"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



Pozyskanie bursztynu z przekopu Mierzei Wiślanej jest nieopłacalne

Email Drukuj PDF

bursztyn

Pixabay
Źródło: PAP
Analizy wykazały, że pozyskanie bursztynu z terenu przekopu Mierzei Wiślanej jest ekonomicznie nieopłacalne - napisał w odpowiedzi na poselską interpelację wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

"Wykonane analizy opłacalności wydobycia bursztynu w rejonie planowanej inwestycji wykazały, że pozyskanie bursztynu jest ekonomicznie nieopłacalne, tzn. koszt wydobycia kopaliny ze złoża byłby wyższy niż rzeczywista wartość wydobytego bursztynu" - czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Podpisany pod odpowiedzią na interpelację wiceminister Gróbarczyk wskazuje, że inwestor, tj. Urząd Morski w Gdyni, po rozważeniu opłacalności wydobycia bursztynu, podjął decyzję o rezygnacji z wykonywania jakichkolwiek prac związanych z wydobyciem bursztynu w ramach realizowanego kontraktu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

"Już sam koszt pozyskania koncesji (na podstawie dokonanych oszacowań) kształtowałby się na poziomie 214,4 tys. zł netto, a koszt pozyskania odsiewek (w ramach realizacji prac wg zamiennej dokumentacji projektowej) to około 54,4 tys. zł netto. Koszt zamiennych rozwiązań projektowych (koszty odseparowania bursztynu od odsiewek wg zmienionych założeń plus koszty dodatkowej ochrony, monitoringu, transportu) to około 130 tys. zł netto" - czytamy.

W odpowiedzi na interpelację wskazano, że prace prowadzone na terenie Mierzei Wiślanej nie są związane z eksploatacją złoża bursztynu, a z robotami budowlanymi, których celem jest realizacja inwestycji, tj. budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, nie zaś gospodarcze wydobycie i eksploatacja złóż kopaliny, w tym złóż bursztynu.

Wyjaśniono, że "w trakcie realizacji przedsięwzięcia zaakceptowano rozwiązanie równoważne wykonania śluzy w oparciu o stalowe ścianki szczelne i zmianę konstrukcji płyty, z ciężkiej grawitacyjnej na kombinowaną zakotwioną palami CFA pod osłoną przesłony wykonanej w technologii jet-grouting".

Dodano, że rozwiązanie to znacznie ogranicza niezbędną do wykonania ilość robót ziemnych i w związku z tą technologią, realizowane roboty ziemne nie dochodzą do poziomu złoża, a dotychczasowe wydobycie bursztynu jest niewielkie i nastąpiło przy okazji prowadzenia prac.

Jak wcześniej informowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska w związku z obecnie realizowanymi robotami budowlanymi związanymi z przekopem Mierzei Wiślanej wydobyto około 17 kg bursztynu.

Poprawiony: sobota, 24 kwietnia 2021 16:01
 

Wolontariat w zakresie ochrony wydm i lasów nadmorskich

Email Drukuj PDF

wydmy

fot. mat.prasowe
Urząd Morski w Gdyni poszukuje WOLONTARIUSZY do współpracy w zakresie edukowania społeczeństwa w zakresie ochrony wydm i lasów nadmorskich.
Poszukiwane są osoby :
- kochające polskie morze i jego wybrzeże
- odpowiedzialne
- komunikatywne
- energiczne
- dysponujące wolnym czasem
- pełnoletnie
Czas trwania wolontariatu: 1 czerwca - 31 sierpnia 2021 roku
Miejsce: Pas techniczny (plaża, wydmy, las) od Karwi do Łeby i od Rowów do Ustki (mapka poniżej)
Cel wolontariatu: zwiększenie świadomości społeczeństwa w zakresie ochrony wydm i lasów nadmorskich, poprzez informowanie i propagowanie właściwego zachowania w obszarze nadmorskim i pasie technicznym podległym Urzędowi Morskiemu w Gdyni.
Czas pracy w obszarze pasa technicznego w grupach dwuosobowych:
- w okresie 1-30.06 weekendy (sobota -niedziela), w godz. 10.00-18.0
- w okresie 1.07-31.08 codziennie, w godz. 10.00-18.00
Zadania do wykonania po odbyciu szkolenia:
- informowanie turystów o potrzebie ochrony wydm nadmorskich, roli jaką spełniają wydmy i lasy nadmorskie w procesie ochrony brzegów
- zwracanie uwagi na niewłaściwe zachowania (zaśmiecanie, przechodzenie poza wyznaczonymi wejściami, palenie ognisk, niszczenie roślinności wydmowej i elementów zabudowy biotechnicznej wydm - płotki, zatrawienia, wykładania chrustem)
- informowanie bezpośrednio nadzorującego pracownika (nadzorca OOW) o zauważonych zagrożeniach i problemach
Co można zyskać:
- wiedzę na temat ochrony wydm i lasów nadmorskich oraz ochrony brzegów morskich
- poznać najpiękniejsze odcinki polskiego wybrzeża "od zaplecza"
- zebrać doświadczenie w zakresie komunikacji z szerokim gronem użytkowników plaż i pasa nadbrzeżnego
- poznać specyfikę pracy służb ochrony wybrzeża
- opaleniznę i kondycję, ponieważ Twoja praca będzie wymagać ruchu i przebywania na świeżym powietrzu.
- od tej pory na plażę, wydmy i las nadmorski będziesz patrzył inaczej i widział więcej
- po zakończeniu wystawiane jest zaświadczenie o wolontariacie.

