"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



" KWIATY POLSKIE"

Email Drukuj PDF

Sprawdziło się przysłowie stare,
Że vivere non est necesse,
Sed est necesse navigare.
Żeglujcie tedy, przyjaciele:
Okrętem, gdy wam okręt przypadł,
A jeśli nie - jest barka, krypa,
Bat, nawa, szkuta, łódź, komięga,
Prom albo tratwa - co kto woli...
Wsiadać i jazda!...
Julian Tuwim, Kwiaty polskie, cz. druga, rozdz. II

kozatuwim-koza

Poprawiony: wtorek, 29 grudnia 2020 18:31
 

72-letni motorowodniak udowadnia, że w sporcie nie ma granicy wieku

Email Drukuj PDF

maxresdefault

fot. YT
Henryk Synoracki w tym roku skończył 72 lata i nie myśli o zakończeniu kariery. "Nie rozumiem, dlaczego często się uważa, że ktoś z racji wieku ma kończyć ze sportem" - powiedział PAP najbardziej utytułowany polski motorowodniak.

Synoracki to człowiek-legenda w sporcie motorowodnym. Ale zanim podjął się rywalizacji na wodzie, z powodzeniem startował w drogowych wyścigach motocyklowych (wówczas tory wyścigowe były rzadkością). Będąc zawodnikiem Unii Poznań wielokrotnie sięgnął po medale mistrzostw Polski. Około 1984 roku za namową motorowodniaka, nieżyjącego już Bogdana Gapskiego, postanowił zamienić motocykle na wyścigowe łódki. Gapski był później jego mentorem - trenerem i doradcą.

Więcej TU: https://www.gospodarkamorska.pl/72-letni-motorowodniak-udowadnia-ze-w-sporcie-nie-ma-granicy-wieku-56338

Poprawiony: sobota, 26 grudnia 2020 15:27
 

WESOŁYCH ŚWIĄT

Email Drukuj PDF

grafik

 

GRUDZIEŃ NA BUDOWIE DROGI WODNEJ ŁĄCZĄCEJ ZALEW WIŚLANY Z ZATOKĄ GDAŃSKĄ

Email Drukuj PDF

droga1

Na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych. Konstrukcja będzie ważyła 500 ton, jej montaż odbywa się z dokładnością do milimetrów z wyważeniem konstrukcji do kilograma. Nie tylko mosty, prace przy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską toczą się intensywnie na całym obszarze.
Coraz niższe temperatury nie przeszkadzają w pracach na Mierzei Wiślanej.
- Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Koronawirus nie zatrzymuje polskich budów: trwają one w całym kraju - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W rejonie Zatoki Gdańskiej trwa pogłębianie basenu morskiego Portu Osłonowego. Na falochronach zachodnim i wschodnim wykonywane są narzuty kamienne; na części lądowej falochronu zachodniego betonowany jest oczep, a w części zasadniczej płyta. X-bloki, czyli betonowe, prefabrykowane elementy, które będą zabezpieczać falochron przed falami, zostały już wbudowane na zewnętrznej części falochronu wschodniego.

Poprawiony: wtorek, 22 grudnia 2020 16:37 Więcej…
 

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE

Email Drukuj PDF

zyc2222

 

Dbajmy o siebie i innych

Email Drukuj PDF

obo

Przestrzegajmy obostrzeń, a spotkamy się WSZYSCY w lepszych czasach.

Poprawiony: poniedziałek, 21 grudnia 2020 16:48
 

Statek-muzeum "Sołdek" już po remoncie!

Email Drukuj PDF

ss so  dek in gda  sk

fot. Wikipedia
Po dwumiesięcznym remoncie w stoczni na nabrzeże wyspy Ołowianki w Gdańsku, przy siedzibie Narodowego Muzeum Morskiego, powrócił w sobotę statek-muzeum "Sołdek". Po modernizacji na jednostce powstanie nowa wystawa, która ma być otwarta we wrześniu 2021 r.

Operacja holowania statku ze Gdańskiej Stoczni "Remontowej" im. J. Piłsudskiego przez dwa pchacze trwała ok. trzech godzin.

Z okazji powrotu "Sołdka" w Narodowym Muzeum Morskim odbyła się premiera książki biograficznej autorstwa dr Elżbiety Wróblewskiej pt. "Stanisław Sołdek (1916-1970). Patron statku-muzeum Sołdek".

Był to pierwszy tak duży remont "Sołdka" od 35 lat, czyli od chwili, kiedy został po raz pierwszy udostępniony do zwiedzania jako statek-muzeum.

