"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



PREZYDENT PODPISAŁ USTAWĘ

Email Drukuj PDF

minlog2016-06-30-071445.419367logomgm

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Celem ustawy jest usprawnienie przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Zasady realizacji

Ustawa określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji, w tym m.in.:
- postępowanie poprzedzające wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej,
- tryb i organ właściwy do wydania tej decyzji,
- niezbędne elementy takiej decyzji i dalszą procedurę odwoławczą,
- skutki wydanej decyzji w odniesieniu do innych organów administracji publicznej czy też państwowych jednostek organizacyjnych, a także podmiotów prawa cywilnego dysponujących prawami do nieruchomości, które zostaną objęte decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej.

Swobodna żegluga i bezpieczeństwo

Inwestycja umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego. Budowa kanału będzie realizowana przede wszystkim ze względu na interes publiczny, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa państwa.

Ustawa wprowadza ułatwienia i szczególne rozwiązania prawne, których celem jest skrócenie rzeczywistego czasu trwania postępowań administracyjnych, które muszą zostać przeprowadzone przed przystąpieniem do budowy nowej drogi wodnej.
Dokument wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Poprawiony: wtorek, 04 kwietnia 2017 18:35
 

PREZYDENT PODPISAŁ NOWELIZACJĘ USTAWY

Email Drukuj PDF

minlog2016-06-30-071445.419367logomgm

Andrzej Duda, prezydent RP podpisał nowelizację ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw.

Ustawa wprowadza zmiany, które umożliwią właściwe egzekwowanie przepisów unijnych dotyczących recyklingu statków i monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego. W ustawie określono zasady pobierania próbek w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych.

Istotną zmianą w noweli jest wprowadzenie w życie nowych przepisów dotyczących konieczności weryfikowania masy brutto kontenerów ładowanych na statki. Ponadto nowe przepisy mają zlikwidować proceder zaniżania wagi kontenerów w dokumentach przewozowych w stosunku do rzeczywistej masy, co było przyczyną groźnych katastrof morskich.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

smiecismgunvor maersk

Poprawiony: poniedziałek, 03 kwietnia 2017 18:02
 

ZAWISZA CZARNY ROZPOCZĄŁ SEZON

Email Drukuj PDF

zawisza

1 kwietnia harcerski żaglowiec szkolny "Zawisza Czarny" rozpoczął sezon żeglarski 2017. Załogę będą stanowili polscy harcerze z 3. RDH "Nieprzemakalni", która działa w środowisku polonijnym w Edynburgu w Szkocji. Po rejsie, który skończy się 6 kwietnia, 32 osobowa grupa harcerzy planuje zostać trzy dni w Gdyni i spędzić czas na poznawaniu Trójmiasta.
Celem pierwszego rejsu nie jest żaden konkretny port. - Jest to nasz pierwszy rejs morski i każdy port, który odwiedzimy i każdy czas, jaki spędzimy na morzu będzie dla nas wielką przygodą. Cel rejsu zostanie więc określony po zaokrętowaniu załogi i sprawdzeniu bieżących prognoz pogody, tak, aby unikać pływania na silniku, a jak najwięcej pływać pod żaglami- mówi phm. Adam Knop, drużynowy drużyny z Edynburga,
Żaglowcem "Zawisza Czarny" będzie dowodził hm. Waldemar Mieczkowski.
Od stycznia do kwietnia statek przechodził remont przygotowujący jednostkę do sezonu żeglarskiego. W tym roku usprawniono działanie instalacji sanitarnej, wymienione zostało oświetlenie kojowe, a także część olinowania stałego. W kambuzie, czyli w statkowej kuchni, zainstalowany został piec konwekcyjno-parowy. Wszystkie urządzenia i instalacje przeszły rutynowe kontrole i przeglądy. W sobotę 31 marca odbędą się próby morskie i tankowanie paliwa, aby w niedzielę rano statek był gotowy do swojego pierwszego rejsu.

***

"Zawisza Czarny" to flagowy żaglowiec Związku Harcerstwa Polskiego. Od 1962 roku pływa pod harcerską banderą, realizując rejsy szkoleniowe i stażowe. W swojej historii odbył rejs dookoła świata, brał udział w słynnych regatach Columbus 92 z okazji 400. rocznicy odkrycia Ameryki, dwukrotnie opłynął przylądek Horn. Przez jego pokład przewinęło się kilka pokoleń harcerzy i żeglarzy.

Armatorem jachtu jest Fundacja Harcerstwa Centrum Wychowania Morskiego ZHP w Gdyni.

