"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna "ŁAPACZKA"

"ŁAPACZKA"

Email Drukuj PDF

lapaczka

Należąca do Grupy ORLEN spółka akcyjna SHIP - SERVICE jest liderem na polskim rynku bunkrowym. Jej inwestorem strategicznym, a zarazem większościowym udziałowcem jest Polski Koncern Naftowy ORLEN. W skład floty SHIP - SERVICE wchodzi jedna także wyjątkowa jednostka - łapaczka, cieszącą się wśród działających w Porcie Szczecin podmiotów opinią pogromczyni zanieczyszczeń.

ŁA-SHIPSERVICE-4 została zbudowana przez dawną Wrocławską Stocznię Rzeczną. Choć jest w całości polskiej konstrukcji, to przy jej budowie korzystano z dokumentacji radzieckiej. Ma około 18,4 m długości i nieco ponad 5 m szerokości, a jej maksymalne zanurzenie to 2,3 m. Wyposażona jest w specjalną wannę, a także czerpak zbierający z powierzchni wody śmieci, dzięki czemu może natychmiast usuwać zanieczyszczenia, szczególnie olejowe, które są szczególnie niebezpieczne dla środowiska. W 2014 roku łapaczka przeszła remont klasowy, który obejmował między innymi odnowienie powierzchni lakierniczej, przegląd napędu oraz drobne naprawy i została dopuszczona do użytku na kolejne 5 lat. Do jej obsługi potrzebne są dwie osoby.


W czasie swojej długiej historii łapaczka brała też udział w kilku spektakularnych akcjach. Kilkanaście lat temu w rejonie Basenu Kaszubskiego łapaczka usuwała rozległy rozlew paliwa, które statek przez pomyłkę przepompował za burtę zamiast do innego zbiornika. Przez okres kilku dni załoga łapacza usuwała zanieczyszczenia olejowe z powierzchni akwenu oraz skutki, jakie spowodował rozlew na pobliskich nabrzeżach i innych jednostkach. Kiedy 2 marca 2004 punkt Alarmowy PSR otrzymał informację o wpadnięciu dźwigu samochodowego do kanału portowego przy ul. Władysława IV w Szczecinie (zahaczając przy tym o burtę cumującego statku) łapaczka zbierała z wody zanieczyszczenia pozostałe po wyciągnięciu dźwigu. ŁA- SHIPSERVICE-4 interweniowała również w szczecińskiej marinie po wywróceniu się jachtu motorowego. Używana była także do oczyszczanie akwenów podczas imprez masowych, takich jak Tall Ships Races 2013 i Baltic Tall Ships Regatta 2015, na zlecenie firm reprezentujących miasto Szczecin, zwłaszcza, gdy przez rozpoczęciem i po zakończeniu intensywnego ruchu jednostek, niezbędne było usunięcie pływających zanieczyszczeń, aby zapewnić należyty stan wód i bezpieczeństwo żeglugi dla małych jachtów.

Źródło: gospodarkamorska.pl

bunkrowanie - pobieranie paliwa do zbiorników jednostek pływających.

Poprawiony: wtorek, 12 stycznia 2016 08:39