"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



TECHNIKUM ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ - REAKTYWACJA

Email Drukuj PDF

minlog2016-06-30-071445.419367logomgmbarka na odrze2

Od września przyszłego roku we Wrocławiu rozpocznie działalność technikum żeglugi śródlądowej. "Nabór zaplanowano do jednej klasy, ale jeśli zainteresowanie będzie większe, możemy otworzyć ich więcej" - powiedział pełnomocnik ministerstwa Paweł Zapart.

Poprawiony: wtorek, 07 listopada 2017 14:05
 

BĘDZIE NOWY STATEK DLA SAR

Email Drukuj PDF

sar stripes

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło wniosek o dofinansowanie budowy wielozadaniowego statku ratowniczego dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Całkowity koszt projektu to 280 mln zł, w tym wysokość dofinansowania z UE - 238 mln zł. Środki pochodzić będą z POIiŚ 2014-2020.

Wielozadaniowy statek, który uzupełni flotę MSPiR, będzie wykorzystywany podczas akcji poszukiwawczych i ratowniczych. Jednostka wyposażona zostanie w specjalistyczny sprzęt medyczny, będzie też przystosowana do działań w warunkach skażenia atmosfery, zwalczania zagrożeń chemicznych na morzu, gaszenia pożarów na statkach, a także awaryjnego odładunku, holowania i asysty ratowniczej.

Planowane parametry nowego statku: całkowita długość - maks. 85 m, autonomiczność - 20 dni, pojemność retencyjna - nie mniej niż 800 m3, w tym 200 m3 HNS (ładunki niebezpieczne). zanurzenie maks. 5,5 m.

Doposażenie MSPiR w wielozadaniowy statek ratunkowy znacznie zwiększy zdolności operacyjne służb ratowniczych. Chodzi m.in. o skrócenie czasu dotarcia do najdalszego miejsca w polskiej strefie reagowania i zwiększenie zdolności do podejmowania rozbitków jednorazowo.

Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2017-2022 i stanowi jeden z etapów tworzenia kompleksowego systemu ratownictwa na należącym do polskiej strefy reagowania obszarze Morza Bałtyckiego.

rel (CUPT)

Poprawiony: poniedziałek, 06 listopada 2017 19:17
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

Morze, które nie wybacza słabości i błędów. Kraniec świata, miejsce, które przyciąga jak magnes ale niszczy. Męski, bardzo surowy i okrutny świat rybaków. I kobieta, która porzuciła dom, rodzinę, własny kraj, żeby zmierzyć się z czymś nienazwanym.

wielki marynarz

Tytuł: "Wielki marynarz"

Autorka: Catherine Poulain

Wydawnictwo Literackie

Poprawiony: niedziela, 05 listopada 2017 17:26
 

STOPIEŃ WODNY NA WIŚLE W SIARZEWIE

Email Drukuj PDF

stopienzegluga wroclaw siarzewo

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej chciałoby w przyszłym roku zakończyć prace nad zapewnieniem finansowania dla stopnia wodnego na Wiśle w Siarzewie poniżej Włocławka - poinformował PAP wiceminister w resorcie Jerzy Materna.

Budowa stopnia wodnego w Siarzewie jest jednym z elementów, które mają przywrócić żeglugę towarową na Wiśle. Polska zobowiązała się doprowadzić główne szlaki wodne do IV klasy żeglowności, umożliwiającej żeglugę statkom i barkom o zanurzeniu do 260 cm przez 240 dni w roku. Szacunkowe koszty związanych z tym inwestycji na głównych polskich rzekach przewidziano to ok. 70 mld zł.

Jedną ze spółek zainteresowanych budową jest Energa. Spółka przed rokiem informowała, że szacowany koszt nowego stopnia z elektrownią wodną o mocy ok. 80 MW, wraz z towarzyszącą infrastrukturą, ma wynieść 3,5 mld zł.

"Chcemy w przyszłym roku zmontować finansowanie, tak aby można było zbudować stopień wodny w Siarzewie. Chcemy, żeby wzięły w tym udział też państwowe spółki. Energa jest zainteresowana, chcemy także szukać innych, tak żeby zabezpieczyć finansowanie" - powiedział Materna.

Wiceminister dodał, że resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zgłosił już do resortu rozwoju propozycję, aby budowa nowego stopnia na Wiśle mogła być współfinansowana ze środków pochodzących z Planu Junckera.

