"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



OdySEA WŁADKA WAGNERA

Email Drukuj PDF

zjawa iv

Niemal rok, a dokładnie 294 dni trwała Wyprawa dookoła Atlantyku OdySEA Władka Wagnera organizowana przez Centrum Wychowania Morskiego ZHP w Gdyni. Wyprawa zrodzona ze śmiałych marzeń o dalekich podróżach i z fascynacji postacią Władysława Wagnera, harcerza który jako pierwszy Polak opłynął Świat dookoła.
OdySEA to etapowy rejs na oldtimerze Zjawa IV. Jacht nazwano tak na cześć trzech Zjaw, na których odbyła się wokółziemska wyprawa Wagnera. W 22 etapach wzięło udział w sumie 145 żeglarzy, aZjawa pokonała co najmniej 12 000 mil morskich. Przez ten czas zmieniali się także kapitanowieZjawy IV, byli to kolejno: Maciej Adamczak (od Gdyni do Vigo), Andrzej Kałamaja (Vigo-Praia), Wojciech Zientara (Praia - przejście przez Atlantyk - Bermudy), Marek Rundsztuk (Bermudy - ponowne przejście Atlantyku-Azory) wyprawę w Lizbonie zakończył Waldemar Mieczkowski.
Zjawa IV swą wyprawę rozpoczęła 15 sierpnia 2015 roku w Gdyni. Popłynęła standardową trasą, trzymając się wybrzeża Europy. Przez Lizbonę i Gibraltar, zawinęła również do Maroka i na Maderę. Następnie odwiedziła Wyspy Kanaryjskie i wyspy Zielonego Przylądka, skąd ruszyła przez Atlantyk.
Pierwsze przejście Atlantyku zajęło 16 dni, kapitanem był wówczas Wojciech Zientara, a na pokładzie oprócz niego było 8 załogantów, w większości instruktorów harcerskich. Podróż przez Atlantyk rozpoczęła się w Mindelo 21 listopada 2015 roku. Jacht przepłynął względnie spokojnie 2000 mil do Barbados. Żeglarzom towarzyszyły wprawdzie wielkie oceaniczne fale, ale stały kierunek i siła wiatru pozwalały na spokojną pasatową żeglugę mimo rozfalowania. Jak mówi kapitan, podstawowym problemem na jachcie była powtarzalność i wkradająca się w życie załogi nuda, spowodowana przeczytaniem wszystkiego, co dało się na jachcie przeczytać.

Poprawiony: wtorek, 07 czerwca 2016 17:57 Więcej…
 

MIĘDZYNARODOWY KONGRES MORSKI W SZCZECINIE

Email Drukuj PDF

kongresmorski

Tegoroczny IV Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie, w dniach 8-10 czerwca w Szczecinie, odbędzie się pod auspicjami Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i honorowym patronatem resortu. Ministerstwo włączyło do organizacji Kongresu Klaster Morski Pomorza Zachodniego. Miejscem Kongresu będzie Zamek Książąt Pomorskich.
To będzie najważniejsze wydarzenie branży morskiej o wymiarze międzynarodowym, z udziałem Pani Premier Beaty Szydło.
Podczas debat, prezentacji i dyskusji poruszane będą najistotniejsze problemy branży. Kongres ma stać się ważnym elementem procesu odbudowy przemysłu stoczniowego, żeglugi morskiej i śródlądowej oraz rybołówstwa. Będzie miał też swój wkład w rozwój szkolnictwa wyższego, średniego i zawodowego. Istotną część programu Kongresu są również zagadnienia prawne, kwestie bezpieczeństwa, ochrony środowiska itd.
Uczestnikami debat i prezentacji będą między innymi przedsiębiorcy branżowi, reprezentanci międzynarodowych instytucji morskich, podmiotów zainteresowanych współpracą w zakresie europejskich korytarzy transportowych. Pojawią się specjaliści prawa międzynarodowego, instytucji finansowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo żeglugi, zajmujących się energetyką i górnictwem morskim, wspomniani już przedstawiciele polskiego rządu ale i krajów zainteresowanych rozwojem żeglugi, wodnych korytarzy transportowych o międzynarodowym znaczeniu, aktywizacją przemysłu stoczniowego i szeroko rozumianej gospodarki morskiej.
Dopełnieniem Kongresu będzie trzydniowy targ rybny na małym dziedzińcu zamkowym oraz prezentacja firm z łańcucha kooperantów produkcji stoczniowej.

