"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna Archiwum Aktualności 2014 Karta z kalendarza - 22 LISTOPADA 1864 r.

Karta z kalendarza - 22 LISTOPADA 1864 r.

Email Drukuj PDF

mostkierbedziaWe wtorek, 22 listopada 1864 r., dokładnie 150 lat temu w Warszawie, odbyła się uroczystość oficjalnego oddania do użytku Mostu Kierbedzia, pierwszego warszawskiego stalowego mostu na Wiśle, zbudowanego według projektu Stanisława Kierbedzia.

Most zbudowany w latach 1859-1864 z inicjatywy Towarzystwa Rosyjskich Kolei Żelaznych miał sześć przęseł i długość 474 m. W pierwszych planach miał być mostem kolejowym łączącym Dworzec Petersburski (obecnie Wileński) z Dworcem Wiedeńskim. Zaniechano jednak prowadzenia kolei przez centrum Warszawy i most ten ukończono wyłącznie jako drogowy (z torami dla tramwajów konnych). Most kolejowy zbudowano kilka lat później, na północ od mostu Kierbedzia, przy warszawskiej Cytadeli (most przy Cytadeli). 

Mimo iż Most Kierbedzia był pierwszym stałym mostem od czasów Zygmunta Augusta, a budowę mostu stałego uchwalił jeszcze Sejm Czteroletni, ówczesna prasa nie wspomina o budowie i postępach prac. Most kończono w 1864, tzn. w tym samym roku, w którym upadło Powstanie Styczniowe. Głównym projektantem był Stanisław Kierbedź - Polak z wysokim rosyjskim stopniem generalskim. Ogólny koszt budowy przeprawy wyniósł ok. 2,7 mln rubli. Prace zostały wykonane przez francuskie firmy.Otwarcie Mostu Kierbedzia nastąpiło 22 listopada 1864.

W czasie zaborów most nosił oficjalną nazwę mostu Aleksandryjskiego (od imienia cara Aleksandra II). Potocznie nazywany był jednak mostem Kierbedzia (od nazwiska projektanta i budowniczego). Z placu Zamkowego prowadziła doń Ulica Nowy Zjazd, schodząca z placu Zamkowego wiaduktem Pancera, a później nasypem ziemnym. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości nazwa Most Kierbedzia stała się nazwą oficjalną.

mostkierbedzia1 mostkierbedzia2 mostkierbedzia3 

5 sierpnia 1915 około 6 rano wycofujące się z Warszawy wojska rosyjskie wysadziły dwa środkowe przęsła, nie uszkadzając filarów. Most został odbudowany w 1916, jednak nowe kratownice różniły się od zaprojektowanych przez Kierbedzia (ich górny pas miał kształt paraboli).

Most został ponownie zniszczony 13 września 1944 przez wojska niemieckie wycofujące się na lewy brzeg Wisły przed Armią Radziecką. Po II wojnie swiatowej na ocalałych filarach zbudowano nowy most, który został nazwany mostem Ślasko-Dabrowskim i stał się po rozbiórce wiaduktu Pancera częścia Trasy W-Z.

We wrześniu 2011 na zlecenie Zakładu Mostów z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów znaleziono i wydobyto z Wisły 6-metrowy fragment kratownicy mostu Kierbedzia, który po pracach konserwacyjnych ma być publicznie eksponowany.

Wystawa "Inż. Julian Adam Majewski. Historia pierwszych stałych mostów Warszawy"

Karta z kalendarza - 6 STYCZNIA 1914 r.

Wystawa "Dwa mosty Warszawy"

Źródło: fotopolska.euwikipedia.pl

Poprawiony: poniedziałek, 24 listopada 2014 12:04