"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



OSTATNIE OPUSZCZENIE BANDERY NA ORP KONDOR

Email Drukuj PDF

kondor

W środę, 20 grudnia w Porcie Wojennym w Gdyni odbędzie się uroczystość ostatniego opuszczenia bandery na okręcie podwodnym ORP Kondor. To pierwsza z czterech jednostka typu Kobben, które zostaną wycofane ze służby w Marynarce Wojennej na przestrzeni najbliższych lat.

W ciągu ponad 13 lat służby pod biało-czerwoną banderą w ramach ćwiczeń i operacji morskich przebył 42 000 mil morskich. Wychodził na morze blisko 200 razy i spędził na nim ponad 600 dni, z czego większość pod wodą.

Uroczystość opuszczenia bandery na ORP Kondor odbędzie się 20 grudnia o godzinie 09:00 w Porcie Wojennym w Gdyni Oksywiu. W uroczystości weźmie udział Inspektor Marynarki Wojennej kontradmirał Mirosław Mordel, przedstawiciele dowództwa 3. Flotylli Okrętów, kadra Dywizjonu Okrętów Bojowych, załoga okrętu oraz zaproszeni goście. Zgodnie z tradycją bandera wojenna z ORP Kondor trafi do Muzeum Marynarki Wojennej. Po wycofaniu z eksploatacji okręt zostanie przekazany Agencji Mienia Wojskowego.

Poprawiony: wtorek, 19 grudnia 2017 19:05
 

ZA DWA LATA POLSKA BANDERA WRÓCI NA POLSKIE STATKI

Email Drukuj PDF

bandera2013-04-03 1365054481

Polska bandera wróci na polskie statki w ciągu dwóch lat - powiedział dla Radia Szczecin kpt. Zbigniew Sulatycki, przewodniczący Konwentu Morskiego. Jego zdaniem, "cała materia została zrobiona". Nowe przepisy mogą zostać wprowadzone do końca kadencji obecnego rządu.
Kpt. Sulatycki poinformował Radio Szczecin, że obecnie pozostało już tylko porozumieć się ze związkami zawodowymi. Wskazał, że "ta ścieżka już została otwarta i idzie do przodu".

Ostatnim polskim armatorem, którego statki pływały pod polską banderą, był szczeciński Baltramp. Ryszard Szymczak, wiceprezes tej spółki, poinformował Radio Szczecin, że bardzo liczy na zmianę przepisów. Przypomniał, że wprowadzona cztery lata temu ustawa o pracy na polskich statkach była na tyle niekorzystna, że armatorzy musieli tymczasowo zawiesić polską banderę i podnieść obcą.

W czwartek w Szczecińskim Parku Przemysłowym Baltramp podpisał list intencyjny w sprawie budowy dwóch masowców. Armator chce już podnieść na nich polską banderę. Najbliższe miesiące pokażą, czy uda się wprowadzić odpowiednie przepisy.

Poprawiony: niedziela, 17 grudnia 2017 13:14
 

ORP ŚLĄZAK SZYKUJE SIĘ DO PRÓB MORSKICH

Email Drukuj PDF

orp slazak dowodztwo generane twitter

W Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni zakończył się przegląd dokowy okrętu ORP Ślązak. Był to kolejny punkt harmonogramu jego budowy. Teraz na okręcie są kontynuowane prace niezbędne do wykonania przed czekającymi go próbami morskimi. Pierwsze testy zaplanowano na luty 2018 roku.

Przegląd dokowy patrolowca ORP Ślązak trwał dwa tygodnie. Okręt przeszedł go pozytywnie.

- Przegląd obejmował malowanie i ostateczną konserwację podwodnej części kadłuba. Sprawdziliśmy też stan urządzeń, które się tam znajdują - mówi Maciej Fularczyk, szef biura budowy patrolowca Ślązak.

Obecnie na okręcie cały czas trwają próby portowe. Są to takie testy, podczas których patrolowiec nie musi opuszczać stoczni. Podczas nich sprawdzany jest układ napędowy okrętu oraz to, czy wszystkie urządzenia działają poprawnie. Próby portowe potrwają do końca stycznia 2018 roku. Te wszystkie prace, jak i przegląd dokowy, są niezbędne do wykonania przed wyjściem okrętu na próby morskie. Mają się one rozpocząć w lutym 2018 roku. Najpierw będą to takie wstępne próby stoczniowo-morskie. Są one potrzebne do regulacji wszystkich urządzeń, których nie można przeprowadzić na miejscu. Dopiero po nich zaplanowano regularne próby morskie.

Jeśli nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, to ORP Ślązak wejdzie do służby w listopadzie 2018 roku. Trafi do 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.

