"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



28 XI - ROCZNICA POWSTANIA MARYNARKI WOJENNEJ

Email Drukuj PDF

"Z dniem 28 listopada 1918 roku rozkazuję utworzyć marynarkę polską, mianując jednocześnie pułkownika marynarki Bogumiła NOWOTNEGO, szefem Sekcji Marynarki Wojennej przy Ministerstwie Spraw Wojskowych. Józef Pilsudski"
Naczelnik Państwa dekretem tej treści powołał do życia Marynarkę Polską, nie precyzując wprawdzie, że chodzi o Marynarkę Wojenną jednak okoliczności i ludzie powołani do tej historycznej misji, uzasadniają traktowanie tej daty jako dzień narodzin Polskiej Marynarki Wojennej.

mwimagecr2-mwnowotny1PŁK NOWOTNY

W Modlinie sformowano pierwsze jednostki. W skład Flotylli Rzecznej, Oddziału Zapasowego Marynarzy i Batalionu Morskiego weszli marynarze z byłych flot zaborczych. To właśnie Batalion Morski wraz z generałem Józefem Hallerem, 10 lutego 1920 roku zaślubił Polskę z Bałtykiem. Traktat wersalski przyznał Polsce 70 kilometrów wybrzeża morskiego z małymi portami w Helu i Pucku.

Poprawiony: poniedziałek, 27 listopada 2017 17:53
 

POWSTAŁA RADA NAUKOWO-PROGRAMOWA ds. KANAŁU ELBLĄSKIEGO

Email Drukuj PDF

wozek pochylnia caluny

Zarząd woj. warmińsko-mazurskiego powołał w piątek radę naukowo-programową, która ma wypracować wizję rozwoju i promocji Kanału Elbląskiego. Lokalne samorządy starają się o wpisanie tego unikatowego zabytku hydrotechniki na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

W skład rady weszli przedstawiciele świata nauki, lokalnych stowarzyszeń, organizacji pozarządowych, gmin i powiatów położonych nad Kanałem Elbląskim oraz instytucji związanych z funkcjonowaniem tego szlaku wodnego. Mają pomóc władzom samorządowym regionu w tworzeniu strategii rozwoju i promocji tego obszaru.

Według marszałka województwa Gustawa Marka Brzezina, wnioski wypracowane przez radę będą służyć lepszemu wykorzystaniu potencjału turystycznego, gospodarczego i społecznego subregionu Kanału Elbląskiego. "Nie może być tak, że światowej klasy obiekt w użytkowaniu nie przynosi efektów rozwojowych" - ocenił.

Jego zdaniem, działalność rady może też pomóc samorządom we wcześniejszym przygotowaniu projektów, które będą ubiegać się o unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego po 2020 r. Jak przypomniał w poprzedniej perspektywie budżetowej UE na realizację przygotowanego w latach 2004-2006 programu rozwoju turystyki w obszarze Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego otrzymały one 240 mln zł.

Sam Kanał Elbląski przeszedł gruntową rewitalizację, która zakończyła się w maju 2015 r. Wyremontowano zabytkowe pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi. Inwestycja kosztowała ok. 111 mln zł, z czego ponad 48 mln zł stanowiło dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Poprawiony: poniedziałek, 27 listopada 2017 07:46 Więcej…
 

