"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



ŚP. PROF. KRZYSZTOF SKÓRA PATRONEM STACJI MORSKIEJ UG W HELU

Email Drukuj PDF

 

W czwartek 31 marca br. Senat UG nadał Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego imię śp. profesora Krzysztofa Skóry, twórcy i wieloletniego dyrektora placówki w Helu.

skora na obserwacjach

Profesor Krzysztof Skóra związał całe swoje życie zawodowe ze Stacją Morską w Helu. W latach 1977-1992 przekształcił zrujnowany budynek dawnej wędzarni przedsiębiorstwa połowowego w nowoczesną i prężnie działającą placówkę. Na przestrzeni lat powstawały w niej laboratoria, baza noclegowa i fokarium - wizytówka Stacji, miejsce odwiedzane rocznie przed około pół miliona osób. Stacja jest jedyną tego typu placówką w Polsce i stała się rozpoznawalna również zagranicą.

Poprawiony: wtorek, 05 kwietnia 2016 19:41 Więcej…
 

USTAWĄ STOCZNIOWĄ TERAZ ZAJMIE SIĘ RZĄD

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01ustawapremier 02 mustawaakademia-sw-040416 m

Jutro projektem ustawy stoczniowej zajmie się rząd - poinformowała Beata Szydło, Prezes Rady Ministrów podczas dzisiejszej konferencji prasowej na należącym do Akademii Morskiej statku szkoleniowym Nawigator XXI w Szczecinie.
Pani premier podkreśliła, iż przemysł stoczniowy ma stać się filarem polskiej gospodarki. - Stanowi jeden z priorytetów programu PiS - dodała. Zaznaczyła, iż rząd traktuje gospodarkę kompleksowo, a wszelkie działania, także projekt wspomnianej ustawy, mają tworzyć dobry klimat dla rozwoju tej gospodarki.

Poprawiony: poniedziałek, 04 kwietnia 2016 18:56 Więcej…
 

ZOSTAŁ JUŻ TYLKO MIESIĄC NA ROZLICZENIE PIT-ów

Email Drukuj PDF

pit219px-edmund kopotowskipit1112 84

Fundusz Stypedialny im. Edmunda Kłopotowskiego
Szanowni Państwo
Wiele lat inteligencja polska była celowo niszczona przez wrogie mocarstwa - aresztowanie kadry naukowej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Katyń, Powstanie Warszawskie itd. Inteligencja zawsze stanowiła ośrodek ruchów wolnościowych. Odtwarzanie tego patriotycznego kapitału narodowego to konieczna żmudna i długotrwała praca. Fundacja "FUNDUSZ STYPENDIALNY IM. EDMUNDA KŁOPOTOWSKIEGO" służy temu celowi poprzez wypełnianie założeń i obowiązków statutowych.
Prosimy Szanownych Państwa o wsparcie tej inicjatywy:
- przez oddawanie na potrzeby Funduszu 1% podatku z PIT,
- zasilanie Funduszu dowolną kwotą pieniężną lub przekazywaniem innych walorów.
Edmund Kłopotowski (ur. 4 października 1888 w Lublinie, zm. 21 lutego 1936 w Warszawie) - polski ekonomista, działacz niepodległościowy i społeczny, wiceprezes Ligi Morskiej i Kolonialnej.
SZCZEGÓŁY W MENU- FUNDACJA im. Edmunda Kłopotowskiego.

Poprawiony: poniedziałek, 04 kwietnia 2016 18:31
 

STATEK ŚRÓDLĄDOWY A ŚRODOWISKO

Email Drukuj PDF

Ze wszystkich środków nowoczesnego transportu statek śródlądowy jest najbardziej ekologiczny.

koszty1koszty2koszty3

Poza oczywistymi walorami jak: wielkość, łatwość załadunku i wyładunku, możliwość przewozu ładunków wielkogabarytowych statek śródlądowy cechuje najniższe zużycie energii i co ważne najniższy poziom emisji zanieczyszczeń i hałasu.

koszty


Źródło: Niemiecki Instytut Energii i Środowiska.