Zgłoszenia należy przesłać na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. , kontakt telefoniczny: 58 676 81 61; 603 706 037
O przyjęciu do grona wolontariuszy decyduje kolejność zgłoszeń.
Zgłoszenia przyjmowane są do dnia: 21.05.2021 r.

Poprawiony: czwartek, 22 kwietnia 2021 15:38
 

40. ROCZNICA ODRODZONEJ LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ

Email Drukuj PDF

Po dwudziestu ośmiu latach niebytu, 22 kwietnia 1981 roku w Wydziale Spraw Wewnętrznych Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku zarejestrowano stowarzyszenie pod nazwą "Liga Morska" z terenem działania na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Siedzibą władz naczelnych został Gdańsk. Głównym inicjatorem odrodzenia stowarzyszenia był dr Przemysław Smolarek dyrektor Centralnego Muzeum Morskiego wielki miłośnik morza. Skupił wokół siebie najbardziej znanych marynistów, przedstawicieli gospodarki morskiej, marynarki wojennej i floty handlowej. Zaczęto tworzyć od podstaw struktury Ligi w całym kraju. Rozpoczął się nowy etap w historii stowarzyszenia.

40lat

Dla upamiętnienia 40. rocznicy odrodzenia Ligi Morskiej i Rzecznej Poczta Polska wydała okolicznościową kartę pocztową oraz datownik. Będą one stosowane w Urzędzie Pocztowym Gdańsk 50 ul. Długa 23/28, oraz w sklepie filatelistycznym przy ulicy Straganiarskiej 28/30 od dnia 22 kwietnia 2021. Na odwrotnej stronie kartki umieszczono historyczne już zdjęcie uczestników I Walnego Zjazdu Delegatów Ligi Morskiej, który odbył się w dniach 24-25 października 1981 r. Zdjęcie otrzymano dzięki uprzejmości kmdr. Józefa Wąsiewskiego. Autorem projektów są Marek Padjas i Dariusz Janowski.

Poprawiony: czwartek, 22 kwietnia 2021 11:42
 

Przed czterdziestu laty 22 kwietnia odrodziła się Liga Morska i Rzeczna.

Email Drukuj PDF

rocznica

Dzięki staraniom ruchu "Solidarność" udało się odtworzyć stowarzyszenie Liga Morska. W 1981 roku podczas II Kongresu Kultury Morskiej w Gdyni odbył się pierwszy, po blisko 30 latach przerwy, Walny Zjazd Delegatów. Tam podjęta została uchwała o reaktywowaniu Ligi Morskiej. Nowy zarząd z dr Przemysław Smolarkiem na czele zaczął odbudowywać struktury stowarzyszenia, które przed likwidacją liczyło ponad pół miliona członków. W 1999 roku została też przywrócona nazwa stowarzyszenia Liga Morska i Rzeczna.

