"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



NAGRODA KAPITANA LESZKA WIKTOROWICZA

Email Drukuj PDF

leszekhorn start wyprawy p.kaja forselmaexpeditions.comleszekpiotr kuniar start wyprawy horn 08.04.2014 fot.j.cieliszak selmaexpeditionsleszeknagrodawiktorowicza 2016 fotmzwierz  9285

Piątą już z kolei, Nagrodę im. Kapitana Leszka Wiktorowicza zdobyła "WYPRAWA SELMA - ANTARKTYDA - WYTRWAŁOŚĆ", poprowadzona przez Jachtowego Kapitana Żeglugi Wielkiej Piotra Kuźniara. Wyprawę objął patronatem Portal Morski.
Przyznała ją w czwartek 18 lutego, tradycyjnie w salonie kapitańskim Daru Pomorza, Kapituła Nagrody w składzie: Przewodniczący, syn kpt. Wiktorowicza, kpt. Mariusz Wiktorowicz i członkowie Kapituły: Joanna Zielińska i Marek Łucyk - Miasto Gdynia, Mira Urbaniak i Bohdan Sienkiewicz - Bractwo Kaphornowców oraz Waldemar Heflich Press Club Polska.
Selma Expeditions pod dowództwem Kapitana Piotra Kużniara startując z Hobart na Tasmanii, po zakończeniu udziału w słynnych regatach Sydney - Hobart, cały czas płynąc pod żaglami pokonała ponad 120-milową barierę paku lodowego i wpłynęła na Morze Rossa, rozmarzające na nie dłużej niż 8 tygodni w roku. Akwen - ze względu na bardzo niskie temperatury wody (poniżej minus 1°C), huraganowe i lodowate wiatry oraz szybkie obmarzanie jachtu - jest skrajnie trudny do żeglugi. Skipper Piotr Kuźniar wraz z 10-osobową załogą dopłynęli aż do brzegów Zatoki Wielorybów i 12 lutego 2015 roku dotarli do pozycji 78st 43'926 S, pobijając - rekord świata w żegludze "Najdalej na Południe". Następnie, żeglując przez kolejne 4 dni wzdłuż Lodowca Szelfowego Rossa, w temperaturach poniżej minus 20°C, walcząc z ciągłym obmarzaniem, dopłynęli do cieśniny McMurdo oraz wyspy Rossa - miejsca historycznej, zimowej bazy Shackletona. Podczas postoju jachtu w zatoce Backdoor Bay przy wyspie Rossa, 6-osobowy "zespół górski", kierowany przez kpt. Kuźniara, w trakcie 5 dni forsownego marszu zdobył szczyt aktywnego wulkanu Erebus - 3794 m n.p.m. W tym czasie na pokładzie Selmy Expeditions, 5-osobowy "zespół morski", kierowany przez kpt. Tomka Łopatę oczekiwał na powrót kolegów, walcząc z napierającymi krami lodowymi i szykował jacht do powrotu.

Poprawiony: piątek, 19 lutego 2016 17:57 Więcej…
 

SUPER KOLOS 2015

Email Drukuj PDF

Już w marcu w Gdyni odbędzie się 18. Ogólnopolskie Spotkania Podróżników, Żeglarzy i Alpinistów. Trzydniowe wydarzenie, podczas którego przyznawane są najważniejsze nagrody podróżnicze, rozpocznie się 11 marca, ale już teraz wiemy, kto otrzyma wyróżnienie za całokształt osiągnięć - Super Kolosa za rok 2015.
Każdego roku jury wybiera zwycięzców w pięciu kategoriach - Podróże, Żeglarstwo, Eksploracja jaskiń, Alpinizm i Wyczyn. Przyznawana jest także honorowa nagroda za całokształt osiągnięć - Super Kolos, której laureatami są m.in. Aleksander Doba, Krzysztof Baranowski i kpt. Henryk Jaskuła. Jak poinformowano na oficjalnej stronie wydarzenia, Super Kolosa za rok 2015 otrzyma kpt. Wojciech Jacobson "za całokształt dokonań i wybitny wkład w rozwój polskiego żeglarstwa".kpt. wojciech jacobson i kpt. maciej krzeptowski

Od lewej: kpt. Wojciech Jacobson i kpt. Maciej Krzeptowski , wyróżniony KOLOSEM 2003.

