"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Kanał przez Mierzeję Wiślaną to okno na Bałtyk drogi wodnej E70

Email Drukuj PDF

podrugieWiślany szlak transportowy byłby niepełny bez swobodnego wyjścia na Bałtyk z Zalewu Wiślanego. Ten akwen jest jednym z najważniejszych fragmentów zlewni królowej naszych rzek. Na to zwraca uwagę Pomorska Rada FSNT NOT - Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku.

Dzięki temu Wisła jako szlak transportowy będzie bardziej przyczyniać się do rozwoju gospodarczego regionu południowo-wschodniego Bałtyku. Wczoraj, w Gdańsku, przedstawiono punkt widzenia NOT na znaczenie powstania przesmyku przez mierzeję dla wiślanej autostrady wodnej.

"Kanał przez Mierzeję Wiślaną będzie miał olbrzymie znaczenie dla Wisły jako międzynarodowej drogi E70" - mówi dr inż. Jan Bogusławski, prezes zarządu Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT w Gdańsku. "Przede wszystkim dla turystyki. Ożywi szlak żeglowny, jakim jest Nogat - wschodnie ramię ujściowe Wisły, uchodzące właśnie do Zalewu Wiślanego".

Połączy z morskimi szlakami żeglownymi tak cenne miasto jak Malbork. Główne ujście Wisły, jakim jest Przekop Wisły, jest łatwe do wykorzystania, ale pod warunkiem, że będzie stale udrażniane. Wisła nanosi piasek w to miejsce, powodując spłycenie swego ujścia.

Zbudowanie kanału żeglugowego przez polską część Mierzei Wiślanej to nie tylko zapewnienie większych możliwości rozwoju Elblągowi jako portowi morskiemu czy bogacenie się miast i gmin nad Zalewem Wiślanym. To otwarcie drogi dla barek towarowych podążających międzynarodowymi drogami wodnymi E70: Berlin - Malbork - Zatoka i E40: Ukraina - Malbork - Elbląg - Zatoka Gdańska. To również otwarcie tych szlaków, czyli m.in. Wisły i Zalewu Wiślanego, dla turystów z Niemiec i Skandynawii, podróżujących statkami, jachtami - podkreśla Pomorska Rada FSNT NOT w Gdańsku. To też ułatwienie dostępu z morza do Malborka - jedynego w Pomorskiem miasta, w którym znajduje się zabytek wpisany na Światową Listę UNESCO.

Kanał przez Mierzeję Wiślaną umożliwi większą aktywizację całej Wisły, ale przede wszystkim jej delty, na której żeglugowe zagospodarowanie wydaliśmy wiele pieniędzy. Chodzi o projekt "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej".

Przypomnijmy, że liderem tego przedsięwzięcia jest województwo pomorskie, natomiast partnerami: województwo warmińsko-mazurskie, gmina Braniewo, gmina miasto Braniewo, gmina Cedry Wielkie, gmina miasto Elbląg, gmina miasta Gdańska, gmina miasta Krynica Morska, miasto Malbork, gmina Nowy Dwór Gdański, gmina Stegna, powiat sztumski, gmina miejska Tczew, gmina Tolkmicko, gmina Sztutowo i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku.

Pętla Żuławska to liczący ponad 300 kilometrów system rzek i kanałów, obejmujący szlaki Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej - Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki. Łączy główny nurt Wisły, Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i elbląskim węzłem wodnym, czyli również z Kanałem Elbląskim. Obecnie dobiega końca rewitalizacja Kanału Elbląskiego, prowadzona przez RZGW w Gdańsku. 

Źródło: dziennikbaltycki.pl

Poprawiony: niedziela, 15 lutego 2015 13:23