Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną w budowie.
W dniu 17 września 2022 roku odbyła się podniosła uroczystość oddania do użytku pierwszego odcinka kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
W tej części kanału żeglugowego znajduje się śluza, stanowisko postojowe oraz port z kapitanatem.
Decyzja Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną od Elbląga na Morze Bałtyckie, sprawiła że działacze Ligi Morskiej i Rzecznej mają satysfakcję że właśnie członkowie naszego stowarzyszenia, inż Eugeniusz Kwiatkowski oraz prof Tadeusz Jednorał byli inicjatorami budowy tej ważnej dla naszego kraju infrastruktury rzeczno - morskiej.
W dniu 1 października 2022 roku Liga Morska i Rzeczna będzie obchodziła 104 rocznicę pracy jej działaczy na rzecz budowy i rozwoju infrastruktury morskiej i rzecznej.
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest doskonałym prezentem z okazji rocznicy.
Nasi działacze przekonywali społeczeństwo do budowy portu morskiego w Gdyni, ustanowienia Warszawy jako centralnego portu rzecznego, organizacji i rozwoju szkolnictwa morskiego i rzecznego, rozwoju gospodarki morskiej i rzecznej, organizacji formacji rzecznych Marynarki Wojennej, Flotylli Wiślanej, Flotylli Pińskiej.
Od roku 2007 z inicjatywy Ligi Morskiej i Rzecznej realizowany jest projekt o charakterze żeglugowo - turystycznym p.n:Szlak Wodny im. Króla Stefana Batorego, biegnącego od Zamku Królewskiego w Warszawie po Wiśle przez Zalew Włocławski - Nogat - Kanał Jagielloński - rzekę Elbląg - Zalew Wiślany - kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną na Morze Bałtyckie.
Ponadto od Warszawy po Wiśle - Kanał Żerański - Jezioro Zegrzyńskie - Narew - Biebrza - Kanał Augustowski.
Projekt ten jest realizowany przez władze samorządowe. Do jego realizacji akces zgłosiło większość samorządów różnych szczebli położonych na Szlaku Wodnym.
Realizacja tego projektu w znaczący sposób wzbogaci infrastrukturę żeglugową w Dorzeczu Wisły.
Wacław L. Kowalski
Wiceprezes Zarządu LMiR