Kpt. Wojciech Jacobson - z wykształcenia chemik, z powołania żeglarz, pochodzi z rodziny o żeglarskich tradycjach. Począwszy od 1949 roku przepłynął ponad 260 tysięcy mil morskich, przybijając w trakcie swoich licznych rejsów do wybrzeży wszystkich kontynentów oprócz Antarktydy. Aż czterokrotnie odwiedzał Wyspę Wielkanocną, przepłynął też Cieśninę Magellana. Od 1965 roku kapitan jachtowy. Brał udział w pierwszej fazie rejsu Ludomira Mączki dookoła świata. Wspomnienia z tej podróży zawarł w książce "Marią" do Peru (1976). Z Mączką żeglował także w latach osiemdziesiątych - najpierw wzdłuż wybrzeży Ameryki Południowej, potem do Europy, a następnie z Francji do Kolumbii Brytyjskiej. W latach 1985?1988 uczestniczył w zorganizowanej przez Janusza Kurbiela próbie pierwszego przepłynięcia Przejścia Północno-Zachodniego małym jachtem z zachodu na wschód (z Pacyfiku na Atlantyk). W roku 1988, przejmując od Kurbiela prowadzenie jachtu, wspólnie z Mączką doprowadził przedsięwzięcie do końca. Dwaj żeglarze, którzy jako jedyni uczestniczyli we wszystkich fazach tej kilkuletniej wyprawy, przygotowując się do jej kolejnych etapów, blisko pół roku spędzili w wioskach Inuitów.
Kolosy.pl/Piotr Tomza, AL

Poprawiony: czwartek, 18 lutego 2016 18:59
 

HOLENDRZY CHCĄ SŁUŻYĆ DOŚWIADCZENIEM W ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

pawel brzezicki adriaan palm 1

Paweł Brzezicki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) spotkał się 17 lutego z Adriaanem Palmem, Chargé d'affaires, Szefem Działu Politycznego Ambasady Królestwa Niderlandów. Strona holenderska jest zainteresowana priorytetami nowego resortu oraz potencjalnymi obszarami współpracy polsko-holenderskiej w przyszłości.
Pierwszą omawianą kwestią był rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce. - Chcemy doprowadzić Odrę do IV klasy żeglowności. Naszym celem jest podpisanie Konwencji AGN - podkreślił Paweł Brzezicki. Strona holenderska zaznaczyła, że ich kraj korzysta z tego rodzaju transportu w znacznie większym zakresie i posiadają w tym obszarze duże doświadczenie.
Podczas spotkania Podsekretarz Stanu Paweł Brzezicki wskazał również na działania obecnego rządu w kierunku aktywizacji polskich stoczni, wspomniał również o planowanej inwestycji na Mierzei Wiślanej, która ma stać się impulsem do rozwoju Elbląga i całego regionu.
Strona holenderska przypomniała, że od stycznia bieżącego roku Prezydencję w UE pełni Królestwo Niderlandów. W tym kontekście zadeklarowano dialog z MGMiŻŚ w kwestiach, które dotyczą kompetencji resortu.
rel (MGMiŻŚ)

Poprawiony: czwartek, 18 lutego 2016 08:04
 

WYSTAWA PLENEROWA "GDYNIA MIASTO PORTOWE"

Email Drukuj PDF

abcgdynia miasto portowe otwarcieabcgdynia miasto portowe otwarcie2

W niedzielę 14 lutego uroczyście otwarta została wystawa plenerowa "Gdynia miasto portowe". Jej organizatorami są Muzeum Marynarki Wojennej, Archiwum Marynarki Wojennej, Archiwum Państwowe w Gdańsku i Stowarzyszenie Przyjaciół Archiwum Państwowego w Gdańsku ze wsparciem Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Wystawa poświęcona początkom i rozwojowi Gdyni na 18 planszach przedstawia unikatowe dokumenty i fotografie, które pochodzą ze zbiorów archiwów oraz muzeum i wpisuje się w cykl wydarzeń związanych z obchodami dziewięćdziesięciolecia miasta. Słowami: "nie byłoby Gdyni bez portu i bazy Marynarki Wojennej, ale też i odwrotnie - nie byłoby portu i bazy bez Gdyni oraz jej mieszkańców" - dyrektor MMW, Tomasz Miegoń, określił rolę wzajemnych zależności, splatających powstające miasto i jego mieszkańców z tworzącymi się 90 lat temu portami - handlowym i wojennym. To wspólnota losów trwająca nierozerwalnie do dziś.

