"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



ŻYCZENIA WIELKANOCNE

Email Drukuj PDF

awielkanoc

Poprawiony: wtorek, 23 marca 2021 15:54
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

polskie-lotnictwo-morskie-1920-1946-w-iext67295738

Polskie lotnictwo morskie 1920-1946 (okładka twarda)
Autor: Andrychowski Jarosław , Konarski Mariusz , Olejko Andrzej

Wydawnictwo: Dom Wydawniczy Księży Młyn

Data premiery: 2021-02-02
Liczba stron: 250

W roku 2020 polskie lotnictwo morskie obchodzi jubileusz 100-lecia istnienia. To bardzo ważna data w historii Polskiej Marynarki Wojennej, warta upamiętnienia w formie wyjątkowej publikacji zatytułowanej Polskie lotnictwo morskie 1920-1946.
10 lutego 1920 roku niepodległa Rzeczypospolita odzyskała swobodny dostęp do morza. Generał Józef Haller zaślubił Polskę z morzem, wrzucając platynowy pierścień w toń Bałtyku. Doniosła uroczystość miała miejsce w byłej niemieckiej bazie lotnictwa morskiego w Pucku. Konsekwencją tego wydarzenia było zaistnienie na Morzu Bałtyckim polskiej Marynarki Wojennej oraz lotnictwa morskiego.
W trakcie tragicznego września 1939 roku lotnicy morscy nie mieli okazji wykazać się swoimi umiejętnościami w powietrzu. Zbyt wielka była przewaga wroga. Jednak pokazali, że walczyć potrafią, zadając nieprzyjacielowi znaczne straty w ramach lądowej obrony wybrzeża.
Podczas powietrzno-morskich zmagań u boku brytyjskiego sojusznika utworzono 304 Dywizjon Bombowy Ziemi Śląskiej, który od maja 1942 roku działał w ramach lotnictwa obrony wybrzeża (Coastal Command). Do jego zadań należało m.in. patrolowanie nad morzem, ochrona konwojów, wykrywanie i niszczenie okrętów podwodnych. Kierownictwo Marynarki Wojennej uznało go za jednostkę lotnictwa morskiego.
Autorzy opracowania, Jarosław Andrychowski, Mariusz Konarski i Andrzej Olejko, postanowili przypomnieć i przybliżyć czytelnikom ważne dzieje jedynej jednostki lotnictwa morskiego II Rzeczypospolitej oraz jej kontynuatora u boku sojuszników w okresie II wojny światowej. W książce Polskie lotnictwo morskie 1920-1946 pokazali ludzi tworzących tę jednostkę, problemy techniczne, z jakimi się wówczas zmagała, sposoby zastosowania bojowego. W sposób popularno-naukowy przedstawili drogę, jaką przebyła polska morska awiacja od roku 1920 do 1946 roku, kiedy to w Wielkiej Brytanii został rozwiązany 304 Dywizjon.
Publikację wzbogacą liczne zdjęcia (ok. 150), schematy zastosowania bojowego jednostki (ok. 15), tablice samolotów (8 kolorowych wkładek), 2-3 kolorowe mapy.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Poprawiony: piątek, 19 marca 2021 10:54
 

Gdynia upamiętni kolejnych zasłużonych żeglarzy

Email Drukuj PDF

aleja-tablica-2015-06-03-jedrzej-szerle

fot. Żeglarskiinfo
W alei Żeglarstwa Polskiego honorowani są wybitni ludzie morza. Do tej pory odsłonięto w niej 20 tablic. Upamiętniają tych, którzy wnieśli wkład w rozwój i historię polskiego żeglarstwa. Do tego grona dołączy w tym roku trzech żeglarzy: Henryk Jaskuła, Andrzej Rościszewski i Zbigniew Żochowski.
W maju z okazji otwarcia pomorskiego sezonu żeglarskiego zaplanowano odsłonięcie tablicy zmarłego w ubiegłym roku Henryka Jaskuły. Był on pierwszym polskim żeglarzem, który opłynął świat w rejsie solo non stop na trasie Gdynia-Gdynia, oraz współzałożycielem i pierwszym prezesem Przemyskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego.
W czerwcu, podczas obchodów Święta Morza, miejscem w alei Żeglarstwa Polskiego zostanie uhonorowany Andrzej Rościszewski - warszawski adwokat, członek Trybunału Stanu, działacz społeczny oraz żeglarz specjalizujący się w rejsach po północnych wodach i pierwszy laureat nagrody honorowej "Rejs Roku - Srebrny Sekstant".
We wrześniu natomiast pojawi się tablica poświęcona hm. Zbigniewowi "Bacy" Żochowskiemu - organizatorowi trójmiejskich drużyn harcerskich, w których propagował żeglarstwo.
Źródło: gdynia.pl

