"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna Dwie oferty na budowę pomnika Tadeusza Wendy - założyciela gdyńskiego portu

Dwie oferty na budowę pomnika Tadeusza Wendy - założyciela gdyńskiego portu

Email Drukuj PDF

wenda

Projekt pomnika Tadeusza Wendy autorstwa rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera, monument usytuowany jest na cokole, postać z podniesioną lewą ręką zwrócona jest w stronę nabrzeża, pod prawą ręką trzyma zwoje map; mat.prasowe UM/gdynia.pl

Do drugiego przetargu na budowę pomnika Tadeusza Wendy przystąpiło dwóch wykonawców. Postać wybitnego inżyniera, założyciela gdyńskiego portu, stanie na końcu pirsu nr 1 u nasady mola Rybackiego. Ze względu na powtórne postępowanie, prawdopodobny termin odsłonięcia pomnika to wiosna 2021 roku.

Monument zrealizowany został na podstawie zwycięskiego projektu toruńskiego rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego-Jagenmeera, który wygrał konkurs zorganizowany przez miasto w 2017 roku. W konsultacjach, podczas powstawania pomnika, brali udział: wnuczka Tadeusza Wendy - Hanna Wenda-Uszyńska oraz Wojciech Szczurek, prezydent miasta Gdyni.

Prawie trzymetrowa rzeźba z brązu prezentuje inżyniera stojącego na cokole i roztaczającego wizję portu w Gdyni. W prawym ręku trzyma on zwoje map i dokumentacji, przedstawiających koncepcje swojego dzieła. Lewą ręką wskazuje w kierunku nabrzeża. Postać oddaje realistyczny charakter i ustawiona została na ponad metrowej podstawie z litej bryły szarego granitu.

- Jestem przekonany, że pomnik ojca założyciela portu, wizjonera i wspaniałego człowieka jakim był Tadeusz Wenda, już na wiosnę przyszłego roku, na stałe zamieszka w Gdyni. Postać wybitnego inżyniera jest nieodłącznym elementem historii naszego miasta i jestem dumny, że mogłem osobiście brać udział w procesie tworzenia tego dzieła - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Miasto na realizację zadania zamierza przeznaczyć kwotę w wysokości 545 746,09 złotych brutto. Oferty złożone w przetargu:

1. Przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowo-usługowe Marbud z Gdyni - cena 697 529,57 zł brutto;
2. Hydro-Mag Sp. z.o.o z Garcza - cena 622 116,17 zł brutto.

Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana na podstawie kryteriów ceny brutto - 60%, okresu udzielonej gwarancji i rękojmi - 20%, terminu wykonania - 15% oraz ryzyka poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5%. Termin wykonania, zaproponywany przez obu wykonawców, to 8 kwietnia 2021 roku, a okres udzielonej gwarancji i rękojmi to 60 miesięcy.

Wybrany wykonawaca, w ramach prac i zgodnie z przekazaną dokumentacją projektową, zdemontuje stalowy maszt na terenie budowy,a także wykona fundamenty i nawierzchnię placu wokół pomnika. Na gruncie, przy pomniku Tadeusza Wendy, pojawi się beton dekoracyjny, a wokół zamontowana zostanie płyta granitowa. Monument i towarzyszącą mu przestrzeń oświetlą energooszczędne lampy. Teren zostanie też uporządkowany, zyska również dwa miejsca odpoczynku z ławkami parkowymi.

- Wierzę, że prowadzone postępowanie pozwoli nam wyłonić wykonawcę inwestycji, stanowiącej symbol historii naszego miasta. Kiedyś budowa portu była wyzwaniem i spełnieniem marzeń, dzisiaj Gdynia to dojrzałe portowe miasto, które zmienia się na naszych oczach- mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds.rozwoju.

Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów.

Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, było dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.
Źródło: gdynia.pl

Poprawiony: środa, 23 września 2020 18:12