"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



Supraski System Wodny dawniej i dziś

Email Drukuj PDF

Źródło: Wody Polskie

1. widok na staw i fabryk   zacherta pocz-Widok na staw i fabrykę Zacherta, pocz. XX w.; Wody Polskie

Już 250 lat temu supraski kronikarz, bazylianin ks. Mikołaj Radkiewicz, zastanawiał się nad ustaleniem daty powstania tego hydrotechnicznego obiektu w skład którego wchodzi 2,5 km kanału, grobla rozdzielająca kanał od rzeki i 7 ha staw młynowy. W kronice supraskiego zakonu ks. Radkiewicz pisał, że twórcą Systemu Wodnego był opat ks. Nikodem Szybiński, który zarządzał Supraślem i jego dobrami w latach 1635-1643. W źródłach historycznych kanał zwany był "Kopanicą" lub "Rzeką Kopaną", staw młyński natomiast miejscowi określali jako "Zajma" lub "Binduga".
Istnieją przesłanki by sądzić, że Supraski System Wodny powstał na początku funkcjonowania klasztoru, czyli w I połowie XVI wieku. Z najstarszego, znanego do tej pory dokumentu z 13 października 1510 r. wynika, że Aleksander Chodkiewicz pozwolił prawosławnym mnichom reguły św. Bazylego przenieść się z Gródka do Supraśla i zezwolił budować im na rzece jazy, czyli zajmy wodne.
Supraski System Wodny powstał w celach gospodarczych i umożliwiał funkcjonowanie klasztornych manufaktur na terenie folwarku, określanych w oryginalnych dokumentach mianem fabryk. Znajdowały się one tuż za założeniem ogrodowo-parkowym. W skład fabryk wchodziły dwa młyny o dwóch kołach, tartak, "folusze" oraz papiernia pracująca dla słynnej w całej ówczesnej Rzeczypospolitej supraskiej drukarni.

Poprawiony: poniedziałek, 21 września 2020 13:00 Więcej…
 

WYWIAD Z KPT. Ż.W. ANDRZEJEM KRÓLIKOWSKIM - PREZESEM LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ

Email Drukuj PDF

krikowski

CZYTAJ TU:

https://zeglarski.info/artykuly/aktywny-rok-ligi-morskiej-i-rzecznej/

Poprawiony: piątek, 18 września 2020 16:05
 

NARODOWE MUZEUM MORSKIE ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

historia-jednych-wakacji

Poprawiony: czwartek, 17 września 2020 15:55
 

KONKURS NA NAZWY WYSP POWSTAJĄCYCH W RAMACH INWESTYCJI MORSKICH

Email Drukuj PDF

Zagłosuj na nazwę nowych wysp

konkurswyspy

Rozpoczynamy drugi etap konkursu na nazwy nowych sztucznych wysp powstałych na Zalewie Wiślanym oraz Zalewie Szczecińskim. W głosowaniu internetowym każdy będzie mógł oddać głos na jedną z pięciu finałowych propozycji przewidzianych dla każdej z wysp. Głosowanie internetowe potrwa od 7 do 20 września 2020 roku.

GŁOSUJ TU:

https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/zaglosuj-na-nazwe-nowych-wysp

logo minist

Poprawiony: wtorek, 15 września 2020 18:40
 

Niedługo neutralizacja jednej z największych bomb lotniczych II wojny światowej

Email Drukuj PDF

tb

fot. Wikipedia
W połowie października nurkowie 8. Flotylli Obrony Wybrzeża przystąpią do neutralizacji bomby Tallboy, leżącej na dnie Kanału Piastowskiego w Świnoujściu. To jedna z największych bomb lotniczych, które były zrzucane podczas II wojny światowej.
Bomba Tallboy o masie całkowitej 5400 kilogramów została odkryta podczas prac pogłębieniowych na torze wodnym Świnoujście-Szczecin we wrześniu 2019 r. Nurkowie 8. Flotylli Obrony Wybrzeża oczyścili tor wodny z mniejszych niewybuchów oraz pracowali wspólnie z naukowcami z Politechniki Poznańskiej nad najbezpieczniejszą koncepcją neutralizacji bomby - poinformowały w piątek służby prasowe zachodniopomorskiego wojewody.
"Bomba zostanie zneutralizowana metodą deflagracji, czyli wypalania materiału wybuchowego w miejscu znalezienia" - powiedział dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego urzędu wojewódzkiego Paweł Rodzoś. "Ta metoda wymaga również specjalistycznego przygotowania obiektu, więc cała akcja potrwa kilka dni. Jak dotąd, to największa w Polsce tego typu akcja neutralizowania powojennych niewybuchów" - dodał.
Szczególne zasady bezpieczeństwa podczas akcji będą obowiązywały Gaz-System, Terminal LNG i Żeglugę Świnoujską. Wyznaczone zostaną strefy bezpieczeństwa na lądzie i na Zalewie Szczecińskim, torach wodnych oraz przyległych do miejsca neutralizacji akwenach.
Opracowane zostaną także strefy ewakuacji dla mieszkańców Świnoujścia. Z uwagi na wielkość ładunku oraz wielkość stref bezpieczeństwa do współpracy zostali zaproszeni również przedstawiciele strony niemieckiej.
Odnaleziony Tallboy może być jedną z bomb, które zrzucono w 1945 r. na przebywający wtedy w świnoujskim porcie niemiecki pancernik Lutzow.(PAP)
Z mediów

