"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



STATKI ŻEGLUGI GDAŃSKIEJ ROZPOCZĘŁY SEZON

Email Drukuj PDF

elzbieta zegluga gdanska 595 314

Elżbieta i Danuta jako pierwsze po zimowej przerwie przecierają turystyczny szlak na Motławie. Statki pasażerskie Żeglugi Gdańskiej pojawiły się w tym roku na trasie wycieczkowej z centrum Gdańska na Westerplatte wyjątkowo wcześnie.
- Próbujemy troszkę rozciągnąć sezon. Zaczęliśmy wcześniej niż w poprzednich latach, już od pierwszych dni marca. W gotowości są dwa małe statki portowe. Kilka rejsów mają już za sobą. Ogłosiliśmy rozkład obowiązujący od 1 marca, ale kiedy brakuje chętnych na wycieczki, to nie pływamy. Tę sprawę zostawiamy w rękach naszych kapitanów. Jeśli zbierze się kilka osób, powiedzmy osiem, to ruszamy. Na razie to jest rozruch eksploatacyjny - mówi Jerzy Latała, prezes zarządu spółki Żegluga Gdańska.

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: poniedziałek, 20 marca 2017 16:51
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

fid4zmz-fidelis

Wisła błękitna, szara Wisła. Najmilsza mi jest i najbliższa... Kto poznał raz gorycze i uroki Wisły, ten już na ślepo pójdzie za nią do końca...- tak o swojej ukochanej rzece pisze kapitan Stanisław Fidelis.
"Wisła - rzeka mojego życia" to wspomnienia kapitana Stanisława Fidelisa z okresu kilkudziesięciu lat jego marynarskiej służby. Jego pasja zaczęła się od wakacyjnego wyjazdu, gdy jako uczeń szkoły zawodowej, na szlaku Grudziądz - Malbork - Gdańsk "tłukł węgiel, pomagał przy szlakowaniu pieca, smarował i oliwił potężne suwaki maszyny parowej", wspierając brata Andrzeja, starszego palacza. To właśnie tutaj, na pokładzie statku S/P "Matejko" (tzw. Garbus), "o najmilszym sygnale (a może jednak piękniejszy sygnał miał S/P "Bałtyk"?)", doświadczył pierwszych przeżyć żeglugowych na Wiśle.

fid2dsc06749fid3poczt art35 002fid104

W wieku osiemnastu lat został przyjęty do pracy w Żegludze na Wiśle. Od tej pory, dzięki uczestnictwie we wszelkich możliwych kursach i szkoleniach (dla bosmanów, sterników, mechaników, poruczników i kapitanów), szybko piął się po szczeblach marynarskiej hierarchii - aż do uzyskania szlifów kapitana I klasy. Prawdziwym powodem do marynarskiej dumy stało się dla kpt. Fidelisa objęcie w 1970 roku dowodzenia na "Żubrze W-13", kursującym na trasie Płock - Gdańsk.

Książka to nie tylko wspomnienia - autor, zaniepokojony stanem Wisły, apeluje również do kompetentnych władz (różnych szczebli) o docenienie "wielkiej arterii wodnej, jaką jest nasza największa rzeka", która jest jednocześnie "ogromnym niewykorzystanym potencjałem w sferze transportowej naszego kraju". Według kapitana, zaniedbując Wisłę "pozbawiamy się wielomilionowych, a może wielomiliardowych zysków, które wzbogacałyby nasz narodowy budżet".
Dzięki zapiskom Kapitana Fidelisa, mamy możliwość również zobaczyć, ujętych na fotografiach, ludzi rzeki oraz jednostki pływające, w tym przepiękne statki pasażerskie.

Kapitan Fidelis jest aktywnym działaczem Ligi Morskiej i Rzecznej.

Poprawiony: niedziela, 19 marca 2017 18:09
 

17 MARCA - ŚWIATOWY DZIEŃ MORZA

Email Drukuj PDF

dzien10001034

 

LEONID TELIGA - "OPTY-mista"

Email Drukuj PDF

leonidteliga2 dziennikarskiewici 0001 595 314

100. rocznica urodzin Leonida Teligi oraz 50. rocznica Jego samotnego rejsu dookoła świata są szczególną okazją do przybliżenia sylwetki legendy polskiego żeglarstwa. 24-minutowy reportaż filmowy, zrealizowany na podstawie prasy, zdjęć oraz archiwaliów TVP odtworzy klimat tamtych dni.

