"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



TAK MA WYGLĄDAĆ POMNIK POLSKI MORSKIEJ

Email Drukuj PDF

zwycieski projekt pomnik polski morskiej

Wiemy jak będzie wyglądał pomnik Polski Morskiej w Gdyni. Rozstrzygnięty został konkurs rzeźbiarsko-architektoniczny. Zwycięską pracę przygotowała Autorska Pracownia Projektowo-Plastyczna profesora Andrzeja Gettera z Krakowa. Obelisk, który może kojarzyć się ze słupem granicznym, stanie w przyszłym roku w miejscu, gdzie obecnie znajduje się płyta pomnika Marynarza Polskiego.
Celem ogłoszonego w listopadzie ubiegłego roku konkursu, było uzyskanie pomysłu na pomnik, który w najlepszy sposób upamiętni i symbolizować będzie związki Polski z morzem. - W założeniach projekt miał uwzględniać modernistyczny charakter architektury śródmieścia Gdyni i jego położenie na styku z morzem oraz wpisywać się nowymi elementami w osiowe założenie Skweru Kościuszki i Mola Południowego z Basenem Żeglarskim. W tym miejscu centralny punkt układu urbanistycznego Gdyni otwiera się na morze - wyjaśnia podstawowe założenia konkursu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Poprawiony: środa, 22 marca 2017 17:56 Więcej…
 

22 MARCA - ŚWIATOWY DZIEŃ WODY

Email Drukuj PDF

1wodapobrane

3wodawoda-cz1-15-6382wodawiatowy-dzie-wody-2011-1-728

 

W MAJU RUSZĄ PRACE NAD UDROŻNIENIEM RZEK

Email Drukuj PDF

barka1 mb arka2barkibarka3d81i5459

W maju ruszą wstępne prace projektowe, których celem będzie udrożnienie Wisły i Odry - poinformował w Brukseli wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna. Rząd chce przerzucić na rzeki część transportu.
Wiceszef resortu powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej, że ten etap prac może pochłonąć od 20 do 30 milionów złotych. Przyznał on, iż rząd nie znalazł w budżecie pieniędzy na ten etap prac. Tak zwane studia wykonalności sfinansują więc porty. Port Szczecin - Świnoujście wyłoży pieniądze na studium dla Odry, a Gdańsk oraz Gdynia dla Wisły.
Rozmówca IAR dodał, że ten etap prac potrwa około półtora roku. Pierwsze efekty mogą być jednak widoczne po pół roku. Według wiceministra Materny już wtedy będzie wiadomo ile stopni wodnych i w jakich miejscach trzeba będzie wybudować. Znany będzie też przybliżony budżet tych inwestycji.
Polskie rzeki mają stać się częścią międzynarodowych szlaków wodnych. Dzięki temu część transportu ma przenieść się z TIR-ów na barki.

barka4img 1031barka5maxresdefaultbarka6wzrost-przewozow-ladunkow-polskimi-rzekami mid th

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: wtorek, 21 marca 2017 16:21
 

STATKI ŻEGLUGI GDAŃSKIEJ ROZPOCZĘŁY SEZON

Email Drukuj PDF

elzbieta zegluga gdanska 595 314

Elżbieta i Danuta jako pierwsze po zimowej przerwie przecierają turystyczny szlak na Motławie. Statki pasażerskie Żeglugi Gdańskiej pojawiły się w tym roku na trasie wycieczkowej z centrum Gdańska na Westerplatte wyjątkowo wcześnie.
- Próbujemy troszkę rozciągnąć sezon. Zaczęliśmy wcześniej niż w poprzednich latach, już od pierwszych dni marca. W gotowości są dwa małe statki portowe. Kilka rejsów mają już za sobą. Ogłosiliśmy rozkład obowiązujący od 1 marca, ale kiedy brakuje chętnych na wycieczki, to nie pływamy. Tę sprawę zostawiamy w rękach naszych kapitanów. Jeśli zbierze się kilka osób, powiedzmy osiem, to ruszamy. Na razie to jest rozruch eksploatacyjny - mówi Jerzy Latała, prezes zarządu spółki Żegluga Gdańska.

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: poniedziałek, 20 marca 2017 16:51
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

fid4zmz-fidelis

Wisła błękitna, szara Wisła. Najmilsza mi jest i najbliższa... Kto poznał raz gorycze i uroki Wisły, ten już na ślepo pójdzie za nią do końca...- tak o swojej ukochanej rzece pisze kapitan Stanisław Fidelis.
"Wisła - rzeka mojego życia" to wspomnienia kapitana Stanisława Fidelisa z okresu kilkudziesięciu lat jego marynarskiej służby. Jego pasja zaczęła się od wakacyjnego wyjazdu, gdy jako uczeń szkoły zawodowej, na szlaku Grudziądz - Malbork - Gdańsk "tłukł węgiel, pomagał przy szlakowaniu pieca, smarował i oliwił potężne suwaki maszyny parowej", wspierając brata Andrzeja, starszego palacza. To właśnie tutaj, na pokładzie statku S/P "Matejko" (tzw. Garbus), "o najmilszym sygnale (a może jednak piękniejszy sygnał miał S/P "Bałtyk"?)", doświadczył pierwszych przeżyć żeglugowych na Wiśle.

fid2dsc06749fid3poczt art35 002fid104

W wieku osiemnastu lat został przyjęty do pracy w Żegludze na Wiśle. Od tej pory, dzięki uczestnictwie we wszelkich możliwych kursach i szkoleniach (dla bosmanów, sterników, mechaników, poruczników i kapitanów), szybko piął się po szczeblach marynarskiej hierarchii - aż do uzyskania szlifów kapitana I klasy. Prawdziwym powodem do marynarskiej dumy stało się dla kpt. Fidelisa objęcie w 1970 roku dowodzenia na "Żubrze W-13", kursującym na trasie Płock - Gdańsk.