Poprawiony: sobota, 12 września 2020 16:04
 

"Zawisza Czarny" do remontu. Wesprzyj zbiórkę

Email Drukuj PDF

zawisza

fot. Magdalena Czernek/gdynia.pl
Jest ikoną polskiego żeglarstwa oraz kultury marynistycznej. To flagowa jednostka Związku Harcerstwa Polskiego i największy żaglowiec skautowy na świecie. "Zawisza Czarny" zakończył właśnie sezon żeglarski. Teraz czeka go remont. Aby kontynuować morskie przygody, jednostka musi przejść szereg prac, które są niezbędne do utrzymania klasy żaglowca. Niektóre elementy należy wymienić lub odświeżyć. Koszty remontu "Zawiszy Czarnego" to ponad milion złotych. Dla armatora jednostki - Fundacji Harcerstwa Centrum Wychowania Morskiego ZHP w Gdyni - to spory wydatek, dlatego prosi o wsparcie i organizuje internetową zbiórkę funduszy. Jej cel to 100 tysięcy złotych. Na stoczniowy dok żaglowiec ma trafić w październiku.

"Zawisza Czarny" od 1962 roku pływa pod harcerską banderą. W swojej historii odbył m.in. rejs dookoła świata i kilkukrotnie opłynął przylądek Horn. Na jego pokładzie szlify zdobyło już kilka pokoleń harcerzy i żeglarzy. Żaglowiec ma za sobą aktywny rok. W ciągu 12 miesięcy odbył 41 rejsów, Na morzu spędził 224 dni, 1358 godzin płynął pod żaglami i 124 razy zawijał do polskich oraz zagranicznych portów. Jedną z tegorocznych wypraw był pierwszy z rejsów w ramach "Harcu po Bałtyku". Chodzi o wyprawę na Zatokę Pucką, do miejsca, gdzie został zatopiony pierwszy, jeszcze drewniany "Zawisza Czarny". Wszystko dla upamiętnienia bohaterskich czynów Tajnego Hufca Harcerzy. Celem rejsu było bowiem to, aby wykradziona podczas II wojny światowej bandera Związku Harcerstwa Polskiego, w symboliczny sposób wróciła na swoje miejsce.

Po wytężonej pracy, żaglowiec zakończył tegoroczny sezon żeglarski. Teraz trwają przygotowania do remontu jednostki. Tym razem do zrobienia jest sporo, ale po przeprowadzonych pracach "Zawisza Czarny" będzie mógł kontynuować morskie wojaże.

Poprawiony: sobota, 05 września 2020 14:12 Więcej…
 

ŻYCZENIA

Email Drukuj PDF

85

 

TURYSTYKA WODNA

Email Drukuj PDF

Efekty uprawiania sportów wodnych będą widoczne bardzo szybko. Dzięki sportom wodnym mamy możliwość spędzania czasu na powietrzu, a co za tym idzie, organizm staje się bardziej dotleniony, a mózg pracuje sprawniej. Sport wypływa bardzo korzystnie na ciało i umysł, dlatego wybierzmy dowolną formę aktywności na wodzie.

PAMIĘTAJMY O PRZESTRZEGANIU ZASAD BEZPIECZEŃSTWA !!!

zakaz-kapok

Z.S.

Poprawiony: piątek, 04 września 2020 14:40
 

Smutne podsumowanie lata

Email Drukuj PDF

------------------------------------------------------------------------------------------------------

tonie

utoniecia

źródło:RCB

Poprawiony: czwartek, 03 września 2020 16:07
 

Wojenne losy żeglarzy z jachtu "Dal"

Email Drukuj PDF

dal-motlawa-1980

fot. NMM
Po wybuchu II wojny światowej wielu polskich żeglarzy stanęło do walki za najeźdźcą i okupantem. Wśród nich znaleźli się por. ułanów Andrzej Bohomolec i oficer marynarki handlowej por. Jerzy Świechowski, którzy w latach 1933-1934 przeszli do historii, przepływając Atlantyk na jachcie "Dal". Trzeci członek załogi jachtu - por. marynarki handlowej Jan Witkowski zmarł przed rozpoczęciem wojny.

Poprawiony: czwartek, 03 września 2020 15:25 Więcej…