Wystawę można oglądać do 11 września 2016 roku.
rel (Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni)

Poprawiony: środa, 17 lutego 2016 08:09
 

ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

lutyzaproszenie bractwo 02. 2016 01

Poprawiony: poniedziałek, 15 lutego 2016 18:15
 

WYJAZDOWE POSIEDZENIE SEJMOWEJ KOMISJI GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

sejmz7521648qfragment-oficjalnej-strony-sejmu

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
22 lutego 2016 (poniedziałek), godz. 10:00
posiedzenie wyjazdowe
Świetlica Urzędu Morskiego w Gdyni, ul. Bernarda Chrzanowskiego 10.
- Informacja na temat sytuacji portów i stoczni wschodniego wybrzeża (modernizacja infra- i suprastruktury) Referują: - Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, - Minister Infrastruktury i Budownictwa.
- Informacja na temat działalności spółek portfelowych MARS FIZ na Pomorzu Wschodnim - referuje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
- Informacja na temat budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - referuje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Sejm.gov.pl

Poprawiony: poniedziałek, 15 lutego 2016 15:16
 

NOWE JEDNOSTKI ZARZĄDU MORSKIEGO PORTU W GDAŃSKU

Email Drukuj PDF

portowiec technomarine 20160203 piosta 3034 edportowiec technomarine 20160203 piosta 3049 edx

W gdańskim porcie pojawiły się kilka tygodni temu dwie nowe łodzie zakupione w ramach programu "Wymiany taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jedna to łódź hydrograficzno-inspekcyjna, druga - ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania. O łódź hydrograficzną, podobną do "gdańskiej", wzbogacił się także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W grudniu 2015 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło dwie umowy o dofinansowanie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA. Podpisy pod umowami dla projektów: "Inwestycje wpływające na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" oraz "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku" złożyli: po stronie Beneficjenta - Dorota Raben i Jerzy Melaniuk, a ze strony CUPT - Paweł Szaciłło.
Wartość całkowita "Inwestycji wpływających na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" wyniosła ponad 4,9 mln zł, z czego dofinansowanie UE (na które składają się fundusze z państw członkowskich, w tym Polski) stanowi ponad 4 mln zł.
Przedsięwzięcie zrealizowane w 2015 r. miało na celu poprawę bezpieczeństwa Portu poprzez modernizację statku pożarniczego Strażak 6 oraz wyposażenie nowotworzonego Ośrodka Ratownictwa ZMP Gdańsk SA w środki łączności i sprzęt komputerowy.
Bezpośrednim, głównym rezultatem projektu będzie skrócenie czasu dotarcia jednostki do najdalszego miejsca odpowiedzialności w granicach administracyjnych portu Gdańsk.
Drugim realizowanym ostatnio programem inwestycyjnym była "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jego wartość całkowita wyniosła ponad 9,85 mln zł, w tym 3,2 mln zł dofinansowania UE, które pochodzi ze składek państw - członków UE, w tym z Polski.
W ramach inwestycji zostały zakupione dwie jednostki pływające: motorówka hydrograficzno-inspekcyjna oraz ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania.
Do funkcji i zadań, które mają być realizowane przez nowe specjalistyczne jednostki pływające Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, wraz z wyposażeniem hydrograficznym i do badań środowiskowych należą przede wszystkim:
- wykonywanie sondaży dna akwenów portowych,
- wykonywanie badań jakości pionowych ścianek szczelnych nabrzeży portowych,
- lokalizacja przeszkód podwodnych,
- wykrywanie zagrożeń środowiska wodnego - obiektów mechanicznych, zagrożeń fizykochemicznych,
- monitoring ogólnodostępnych nabrzeży, w tym linii cumowniczo-odbojowych,
- udział w ograniczaniu, neutralizacji lub likwidacji skutków takich zdarzeń niebezpiecznych dla środowiska, jak np. rozlewy olejowe na akwenach portowych.
Oba projekty otrzymały dofinansowanie z działania 7.2. Rozwój transportu morskiego Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Większa, z dwóch zakupionych przez zarząd portu w Gdańsku, łódź hydrograficzna Portowiec ma konstrukcję stalową. Mniejsza, ale szybsza, interwencyjna łódź - Piorun - to jednostka laminatowa (ze wzmacnianego włóknem szklanym tworzywa sztucznego).
Obie zostaną po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowane podczas uroczystości chrztu i wprowadzenia do eksploatacji w I połowie marca.

