"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



MGMiŻŚ - INFORMUJE

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01mazovia

Dzisiaj na promie Mazovia zacumowanym w szwedzkim porcie Ystad przedstawiciele zarządów portów oraz polskiego armatora promowego podpiszą List Intencyjny dotyczący trójstronnej współpracy w obecności m.in. Pawła Brzezickiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz przedstawicieli Ministerstwa Przedsiębiorczości i Innowacji Szwecji.
Współpraca dotyczyć ma m.in. zapewnienia odpowiedniej infrastruktury i obsługi dużych nowych promów, które PŻB zamierza wprowadzić na trasie Świnoujście-Ystad.
Chodzi o umocnienie współpracy trójstronnej poprzez wypracowanie strategii kompleksowych działań na Bałtyku Południowym, zwiększającej znaczenie autostrady morskiej pomiędzy Świnoujściem i Ystad i tym samym znaczenie Polski w budowaniu połączenia transportowego pomiędzy Europą Południową i Europą Północną.
Wydarzeniem towarzyszącym będzie spotkanie ministra Pawła Brzezickiego z przedstawicielami władz Regionu Skania, Miasta Ystad oraz przedstawicieli wspomnianego Ministerstwa Przedsiębiorczości i Innowacji w Szwecji. Podczas spotkań zostaną poruszone kwestie dotyczące rozwijania współpracy pomiędzy Polską a Szwecją w obszarze promów, autostrady morskiej i zrównoważonego rozwoju w Regionie Morza Bałtyckiego.
Dzisiejsze wydarzenie jest następstwem działań naszego rządu dotyczących aktywizacji sektora przemysłu okrętowego w Polsce i przyjęcia tzw. ustawy stoczniowej (wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r.).
W Szczecinie, w czerwcu b.r. podczas 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego Wydarzeniem podpisano List Intencyjny w sprawie utworzenia konsorcjum pomiędzy Gdańską Stocznią Remontową, Stocznią Remontową "Nauta", Morską Stocznią Remontową Gryfia, Szczecińskim Parkiem Przemysłowym, Polskim Funduszem Rozwoju i PKO Bankiem Polskim. Celem powołania konsorcjum jest budowa wspomnianych dwóch promów dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Poprawiony: poniedziałek, 29 sierpnia 2016 16:01
 

WODNE SZKOLENIE "BŁĘKITNEJ" BRYGADY

Email Drukuj PDF

12sdz wodne-szkolenie-blekitnej-brygady 595 314

W szkoleniu wodnym 12. Brygady Zmechanizowanej po żołnierzach 3. batalionu piechoty zmotoryzowanej przyszła pora na żołnierzy 1 batalionu Legionów i 14. batalionu Ułanów Jazłowieckich.
W dniu 24 sierpnia br. kpt. Przemysław Szreder (d-ca 4kpzmot 1 batalionu Legionów) i kpt. Michał Wilczyński (d-ca 1kpzmot 14 batalionu Ułanów Jazłowieckich) przeprowadzili zajęcia z rozpoznawania i pokonywania przeszkód wodnych, a także pływania i ratownictwa wodnego. Zajęcia dla żołnierzy "Błękitnej" Brygady zorganizowano w oparciu o obiekty szkoleniowe 2 Brygady Zmechanizowanej w Złocieńcu.
Żołnierze "Błękitnej" Brygady pod okiem wykwalifikowanych instruktorów doskonalili umiejętności pływackie oraz techniki ratownictwa wodnego, czyli pływanie kraulem ratowniczym i pod wodą, skok ratowniczy i holowanie osoby tonącej, ewakuację tonącego z lądu oraz na łódź i ponton ratowniczy. Dodatkowo realizowali akcje ratownicze przy użyciu kół oraz rzutek holowniczych wraz z reanimacją osoby poszkodowanej.
- Zajęcia mają na celu nie tylko doskonalić techniki pokonywania przeszkód wodnych przy wykorzystaniu lin czy pontonów, ale także sposobów praktycznego wykonania prowizorycznych środków przeprawowych. Dodatkowo trzeba podkreślić, że po tych zajęciach żołnierze również potrafią samodzielnie przeprowadzić akcję ratunkową w środowisku wodnym oraz udzielać pomocy do czasu przybycia ratowników medycznych - podsumował dowódca 4 kompanii piechoty zmotoryzowanej kpt. Przemysław Szreder.
rel (Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych)/por. Błażej Łukaszewski
Fot.: por. Błażej Łukaszewski

