"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



STOPIEŃ PÓŁNOCNY NA WARSZAWSKIEJ WIŚLE JEST NIEZBĘDNY

Email Drukuj PDF

stopien-

Apel Porozumienia Bezpieczne Rzeki
w sprawie stopnia północnego
na Wiśle Warszawskiej

Wizytówką większości nadrzecznych stolic są nie tylko brzegi rzek, ale i turystyczna żegluga na nich. W Warszawie głównym problemem jest sama rzeka, w której poziom wody waha się od ponad 7 metrów do mniej niż 50 centymetrów (a ostatnio jeszcze mniej). Nałożyły się tu na siebie globalne zmiany klimatyczne, wieloletnie zaniedbanie w Polsce retencji i żeglowności rzek oraz specyficzna w Warszawie erozja denna, która rzekę pogłębiła już do "gołego kamienia".

Problem dotyczy nie tylko wodnej turystyki i rekreacji lecz i przyrody, którą nie tylko człowiek niszczy. Środowisko degradują także naprzemienne sekwencje powodzi i suszy, lokalne podtopienia w wyniku ulewnych deszczy i zarastające starorzecza. Istotną jest też kwestia zaopatrzenia mieszkańców stolicy w wodę: nie tylko tę pitną lecz i technologiczną - niezbędną elektrociepłowniom Siekierki i Żerań oraz innym zakładom pracy.

Nie pomoże dalsze pogłębianie dna rzeki ani tylko odbudowa ostróg na obszarze "gorsetu warszawskiego", między którymi las łęgowy zarósł dawne plaże, kąpieliska i przystanie. Potrzebna jest poważniejsza inwestycja. Dziesiątki lat mają kolejne projekty podpiętrzenia wody na warszawskiej Wiśle - co najmniej stopniem południowym (tam, gdzie dziś Most Siekierkowski) i północnym - czasem lokowanym na wysokości Żoliborza, czasem niżej, w okolicach Jabłonnej, Zakroczymia.

Poprawiony: sobota, 12 stycznia 2019 16:39 Więcej…
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

conrad1Warto przeczytać, nie tylko ze względu na osobę bohatera, ale także dlatego, że Maya Jasanoff to jedna z najlepiej zapowiadających się historyczek młodego pokolenia.

Tytuł: Joseph Conrad i narodziny globalnego świata
Autorka: Maya Jasanoff
Wydawnictwo Poznańskie

Poprawiony: piątek, 11 stycznia 2019 15:45
 

VADEMECUM cz. 6

Email Drukuj PDF

ŁODZIE WIELOKADŁUBOWE
Na wodzie oprócz najbardziej popularnych "jednokadłubowców" spotkać można też łodzie wielokadłubowe, zarówno żaglowe jak motorowe:
1. KATAMARAN- składa się z dwóch połączonych ze sobą kadłubów,
2. TRIMARAN- jacht posiadający trzy kadłuby.

PRZYKŁADOWE KATAMARANY.

katmotkatmotaaaaaa

katzaglkatzaglsss

PRZYKŁADOWE TRIMARANY

trimzagltrimzaglaaaaaaaa

Poprawiony: wtorek, 08 stycznia 2019 16:10
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

przew

Czym był "Szlak Orlich Gniazd", w którym ze znanych polskich filmów wystąpiła Wisła, i jak posługiwać się jej "kilometrażem"? Tego dowiemy się z "Warszawskiego przewodnika wiślanego". Dariusz Bartoszewicz zachęca w nim, by poznać i zakochać się w "królowej polskich rzek".
"Nie kochać jej to grzech. Jest piękna i tajemnicza. Bywa nieobliczalna. Potrafi ostro zalać (...) Kusi. Bez niej nie ma Warszawy, jej dwóch tak odmiennych twarzy" - pisze Dariusz Bartoszewicz w "Warszawskim przewodniku wiślanym". Przez wiele lat jako stołeczny dziennikarz opisywał sytuację "królowej polskich rzek" i zmiany, jakie ją dotknęły.

maly rok ligi

Poprawiony: poniedziałek, 07 stycznia 2019 15:49
 

POWSTAJE CENTRUM INFORMACJI I PROMOCJI ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH

Email Drukuj PDF

centrum

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego we współpracy z Miastem Bydgoszczą przygotowują się do utworzenia pilotażowego Centrum Informacji i Promocji Śródlądowych Dróg Wodnych. Będzie to pierwsza tego typu instytucja w Polsce, której głównym zadaniem, jak sama nazwa wskazuje, będzie promocja śródlądowego transportu wodnego.
Centrum powstanie przy udziale projektu EMMA realizowanego w ramach unijnego programu Interreg. W ramach tego projektu Województwo Kujawsko-Pomorskie wraz z Miastem Bydgoszczą opracowuje studium dla ewentualnej lokalizacji rzecznego portu przeładunkowego na obszarze pomiędzy Bydgoszczą a Solcem Kujawskim.

