"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



MNIEJ BIUROKRACJI I ŁATWIEJSZA REJESTRACJA JACHTÓW - PROJEKT

Email Drukuj PDF

jacht3d7ab98efcb240a0a66f9502b73cd0a0

Ministerstwo Gospodarki i Żeglugi Śródlądowej skierowało do konsultacji publicznych projekt ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.

Projekt przewiduje znaczne uproszczenie i uporządkowanie przepisów w zakresie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, stworzenie jednego rejestru w miejsce obecnie istniejących 6-ciu oraz uproszczenie samego procesu rejestracji.

Obecnie rejestry prowadzone są przez 5 podmiotów: Polski Związek Żeglarski (PZŻ), Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego (PZMiNW), starostowie, izby morskie i urzędy morskie. Przepisy są skomplikowane i nieprzejrzyste. Szczegółowe regulacje dotyczące obowiązku rejestracji, procedur, wymaganych dokumentów i opłat są w każdym przypadku różne, choć nie ma to uzasadnienia merytorycznego. W efekcie powstaje chaos i niepewność adresatów normy prawnej. Projekt przewiduje znaczne uproszczenia przepisów, odbiurokratyzowanie procedur i zharmonizowanie wymogów dla jednostek morskich i śródlądowych.

Poprawiony: środa, 17 maja 2017 19:33 Więcej…
 

ZALEW WIŚLANY - OZNAKOWANIE NAWIGACYJNE 2017

Email Drukuj PDF

schemat oznak zalewu 2017 6

Nowy schemat oznakowania nawigacyjnego Zalewu Wiślanego. Ostatnie lata przyniosły znaczne zmiany w oznakowaniu torów wodnych i portów na Zalewie Wiślanym. Nowa wykonana przeze mnie mapka i "spis świateł" uwzględniają wszelkie zmiany.

Na mapce zamieszczone są również nieoficjalne znaki nawigacyjne, ustawiane przez lokalnych wodniaków a także informacje o miejscach niebezpiecznych i wymagających wzmożonej uwagi.

Piotr Salecki

Poprawiony: środa, 17 maja 2017 09:20
 

WYJĄTKOWE SPOTKANIE W MUZEUM MARYNARKI WOJENNEJ

Email Drukuj PDF

chatka-puchatka plakat2

Janusz Misiewicz i Jerzy Tarasiewicz - bohaterowie pionierskiej wyprawy z 1959 roku, starą szalupą z Batorego przez Atlantyk - 9 maja o godz. 17.00 opowiedzą o tym śmiałym i nieco dziś zapomnianym epizodzie z historii polskiego żeglarstwa.

Dwaj, urodzeni w Wilnie, absolwenci Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni, 8 sierpnia 1958 opuścili Gdynię, by zrealizować marzenia o wielkiej, morskiej przygodzie. Wspierani przez swych nauczycieli, słynnych kapitanów Tadeusza Meissnera i Karola Olgierda Borchardta oraz macierzysty YK "Gryf", pozyskali wycofaną z eksploatacji szalupę z Batorego. Po remoncie i przebudowie przystosowali łódź do oceanicznej żeglugi z dwuosobową załogą, zdobyli niezbędne, podstawowe wyposażenie nawigacyjne, komplet zapasowych żagli, prowiant, wodę.

Szalupę nazwali Chatka Puchatków. Była to solidnie wykonana łódź ratunkowa zbudowana w 1936 na wyposażenie budowanego we Włoszech statku Batory. Konstrukcja dębowa, poszycie z modrzewia, długość 9,14 m, oryginalnie przystosowana do pomieszczenia 72 osób.

Szalupowa żegluga fascynowała żeglarzy już wcześniej - w 1956 na szalupie Puchatek zrealizowali wyprawę bałtycką. Do skoku przez Atlantyk szykowali się we czterech, zostało dwóch. W momencie startu Jerzy Tarasiewicz miał 21 lat, Janusz Misiewicz 22 lata.

Trasa wyprawy - przez Bałtyk, cieśniny duńskie, porty Europy. Ciężkie sztormy na trasie skłoniły żeglarzy do przejścia rzekami i kanałami Francji na Morze Śródziemne. Z początkiem stycznia 1959 wyszli z Marsylii, zahaczając o północną Afrykę przez Gibraltar wyszli na ocean. Madera, Kanary i transatlantycki skok na Martynikę, gdzie Chatka Puchatków dotarła 2 kwietnia 1959.

Janusz Misiewicz wrócił po miesięcznym postoju do kraju, Tarasiewicz żeglował jeszcze samotnie po Karaibach i odwiedzał w San Juan Władysława Wagnera. Do Polski wrócił ostatecznie pod koniec 1959 roku.

Planowali kolejną wyprawę, ale losy potoczyły się inaczej. Po latach Jerzy Tarasiewicz ruszył jednak w świat i znowu szalupą, tym razem o nazwie Rozumek - z tej wyprawy do PRL-u już nie wrócił, osiadł w USA. Janusz Misiewicz pływał w Polskiej Marynarce Handlowej, został w kraju.

