"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



KRÓTKA HISTORIA ŻEGLUGI PAROWEJ NA WIŚLE CZ. I

Email Drukuj PDF

wisa-widok

Od czasu, gdy w 1807 r. zbudowano pierwszy statek wyposażony w skuteczny napęd parowy (bocznokołowiec "Clermont"), rozpoczął się żywiołowy rozwój śródlądowej żeglugi parowej na całym świecie. Na Wiśle historia rozpoczęła się w 1827 r., gdy Piotr Steinkeller i Konstanty Wolicki wspólnie z Jakubem Berksohnem sprowadzili do Gdańska z Anglii dwa statki parowe "Victory" i "Książę Ksawery". Ze względu na duże zanurzenie statki te jednak nie nadawały się do stałej żeglugi na Wiśle. W maju 1851 r. Spółka Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych Andrzeja hr.Zamoyskiego uruchomiła pierwszą regularną linię pasażerską z Warszawy do Ciechocinka, a następnie z Warszawy do Puław. W 1871 r. gdy Zamoyski ze względów politycznych znalazł się na emigracji, Warsztaty Żeglugi Parowej na Solcu oraz część taboru zakupił Maurycy Fajans. W 1875 r. założył przedsiębiorstwo o nazwie Żegluga Parowa Maurycego Fajansa. Od tego czasu nastąpił intensywny rozwój żeglugi parowej na Wiśle i stopniowo wycofywano duże drewniane jednostki z napędem żaglowym.

Poprawiony: wtorek, 27 listopada 2018 14:02 Więcej…
 

REJS NIEPODLEGŁOŚCI: ZARĘCZYNY NA POKŁADZIE!

Email Drukuj PDF

magda i janek

Dar Młodzieży wypłynął w podróż dookoła świata dokładnie 6 miesięcy temu. Przepłynął ponad 20 000 mil morskich, zawinął do 15 portów i dwukrotnie przekroczył równik. Dwa dni temu, na pokładzie żaglowca miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Biorąca udział w rejsie para - zaręczyła się.
"1.11.2018 r., Pacyfik

Mimo, że w Osace było wyjątkowo, to cieszę się że znów jesteśmy na morzu. Pogoda dobra, choć z początku wiatru trochę brakowało. Od dwóch dni ciągną nas "siwki", a prędkość w porywach sięgała 12 w. Dzisiaj wiatr powinien osłabnąć, ale od jutra znów wietrznie. Życie się trochę skomplikowało, ciężko o poziom i pion. Statek jedzie w przechyle i jeszcze się kołysze. O pełnym talerzu zupy można zapomnieć.

Przedwczoraj po podniesieniu bandery Zosia (niezastąpiona asystentka) przypomniała mi że są dwudzieste urodziny Normana Kowalewskiego i że... Oniemiałem! Dwoje laureatów zaręczyło się! Tego jeszcze chyba na Darze nie było. Szczęśliwcami są Magda Kozik i Janek Wawak. Tak więc odśpiewano dwa razy "sto lat", a po drugim nie obyło się bez przyśpiewek (trochę przedwczesnych) weselnych i gromkiego "gorzko". Okazuje się że narzeczeni jeszcze nie wszystkich bliskich zawiadomili, wiec jest szansa na niespodziankę. Może namówimy księdza Krzysztofa na prowadzenie "nauk przedślubnych", może będzie więcej chętnych?

A tymczasem nad nami błękitne niebo z cumulusami, morze z białymi grzywkami i 4000 mil do San Francisco. Na statku praca wre - Starszy Bosman Zbyszek zarządził generalne porządki. Chief Mechanik szkoli załogę z obsługi agregatu awaryjnego, systemu CO2, pomp pożarowych i urządzenia sterowego. Pan Janusz Sawka regularnie prowadzi zajęcia z nawigacji technicznej. Wachty nabywają biegłości w obsłudze żagli. Dni mijają szybko.

Pozdrawiam serdecznie,
Komendant"

Gospodarkamorska.pl

Poprawiony: poniedziałek, 26 listopada 2018 15:43
 

25 LISTOPADA ROCZNICA ŚMIERCI "KAPITANA KAPITANÓW"

Email Drukuj PDF

Konstanty Matyjewicz-Maciejewicz - "Kapitan Kapitanów", "Macaj", kapitan żeglugi wielkiej, ostatni komendant "Lwowa" i pierwszy komendant "Daru Pomorza". Wykładowca w szkołach morskich w Tczewie, Gdyni i Szczecinie. Ur. 11 listopada 1890 w Niemirowie na Podolu, zm. 25 listopada 1972 w Szczecinie.

akons11 2-Zdjęcie z 1935 r.-akons11 1-Fotografia z nagrobka ( Cmentarz Centralny w Szczecinie)

CZEŚĆ JEGO PAMIĘCI.