Grupa Energa to jedna z czterech największych krajowych spółek energetycznych i jeden z trzech największych dostawców energii elektrycznej w Polsce. Posiada 62 obiekty wytwórcze w tym 46 elektrowni wodnych.

autor: Łukasz Pawłowski

edytor: Sonia Sobczyk
PORTALMORSKI.PL

Poprawiony: niedziela, 05 listopada 2017 16:58
 

MGMiŻŚ NIE WYKLUCZA ŻADNYCH FORM FINANSOWANIA ROZWOJU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

finanwzrost-przewozow-ladunkow-polskimi-rzekami mid th-finanz18187785ierstatek-marianna-na-wisle

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie wyklucza żadnej z możliwości finansowania programu rozwoju żeglugi śródlądowej, począwszy od dotacji UE, środków zwrotnych międzynarodowych instytucji finansowych czy udziału partnerów prywatnych - podała wiceminister tego resortu Anna Moskwa.

"Na obecnym etapie - przedprojektowym - nie wykluczamy żadnej z możliwości finansowania inwestycji, począwszy od dotacji unijnych poprzez środki zwrotne pochodzące z międzynarodowych instytucji finansowych, jak i udział partnerów prywatnych" - napisała w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister Moskwa.

Według resortu wśród potencjalnych źródeł finansowania przedsięwzięć należy wymienić m.in. środki finansowe pochodzące z: Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Funduszu "Łącząc Europę" (CEF), Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, funduszy celowych - np. środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej czy też środki z Funduszu Żeglugi Śródlądowej, a także środki budżetu państwa, samorządów terytorialnych, inwestorów z zainteresowanych sektorów oraz środki przeznaczone na realizację zadań ujętych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Ministerstwo informuje, że celem dla Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30) jest osiągnięcie przez nią międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych. Wstępnie oszacowane koszty wynoszą 2,9 mld zł do 2020 r. i 27,8 mld zł w latach 2021-2030.

Z kolei, dla drogi wodnej Wisły celem jest uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych. Wstępnie oszacowane koszty wynoszą 3,5 mld zł do 2020 r. i 28 mld zł w latach 2021-2030.

Dla połączenia zaś Odra-Wisła-Zalew Wiślany i Warszawa-Brześć - rozbudowa dróg wodnych E-70 i E-40 wstępnie oszacowane koszty dla połączenia Odra-Wisła-Zalew Wiślany wynoszą 2,5 mld zł do 2020 r. i 4 mld zł w latach 2021-2030. Natomiast dla połączenia Warszawa-Brześć wstępnie oszacowany koszt wynosi 8,1 mld zł w latach 2021-2030.
ŹRÓDŁO: ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA WCZORAJ, DZIŚ, JUTRO

Poprawiony: sobota, 04 listopada 2017 13:01
 

W GDYNI POWSTANIE KOLEJNA MARINA ?

Email Drukuj PDF

marinastocznia nauta projekt 2012 studio architektoniczne kwadrat

Czy Gdynia doczeka się nowej mariny? Jest taka szansa w planach zagospodarowania przestrzennego udostępnionego właśnie mieszkańcom.

Żeglarze mogą obecnie cumować w Gdyni tylko w zbudowanym jeszcze przed II wojną światową basenie żeglarskim, dziś im. gen. Mariusza Zaruskiego. Są jednak widoki na więcej. W 2020 roku w Basenie Prezydenta uruchomiona ma zostać prywatna, komercyjna marina na 120 jednostek, która będzie częścią osiedla apartamentowców Yacht Park. A w wyłożonym w gdyńskim InfoBoksie miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla terenów po Stoczni Nauta, pojawia się szansa na kolejną.

Według planu, część nabrzeży będzie otwarta dla mieszkańców i turystów. Powstanie tam promenada, a na sąsiadujących terenach zabudowa usługowa lub miejski plac. Pomiędzy Pirsem Południowym a Molem Rybackim, w Basenie II im. inż. Wendy ma zostać zbudowana marina oraz zaplecze dla bosmanatu i usług dla żeglarzy.

