"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



ŻYCZENIA DLA PAŃ

Email Drukuj PDF

dzien-kobiet2

Wszystkim przedstawicielkom płci pięknej składamy najszczersze życzenia zdrowia, pomyślności i samych pięknych dni w życiu. Życzymy, by uśmiech rozpromieniał Wasze twarze i byście zawsze czuły się szczęśliwe!

Poprawiony: środa, 07 marca 2018 20:21
 

KOLEJNY KROK KU UŻEGLOWIENIU WISŁY

Email Drukuj PDF

2 2 wislawisla

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podjął się opracowania studium wykonalności dla modernizacji Wisły. Opracowanie dokumentu zleci odpowiedniemu wykonawcy. W przetargu zgłoszono cztery oferty.

Tuż przed końcem 2017 roku ZMPG ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych. Mowa tu o drodze E-40 od Gdańska do Warszawy i dalej do granicy polsko-białoruskiej w Brześciu oraz drodze E-70 na odcinku od Wisły do Elbląga. Właśnie otwarto oferty, które złożyły cztery podmioty: dwa przedsiębiorstwa (DHV Hydroprojekt oraz Halcrow Group Limited, ELMS HOUSE) i dwa konsorcja (TRACTEBEL ENGINEERING S.A., WYG International, WTU wraz z "PROJMORS" Biuro Projektów Budownictwa Morskiego, a także ARCADIS z Ernst &Young).

- Opracowanie studium to proces złożony i wymagający ogromnej wiedzy oraz doświadczenia. Projekt modernizacji Wisły będzie miał wpływ na cały kraj, jego bezpieczeństwo hydrologiczne, gospodarkę, rolnictwo czy turystykę. Chcemy, by Ministerstwo Gospodarki Morskiej otrzymało dokument, który szczegółowo odpowie na pytania o sposób realizacji planu udrożnienia Wisły - mówi Łukasz Greinke, prezes ZMPG S.A.

W studium znajdą się szczegółowe analizy, dzięki którym będzie można sprawdzić, czy istnieją ograniczenia techniczne, finansowe, organizacyjne, prawne i inne, które uniemożliwiają realizację projektu modernizacji Wisły. Dokument ma także zawierać ocenę, czy przedsięwzięcie jest uzasadnione z ekonomiczno-społecznego punktu widzenia. Na każdym etapie opracowywania studium wykonawca musi zwracać szczególną uwagę na warunki ekologiczne oraz dokumenty dotyczące ochrony środowiska, m.in. Ramową Dyrektywę Wodną, Dyrektywę Ptasią, Dyrektywę Siedliskową czy zespół dyrektyw tworzących Sieć Obszaru NATURA 2000.

Poprawiony: środa, 07 marca 2018 19:58 Więcej…
 

MGMiŻŚ PRZYGOTOWAŁO PRZEWODNIK DLA ŻEGLARZY I ARMATORÓW JACHTÓW

Email Drukuj PDF

STRONA MGMiŻŚ:https://www.gov.pl/gospodarkamorska

przewodnik

Poprawiony: poniedziałek, 05 marca 2018 20:28
 

TRZY ROCZNICE

Email Drukuj PDF

wala1

Poprawiony: niedziela, 04 marca 2018 17:20 Więcej…
 

POLSKA I FRANCJA PODJĘŁY WSPÓŁPRACĘ W ZAKRESIE ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

gruby

Élisabeth Borne, minister transportu Republiki Francuskiej odwiedziła Warszawę na zaproszenie Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Głównymi tematami rozmów był wodny transport śródlądowy, inwestycje na polskich rzekach, dekarbonizacja transportu morskiego oraz zaproszenie Francji do udziału w Światowych Dniach Morza w Szczecinie.

Minister Marek Gróbarczyk podkreślił, że przywrócenie żeglugi śródlądowej w Polsce jest priorytetem rządu. Polska stanowi przykład determinacji w walce o odzyskanie żeglowności Odry i Wisły. W krótkim czasie istnienia ministerstwa udało się przystąpić do konwencji AGN (Europejskie Porozumienie w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu) i uchwalić stosowne dokumenty strategiczne. Ponadto dokonaliśmy inwentaryzacji części składowe śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym. Ogłoszono też przetarg na opracowanie koncepcji i studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania drogi wodnej dolnej Wisły.