26 XI ROCZNICA TRAGICZNEJ ŚMIERCI ZNACZY KAPITANA

Email Drukuj PDF

1.-mamert-stankiewicz-wilno1200px-ss wilno1930-4.-ms-pisudski-gdynia

Jego postać jest nader znana każdemu, kto interesuje się polskim morzem. Stał się legendą dzięki książce "Znaczy Kapitan" autorstwa innego wybitnego człowieka i marynarza, kapitana żeglugi wielkiej Karola Olgierda Borchardta. Książka uważana jest za najlepsze dzieło polskiej marynistyki dwudziestego wieku.
Pierwszym statkiem o napędzie mechanicznym kapitana Stankiewicza był skromny parowiec "Wilno". Ostatnim - transatlantyk "Piłsudski".
Przed świtem 26 listopada 1939 roku "Piłsudski" w szarej szacie wojennej, przerobiony na transportowiec wojska żeglował przez sztormową noc.O 5.30 rano wstrząsają nim dwa potężne wybuchy, szybko narasta przechył, przerażeni ludzie skaczą w czerń wzburzonego lodowatego Morza Północnego."Piłsudski" wpada na miny lub zostaje storpedowany (do tej pory nie ma jednoznaczności) przy wschodnich wybrzeżach Anglii. Kapitan do ostatnich chwil życia dba o ratunek ludzi z jego załogi. Po godzinach spędzonych w lodowatej sztormowej wodzie umiera z wychłodzenia.
Flagowy statek Polskiej Marynarki Handlowej spoczywa na dnie. Jego dowódca kapitan Mamert Stankiewicz przeżył go zaledwie o parę godzin.
Kapitan należał do ścisłego grona tych, kto w odrodzonej po rozbiorach Polsce tworzył od zera Polską Marynarkę Handlową i kładł podwaliny pod politykę morską państwa. Był wśród wychowawców pokolenia polskich marynarzy, którzy wynieśli ojczystą banderę na wszystkie oceany świata. Słynął z niezwykle wysokich wymagań wobec siebie i podwładnych. Miał zwyczaj niemal każde wypowiadane zdanie rozpoczynać przeciągłym z wileńska słowem "znaaaczy...", skąd uzyskał przydomek - Znaczy Kapitana - i z nim wszedł do historii.

stankiewiczgrob 2012 10 29GRÓB KAPITANA NA CMENTARZU WEST VIEW CEMETERY W HARTLEPOOL NIEDALEKO MIDDLESBROUGH, NA WSCHODNIM WYBRZEŻU ANGLII.

opracował: Z. Stankiewicz

foto: internet

Poprawiony: sobota, 25 listopada 2017 13:44
 

ROZPOCZĄŁ SIĘ KONKURS REJS NIEPODLEGŁOŚCI

Email Drukuj PDF

niepodl23735961 520856301621755 8365815137546466437 o-800x496

Już za pół roku "Dar Młodzieży", jeden z najbardziej znanych żaglowców Polski, wypłynie w rejs dookoła świata. Wszystko z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, którą obchodzić będziemy w 2018 roku.

Rejs Niepodległości, będący wspólną inicjatywą Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Akademii Morskiej w Gdyni oraz Salezjańskiego Wolontariatu Misyjnego "Młodzi Światu" to nie tyko podróż, ale także niepowtarzalna szansa spełnienia marzeń wielu młodych ludzi. Projekt składa się z trzech elementów: dwuetapowego konkursu oraz rejsu żaglowca "Dar Młodzieży" dookoła świata podczas którego w najważniejszych portach świata takich jak: Dakar, Kapsztad, Osaka, Panama, Nowy Jork odbędą się wydarzenia promujące Polskę. "Dar Młodzieży" powszechnie postrzegany jest jako Ambasador Rzeczypospolitej. Żaglowiec to oryginalne i niepowtarzalne miejsce dla aranżacji wszelkiego rodzaju spotkań gospodarczych i dyplomatycznych oraz znakomite tło różnorodnych działań o charakterze kulturalnym.
22 listopada 2017 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów miała miejsce konferencja inaugurująca część konkursową inicjatywy Rejs Niepodległości. Celem konkursu jest wyłonienie laureatów, którzy w nagrodę popłyną na jednym z pięciu wybranych odcinków dookoła świata.

Poprawiony: piątek, 24 listopada 2017 18:56 Więcej…
 

80 LAT ORP BŁYSKAWICA

Email Drukuj PDF

blyskawicatimthumb

W sobotę, 25 listopada, mija 80 lat od pierwszego podniesienia polskiej bandery wojennej na niszczycielu ORP "Błyskawica". W przeddzień tego wydarzenia na okręcie-muzeum oraz w Muzeum Marynarki Wojennej odbędą się uroczystości rocznicowe.

