"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



Poszukiwany armator do obsługi ok. 8 tysięcy przepraw promowych przez Wisłę w Warszawie

Email Drukuj PDF

promy

fot. ztm.waw.pl
Ogłosiliśmy - w ramach Warszawskich Linii Turystycznych 2021 - przetarg na przeprawy promowe przez Wisłę. Promy będą pokonywały rzekę od maja do września w czterech miejscach i zrealizują łącznie prawie osiem tysięcy rejsów.

Zbliża się lato i wakacje, a wraz z nimi trzynasty sezon Warszawskich Linii Turystycznych. Poszukujemy armatora, który będzie realizował przeprawy promowe w czterech miejscach: Cypel Czerniakowski - Saska Kępa, Bulwar Grzymały Sokołowskiego - Stadion Narodowy, Podzamcze Fontanny - ZOO i Nowodwory - Łomianki.

Promy będą łączyły brzegi Wisły od 1 maja do 26 września. W maju, czerwcu i wrześniu będą pływały w soboty, niedziele i dni świąteczne oraz 1 i 4 czerwca i będą realizowały 30 rejsów dziennie. Na lipiec i czerwiec planowane są codzienne rejsy, przy czym w dni robocze będzie ich 14 (w przypadku promu łączącego Nowodwory z Łomiankami - 7 rejsów), a w soboty i niedziele po 30.

Promy będą wyposażone w zadaszone miejsca siedzące dla pasażerów oraz stojaki dla rowerów.

Uruchomienie Warszawski Linii turystycznych będzie uzależnione od sytuacji epidemicznej i obowiązujących przepisów. Obecnie - w związku z epidemią koronawirusa - nie obowiązują żadne ograniczenia dla żeglugi śródlądowej. Na bieżąco zapoznajemy się z wydawanymi przez rząd komunikatami i rozporządzeniami.

Podmioty zainteresowane udziałem w przetargu mogą składać dokumenty do 7 kwietnia do godziny 11.00.
Źródło: ztm.waw.pl

Poprawiony: czwartek, 01 kwietnia 2021 13:07
 

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE

Email Drukuj PDF

zyczenia-lmirbeznazwy-12

 

ODSZEDŁ NA WIECZNĄ WACHTĘ

Email Drukuj PDF

W wieku 91 lat zmarł kpt. ż.w. Eugeniusz Andrzej Daszkowski, człowiek morza, pisarz marynista i publicysta. Pisaniem zajął się w wieku dwudziestu ośmiu lat już jako marynarz pływający na statkach pod polską, a następnie obcą banderą. Jego książki to już klasyka literatury marynistycznej.

ed

Z ogromnym smutkiem i bólem przyjęliśmy wiadomość o śmierci kpt. ż.w. Eugeniusza Daszkowskiego. Tym samym składamy wyrazy współczucia i żalu całej Rodzinie oraz Bliskim.
Kpt. ż.w. Eugeniusz Andrzej Daszkowski na zawsze pozostanie w naszych sercach.

Społeczność
Ligi Morskiej i Rzecznej

Poprawiony: niedziela, 28 marca 2021 16:27
 

Już 6 kwietnia pierwszy transport kontenerów Wisłą

Email Drukuj PDF

rejs kontenerowy  2017 rok  grudziadz  fot. miko  aj kuras dla umwkp  2 .jpg

Rrejs kontenerowy, 2017 rok, Grudziadz // Fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
Wisła może być ekonomicznym, ekologicznym i bezpiecznym szlakiem transportowym. To powody, dla których organizujemy pierwszy transport kontenerów z ładunkiem dla kujawsko-pomorskich firm produkcyjnych. Towary wypłyną 6 kwietnia z portu morskiego w Gdańsku. Ich przeładunek na ciężarówki nastąpi w Chełmnie, gdzie barka zostanie ponownie załadowana, a następnie wróci na Wybrzeże. Cała operacja, podczas której przewiezionych zostanie ponad 300 ton towarów, zajmie około 5 dni. Cztery lata temu barki popłynęły podczas promocyjno-badawczego rejsu.
Korzyści transportu wodnego

Żegluga śródlądowa jest bezpiecznym, tanim i najbardziej przyjaznym dla środowiska sposobem transportowania towarów po Europie. Jest to najlepsza droga przewożenia materiałów charakteryzujących się wysokim stosunkiem masy do wartości, szczególnie jeśli czas transportu nie ma dużego znaczenia. Cechują go także najniższe stawki przewozowe, umożliwiające utrzymanie kosztów transportu na niskim poziomie. Ponadto lokalizacja śródlądowych dróg wodnych, ich oddalenie od skupisk ludzkich, a także rozwiązania stosowane w środkach transportu wodnego śródlądowego sprawiają, że emisja hałasu w tej gałęzi jest minimalna. W porównaniu z innymi gałęziami transportu koszty zewnętrzne generowane przez transport wodny śródlądowy są niewielkie.

