"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna Archiwum Aktualności 2013 Bulwary Wiślane w Warszawie

Bulwary Wiślane w Warszawie

Email Drukuj PDF

bw1Bulwar nadwiślański to obszar zagospodarowanego lewego brzegu Wisły w Warszawie, rozciągający się przez prawie całą długość funkcjonalnego centrum stolicy. Jego początek znajduje się na terenie Żoliborza na wysokości Cytadeli, przebiega przez całe Śródmieście, aż do rejonu Portu Czerniakowskiego.

Z uwagi na upływ czasu od zakończenia budowy oraz zaniedbania w utrzymaniu, bulwary uległy poważnej degradacji. W związku z tym podjęto decyzję o ich kompleksowej przebudowie, jako elementu szerszego projektu przywrócenia funkcji reprezentacyjnej oraz wypoczynkowej. Projekt zagospodarowania lewobrzeżnego bulwaru Wisły ma za zadanie wzmocnić i poszerzyć rolę rzeki w strukturze przestrzennej miasta z jednoczesną ochroną wartości przyrodniczych i dziedzictwa kulturowego.

Rozpoczęta właśnie przebudowa lewobrzeżnych Bulwarów Wiślanych całkowicie zmieni ich dotychczasowy wygląd. Jako pierwszy przebudowany zostanie dwukilometrowy odcinek od rejonu ul. Tamka do ul. Boleść (most Świętokrzyski). Pozostałe elementy bulwaru zostaną bądź to odnowione według oryginalnego projektu bądź przebudowane w ramach kolejnych planowanych inwestycji, np. w Porcie Czerniakowskim.

Inwestycja jest realizowana, w ramach projektu pod nazwą "Warszawski Węzeł Wodno-Rowerowy "Pedałuj i Płyń (bike & sail) - etap I", przy wsparciu środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Projekt arcitektoniczny zakłada podzielenie bulwaru na trzy strefy: rozrywki, kultury i edukacji. Tuż przy Centrum Nauki Kopernik znajdzie się park żywej rzeki - na schodach graniczących z Wisłą będzie można usiąść wśród naturalnej roślinności, niedaleko będziemy mieli do dyspozycji plażę, na wysokości Mariensztatu powstaną pawilony, natomiast przy Podzamczu pływające przystanie. Prace nad Wisłą podzielono na dwa etapy.

bw5 bw6 bw7

W pierwszym, od mostu Śląsko-Dąbrowskiego do ul. Boleść powstanie nadwiślański deptak i nowe nabrzeże dostosowane zostanie do cumowania różnego typu i wielkości łodzi. Wzdłuż promenady nabrzeże rzeki zostanie przekształcone i wyposażone w taki sposób, by mogły tu cumować nie tylko statki kontraktowane przez miasto, ale także łodzie rekreacyjne i barki usługowe. W ramach przebudowy powstanie także cała niezbędna infrastruktura, czyli podciągnięta będzie elektryczność, woda i odprowadzanie ścieków. Atrakcyjnie zapowiada się platforma widokowa na wysokości Gnojnej Góry. Pawilon na pływakach z restauracją i punktem informacji turystycznej przycumuje też w rejonie ul. Boleść, a przy ul. Grodzkiej oraz ul. Boleść przystanki tramwaju wodnego. Takich obiektów w rejonie obleganych w sezonie fontann multimedialnych bardzo brakuje.

Architektura Bulwarów Wiślanych przewiduje także ścieżkę rowerową, miejską wypożyczalnię rowerów oraz stojaki na jednoślady. Nad Wisłą znajdzie się oczywiście miejsca na kafejki i galerie. Oddany także zostanie chodnik nad samą wodą z pomostami do cumowania łodzi. W projekcie przewidziano także usypanie miejskiej plaży, choć już wyznaczenie kąpieliska, ze względu na silny nurt rzeki, nie jest brane pod uwagę. Za to obok plaży pojawi się wodny plac zabaw z fontannami i strumieniami, w którym za zabawki służyć będą dzieciom postacie zwierząt typowo rzecznych - jesiotr, sum, żaba, wydra i bóbr. Wszystko potrwa 18 miesięcy.

bw2 bw3 bw4

Kolejna część Bulwaru Wiślanego, odcinek do mostu Świętokrzyskiego ma być zakończony w połowie 2015 r. Istniejącą tu przestrzeń publiczną wypełnią pawilony wystawowe i restauracje. Meszkańcy będą mogli korzystać z zabezpieczonego na wypadek wysokiej wody nowego przejścia podziemnego na wysokości ul. Bednarskiej. Koncepcja architektoniczna budowy Bulwarów Wiślanych do projekt architektów z pracowni RS Architektura Krajobrazu. Ze względu na ogromne skomplikowanie i złożoność prac, jakie będzie trzeba wykonać, konieczne było uzyskanie szeregu dodatkowych zgód i pozwoleń. Zaprojektowane rozwiązania, innowacyjne w skali kraju - jak m.in. pawilony na pływakach - konsultowane były z zarządcą wód, Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej. Bulwar i wszystkie elementy architektoniczne zaprojektowano tak, by były przygotowane na przejście wysokiej wody. Całą inwestycja będzie wartą 122,7 mln zł wykona Hydrobudowa Gdańsk.

*     *     *

Rozpoczęła się również budowa nowej inwestycji na prawym brzegu Wisły. Pawilon plażowy "KOŁO WISŁY", projektu Grupy Projektowej "PONADTO" z sanitariatami, szatniami i kawiarnią, ma powstać przy ul. Wybrzeże Szczecińskie, na wysokości Stadionu Narodowego (przy moście Poniatowskiego). Projekt pawilonu zdobył w 2010 roku Grand Prix w XII edycji ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez firmę Sanitec KOŁO Sp. z o.o. 

w2 w1

Zabudowę zaprojektowano w układzie dwóch pawilonów połączonych ze sobą w systemie ramp, schodów, placyków i tarasów widokowych. Budynek jest dwukondygnacyjny, posadowiony na palach, wyniesiony ponad poziom plaży i pełni funkcję łącznika między poziomem ambony od strony ul. Wybrzeże Szczecińskie a plażą nadwiślańską.

Na poziomie -1 zlokalizowano demontowalne prysznice z przebieralniami, funkcjonujące sezonowo. Zespół sanitarny znajduje się w pawilonie południowym na poziomie 0, w którym zlokalizowana została toaleta damska, toaleta męska, toaleta przystosowana dla osoby niepełnosprawnej, pokój dziecka i wypożyczalnia sprzętu plażowego. Zespół kawiarniany mieści się w pawilonie północnym. całość spaja łącznik mający charakter i zapewnia możliwość ukształtowania ciekawego, tarasowego układu wprowadzającego użytkowników do parku lasu łęgowego, a także umożliwia ciekawe wykorzystanie przestrzeni pod budynkiem. Generalnym wykonawcą jest firma Konsolid. Całą inwestycję za ok. 4,2 mln zł ma zakończyć do września br..

Źródło: Hydrobudowa Gdańsk,  Rynek infrastruktury
Wizualizacje: RS Architektura Krajobrazu, Grupa Projektowa PONADTO

Poprawiony: czwartek, 29 sierpnia 2013 11:21