"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



POWRÓT PODCHORĄŻYCH Z REJSU ZIMOWEGO

Email Drukuj PDF

powrot

Do Gdyni 15 lutego z rejsu zimowego powrócili podchorążowie piątego roku Akademii Marynarki Wojennej. Studenci dziesięciodniową praktykę odbywali na ORP "Arctowski". W czasie rejsu mieli możliwość sprawdzenia swojej wiedzy i utrwalenia nawyków dobrej praktyki morskiej w trudnych zimowych warunkach. To był ostatni praktyczny sprawdzian przed dalszą już zawodową służbą wojskową. Pełnili obowiązki pomocnika oficera wachtowego nawigatora i mechanika.
Trasa rejsu przebiegała przez Bałtyk Południowy i Środkowy oraz Cieśniny Bałtyckie. Okręt pokonał około 2 500 mil morskich. Studenci utrwalali wiedzę o warunkach nawigacyjno-hydrograficznymi panujących w zimie na Bałtyku, jak również mogli się w nich sprawdzić, co powinno zaprocentować w przyszłości, kiedy trafią do służby na okręty Marynarki Wojennej. Rejs pozwolił im na podtrzymanie nawyków i umiejętności, jakie powinien posiadać oficer wachtowy. Była to także doskonała okazja, aby przypomnieć sobie i odświeżyć wiedzę, jaką zdobyli na zajęciach, a także w poprzednich praktykach. Działalność szkoleniową w czasie rejsu zabezpieczyli kadra uczelni oraz załoga okrętu.

W programie studiów Akademii Marynarki Wojennej każdy rok kończy się praktykami. Jeszcze zanim rozpoczną się studia, przyszli podchorążowie przechodzą szkolenie "unitarne", podczas którego uczą się regulaminów, musztry, zasad bezpieczeństwa, posługiwania się bronią i sprzętem wojskowym oraz uczestniczą w swym pierwszym rejsie. Kolejny etap praktyk to szkolenie marynarskie obejmujące podstawowe zasady służby na okręcie. Z upływem czasu dochodzą bardziej skomplikowane sprawdziany.

OSPODARKAMORSKA.PL

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: czwartek, 16 lutego 2017 08:08
 

KONFERENCJA INAUGURACYJNA MUZEÓW SZLAKU WISŁY

Email Drukuj PDF

rok wisly180 180 szare

W najmłodszym oddziale Narodowego Muzeum Morskiego - Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie 20 lutego 2017 r. odbędzie się konferencja inaugurująca działanie projektu Muzea Szlaku Wisły (MSW) realizowanego w ramach obchodów Roku Rzeki Wisły 2017.
- Do projektu przystąpiło ponad 20 nadwiślańskich muzeów, które swymi działaniami: wystawami, zajęciami edukacyjnymi, specjalnymi wydarzeniami, publikacjami, chcą popularyzować w naszym społeczeństwie wiedzę o królowej polskich rzek - tłumaczy Jagoda Klim z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, koordynatorka konferencji.
Na konferencji reprezentanci poszczególnych muzeów opowiedzą o realizowanych i planowanych działaniach "okołowiślanych", a przedstawiciele organizacji społecznych - o prowadzonych przez nie akcjach. W trakcie konferencji zaplanowana jest też premiera kalendarium wszystkich muzealnych przedsięwzięć związanych z Rokiem Rzeki Wisły realizowanych w 2017 r.
Do obchodów Roku Rzeki Wisły włączyła się Poczta Polska, która przygotowała znaczki pocztowe najnowszej emisji "Rok Rzeki Wisły 2017".
- Z okazji powstania sieci Muzea Szlaku Wisły oraz naszej konferencji, Poczta Polska przygotowała również kartę "Muzeum Wisły w Tczewie" wraz z okolicznościowym datownikiem z hasłem "Muzea Szlaku Wisły". To piękny gest i spore wyróżnienie, które na pewno będzie cenną pamiątką nie tylko dla filatelistów i osób zaangażowanych w projekt - dodaje Klim.