Według badań koszty zewnętrzne na 1000 tonokilometrów szacowane są:

- w transporcie samochodowym na 24,12 euro,

- w transporcie kolejowym na 12,35 euro,

- w transporcie wodnym śródlądowym na poziomie nieprzekraczającym 5 euro.
Wodny transport śródlądowy w liczbach:
- jedna barka może transportować jednocześnie 42 kontenery, a w zestawie mogą się znaleźć maksymalnie dwie barki z 84 kontenerami. Oznacza to, że taki transport może przewieźć tyle towarów co 84 tiry,

- odległość, na jaką można przewieźć tonę ładunku, przy tym samym nakładzie energii: ciężarówka - 100 km, kolej - 300 km, barka - 370 km,

- emisja dwutlenku węgla w żegludze śródlądowej jest kilka razy mniejsza niż ta, którą wytwarzają motoryzacja i kolej,

- w większości europejskich portów transport towarów za pomocą żeglugi to 10-15 proc. całości. Np. w Rotterdamie niemal połowa towarów (40-45 proc.) jest przesyłana w głąb lądu właśnie dzięki szlakom żeglugowym,

- jedna barka z 72 kontenerami odprawiana codziennie z portu w Gdańsku oznaczałaby 15 tysięcy tirów mniej na drogach w ciągu roku,

- złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi wodne może dać od 4 do 6 złotych zysku.
Źródło: informacja prasowa

Poprawiony: niedziela, 28 marca 2021 16:10
 

"Zawisza Czarny" po remoncie wrócił do Gdyni

Email Drukuj PDF

czarny

"Zawisza Czarny" przeszedł gruntowny remont // fot. Magdalena Czernek
"Zawisza Czarny" wypiękniał. Żaglowiec przeszedł gruntowny, największy od 20 lat remont. Główne prace już się zakończyły. Teraz na pokładzie trwają ostatnie, porządkowe szlify. Odnowiona jednostka już wkrótce rozpocznie nowy sezon i uda się na pierwsze morskie wyprawy w tym roku.
Źródło: gdynia.pl

Poprawiony: sobota, 27 marca 2021 17:02
 

Po drugie: autostrada wodna na Wiśle.

Email Drukuj PDF

Kiedy rzeka może stać się żeglowna? Nieprędko.

odbudowa

Odbudowa ostrogi na Wiśle RZGW w Gdańsku

Plany rozwoju śródlądowych dróg wodnych przyjęte przez rząd w 2017 roku zakładają, że do 2030 r. Wisła na odcinku z Warszawy do Gdańska, a Odra na całej długości, mają stać się międzynarodowymi szlakami żeglugowymi. Co w tej kwestii zostało zrobione, na jakim etapie są prace nad programem użeglowienia?
Przypomnijmy, że Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, podjęło współpracę nad przygotowaniem Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. Z kolei w zakresie opracowania Programu Rozwoju Drogi Wodnej Rzeki Wisły podjęta została współpraca z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA.
Program dla Wisły będzie określał zakres i harmonogram inwestycji niezbędnych do osiągnięcia międzynarodowej klasy żeglowności. Zlecenie analiz dla rzeki Wisły obejmowało zgromadzenie danych dotychczas nieokreślonych dla sektora transportu wodnego śródlądowego na tej drodze wodnej. W tym celu Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zlecił opracowanie pn. "Studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych: E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy, E-40 od Warszawy do granicy Polska-Białoruś (Brześć) oraz E-70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (Elbląg)". Prace nad Studium wykonalności zakończyły się w październiku 2020 roku.

