"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna MAZURY ZMIENIĄ SIĘ OD STRONY WODY

MAZURY ZMIENIĄ SIĘ OD STRONY WODY

Email Drukuj PDF

W najbliższych kilku latach Mazury zmienią się od strony wody: zostanie wyremontowana stara śluza Guzianka i zbudowana nowa śluza Guzianka II, wyremontowane będą kanały na szlaku od Mikołajek do Giżycka, zmienią się też nadbrzeża kilku miast.
Najszybciej zmiany te będzie można zobaczyć w Mikołajkach, gdzie już zbudowano nową kładkę dla pieszych nad przesmykiem łączącym jeziora Mikołajskie i Tałty, a od kilku tygodni jest przebudowywane nadbrzeże jeziora Mikołajskiego. Prace rozpoczęły się na wysokości amfiteatru i będą się przesuwały w stronę wioski żeglarskiej (legendarna tawerna zostanie nietknięta), a potem, od wioski w stronę Śniardw. W sumie nad brzegiem jeziora Mikołajskiego ma powstać ponad kilometr promenady. Ma przybyć więcej miejsc do cumowania łodzi, mają być ławki i zacienione miejsca do odpoczynku, a także estetyczne kramy. Na końcu nowej promenady ma być mała plaża.

aguzianka-ŚLUZA GUZIANKA

amikoajki-port-PORT MIKOŁAJKI

Do 2020 roku w Rucianem - Nidzie ma być także zbudowana nowa śluza Guzianka II. Obecną śluzę Guzianka zbudowano w 1879 r. i w sezonie śluzuje się tu ok. 20 tys. jednostek - zarówno jachtów, jak i statków pasażerskich. Różnica poziomów wody między jeziorami, które łączy tj. Guzianka Mała i Bełdany wynosi 2 metry. Śluzowanie w komorze śluzy długiej na ponad 40 metrów jest dla każdego, nawet najbardziej obytego żeglarza, sporym przeżyciem.
Do 2020 roku ma być także przebudowane ponad 230 metrów nabrzeża jeziora Ryńskiego w Rynie. Będzie ono poszerzone, dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich (mają być m.in. zbudowane schody z pochylnią umożliwiające dojazd z miasta do jeziora).
Do 2021 roku będzie też przebudowanych i umocnionych pięć kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Będą to kanały: Szymoński (łączący Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Jest to najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka, obecnie w bardzo złym stanie technicznym; przebudowa obejmie 2,36 km kanału); Giżyckiego/Łuczańskiego (łączy jeziora Niegocin i Kisajno; przebudowa obejmie 2,13 km kanału); Mioduński (łączy jeziora Kotek i Szymon, przebudowa obejmie 1,92 km kanału); Grunwaldzki (łączy jeziora Kotek i Tałtowisko, przebudowa obejmie 0,47 km kanału) oraz Tałcki (łączy jezioro Tałtowisko z Tałty, przebudowa obejmie 1,6 km kanału).

akarwik-ŚLUZA KARWIK

amarina ryn-MARINA RYN

W najbliższych latach spore prace będą prowadzone też na nadbrzeżu jeziora Niegocin w Giżycku, na odcinku od Kanału Giżyckiego do molo. "Przewidywane prace obejmują: przebudowę basenów nadbrzeżnych nad j. Niegocin, przebudowę umocnień brzegowych, przebudowę i wydłużenie pirsu wraz ze slipami, przebudowę nadbrzeżnego placu klubowego do obsługi żeglarzy, budowę nadbrzeżnych ciągów pieszych do obsługi terenów portowych" - czytamy w opisie planowanych prac.
Nad Kanałem Giżyckim trwa budowa nowej kładki dla pieszych - zasadnicza część konstrukcji jest już zamocowana, kładka ma być gotowa do wakacji.
Skrót artykułu autorka: Joanna Kiewisz-Wojciechowska
Portal morski.pl

Poprawiony: środa, 02 stycznia 2019 18:55