"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna Archiwum Aktualności 2014 "Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle". Nagroda za walkę o użeglowienie Wisły

"Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle". Nagroda za walkę o użeglowienie Wisły

Email Drukuj PDF

podrugieWe wtorek, 23 września 2014 r., podczas obrad I Forum Korytarza Bałtyk - Adriatyk w Łodzi, redaktor naczelny "Dziennika Bałtyckiego" - Mariusz Szmidka, odebrał z rąk prezesa Związku Miast Nadwiślańskich - Tomasza Sowińskiego, statuetkę za walkę gazety o użeglowienie Wisły.

Projekt Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk, o którym w Łodzi rozmawiali samorządowcy, może otworzyć nowe możliwości w walce o udrożnienie Wisły, którą Dziennik Bałtycki prowadzi od marca 2013 roku. Bałtyk - Adriatyk to jeden z 9 europejskich korytarzy komunikacyjnych sieci TEN-T, na które Unia Europejska przeznaczy do 2020 roku 26 miliardów euro. Obejmuje zarówno drogi, koleje, porty morskie i lotnicze, jak i drogi wodne. Licząc średnio, na przechodzące przez Polskę korytarze Bałtyk - Adriatyk i Morze Północne - Bałtyk Polsce może przypaść ok. 4 miliardów euro.

Odbywające się w Łodzi forum samorządów ma pomóc w uzyskaniu odpowiedzi, na jakie przedsięwzięcia przeznaczyć te pieniądze. Dotyczą one projektów przekraczających skalę działania i możliwości pojedynczych samorządów. Jednym z nich mogłoby być właśnie użeglowienie Wisły, projekt do tej pory blokowany z jednej strony przez brak pieniędzy, z drugiej przez bezwład decyzyjny.

Mariusz Szmidka podkreślił, że 8 tysięcy kuponów z apelem o udrożnienie Wisły, podpisanych przez czytelników gazety, zostanie wręczonych premier Ewie Kopacz. Jeden z postulatów to wydzielenie jednego ministerstwa, które zajmowałoby się komunikacją poprzez wody śródlądowe. W planach gazety jest również happening w Brukseli przy wsparciu europosłów.

"Gdyby teraz użeglugowić Wisłę, nastąpiłby 40% wzrost przewozów pasażerów i ładunków" - mówił podczas Forum Mariusz Szmidka. "Drogi kołowe są zatłoczone, a rozwój transportu i portów gdańskich tak szybki, że już w roku 2018 roku trudno będzie przewieźć wszystkie ładunki. Liczymy też na Unię Europejską, która wspiera projekty ekologiczne, a do nich należy przecież transport wodami śródlądowymi". Wg Mariusza Szmidki, udrożnienie Wisły spowodowałoby stworzenie w rejonie jej dolnego biegu 12 500 miejsc pracy". 

Źródło: dziennikbaltycki.pl

Poprawiony: piątek, 26 września 2014 19:26