ŹRÓDŁO:G/M

Poprawiony: poniedziałek, 03 kwietnia 2017 07:02
 

ERGO HESTIA ŻEGLARSKI PUCHAR TRÓJMIASTA

Email Drukuj PDF

zeglarski puchar trojmiasta 595 314

Trwają zgłoszenia do udziału w piątej edycji jednych z największych trójmiejskich regat. Tradycyjnie Żeglarski Puchar Trójmiasta, którego w tym roku partnerem tytularnym jest ERGO Hestia, zainauguruje sezon żeglarski na wodzie. Zawodnicy rywalizować będą na wodach Zatoki Gdańskiej.
Do rozpoczęcia regat pozostały dokładnie dwa miesiące. To czas kompletowania załóg i przygotowywania jednostek do nadchodzącego sezonu. W tym roku organizatorzy liczą na pobicie rekordu z ubiegłego sezonu, kiedy na starcie stanęło 95 załóg w klasach KWR, ORC i Open. Chęć do startu po zimowej przerwie oraz możliwość przetarcia się m.in. przez Mistrzostwami Europy klasy ORC, które tego lata odbędą się w Gdańsku powinna przyciągnąć ponad 500 żeglarzy.
Z Sopotu jachty wystartują do pierwszego wyścigu, drugiego dnia trasa wyścigu poprowadzi wokół Portu Gdańsk, aby zakończyć się trzeciego dnia dekoracją zwycięzców w Gdyni.
- Wspieranie rozwoju żeglarstwa jest dla nas naturalnym wyborem - mówi Arkadiusz Bruliński, rzecznik prasowy Grupy ERGO Hestia. - Już 17 lat temu zdecydowaliśmy się na długofalową współpracę z Sopockim Klubem Żeglarskim ERGO Hestia Sopot, który należy do czołówki klubów windsurfingowych Europy. Zaangażowanie w sport, zwłaszcza żeglarstwo i projekty popularyzujące sporty wodne w ogóle, jest jednym z filarów programu odpowiedzialności społecznej Grupy ERGO Hestia. Decydując się na wsparcie Żeglarskiego Pucharu Trójmiasta uznaliśmy, że te zawody doskonale uzupełniają nasze działania. W ten sposób możemy połączyć zaangażowanie w wartościowe inicjatywy dla lokalnej społeczności oraz promocję żeglarstwa - dodaje Arkadiusz Bruliński.
Internetowa rejestracja uczestników do ERGO Hestia Żeglarskiego Pucharu Trójmiasta możliwa jest na stronie internetowej zawodów. Formularz na stronie umożliwia również skompletowanie zespołu. Ogłoszenia publikowane są na oficjalnym profilu zawodów w mediach społecznościowych, dzięki czemu żeglarze, którzy marzą o starcie w regatach, ale nie mają dostępu do jachtu, mogą dołączyć do zgłoszonych załóg.
Żeglarski Puchar Trójmiasta to trzydniowe regaty rozgrywane na wodach Zatoki Gdańskiej dla załóg jachtów morskich i kabinowych. Organizatorem Żeglarskiego Pucharu Trójmiasta jest Pomorski Związek Żeglarski, a gospodarzami imprezy są miasta Gdańsk, Gdynia i Sopot. Regaty zaliczane są do Pucharu Bałtyku Południowego 2017. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 26-28 maja.

Poprawiony: niedziela, 02 kwietnia 2017 17:00
 

"LUBECKI"

Email Drukuj PDF

lubecki096658 r2 940

Pasażerska żegluga śródlądowa holownikiem "Lubecki" została nominowana w konkursie Top Inwestycje Komunalne 2017 - Edycja Specjalna PPP. Przedsięwzięcie realizowane jest przez Zarząd Mienia m.st. Warszawy i Żeglugę Pasażerską Wrocław.
Wartość inwestycji: szacunkowa kwota przywrócenia "Lubeckiego" na wody Warszawy to ponad 20 mln zł

lubecki096660

"Lubecki" jest ostatnim bocznokołowym holownikiem pływającym po Wiśle. Był eksploatowany pod różnymi nazwami od 1911 do 1969 roku. W 2005 r. został kupiony przez prywatną firmę z Włocławka, a cztery lata później oddano go w formie darowizny m.st. Warszawie.

Statek zostanie przeznaczony do świadczenia usług publicznego pasażerskiego transportu wodnego śródlądowego w Warszawie, ale najpierw musi zostać gruntownie wyremontowany. W tym celu Zarząd Mienia m.st. Warszawy w 2012 r. zawarł umowę z partnerem prywatnym, jako wkład własny wnosząc kadłub holownika oraz dokumentację projektową przebudowy statku.

