"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna KANAŁ PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ TO SPRAWA BEZPIECZEŃSTWA KRAJU

KANAŁ PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ TO SPRAWA BEZPIECZEŃSTWA KRAJU

Email Drukuj PDF

projekt kanalu przez mierzeje

Rząd będzie zdeterminowany, by rozpocząć budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - powiedział na dzisiejszej (07.04) konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej. Ta inwestycja ma jego zdaniem nie tylko napędzić rozwój elbląskiego portu, ale także przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa Polski.

Do tej pory udało nam się uzyskać pewne zapewnienia Komisji Europejskiej, w zasadzie daleko idącą zgodę, co do pewnych rozwiązań. Dziś mówimy o lokalizacji w Nowym Świecie, które będziemy forsować w Komisji Europejskiej - podkreślił minister Gróbarczyk na konferencji w Elblągu.
Przedstawiciel Ministerstwa Obrony Narodowej komandor Krzysztof Rychlewski podkreślił, że "resort uznaje za bardzo istotną z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa planowaną inwestycję".

Budowa nowej drogi wodnej zapewni swobodny dostęp do wód Zalewu Wiślanego i rozszerzenia możliwości działań małych okrętów marynarki wojennej- mówił. Chodzi o jednostki o zanurzeniu do 4 metrów i długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów. Według Rychlewskiego przekop dałby możliwość wykonywania działań operacyjnych, antyterrorystycznych przez jednostki specjalne stacjonujące w garnizonie Gdynia, zwiększyłby możliwości przerzutów oraz zaopatrywania pododdziałów 16 Dywizji Zmechanizowanej drogą morską.

Podkreślił, że "obecna sytuacja uniemożliwia swobodną żeglugę okrętów wojennych i jednostek pływających pomiędzy akwenem Morza Bałtyckiego i Zalewem Wiślanym, wymusza pozyskiwanie na drodze dyplomatycznej od władz Federacji Rosyjskiej każdorazowej zgody na przejście polskich jednostek pływających przez wody wewnętrzne".

Rychlewski zauważył, że "obecna sytuacja determinuje ruch okrętów marynarki wojennej RP na rosyjskiej części Zalewu Wiślanego na podstawie rosyjskich uregulowań wewnętrznych i znacznie ogranicza rozwój portów położonych nad Zalewem Wiślanym, zawężając tym samym możliwości gospodarcze regionu, które należy rozpatrywać również w kontekście zaplecza militarnego".

Skrót:GospodarkaMorska.pl.

Poprawiony: czwartek, 07 kwietnia 2016 18:44