Poprawiony: niedziela, 28 sierpnia 2016 17:35
 

RZĄD CHCE WSKRZESIĆ TRANSPORT RZECZNY

Email Drukuj PDF

odra 595 314

Największe polskie rzeki - Wisła i Odra - kiedyś były integralną częścią transportowego krwiobiegu. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej chce wskrzesić krajowy transport śródlądowy. Resort tworzy wehikuł do inwestycji w żeglowność. W wielki wielomiliardowy projekt chce zaangażować firmy energetyczne, banki, ubezpieczycieli, porty, a także środki unijne.
- W oparciu o tzw. plan Junckera z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych budujemy tzw. dźwignię. Powstanie spółka celowa, w skład której wejdą największe firmy energetyczne, banki, firmy ubezpieczeniowe, porty - zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Chcemy zbudować duży kapitał, który będzie zasilany m.in. z przyszłych inwestycji w elektrownie na stopniach wodnych i ze sprzedaży prądu.
Wskazuje, że dodatkowe możliwości finansowania zapewni także procedowana nowelizacja prawa wodnego. Część opłat za wodę mogłaby trafiać na Fundusz Żeglugi Śródlądowej
- Dzięki noweli chcemy 30 proc. z Funduszu przeznaczać na zasilanie tej spółki - dodaje Materna. - Mając własne fundusze, będzie można zabiegać o finansowanie związane m.in. z realizacją planu Junckera. Odpowiednia konstrukcja finansowa pozwoli nam realizować strategię; przywrócić żeglowność rzek, zapewnić bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, budować nowe mosty, stymulować rozwój turystyki i gospodarki.

Poprawiony: czwartek, 25 sierpnia 2016 06:47 Więcej…
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

burgas 2012 09 15 tef

Jerzy Radomski to legenda polskiego żeglarstwa. Przez ponad trzydzieści lat pływał po morzach i oceanach świata, pokonując na swoim jachcie Czarny Diament 240 tysięcy mil morskich! W podróżach towarzyszyły mu psy. Najpierw, przez trzynaście lat, Burgas, potem, przez dziewiętnaście lat, Bosman. Burgas był pierwszym bodaj psem, który na pokładzie polskiego jachtu opłynął świat dookoła. I to właśnie im, swoim najwierniejszym - jak sam mówi - załogantom, poświęcił Radomski książkę. Znakomity pomysł, jeszcze lepsze wykonanie!
Powstała barwna opowieść, miejscami zabawna, miejscami wzruszająca, daleka od tego co zwykle piszą żeglarze o swoich rejsach. Śmiało sięgnąć po nią mogą także ci, którzy nie interesują się morzem, bo wspomnienia Radomskiego można przeczytać po prostu jako historię jego wielkiej przyjaźni z ukochanymi psiakami. Warto podkreślić, że autorowi udało się uniknąć taniego sentymentalizmu, na którego rafy nie pozwoliła mu zdryfować redaktorka i pomysłodawczyni książki Dorota Kobierowska-Dębiec. Wielkie brawa!
POLECA PORTAL MORSKI

Poprawiony: poniedziałek, 22 sierpnia 2016 19:29
 

WROCŁAW - ZATONIĘCIE STATKU

Email Drukuj PDF

wikt180x120-crop-90-images djmediatools wiktoria-3wiktdsc 0043 t1

Z niewyjaśnionych dotąd przyczyn w górnym kanale śluzy Szczytniki zatonął statek pasażerski "Wiktoria". Woda wdarła się do salonu głównego i części dziobowej - rufa utrzymała się na cumach innego statku pasażerskiego stojącego burta w burtę z "Wiktorią".

Trwa akcja ratownicza i zabezpieczanie akwenu przed rozprzestrzenianiem się wód zęzowych statku. Urząd Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu prowadzi dochodzenie w sprawie przyczyn zdarzenia.
Źródło: Żegluga Śródlądowa Wczoraj, Dziś, Jutro

Poprawiony: niedziela, 21 sierpnia 2016 16:50
 

VI NOC LATARŃ MORSKICH

Email Drukuj PDF

latarnia-morska-darwek-morze-batyckielatarnie

Słupski oddział Ligi Morskiej i Rzecznej, Stowarzyszenie "Latarnik", Urząd Morski w Słupsku, Muzeum Morskie w Darłowie i Miasto Darłowo zapraszają na VI Noc Latarń Morskich w dniu 21 sierpnia 2016 r.