Z kolei wkładem podmiotu prywatnego - firmy Żegluga Pasażerska Wrocław - będzie całościowe lub częściowe sfinansowanie adaptacji statku na potrzeby przedsięwzięcia.
Partner prywatny, w ramach przedsięwzięcia, zobowiązany jest do odbudowy statku zgodnie z dokumentacją techniczną. Następnie będzie eksploatował statek przez okres 15 lat.

Odnowiony holownik "Lubecki" będzie pełnił funkcję statku wycieczkowego. Ma mieć 250 miejsc na pokładzie i rozwijać prędkość do 13km/h. Pierwotnie statek napędzany był naftowym silnikiem spalinowym, ale teraz - ze względu na przepisy unijne i troskę o środowisko - zostanie wyposażony w dwa niezależne napędy elektryczne.

ŹRÓDŁO:PORTALSAMORZADOWY

Poprawiony: sobota, 01 kwietnia 2017 18:57
 

ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

123abcdrok1

 

NA PĘTLI ŻUŁAWSKIEJ - NOWE SZLAKI WODNE, PRZYSTANIE I MOSTY

Email Drukuj PDF

petlakrynica morska przystan 595 314

Pętla Żuławska, popularny szlak wodny zostanie rozbudowany - ma być otwarta trasa żeglugowa na Tudze i rozbudowany port w Krynicy Morskiej. Powstaną mariny w Pucku, Jastarni, Górkach Zachodnich i Świbnie. Nowe obiekty mają być oddane do użytku w 2019 r.
Pętla Żuławska to atrakcyjna turystycznie i przyrodniczo droga wodna o długości 303 km, łącząca ze sobą szlaki wodne Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej - Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki, a także wody Zalewu Wiślanego. Jest częścią międzynarodowej trasy wodnej E70 Holandia-Litwa. Przebiega przez liczne obszary Natura 2000. Pomorski Urząd Marszałkowski podał, że w ubiegłym roku ze szlaku skorzystało 130 tysięcy żeglarzy.
Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski przyznał, że modernizacja Pętli Żuławskiej to dla samorządu pomorskiego przedsięwzięcie strategiczne. "Realizując szereg nowych inwestycji, chcemy, aby akweny wodne Żuław i Zalewu Wiślanego stały się jeszcze bardziej atrakcyjne dla turystów: będziemy modernizować istniejące przystanie oraz zlikwidujemy bariery na szlakach wodnych" - wyjaśnił.

Poprawiony: środa, 29 marca 2017 18:10 Więcej…
 

NAJSTARSZY KANAŁ W POLSCE DOCZEKAŁ SIĘ REWITALIZACJI

Email Drukuj PDF

kanal dobrzycki  najstars

Położony na Pojezierzu Iławskim Kanał Dobrzycki zostanie w tym roku gruntownie oczyszczony, dzięki czemu poprawią się warunki do żeglugi. Ten zbudowany w XIV wieku i uważany za najstarszy w Polsce kanał żeglowny łączy jezioro Ewingi z Jeziorakiem.
Jak poinformował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, prace przy udrożnieniu Kanału Dobrzyckiego zostaną przeprowadzone w czerwcu. Dno będzie odmulone, a brzegi umocnione. Dzięki temu zostaną przywrócone tzw. parametry eksploatacyjne, obowiązujące dla drogi wodnej tej klasy - po remoncie kanał będzie miał 1,5 m głębokości i 12 m szerokości.
Z zapowiedzi tej inwestycji cieszą się samorządowcy z Zalewa, którzy od kilku lat promują turystycznie Kanał Dobrzycki jako część szlaku wodnego łączącego Ewingi z najdłuższym polskim jeziorem - Jeziorakiem i Kanałem Elbląskim. Jak podkreślają, jest to nie tylko najstarszy kanał żeglowny w kraju, ale też jedno z najbardziej malowniczych krajobrazowo miejsc Pojezierza Iławskiego.

Kanał Dobrzycki został zbudowany w latach 1331-1334 przez mieszczan zalewskich, za zgodą krzyżackiego komtura. Połączył jezioro Ewingi z Jeziorakiem, z którego można dopłynąć Drwęcą i Wisłą do Bałtyku. Umożliwiało to transport drewna, zboża i innych towarów drogą wodną do Gdańska.
W średniowieczu miał ok. 800 m długości, obecnie - blisko 2,6 km. Został pogłębiony i poszerzony ok. 1850 r. podczas budowy Kanału Elbląskiego. Dzięki temu w XIX w. pomiędzy Zalewem a Elblągiem kursowały statki parowe.