Podczas prac w stoczni doszło do wymiany fragmentów blach poszycia, konstrukcji oraz nitów. Przeprowadzono także liczne prace konserwacyjno-malarskie nadwodnej części kadłuba, wykonano nową instalację elektryczną wewnątrz statku. Gruntowne malowanie i odświeżenie przeszły też ładownie statku, pełniące na co dzień funkcję sal wystawowych.
Źródło: PAP

Poprawiony: poniedziałek, 21 grudnia 2020 16:43
 

Święta na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej

Email Drukuj PDF

 bombki

Tegoroczne święta Bożego Narodzenia około tysiąca dwustu marynarzy pracujących na 62 statkach Polskiej Żeglugi Morskiej, spędzi w tradycyjny i uroczysty sposób. Z powodu pandemii przy stołach wigilijnych nie będzie gości z zewnątrz, a święta odbędą się we wzmożonym rygorze sanitarnym. W obcych portach nie będzie też szans na świąteczny spacer.

W tym roku zdecydowana większość statków PŻM spędzi wigilię i święta Bożego Narodzenia na półkuli zachodniej, w portach obu Ameryk i na Atlantyku. W egzotycznej scenerii, w pełni lata, świętować będą marynarze ze statku Gdynia, który tuż przed wigilią zawinie do brazylijskiego portu Mucuripe, czy statku Wadowice II, który w wigilię zawinie do brazylijskiego Santos.

Sporo masowców PŻM w czasie tegorocznego Bożego Narodzenia znajdzie się w portach północnoamerykańskich lub w ich pobliżu. Na przykład załoga m/s Wicko wieczerzę wigilijną będzie spożywać w porcie Sparrows Point (przedmieścia Baltimore) a marynarze z m/s Tczew, po krótkiej wizycie w Port Canaveral, skąd można obserwować starty amerykańskich rakiet kosmicznych, na święta zawiną do Tampy na Florydzie. W kanadyjskim Hamilton będzie w tym czasie m/s Isa - ostatni w tym sezonie statek PŻM, który zawinie do portów Wielkich Jezior Amerykańskich. Akweny te, z powodu zamarzania, zamykane są pod koniec roku. Z kolei załoga m/s Szczecin zawinie w święta do amerykańskiego Savannah, gdzie na każdym kroku można znaleźć pamiątki po obrońcy tego fortu, generale Puławskim.

Część statków PŻM znajdzie się w czasie świąt Bożego Narodzenia na pełnym morzu. Np. m/s Armia Krajowa, w długim rejsie z ładunkiem nawozów sztucznych z Sankt Petersburga do Vitorii w Brazylii czy m/s Podhale w podobnym rejsie z Sankt Petersburga do brazylijskiego Santos. Na morzu wigilię i święta spędzi także załoga m/s Solidarność, który płynie z Brazylii do Batumi w Gruzji.

Poprawiony: niedziela, 20 grudnia 2020 17:35 Więcej…
 

Mazurskie kanały w remoncie. Poprawi się jakość żeglugi!

Email Drukuj PDF

Po sezonie na Mazurach praca wre. Trwa przebudowa trzech kanałów: Grunwaldzkiego, Mioduńskiego i Tałckiego, a na wybór wykonawcy czeka remont Kanału Szymońskiego. Opóźnią się za to prace przy modernizacji Kanału Łuczańskiego.

inwestycje-na-szlaku-wielkich-jezior-mazurskich-833826d7 855

Przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka, obejmuje pięć odrębnych zadań inwestycyjnych tj.:

1. Przebudowa i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty.
Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.

2. Przebudowa i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon.
Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.

3. Przebudowa i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko.
Przebudowa obejmie 0,47 km kanału

4. Przebudowa i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka.
Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.

5. Przebudowa i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km kanału.
Źródło: PZŻ

Poprawiony: piątek, 18 grudnia 2020 16:35
 

Żegluga pasażerska bez wsparcia w ramach "Tarczy 2.0"

Email Drukuj PDF

tarcza2-0 t1

Zlikwidowano ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, więc nikt już nie upomniał się o pasażerską żeglugę śródlądową jako branżę, która od początku roku ponosi olbrzymie straty. Premier Morawiecki w swojej kolejnej tarczy pominął całkowicie śródlądowe przewozy pasażerskie. Wsparcie uzyskają jedynie przewozy pasażerskie "lądowe" (autokarowe) - listę branż możemy prześledzić tu:biznes.wprost.pl.

Przewozy pasażerskie statkami śródlądowymi dla premiera i jego ministrów nie istnieją - dla szanownych osób z dawnego MGMiŻŚ, które znalazły pracę w Ministerstwie Infrastruktury również, bo premierowi o nich nie wspomnieli. Ale to już przerabialiśmy - wiemy, że to ministerstwo miało i ma żeglugę śródlądową w głębokim (choć bardziej pasuje słowo "płytkim" jak drogi wodne) poważaniu...

Armatorzy śródlądowi pływający wyłącznie w Polsce to obecnie w większości żegluga pasażerska. Jak podaje CEIDG - CENTRALNA EWIDENCJA I INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ - transportem wodnym śródlądowym pasażerskim (PKD 50.30.Z) zajmuje się 8478 podmiotów, a transportem wodnym śródlądowym towarów (PKD 50.40.Z ) - 5355.

Poprawiony: czwartek, 17 grudnia 2020 17:07 Więcej…