Książka to nie tylko wspomnienia - autor, zaniepokojony stanem Wisły, apeluje również do kompetentnych władz (różnych szczebli) o docenienie "wielkiej arterii wodnej, jaką jest nasza największa rzeka", która jest jednocześnie "ogromnym niewykorzystanym potencjałem w sferze transportowej naszego kraju". Według kapitana, zaniedbując Wisłę "pozbawiamy się wielomilionowych, a może wielomiliardowych zysków, które wzbogacałyby nasz narodowy budżet".
Dzięki zapiskom Kapitana Fidelisa, mamy możliwość również zobaczyć, ujętych na fotografiach, ludzi rzeki oraz jednostki pływające, w tym przepiękne statki pasażerskie.

Kapitan Fidelis jest aktywnym działaczem Ligi Morskiej i Rzecznej.

Poprawiony: niedziela, 19 marca 2017 18:09
 

17 MARCA - ŚWIATOWY DZIEŃ MORZA

Email Drukuj PDF

dzien10001034

 

LEONID TELIGA - "OPTY-mista"

Email Drukuj PDF

leonidteliga2 dziennikarskiewici 0001 595 314

100. rocznica urodzin Leonida Teligi oraz 50. rocznica Jego samotnego rejsu dookoła świata są szczególną okazją do przybliżenia sylwetki legendy polskiego żeglarstwa. 24-minutowy reportaż filmowy, zrealizowany na podstawie prasy, zdjęć oraz archiwaliów TVP odtworzy klimat tamtych dni.

Premiera reportażu w Telewizji Polskiej zaplanowana została na antenie TVP 3 w niedzielę, 19 marca 2017 roku, o godzinie 11.15.

 

REGULACJA RZEKI - CO TO JEST ?

Email Drukuj PDF

rzeka wislaprzechwytywanie-wisa-obecnie-660x370

Jak należało się spodziewać po ratyfikowaniu konwencji AGN podniosły się głosy przeciwników rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce.

Ciekawe, że najgłośniej protestują ci, którzy nie mają - nomen omen - "zielonego" pojęcia o temacie.

Poniżej fragment artykułu eksperta-praktyka kpt. ż. ś. Andrzeja Podgórskiego wyjaśniający w bardzo przystępny sposób ten temat.

Regulacja rzeki - temat nieznany a kontrowersyjny

Wśród wielu publikacji pojawiających się w środowiskach zbliżonych do "zielonych" często odsądza sie od czci i wiary pomysły regulowania rzek z zamiarem dostosowania ich do żeglugi nazywając je próbami "zabetonowania" przyrody oraz podstawową przyczyną powodzi i innych niekorzystnych zjawisk w środowisku. Dzieje się tak dlatego, że raczej nikt z piszących te artykuły nie ma tak naprawdę pojęcia co oznacza regulowanie rzeki. Tak zwane "organizacje ekologiczne" celują w wymyślaniu dziwnych teorii na ten temat - pisząc z reguły coś na kształt poniższego cytatu:

"Na czym polega regulacja rzek? Najczęściej jest to przeobrażanie naturalnych terenów zalewowych poprzez karczowanie lasów łęgowych, osuszanie mokradeł, prostowanie i pogłębianie koryt rzek oraz wykładanie brzegów betonowymi płytami."

Utożsamianie regulacji rzeki z osuszaniem starorzeczy, karczowaniem lasów i zamianą jej w kanał obramowany betonowymi brzegami jest - delikatnie mówiąc - nieporozumieniem. Przedstawiając taką definicję regulacji robi się społeczeństwu przysłowiową - nomen omen - "wodę z mózgu".

Cały artykuł tutaj:http://www.zegluga.wroclaw.pl/articles.php?article_id=122&rowstart=0

Poprawiony: wtorek, 14 marca 2017 08:49
 

"OSTRÓDZKI EKONOMIK" WYPŁYWA NA SZEROKIE WODY

Email Drukuj PDF

bromar-724x1024

Więcej szczegółów okierunkui planowanym naborze na stronieZSZ w Ostródzie.

Poprawiony: niedziela, 12 marca 2017 17:11
 

AMBASADOR NORWEGII Z WIZYTĄ W RESORCIE

Email Drukuj PDF

ambasadorspotkanie z ambasadorem krlestwa norwegii m--minlog2016-06-30-071445.419367logomgm

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej spotkał się z Karstenem Klepsvikiem, ambasadorem Królestwa Norwegii.

Tematem spotkania były wspólne sprawy związane z gospodarką morską Polski i Norwegii. Spotkanie miało na celu stworzenie platformy do dyskusji bilateralnej, która dotyczy zagadnień poruszanych w ramach instytucji Unii Europejskiej. Są nimi: badania naukowe, połowy kraba śnieżnego i certyfikacja surowca importowanego z Norwegii.

Szef MGMiŻŚ podjął temat unijnej certyfikacji łososia organicznego, który jest importowany z Norwegii. Rozmówcy nawiązali do kwestii współpracy w zakresie rybołówstwa oraz edukacji. Ambasador podkreślił, że strona norweska widzi duży potencjał w obszarze współpracy naukowej. Dodał, że Polska jest najważniejszym dla Norwegii rynkiem zbytu ryb.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: niedziela, 12 marca 2017 12:31