"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



19 CZERWCA 1930 R. NA REDZIE PORTU GDYŃSKIEGO STANĄŁ ZAKUPIONY ZE SKŁADEK SPOŁECZEŃSTWA DAR POMORZA

Email Drukuj PDF

dar-pomorzaoperacja-zagiel-1992p1015536

"Dar Pomorza" nazywany "Białą Fregatą", od 1929 roku związany jest z Gdynią. Został zbudowany w roku 1909 w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Po wodowaniu 18 września 1909 r. otrzymał nazwę "Prinzess Eitel Friedrich" i rozpoczął służbę wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii. Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej statek przejęli Francuzi, przeprowadzając go do portu Saint Nazaire. W roku 1926 otrzymał on nową nazwę "Colbert" i miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny "Richelieu". Plan ten nie doczekał się realizacji. W rok później fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.

dar-pomorza-2podniesienie-bandery-1930

Poprawiony: niedziela, 19 czerwca 2016 12:53 Więcej…
 

ŚWIĘTO MORZA 2016

Email Drukuj PDF

swieto morza logoswieto-morza-gdynia-2016-logo 685117

Pierwszy raz Święto Morza, którego pomysł wyszedł z szeregów Ligi Morskiej i Kolonialnej, obchodzone było w Gdyni w 1932 roku. Wzięło w nim udział ponad 100 tysięcy osób, na czele z ówczesnym prezydentem RP Ignacym Mościckim.swieto-morza-gdynia-1932swietophoca thumb l 1swietophoca thumb l 2

Potem co roku w czerwcu ponawiano imprezę. W trakcie wojny starano się kultywować tę tradycję na pokładach polskich okrętów. Po wojnie zaś Święto Morza zmieniło swój charakter wpisując się w rzeczywistość PRL.
Po 1989 roku nie udało się wskrzesić Święta Morza w przedwojennym stylu. Udało się to dopiero w roku 2013. Od tego momentu Święto Morza w Gdyni organizowane jest co roku.

Poprawiony: piątek, 17 czerwca 2016 18:44 Więcej…
 

UROCZYSTOŚĆ UPAMIĘTNIENIA DWÓCH LEGENDARNYCH KAPITANÓW

Email Drukuj PDF

Akademia Morska w Gdyni zaprasza na uroczystość upamiętnienia dwóch legendarnych, wybitnych postaci szkolnictwa morskiego: kpt. ż.w. rybołówstwa morskiego Wiktora Gorządka oraz kpt. ż.w. Karola Olgierda Borchardta.

wiktor gorzadek arch.amgKPT.WIKTOR GORZĄDEKborchardt k.o archamgKPT. KAROL OLGIERD BORCHARDT

Pamiątkowa tablica poświęcona kapitanowi Gorządce zostanie wmurowana w Nabrzeże Pomorskie - miejsce skąd wypływał na dalekomorskie łowiska. Uroczystego odsłonięcia tablicy dokona JM rektor Akademii Morskiej w Gdyni prof.zw. dr hab. Piotr Jędrzejowicz oraz przewodniczący Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej kpt.ż.w. dr Andrzej Królikowski. W uroczystości, obok władz Akademii Morskiej w Gdyni, wezmą udział członkowie SKŻW, w tym wychowankowie kapitana Gorządka.
Ponadto, w hallu budynku Wydziału Nawigacyjnego AMG, odsłonięte zostanie popiersie wybitnego marynisty, marynarza, wychowawcy kadr morskich - kapitan Borchardt właśnie w tym gmachu, prowadził przez lata wykłady z astronawigacji. Rzeźba stanowi depozyt Muzeum Miasta Gdyni.
Uroczystość odbędzie się w piątek, 17 czerwca b.r.:
godz. 11.30 - odsłonięcie tablicy pamiątkowej kapitana Wiktora Gorządka (Nabrzeże Pomorskie, w miejscu cumowania Daru Młodzieży)
godz. 11.45 - odsłonięcie popiersia kapitana K.O. Borchardta (budynek Wydziału Nawigacyjnego AMG - Al. Jana Pawła II).
rel (Akademia Morska w Gdyni)

Poprawiony: piątek, 17 czerwca 2016 07:15
 

OPUBLIKOWANE PRZEZ MGMiŻŚ

Email Drukuj PDF

tor beztytuu

Poprawiony: czwartek, 16 czerwca 2016 18:58
 

ANAKONDA 16 - NOCNE DZIAŁANIA W PUNKCIE BAZOWANIA HEL

Email Drukuj PDF

minypio-6481

Kolejnym epizodem ćwiczenia Anakonda 16, realizowanym przez jednostki Marynarki Wojennej był nocny załadunek uzbrojenia broni podwodnej.