Poprawiony: niedziela, 14 lutego 2016 18:11 Więcej…
 

96. ROCZNICA ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM - RELACJA

Email Drukuj PDF

zaslubinyb52c8b2119c9922e9d8bef9af16e8749

W dniu 10 lutego 2016 roku w Pucku obchodziliśmy 96 Rocznicę Zaślubin Polski z Morzem. Organizatorem uroczystości była Liga Morska i Rzeczna oraz Burmistrz Miasta Pucka. Na zaproszenie Prezesa Ligi Morskiej i Rzecznej oraz Burmistrza Miasta Pucka uroczystości zaszczycił swoją obecnością Pan Andrzej Duda - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.
Uroczystości rozpoczęły się na Rynku przed Ratuszem Miejskim. W Farze pod wezwaniem św. Piotra i Pawła arcybiskup Leszek Sławoj Głódź w towarzystwie kapelana Ligi Morskiej i Rzecznej księdza kanonika Waldemara Krzywińskiego oraz księży z Diecezji Gdańskiej odprawił uroczystą Mszę Świętą. Po Mszy Świętej w porcie odbyła się dalsza część uroczystości.
Wysłuchaliśmy wystąpienia Prezydenta RP, w którym przypomniał o roli Morza Bałtyckiego dla Rzeczypospolitej Polskiej, o obowiązku Władz oraz całego społeczeństwa Naszej Ojczyzny w zakresie wykorzystania Morza Bałtyckiego dla dalszego rozwoju Ojczyzny przez rozbudowę przemysłu stoczniowego, infrastruktury portowej, floty handlowej, rybołówstwa oraz marynarki wojennej. Poinformował o szerokich planach rozwoju żeglugi śródlądowej i gospodarki wodnej.
Decyzją Prezesa Ligi Morskiej i Rzecznej, na wniosek Kapituły Odznaczeń Ligi Morskiej i Rzecznej, Pan Andrzej Duda, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej odznaczony został najwyższym odznaczeniem Ligi Morskiej i Rzecznej, Pierścieniem Hallera.
Pierścień wręczył Prezes Ligi Morskiej i Rzecznej, Andrzej Królikowski w towarzystwie wiceprezesów Zarządu Głównego Ligi Morskiej i Rzecznej, Elżbiety Marszałek, Wacława L. Kowalskiego, kmdr por Marka Podjasa, kontradmirała Czesława Dyrcza, Przewodniczącego Kapituły Odznaczeń oraz Burmistrza Miasta Puck, Pani Hanny Pruchniewskiej.
W dalszej części uroczystości odbyło się składanie wiązanek kwiatów przed pomnikiem gen. Józefa Hallera oraz tablicą pamiątkową poświęconą Zaślubinom Polski z Morzem Bałtyckim.
W tegorocznych uroczystościach udział wzięła rekordowa liczba organizacji społecznych, instytucji związanych z morzem oraz żeglugą śródlądową, reprezentacje hufców harcerskich i oczywiście delegacje Ligi Morskiej i Rzecznej z całego kraju.
Klub "Bractwo Wiślane" reprezentował Andrzej Frelek, Honorowy Członek Ligi Morskiej i Rzecznej oraz Wacław L. Kowalski, Prezes Zarządu.

Kronika zdjęciowa

puckimg 1164-300x200puckimg 1171-300x200puckimg 1408-300x200

puckimg 1416-300x200puckimg 1527-300x200puckimg 1567-300x200

Poprawiony: niedziela, 14 lutego 2016 11:24 Więcej…
 

SĄ KONCEPCJE UNIWERSALNYCH STATKÓW WIŚLANYCH

Email Drukuj PDF

Na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej tworzone są nowatorskie koncepcje statków o różnym przeznaczeniu. Wśród nich są statki rzeczne, będące konstrukcjami innowacyjnymi, jak śródlądowy wycieczkowiec o napędzie motorowo-elektrycznym czy uniwersalne, ekologiczne statki modułowe.

uniwersalne56659665967da osize969x565q71h1cae01 1

Moduł rzecznego statku członowego, zaprojektowanego na Politechnice Gdańskiej

Zbudowanie statków członowych, będących barkami pchanymi, ujęto w opracowanym na gdańskiej uczelni projekcie "Nowa generacja przyjaznych środowiskowo statków śródlądowych i przybrzeżnych dla polskiego systemu dróg wodnych relacji Wschód-Zachód". Ten międzyuczelniany projekt, zrealizowany w ramach europejskiego programu Eureka, stanowił element szerszego opracowania. Obejmował on również uwarunkowanie środowiskowe czy lokalizację przystani i portów rzecznych, na odcinku międzynarodowej drogi wodnej E 70 Berlin - Królewiec (Kaliningrad).

