"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



NA MAZURSKIE JEZIORA WYPŁYNĄ PIERWSZE PASAŻERSKIE KATAMARANY

Email Drukuj PDF

katamaran alicja zegluga mazurska

W tym sezonie na Wielkich Jeziorach Mazurskich rozpoczną rejsy pierwsze pasażerskie katamarany. Armatorzy zbudowali nowe statki z powodu rekordowo rosnącego ruchu turystycznego, który tłumaczą efektami rządowego programu Rodzina 500 plus.

W sobotę, w porcie "U Faryja" w Rucianem-Nidzie zwodowano wycieczkowy katamaran o długości 39 m. To jeden z największych śródlądowych statków pasażerskich w Polsce. Jednostkę zbudowano w stoczni w Gdyni i dostarczono na Mazury w kilku częściach, które połączono na miejscu.

Jak powiedział PAP właściciel portu i armator Eugeniusz Faryj, katamaran powinien być gotowy do rejsów w połowie maja. Ma pływać na trasie z Rucianego-Nidy przez Mikołajki do Pisza i z powrotem.

Statek ma dwa pokłady, na które może zabrać łącznie 246 pasażerów. Otwarty górny pokład i przeszklony dolny zapewnią turystom swobodę w oglądaniu panoramy mazurskich jezior. Na niższym przewidziano bar, a na rufie stojaki na rowery i miejsce do przewożenia kajaków.

Mniejszy, pasażerski dwukadłubowiec zwodowano kilka dni temu w porcie "Żeglugi Mazurskiej" w Giżycku. Ma ponad 16 m długości i zabierze jednorazowo na pokład 56 pasażerów. To pierwszy od ponad 20 lat wycieczkowy statek zbudowany w stoczni na Mazurach.

Poprawiony: piątek, 21 kwietnia 2017 15:41
 

RZECZNE INWESTYCJE

Email Drukuj PDF

inwestycje rzeczne19 1

Poprawiony: piątek, 21 kwietnia 2017 07:03
 

KOLEJNA EKSPEDYCJA W POSZUKIWANIU "ORŁA"

Email Drukuj PDF

orzelsanti odnalezc orla

W dniu 20 maja 2017 roku z portu w Gdyni w ramach projektu "Santi Odnaleźć Orła" wyruszy czwarta, cyklicznie organizowana, ekspedycja badawcza mająca na celu odnalezienie wraku sławnego polskiego okrętu podwodnego Orzeł.

Tegoroczna wyprawa przeprowadzona zostanie z wykorzystaniem statku badawczego Mewo Nawigator, służącego do prowadzenia specjalistycznych prac hydrograficznych. Członkowie ekspedycji zamierzają w ciągu trzytygodniowego rejsu ostatecznie zweryfikować hipotezę, według której przyczyną zatonięcia polskiego okrętu był atak bombowy brytyjskiego samolotu.

Pozyskany na potrzeby ekspedycji przez gdyńską Fundację "Odnaleźć Orła", dwudziestosześciometrowy statek pływający z prędkością do 10 węzłów, przystosowany jest do prowadzenia prac hydrograficznych, w tym poszukiwania wraków. Dzięki wsparciu Instytutu Morskiego w Gdańsku, statek na potrzeby ekspedycji, zostanie wyposażony w nowoczesny zintegrowany system nawigacji morskiej oraz specjalistyczny sprzęt badawczy, w tym w echosondę wielowiązkową (MBES), umożliwiającą skuteczne badanie dna morskiego w paśmie o szerokości nawet do 400 metrów. Zostanie też doposażony w zestaw urządzeń poszukiwawczych i inspekcyjnych. Będą nimi m. in. holowany sonar boczny, umożliwiający szczegółowe zobrazowanie ewentualnych znalezisk, stanowiący zarazem rezerwę na wypadek awarii sondy wielowiązkowej, a także zdalnie sterowany zaawansowany technicznie pojazd podwodny (ROV), wyposażony w kamerę i oświetlenie, umożliwiający przeprowadzenie szczegółowych inspekcji kolejnych odkrytych w trakcie wyprawy wraków.

- Właściwe wykorzystanie zgromadzonego na pokładzie sprzętu pomiarowego od pierwszej ekspedycji zapewnia kadra wysoko wykwalifikowanych hydrografów, pracowników Instytutu Morskiego, którymi na co dzień mam przyjemność zarządzać - stwierdził dr inż. Benedykt Hac, jeden ze współorganizatorów ekspedycji oraz Kierownik Zakładu Oceanografii Operacyjnej Instytutu Morskiego w Gdańsku.