Operacja została przeprowadzona w Helu we współpracy specjalistów Punktu Bazowania Hel i załóg trałowców ORP Gopło i ORP Wdzydze.

Ładowanie broni podwodnej na trałowce odbyło się w nocy z poniedziałku na wtorek. Współpracowały służby techniczne Punktu Bazowania Hel (3. Flotylla Okrętów) i załogi trałowców (8. Flotylla Obrony Wybrzeża). Przed przybyciem okrętów, przy jednym z nabrzeży, rozwinięto Punkt Załadunku Min. Do okrętów podjechała platforma kolejowa transportująca miny. Na nabrzeżu czekał już dźwig, przy pomocy którego przeładowano miny z platformy na okręty. Zabezpieczenie przeciwpożarowe i antydywersyjne działań wystawiła obsada Punktu Bazowania Hel. Zaopatrzone w miny trałowce pod osłoną nocy wyszły na morze.

Punkt Bazowania Hel jest pododdziałem logistycznym Komendy Portu Wojennego Gdynia zabezpieczającym funkcjonowanie jednostek czasowo bazujących w Porcie Wojennym w Helu. W swojej obecnej postaci znacznie rozszerza możliwości bojowe Portu Wojennego w Gdyni i stacjonujących tam sił Marynarki Wojennej. Punktem Bazowania Hel dowodzi kmdr ppor. Leszek Smarzyński. PB Hel to jedyna tego typu baza zabezpieczająca działania okrętów pod względem uzbrojenia minowego i trałowego w tej części polskiego Bałtyku. Dysponuje szerokim zapleczem magazynowym. Znajdują się tam warsztaty remontowe, które zapewniają utrzymanie uzbrojenia trałowego w prawidłowym stanie technicznym i ich remonty bieżące. PB Hel ma możliwość kompleksowego zaopatrywania okrętów i odtwarzania przez nie gotowości bojowej.

Poprawiony: środa, 15 czerwca 2016 19:10
 

"ŁABĘDZIEM" Z KRAKOWA DO GDAŃSKA

Email Drukuj PDF

labedziemabedxlabedzie 1

W Przegalinie śluzowana była jednostka pływająca zdecydowanie różniąca się od tego, co obsługa obiektu ogląda na co dzień. Był to rower wodny, w kształcie łabędzia, który z dwoma śmiałkami na pokładzie przypłynął z Krakowa. Po wpłynięciu na Martwą Wisłę rower - łabędź udał się do Gdańska.

Podróżowało w ten sposób dwóch mieszkańców Gdańska, którzy postanowili bliżej zapoznać się z pięknem największej polskiej rzeki. W sumie nietypową jednostką pływającą pokonali 900 km w ciągu trzech tygodni.
Gospodarka morska.pl

Poprawiony: środa, 15 czerwca 2016 08:02
 

GIGANT ZAWINĄŁ DO SZCZECINA

Email Drukuj PDF

rysy polsteam

Do Szczecina przypłynął 80-tysięcznik Polskiej Żeglugi Morskiej Rysy. Statek został zbudowany w 2011 roku i należy do jednych z największych we flocie PŻM-u. Ma długość prawie 230 m, a jego zanurzenie wynosi 14 m.
Masowiec stanął przy Nabrzeżu Słowackim. Ładuje pszenicę oraz jęczmień.
Do ładowni statku trafi 30 600 ton zbóż. Gdyby do Szczecina tor wodny miał głębokość 12,5 metra, jednostka mogłaby załadować o 20 tysięcy ton więcej ładunku, a w ładowniach znalazłoby się około 50 tysięcy ton.
Reszta towaru na Rysy zostanie doładowana w Świnoujściu. W sumie statek zabierze 57 tysięcy ton zbóż. Odbiorcą jest kontrahent z Arabii Saudyjskiej.
Rysy to drugi z 80-tysięczników należących do Polskiej Żeglugi Morskiej, który zawinął do Szczecina. Poprzednio przy Nabrzeżu Słowackim cumował Ornak. Statek wypłynie ze Szczecina w środę.