- Opracowaliśmy dokumentacje studialne czterech członowych statków rzecznych - powiedział prof. dr hab. inż. Kozak WOiO PG. - Są to kontenerowiec, masowiec, wycieczkowiec i pływające sanatorium. Każdy z tych statków jest przystosowany do pływania po Wiśle i pozostałych drogach wodnych, ale pod warunkiem, że osiągną one przynajmniej parametry żeglowności klasy międzynarodowej. Na razie trudno wymagać od armatorów, aby inwestowali oni w statki, które nie będą mogły swobodnie pływać po Wiśle i innych naszych szlakach wodnych. Zaprojektowane przez nas statki, będące rodzajem barek, mają długość 55 metrów i zanurzenie - do 1,2 metra. Mają być one pchane przez pchacze, co stanowi efektywny napęd hydrodynamiczny, bo śruba napędowa znajduje się z tyłu zestawu. Barki byłyby sprzężane z pchaczami, a także między sobą, tworząc zestawy. Urządzenia sprzęgające, umieszczone na dziobach pchaczy i rufach barek, stanowią nasz patent.

Poprawiony: czwartek, 11 lutego 2016 18:06 Więcej…
 

REJS ORP ISKRA DOOKOŁA ŚWIATA 20 LAT PÓŹNIEJ

Email Drukuj PDF

iskraimageiskraorp isrka 1iskrazaoga po opyniciu przyldka horn orpiskrajpg

W czwartek, 11 lutego w Auli Akademii Marynarki Wojennej (wejście od ul. Grudzińskiego) odbędzie się seminarium pt.: "Rejs ORP Iskra dookoła świata we wspomnieniach jego uczestników - 20 lat później". ORP Iskra powrócił z rejsu w dniu 10 lutego 1996 roku po 300 dniach żeglugi i przebytych 37 740 mil morskich. Na jego pokładzie było 58 osób załogi, w tym 34 podchorążych, 18 osób załogi stałej, 5 wykładowców i lekarz. Seminarium rozpocznie się o godz. 10, a jego organizatorami są właśnie uczestnicy rejsu.
Powrót ORP Iskra z rejsu dookoła świata związany był z 70 urodzinami Gdyni w dniu 10 lutego 1996 roku. Dziś od tamtych wydarzeń mija równo 20 lat. Ówcześni podchorążowie to już poważni oficerowie, a niektórzy już nawet rozstali się z mundurem. Niewiele osób zostało również w służbie z załogi stałej i wykładowców. Tu warto zaznaczyć, iż wśród załogi jako wykładowcy płynęły dwie Panie, które nadal prowadzą zajęcia w Akademii Marynarki Wojennej.
Seminarium to będzie doskonałą okazją, aby wspomnieć rejs i przeżycia, które spotkały wtedy załogę, ale teraz już z innej perspektywy - 20 lat później. A działo się sporo od chrztu morskiego na równiku, przez prace przy żaglach, potężne sztormy, opłynięcie Hornu, Wigilię i Nowy Rok na morzu po wizyty w egzotycznych portach. Podczas spotkania przewidziane są nie tylko wystąpienia uczestników, ale również prezentacja wystawy fotograficznej, projekcja filmu, przekazanie pamiątek z rejsu do Muzeum Marynarki Wojennej oraz występ Chóru AMW z koncertem szant.
Rejs ORP Iskra dookoła świata to jedyny taki rejs w historii Marynarki Wojennej RP. Okręt z Gdyni wyszedł 18.04.1995 roku, a powrócił 10.02.1996 roku. W tym czasie przebył 37 740 Mm, z czego na żaglach prawie 23 100 Mm. Rejs trwał 300 dni, w tym na morzu załoga spędziła 251 dni i 2 godziny.
rel (Akademia Marynarki Wojennej)

Poprawiony: środa, 10 lutego 2016 18:55