17:00 - 19:00 Plac przy Latarni Morskiej (Darłówko, ul. Wschodnia 14)
- Koncert zespołu szantowego "Kaszaloty"
- Konkurs rzemiosła artystycznego
- Konkurs plastyczny
- Poczta latarnika
Zwiedzanie za darmo:
- od 19:30 Latarni Morskiej w Darłowie (Darłówko, ul. Wschodnia 14)
- 18:00 - 20:00 Muzeum Morskiego w Darłowie (Darłówko, ul. Kotwiczna 12)
- od 21:00 Latarni Morskiej w Gąskach (ul. Latarników 7)
- od 21:00 Latarni Morskiej w Jarosławcu (ul. Szkolna 1)
- od 21:00 Latarni Morskiej w Kołobrzegu (ul. Morska 1)
-od 21:00 Latarni Morskiej w Ustce (Skwer Latarnika / ul. Marynarki Polskiej 1)

20:00 Benefis Latarników Morskich Środkowego Wybrzeża - Muzeum Morskie (Darłówko, ul. Kotwiczna 12)

ZAPRASZAMY

Poprawiony: piątek, 19 sierpnia 2016 18:08
 

GDYNIA WITA DAR MŁODZIEŻY

Email Drukuj PDF

dar mlodziezy amg 595 314

Po prawie 2,5-miesięcznej nieobecności fregata Akademii Morskiej w Gdyni zawinie w środę, 17 sierpnia do macierzystego portu.
Po wymianie w Rostocku studentów AMG zastąpili, odbywający praktykę morską na pokładzie żaglowca, studenci Akademii Morskiej ze Szczecina. Po krótkim postoju już w piątek, 19 sierpnia Dar Młodzieży pożegna Gdynię kierując się w stronę wysp brytyjskich - celem jest angielski port Blyth, gdzie weźmie udział w zlocie żaglowców zaplanowanym w dniach 26-29 sierpnia.
Następnie, w ramach organizowanych przez Sail Training International North Sea Tall Ships Regatta 2016, Dar Młodzieży popłynie do Goteborga.
Źródło:A.M.G.

Poprawiony: środa, 17 sierpnia 2016 06:45
 

GUS - WZROST PRZEWOZÓW W TRANSPORCIE ŚRÓDLĄDOWYM

Email Drukuj PDF

barkastrategia1barka na kanale gliwickimbarkainfo.elblag.pl-26207-twarza-ku-rzekom-zegluga-ad

Transport śródlądowy jest w Polsce coraz popularniejszym środkiem transportu towarów - w 2015 r. żeglugą śródlądową przetransportowano 11,9 mln ton ładunków, o 56 proc. więcej rdr.
Z danych GUS wynika, że w zeszłym roku żeglugą śródlądową wykonano 2.186,8 mln t-km pracy przewozowej, o 181 proc. więcej niż w 2014 r. "Największy wzrost przetransportowanych ton ładunków (o 146,0 proc.), przy jednoczesnym zwiększeniu wielkości pracy przewozowej (o 298,6 proc.) nastąpił w I kwartale" - podał GUS.
W strukturze przewozów ładunków żeglugą śródlądową według głównych grup towarowych w 2015 r. liderem jest grupa produktów rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybactwa i rybołówstwa (43 proc. udziału).
Na drugim miejscu są rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (32 proc.), a na kolejnym węgiel kamienny i brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny (9,1 proc.).
59 proc. przewozów stanowią przewozy między portami zagranicznymi, 32 proc. przewozy krajowe, 8 proc. eksport, zaś 0,7 proc. import.

Źródło:Onet.biznes

Poprawiony: wtorek, 16 sierpnia 2016 18:44
 

BITWA WARSZAWSKA 1920 R.

Email Drukuj PDF

bitwa-warszawska-cud-nad-wisla-1920-300x124-bitwa warszawskaeaa1fd63-28f4-4f86-b624-8f58f2652e17

Jutro kolejna rocznica Bitwy Warszawskiej. Jak co roku padnie wiele nazwisk wybitnych dowódców, nazw formacji i jak co roku nikt nie wspomni marynarzy. Tak jakby ich tam nie było.
Dlatego warto przytoczyć artykuł Pana Józefa Wąsiewskiego zamieszczony na portalu : smw.ocalicodzapomnienia.eu.

