"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



PRÓBY NA ORP "KORMORAN"

Email Drukuj PDF

kormoran 800px

Jak poinformował w poniedziałek, 4 kwietnia portal Polska-Zbrojna.pl, niszczyciel min ORPKormoran po pomyślnych testach łodzi dla nurków wkracza w decydującą fazę. Jednostka poddawana jest próbom na uwięzi, które, jak czytamy na portalu, stanowią próbę generalną przed wyjściem na próby morskie.
Próby na uwięzi to sto kilkadziesiąt testów, które polegają na dokładnym sprawdzeniu wszystkich okrętowych mechanizmów. Większość trwa po kilka dni, proces więc jest stosunkowo długi i złożony. A tutaj sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że mamy do czynienia z jednostką prototypową - przyznaje na łamach portalu Polska-Zbrojna.pl Bartłomiej Pomierski, dyrektor ds. projektów specjalnych w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku.

Źródło: Polska-Zbrojna.pl

Poprawiony: czwartek, 07 kwietnia 2016 07:44
 

W ELBLĄGU O KANALE

Email Drukuj PDF

kanabeztytuu

 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

szkola-morska-w-tczewie-1920-1930-kolebka-kadr-polskiej-marynarki-handlowejszkoa morska w tczewie 1920 01

Poprawiony: środa, 06 kwietnia 2016 19:44
 

ŚP. PROF. KRZYSZTOF SKÓRA PATRONEM STACJI MORSKIEJ UG W HELU

Email Drukuj PDF

 

W czwartek 31 marca br. Senat UG nadał Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego imię śp. profesora Krzysztofa Skóry, twórcy i wieloletniego dyrektora placówki w Helu.

skora na obserwacjach

Profesor Krzysztof Skóra związał całe swoje życie zawodowe ze Stacją Morską w Helu. W latach 1977-1992 przekształcił zrujnowany budynek dawnej wędzarni przedsiębiorstwa połowowego w nowoczesną i prężnie działającą placówkę. Na przestrzeni lat powstawały w niej laboratoria, baza noclegowa i fokarium - wizytówka Stacji, miejsce odwiedzane rocznie przed około pół miliona osób. Stacja jest jedyną tego typu placówką w Polsce i stała się rozpoznawalna również zagranicą.

Poprawiony: wtorek, 05 kwietnia 2016 19:41 Więcej…
 

USTAWĄ STOCZNIOWĄ TERAZ ZAJMIE SIĘ RZĄD

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01ustawapremier 02 mustawaakademia-sw-040416 m

Jutro projektem ustawy stoczniowej zajmie się rząd - poinformowała Beata Szydło, Prezes Rady Ministrów podczas dzisiejszej konferencji prasowej na należącym do Akademii Morskiej statku szkoleniowym Nawigator XXI w Szczecinie.
Pani premier podkreśliła, iż przemysł stoczniowy ma stać się filarem polskiej gospodarki. - Stanowi jeden z priorytetów programu PiS - dodała. Zaznaczyła, iż rząd traktuje gospodarkę kompleksowo, a wszelkie działania, także projekt wspomnianej ustawy, mają tworzyć dobry klimat dla rozwoju tej gospodarki.