Poprawiony: środa, 17 marca 2021 15:46
 

Medal Zofii Klepackiej

Email Drukuj PDF

zofia

 

Wisła: ponad 80 uszkodzeń wałów przeciwpowodziowych spowodowanych przez bobry

Email Drukuj PDF

bobr

Photo by Mathias Elle on Unsplash

Ponad 80 miejsc na terenie siedmiu nadwiślańskich gmin powiatu płockiego, w których bobry uszkodziły wały przeciwpowodziowe, zlokalizowano podczas wizji lokalnej przeprowadzonej przez służby samorządowe, strażaków i Nadzór Wodny. Najwięcej dziur bobrowych w wałach odkryto w gminie Słupno.

Źródło: PAP

Poprawiony: czwartek, 11 marca 2021 13:14
 

Zlecono ekspertyzę użeglownienia odcinka Dolnej Wisły

Email Drukuj PDF

wisladolnaaaaaaaaaaaaaaaa

fot. Pixabay
W dniu 8 marca 2021 w RZGW w Gdańsku podpisana została umowa na wykonanie "Ekspertyzy użeglownienia odcinka Dolnej Wisły, na odcinku od m. Siarzewo do ujścia do Zatoki Gdańskiej". Ekspertyza zostanie wykonana w ramach projektu ?Odbudowa budowli regulacyjnych na Dolnej Wiśle od Gniewu do ujścia do Zatoki Gdańskiej: realizowanego przez Zarząd Zlewni w Gdańsku, którego całkowita wartość wyniesie 92 500 000 PLN.
Źródło: RZGW w Gdańsku

Poprawiony: wtorek, 09 marca 2021 14:48
 

Pierwsze wyjście Daru Młodzieży i Horyzontu na praktyki

Email Drukuj PDF

07 fot krzysztof romanski 0

fot. Krzysztof Romański/umg
W najbliższą sobotę 6 marca 2021 r. o godzinie 16.00 Uniwersytet Morski w Gdyni rozpoczyna tegoroczny sezon praktyk morskich. Oba statki - Dar Młodzieży i Horyzont II wyruszą z gdyńskiego portu do Anwerpii.
W pierwszy rejs Darem Młodzieży wyruszy grupa 64 studentów III roku Wydziału Nawigacyjnego UMG - w ciągu dwóch tygodni zaliczą praktykę radarową. Druga grupa 30 nawigatorów przejdzie analogiczną praktykę na Horyzoncie II. Oba statki zakończą te praktyki 18 marca w Antwerpii. Ten nietypowy układ praktyk jest pokłosiem zakłóconego rytmu praktyk na skutek pandemicznych rygorów w 2020 roku.
Studenci zmustrują w Antwerpii i wrócą do Gdyni autokarami. Ich miejsce zajmą studenci Hogere Zeevarschool Antwerp - uczelni, która od 2008 roku regularnie korzysta z Daru Młodzieży dla odbycia miesięcznych rejsów praktykanckich. Tym razem wykorzystają także Horyzont II. Oba statki, ze studentami belgijskiej uczelni, podczas praktyki zawiną także do Kadyksu i wrócą do Antwerpii 16 kwietnia.
Do Gdyni oba statki przyprowadzą w ramach praktyk uczniowie średnich szkół morskich ze Szczecina, Świnoujścia, Kędzierzyna-Koźle (Dar Młodzieży) i Gdańska (Horyzont II).
W uroczystości pożegnania statków uczestniczyć będą: Rektor UMG prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit, dyrektor Działu Armatorskiego i Praktyk Morskich dr inż. kpt. ż.w. prof. UMG Bogumił Łączyński oraz duszpasterz Ludzi Morza ks. Edward Pracz.
Praktyki przeprowadzane są w ścisłym reżimie sanitarnym. Studenci i załoga poddawani są testowi na obecność wirusa przed wejściem na statki.
Źródło: umg