O historycznej, pionierskiej wyprawie polskich żagli i późniejszych losach bohaterów, dowiemy się już niebawem z pierwszej ręki. Spotkanie odbędzie się w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1B, we wtorek, 9 maja o godz. 17.00. Sala audytoryjna, wstęp wolny.

rel (Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni)

Poprawiony: sobota, 06 maja 2017 18:38
 

ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

zaproszenie majrok1wis

Poprawiony: sobota, 06 maja 2017 13:20
 

HOLOWANIE KADŁUBA ZBIORNIKOWCA "RPG BRISTOL"

Email Drukuj PDF

rpg bristol 3 t1-2017.05.05 do gdańskiego portu przyholowano ponad 100 metrowy kadłub częściowo wyposażonego zbiornikowca wybudowanego przez Centromost-Stocznię Rzeczną w Płocku dla zachodniego armatora.

Jest to już drugi lub trzeci kadłub z liczącej 15 sztuk serii.

Kadłub był prowadzony przez pchacze Retman 7 i Aleksander.

Zdjęcia zostały zrobione z Mostu Siennickiego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.

ŹRÓDŁO: ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA WCZORAJ, DZIŚ, JUTRO

Poprawiony: sobota, 06 maja 2017 09:13
 

INFORMACJA Z WIŚLANEJ DROGI WODNEJ

Email Drukuj PDF

W dniu 27 kwietnia 2017 roku zakończył się rejs promocyjno - badawczy z Gdańska do Warszawy.
Do nabrzeża Wisły w rejonie Mostu Poniatowskiego przycumował zestaw barek z transportem kontenerów, który wyruszył z Gdańska w dniu 19 kwietnia 2017 roku.
Inicjatorami rejsu było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, instytucje samorządowe województwa pomorskiego, kujawsko - pomorskiego oraz Ligi Morskiej i Rzecznej.
Cele rejsu:
- pokazanie możliwości śródlądowego transportu wodnego po Wiśle na odcinku Gdańsk -
Warszawa (przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych),
- promocja żeglugi śródlądowej jako transportu proekologicznego,
- identyfikacja utrudnień żeglugowych na środkowej i dolnej Wiśle,
- odbudowa świadomości społecznej w zakresie znaczenia żeglugi śródlądowej oraz potencjału
gospodarczego rzek.
Kierownikiem zestawu holowniczego był kpt ż. śr. Czesław Błocki, jeden z najlepszych kapitanów żeglugi śródlądowej na Wiśle.
Rejs ten cieszył się olbrzymim zainteresowaniem w poszczególnych portach na Wiśle.
W Warszawie po zakończeniu rejsu Pan Jerzy Materna - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przeprowadzili konferencję prasową, informując zebranych o planach rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce do 2030 roku.
Na Wiśle planowane są dwa międzynarodowe szlaki żeglugowe: droga E-40 z morza Bałtyckiego przez Gdańsk, przez Wisłę, Bug aż do Dniepru, E-70 z Holandii przez Niemcy, Odrę, Wartę do Wisły i dalej do Gdańska oraz droga E-30 od Morza Bałtyckiego po Odrze do Dunaju.

Poprawiony: środa, 03 maja 2017 14:37 Więcej…
 

POROZUMIENIE CZTERECH WOJEWODÓW W SPRAWIE ROZWOJU REGIONU DOLNEJ WISŁY

Email Drukuj PDF

porozumtczew wisla wikipedia

Porozumienie o współpracy na rzecz zrównoważonego rozwoju regionu wodnego Dolnej Wisły podpisali we wtorek w Bydgoszczy wojewodowie: kujawsko-pomorski, mazowiecki, pomorski i warmińsko-mazurski. W każdym z województw powstaną zespoły eksperckie.

Dokument przewiduje, że wojewodowie mają współdziałać poprzez podejmowanie działań wspierających m.in: rozwój żeglugi śródlądowej, realizację przedsięwzięć hydrotechnicznych na Wiśle (w tym budowę stopni wodnych), rozwój gospodarczy obszaru, rewitalizację stref nadrzecznych, ochronę przyrody, kultywowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego, promocję przedsięwzięć kulturalnych, artystycznych i sportowych organizowanych w ramach obchodów Roku Rzeki Wisły.
PORTAL MORSKI

Poprawiony: środa, 26 kwietnia 2017 11:40
 

KOLEJNY GŁOS W SPRAWIE PRZYWRÓCENIA ŻEGLOWNOŚCI RZEK

Email Drukuj PDF

kontenerydbr-transport-kontenerow-e1474963987790

Jeszcze jeden głos - artykuł autorstwa kpt. ż.ś. Andrzeja Podgórskiego w sprawie przywrócenia żeglowności rzek.

Artykuł jest obszerny dlatego podaję link.

"Przywrócenie żeglowności rzek solą w oku. Czyim?" TUTAJ:http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=2621

Poprawiony: wtorek, 25 kwietnia 2017 18:49
 

REJS KONTENEROWY W TORUNIU

Email Drukuj PDF

3

ŹRÓDŁO:GOSPODARKA MORSKA

 

REJS KONTENEROWY W BYDGOSZCZY

Email Drukuj PDF

r58fa55ce25999 p-r58fa55e1b63ff p

r58fa55d8130a7 p-r58fa55e62d451 p

Więcej…