znaczek wisla

Poprawiony: środa, 15 lutego 2017 18:16
 

NOWE LODOŁAMACZE NA DOLNEJ WIŚLE

Email Drukuj PDF

rzgw 2-tygrys

W siedzibie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku 14 bm. podpisano umowę o dofinansowanie dla projektu budowy nowych lodołamaczy.
Pod dokumentami podpisy złożyli Roman Wójcik, zastępca prezesa Narodowego Funduszu Ochrona Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Stanisław Otremba, dyrektor RZGW w Gdańsku. Podczas uroczystości obecni byli również Mariusz Gajda, wiceminister środowiska oraz Iwona Koza, prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
Projekt "Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk", realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 (działanie 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska, oś priorytetowa II Ochrona środowiska). Pozwoli to na zakup czterech lodołamaczy (jeden lodołamacz czołowy i trzy liniowe), które dołączą do pełniących już służbę w barwach RZGW jednostek. Przedsięwzięcie finansowane jest z funduszy Unii Europejskiej, która pokryje 85 procent ogólnej kwoty zakupu.
- Będą to statki wzorowane na dwóch zwodowanych w ub. roku w Szczecinie jednostkach, jednak przystosowane do warunków panujących na Dolnej Wiśle - mówi dyrektor Stanisław Otremba. - Nowe lodołamacze, jeden czołowy, trzy liniowe, zostaną wyposażone w najnowocześniejsze systemy sterowania i niemal dwa razy mocniejsze silniki. Jednostki będą istotnym wsparciem dla naszej obecnej floty, której wiek waha się do 24 do 31 lat.

Poprawiony: środa, 15 lutego 2017 07:31 Więcej…
 

ZAŚLUBINY POLSKI Z MORZEM - PUCK 2017.

Email Drukuj PDF

Wciągnięcie flagi na maszt, uroczysta msza święta, złożenie kwiatów pod słupkiem zaślubinowym i symboliczna wiązanka wrzucona do zatoki z pokładu wojskowego śmigłowca. Tak właśnie przebiegała 97 rocznica Zaślubin Polski z Morzem. Obchody w Pucku zorganizowało miasto oraz Liga Morska i Rzeczna. W porcie rybackim wręczono także Pierścienie Hallera.

Źródło:Puck.naszemiasto.pl

an589dc9a3a91bf osize933x0q70h3e09b0

an

Poprawiony: sobota, 11 lutego 2017 13:45 Więcej…
 

ZAŚLUBINY Z MORZEM

Email Drukuj PDF

10 lutego 1920 roku, w historii morskiej Polski to data magiczna - dzień symbolicznego powrotu Polski nad Bałtyk. Tego dnia w Pucku padał deszcz. Tłum dostojników pod parasolami asystował w symbolicznym akcie zaślubin Polski z morzem. Ceremonialnego rzucenia w wody Zatoki platynowego pierścienia, dokonał generał Józef Haller. Na sygnał admirała Kazimierza Porębskiego, komendę do podniesienia bandery podał 25 letni oficer marynarki Eugeniusz Pławski. Ten sam, który 22 lata później na Atlantyku , jako dowódca ORP "Piorun", stanie na drodze "Bismarcka" - pancernego kolosa Kriegsmarine.

akt zaslubin

Ozdobny formularz puckich zaślubin, który reprodukujemy powyżej, zaprojektował artysta malarz Henryk Uziembło. Widać na nim podpisy m.in. generała Hallera, Stanisława Wojciechowskiego, późniejszego prezydenta RP oraz admirała Kazimierza Porębskiego.

źródło:M.M.W.