Poprawiony: niedziela, 03 kwietnia 2016 17:48
 

MUZEUM RYBOŁÓWSTWA W HELU W NOWEJ ODSŁONIE

Email Drukuj PDF

muzeummorskie hel

W poniedziałek, 4 kwietnia 2016 roku, odbędzie się oficjalne otwarcie Muzeum Rybołówstwa w Helu, po przeprowadzeniu przez Muzeum kapitalnego remontu oraz modernizacji oddziału i wykonaniu nowej aranżacji wystawy stałej. We wtorek, 5 kwietnia, helski oddziału Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, po trzech latach, zostanie otwarty dla turystów.
Budynek
Muzeum Rybołówstwa w Helu - oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku - mieści się w zabytkowym poewangelickim kościele pod wezwaniem św. Piotra i Pawła. Najstarszy zachowany w mieście budynek powstał w XV w, a w latach 1525-1945 był świątynią lokalnej Gminy Ewangelickiej. Zdewastowany w trakcie działań wojennych w latach 1939-45, został przeznaczony pod koniec lat 50 XX w. do rozbiórki, od której uchroniła go decyzja Konserwatora Zabytków w Gdańsku o zaadaptowaniu świątyni na siedzibę lokalnej wystawy rybacko-przyrodniczej. W 1972 r. obiekt przekazano Centralnemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku. Ceglana bryła gotyckiego kościoła przykryta ceramicznym dachem nadaje panoramie miasta charakterystyczną i niepowtarzalną formę. Elewacja frontowa budynku zwieńczona jest odnowioną drewnianą wieżą widokową, o wysokości ok. 21 m, z której roztacza się piękna panorama na miasto, port i Zatokę Gdańską. Wokół budynku znajduje się skansen tradycyjnych łodzi rybackich.
- Muzeum Rybołówstwa to symbol Helu i jedno z najlepiej rozpoznawalnych miejsc na Półwyspie Helskim. Ma charakterystyczną formę i ciekawą historię. Helanie są bardzo z tym miejscem zżyci i dlatego cieszymy się, że po wielu latach został ukończony remont, modernizacja budynku i mamy nową wystawę stałą - opowiada Tadeusz Muża, kierownik muzeum.

Poprawiony: piątek, 01 kwietnia 2016 19:36 Więcej…
 

FATALNY STAN ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W POLSCE

Email Drukuj PDF

pchacz20160221- hub5037

Coraz więcej mówi się w ostatnim czasie o przywróceniu świetności polskiej żeglugi śródlądowej, wzmocnienia szkolnictwa zawodowego i co najważniejsze, przywrócenia żeglowności na największych rzekach. Sprawa nie jest jednak prosta. W marcu tego roku prezes Najwyższej Izby Kontroli Krzysztof Kwiatkowski przedstawił podczas obrad sejmowej komisji gospodarki morskiej raport dotyczący stanu żeglugi śródlądowej w Polsce. Raport dotyczy lat 2001-2013. Jego główne tezy znane były juz urzędnikom państwowym w 2014 roku. Do dzisiaj jednak niewiele w tej sprawie zrobiono.
Podstawowym celem przedmiotowej kontroli było dokonanie oceny działania administracji publicznej w zakresie wykonywania ustawowych zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem żeglugi śródlądowej.
- Na tle tendencji europejskich, w tym rozwiniętych krajów Unii Europejskiej, polska żegluga śródlądowa nie ma większego znaczenia w przewozach towarów - mówił na posiedzeniu sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski. - Natomiast w przewozach osób ogranicza się ona do turystyki i lokalnie do uzupełnienia infrastruktury transportu samochodowego (promy rzeczne). Od wielu lat zmniejszają się w Polsce zarówno przewozy towarowe żeglugą śródlądową, jak i ich udział w przewozach wszystkimi rodzajami transportu. Udział ten w ogólnych przewozach towarów wszystkimi środkami transportu zmniejszył się z 0,8% w roku 2000 do 0,4% na koniec roku 2014.
Zdaniem Kwiatkowskiego ograniczenia ruchu śródlądowego miało miejsce w sytuacji, gdy Unia Europejska promuje rozwój śródlądowego transportu wodnego, głównie z powodu konieczności zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko przewozów w ruchu drogowym. Żegluga śródlądowa jest bowiem najbardziej energooszczędnym sposobem transportu, o czym świadczy fakt, że jeden litr paliwa pozwala przemieścić statkiem rzecznym na odległość jednego kilometra 127 ton ładunku, podczas gdy samochodem jedynie 50 ton, a koleją - 97 ton.