Premiera reportażu w Telewizji Polskiej zaplanowana została na antenie TVP 3 w niedzielę, 19 marca 2017 roku, o godzinie 11.15.

 

REGULACJA RZEKI - CO TO JEST ?

Email Drukuj PDF

rzeka wislaprzechwytywanie-wisa-obecnie-660x370

Jak należało się spodziewać po ratyfikowaniu konwencji AGN podniosły się głosy przeciwników rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce.

Ciekawe, że najgłośniej protestują ci, którzy nie mają - nomen omen - "zielonego" pojęcia o temacie.

Poniżej fragment artykułu eksperta-praktyka kpt. ż. ś. Andrzeja Podgórskiego wyjaśniający w bardzo przystępny sposób ten temat.

Regulacja rzeki - temat nieznany a kontrowersyjny

Wśród wielu publikacji pojawiających się w środowiskach zbliżonych do "zielonych" często odsądza sie od czci i wiary pomysły regulowania rzek z zamiarem dostosowania ich do żeglugi nazywając je próbami "zabetonowania" przyrody oraz podstawową przyczyną powodzi i innych niekorzystnych zjawisk w środowisku. Dzieje się tak dlatego, że raczej nikt z piszących te artykuły nie ma tak naprawdę pojęcia co oznacza regulowanie rzeki. Tak zwane "organizacje ekologiczne" celują w wymyślaniu dziwnych teorii na ten temat - pisząc z reguły coś na kształt poniższego cytatu:

"Na czym polega regulacja rzek? Najczęściej jest to przeobrażanie naturalnych terenów zalewowych poprzez karczowanie lasów łęgowych, osuszanie mokradeł, prostowanie i pogłębianie koryt rzek oraz wykładanie brzegów betonowymi płytami."

Utożsamianie regulacji rzeki z osuszaniem starorzeczy, karczowaniem lasów i zamianą jej w kanał obramowany betonowymi brzegami jest - delikatnie mówiąc - nieporozumieniem. Przedstawiając taką definicję regulacji robi się społeczeństwu przysłowiową - nomen omen - "wodę z mózgu".

Cały artykuł tutaj:http://www.zegluga.wroclaw.pl/articles.php?article_id=122&rowstart=0

Poprawiony: wtorek, 14 marca 2017 08:49
 

"OSTRÓDZKI EKONOMIK" WYPŁYWA NA SZEROKIE WODY

Email Drukuj PDF

bromar-724x1024

Więcej szczegółów okierunkui planowanym naborze na stronieZSZ w Ostródzie.

Poprawiony: niedziela, 12 marca 2017 17:11
 

AMBASADOR NORWEGII Z WIZYTĄ W RESORCIE

Email Drukuj PDF

ambasadorspotkanie z ambasadorem krlestwa norwegii m--minlog2016-06-30-071445.419367logomgm

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej spotkał się z Karstenem Klepsvikiem, ambasadorem Królestwa Norwegii.

Tematem spotkania były wspólne sprawy związane z gospodarką morską Polski i Norwegii. Spotkanie miało na celu stworzenie platformy do dyskusji bilateralnej, która dotyczy zagadnień poruszanych w ramach instytucji Unii Europejskiej. Są nimi: badania naukowe, połowy kraba śnieżnego i certyfikacja surowca importowanego z Norwegii.

Szef MGMiŻŚ podjął temat unijnej certyfikacji łososia organicznego, który jest importowany z Norwegii. Rozmówcy nawiązali do kwestii współpracy w zakresie rybołówstwa oraz edukacji. Ambasador podkreślił, że strona norweska widzi duży potencjał w obszarze współpracy naukowej. Dodał, że Polska jest najważniejszym dla Norwegii rynkiem zbytu ryb.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

malyrok wisly180 180 szare

Poprawiony: niedziela, 12 marca 2017 12:31
 

1%

Email Drukuj PDF

Szanowni Państwo

Wiele lat inteligencja polska była celowo niszczona przez wrogie mocarstwa - aresztowanie kadry naukowej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Katyń, Powstanie Warszawskie itd. Inteligencja zawsze stanowiła ośrodek ruchów wolnościowych. Odtwarzanie tego patriotycznego kapitału narodowego to konieczna żmudna i długotrwała praca. Fundacja "FUNDUSZ STYPENDIALNY IM. EDMUNDA KŁOPOTOWSKIEGO" służy temu celowi poprzez wypełnianie założeń i obowiązków statutowych.