Poprawiony: czwartek, 22 kwietnia 2021 11:38
 

30. JUBILEUSZOWY ZLOT JUNGÓW W KOŁOBRZEGU

Email Drukuj PDF

-zlot-jungow-logo-1

Stan zagrożenia epidemicznego, który od ponad roku opanował większość świata nie spowodował, że nasza aktywność uległa zwolnieniu. Ta sytuacje nie może być przeszkodą aby zaplanowane działania nie mogły się odbyć. Poniżej znajdziecie materiały, które pozwolą nam wszystkim na przeprowadzenie tej flagowej imprezy Ligi Morskiej i Rzecznej.
Zapraszamy do działania
Zarząd Oddziału Ligi Morskiej i Rzecznej w Kołobrzegu

Zgoda rodzica XXX ZLOT JUNGÓW

XXX ZLOT JUNGÓW covid (1)

Regulamin XXX Zlotu Jungów

opis konkurencji indywidualnych

Poprawiony: wtorek, 20 kwietnia 2021 15:37
 

We wtorek umowa na drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej

Email Drukuj PDF

anowyprzekop

fot. przekopmierzei.pl
Umowa na realizację drugiego etapu przekopu Mierzei Wiślanej zostanie podpisana w najbliższy wtorek - zapowiedział w niedzielę na antenie Programu Pierwszego Polskiego Radia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dodał, że jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na trzeci, ostatni, etap tej inwestycji.
- We wtorek podpisujemy umowę na drugi etap inwestycji (przekopu Mierzei Wiślanej), który pozwoli w przeciągu dwóch lat przebudować tor wodny na rzece Elbląg na odcinku około 10 km. Dzięki tej umowie powstanie też most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo - powiedział minister Adamczyk.
- W tym roku ogłosimy jeszcze trzeci przetarg, na ostatni etap inwestycji. Będą to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg do 5 metrów głębokości i scalenie całej inwestycji - dodał
Minister przypomniał, że zgodnie z harmonogramem za dwa lata na Zalew Wiślany i do Elbląga będą mogły wpływać statki o głębokości zanurzenia do 4,5 metra, szerokości do 20 metrów i o długości do 100 metrów.
Podkreślił, że przekop Mierzei Wiślanej będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu.
Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 r. Budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. Ma zakończyć się w połowie 2022 roku. Generalnym wykonawcą jest polsko - belgijskie konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
Całość inwestycji składa się z trzech części. Etap I, który jest aktualnie realizowany, obejmuje budowę Portu Osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.
Etap II obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.
Etap III, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Źródło:
PAP

Poprawiony: poniedziałek, 19 kwietnia 2021 15:38
 

37 rocznica otwarcia Muzeum Wisły w Tczewie

Email Drukuj PDF

muzeum wisly.jpg

fot. mat.prasowe NMM

37 lat temu, 13 kwietnia 1984 r. otwarty został tczewski oddział naszego muzeum - Muzeum Wisły. Zainaugurowano wówczas pierwszą z wystaw stałych w oddziale, zatytułowaną "Dzieje żeglugi wiślanej". Drugą, noszącą tytuł "Łodzie ludowe dorzecza Wisły" otwarto 8 października 1984 r.
Był to wyjątkowy dzień zarówno w historii miasta, jak i ówczesnego Centralnego Muzeum Morskiego. Muzeum Wisły było pierwszą i jedyną wówczas placówką poświęconą "królowej rzek" w Polsce, czym władze Tczewa niejednokrotnie się szczyciły. To dzięki ich wsparciu i życzliwości możliwe było ulokowanie muzeum w grodzie Sambora. Wielkimi orędownikami idei byli: Zygmunt Kułakowski - Prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Tczewskiej i Czesław Glinkowski - Prezydent Tczewa.

otwarcie-muzeum-wisly-03

otwarcie-muzeum-wisly-05

Fotografie dokumentujące uroczystość otwarcia Muzeum Wisły wykonała Ewa Meksiak - wieloletnia fotografka CMM.
Źródło:gospodarka morska.pl

