"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna
Aktualności 2014

Czoo ok



Bocznokołowiec "Warmia" (ex "Lubecki") zawinie do Warszawy z opóźnieniem

Email Drukuj PDF

lubeckiPrzedłuża się remont historycznego Holownika Motorowego Bocznokołowego "Warmia" (ex "Lubecki"). Statek miał być atrakcją turystyczną stolicy i wozić pasażerów po Wiśle już w sierpniu ubiegłego roku, jednak wciąż przebywa we wrocławskiej stoczni Malbo.

Część prac remontowych została już wykonana, jednak obecnie trwa przestój spowodowany oczekiwaniem na dokumentację, która jest niezbędna do prowadzenia dalszych prac. "Przedłuża się proces projektowy, a to związane jest ze zmianą przepisów. Dokumentacja musi być przygotowana dla statku pasażerskiego" - tłumaczy Marek Piwowarski, pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. zagospodarowania nadbrzeża Wisły.

Jego zdaniem statek powinien zawinąć do stolicy w lipcu br., a jego prezentacja będzie połączona z zakończeniem pierwszego etapu prac przy nadwiślańskich bulwarach. Wtedy ma być gotowy fragment bulwarów pomiędzy mostem Śląsko-Dąbrowskim a ul. Boleść na wysokości Starówki.

Ozdobą tego miejsca ma stać się jedyny w Polsce bocznokołowiec "Warmia" (ex "Lubecki"), który w 1911 roku zbudowała stocznia we Włocławku (inne źródła podają, że stało się to w Petersburgu w 1912 r.). Kilkadziesiąt lat temu pływał z Warszawy do Gdańska, ciągnął barki z naftą i ropą do Petersburga. Uczestniczył w trzech wojnach: I światowej, polsko-bolszewickiej (został wtedy ostrzelany) i II światowej.

Poprawiony: piątek, 10 stycznia 2014 10:00 Więcej…
 

Karta z kalendarza - 6 STYCZNIA 1914 r.

Email Drukuj PDF

mostWe wtorek, 6 stycznia 1914 r., dokładnie 100 lat temu w Warszawie, odbyła się uroczystość oficjalnego oddania do użytku trzeciej wówczas przeprawy przez Wisłę, wpisanego obecnie do rejestru zabytków, mostu im. księcia Józefa Poniatowskiego.

Most powstał pięćdziesiąt lat po moście Kierbedzia, zbudowanym w latach 1859-1864, jednak pierwsze plany budowy mostu na przedłużeniu Alej Jerozolimskich pojawiły się już w 1870 roku.

Jak podają Lech Królikowski i Bolesław Orłowski w książce "I Warszawę nie od razu zbudowano", od 1887 do 1903 roku powstało ponad dziesięć projektów budowy mostu na przedłużeniu Alej Jerozolimskich, ale żaden z nich nie został zrealizowany wobec sprzeciwu władz wojskowych lub braku funduszy.

"Naciski warszawskiej opinii społecznej oraz kół fachowych wzmagały się jednak, a do przełamania inercji carskiej machiny biurokratycznej doszło ostatecznie dzięki kilkunastoletnim zabiegom inż. Mieczysława Marszewskiego" - piszą autorzy. Mieczysław Marszewski był absolwentem Instytutu Inżynierów Komunikacji w Petersburgu, pracował m.in. jako kierownik sekcji drogowej a następnie naczelnik wydziału technicznego w zarządzie Warszawskiego Okręgu Komunikacji.

Poprawiony: piątek, 10 stycznia 2014 10:00 Więcej…
 

Rozmowa z prof. Wojciechem Majewskim

Email Drukuj PDF

podrugie"Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle". Dolna Wisła ważna dla całego kraju. Dolna Wisła stanowi bardzo zróżnicowany i zdegradowany odcinek rzeki - ale też jeden z ważniejszych do ożywienia rzeki - mówi prof. Wojciech Majewski z Komitetu Gospodarki Wodnej PAN - członek Klubu "Bractwo Wiślane" LMiR.

Zastosowanie typowej regulacji rzek na całej jej długości dla uzyskania celu żeglugowego będzie bardzo trudne i kosztowne. Dlatego też konieczne jest, moim zdaniem, poszukiwanie rozwiązań, które spełniać będą również inne cele gospodarki wodnej, takie jak zaopatrzenie w wodę, produkcja energii elektrycznej, ochrona przeciwpowodziowa czy rozwój turystyki i rekreacji wodnej. Osiągnięciu tych celów służyć może zabudowa rzeki kaskadą stopni piętrzących. Aby lepiej zrozumieć tę ideę, konieczne jest choćby skrótowe przedstawienie stanu dolnej Wisły i jej zlewni.

Dolna Wisła pod względem hydrograficznym to odcinek rzeki o długości 391 km, od ujścia Narwi do ujścia Wisły do morza. Można jednak przyjąć, że do zlewni dolnej Wisły można również włączyć aglomerację warszawską położoną przy ujściu Narwi i połączoną kanałem Żerańskim z Zalewem Zegrzyńskim. Nad dolną Wisłą położonych jest wiele ważnych ośrodków miejskich i przemysłowych (Płock, Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Grudziądz, Tczew, Elbląg i Gdańsk).

Poprawiony: piątek, 10 stycznia 2014 10:00 Więcej…
 

WOŚP - Dzień pracy na Śluzie Guzianka na WJM

Email Drukuj PDF

wosp2

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie zaprasza do licytacji na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. RZGW przekazał na licytację dzień pracy na Śluzie Guzianka, najbardziej turystycznym obiekcie Wielkich Jezior Mazurskich.

Na jeden dzień można dołączyć do grona 38 operatorów śluz, którzy pracują w regionie RZGW w Warszawie. Śluza w Rucianem-Nidzie (pow. piski) cieszy się największą popularnością wśród żeglarzy, to jeden z najbardziej turystycznych obiektów. Znajduje się na jeziorach Guzianka Mała i Bełdany. To dzięki niej można się dostać z malowniczego Jeziora Nidzkiego na pozostałe jeziora będące w systemie Wielkich Jezior Mazurskich.

Zwycięzca będzie miał okazję poznać pracę operatorów śluz. Przez jeden dzień będzie pomagał przy otwieraniu i zamykaniu wrót, napełnianiu komory śluzy, kontroli jednostek wpływających, kontroli ruchu na drodze wodnej w obrębie śluzy. Na pamiątkę (i dzień pracy) otrzyma czapkę mundurową RZGW w Warszawie. Licytacja to wspaniała okazja dla wodniaków (ale nie tylko!), którzy chcieliby się sprawdzić w pracy na obiektach hydrotechnicznych. 

Zapraszamy wszystkich do licytacji, aukcja pt. "Dzień pracy na Śluzie Guzianka na WJM" (oferta nr 849315) zakończy się 14 stycznia 2014 r. o godz. 14.00. Aukcja została wyróżniona przez WOŚP (Oferty Wyróżnione Partnerów).

Poprawiony: piątek, 10 stycznia 2014 10:00 Więcej…
 

NOWY ROK 2014!

Email Drukuj PDF

2014

  

SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU!

 

 

 

 

 

Poprawiony: piątek, 10 stycznia 2014 09:59
 


Strona 76 z 76