Poprawiony: niedziela, 17 grudnia 2017 10:54 Więcej…
 

OBROŃCY POLSKIEGO WYBRZEŻA CZEKALI 65 LAT NA GODNY SPOCZYNEK

Email Drukuj PDF

duddrlxcnsxuae-m4x

Prezydent uczestniczył w sobotę w Gdyni-Oksywiu w pogrzebie Stanisława Mieszkowskiego, Jerzego Staniewicza i Zbigniewa Przybyszewskiego.
Andrzej Duda w swym przemówieniu podkreślił, że na ten moment obrońcy polskiego wybrzeża czekali 65 lat.

Poprawiony: sobota, 16 grudnia 2017 19:03
 

UROCZYSTOŚCI POGRZEBOWE KOMANDORÓW

Email Drukuj PDF

komand1

Kmdr por. Zbigniew Przybyszewski i kmdr Stanisław Mieszkowski oskarżeni o "próbę obalenia władzy ludowej" zostali straceni 16 grudnia 1952 r. na podstawie wyroku Najwyższego Sądu Wojskowego. Cztery dni wcześniej rozstrzelany został skazany w tym samym procesie kmdr Jerzy Staniewicz. Oficerowie ci w okresie II RP służyli w Marynarce Wojennej; w kampanii 1939 r. walczyli na Helu.

Miejsce pochówku oficerów przez długie lata nie było znane, IPN zlokalizował je w ostatnich latach na tzw. Łączce na warszawskich Powązkach.

W sobotę szczątki oficerów spoczną w powstającej na Cmentarzu Marynarki Wojennej w Gdyni Kwaterze Pamięci, która ma też stać się miejscem pochówku i upamiętnienia wiceadm. Józefa Unruga - dowódcy obrony Wybrzeża w 1939 r., jego żony oraz 21 jego podwładnych. Unrug, który po wojnie zamieszkał za granicą, zmarł w 1973 r. we Francji i tam został pochowany

Pogrzeb poprzedziły piątkowe uroczystości w Helu.

komanddrf6woww0aerree

Po południu trumny zostały przeniesione na pokład jednego z okrętów Marynarki Wojennej i - na jego pokładzie, przewiezione do Gdyni, gdzie zostaną wystawione w kościele Marynarki Wojennej pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Gdyni-Oksywiu.

G/M

Poprawiony: piątek, 15 grudnia 2017 16:25
 

102 URODZINY NAJSTARSZEGO MARYNARZA

Email Drukuj PDF

102start51

Kapitan w stanie spoczynku Aleksander Pawelec to najstarszy żyjący w Polsce marynarz.

Jubilat pochodzi z Lututowa, koło Wielunia, gdzie urodził się 13 grudnia w 1915 roku.Żołnierski mundur założył wiosną 1939 roku trafiając do plutonu zwiadu 1 Morskiego Pułku Strzelców w Wejherowie. We wrześniu 1939 roku z tą jednostką brał udział w obronie Wybrzeża (Redy, Rumi, Kępy Oksywskiej). Po śmierci pułkownika Stanisława Dąbka i kapitulacji Kępy Oksywskiej dostał się do niewoli. Z obozu jenieckiego trafił na przymusowe roboty, skąd uciekł. Wrócił w rodzinne strony i podjął walkę wstępując w szeregi tamtejszego oddziału Armii Krajowej, nad którym dwa lata później objął dowództwo. Po zakończeniu działań wojennych, z obawy przed konsekwencjami przynależności do AK, powrócił na Wybrzeże. Osiedlił się w Gdyni, gdzie mieszka do dziś. W 2016 roku, przez Ministra Obrony Narodowej Antoniego Macierewicza został mianowany na stopień kapitana. Awans odebrał w wejherowskim ratuszu z rąk Szefa Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Gdańsku.

Kapitan w stanie spoczynku Aleksander Pawelec jest m.in. ojcem chrzestnym Sztandaru Batalionu Dowodzenia Marynarki Wojennej w Wejherowie. Jednostka ta znajduje się w miejscu, gdzie przed 1939 r. stacjonował 1 Morski Pułk Strzelców, w którym służył jubilat. Obecnie tradycje 1 Morskiego Pułku Strzelców kultywuje Batalion Dowodzenia Marynarki Wojennej, którego porucznik Aleksander Pawelec jest "honorowym" żołnierzem.

Najstarszy polski marynarz na stałe związał się z Marynarką Wojenną. Jest częstym gościem na wszystkich jej uroczystościach.

Poprawiony: czwartek, 14 grudnia 2017 16:09
 

POSIEDZENIE RADY GOSPODARKI WODNEJ

Email Drukuj PDF

posiedzrada-20171211-110067

Rada Gospodarki Wodnej Regionu Wodnego Dolnej Wisły czwartej kadencji obradowała na swoim czwartym posiedzeniu w poniedziałek, 11 grudnia. Było to zarazem ostatnie posiedzenie Rady Gospodarki Wodnej, ponieważ w wyniku wprowadzenia nowego Prawa Wodnego, ciało to przestaje istnieć z dniem 1 stycznia 2018 r.