Poprawiony: sobota, 06 marca 2021 15:14
 

Kolejny etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - betonowanie płyty dolnej śluzy

Email Drukuj PDF

mierzei-luty-2021-22

fot. NDI
W ubiegłym tygodniu wykonawca pierwszego etapu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, konsorcjum NDI/Besix, rozpoczął roboty żelbetowe na śluzie. Wyjątkowo prace wykonywano w nocy, ze względu na logistykę oraz wpływ wiązania betonu na konstrukcję poszczególnych elementów śluzy.
Prace na Mierzei Wiślanej, mimo zimowej aury panującej w lutym, postępują zgodnie z harmonogramem. Ich spektakularnym elementem było pierwsze z serii betonowań, które odbyło się nocą. Zabetonowana została płyta denna bramy południowej śluzy. Podczas prac wbudowano w nią niemal 1700 m3 betonu i ponad 170 ton stali zbrojeniowej.
- Betonowanie trwało nieco ponad dobę - mówi Paweł Ciomek z konsorcjum NDI/Besix. - To swoisty początek konstrukcyjnych robót żelbetowych w rejonie śluzy. Przed nami kolejne takie betonowanie sekcji w kanale, dalej południowej bramy śluzy a następnie ścianek tworzących szczelną wannę żelbetową, czyli docelową konstrukcję śluzy - dodaje Paweł Ciomek.
Pierwsze betonowanie na śluzie pozwoli na wykonanie konstrukcji żelbetowej kieszeni bram śluzy, a w konsekwencji na montaż stalowych wrót śluzy na bramie południowej. Dzięki zabetonowaniu płyty bramy śluzy wykonawca, polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix, może także przystąpić do wykonywania płyty dennej w kanale śluzy.
To betonowanie jest początkiem robót żelbetowych na śluzie, gdzie planowane jest wbudowanie około 20 000 m3 betonu oraz około 1900 ton stali. W zależności od pogody, budowlańcy planują kolejne betonowania w porach nocnych, aby zminimalizować wpływ ciepła hydratacji cementu podczas wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy.
Źródło:gospodarka morska.pl

Poprawiony: czwartek, 04 marca 2021 16:44
 

Żołnierze Wyklęci

Email Drukuj PDF

dzien

Więcej…
 

Przygotowania do budowy sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Email Drukuj PDF

sztuczna

fot. Youtube
Kamień, z którego ma powstać sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym obecnie jest składowany w porcie morskim w Elblągu. Właśnie rozpoczęło się jego zwożenie drogą kolejową.
Według dyrektora zarządu elbląskiego portu, Arkadiusza Zglińskiego, kamień powinien trafi na wyspę jak tylko ustąpi lód na Zalewie Wiślanym. W związku z tym, że na rzece Elbląg nie ma już lodu, transport powinien rozpocząć się w ciągu dwóch tygodni.
- Kamień przeznaczony jest pod budowę i umocnienie hydrotechniczne wyspy. W styczniu podpisaliśmy umowę z wykonawcą pierwszego etapu, firmą NDI, która dostarcza kamień do Elbląga drogą kolejową. Obowiązuje ona przez 15 miesięcy. Następnie ten kamień jest rozładowywany na samochody i zwożony na terminal składowo-przeładunkowy przy ulicy Radomskiej. Zakładana ilość kamienia do załadunku na barki to jest około 140 ton, ale mamy informację, że może to być jeszcze więcej - komentował Arkadiusz Zgliński.
Budowa sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym jest skutkiem przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Głównym celem jest stworzenie drogi wodnej, która ma połączy Zatokę Gdańską z portem w Elblągu. Oprócz tego ma powstać nowa droga z mostami umożliwiającymi przejazd nad kanałem.
Mając powierzchnię 180 hektarów ma być rekompensatą za środowiskowe zniszczenia powstałe w wyniku przekopu Mierzei Wiślanej i stać się siedliskiem dla ptaków. Sporządzone plany zakładają, że pozostanie niezamieszkała i nie będzie dostępna dla turystów.
Źródło: gospodarka morska.pl

Poprawiony: środa, 03 marca 2021 16:59