Poprawiony: wtorek, 23 marca 2021 15:52 Więcej…
 

Odpływająca "Błyskawica" zatrzymana w kadrze

Email Drukuj PDF

1-3

fot. muzeumMW

Poprawiony: poniedziałek, 22 marca 2021 17:03
 

ŻYCZENIA WIELKANOCNE

Email Drukuj PDF

awielkanoc

Poprawiony: wtorek, 23 marca 2021 15:54
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

polskie-lotnictwo-morskie-1920-1946-w-iext67295738

Polskie lotnictwo morskie 1920-1946 (okładka twarda)
Autor: Andrychowski Jarosław , Konarski Mariusz , Olejko Andrzej

Wydawnictwo: Dom Wydawniczy Księży Młyn

Data premiery: 2021-02-02
Liczba stron: 250

W roku 2020 polskie lotnictwo morskie obchodzi jubileusz 100-lecia istnienia. To bardzo ważna data w historii Polskiej Marynarki Wojennej, warta upamiętnienia w formie wyjątkowej publikacji zatytułowanej Polskie lotnictwo morskie 1920-1946.
10 lutego 1920 roku niepodległa Rzeczypospolita odzyskała swobodny dostęp do morza. Generał Józef Haller zaślubił Polskę z morzem, wrzucając platynowy pierścień w toń Bałtyku. Doniosła uroczystość miała miejsce w byłej niemieckiej bazie lotnictwa morskiego w Pucku. Konsekwencją tego wydarzenia było zaistnienie na Morzu Bałtyckim polskiej Marynarki Wojennej oraz lotnictwa morskiego.
W trakcie tragicznego września 1939 roku lotnicy morscy nie mieli okazji wykazać się swoimi umiejętnościami w powietrzu. Zbyt wielka była przewaga wroga. Jednak pokazali, że walczyć potrafią, zadając nieprzyjacielowi znaczne straty w ramach lądowej obrony wybrzeża.
Podczas powietrzno-morskich zmagań u boku brytyjskiego sojusznika utworzono 304 Dywizjon Bombowy Ziemi Śląskiej, który od maja 1942 roku działał w ramach lotnictwa obrony wybrzeża (Coastal Command). Do jego zadań należało m.in. patrolowanie nad morzem, ochrona konwojów, wykrywanie i niszczenie okrętów podwodnych. Kierownictwo Marynarki Wojennej uznało go za jednostkę lotnictwa morskiego.
Autorzy opracowania, Jarosław Andrychowski, Mariusz Konarski i Andrzej Olejko, postanowili przypomnieć i przybliżyć czytelnikom ważne dzieje jedynej jednostki lotnictwa morskiego II Rzeczypospolitej oraz jej kontynuatora u boku sojuszników w okresie II wojny światowej. W książce Polskie lotnictwo morskie 1920-1946 pokazali ludzi tworzących tę jednostkę, problemy techniczne, z jakimi się wówczas zmagała, sposoby zastosowania bojowego. W sposób popularno-naukowy przedstawili drogę, jaką przebyła polska morska awiacja od roku 1920 do 1946 roku, kiedy to w Wielkiej Brytanii został rozwiązany 304 Dywizjon.
Publikację wzbogacą liczne zdjęcia (ok. 150), schematy zastosowania bojowego jednostki (ok. 15), tablice samolotów (8 kolorowych wkładek), 2-3 kolorowe mapy.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Poprawiony: piątek, 19 marca 2021 10:54
 

Gdynia upamiętni kolejnych zasłużonych żeglarzy

Email Drukuj PDF

aleja-tablica-2015-06-03-jedrzej-szerle

fot. Żeglarskiinfo
W alei Żeglarstwa Polskiego honorowani są wybitni ludzie morza. Do tej pory odsłonięto w niej 20 tablic. Upamiętniają tych, którzy wnieśli wkład w rozwój i historię polskiego żeglarstwa. Do tego grona dołączy w tym roku trzech żeglarzy: Henryk Jaskuła, Andrzej Rościszewski i Zbigniew Żochowski.
W maju z okazji otwarcia pomorskiego sezonu żeglarskiego zaplanowano odsłonięcie tablicy zmarłego w ubiegłym roku Henryka Jaskuły. Był on pierwszym polskim żeglarzem, który opłynął świat w rejsie solo non stop na trasie Gdynia-Gdynia, oraz współzałożycielem i pierwszym prezesem Przemyskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego.
W czerwcu, podczas obchodów Święta Morza, miejscem w alei Żeglarstwa Polskiego zostanie uhonorowany Andrzej Rościszewski - warszawski adwokat, członek Trybunału Stanu, działacz społeczny oraz żeglarz specjalizujący się w rejsach po północnych wodach i pierwszy laureat nagrody honorowej "Rejs Roku - Srebrny Sekstant".
We wrześniu natomiast pojawi się tablica poświęcona hm. Zbigniewowi "Bacy" Żochowskiemu - organizatorowi trójmiejskich drużyn harcerskich, w których propagował żeglarstwo.
Źródło: gdynia.pl

Poprawiony: środa, 17 marca 2021 15:46