Poprawiony: czwartek, 20 kwietnia 2017 17:42 Więcej…
 

SPOTKANIE RADY DS. PROMOCJI ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W NOWYM SKŁADZIE

Email Drukuj PDF

minlog2016-06-30-071445.419367logomgmrada ds promocji zeglugisrodladowej1 mrada ds promocji zeglugisrodladowej2 m

Jerzy Materna, sekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej otworzył pierwsze spotkanie nowej Rady ds. Promocji Żeglugi Śródlądowej. Podczas spotkania zostały uroczyście wręczone nominacje członkom Rady.

Wierzę, że prace powołanej w nowym składzie Rady do spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej przyczynią się do rozpowszechniania podejmowanych przez resort działań na rzecz wsparcia transportu wodnego śródlądowego. - powiedział na początku spotkania Jerzy Materna.

W skład Rady wchodzą przedstawiciele ministrów, armatorów, zawiązków zawodowych pracowników żeglugi śródlądowej, zainteresowanych samorządów województw oraz ośrodków naukowych zajmujących się tematyką żeglugi śródlądowej [art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 28 października 2002 r. o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym].

W spotkaniu wzięli udział nowo powołani członkowie Rady do spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej oraz przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego.

Podczas inauguracji przedstawiono informację na temat stanu Funduszu Żeglugi Śródlądowej, który jest obsługiwany przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Jednogłośnie przyjęto regulamin Rady do spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Poprawiony: czwartek, 20 kwietnia 2017 06:22
 

INFORMACJE ZE SZLAKU WODNEGO im. "KRÓLA STEFANA BATOREGO"

Email Drukuj PDF

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wpisało Szlak Wodny im;" Króla Stefana Batorego" na listę Szlaków Kulturowych w Polsce.
Szlak Wodny im: "Króla Stefana Batorego" przebiega przez województwa: mazowieckie, kujawsko - pomorskie, warmińsko - mazurskie, pomorskie oraz podlaskie.
Obiekty, miejsca tworzące szlak:
- główne rzeki: Wisła, Narew, Nogat, Biebrza, Elbląg
- najstarsze zabytki z okresu Piastów, Jagiellonów, Wazów oraz Króla Stefana Batorego
- Kanał Augustowski, wybudowany w latach 1825 - 1839
- Kanał Jagielloński, wybudowany w 1493 roku
- Jezioro Zegrzyńskie wybudowane w latach 1960 - 1964
- Zalew Włocławski, oddany do użytku w 1970 roku
- Biebrzański Park Narodowy
- Bory Tucholskie
- Wybrzeże Morza Bałtyckiego
- miasta i miejscowości: Warszawa, Nowy Dwór Mazowiecki ( Modlin) ,Zakroczym ,Wyszogród, Czerwińsk, Płock, Dobrzyń nad Wisła, Włocławek, Nieszawa, Toruń, Solec Kujawski, Bydgoszcz, Grudziądz, Sztum, Malbork, Elbląg, Frombork, Sztum, Elbląg, Frombork, Tolkmicko, Krynica Morska, Puck, Nieporęt, Serock, Pułtusk, Różan, Ostrołęka, Zbójna, Nowogród, Łomża, Wizna, Goniądz, Augustów, Płaska, Tykocin.