Poprawiony: poniedziałek, 04 kwietnia 2016 18:56 Więcej…
 

ZOSTAŁ JUŻ TYLKO MIESIĄC NA ROZLICZENIE PIT-ów

Email Drukuj PDF

pit219px-edmund kopotowskipit1112 84

Fundusz Stypedialny im. Edmunda Kłopotowskiego
Szanowni Państwo
Wiele lat inteligencja polska była celowo niszczona przez wrogie mocarstwa - aresztowanie kadry naukowej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Katyń, Powstanie Warszawskie itd. Inteligencja zawsze stanowiła ośrodek ruchów wolnościowych. Odtwarzanie tego patriotycznego kapitału narodowego to konieczna żmudna i długotrwała praca. Fundacja "FUNDUSZ STYPENDIALNY IM. EDMUNDA KŁOPOTOWSKIEGO" służy temu celowi poprzez wypełnianie założeń i obowiązków statutowych.
Prosimy Szanownych Państwa o wsparcie tej inicjatywy:
- przez oddawanie na potrzeby Funduszu 1% podatku z PIT,
- zasilanie Funduszu dowolną kwotą pieniężną lub przekazywaniem innych walorów.
Edmund Kłopotowski (ur. 4 października 1888 w Lublinie, zm. 21 lutego 1936 w Warszawie) - polski ekonomista, działacz niepodległościowy i społeczny, wiceprezes Ligi Morskiej i Kolonialnej.
SZCZEGÓŁY W MENU- FUNDACJA im. Edmunda Kłopotowskiego.

Poprawiony: poniedziałek, 04 kwietnia 2016 18:31
 

STATEK ŚRÓDLĄDOWY A ŚRODOWISKO

Email Drukuj PDF

Ze wszystkich środków nowoczesnego transportu statek śródlądowy jest najbardziej ekologiczny.

koszty1koszty2koszty3

Poza oczywistymi walorami jak: wielkość, łatwość załadunku i wyładunku, możliwość przewozu ładunków wielkogabarytowych statek śródlądowy cechuje najniższe zużycie energii i co ważne najniższy poziom emisji zanieczyszczeń i hałasu.

koszty


Źródło: Niemiecki Instytut Energii i Środowiska.

Poprawiony: niedziela, 03 kwietnia 2016 17:48
 

MUZEUM RYBOŁÓWSTWA W HELU W NOWEJ ODSŁONIE

Email Drukuj PDF

muzeummorskie hel

W poniedziałek, 4 kwietnia 2016 roku, odbędzie się oficjalne otwarcie Muzeum Rybołówstwa w Helu, po przeprowadzeniu przez Muzeum kapitalnego remontu oraz modernizacji oddziału i wykonaniu nowej aranżacji wystawy stałej. We wtorek, 5 kwietnia, helski oddziału Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, po trzech latach, zostanie otwarty dla turystów.
Budynek
Muzeum Rybołówstwa w Helu - oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku - mieści się w zabytkowym poewangelickim kościele pod wezwaniem św. Piotra i Pawła. Najstarszy zachowany w mieście budynek powstał w XV w, a w latach 1525-1945 był świątynią lokalnej Gminy Ewangelickiej. Zdewastowany w trakcie działań wojennych w latach 1939-45, został przeznaczony pod koniec lat 50 XX w. do rozbiórki, od której uchroniła go decyzja Konserwatora Zabytków w Gdańsku o zaadaptowaniu świątyni na siedzibę lokalnej wystawy rybacko-przyrodniczej. W 1972 r. obiekt przekazano Centralnemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku. Ceglana bryła gotyckiego kościoła przykryta ceramicznym dachem nadaje panoramie miasta charakterystyczną i niepowtarzalną formę. Elewacja frontowa budynku zwieńczona jest odnowioną drewnianą wieżą widokową, o wysokości ok. 21 m, z której roztacza się piękna panorama na miasto, port i Zatokę Gdańską. Wokół budynku znajduje się skansen tradycyjnych łodzi rybackich.
- Muzeum Rybołówstwa to symbol Helu i jedno z najlepiej rozpoznawalnych miejsc na Półwyspie Helskim. Ma charakterystyczną formę i ciekawą historię. Helanie są bardzo z tym miejscem zżyci i dlatego cieszymy się, że po wielu latach został ukończony remont, modernizacja budynku i mamy nową wystawę stałą - opowiada Tadeusz Muża, kierownik muzeum.

