09 Więcej…
 

Jubileuszowe 25. Targi "WIATR i WODA"

Email Drukuj PDF

wiatr i woda2

Od 28. lutego do 3. marca 2013 roku w Warszawskim Centrum EXPO XXI (ul. Prądzyńskiego 12/14) będą się odbywać największe w Polsce Targi Sportów Wodnych i Rekreacji WIATR i WODA.

Już po raz dwudziesty piąty na targach spotykają się przedstawiciele branży oraz miłośnicy sportów wodnych i rekreacji z Polski i z zagranicy. Mimo zimowej aury w halach targowych poczujemy atmosferę nadchodzącego lata. Będą premiery jachtów, zarówno motorowych i żaglowych, polskich i zagranicznych stoczni.

Jedną z najbardziej eleganckich żeglarskich nowości na WIATR i WODA będzie najnowszy Dufour 410 Grand Large (Yachts and Yachting). Firma Powerboats zaprezentuje ofertę europejskiego potentata w produkcji jachtów żaglowych, stoczni Beneteau.

Wśród jachtów z napędem mechanicznym jedną z ciekawszych premier będzie Delphia Nano - przypominająca tradycyjne wypornościowe łodzie holenderskie, przeznaczona dla amatorów barkowania oraz wędkarstwa. Międzynarodowy charakter targów zaznaczą swoją obecnością firmy z Estonii, Hiszpanii, Niemiec, Szwecji, Ukrainy i Wielkiej Brytanii. W sumie liczba wystawców wspólnie z sektorem wędkarskim, windsurfingowym, kajakowym i nurkowym przekroczy 400 firm.

Poprawiony: środa, 06 marca 2013 10:10 Więcej…
 

Wiślane statki i techniki nawigacyjne od XVI do XX wieku

Email Drukuj PDF

alt"Wiślane statki i techniki nawigacyjne od XVI do XX wieku" to tytuł książki autorstwa nieżyjącego już kmdr por. rez., kpt. ż. ś. Adama Reszki, wielkiego znawcy żeglugi śródlądowej i wszystkiego co z nią związane, nauczyciela i wychowawcy wielu pokoleń marynarzy rzecznych Żeglugi Śródlądowej, dla których stał się człowiekiem legendą już za życia. 

Wydana w ramach w serii "Prace Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku" książka, stanowi obszerne omówienie najważniejszych aspektów historii techniki żeglugi wiślanej. Zawiera informacje dotyczące typów statków stosowanych w spławie i żegludze rzecznej, tradycyjnych techniki nawigacji ze szczególnym uwzględnieniem osiągania prędkości ślizgowej oraz opisy portów i stoczni rzecznych. 

Opracowanie posiada bogaty materiał ilustracyjny zawierający unikatowe plany statków i rysunki autora. Dodatkowo wydanie uzupełniono o słownik gwary flisackiej i slangu marynarzy rzecznych.
Zamówienia realizuje księgarnia internetowa Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Poprawiony: czwartek, 07 marca 2013 12:12
 

ORP "Ślązak" - patrolowiec dla Marynarki Wojennej

Email Drukuj PDF

altMinister Obrony Narodowej Tomasz Siemoniak zatwierdził konfigurację i harmonogram budowy dla Marynarki Wojennej okrętu patrolowego ORP "Ślązak".

Podpisana przez ministra Decyzja nr Z-79/Log/MON, określa tryb przyjęcia do służby w Marynarce Wojennej nowego okrętu patrolowego. Dodatkowo precyzuje, jakie wymagania taktyczno-techniczne ma on spełniać. Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne uwzględniają dostosowanie, przerwanego w 2012 r. projektu budowy korwety wielozadaniowej typu Gawron (proj. 621), do nowych zadań. Zaktualizowana dokumentacja wskazuje też parametry techniczne dla tzw. zintegrowanego systemu walki, czyli uzbrojenia, jakie dostanie nowy polski okręt patrolowy.

Jednostki tej klasy charakteryzują się ograniczonym uzbrojeniem. Z tego powodu możliwe będzie dokończenie budowy jednostki przy zainwestowaniu jednej czwartej kwoty, która byłaby konieczna do wprowadzenia wielozadaniowej korwety, jaką miał być pierwotnie ORP "Ślązak". Okręt ma pełnić przede wszystkim zadania patrolowe. Będzie to jedna z najszybszych jednostek na Bałtyku, osiągająca prędkość ponad 30 węzłów (ok. 60 km/h) i niezwykle manewrowa. To pozwoli na wykonywanie zadań eskortowych, związanych z osłoną transportu morskiego, antypiractwem, antyterroryzmem i rozpoznaniem zagrożeń na morzu.