11111111111szl

Poprawiony: czwartek, 20 kwietnia 2017 16:13 Więcej…
 

W RYBNIKU POWSTAJE KLASA ŻEGLARSKA

Email Drukuj PDF

klasacyclades-1837279 960 720

Klasa sportowa o profilu żeglarskim będzie działać od września w Rybniku (śląskie) w Szkole Podstawowej nr 10, która powstaje z przekształcenia Gimnazjum Mistrzostwa Sportowego nr 2 związanego z reformą edukacji - podał urząd miasta.
Nabór do IV klasy sportowej o profilu żeglarskim, ogłaszany przez Sekcję Żeglarską Towarzystwa Sportowego Kuźnia Rybnik oraz obecne gimnazjum, przy wsparciu miasta Rybnika, jest efektem realizowanego od września 2016 r. Programu Edukacji Wodnej i Żeglarskiej (PEWiŻ). W jego ramach uczniowie klas 1-3 szkół podstawowych uczą się podstaw żeglarstwa. Przedsięwzięcie wspiera miejscowy samorząd, który m.in. zapewnił środki na zakup specjalistycznego sprzętu, w tym 12 kompletnych łódek klasy Optimist.
- Żeglarstwo to sport, który, oprócz rozwijania umiejętności specjalistycznych i podnoszenia sprawności fizycznej, uczy wielu innych umiejętności niezbędnych w dorosłym życiu - samodzielności, zaradności, zdolności podejmowania ważnych decyzji, organizacji pracy. Przy okazji jest świetną zabawą i prawdziwą przygodą - powiedziała trenerka najmłodszych grup TS Kuźnia i koordynatorka PEWiŻ ze strony klubu Agata Mrugalska.
- Przedsięwzięcie znakomicie wpisuje się też w kierunki rozwoju miasta - w ideę stwarzania atrakcyjnej oferty rekreacji nad wodą - ocenił prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Nauka w klasie żeglarskiej to 6 dodatkowych specjalistycznych godzin WF wpisanych w plan lekcji. Rybnicka szkoła ma doświadczenie w kształceniu sportowców - działają tam już klasy mistrzowskie z siatkówki chłopców, klasy sportowe koszykówki dziewcząt i ju jitsu. Również Sekcja Żeglarska TS Kuźnia jest klubem sportowym z bogatą historią i doświadczeniem w pracy z dziećmi.
- Nasza sekcja zajmuje się kształceniem dzieci i młodzieży od ponad 50 lat. Jest najprężniej działającą sekcją żeglarską na południu Polski, z bogatą historią i największymi sportowymi sukcesami. Nasz wychowanek Mirosław Małek wystartował w igrzyskach olimpijskich w Atlancie. Możemy pochwalić się dziesiątkami medali Mistrzostw Polski, zarówno w konkurencjach juniorskich, młodzieżowych jak i seniorskich - zachęcał trener i komandor sekcji Jacek Błaszczyk.

optiworld 2015 0

Poprawiony: środa, 19 kwietnia 2017 15:43
 

KONTENERY POPŁYNĄ WISŁĄ. NA RAZIE NA PRÓBĘ.

Email Drukuj PDF

konteneryplakat 1kontenerytab

Transport śródlądowymi drogami wodnymi jest bardziej ekonomiczny, ekologiczny i bezpieczniejszy niż kołowy a także kolejowy. Udowodni to załoga barki, która 19 kwietnia br. wypłynie z gdańskiego portu morskiego i w dziewięć dni, pokonując przeszkody nawigacyjne, dotrze do Warszawy. Cztery dni zajmie powrót - tyle czasu realnie potrzeba na pokonanie tego odcinka z ładunkiem.

Łatwo nie będzie, bo Wisła jest zdegradowanym szlakiem wodnym, wymagającym pilnej rewitalizacji. Jednak Województwo Kujawsko-Pomorskie i Miasto Bydgoszcz - organizatorzy rejsu - chcą pokazać, że nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych możliwy jest ograniczony transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju. Rzecz jest pilna i ważna, bo w portach Gdańska i Gdyni rosną przeładunki kontenerów przywożonych drogą morską i dalszy transport w głąb kraju drogami i koleją stanie się niewydolny.

Rejs promocyjny ma upowszechnić wiedzę społeczeństwa na temat gospodarczego wykorzystania rzek i śródlądowych portów. Jeden z nich - największy na szlaku z Gdańska do Warszawy - ma powstać w zakolu Wisły między Bydgoszczą a Solcem Kujawskim i pełnić rolę platformy multimodalnej, czyli połączonych węzłów przeładunkowych: wodnego, kolejowego i samochodowego.

Na barce (właściwie zestawie pchanym, jako że napęd będzie stanowił pchacz) odbywać się będą spotkania zespołów problemowych ds. inwestycji na międzynarodowych drogach wodnych E-40 (polskiego odcinka drogi wodnej Bałtyk - Morze Czarne) i E-70 (Morze Północne - Odra - Wisła). W Tczewie, Grudziądzu, Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku organizatorzy zwołają konferencje prasowe i zaproszą mieszkańców na imprezy integracyjne. W bydgoskim Brdyujściu odbędzie się pokazowy przeładunek kontenerów, na Wyspie Młyńskiej wystawa zatytułowana "Gospodarcze wykorzystanie śródlądowych dróg wodnych", zaś na przystani "Bydgoszcz" seminarium pn. "Przyszłość żeglugi śródlądowej w Polsce, wyzwania i możliwości rozwoju".

Wyprawa w górę rzeki będzie miała również aspekt badawczy - załoga reprezentowana przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych) i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku (Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu) zdobędzie dane, które posłużą do sporządzenia studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w rejonie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego, jak również przygotowywanego przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej "Studium wykonalności dla dolnej Wisły" i zaprojektowania oraz budowy nowoczesnej, płaskodennej jednostki pływającej po Wiśle, przystosowanej do przewożenia kontenerów.

Wydarzenie odbędzie się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, który ma zwiększyć możliwości przewozu towarów i rozwinąć logistykę w państwach nadbałtyckich. Szczególny nacisk kładzie się na transport śródlądowy i morski. Spośród 21 podmiotów uczestniczących w projekcie EMMA, cztery są z Polski, w tym Województwo Kujawsko-Pomorskie i Miasto Bydgoszcz.