Prosimy Szanownych Państwa o wsparcie tej inicjatywy:
przez oddawanie na potrzeby Funduszu 1% podatku z PIT,
zasilanie Funduszu dowolną kwotą pieniężną lub przekazywaniem innych walorów.
Fundacja jest Organizacją Pożytku Publicznego KRS 0000277697.

Wpłaty pieniężne można kierować na rachunek konta:

Fundusz Stypendialny im. Edmunda Kłopotowskiego
BGŻ BNP Paribas S.A.
16 2030 0045 1110 0000 0250 3290

mundi219px-edmund kopotowski

Edmund Kłopotowski (ur. 4 października 1888 w Lublinie, zm. 21 lutego 1936 w Warszawie) - polski ekonomista, działacz niepodległościowy i społeczny, wiceprezes Ligi Morskiej i Kolonialnej.

Poprawiony: piątek, 10 marca 2017 19:20
 

SPOTKANIE EDUKACYJNO-HISTORYCZNE

Email Drukuj PDF

7 MARCA W CENTRALNEJ BIBLIOTECE WOJSKOWEJ MIAŁO MIEJSCE SPOTKANIE EDUKACYJNO-HISTORYCZNE - "MORZE, NASZE MORZE..." W 97. ROCZNICĘ ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM POŁĄCZONE Z OTWARCIEM WYSTAWY "LIGA MORSKA I RZECZNA W PRZEDEDNIU 100-LECIA, CZYLI TRZYMAJMY SIĘ MORZA".

Wystąpienia okolicznościowe wygłosili:

"Działania Ligi Morskiej na rzecz Polskiej Marynarki Wojennej" - dr inż. kpt ż.w. Andrzej Królikowski - Prezes Ligi Morskiej i Rzecznej.

"Współczesność i perspektywy rozwoju Marynarki Wojennej RP" - kmdr prof. dr hab. Tomasz Szubrycht - Rektor-Komendant Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

"Marynarka Wojenna RP w służbie Polssce - rys historyczny" - prof. dr hab. Jerzy Będźmirowski - Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni.

Spotkanie zakończył występ Zespołu Wokalnego Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

971sam 3110-972sam 3111

973sam 3112-974sam 3113

Poprawiony: środa, 08 marca 2017 21:27 Więcej…
 

PREZYDENT RP RATYFIKOWAŁ KONWENCJĘ AGN

Email Drukuj PDF

AGN

agn prezydent podpisa porozumienie m-agn wypowiedz ministra grbarczyka m

Akt ratyfikacji Europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN) Prezydent Andrzej Duda podpisał dzisiaj w Pałacu Prezydenckim w obecności m.in. Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, kierownictwa resortu, przedstawicieli Kancelarii Prezydenta i kancelarii premier polskiego rządu, środowisk żeglugi śródlądowej i całej gospodarki morskiej a także szkolnictwa branżowego różnych szczebli.

- Bardzo się cieszę Panie Ministrze, że po wielu przygotowaniach i rozmowach mogliśmy dokonać ratyfikacji tego niezwykle ważnego porozumienia - powiedział prezydent Andrzej Duda kierując pierwsze słowa do ministra Marka Gróbarczyka. - To porozumienia ma nas wprowadzać do europejskiej wspólnoty transportu wodnego. Zostało zawarte w 1996 w Genewie pod auspicjami Organizacji Narodów Zjednoczonych przez 18 państw europejskich, po części należących do Unii Europejskiej, po części nie, ale kiedy spojrzymy na mapę tych państw to jasno i wyraźnie zobaczymy, że ono wpisuje się w pewnym sensie także w naszą dzisiejszą niezwykle ważną dla nas koncepcję rozwoju współpracy państw Trójmorza, leżących pomiędzy Morzem Bałtyckim, Adriatykiem, Morzem Czarnym.

Poprawiony: poniedziałek, 06 marca 2017 19:38 Więcej…