Centrum Informacji i Promocji Śródlądowych Dróg Wodnych mieścić będzie się w budynku UKW przy Placu Kościeleckich. Pomieszczenie przeznaczone pod tę inicjatywę, przejdzie wkrótce remont.

portkujaw

maly rok ligi

Poprawiony: niedziela, 06 stycznia 2019 17:27
 

Z GŁĘBOKIM ŻALEM I SMUTKIEM ŻEGNAMY PANIĄ EWĘ SKUPIŃSKĄ

Email Drukuj PDF

anekrologggggggggggggggggggg

 

URZĄD MORSKI W GDYNI URUCHOMIŁ PRZETARG

Email Drukuj PDF

umorski

Urząd Morski w Gdyni uruchomił przetarg na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - Część I"
2 STYCZNIA 2019 ADMIN AKTUALNOŚCI
Aktualizacja:Uprzejmie informujemy, iż dokumentacja przetargowa została opublikowana na stronie "Platforma e-Usług"https://portal.smartpzp.pl/umgdy.gov.pl/public/postepowanie?postepowanie=469565
W dniu 31 grudnia 2018 roku ogłoszenie o zamówieniu na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - Część I" zostało przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Tymczasowy numer referencyjny ogłoszenia to: 18-594367-001. Publikacja ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (na stronie TED) nastąpi do 5 dni od dnia przesłania ogłoszenia. Tego samego dnia ogłoszenie ukaże się również na stronie Urzędu, w zakładce ZAMÓWIENIA PUBLICZNE POWYŻEJ 30 TYŚ. EURO . Przewidywany termin otwarcia ofert złożonych w ramach przetargu to marzec 2019 roku.
Urząd Morski w Gdyni jest w trakcie uzyskiwania kolejnych pozwoleń dla inwestycji. Przetarg, pomimo iż ogłoszony wcześniej, rozstrzygnięty zostanie dopiero po uzyskaniu wszystkich niezbędnych do realizacji inwestycji pozwoleń. Projekt planujemy ogłosić w 3 przetargach: pierwszy,który zgłoszono do publikacji 31.12.2018 r. - na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz ze śluzą i portem zewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg polegające na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych; i na końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym - w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy przewidujemy, iż nastąpi to za półtora do dwóch lat.
maly rok ligi
Poprawiony: czwartek, 03 stycznia 2019 15:32
 

VADEMECUM cz. 5

Email Drukuj PDF

ZE WZGLĘDU NA KONSTRUKCJĘ KADŁUBA JACHTY ŻAGLOWE DZIELĄ SIĘ NA:

1. mieczowe

2. mieczowo-balastowe

3. balastowe.

Balast jest to obciążenie kadłuba przymocowane do dna łodzi.balast

Na tym etapie nauki interesują nas jachty mieczowe, najczęściej spotykane na śródlądziu.

MIECZ to ruchoma płetwa wysuwana z dna kadłuba poprzez skrzynkę mieczową.

Poprawiony: czwartek, 03 stycznia 2019 14:57 Więcej…
 

MAZURY ZMIENIĄ SIĘ OD STRONY WODY

Email Drukuj PDF

W najbliższych kilku latach Mazury zmienią się od strony wody: zostanie wyremontowana stara śluza Guzianka i zbudowana nowa śluza Guzianka II, wyremontowane będą kanały na szlaku od Mikołajek do Giżycka, zmienią się też nadbrzeża kilku miast.
Najszybciej zmiany te będzie można zobaczyć w Mikołajkach, gdzie już zbudowano nową kładkę dla pieszych nad przesmykiem łączącym jeziora Mikołajskie i Tałty, a od kilku tygodni jest przebudowywane nadbrzeże jeziora Mikołajskiego. Prace rozpoczęły się na wysokości amfiteatru i będą się przesuwały w stronę wioski żeglarskiej (legendarna tawerna zostanie nietknięta), a potem, od wioski w stronę Śniardw. W sumie nad brzegiem jeziora Mikołajskiego ma powstać ponad kilometr promenady. Ma przybyć więcej miejsc do cumowania łodzi, mają być ławki i zacienione miejsca do odpoczynku, a także estetyczne kramy. Na końcu nowej promenady ma być mała plaża.

aguzianka-ŚLUZA GUZIANKA

amikoajki-port-PORT MIKOŁAJKI

Poprawiony: środa, 02 stycznia 2019 18:55 Więcej…
 

ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

azazazazprosz01

maly rok ligi