Pełna nazwa projektu EMMA to "Zwiększenie mobilności towarów i logistyki w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez wzmocnienie transportu śródlądowego i morskiego oraz promocję nowych międzynarodowych usług żeglugowych". Projekt współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego.

Rejs został objęty honorowym patronatem Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Global Compact, Ligii Morskiej i Rzecznej i Związku Miast Nadwiślańskich oraz medialnym TVP3, Radia PiK, Gazety Pomorskiej, Expressu Bydgoskiego i Nowości Toruńskich.

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: wtorek, 18 kwietnia 2017 15:05
 

WESOŁYCH, SPOKOJNYCH ŚWIĄT

Email Drukuj PDF

wielkanoc-2017

Życzenia z portalu: żegluga śródlądowa wczoraj, dziś, jutro

 

WIELKANOC NA POLSKICH STATKACH

Email Drukuj PDF

wielkanocd1909444157

Uroczyste śniadanie podane na odświętnie przybranym stole, najczęściej jedynie symboliczna święconka i dzielenie się jajkiem - tak wygląda niedziela Wielkanocna na statkach.

- Mistrzem ceremonii, który rozpoczyna dzielenie się jajkiem i składanie życzeń, jest najważniejsza osoba na statku - kapitan.

Wielkanoc na statku obchodzona jest uroczyście, choć nie tak jak Boże Narodzenie. Najważniejszym momentem jest wielkanocne śniadanie, które spożywa się w jednej mesie, przy jednym stole bez codziennego podziału na stół dla oficerów i marynarzy.

Przygotowanie świąt to wyzwanie dla statkowego kucharza. Musi nie tylko dotrzymać tradycji, ale też zadbać o to, by smak świątecznych potraw był podobny do tego z rodzinnych domów marynarzy.

Poza jajkami na stole nie może zabraknąć wszelkiego mięsiwa, wśród którego królują szynka i biała kiełbasa oraz ciast, które w niczym nie różnią się od tych przygotowywanych na lądzie. Są więc serniki, wielkanocne baby i mazurki.

Zdobycie święconki na pełnym morzu jest raczej niemożliwe. Ale zapobiegliwi członkowie załóg, wiedząc, że przyjdzie im Wielkanoc spędzić na statku, przygotowują ją czasem nawet z dużym wyprzedzeniem. Potem koszyczek czeka w chłodni lub lodówce na właściwy moment.

Jeżeli szczęśliwie statek zawinie w Wielki Tydzień do portu, gdzie są świątynie katolickie, marynarze sami przygotowują "koszyczek" i wysyłają swojego przedstawiciela do lokalnego kościoła. Choć przygotowywanie święconki to typowo polski obyczaj, tamtejsi księża nigdy nie odmawiają poświęcenia potraw dla polskich załóg.

Po śniadaniu marynarze zaszywają się w swoich kabinach i poprzez komórki oraz laptopy składają życzenia najbliższym. Jeśli statek jest na morzu, korzystają ze statkowych łącz satelitarnych. Na niektórych statkach zainstalowany jest system umożliwiający dostęp do internetu nawet ze środka oceanu.

A gdy minie uroczysta część Wielkanocy - ci którzy muszą, idą do swoich obowiązków, związanych z obsługą statku czy ładunku. Generalnie jednak, na morzu - podobnie jak na lądzie - są to dni wolne od pracy.

Poprawiony: piątek, 14 kwietnia 2017 06:34
 

AKCJA SIECI - WIDMA

Email Drukuj PDF

sieciweb 260115

W lipcu ruszy międzynarodowa akcja poszukiwania i wyciągania z Bałtyku zagubionych sieci rybackich, tzw. sieci-widm, w których giną ryby, ale także ptaki i ssaki morskie.

Według specjalistów, zagubione sieci rybackie nadal łowią ryby, zaplątać się w nie mogą także ptaki i ssaki morskie. Sieci-widma mogą być także źródłem mikrocząsteczek plastiku, które wpływają negatywnie na stan ekosystemu morskiego.

"Chcemy rozpocząć akcję wyciągania sieci-widm w lipcu br. i potrwa ona do sierpnia br." - powiedziała dziennikarzom we wtorek w Szczecinie Marta Kalinowska z WWF Polska, organizacji, która bierze udział w przedsięwzięciu. "Będziemy poszukiwali i wyciągali sieci na wodach szwedzkich, estońskich, niemieckich i polskich. Podobną akcję chcemy także powtórzyć latem 2018 r." - dodała Kalinowska.

Poprawiony: czwartek, 13 kwietnia 2017 17:52 Więcej…