rel (MGMiŻŚ), AL

Poprawiony: poniedziałek, 06 czerwca 2016 14:16
 

DYŻUR WODNYCH KARETEK NA MAZURACH

Email Drukuj PDF

mopr r7

W dniu 1 czerwca rozpoczął się trzynasty sezon dyżurów Wodnych Karetek na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich - czytamy na stronie Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Łodzie MOPR wyposażone w specjalistyczny sprzęt do ratownictwa medycznego, jaki się znajduje w karetkach kołowych, oraz echosondę, radar czy kamerę termowizyjną, która optymalizuje skuteczność działań również nocą. Karetka wraz z wyspecjalizowaną załogą medyczną pełni dyżury 24 godziny na dobę aż do końca września.
Jednostki w Giżycku, Rynie i Wierzbie to karetki "Podstawowe", natomiast w Sztynorcie stacjonuje karetka "Specjalistyczna" z lekarzem.
Poprzednie lata dowodzą, że Wodne Karetki są niezbędne w sezonie letnim na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. W zeszłym roku interweniowały aż 321 razy.
rel (MOPR)

ŻYCZYMY SPOKOJNEGO SEZONU

Poprawiony: piątek, 03 czerwca 2016 19:36
 

ALEKSANDER DOBA PRZERWAŁ REJS

Email Drukuj PDF

doba123413307443 640952156053148 2839471914012407845 n

Dalszą podróż Aleksandra Doby uniemożliwiła pogoda - sztorm wyrzucił jego kajak na brzeg - informuje Radio Zet. Była to trzecia i jak twierdził podróżnik, najtrudniejsza wyprawa przez ocean.
Słynny kajakarz przegrał z pogodą i przerwał rejs. W jego łódź uderzyły mocne fale. Podróżnik wypadł z kajaku, ale udało mu się dopłynąć do brzegu i nie odniósł żadnych obrażeń.
O pierwszej w nocy zobaczyłem z lewej strony tworzącą się falę. Nawet nie taką dużą, miała około metra, ale rosła dynamicznie. Za chwilę uderzyła w kajak i przewróciła go - relacjonuje Doba w rozmowie ze stacją TVN24. Kolejne fale sprawiły, że Doba znalazł się już pod łodzią.
Początkowo planował naprawę łodzi, ale szkody okazały się zbyt duże.

Poprawiony: piątek, 03 czerwca 2016 15:02
 

PROM "WISŁOUJŚCIE" ZAKOŃCZYŁ SŁUŻBĘ

Email Drukuj PDF

prom wisloujscie 1prom wisloujscie 2prom wisloujscie 3

31 maja br. odbył się ostatni rozkładowy kurs promu, który zapewniał pieszą i pasażerską przeprawę pomiędzy Nowym Portem i Wisłoujściem. Tym samym po niemal 40 latach z krajobrazu Gdańska zniknęła jedna z ostatnich na Pomorzu przepraw promowych.
Niewielki prom pasażersko-samochodowy Wisłoujście został zwodowany w 1977 roku. Kadłub jednostki powstał w Kędzierzynie-Koźlu, zaś jego wyposażeniem zajęła się jedna ze szczecińskich stoczni, dokąd kadłub przypłynął Odrą.
Prom od początku pracował na Martwej Wiśle, zapewniając komunikację pomiędzy Nowym Portem i Wisłoujściem. Jednostka była utrzymywana przez Żeglugę Gdańską, jednak przeprawa finansowana była przez Zarząd Portu w Gdańsku oraz przez kilka przedsiębiorstw, których pracownicy korzystali z jego usług. W latach 90. Żegluga Gdańska zrezygnowała z utrzymania promu. Wkrótce trafił do prywatnego przedsiębiorcy Andrzeja Pieńkowskiego, który najpierw dzierżawił jednostkę od Żeglugi Gdańskiej, a następnie w wyniku ogłoszonego przetargu kupił ją na własność.
Prom pływał regularnie do 2012 roku i do tego czasu finansowany był przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku. Przez ostatnie cztery lata dotacja pochodziła z budżetu miasta Gdańska, a roczne utrzymanie przeprawy kosztowało mieszkańców Gdańska ok. 1,5 mln zł. Wraz z otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą, miasto wycofało się z finansowania promu, który bez miejskiej dotacji nie jest w stanie finansować się samodzielnie.
Zanim otwarto tunel pod Martwą Wisłą rzeczna przeprawa pozwalała zaoszczędzić czas i kilometry, bowiem alternatywą dla promu była jedynie jazda przez centrum Gdańska, co w ostatnich latach wiązało się jednocześnie z przymusowym staniem w drogowych korkach.

