"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna Archiwum Aktualności 2013 Próby modelowe niszczyciela min "Kormoran II"

Próby modelowe niszczyciela min "Kormoran II"

Email Drukuj PDF

kormoran model1W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych nowego okrętu dla Marynarki Wojennej RP - niszczyciela min "Kormoran II".

Budowy niszczyciela min "Kormoran II" podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera Gdańskiej Grupy Remontowej, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł wejść na kontrkurs.

Praca teoretyków okrętu (inżynierów opracowujących projekt jednostki), to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki. Od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie modelowym, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

kormoran model2 kormoran model3

W najbliższych tygodniach model "Kormorana II" czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe. Po wynikach testów wiadomo będzie, co trzeba jeszcze sprawdzić i jakie nanieść poprawki. Po przeprowadzeniu wszystkich badań można będzie zacząć zasadniczą budowę.

Aby dotrzymać terminu przekazania "Kormorana II" Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła budowa jego prototypu.

Nowoczesne niszczyciele min mają zapewnić Marynarce Wojennej możliwość wszechstronnej walkę ze współczesnymi zagrożeniami minowymi na morzu. Zamontowane wyposażenie będzie pozwalało na poszukiwanie i zwalczanie (niszczenie, neutralizację) min morskich różnych typów.

Podstawowe dane taktyczno-techniczne "Kormorana II":

Wyporność: max. -  850 t;
Długość całkowita - 58,00 m;
Szerokość max. - 10,30 m;
Wysokość do pokładu dziobówki - 6,40 m;
Wysokość do pokładu głównego na rufie - 4,70 m;
Zanurzenie konstrukcyjne kadłuba - 2,60 m;
Prędkość - nie mniej niż 15 w;
Zasięg pływania - nie mniej niż 2500 mil morskich;
Okręt będzie posiadał klasę lodową L-3 umożliwiającą pływanie w drobno pokruszonym lodzie;
Dwa silniki spalinowe o mocy ok. 1000 kW, w wypadku małych prędkości zastępowane przez silniki elektryczne napędu pomocniczego, przenoszące napęd poprzez przekładnie redukcyjne na 5-łopatowe silniki cykloidalne Voit-Schneidera;
Trzy zespoły prądotwórcze - każdy o mocy 323 kW;
Załoga etatowa - 45 osób + 7 miejsc dodatkowych.

Źródło: polska-zbrojna.pl, tvn.pl

Poprawiony: piątek, 15 listopada 2013 10:49