- W planie jest przewidywane zaplecze dla mariny, ale do jej pojawienia się droga jeszcze daleka - mówi Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni. - Mówimy o obszarze w granicach portu morskiego, więc Port Gdynia musi się na marinę zgodzić. Potrzebna jest także decyzja Urzędu Morskiego oraz inwestor, który chciałby ją zbudować. Władze miasta nie planują bowiem jej finansować.
rel (Żeglarski.info / PoZŻ)

Ilustr.: Studio Archiektoniczne Kwadrat

Poprawiony: piątek, 03 listopada 2017 18:49
 

BOATSHOW TARGI ŻEGLARSTWA I SPORTÓW WODNYCH

Email Drukuj PDF

targi970x250

Luksusowe łodzie motorowe, pełnomorskie jachty żaglowe, housboat'y oraz jachty do turystyki śródlądowej można zobaczyć co roku podczas Targów Żeglarstwa i Sportów Wodnych Boatshow. W dniach 17 - 19 listopada 2017 w Łodzi pokazane zostaną premierowe konstrukcje polskich producentów oraz motorówki z największych stoczni jachtowych na świecie. W targach Boatshow wezmą udział wystawcy z Polski, Chorwacji, Włoch, Niemiec, Grecji, Łotwy, Ukrainy oraz Szwecji. W ich ofercie znajdą się między innymi osprzęt i elektronika jachtowa, odzież sportowa oraz czartery i szkolenia.

Gośćmi specjalnymi targów będą znani żeglarze, konstruktorzy jachtów oraz właściciele marin. Codziennie podczas Boatshow, w tawernie koncertować będą zespoły szantowe. Zaplanowano także kilkadziesiąt wydarzeń towarzyszących.
Godziny otwarcia targów:
17. 11. 2017 w godz. 10.00-18.00
18. 11. 2017 w godz. 10.00-18.00
19. 11. 2017 w godz. 10.00-16.00
Miejsce:
HALA EXPO-ŁÓDŹ
al. Politechniki 4,
93-590 Łódź

Poprawiony: piątek, 03 listopada 2017 07:16
 

DLA TYCH CO ODESZLI NA WIECZNĄ WACHTĘ

Email Drukuj PDF

czerwony-znicz-cmentarz-swieto-zmarlych-dzien-wszy 27116888

NIECH SPOCZYWAJĄ W POKOJU

 

SZKUTA "DAR MAZOWSZA" JUŻ PŁYWA PO WIŚLE

Email Drukuj PDF

szk1intro

W Porcie Czerniakowskim uroczyście zwodowano szkutę, jednostkę kojarzoną z tradycyjną żeglugą wiślaną. Statek nazwany Darem Mazowsza, ma popularyzować największą polską rzekę oraz ideę żeglugi śródlądowej.

W piątek po południu wielki dźwig w zaledwie kilka minut przeniósł statek z brzegu na wodę. Spektakularną operację obserwowało kilkaset osób.

Armatorem szkuty jest Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie. Jednostka ma promować muzeum, tradycyjną turystykę i zachęcać ludzi do spędzania czasu nad Wisłą.

Budowę Daru Mazowsza sfinansował Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. "Matką chrzestną" jednostki została Izabela Stelmańska, Wicedyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki UMWM.
Budowa trwała pięć miesięcy. Drewniana, płaskodenna łódź powstała w ramach otwartych warsztatów. Kadłub łodzi ma 16 metrów długości i 5 metrów szerokości. Maszt mierzy 10 metrów i jest wyposażony w żagiel rejowy o powierzchni 42 metrów kwadratowych. Szkuta ma też silnik o mocy 72 koni mechanicznych.

Dar Mazowsza ma być przeznaczony do rejsów po Wiśle, podczas których, na jego pokładzie będą się odbywały lekcje edukacyjne na temat: historii sportu, igrzysk olimpijskich, turystyki i największej z polskich rzek.

Wydarzenie w Porcie Czerniakowskim połączono z prezentacją łodzi uczestniczących w Regatach Drewniaków Wiślanych.

szk2z22543013vwodowanie-szkuty-wislanej--dar-mazowsza-

Poprawiony: poniedziałek, 30 października 2017 18:29 Więcej…
 

WIERSZE O WIŚLE

Email Drukuj PDF

kochanowski-jan-Jan Kochanowski
Fraszki, Księgi wtóre
Na most warszewski

Nieubłagana Wisło, prózno wstrząsasz rogi,
Prózno brzegom gwałt czynisz i hamujesz drogi;
Nalazł fortel król August, jako cię miał pożyć,
A ty musisz tę swoję dobrą myśl położyć,
Bo krom wioseł, krom prumów już dziś suchą nogą
Twój grzbiet nieujeżdżony wszyscy deptać mogą.