"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna BIAŁA FLOTA ROZPOCZĘŁA REJSY PO KANALE ELBLĄSKIM

BIAŁA FLOTA ROZPOCZĘŁA REJSY PO KANALE ELBLĄSKIM

Email Drukuj PDF

kanelb--fot. zegluga.com.pl

Statki pasażerskie Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej rozpoczęły od poniedziałku rejsy po Kanale Elbląskim (Warmińsko-mazurskie). W poprzednim sezonie żeglugowym przewiozły one w sumie 85 tys. turystów z całego świata.
Tegoroczny sezon dla białej floty z Ostródy rozpoczął się z miesięcznym opóźnieniem. Spółka, która jest największym przewoźnikiem po Kanale Elbląskim, odwołała wszystkie rezerwacje majowe z powodu pandemii koronawirusa.
"Od 1 czerwca ruszamy na wszystkich trasach, które mieliśmy zaplanowane. Nasze statki są w pełni przygotowane, jeśli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom" - poinformowała PAP Anna Kościukiewicz-Skorupa z Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej.
Według niej statki, które mogłyby zabierać nawet 65 pasażerów, na razie będą ograniczać liczbę dostępnych miejsc do połowy. Dolne pokłady jednostek będą ozonowane, a górne, otwarte - dezynfekowane. "Jednocześnie sugerujemy pasażerom, żeby nosili maseczki i rękawiczki, a na statkach będą dostępne dozowniki z płynem dezynfekującym" - dodała.
Jak oceniła, tegoroczny sezon jest jeszcze niewiadomą, bo w poprzednich latach nawet ponad połowę pasażerów stanowili goście z zagranicy. Teraz przewoźnik liczy na zwiększoną liczbę turystów krajowych. W minionym sezonie ostródzka flota przewiozła rekordową liczbę 85 tys. pasażerów.
Sezon żeglugowy na Kanale Elbląskim rozpoczął się od 1 maja. Do czasu rozpoczęcia rejsów przez Żeglugę Ostródzko-Elbląską ruch na tej drodze wodnej był jednak znikomy. PGW Wody Polskie zdecydowały, że do końca sezonu, czyli do 30 września korzystający ze śluz i pochylni będą zwolnieni z opłat.
Z informacji przekazanych PAP przez Bogusława Pinkiewicza z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku wynika, że w maju przez każdą z pochylni przeszło w sumie od kilkunastu do kilkudziesięciu jednostek pływających. Np. na pochylni w Buczyńcu w maju ubiegłego roku ruch był osiemnastokrotnie większy niż teraz.
Funkcjonujący od 1862 r. Kanał Elbląski ma ponad 84 km długości i łączy najdłuższe polskie jezioro - Jeziorak z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Na kanale są też cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś i Ostróda.
Kanał przeszedł gruntową rewitalizację, która zakończyła się w maju 2015 r. Wyremontowano wówczas zabytkowe pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi.
W 2011 r. Kanał Elbląski został uznany za Pomnik Historii. Miejscowe samorządy starają się o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Z mediów

Poprawiony: poniedziałek, 01 czerwca 2020 10:28  

Użytkownicy

Naszą witrynę przegląda teraz 828 gości 

Statystyki

Odsłon : 1343931
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama