"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



ZAPROSZENIE

Email Drukuj PDF

123 zaprok

 

BYŁ TAKI MOST

Email Drukuj PDF

most-kierbedziamost kierbedzia widziany z wiezy zamku krolewskiego

Most Kierbedzia, oficjalnie most Aleksandryjski - pierwszy warszawski stalowy most na Wiśle zbudowany w latach 1859-1864 według projektu Stanisława Kierbedzia.
Most miał sześć przęseł i długość 474 m. Został wysadzony w sierpniu 1915 przez wojska rosyjskie oraz we wrześniu 1944 przez wojska niemieckie. Obecnie w jego miejscu znajduje się most Śląsko-Dąbrowski.

Most powstał z inicjatywy Towarzystwa Rosyjskich Kolei Żelaznych. W pierwszych planach miał być mostem kolejowym łączącym Dworzec Petersburski (obecnie Wileński) z Dworcem Wiedeńskim. Został wybudowany w prostej linii na przedłużeniu trasy Kolei Warszawsko-Petersburskiej.
W czasie zaborów most nosił oficjalną nazwę mostu Aleksandryjskiego (od imienia cara Aleksandra II. Powszechnie nazywany był jednak mostem Kierbedzia (od nazwiska projektanta i budowniczego). Funkcjonowały także potoczne nazwy "Kierbedź" i "Kierbedziak".
5 sierpnia 1915 około 6 rano wycofujące się z Warszawy pod naporem Niemców wojska rosyjskie wysadziły dwa środkowe przęsła przeprawy, nie uszkadzając jednak filarów.
Most został odbudowany w zmienionej formie w 1916. Nowe kratownice różniły się od tych zaprojektowanych przez Kierbedzia - ich górny pas miał kształt paraboli.
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości nazwa "most Kierbedzia" stała się nazwą oficjalną.
Most został zniszczony po raz drugi 13 września 1944, kiedy to został wysadzony w powietrze przez wojska niemieckie wycofujące się na lewy brzeg Wisły przed Armią Radziecką oraz 1 Armią Wojska Polskiego.
Po wojnie na ocalałych filarach zbudowano nowy most, który został nazwany mostem Śląsko-Dąbrowskim i stał się po rozbiórce wiaduktu Pancera (1948) fragmentem Trasy W-Z.
Źródło:wikipedia.

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: niedziela, 08 stycznia 2017 16:16
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

samotne-rejsy-TYTUŁ MÓWI SAM ZA SIEBIE, A AUTOR DAJE GWARANCJĘ CIEKAWEJ LEKTURY.

Andrzej Urbańczyk "Samotne rejsy"
Oficyna Wydawnicza Alma-Press 2013
Wydanie III
stron: 351

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: sobota, 07 stycznia 2017 15:47
 

PLAN UTRZYMANIA WÓD DLA REGIONU WODNEGO DOLNEJ WISŁY PRZYJĘTY

Email Drukuj PDF

wisa fotodron 595 314

Plan utrzymania wód zawiera prace utrzymaniowe przewidziane do realizacji w okresie najbliższych 6 lat przez RZGW Gdańsk oraz marszałków województw.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszło w życie Rozporządzenie Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie przyjęcia Planu utrzymania wód w regionie wodnym Dolnej Wisły. Konieczność opracowania i przyjęcia planu utrzymania wód przez dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej została wprowadzona ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2014 poz. 850).
Zgodnie z art. 114 b ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo Wodne (Dz.U. z 2015, poz. 469 z późn. zm.) Plan utrzymania wód zawiera:
- określenie odcinków śródlądowych wód powierzchniowych, w obrębie których występują zagrożenia dla swobodnego przepływu wód oraz spływu lodów, wraz z identyfikacją tych zagrożeń;
- wykaz będących własnością Skarbu Państwa budowli regulacyjnych i urządzeń wodnych o istotnym znaczeniu dla zarządzania wodami;
- wykaz planowanych działań, o których mowa w art. 22 ust. 1b (...).
rel (RZGW w Gdańsku)

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: piątek, 06 stycznia 2017 15:48
 

POŻEGNANIE KOMENDANTA TADEUSZA OLECHNOWICZA

Email Drukuj PDF

olechnowicz s fot tsuneo nakamura - kopia

Był ostatnim komendantem "białej fregaty" - Daru Pomorza i pierwszym jego następcy - Daru Młodzieży. Kapitan Tadeusz Olechnowicz zmarł 28 grudnia w Bremerhaven, gdzie mieszkał od wielu już lat. Był jednym z legendarnych kapitanów naszych żaglowców, całego polskiego szkolnictwa morskiego. Absolwent Wydziału Nawigacyjnego Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni z 1957 roku. Świetny marynarz, waleczny żeglarz, człowiek o niezwykłym uroku osobistym, znakomity ambasador biało-czerwonej bandery.

