"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna
Aktualności 2014

Czoo ok



Posiedzenie Rady SAR

Email Drukuj PDF

sarWe wtorek, 18 listopada 2014 r., w siedzibie Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego w Gdyni, odbyło się kolejne w tym roku posiedzenie Rady SAR - Search & Rescue (Poszukiwania i Ratunku).

Obradom organu doradczego ministra infrastruktury w sprawach ratownictwa na morzu przewodniczył Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni Marek Tomaszycki, a spotkanie dotyczyło działalności bieżącej Rady.

Na wstępie Przewodniczący Rady gen. broni Marek Tomaszycki wręczył powołanie do składu Rady dla Wojciecha Zdanowicza, Zastępcy Dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Rada omówiła wyniki prac grupy roboczej w sprawie umożliwienia udziału sił Państwowej Straży Pożarnej w działaniach ratowniczych na morzu. Do projektu zmiany ustawy o bezpieczeństwie morskim Rada zaproponowała rozszerzenie zakresu działania Rady SAR o sprawy związane z zanieczyszczeniami na morzu i bezpośrednim oddziaływaniem na brzeg morski. Szeroko omówiono także projekt zmian ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, rekomendując możliwość wykonywania zawodu ratownika medycznego w działaniach służby SAR w ramach Państwowego Systemu Ratowniczego, w tym  współpracy na morzu.

Poprawiony: piątek, 21 listopada 2014 21:19 Więcej…
 

Wydobycie Dworca Wodnego

Email Drukuj PDF

dworzecwodnyW dniu wczorajszym, 18 listopada 2014 r. z dna Portu Praskiego w Warszawie, z inicjatywy Fundacji "Ja Wisła" kierowanej przez Przemysława Paska, został podnisiony kadłub zabytkowego Dworca Wodnego, ostatniej, stuletniej przystani dla statków parowych na Wiśle.

Akcja trwała 7,5 godziny. Prace przygotowawcze trwały dwa miesiące. Masa Dworca Wodnego 64 tony. Z cegiełek zebranych przez Fundację udało się sfinansować wykonanie pełnej dokumentacji odtworzeniowej, spalonej przed Euro 2012, zabytkowej drewnianej nadbudowy. Barka nie może już jednak stać na wodzie, ze względu na stan kadłuba. Czy znajdzie się miejsce w Warszawie dla ekspozycji tej klasy obiektu? Mógłby być wspaniałym centrum edukacji o Wiśle...

Dworzec Wodny - przystań pływająca "Płock" (Przystań Nr 2) zbudowany został prawdopodobnie pod koniec XIX wieku (ok. 1888 r.) z przeznaczeniem dla przystani Żeglugi Parowej na Wiśle w Płocku, Towarzystwa Żeglugi Parowej Maurycego Fajansa w Warszawie (Parochodstwo Mawrikija Fajansa). Towarzystwo założone w 1875 r. po przejęciu części taboru żeglugi parowej Andrzeja hr. Zamoyskiego uruchomiło ponownie regularne kursy parowców pasażerskich na trasie Warszawa - Płock, linię tę przedłużono następnie do Włocławka oraz Ciechocinka.

Poprawiony: środa, 19 listopada 2014 22:25 Więcej…
 

Karta z kalendarza - 17 LISTOPADA 1869 r.

Email Drukuj PDF

kanalsueskiW środę, 17 listopada 1869 r., dokładnie 145 lat temu, nastąpiło uroczyste otwarcie Kanału Sueskiego, kanału głębokowodnego dla statków morskich łączącego Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, wykopanego w latach 1859-1869.

W tym dniu do Kanału Sueskiego wpłynął jacht "L'Aigle", na pokładzie którego znaleźli się m.in.: francuska cesarzowa Eugenia, żona Napoleona III i cesarz Austro-Węgier Franciszek Józef. Nowa droga wodna między morzami Śródziemnym i Czerwonym została otwarta.

Za jachtem podążało 47 statków parowych, na pokładzie znalazło się mnóstwo osobistości zaproszonych na uroczystość. Konwój wyruszył z Port Saidu na północnym krańcu kanału i udał się do Ismailii, położonej w połowie drogi do Suezu.

Inauguracja żeglugi na Kanale Sueskim oznaczała, że spełniły się odwieczne marzenia władców Egiptu o połączeniu szlakiem wodnym Mórz Czerwonego i Śródziemnego. Już w starożytności kilku faraonów podejmowało takie próby, nakazując przekopanie kanałów - szybko zasypanych przez pustynne piaski - między Nilem i Morzem Czerwonym, a więc z zachodu na wschód.