Poprawiony: czwartek, 14 marca 2013 09:34 Więcej…
 

Kuter rakietowy "GDYNIA" na monecie NBP

Email Drukuj PDF

2013 05   gdynia 2zl r2013 05   gdynia 2zl aW 2012 roku Narodowy Bank Polski rozpoczął emisję serii obiegowych monet okolicznościowych "Polskie Okręty", przypominającej okręty, które odegrały znaczącą rolę w historii polskiej Marynarki Wojennej.

Zgodnie z planem emisyjnym monet okolicznościowych, w dn. 13. marca 2013 r. NBP wprowadzi do obiegu kolejną monetę z tej serii. Tym razem rewers monety o nominale 2. złotych będzie przedstawiał sylwetkę kutra rakietowego proj. 205 - ORP "Gdynia".

Okręt zbudowany w Stoczni Rzecznej w Rybińsku (b. ZSRR) był trzecim z serii 13. jednostek tego typu przekazanych Marynarce Wojennej PRL.

ORP "Gdynia" (nr burtowy 423) do służby w 3. Dywizjonie Kutrów Torpedowych 3. Brygady Kutrów Torpedowych w Gdyni został wcielony w dn.  7. września 1965 roku. Od 1971 r. znajdował się w składzie 2. Dywizjonu Kutrów Rakietowo-Torpedowych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni. Został skreślony z listy floty  w dn. 15. listopada 1989 r. Po wycofaniu ze służby, został w 1991 r. przebudowany na jednostkę patrolową i jako SG-301 "Gdynia" służył do 1995 r. w kaszubskim dywizjonie Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.

Poprawiony: poniedziałek, 11 marca 2013 13:20 Więcej…
 

93. rocznica Zaślubin Polski z Morzem

Email Drukuj PDF

"Trzymajmy się morza"

altW dniu 10. lutego 1920 roku, generał Józef Haller wrzucił do wód Zatoki Puckiej platynowy pierścień, zaślubiając tym samym Polskę z Bałtykiem.

Uroczystości  upamiętniające  93.  rocznicę  tego   wydarzenia  rozpoczęły  się  w  niedzielę, 10.lutego o godz. 09.30,  na rynku miejskim w Pucku. W uroczystościach, z honorową asystą Kompanii i Orkiestry Reprezentacyjnej MW, wziął udział dowódca Marynarki Wojennej admirał floty Tomasz Mathea.

Klub "Bractwo Wiślane" był reprezentowany przez delegację pod kierownictwem Prezesa Klubu, Wiceprezesa ZG LMiR Wacława Kowalskiego. W skład delegacji wchodzili również Honorowi Członkowie Bractwa: prof. Marian Drozdowski, Andrzej Frelek, członek Zarządu kmdr por. Marek Jankiewicz oraz Marek Capała.

Podczas uroczystości Prezes Ligi Morskiej i Rzecznej kpt. ż.w. dr inż. Andrzej Królikowski, przypomniał o znaczeniu morza dla gospodarki Polski. Zasłużonym dla rozwoju Polski Morskiej wręczono Pierścienie Hallera, najwyższe wyróżnienie nadawane przez Ligę Morską i Rzeczną. W tym roku otrzymali je: Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, profesor Marian M. Drozdowski - historyk, Honorowy Członek "Bractwa Wiślanego" LMiR, komandor Edward Kinas - Prezes "Bractwa Okrętów Podwodnych"  LMiR oraz Instytut Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. 

Poprawiony: czwartek, 11 kwietnia 2013 12:28 Więcej…
 

Zaślubiny z morzem

Email Drukuj PDF

W  dniu  10. lutego 2013 r. o godz. 09.30  na  Placu Wolności  w  Pucku odbędą się uroczystości 93. zalubinyrocznicy Zaślubin Polski z Morzem.

Ceremonii towarzyszyć będzie inauguracja działalności Stowarzyszenia "Aktywny Puck". Organizatorem obchodów jest Urząd Miasta Puck, Liga Morska i Rzeczna.  

Program uroczystości:
godz. 09.30 - powitanie zaproszonych gości na rynku miasta, Plac Wolności
godz. 10.00 - fara, koncelebrowana msza św.
godz. 11.30 - przemarsz do portu rybackiego
godz. 11.40 - wręczenie odznaczeń LMiR, wystąpienia gości honorowych
godz. 12.00 - złożenie wieńca z pokładu śmigłowca na wody Zatoki Puckiej
godz. 12.10 - składanie wiązanek kwiatów przez delegacje przy pomniku gen. J. Hallera
godz. 12.30 - zakończenie uroczystości

 

Poprawiony: wtorek, 04 lutego 2014 12:49 Więcej…
 


Strona 24 z 24