Poprawiony: piątek, 10 lutego 2017 08:13
 

W BRUKSELI O ODBUDOWIE ŻEGLUGI

Email Drukuj PDF

minlog2016-06-30-071445.419367logomgm

Marek Gróbarczyk spotkał się w Brukseli z Violetą Bulc, komisarz ds. transportu. Szef resortu zaprezentował cele i zadania nowo powołanego Ministerstwa. Szczególną uwagę poświęcił planom dotyczącym żeglugi śródlądowej.
Strategia odbudowy żeglugi w naszym kraju zakłada przywrócenie żeglowności naszych głównych rzek:
1. Odrzańska Droga Wodna (E-30) - osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych (TEN-T),
2. Droga wodna rzeki Wisły - uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych,
3. Połączenie Odra-Wisła-Zalew Wiślany i Warszawa-Brześć - rozbudowa dróg wodnych E-70 i E-40,
4. Rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych.
Polska chce aktywnie uczestniczyć w inicjatywach na rzecz rozwoju transeuropejskich korytarzy transportowych. Rozwój żeglugi śródlądowej jest jednym z projektów strategicznych w nowej średniookresowej strategii rozwoju kraju. W roku 2017 będziemy się skupiać na aktualizacji polskiej strategii rozwoju transportu i przygotowaniu do rewizji sieci TEN-T - włączeniu głównych polskich śródlądowych dróg wodnych do sieci bazowej TEN-T dzięki podpisaniu konwencji AGN.
Ważny dla Polski Korytarz Bałtyk-Adriatyk jest jednym z niewielu korytarzy, który nie obejmuje śródlądowych dróg wodnych. Polska będzie dążyć do uzupełnienia korytarza o transport wodny śródlądowy. Ponadto, rozbudowany w ramach korytarza Morze Północne-Bałtyk system śródlądowych dróg wodnych w Polsce umożliwi połączenie wschodnich państw z państwami UE.
Pierwsze działania związane z włączeniem do sieci będą nakierowane są właśnie na włączenie do TEN-T kolejnych odcinków Odrzańskiej Drogi Wodnej. Obecnie ok. 100-kilometrowy odcinek Odrzańskiej Drogi Wodnej jest jedynym fragmentem polskich dróg wodnych objętych TEN-T, ale nie jest częścią korytarza Bałtyk-Adriatyk.
Biuro Prasowe MGMiŻŚ

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: środa, 08 lutego 2017 17:14
 

"ZAŚLUBINY Z MORZEM" JULIANA FAŁATA

Email Drukuj PDF

falat5899e9c7f3b3e p-falat5899e9cb0fc5a p

falat5899e9c544ad4 p

Obraz Fałata przez wiele dziesięcioleci pozostawał w zapomnieniu - znajdował się w rękach prywatnych, nie pojawiał się na wystawach i nie był znany szerszej publiczności. W publikacjach poświęconych twórczości Fałata widnieją jedynie suche wzmianki, że spod pędzla artysty wyszło dzieło poświęcone wydarzeniu, jakie miało miejsce 10 lutego 1920 r. w Pucku. Nic jednak nie wspominano o technice, skali ani losach malowidła. Dlatego kiedy w czerwcu 2015 r. pojawiło się ono w ofercie jednego ze stołecznych domów aukcyjnych, muzeum podjęło energiczne starania o pozyskanie go do zbiorów, co udało się dzięki dotacji celowej przyznanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Monumentalna kompozycja (260x131 cm) przedstawia widziane od strony morza zamarznięte wody zatoki, nabrzeża w porcie w Pucku i zebranych tam uczestników uroczystości: dostojników cywilnych i wojskowych, oddziały kawalerii i tłum cywilów. Ponad zgromadzonymi powiewa biało-czerwona flaga. Całą scenę zdają się obserwować wyłaniające się z wody na pierwszym planie mityczne bóstwa morskie - Neptun i Salacja. - Pomimo akcentów symbolicznych obraz wiernie odzwierciedla rzeczywisty przebieg uroczystości Zaślubin - zauważa Liliana Giełdon, kierownik Działu Sztuki Marynistycznej NMM, podkreślając, że fakt, iż Julian Fałat osobiście uczestniczył w wydarzeniu, przydaje obrazowi szczególnych walorów dokumentalnych i historycznych. - Artysta towarzyszył generałowi Józefowi Hallerowi w podróży koleją z Torunia na Wybrzeże, a także stworzył dyplom upamiętniający Zaślubiny.