Poprawiony: czwartek, 02 czerwca 2016 18:51
 

SPOTKANIE Z AMBASADOREM WIELKIEJ BRYTANII

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01spotkanie z  ambasadorem  wielkiej  brytanii

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej spotkał się z Jonathanem Knottem, ambasadorem Wielkiej Brytanii w Polsce.
Rozmowy dotyczyły potencjału współpracy bilateralnej w obszarze gospodarki morskiej i żeglugi. Pan minister przybliżył zakres kompetencyjny swojego resortu oraz przedstawił priorytetowe działania Ministerstwa w obszarze żeglugi śródlądowej, rewitalizacji przemysłu stoczniowego, rozwoju polskich portów morskich, edukacji morskiej oraz rybołówstwa.
Rozmówcy podkreślili wagę wzajemnych relacji. Dzisiejsze spotkanie to już druga wizyta ambasadora Wielkiej Brytanii w Ministerstwie w tym roku. Spotkanie z poprzednim ambasadorem Robinem Barnettem odbyło się w styczniu.
Ambasador Knott mówił o możliwościami brytyjskich inwestycji w portach morskich i zainteresowaniu brytyjskich firm inwestycjami w przemysł okrętowy. A wsparcie dla rozwoju współpracy polskich i brytyjskich przedsiębiorców traktuje jako swoje zadanie. Zaznaczył jednocześnie, że już teraz brytyjskie firmy, np. Rolls-Royce, są obecne w polskich portach morskich.
- Mam nadzieję, że wspólnie zbudujemy silną polsko-brytyjską współpracę w obszarze gospodarki morskiej - podsumował minister Marek Gróbarczyk.
Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Poprawiony: środa, 01 czerwca 2016 18:58
 

DOBA CZEKA NA POPRAWĘ POGODY

Email Drukuj PDF

a doba youtube screenshot 595 314

Aleksander Doba czeka na poprawę pogody na wodach Nowego Jorku. Podróżnik pozostaje w zatoce Upper Bay z powodu silnego wiatru, jaki niesie ze sobą tropikalna burza "Bonnie".
Drugą noc podróżnik spędził w kajaku, w okolicach mostu Verrazano, ostatniego przed oceanem. Prawdopodobnie również we wtorek nie ruszy w dalszą drogę.
To normalne - powiedziała menadżerka Doby, Magdalena Czopik. - Doba to doświadczony kajakarz i wie, że złą pogodę lepiej przeczekać.
Amerykańska straż przybrzeżna odradza dużo większym jednostkom niż kajak opuszczanie zatoki. Prognozy mówią, że taka pogoda może się utrzymać do piątku. Na forach polonijnych kilka osób próbowało umówić się, by popłynąć i dotrzymać Polakowi towarzystwa. Na razie był u niego współorganizator wyprawy Piotr Chmieliński.
Doba przyznał, że oczekiwanie na poprawę pogody nie jest dla niego czasem straconym.
- Sprawdzam telefony, jakie mam. Testuje łączność. Mam trochę zajęć technicznych i gdybym nawet wyruszył też musiałbym mieć ze dwa dni techniczne, żeby wszystko sobie ułożyć - powiedział Doba i dodał, że już przed startem wiedział, że wiatr jest niekorzystny. - Gdybym wyruszył groziłoby mi, że wiatr zepchnie mnie na wyspę Long Island.
Według planu, podróżnik z Polic ma przepłynąć sześć tysięcy kilometrów z Nowego Jorku do Lizbony w Portugalii. To najtrudniejsza ze wszystkich jego ekspedycji. Tym razem trasę pokona tzw. szlakiem północnym. Według planu, wyprawa potrwa ok. czterech miesięcy.