25 listopada 1937 roku, w mieście Cowes w Wielkiej Brytanii, podniesiona została biało-czerwona bandera na jednym z najnowocześniejszych na świecie niszczycieli. Otrzymał on imię ORP "Błyskawica" i wszedł w skład Polskiej Marynarki Wojennej.
Uroczystości rocznicowe rozpoczną się w piątek, 24 listopada. Zgodnie z marynarską tradycją o godzinie 08:00 na pokładzie okrętu-jubilata nastąpi podniesienie bandery i wielkiej gali banderowej. Odczytany zostanie rozkaz okolicznościowy, a z pokładu okrętu oddany zostanie salut osobisty złożony z 13 strzałów armatnich. W miejscu cumowania okrętu-muzeum będzie można zobaczyć pokaz musztry paradnej w wykonaniu Orkiestry Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej.
O godzinie 09:00 w asyście honorowej Orkiestry Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej rozpocznie się uroczystość złożenia wieńców i wiązanek przy Płycie Marynarza Polskiego na Skwerze Kościuszki.

O godzinie 10:15 w Muzeum Marynarki Wojennej odbędzie się prezentacja filmu poświęconego dziejom ORP "Błyskawica". Oprócz historii okrętu, jego służby podczas działań w II wojnie światowej oraz najważniejszych dokonań załogi, prelegenci zaprezentują także współczesną działalność okrętu-muzeum.

Poprawiony: czwartek, 23 listopada 2017 17:24 Więcej…
 

ODRA POZAZDROŚCIŁA WIŚLE. ROK 2018 ROKIEM RZEKI ODRY.

Email Drukuj PDF

dorzecze-odry-----------WISŁA POZDRAWIA ODRĘ

Sejmik Woj. Śląskiego zdecydował w poniedziałek, że 2018 r. będzie w tym regionie obchodzony m.in. jako "Rok Odry - Rzeki Pozytywnej Energii".

W uzasadnieniu rezolucji sejmiku w tej sprawie wskazano, że celem jest m.in. uświadamianie społeczeństwu szans rozwojowych związanych z położeniem regionu nad Odrą, a także zwrócenie uwagi na trwające przygotowania ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej do realizacji szerokiego planu inwestycyjnego, który do 2030 r. ma Odrze "przywrócić funkcję transportową".

W rezolucji i uzasadnieniu radni podkreślili gospodarcze znaczenie rzeki dla regionu. Przypomnieli, że odcinek Górnej Odry był wykorzystywany do celów transportowych już od wczesnego średniowiecza. Wybudowane w XVII i XVIII w. kanały Odra-Sprewa i Odra-Hawela włączyły dorzecze Odry do systemu dróg wodnych Europy Zachodniej, przyczyniając się do rozwoju gospodarczego Śląska.

"Równocześnie Odra stanowi dziedzictwo, które zachwyca pięknem przyrody i zabytków techniki infrastruktury wodnej. Na przestrzeni wieków Odra była granicą dzielącą zwaśnione plemiona, arterią ułatwiającą transport, ale także groźnym żywiołem budzącym lęk i szacunek. Dziś Odra przede wszystkim jest impulsem rozwoju i współpracy regionów nadodrzańskich, stając się symbolem przepływającej przez nie pozytywnej energii" - napisano w rezolucji.

Samorządowcy woj. śląskiego zaznaczyli, że perspektywy te od lat są dostrzegane przez samorządy różnego szczebla; natomiast województwa odrzańskie poświęcą rzece w 2018 r. "szczególną uwagę" (podobną uchwałę ws. "Roku Odry" przyjęto już w woj. dolnośląskim).

ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA WCZORAJ, DZIŚ, JUTRO

Poprawiony: środa, 22 listopada 2017 14:17
 

WIERSZE O WIŚLE

Email Drukuj PDF

WISŁA.
Sarmackiej Wisły zbożopławne wody
w twarde ściąwszy lody,
cieszyła się sroga Zima,
że je w swoich więzach trzyma.
Patrzcie, wołała, patrzcie dumne wały,
coście w tej śmiesznej wolności bujały,
w jakich jesteście okowach!
Oto was każdy przychodzeń
depce, rąbie codzień,
i byle kałmuk jeździ wam po głowach.
A wy cóż na to? ani mruknąć śmiecie:
takie to was jarzmo gniecie,
tak to zima włada!
Prawda, że jesteś niezmiernie zażarta,
tak jej z pod Tatrów, na swej urnie wsparta,
stara Wisła odpowiada,
nie wszędzie przecież cięży twa potęga,
zawsze tam, zawsze pod tym twardym lodem
śmiały i wolny nurt mój płynie spodem,
tam twoja władza nie sięga.
Niech tylko moje słońce mi zabłyśnie,
wkrótce ta cała przestrzeń lodów pryśnie,
te śniegi nawet, któreś tu zuchwała
w przepaści gór tych nawiała,
same mi kiedyś pomogą
zrzucić twoję przemoc srogą...
Dmij więc, dmij groźnie z twemi Akwilony,
ścinaj, krępuj nurt ścieśniony...
Śpieszącej wiosny nie zatrzymasz w pędzie,
pójdziesz, skąd przyszłaś, Wisła Wisłą będzie!
FRANCISZEK MORAWSKI