Poprawiony: czwartek, 31 marca 2016 18:37 Więcej…
 

RAZEM ZA REWITALIZACJĄ DOLNEJ WISŁY

Email Drukuj PDF

radioeb54bb44472612b7841b35c4525ec356 l

Samorządy - pomorski i kujawsko-pomorski - razem za rewitalizacją Dolnej Wisły. Na specjalnej wyjazdowej sesji sejmiku w Tczewie podpisano porozumienie, którego efektem ma być wspólne lobbowanie na rzecz inwestowania polskiego rządu w "królową polskich rzek".
Marszałkowie obu województw podkreślają, że mają już bardzo dużo dokumentów przygotowawczych pod rewitalizację kolejnych odcinków Wisły. - Wykonaliśmy analizę tak zwanych wąskich gardeł, mamy gotowe pomiary głębokości, analizę środowiskową, mamy analizę popytu na usługi związane z żeglugą na Wiśle. Całe mnóstwo dokumentów, których rząd już nie musi wykonywać, ma więc ułatwione zadanie - zwraca uwagę Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
TCZEW CZEKAŁ OD LAT

Prezydent Tczewa Mirosław Pobłocki przyznaje, że taka inwestycja to coś, na co jego miasto czeka od wielu lat. - Najbardziej liczę na to, że w Tczewie zostanie otwarty towarowy port śródlądowy. Byłby on uzupełnieniem tak zwanego suchego portu powstającego właśnie w Zajączkowie Tczewskim. Liczę, że dzięki takiej inicjatywie jak ta dzisiejsza na Wiśle na wysokości naszego miasta ponownie pojawią się pchacze, barki i inne obiekty pływające - mówi Mirosław Pobłocki.

Poprawiony: środa, 30 marca 2016 18:43 Więcej…
 

SEJMOWA KOMISJA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

aaaqsejm

Poprawiony: środa, 30 marca 2016 07:27
 

KRUZENSZTERN ODWIEDZI ŚWINOUJŚCIE

Email Drukuj PDF

kr3139661315338730s2krkruzenshterns frkrzaglowiec-sts-kruzensztern-w

Ten jeden z trzech największych na świecie żaglowców po raz kolejny przypłynie z wizytą do Świnoujścia już w piątek, 1 kwietnia br. i zostanie aż do niedzieli 3, kwietnia.
- Jednostkę będzie można zwiedzać bezpłatnie - informuje Robert Karelus rzecznik prezydenta Świnoujścia. Żaglowiec będzie dostępny dla chętnych w piątek i sobotę w godzinach od 11 do 18, a w niedzielę od 11 do 17.
Czteromasztowy Kruzensztern został zbudowany 1926 roku w niemieckiej stoczni J. C. Tecklenborg w Wesermünde. Pływał pod nazwą Padua (Padwa) jako żaglowiec towarowy, przywożąc do Europy saletrę z Chile. W 1946 roku został przekazany ówczesnemu Związkowi Radzieckiemu jako odszkodowanie po II wojnie światowej. Obecnie pływa jako statek szkolny rybołówstwa. Jego portem macierzystym jest Kaliningrad.
Obok Siedowa i Royal Clippera należy do trzech największych żaglowców na świecie. Całkowita długość statku to 114,4 metrów, a wysokość masztów wynosi 51,3 metry.
Świnoujskie.info

Poprawiony: wtorek, 29 marca 2016 07:33
 

WESOŁYCH ŚWIĄT

Email Drukuj PDF

wielkanoc1920x1200

Poprawiony: piątek, 25 marca 2016 18:34