"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna Archiwum Aktualności 2014 Wydobycie Dworca Wodnego

Wydobycie Dworca Wodnego

Email Drukuj PDF

dworzecwodnyW dniu wczorajszym, 18 listopada 2014 r. z dna Portu Praskiego w Warszawie, z inicjatywy Fundacji "Ja Wisła" kierowanej przez Przemysława Paska, został podnisiony kadłub zabytkowego Dworca Wodnego, ostatniej, stuletniej przystani dla statków parowych na Wiśle.

Akcja trwała 7,5 godziny. Prace przygotowawcze trwały dwa miesiące. Masa Dworca Wodnego 64 tony. Z cegiełek zebranych przez Fundację udało się sfinansować wykonanie pełnej dokumentacji odtworzeniowej, spalonej przed Euro 2012, zabytkowej drewnianej nadbudowy. Barka nie może już jednak stać na wodzie, ze względu na stan kadłuba. Czy znajdzie się miejsce w Warszawie dla ekspozycji tej klasy obiektu? Mógłby być wspaniałym centrum edukacji o Wiśle...

Dworzec Wodny - przystań pływająca "Płock" (Przystań Nr 2) zbudowany został prawdopodobnie pod koniec XIX wieku (ok. 1888 r.) z przeznaczeniem dla przystani Żeglugi Parowej na Wiśle w Płocku, Towarzystwa Żeglugi Parowej Maurycego Fajansa w Warszawie (Parochodstwo Mawrikija Fajansa). Towarzystwo założone w 1875 r. po przejęciu części taboru żeglugi parowej Andrzeja hr. Zamoyskiego uruchomiło ponownie regularne kursy parowców pasażerskich na trasie Warszawa - Płock, linię tę przedłużono następnie do Włocławka oraz Ciechocinka.

Przeznaczeniem przystani pasażersko drobnicowej była odprawa podróżnych i bagażu na śródlądowych drogach wodnych. Zlokalizowano na niej poczekalnię dla pasażerów oczekujących na statki, kasę biletową, bufet oraz toalety. W wewnętrznej części kadłuba poniżej pokładu znajdowały się pomieszczenia części magazynowo-gospodarczej: kuchnia, lodówka, magazyny oraz mieszkanie dla dwóch członków załogi. Ze względu na brak dostępnych materiałów archiwalnych nie jest znana dokładna data budowy jednostki ani stocznia, w której ona powstała. Można jedynie domniemywać, że dworzec zbudowano w Warsztatach Żeglugi Parowej Maurycego Fajansa na Solcu w Warszawie (Stocznia Czerniakowska).

dworzecwodny1 dworzecwodny2 dworzecwodny3 

Dworzec Wodny miał oryginalny stalowy kadłub o konstrukcji nitowanej oraz drewnianą nadbudówkę w stylu neogotyckim. Nadbudówka przystani wzorowane była na drewnianej architekturze dworcowej drugiej połowy XIX wieku, budynki o podobnej manierze architektonicznej budowano wówczas na wielu liniach kolejowych Europy. 

Posiadał następujące wymiary:długość całkowitą Lc=31,87 m, szerokość całkowitą Bc=9,0 m, szerokość kadłuba Bk=6,75 m, wysokość burty H=2,15 m, zanurzenie T=0,90 m, wysokość nadbudówki 3,7 m .

Dworzec Wodny

Relacja z akcji wydobycia Dworca Wodnego w Kurierze Warszawskim: 

http://www.tvp.pl/warszawa/informacyjne/telewizyjny-kurier-warszawski/wideo/18112014/17703438.

Fot. Przemysław Pasek, Bartłomiej Międzybrodzki

Źródło: jawisla.plhttps://www.facebook.com/JaWisla/posts/10152396052236401

Poprawiony: środa, 19 listopada 2014 22:25