W Bremerhaven - mieście gdzie spędził ostatni okres swego życia - pochowany zostanie kpt. ż. w. Tadeusz Olechnowicz, ostatni komendant Daru Pomorza i pierwszy Daru Młodzieży, absolwent Akademii Morskiej w Gdyni z 1957 r.
Msza Święta żałobna odprawiona zostanie o godz. 11.00 w kościele St. Hippolyte, Michaelsstrasse 12, 26954 Nordenham-Blexen.

ŹRÓDŁO AMG

Poprawiony: poniedziałek, 02 stycznia 2017 18:01
 

SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU

Email Drukuj PDF

szczliwego nowego roku 2017

 

2017 - ROK RZEKI WISŁY

Email Drukuj PDF

11rok

rok wisly180 180 szare

Poprawiony: sobota, 31 grudnia 2016 14:59
 

WIADOMO KTO ZAPROJEKTUJE PRZEKOP

Email Drukuj PDF

przekop0005dg1wndxjwx1a-c122-f4

Jak informuje Radio Gdańsk, powołując się na komunikat Elbląskiej Gazety Internetowej portEL.pl, projektem przekopu Mierzei Wiślanej, połączeń drogowych i mostowych zajmie się konsorcjum dwóch firm - Mosty Gdańsk i Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego.
Oferta zwycięskich firm opiewała na kwotę 5,252 mln zł.
Zadaniem ich będzie także nad rozplanowanie modernizacji wejścia do elbląskiego portu na 2,5-kilometrowym odcinku. Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy.
Przekop Mierzei Wiślanej ma kosztować 880 milionów złotych. Według zapewnień ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej inwestycja rozpocznie się na przełomie 2018 i 2019 roku.
Radio Gdańsk, AL

Poprawiony: sobota, 31 grudnia 2016 10:46
 

PIERWSZY REJS ORP LUBLIN POD DOWÓDZTWEM KPT. KATARZYNY MAZUREK JUŻ W STYCZNIU

Email Drukuj PDF

lublinuroczysto na orp lublin foto marcin purman 10 595 314

Jak informują ogólnopolskie media, pierwszy rejs ORP Lublin pod dowództwem kpt. Katarzyny Mazurek zaplanowano na 12 stycznia. Kapitan marynarki Katarzyna Mazurek jest pierwszą kobietą w historii wojskowości polskiej, która objęła dowodzenie okrętem Marynarki Wojennej.
W jednodniowym rejsie po Zatoce Pomorskiej uczestniczyć będzie pięćdziesięcioosobowa załoga okrętu.
Uroczystość objęcia obowiązków dowódcy okrętu ORP Lublin miała miejsce 30 listopada br. w świnoujskim Porcie Wojennym.
ORP Lublin, wspólnie z bliźniaczymi okrętami noszącymi imiona polskich miast Torunia, Gniezna, Krakowa i Poznania, wchodzi w skład 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych, należącego do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. wiceadm. Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu. Podobnie jak pozostałe okręty projektu 767 (typu Lublin) został zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku. Jest okrętem przeznaczonym do załadunku z nieuzbrojonego brzegu, transportu morzem oraz wyładowania w warunkach bojowych na nieuzbrojonym brzegu - pływającej i niepływającej techniki wojskowej i żołnierzy desantu morskiego. Może również transportować i stawiać miny morskie w obronnych zagrodach minowych.
AL, rel (8. FOW)
Fot.: Marcin Purman

Poprawiony: czwartek, 29 grudnia 2016 16:39
 

WAŻNA MISJA ORP XAWERY CZERNICKI

Email Drukuj PDF

czernicki fot m purman

Żołnierze polskiej marynarki wojennej niedługo po nowym roku wypłyną na pokładzie okrętu ORP Xawery Czernicki w kierunku Morza Śródziemnego - czytamy na stronie Radia Gdańsk. Będą tam dowodzić zespołem okrętów NATO (SNMG 2), którego celem jest niszczenie min podwodnych.
Jak informuje Radio Gdańsk, większość min stanowiących zagrożenie na morskich szlakach handlowych żołnierze będą neutralizować po znalezieniu, ale nie zawsze jest to możliwe. Czasami nie można tego zrobić ze względu na bliskość portów, albo przewodów i światłowodów biegnących dnem morza.
- W takich sytuacjach miny się oznacza, aby jednostki przepływające w pobliżu miały świadomość, że dane miejsce trzeba omijać - wyjaśnia kmdr ppor. Piotr Adamczak na łamach Radia Gdańsk.
ORP Xawery Czernicki wyruszy z Polski w pierwszym tygodniu nowego roku. Działania na Morzu Śródziemnym potrwają pół roku.
Radio Gdańsk, AL

Poprawiony: poniedziałek, 26 grudnia 2016 18:41