"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

VADEMECUM cz. 16/3

Email Drukuj PDF

POJĘCIA PODSTAWOWE

-----------------------------------------------------

kursy-kursymje

Rozróżniamy cztery podstawowe kursy względem wiatru:
Bajdewind - gdy wiatr wieje z kierunku od strefy kąta martwego do kierunku prostopadłego do jachtu.
Półwiatr - gdy wiatr wieje w kierunku prostopadłym do łódki.
Baksztag - gdy wiatr wieje od kierunku prostopadłego aż do wiatru wiejącego z rufy.
Fordewind - gdy wiatr wieje z rufy jachtu.

Patrząc od przodu każda łódź żaglowa ma swój kąt martwy i w sumie tylko przy takim wietrze nie da rady płynąć. Dalej mamy bajdewind (od dziobu do boku), półwiatr (od boku), baksztag (od boku do rufy) i fordewind (wiatr pełny, wiejący prosto w rufę).
To jak żaglówka działa od baksztagu do fordewindu jest całkiem logiczne - żaglówka jest pchana przez wiatr. Półwiatr jest kursem granicznym pomiędzy ostrym a pełnym.
CZY ŻAGLÓWKA PŁYNIE POD WIATR ?
Tak dosłownie, to nie, ale jednak tak.

Najprościej to przedstawić, gdy mamy na żaglówce dwa żagle: fok i grot /czerwone/

dysza

Strugi powietrza opływającego żagiel są z konieczności zagęszczone na jego wybrzuszonej, zawietrznej stronie. Oznacza to, że powietrze porusza się tam nieco szybciej, niż w innych miejscach i dlatego za żaglem rozciąga się strefa obniżonego ciśnienia - ŻAGIEL JEST ZASYSANY NA STRONĘ ZAWIETRZNĄ.
Grot działa w tym przypadku jak skrzydło samolotu i nie jest "pchany" przez wiatr, tylko "ciągnięty" przez podciśnienie, jakie się za nim wytworzyło.

Na marginesie wspomnianego skrzydła samolotu - awiacja jest młodszą i to dużo młodszą siostrą żeglarstwa, o czym świadczą takie pojęcia jak: port lotniczy, statek powietrzny, kokpit, kapitan statku powietrznego itp.

A wracając do miecza. Gdyby żaglówka go nie miała, to przy każdym wietrze poza fordewindem byłaby w mniejszy lub większy sposób spychana w bok.
Miecz natomiast blokuje ten ruch, ale niestety powoduje to przechylenie się żaglówki (na miecz działa siła z przeciwnej strony niż na żagiel).

micz

Z kursami względem wiatru nierozerwalnie łączą się zwroty, czyli zmiany kierunku,które łączą się z przejściem przez linię wiatru dziobem lub rufą. Rozróżniamy dwa - ZWROT PRZEZ SZTAG /na wiatr/ i ZWROT PRZEZ RUFĘ/z wiatrem/.
Patrz poniższe rysunki.

zwroty-zwrotyyyyyyyyyyyyyy

Jest jeszcze ZWROT PRZEZ MIECZ, ale ten stanowczo odradzam /taki żeglarski żart/.
Nieudolne rysunki wykonał Z.S.

Poprawiony: poniedziałek, 22 kwietnia 2019 16:35