Poprawiony: sobota, 17 kwietnia 2021 16:13
 

Przegląd filmów morskich w Gdyni

Email Drukuj PDF

festiwalfilmow

fot. Gospodarka Morska
Zbliża się kolejna edycja "Mini Przeglądu Filmów Morskich" przygotowana w ramach projektu Legenda Morska Gdyni. W programie festiwalu znajdą się zarówno filmy pełnometrażowe, jak i krótkie reportaże. Wydarzenie odbędzie się online 30 kwietnia.
Spotkanie z filmem morskim to wyjątkowa okazja do uruchomienia gdyńskiej machiny czasu, w tym przywołania wspomnień o transatlantykach, niezłomnych sternikach - kapitanach, czy o legendarnych rejsach.
W 10. edycji "Mini Przeglądu Filmów Morskich" zobaczymy między innymi obraz gdyńskiego twórcy Kryspina Pluty z 2019 roku pt. "Kapitan". Film jest poświęcony 80-letniemu, legendarnemu kapitanowi Krzysztofowi Baranowskiemu, który wciąż planuje nowe wyzwania żeglarskie. To dzieło to także pretekst do przypomnienia historii Baranowskiego - wybitnego żeglarza, który dwa razy samotnie opłynął świat.
Drugą pozycją przeglądu jest "Konstruktor Żaglowców". To z kolei 14 minutowy reportaż z 1980 roku o konstruktorze największych polskich żaglowców -Zygmuncie Choreniu. Film pokazuje Chorenia i jego zespół konstruktorów podczas powstawania żaglowca "Pogoria".
Ostatnia pozycją przeglądu będzie kilkudziesięciominutowy montaż autorskich impresji filmowych, nakręconych przez kapitana ż. w. Jerzego Pszennego. Materiał powstał na transatlantyku "TSS Stefan Batory".
O pasji filmowej kapitana Pszennego opowie jego syn Andrzej - w rozmowie z przyjacielem ze szkolnej ławki Arkadiuszem Brzęczkiem. Ważnym wątkiem dialogu będą również osobiste wspomnienia ze wspólnych rejsów z ojcem oraz historie związane z legendarnym transatlantykiem.
"Mini Przegląd Filmów Morskich" odbędzie się w formie online 30 kwietnia o godz. 17:00. Wprowadzeniem oraz zapowiedziami filmów zajmie się Aleksander Kuba Gosk.
Źródło: gospodarka morska.pl

Poprawiony: sobota, 17 kwietnia 2021 15:58
 

Planowane działania przeciwpowodziowe w południowej części regionu środkowej Wisły

Email Drukuj PDF

ppowodziowe

fot. Stoppowodzi
Rozbudowa lewego wału przeciwpowodziowego Wisły w Janowcu w i budowa zbiornika małej retencji Bzin w zlewni Kamiennej - to jedne z głównych działań przeciwpowodziowych planowanych do realizacji w południowej części regionu wodnego środkowej Wisły i zlewni Pilicy.
Z mediów.

Poprawiony: sobota, 17 kwietnia 2021 15:51
 

Studia wykonalności dla Wisły i Odry gotowe

Email Drukuj PDF

studia wisly

Studia wykonalności dla wiślańskiej i odrzańskiej dróg wodnych są już gotowe - poinformował posłów we wtorek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Informacja na temat stanu prac nad programami rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce była jednym z tematów posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi.

"Właśnie zostały ukończone dwa niezwykle ważne studia wykonalności, a więc Wiślańska Droga Wodna i Odrzańska Droga Wodna, które w stu procentach gwarantują wykonalność tych inwestycji" - powiedział Gróbarczyk. Jak dodał, "będą one stanowiły podstawę inwestycją w ramach rozpoczynających się inwestycji".

"W skład tych inwestycji wchodzi ostatnio ogłoszony przez nas przetarg na projekt budowy stopnia wodnego w Siarzewie, jak również stopnie wodne w Malczycach, Lubiążu i Ścinawie" - kontynuował Gróbarczyk.

Inwestycje wymagają jeszcze opracowania raportów oddziaływania na środowisko.

Wiceminister powiedział, że niestety w świetle unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transportu program odbudowy dróg śródlądowych nie zawiera "aspektu ekologicznego". Jak dodał, "będziemy musieli poczekać na inne czasy, kiedy Komisja Europejska jednak zdecyduje, że śródlądowe drogi wodne są ekologiczne i wtedy będziemy mogli uzyskać na takim etapie dofinansowanie".

Jak zastrzegł, "niemniej jednak w ramach rewizji TEN-T (transeuropejska sieć transportowa - PAP) jesteśmy gotowi już do złożenia wniosku o wpisanie dróg: E30 (droga wodna łącząca Bałtyk z Dunajem w Bratysławie), E40 (łącząca Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym) oraz E 70 (łącząca Antwerpię w Belgii z litewską Kłajpedą) do bazowej struktury dróg śródlądowych UE i uzyskania dofinansowania w rozpoczynającej się perspektywie finansowej".
Źródło: PortalMorski.pl

Poprawiony: czwartek, 15 kwietnia 2021 16:07