"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Nazwy dla budowanych niszczycieli min typu "Kormoran II"

Email Drukuj PDF

kormoraniiDowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DGRSZ) poinformowało, że planowane do wybudowania w ramach programu operacyjnego "Zwalczania zagrożeń na morzu" trzy niszczyciele min projektu 258 Kormoran II, zgodnie z tradycją dla okrętów tego typu, otrzymają nazwy ptaków morskich: OORP "Kormoran", "Albatros" i "Mewa" oraz numery burtowe 601, 602 i 603.

Propozycje takie zostały przedstawione przez 8. Flotyllę Obrony Wybrzeża i przysłane do Inspektoratu Marynarki Wojennej DGRSZ, który je zaakceptował.

Prototypowy ORP "Kormoran" (601) powstaje w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska w ramach pracy rozwojowej realizowanej na podstawie umowy podpisanej 23 września 2013 roku. W dn. 25 kwietniu 2014 roku odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a w dniu 23 września 2014 roku, dokładnie w rocznicę podpisania umowy, miało miejsce symboliczne położenie stępki. Wodowanie okrętu zaplanowano na lato tego roku, a zakończenie budowy i podniesienie bandery powinno nastąpić do listopada przyszłego roku. Budowa kolejnych dwóch jednostek tego typu ma się rozpocząć od 2016 roku, a ich przekazanie Marynarce Wojennej zaplanowano w 2019 i 2022 roku.

W historii Marynarki Wojennej było już kilka okrętów o podanych nazwach. Przypomnijmy, że pierwszy ORP "Kormoran" był poradzieckim trałowcem redowym T-246 projektu 253Ł (typ MT-1/T-351), które w Polsce nazywano trałowcami typ Albatros lub Kormoran, a najpowszechniej - "kaczorkami". Okręt został zbudowany w 1945 roku i służył w Marynarce Wojennej w latach 1946-1958 posiadając znaki taktyczne KR, KM i T-24. Po raz drugi, nazwę ORP "Kormoran" i numer burtowy 616 otrzymał wybudowany w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni trałowiec bazowy polskiej konstrukcji, projektu 206F Orlik (oznaczenie NATO Krogulec). Okręt był czwartą jednostką tego typu i służył w Marynarce Wojennej w latach 1963-1993.

Druga jednostka projektu 248 otrzymać ma nazwę ORP "Albatros". Pierwszy okręt o tej nazwie, to poradziecki trałowiec redowy T-225 projektu 253Ł, czyli tego samego typu co pierwszy Kormoran. Okręt został zbudowany w 1945 roku i służył w Marynarce Wojennej w latach 1946-1958 ze znakami taktycznymi AL, AB i T-21. Po raz drugi, nazwę ORP "Albatros" i numer burtowy 618 otrzymał trałowiec bazowy wspomnianego już projektu 206F. Okręt był szóstą jednostką tego typu i podobnie jak ORP "Kormoran" (616) wybudowany został w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni. Służył w Marynarce Wojennej w latach 1965-1994.

Ostatni z planowanych do budowy niszczycieli min typu Kormoran II otrzyma nazwę ORP "Mewa". W tym przypadku historia nazwy sięga okresu międzywojennego. Pierwsza ORP "Mewa" to poniemiecki trałowiec (nazywany także traulerem) FM 28 typu FM (Flachgehendes Minensuchboot) zwodowany w 1918 roku. W polskiej Marynarce Wojennej okręt służył w latach 1921-1931. Jednostka zatonęła w lutym 1931 roku podczas sztormu, stojąc w Basenie Południowym portu gdyńskiego, gdzie została staranowana przez dźwig pływający, który zerwał się z cum. Po wydobyciu okręt został wycofany ze służby i przebudowany na statek hydrograficzny ORP "Pomorzanin".

Druga "Mewa" w polskiej flocie to przedwojenny trałowiec polskiej konstrukcji słynnego typu Jaskółka, wybudowany w Stoczni Gdyńskiej. Okręt został przyjęty do służby w 1935 roku i zatopiony przez niemieckie samoloty w helskim porcie w dniu 3 września 1939 roku. W czasie wojny został podniesiony i wyremontowany przez Niemców, gdzie początkowo służył pod nazwą Putzig (czyli Puck), a następnie został przebudowany na poławiacz ćwiczebnych torped (Torpedofangboote) i otrzymał oznaczenie TFA 7. W 1946 roku po rewindykacji przez polskie władze na okręcie podniesiono ponownie polską banderę i przywrócono nazwę OPR Mewa i znak burtowy MW. Rola jednostki jako trałowca zakończyła się w 1949 roku, kiedy została ona przydzielona do nowo sformowanego Dywizjonu Dozorowców. Po przebudowie na dozorowiec w 1952 roku okręt otrzymał oznaczenie D-46. W 1960 roku po raz kolejny zmieniono numer burtowy na 326. Okręt wycofano ze służby w 1967 roku i przeklasyfikowano na barkę koszarową BK-2. Ostatecznie kadłub okrętu pocięto na złom w 1981 roku.

Kolejna ORP "Mewa" to trałowiec bazowy projektu 206F. Okręt został wybudowany w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni i przyjęty do służby w 1967 roku z numerem burtowym 623. W latach 1998-1999 został on gruntownie przebudowany w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni na niszczyciel min. Po zakończeniu prac okręt otrzymał nowe oznaczenie typu - 206FM. Do dzisiaj ORP "Mewa" pełni służbę w 13. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Umowy na budowę okrętów dla Marynarki Wojennej

Próby modelowe niszczyciela min "Kormoran II"

Rozpoczęcie budowy niszczyciela min "Kormoran II"

Położenie stępki pod niszczyciel min "Kormoran II"

Źródło: dziennikzbrojny.pl

Poprawiony: czwartek, 26 lutego 2015 09:48