Poprawiony: wtorek, 21 listopada 2017 16:14
 

JESIENNE SPOTKANIE KAPHORNOWCÓW

Email Drukuj PDF

kaphornowcyhorn486376306

Na Statku Muzeum Dar Pomorza, który jest siedzibą Polskiego Bractwa Kaphornowców odbyło się jego jesienne spotkanie. Prowadził je Grotmaszt Bractwa Cezary Bartosiewicz.

Sobotnie spotkanie (18 listopada) było poświęcone 95. rocznicy podjęcia przez sejm decyzji o budowie portu w Gdyni. Z tej okazji gościem był wicedyrektor Zarządu Portu Gdynia, też Kaphornowiec, kapitan Piotr Nowak. Swoje wystąpienie poświęcił głównie przewidzianej na najbliższe lata rozbudowie portu, stwarzającej możliwość obsługi większych statków i dalszy rozwój żeglugi promowej.

Gwardianowi Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów z Kościoła św. Jakuba w Gdańsku, który już 600 lat temu był przytułkiem dla żeglarzy, wręczono tablicę z brązu "Żeglarzom, którzy zginęli na wodach wokół Przylądka Horn". Natomiast osoby, które pomagały w zakończonym sezonie w realizacji programu edukacji dla młodzieży szkolnej pt. "Kurs na Horn" otrzymały pamiątkowe dyplomy.

Spotkanie zakończył tradycyjny kaphornowski bigos.

Tekst i fot.: Bezanmaszt Kaphornowców Bohdan Sienkiewicz + INTERNET

horn1imageshornz8817800ieprzyladek-hornhornimages

Poprawiony: poniedziałek, 20 listopada 2017 15:30
 

KONGRES 590 NOWE MOTORY ROZWOJU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

jasimg 3298-800x533jassssssimg 3296-800x533

W Jasionce k. Rzeszowa drugiego dnia Kongresu 590 odbył się panel poświęcony żegludze śródlądowej pt. Kiedy i gdzie popłyniemy - nowe motory rozwoju żeglugi śródlądowej.

Gospodarzem panelu był Grzegorz Witkowski - podsekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W panelu udział wzięli przedstawiciele biznesu, nauki oraz zarządów morskich portów.Wiceminister Grzegorz Witkowski podsumował dwuletnie działania ministerstwa na rzecz żeglugi śródlądowej. "Inwestycja budowy stopnia wodnego w Malczycach trwała ponad dwadzieścia lat. Pod koniec przyszłego roku inwestycja będzie ukończona". Wiceminister podkreślił również wielką pracę jaką wykonały zarządy portów w kierunku przywrócenia żeglowności Wisły i Odry. "Rozpoczynamy prace nad studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz Wiślanej Drogi Wodnej".

Głos w dyskusji zabierali Łukasz Greinke - prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Paweł Mortas z Grupy Azoty Kędzierzyn-Koźle, Andrzej Klimek - wiceprezes OT Logistics S.A., dr Dorota Dybkowska-Stefek z Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, dr Bogusz Wiśnicki z Akademii Morskiej w Szczecinie oraz Zbigniew Antonowicz - prezes stowarzyszenia "Odrą w Świat".

Prezes Paweł Mortas z Grupy Azoty ZAK wskazał na rozpoczynającą się współpracę z firmą OT Logistics S.A. w zakresie transportu nawozów do Polic.

Panel podzielony był na dwie części. W pierwszej paneliści oceniali obecny stan żeglugi, zaś w drugiej części wypowiadali się o planach inwestycyjnych na Odrze i Wiśle.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Poprawiony: niedziela, 19 listopada 2017 17:35
 

RETRO WIADOMOŚCI ZNAD WISŁY

Email Drukuj PDF

retro27-0

retr28-0