Poprawiony: wtorek, 07 lutego 2017 20:08
 

ZAPROSZENIE

Email Drukuj PDF

zaslubiny polski z morzem puck 2017 1-696x1043

zaslubiny polski z morzem puck 2017 2

Poprawiony: wtorek, 07 lutego 2017 19:53
 

PRZEWODNIK DLA ŻEGLARZY I ARMATORÓW JACHTÓW

Email Drukuj PDF

minlog2016-06-30-071445.419367logomgm-zaglowkapobrane

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej opublikowało na stronie internetowej materiał dla żeglarzy, właścicieli i armatorów jachtów o długości do 24 m. Przewodnik zawiera informacje dotyczące wymogów formalno-prawnych oraz rekomendacje MGMiŻŚ w zakresie bezpieczeństwa.
"Przewodnik dla żeglarzy i armatorów jachtów", został przygotowany w związku z oczekiwaniami środowisk żeglarskich, aby ułatwić orientację w obowiązujących normach prawnych i ich praktycznym stosowaniu oraz zebrać w jednym miejscu rozproszone w różnych aktach prawnych przepisy dotyczące jachtów. Jest to jedno z działań mających posłużyć podnoszeniu świadomości, budowaniu kultury żeglarskiej oraz zwiększaniu bezpieczeństwa żeglugi.
Będziemy wdzięczni za uwagi, które pomogą ulepszyć opracowanie: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

https://www.mgm.gov.pl/images/gospodarka-morska/bm/PDZv1.pdf

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: poniedziałek, 06 lutego 2017 08:30
 

ROK NOWYCH ZADAŃ

Email Drukuj PDF

przeglad resortow2

W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbył się przegląd resortów. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej reprezentował Marek Gróbarczyk, szef resortu.
Minister Gróbarczyk mówił o istotnych zadaniach swojego resortu. Odbudowa przemysłu stoczniowego jest jednym z nich. W ramach konsolidacji przemysłu stoczniowego Fundusz Inwestycyjny MARS przejął udziały Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Pozwoliło to utworzyć największą grupę stoczniową na Bałtyku i jedną z największych w Europie. 1 stycznia 2017r. weszła w życie Ustawa o przemyśle stoczniowym i przemysłach komplementarnych, która zapewnia konkurencyjność zasad funkcjonowania przemysłu okrętowego.
Kolejnym priorytetem jest rozwój żeglugi śródlądowej m.in. poprzez rewitalizację Odrzańskiej Drogi Wodnej, przywrócenie żeglowności Wisły od Warszawy do Gdańska oraz połączenia Odry, Noteci, Wisły i Bugu. Plany obejmują też budowę Kanału Śląskiego łączącego Wisłę i Odrę oraz połączenie Odra-Łaba-Dunaj.
Jako ważny obszar działań Ministerstwa wskazał też rybołówstwo, do tej pory niedoceniane. Także wspieranie szkół morskich i specjalistycznych. W tym roku Ministerstwo zamierza skupić się także na przeszkoleniu egzaminatorów Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej (CMKE). Kolejnym celem jest utworzenie technikum żeglugi śródlądowej we Wrocławiu. - Przygotowujemy się do powołania szkół specjalizujących się m.in. w żegludze śródlądowej - mówił szef resortu.
Premier Beata Szydło podczas spotkania z przedstawicielami resortów zaznaczyła, że są to nowe, ale zapracowane resorty. - Mimo że to są stosunkowe niewielkie ministerstwa, biorąc pod uwagę wielkość, jeśli chodzi o zakres działań, to trzeba przyznać, że są to jedne z najbardziej zapracowanych ministerstw - podkreśliła.
rel (MGMiŻŚ)

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: sobota, 04 lutego 2017 13:30