Poprawiony: piątek, 01 kwietnia 2016 19:36 Więcej…
 

FATALNY STAN ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W POLSCE

Email Drukuj PDF

pchacz20160221- hub5037

Coraz więcej mówi się w ostatnim czasie o przywróceniu świetności polskiej żeglugi śródlądowej, wzmocnienia szkolnictwa zawodowego i co najważniejsze, przywrócenia żeglowności na największych rzekach. Sprawa nie jest jednak prosta. W marcu tego roku prezes Najwyższej Izby Kontroli Krzysztof Kwiatkowski przedstawił podczas obrad sejmowej komisji gospodarki morskiej raport dotyczący stanu żeglugi śródlądowej w Polsce. Raport dotyczy lat 2001-2013. Jego główne tezy znane były juz urzędnikom państwowym w 2014 roku. Do dzisiaj jednak niewiele w tej sprawie zrobiono.
Podstawowym celem przedmiotowej kontroli było dokonanie oceny działania administracji publicznej w zakresie wykonywania ustawowych zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem żeglugi śródlądowej.
- Na tle tendencji europejskich, w tym rozwiniętych krajów Unii Europejskiej, polska żegluga śródlądowa nie ma większego znaczenia w przewozach towarów - mówił na posiedzeniu sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski. - Natomiast w przewozach osób ogranicza się ona do turystyki i lokalnie do uzupełnienia infrastruktury transportu samochodowego (promy rzeczne). Od wielu lat zmniejszają się w Polsce zarówno przewozy towarowe żeglugą śródlądową, jak i ich udział w przewozach wszystkimi rodzajami transportu. Udział ten w ogólnych przewozach towarów wszystkimi środkami transportu zmniejszył się z 0,8% w roku 2000 do 0,4% na koniec roku 2014.
Zdaniem Kwiatkowskiego ograniczenia ruchu śródlądowego miało miejsce w sytuacji, gdy Unia Europejska promuje rozwój śródlądowego transportu wodnego, głównie z powodu konieczności zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko przewozów w ruchu drogowym. Żegluga śródlądowa jest bowiem najbardziej energooszczędnym sposobem transportu, o czym świadczy fakt, że jeden litr paliwa pozwala przemieścić statkiem rzecznym na odległość jednego kilometra 127 ton ładunku, podczas gdy samochodem jedynie 50 ton, a koleją - 97 ton.

Poprawiony: czwartek, 31 marca 2016 18:37 Więcej…
 

RAZEM ZA REWITALIZACJĄ DOLNEJ WISŁY

Email Drukuj PDF

radioeb54bb44472612b7841b35c4525ec356 l

Samorządy - pomorski i kujawsko-pomorski - razem za rewitalizacją Dolnej Wisły. Na specjalnej wyjazdowej sesji sejmiku w Tczewie podpisano porozumienie, którego efektem ma być wspólne lobbowanie na rzecz inwestowania polskiego rządu w "królową polskich rzek".
Marszałkowie obu województw podkreślają, że mają już bardzo dużo dokumentów przygotowawczych pod rewitalizację kolejnych odcinków Wisły. - Wykonaliśmy analizę tak zwanych wąskich gardeł, mamy gotowe pomiary głębokości, analizę środowiskową, mamy analizę popytu na usługi związane z żeglugą na Wiśle. Całe mnóstwo dokumentów, których rząd już nie musi wykonywać, ma więc ułatwione zadanie - zwraca uwagę Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
TCZEW CZEKAŁ OD LAT

Prezydent Tczewa Mirosław Pobłocki przyznaje, że taka inwestycja to coś, na co jego miasto czeka od wielu lat. - Najbardziej liczę na to, że w Tczewie zostanie otwarty towarowy port śródlądowy. Byłby on uzupełnieniem tak zwanego suchego portu powstającego właśnie w Zajączkowie Tczewskim. Liczę, że dzięki takiej inicjatywie jak ta dzisiejsza na Wiśle na wysokości naszego miasta ponownie pojawią się pchacze, barki i inne obiekty pływające - mówi Mirosław Pobłocki.

Poprawiony: środa, 30 marca 2016 18:43 Więcej…