MARYNARZE W BITWIE WARSZAWSKIEJ 1920

Marynarka wojenna brała udział w bitwie warszawskiej. Walczyły trzy bataliony pułku morskiego, Flotylla Wiślana, Komenda Portu Wojennego w Modlinie. Łącznie na froncie znalazło się ponad 1400 marynarzy, uzbrojonych w omawianym okresie w 64 ckm oraz 11 dział o kalibrze od 37 do80mm.
Pułk morski pod dowództwem kpt. mar. Konstantego Jacynicza przybył 3 sierpnia do Ostrołęki, wchodząc w skład grupy operacyjnej gen. por. Jana Wroczyńskiego, podlegającej dowództwu Frontu Północno-Wschodniego którym od trzech dni dowodził gen. Józef Haller. Następnego dnia dowodzenie Grupą Operacyjną objął gen. por. Bolesław Roja, dca pomorskiej Grupy Operacyjnej, przybyłej dla wzmocnienia ugrupowania. W przybyłej GO był 1. batalion morski. Tego dnia (3.08.)wróg zaczął natarcie przeciwko obrońcom Ostrołęki. Wroczyński rozkazał dcy pułku morskiego bronić się na odcinku Nowa Wieś - Susk do linii kolejowej Rzekuń - Śniadowo. Jest to obszar na wschód od miasta. Batalion stoczył pierwszą walkę i zajął po kilkugodzinnej walce z przeważającymi siłami wroga Susk oraz Nową Wieś. Miejscowości kilkakrotnie przechodziły z rąk do rąk.
Pułk oraz zwłaszcza 1 batalion morski stoczył najcięższe boje następnego dnia (04.08). Raz jeszcze musieli oddać obie miejscowości, silnie atakowani przez bolszewików. Wkrótce Jacynicz dowodząc osobiście batalionem odbił utracone pozycje i odepchnął wroga na wschód aż do wsi Zabiele. Roja, obserwując walkę pod Zabielem, nakazał zdobycie tej wsi. W silnym ogniu artyleryjskim, batalion z dowodzącym nim Jacyniczem brawurowo i błyskawicznie zdobył wioskę. Uciekającego wroga ścigali ułani 2.puł, współdziałający z marynarzami. Z obu odsłoniętych skrzydeł na marynarzy uderzyli Kozacy i zdołali odciąć pluton z 2. Kompanii. Walka była krwawa.Marynarze ponieśli ciężkie straty.
Jacynicz dostał się do niewoli. Reszta batalionu wraz z żołnierzami 205 pp zdecydowanie i ciężko walczyła w Teodorowie a potem goniła wroga na północny-wschód do Starych Przytuł.

Poprawiony: niedziela, 14 sierpnia 2016 12:55 Więcej…
 

BITWA MORSKA Z LASERAMI W TLE

Email Drukuj PDF

bitwamorska 595 314

Najpierw rekonstruktorzy przygotowywali się do bitwy i zbroili Twierdzę Wisłoujście. Teraz, nadszedł czas na poważne działania: odpalenie broni i użycie okrętów. Wszystko po to, by nie dopuścić do zdobycia Gdańska, a widzom pozwolić na obejrzenie niezwykłego widowiska i przeniesienie się do XVII wieku. W sobotę, 13 sierpnia, czeka na widzów Bitwa Morska z prawdziwymi galeonami oraz laserami i wideomappingiem w tle.
Twierdza Wisłoujście się zbroi. W ubiegłym tygodniu, 6 sierpnia, na terenie twierdzy odbyły się ćwiczenia oddziałów piechoty i artylerii. Były wystawione stragany, przy których można było potargować się z rzemieślnikami. Zwiedzający mieli okazję zajrzeć do kwatery dowódcy twierdzy i przymierzyć dawne elementy wyposażenia żołnierzy. W trakcie imprezy przewodnicy Twierdzy Wisłoujście wprowadzali gości w wydarzenia, które miały tu miejsce w pierwszej połowie XVII wieku. W wydarzeniu wzięło udział ponad 150 rekonstruktorów.
Po tygodniowych przygotowaniach przyszedł czas na użycie potężnych dział! Muzeum Historyczne Miasta Gdańska przygotowało kolejne wydarzenie związane z dziejami tej charakterystycznej budowli obronnej.
W sobotę, 13 sierpnia, odbędzie się kolejna odsłona "Bitwy Morskiej - Tajemnice Twierdzy Wisłoujście". W jej trakcie widzowie zobaczą m.in. "Czarną Perłę", która odegra rolę galeonu "Żółty Lew". Widowisko zostanie przedstawione w odmiennej formule od poprzednich - w trakcie bitwy morskiej zostaną wykorzystane lasery, pirotechnika i wideomapping 3D.

Poprawiony: piątek, 12 sierpnia 2016 16:42 Więcej…