WIĘCEJ O KANALE TUTAJ:http://mojemazury.pl/tag/Kana%C5%82+Dobrzycki

Poprawiony: wtorek, 28 marca 2017 16:49
 

WOJEWODA MAZOWIECKI: POTRZEBNY KOMPLEKSOWY PROGRAM POGŁĘBIANIA WISŁY

Email Drukuj PDF

11111111wisla panorama pixabay 595 295

Według wojewody mazowieckiego Zdzisława Sipiery, potrzebny jest kompleksowy program pogłębiania Wisły, nie tylko w środkowym jej biegu, ale na całej długości tej rzeki, co zwiększy bezpieczeństwo przeciwpowodziowe oraz umożliwi rozwój transportu wodnego.
Sipiera zapowiedział podczas czwartkowej wizyty w Płocku, że problematykę pogłębiania Wisły poruszy podczas najbliższego spotkania wojewodów z ministrem spraw wewnętrznych i administracji Mariuszem Błaszczakiem.
"Wiem, że Płock i ten rejon jest bardzo newralgicznym na mapie przebiegu Wisły. Natomiast problem jest o wiele szerszy, dlatego, że dotyczy całej Wisły tak naprawdę. To jest wieloletnie zaniedbanie. Jest to na etapie w tej chwili pewnych rozmów i konsultacji" - powiedział Sipiera. Jak ocenił, pogłębianie i udrażnianie koryta Wisły "to bardzo poważny program na wiele lat z dużymi pieniędzmi".
"Mam też przeświadczenie, że ten program jest bardzo ważny nie tylko dla Płocka, ale w ogóle dla Polski. To kwestia transportu rzecznego, który jest na minimalnym stopniu. My mamy 0,43 proc. transportu rzecznego, a Niemcy 14-15 proc. To jest program, który musi być przyjęty, rozłożony na lata. To jest również kwestia powodziowa. Bez tego możemy robić następne kilometry wałów, ale to nie załatwi sprawy. Dlatego tym się trzeba zająć już naprawdę nie na jednym, ale na całym odcinku Wisły" - oświadczył Sipiera.
Prezydent Płocka Andrzej Nowakowski zwrócił uwagę, że istotne będzie "dopilnowanie, by w tym roku pieniędzy na pogłębianie Wisły nie zabrakło". "Odpowiedzi, jakiego rzędu będą to środki, na ile pozwolą rzeczywiście kontynuować te prace, które były od 2010 r. prowadzone, na dzisiaj jeszcze nie ma" - zaznaczył.

Poprawiony: poniedziałek, 27 marca 2017 13:51 Więcej…
 

HISTERII CIĄG DALSZY

Email Drukuj PDF

CAŁY TEKST TUTAJ:https://oko.press/polsce-grozi-gigantyczna-katastrofa-ekologiczna-prezydent-podpisal-wyrok-polskie-rzeki/

"Prezydent Andrzej Duda chwali się, że dzięki podpisaniu Konwencji AGN, która włączy polskie rzeki do systemu transportu śródlądowego w Europie, cały polski transport stanie się bardziej przyjazny przyrodzie. W rzeczywistości realizacja tego porozumienia to wyrok śmierci na ekosystemy polskich rzek. Trzeba będzie je pogłębiać i stawiać na nich zapory.
"To jest, proszę Państwa, przejście do innej ligi, jeżeli chodzi o transport" - powiedział prezydent Andrzej Duda po tym, kiedy 3 marca ratyfikował Europejskie Porozumienie w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu, powszechnie zwane Konwencją AGN. Dodał też, że wodny transport śródlądowy jest tańszy od drogowego, bardziej ekologiczny i korzystniejszy dla ochrony środowiska naturalnego.

Jednak zupełnie inne zdanie mają ekolodzy i eksperci. "To zielone światło dla zniszczenia przyrody największych polskich rzek, w tym Wisły, pod pozorem ograniczania emisyjności transportu" - alarmuje WWF. Dostosowanie polskich rzek do wymagań europejskiej żeglugi śródlądowej to konieczność ich pogłębiania i budowy zapór."

astast23d2e18d351b7d33astdsc01107

Nie jestem ekspertem i nie zamierzam z Nimi polemizować. Ale, Panowie eksperci z pełnym szacunkiem dla Was , Waszych tytułów i wiedzy - tak na mój "chłopski rozum" -z racji wieku pamiętam te czasy kiedy po Wiśle pływało dużo więcej statków. W tych czasach w rzece było dużo więcej ryb, a na brzegach dużo więcej zwierzyny i ptaków.

Może "szatana" należy szukać gdzie indziej ?

Z.S.

Poprawiony: niedziela, 26 marca 2017 18:09