Poprawiony: sobota, 03 marca 2018 14:19 Więcej…
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

zaglowce sswiata

Tematem są żaglowce - od największych jak "Kruzenshtern" czy "Siedow", przez "Dar Młodzieży", po liczne mniejsze. Piękne zdjęcia, które świadczą o tym, że świat żaglowców nie zaginął i nie zaginie!

Marek Czasnojć "Żaglowce świata"
Wydawnictwo BOSZ, Olszanica 2008

Poprawiony: piątek, 02 marca 2018 12:30
 

1 MARCA - NARODOWY DZIEŃ ŻOŁNIERZY NIEZŁOMNYCH

Email Drukuj PDF

niezlomni

 

100 LAT LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ

Email Drukuj PDF

100latdsc 7554

 

WIEŚCI OD NASZYCH PRZYJACIÓŁ Z WYSZKOWA

Email Drukuj PDF

wyszkowdsc00003-768x512

Z okazji stulecia odzyskania Niepodległości i stulecia Ligi Morskiej i Rzecznej Wyszkowski Klub Żeglarski ,,Spinaker" postanowił zorganizować rejs śródlądowy z Wyszkowa do Gdańska. Nie byłoby w tym pomyśle nic nadzwyczajnego gdyby nie idea odbycia tej ekspedycji z 18 metrowym Masztem Niepodległości. Finał rejsu ma nastąpić 1 września na Westerplatte. Liga Morska i Rzeczna objęła specjalnym honorowym patronatem to wydarzenie, a Kołobrzeski Oddział LMiR ufundował specjalną, 6 metrową ligową banderę. 11 listopada w dniu święta niepodległości maszt z banderą powróci do Wyszkowa aby stanąć nad Bugiem - ,,na wieczną rzeczy pamiątkę".

wyszkowimg 20180219 00012

Poprawiony: poniedziałek, 26 lutego 2018 16:48
 

PO CO PIRATOM KOLCZYKI ? czyli lżejsza lektura na niedzielę

Email Drukuj PDF

piratesearrings

Od Czarnobrodego do Jacka Sparrowa, piraci i starsi żeglarze - często byli przedstawiani z kolczykami w uszach. Ale te złote kółeczka nie były tylko zawadiacką próbą zwrócenia na siebie uwagi. Miały też kilka praktycznych zastosowań.

Przede wszystkim - kolczyki były symbolem podróży i dalekich wypraw. Młodym marynarzom przekłuwano ucho aby uczcić pierwsze przejście przez równik lub kiedy okrążyli zdradzieckie wody Przylądka Horn - najbardziej na południe wysuniętego krańca Ameryki Południowej. Nawet dziś jest to ogromny wyczyn a kiedyś był to chrzest bojowy z prawdziwego zdarzenia, nierzadko przepłacany życiem. Osoba z kolczykiem stawała się więc doświadczonym marynarzem, na którym można było polegać. A nawet jeśli miał tylko szczęście - warto posiadać taką osobę w załodze jako szczęśliwy amulet. Kolczykowano lewe ucho, zgodnie z kierunkiem podróży. Horn opływano zazwyczaj z zachodu na wschód, więc przylądek pozostawał on po lewej stronie.

Oczywiście, kolczyki miały też swoje źródło w przesądach. Niektórzy piraci wierzyli, że noszenie tej biżuterii poprawi a nawet wyleczy wady wzroku. Uważali, że szlachetne metale, z których wykonane są kolczyki - mają magiczną moc uzdrawiania. Jeszcze inni twierdzili, że złoto w uszach zapobiega chorobom morskim lub że stanowi ochronny talizman a człowiek z kolczykiem nigdy nie utonie.

Nie była to prawda, ale kolczyki wykonane ze srebra lub złota były warte tyle, by zapłacić za pogrzeb marynarza, gdyby jego ciało wypłynęło na brzeg. Niektórzy marynarze nawet wygrawerowali nazwę swojego portu po wewnętrznej stronie kolczyka, aby ich ciała mogły zostać wysłane do rodzin. Jeśli mężczyzna zmarł na statku, kolczyki pomagały pokryć koszty transportu jego ciała do domu, tak aby nie został pochowany na morzu lub na obcej ziemi.

Okazuje się jednak, że noszenie kolczyków miało jedną, wymierną zaletę! Jak napisał Doug Lennox w "Now You Know Big Book of Answers", żeglarze przyczepiali często do swoich kolczyków swego rodzaju zatyczki i używali ich podczas walk z użyciem np. armat. Dzięki temu chronili skutecznie swój słuch.

źródło:GospodarkaMorska.pl

Poprawiony: sobota, 24 lutego 2018 16:58