POLSKIE RADIO SZCZECIN

Poprawiony: wtorek, 31 maja 2016 12:52
 

WATER-WAYS EXPO 2016

Email Drukuj PDF

ekspowwe format do katalogu nafty 2

16-18 czerwca 2016 r. w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbędą się III Międzynarodowe Targi i Konferencje Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej WaterWays EXPO 2016.

Wydarzenie to odbywa się co 2 lata i organizowane jest w ścisłej konsultacji z administracją rządową zaangażowaną w zarządzanie zasobami wodnymi w Polsce oraz odpowiedzialną za rozwój żeglugi śródlądowej (m. in. Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej), a także w porozumieniu i pod patronatem samorządów, dla których efektywne wykorzystanie wód śródlądowych jest jednym z ważniejszych czynników rozwoju. WaterWays EXPO to jedyna w Polsce impreza konferencyjno-wystawiennicza w kompleksowy sposób dotykająca wszystkich aspektów inwestycji związanych z wodami śródlądowymi, czyli m. in. rozwojowi regionów i miast położonych nad rzekami i zbiornikami wodnymi, inwestycjom i pracom hydrotechnicznym, zapobieganiu skutkom powodzi, zapobieganiu skutkom suszy, produkcji ?czystej" energii elektrycznej, rozwojowi żeglugi śródlądowej i turystyki.

Planowane na nadchodzące lata szereg inwestycji związanych z wodami śródlądowymi w Polsce, m. in. zintensyfikowanie najpilniejszych projektów na rzecz poprawy retencji i warunków dla żeglugi na Odrze i Wiśle, to zapowiedź nowego etapu rozwoju nie tylko żeglugi śródlądowej, ale także wielu innych gałęzi gospodarki - przede wszystkim hydroenergetyki, budownictwa inżynieryjnego i turystyki wodnej w wymiarze międzynarodowym. Istotne znaczenie mają również, finansowane częściowo ze środków Unii Europejskiej, projekty samorządów mające na celu zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych.

Tematyka tegorocznych targów obejmuje m. in.:
- Infrastrukturę gospodarki wodnej i zarządzania systemem wód śródlądowych w Polsce, w tym m. in. rozwiązania i usługi na rzecz budowy i utrzymania obiektów infrastruktury hydrotechnicznej w wymaganej sprawności; pogłębiarki, pomosty, kompleksowe rozwiązania z zakresu budownictwa hydrotechnicznego i prac ziemnych;
- Wykorzystanie wód śródlądowych w przestrzeni miejskiej, w tym możliwości inwestycyjne, projekty, technologie i rozwiązania na rzecz zagospodarowania nabrzeży, wyposażenia marin i portów rzecznych;
- Bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, w tym m. in. projektowanie zabezpieczeń przeciwpowodziowych oraz mobilne systemy ochrony przeciwpowodziowej;
- Systemy monitorowania i reagowania na zagrożenia w ramach systemu wód śródlądowych w Polsce, w tym m. in. nowoczesne systemy wykrywania, łączności i powiadamiania o zagrożeniach, symulacje hydrologiczne
- Energetykę wodną i jej wyposażenie, w tym m. in. zabezpieczenia, turbiny i systemy chłodzenia;
- Jednostki pływające przeznaczone do wykorzystania na wodach śródlądowych oraz ich wyposażenie, w tym statki turystyczne, tramwaje wodne, barki, holowniki, pchacze, pogłębiarki, lodołamacze, specjalistyczne jednostki ratownicze i gaśnicze oraz rekreacyjne;
- Bezpieczeństwo żeglugi śródlądowej, w tym m. in. systemy nawigacyjne, łączności i ratownicze;
- Projekty, technologie i rozwiązania na rzecz portów i stoczni rzecznych, w tym rozwiązania na rzecz integracji istniejących i planowanych portów w krajowym i regionalnym systemie transportu towarów.

Poprawiony: poniedziałek, 30 maja 2016 19:01
 

ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

zaproszenie bractwo 06. 2016 01

 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

katastrofy-polskich-statkow-b-iext34519401morskie katastrofy towarzysz egludze od zarania dziejw 01