Dyrektor RZGW w Gdańsku, Stanisław Otremba, oficjalnie podziękował członkom rady za aktywne uczestniczenie w posiedzeniach i wyraził nadzieję, że w swojej pracy i aktywności społecznej nadal będą dbali o dobro gospodarki wodnej w regionie. Krzysztof Roman, z-ca dyr. RZGW do sprawa technicznych i inwestycji, zaprezentował zmiany prawne, jakie czekają gospodarkę wodna w Polsce, po wejściu w życie nowego Prawa Wodnego. Przedstawił też dokonania RZGW w mijającym roku i zamierzenia na rok 2018.

Szczególne zainteresowanie zebranych budziły nadchodzące zmiany organizacyjne i prawne w gospodarce wodnej, w tym powołanie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i przejęcie przez nie całości kompetencji w zakresie gospodarowania wodami.

rel (RZGW w Gdańsku)

Poprawiony: czwartek, 14 grudnia 2017 07:58
 

ODSZEDŁ NA WIECZNĄ WACHTĘ

Email Drukuj PDF

dysk

 

POLSKA PRZYSTĄPIŁA DO INLAND NAVIGATION EUROPE

Email Drukuj PDF

ine t1-inewiceminister-anna-moskwa-380x214

Anna Moskwa - podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, uczestniczyła w uroczystości przekazania podpisanych dokumentów członkostwa Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w Inland Navigation Europe (INE). W imieniu INE dokumenty członkowskie zostały odebrane przez panią Karin De Schepper, Dyrektora Generalnego INE. Wydarzenie odbyło się 5 grudnia 2017 r. w siedzibie Stałego Przedstawicielska RP przy UE w Brukseli.

Członkostwo Polski w INE wesprze realizację celów strategicznych Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej związanych z rozwojem śródlądowych dróg wodnych, a także pozytywnie wpłynie na aktywność Polski w tym obszarze na poziomie europejskim, również w kontekście obecnej i przyszłej polityki transportowej w UE.

Inland Navigation Europe jest międzynarodową organizacją, która jest europejską platformą krajowych i regionalnych zarządców dróg wodnych i biur promocyjnych. INE zrzesza zarówno państwa członkowskie UE, przedstawicieli regionów państw członkowskich, jak i państwowe instytucje publiczne mające w swoich kompetencjach utrzymanie i zarządzanie drogami wodnymi o znaczeniu transportowym. INE jest niezależną platformą, która nie ma interesów handlowych, założona została w 2000 roku przy wsparciu Komisji Europejskiej. Członkowie INE podzielają głębokie przekonanie, że przemieszczanie większej ilości towarów drogą wodną, w regionach UE i miastach z dostępnymi i żeglugowymi rzekami i kanałami zwiększy efektywną i zrównoważoną mobilność w Europie. Misją INE jest promocja żeglugi śródlądowej i funkcji transportowej rzek, a także reprezentowanie interesów jej członków w negocjacjach i rozmowach z KE.
Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Poprawiony: poniedziałek, 11 grudnia 2017 15:47
 

KAMPER WODNY CZYLI POMYSŁ NASZYCH SĄSIADÓW

Email Drukuj PDF

k62850125bc1611d07d245e055c9ffdbc932b747b

Kampery wodne pozwalają podróżować jednocześnie łodzią oraz zaparkowanym na pokładzie kamperem bądź przyczepą campingową!

Niemcy nazywają je różnie - "Hausboot", "WasserCamper" czy też z angielskiego "WaterCamper". O ile hausboot może mieć formę domu na łodzi, o tyle water-campery bardziej przypominają promy z miejscem na kamper lub przyczepę.
Osoby, które chciałyby spędzać czas na wodzie, ale mają własny pojazd campingowy, mogą to wykorzystać, instalując go na pokładzie. W takiej sytuacji kamper lub przyczepa stanie się wygodną kajutą z wszelkimi udogodnieniami.
Kampery wodne szczególnie popularne stały się w regionie Müritz. Pojezierze Meklemburskie to największy w Europie obszar sąsiadujących (i w większości połączonych) ze sobą jezior. Łączy się on również z południowymi wodami Brandeburgii. Ze Szczecina do Müritz (Waren) jedzie się nieco ponad 2 godziny, a więc odległość dla mieszkańców Polski (szczególnie z części północno-zachodniej) może okazać się bardzo atrakcyjna.

Poprawiony: czwartek, 07 grudnia 2017 17:35 Więcej…