Aż do XIX w. nikt nie myślał o kanale północ-południe, prowadzącym przez stosunkowo wąski pas lądu między obu morzami, gdzie Afryka łączy się z Azją. Sądzono bowiem, że poziom Morza Śródziemnego jest o 10 metrów niższy niż Czerwonego, co uniemożliwiałoby takie przedsięwzięcie.

Poprawiony: poniedziałek, 17 listopada 2014 22:12 Więcej…
 

"Białe Bliźniaki - MS Chrobry i MS Sobieski"

Email Drukuj PDF

chrobrysobieski2We wtorek, 18 listopada 2014 r. o godz. 17.00, w Hali Targowej, pawilon 74 w Gdyni (ul. Wójta Radtkego 36), odbędzie się prelekcja pt. "Białe Bliźniaki - MS Chrobry i MS Sobieski". To pierwsze z cyklu spotkań i prelekcji poświęconych polskim transatlantykom - "8 transatlantyków - 8 opowieści". 

"Białe bliźniaki - MS Chrobry i MS Sobieski" to kolejna opowieść Legendy Morskiej Gdyni, tym razem poświęcona ostatniej parze polskich transatlantyków MS "Chrobremu" i MS "Sobieskiemu" - królewskim liniowcom zbudowanym z myślą o zastąpieniu starzejących się SS "Kościuszko" i SS "Pułaski" na linii południowoamerykańskiej.

Oba statki zapisały się w historii floty jako wyjątkowo udane konstrukcyjnie, doskonale pływające i łatwo manewrujące w każdych warunkach pogodowych, w przeciwieństwie do starszych nieco MS "Piłsudski" i MS "Batory", które znane były z nie najlepszej stateczności.

Nieco w cieniu "Piłsudskiego" i "Batorego", zapisały ważny, choć krótki fragment dziejów polskiej żeglugi transatlantyckiej, ale także wojennego wysiłku polskiej bandery. Podczas spotkania w opowieściach i obrazach odżyje miniony czas żeglugi pasażerskiej. Statki, ich losy, także ludzie służący na tych ostatnich "pasażerach" II Rzeczypospolitej.

Poprawiony: piątek, 14 listopada 2014 21:39 Więcej…
 

Wielki Leksykon Uzbrojenia, tom 48. "Statki Uzbrojone Flotylli Pińskiej"

Email Drukuj PDF

wlut48W dniu dzisiejszym, 13 listopada 2014 r. ukazał się w sprzedaży 48. tom Kolekcji "Wielkiego Leksykonu Uzbrojenia - Wrzesień 1939", zatytułowany "Statki Uzbrojone Flotylli Pińskiej". Opracowanie przedstawia historię jednostek polskiej flotylli rzecznej wchodzącej w skład Marynarki Wojennej okresu międzywojennego.

Bogato ilustrowane wydawnictwo przybliża czytelnikowi genezę powstania, historię służby oraz wojenne, w tym tragiczne losy statków uzbrojonych - jednostek przeznaczonych do służby na wodach płytkich, śródlądowych - rzekach i jeziorach. Statki uzbrojone przeznaczone były do prowadzenia walk z oddziałami lądowymi, prowadzenia akcji wywiadowczych oraz zabezpieczenia transportu na rzekach.

Autorem przygotowanej przez Edipresse Polska publikacji jest Mariusz Borowiak -  autor książek o tematyce historycznej, zajmujący się dziejami najnowszymi Polskiej Marynarki Wojennej od momentu ustanowienia polskiego władania na morzu do końca II wojny światowej. 

Flotylla Rzeczna Marynarki Wojennej (do 17 października 1931 r. Flotylla Pińska) wchodząca w skład Marynarki Wojennej w okresie międzywojennym, stacjonująca w Pińsku na rzece Pinie, operowała na tzw. morzu pińskim w dorzeczu Prypeci z głównymi rzekami: Prypeć, Pina, Strumień.

"Wielki Leksykon Uzbrojenia Wrzesień 1939" to unikatowe wydawnictwo przedstawiające najciekawsze przykłady uzbrojenia Wojska Polskiego w kampanii 1939 roku. Po raz pierwszy w jednej serii zostały zebrane szczegółowe opisy polskiego oręża, z którym przyszło polskim żołnierzom stanąć do nierównej walki z niemieckim i sowieckim najeźdźcą we wrześniu 1939 roku. Nowa seria wydawnicza przypomina jak wyglądał ówczesny polski przemysł wojskowy, skąd pochodziła broń żołnierza polskiego i jak to się stało, że obrosła tak wielką legendą.

Poprawiony: czwartek, 13 listopada 2014 20:30 Więcej…
 


Strona 9 z 76