Polskie Radio Szczecin

Poprawiony: wtorek, 14 czerwca 2016 18:43
 

POLAK POTRAFI - ECO-ŁÓDŹ SOLLINER

Email Drukuj PDF

solar1solarbeztytuu1

solarbeztytuu

Ta 21-stopowa łódka jest w stanie pomieścić na swoim pokładzie do dziesięciu osób. Kokpit otwiera przed pasażerami wiele możliwości spędzania czasu podczas rejsu. Goście mogą odpoczywać na dużej U-kształtnej kanapie z regulowanym stołem jadalnym, lub opalać się na tarasie słonecznym (na sundeck'u) . Co istotne, każde z dostępnych miejsc wypoczynku pozwala na to, aby w pełni cieszyć oko panoramicznym widokiem.
Łodzie wyposażone są w unikalny, składany utwardzany daszek (hardtop bimini), który służy łódce na dwa sposoby. Z jednej strony stanowi świetną osłonę przed nadmiarem słońca, z drugiej zaś, po złożeniu, stanowi niezwykle praktyczną ochronę kokpitu podczas transportu czy dokowania. Na dachu umiejscowione są również pojemne panele słoneczne - to dzięki temu rozwiązaniu możliwa jest nawigacja w oparciu wyłącznie o samą energię słoneczną, co stanowi jeden z największych atutów łódki i wyróżnia ją spośród innych produktów na rynku. W pochmurne dni, czy po zachodzie słońca, system dodatkowo wykorzystuje specjalne, dedykowane akumulatory do zastosowań morskich - to rozwiązanie umożliwia pływanie aż do osiemnastu godzin bez konieczności zewnętrznego ładowania. System ładowania energii, w połączeniu z nowoczesnym silnikiem elektrycznym, pozwala na cichą i komfortową podróż z prędkością przelotową do 12 km/godz.

Poprawiony: wtorek, 14 czerwca 2016 18:46
 

KONWENCJA AGN - CO TO JEST ?

Email Drukuj PDF

agnzegluga

Obecnie coraz częściej mówi się o kompleksowej modernizacji stanu polskiej żeglugi śródlądowej. Statystyki nie napawają optymizmem. Jak wskazują analizy przygotowane przez ONZ, drogi wodne na terenie Polski, z wyjątkiem krótkich odcinków na dolnej Odrze i dolnej Wiśle, nie spełniają minimalnych międzynarodowych warunków żeglowności (IV klasa żeglowności). W tym kontekście nie sposób nie przywołać opracowanego właśnie przez Organizację Narodów Zjednoczonych Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu (ang. European Agreement on Main Inland Waterways of International Importance) nazywanego również Konwencją AGN (Porozumieniem AGN).
Zasadniczo akt ten tworzy ramy prawne ułatwiające koordynację planów rozwoju i inwestycji dotyczących żeglugi śródlądowej o znaczeniu międzynarodowym. W głównej mierze ma to na celu sprawienie by transport drogami wodnymi śródlądowymi w Europie był jeszcze bardziej efektywny i atrakcyjny zarówno dla użytkowników jak i operatorów. Warto dodać, że Porozumienie określa parametry techniczne, jakie powinny spełnić międzynarodowe wodne szlaki śródlądowe.
Główne cele Konwencji

Poprawiony: poniedziałek, 13 czerwca 2016 16:30 Więcej…
 

ANAKONDA 16 NA WIŚLE

Email Drukuj PDF

anakonda p6080078

Ćwiczenia wojskowe pod kryptonimem Anakonda 16, z udziałem wojsk NATO, odbywają się m.in. na rzekach administrowanych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Szlak żeglugowy na Wiśle będzie z tej okazji zamykany.

Jednostki biorące udział w ćwiczeniach, w jednym z epizodów taktycznych, przeprawiają się przez Wisłę po zbudowanym przez saperów moście pontonowym pod Chełmnem. Most będzie kilkukrotnie montowany i demontowany między 8 a 15 czerwca br. na zjazdach przygotowanych przez RZGW w Gdańsku. Pracownicy Zarządu Zlewni w Toruniu przygotowali również pomiary batymetryczne dla dowódców uczestniczących wojsk.
Wielonarodowy batalion inżynieryjny zaprezentuje swoje umiejętności jeszcze raz w Chełmnie 13 czerwca podczas tzw. VIP-day, a 15 czerwca z przeprawy skorzysta polski batalion zmotoryzowany w drodze powrotnej z ćwiczeń.

Przeprowadzona 7 czerwca, w ramach ćwiczeń, operacja wojsk powietrzno - desantowych również miała miejsce na Wiśle, na moście w Toruniu.
Celem Anakondy-16 jest zademonstrowanie możliwości obronnych wojsk sojuszniczych, które mają odstraszać przeciwnika, a także prezentacja umiejętności współdziałania wojsk z różnych krajów. Łącznie weźmie w nich udział 31 tys. żołnierzy z kraju i zagranicy. Pododdziały będą realizować szereg zadań, do których należą przede wszystkim: integracja taktyczna dowództw i wojsk w układzie międzynarodowym, kierowanie ogniem broni połączonych, ewakuacja medyczna, likwidacja skutków użycia broni masowego rażenia, realizacja zadań państwa-gospodarza oraz przemieszczenie i ruch wojsk na dużą odległość. W przemieszczaniu wojsk i ewakuacji przeprawa w Chełmnie odegra znaczącą rolę.
GOSPODARKAMORSKA.PL

Poprawiony: poniedziałek, 13 czerwca 2016 07:25