Poprawiony: niedziela, 25 listopada 2018 12:19
 

BEZDOMNI KOŃCZĄ BUDOWĘ JACHTU

Email Drukuj PDF

Coraz bliżej do spełnienia marzeń o budowie pełnomorskiego jachtu i rejsie dookoła świata. Przez ponad 11 lat, grupa bezdomnych z Kamiliańskiej Misji Pomocy Społecznej w warszawskim Ursusie budowała jacht. I mimo że mało kto wierzył w powodzenie tego projektu - jednostka zostanie przetransportowana na ostatnie prace wykończeniowe do Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Warszawie.

jachtbezd

Pomysł narodził się w głowie o. Bogusława Palecznego. W 2006 r. przebywał w szpitalu dla osób chorych na gruźlicę. Podczas jednej z wizyt jego podopiecznych, usłyszał opowieść o bezdomnym mężczyźnie, który na własną rękę chciał zbudować jacht, zamieszkać na nim i podróżować po świecie. Niestety, nie udało mu się zrealizowac tego marzenia. Jego "dom na wodzie" został podpalony a wraz z nim - plany na przyszłość.
Paleczny postanowił pokazać, że niemożliwe nie istnieje. Jego zdaniem, wyprawa jachtem bezdomnych dookoła świata miała być przełomem w świadomości tych osób oraz społeczeństwa. Mimo śmierci inicjatora projektu w 2009 roku, budowa statku była kontynuowana a bezdomni postanowili udowodnić światu swoją wartość i oddać szacunek etosowi pracy.

Mimo że sama budowa trwa już ponad 11 lat - sami zainteresowani podkreślają, że uczy ich to wytrwałości i ćwiczy charakter. Niełatwo jest po latach bezdomności, z 40 na karku i nadzieją na jeszcze tylko kilka lat życia, złapać perspektywę i sens. Grupie bezdomnych z Kamiliańskiej Misji Pomocy Społecznej to się udało i nie zostaje nic innego jak życzyć im powodzenia.

fot. Kamiliańska Misja Pomocy Społecznej

Gospodarkamorska.pl

Bracia Wiślanie życzą pomyślnych wiatrów i tradycyjnej stopy wody pod kilem.

Poprawiony: sobota, 24 listopada 2018 19:53
 

ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

zaproszgrudzen

 

PRZESZUKANO KOLEJNY OBSZAR MORZA PÓŁNOCNEGO W POSZUKIWANIU WRAKU ORP "ORZEŁ"

Email Drukuj PDF

orzel2018

W czasie siedmiu dni polska ekipa pokonała na Morzy Północnym trasę liczącą prawie 1,2 tys. km, szukając po drodze wraku legendarnego okrętu podwodnego ORP Orzeł. Wraku nie odnaleziono, wykluczono jednak kolejny obszar, w którym mógłby się on znajdować.
O efektach wyprawy, która odbyła się między 13 a 19 listopada, poinformował w czwartek PAP szef ekipy poszukiwawczej Tomasz Stachura. Jak zaznaczył, decyzję o wypłynięciu w morze podjęto nagle, w momencie, gdy prognozy dawały nadzieję na to, że przez kilka dni na interesującym poszukiwaczy obszarze Morza Północnego utrzyma się pogoda umożliwiająca poszukiwania.
Na potrzeby wyprawy Polacy wynajęli trzydziestometrowy kuter rybacki. Jednostka została wyposażona w sprzęt Instytutu Morskiego w Gdańsku, w tym echosondę umożliwiającą badanie dna morskiego w paśmie o szerokości nawet do 400 m. Główny rejon poszukiwań znajdował się około 120 mil morskich na wschód od szkockiego portu Rosyth i 200 mil od wybrzeży Danii, w którym to rejonie może leżeć wrak ORP Orzeł.
Jak poinformował Stachura, po wypłynięciu z duńskiego portu Thyboron warunki na morzu okazały się gorsze, niż się spodziewano - wiały silne północne wiatry. Ekipie poszukiwawczej udało się jednak pokonać na pokładzie kutra zakładaną trasę liczącą 1162 km wykonując w trakcie podróży badania echosondą. Sprawdzono dokładniej 43 miejsca, w których zalegały różne obiekty, znajdując 16 nowych, dotychczas niezidentyfikowanych wraków.
"Orła nie znaleźliśmy, ale udało się nam wykluczyć kolejny obszar Morza Północnego, co znacznie zawęża obszar do dalszych poszukiwań" - powiedział PAP Stachura. Dodał, że w trakcie wyprawy oraz przygotowań do niej polska ekipa nawiązała bardzo dobre kontakty z duńskimi rybakami: obiecali oni m.in. przekazywać Polakom informacje o nowych wrakach, na które natrafią na Morzu Północnym.

Gospodarkamorska.pl

Poprawiony: piątek, 23 listopada 2018 14:01
 

PARLAMENTARNY ZESPÓŁ ROZWOJU DRÓG WODNYCH

Email Drukuj PDF

21 listopada odbyło się w Senacie RP 6. posiedzenie Zespołu, na które zaproszeni byli między innymi członkowie naszego Klubu.

azaprosz-asenat

Posiedzenie połączone było z otwarciem w Senacie RP wystawy -" 100 lat Ligi Morskiej i Rzecznej"
oraz prelekcjami o historii Ligi i Jej znaczącym udziale w tworzeniu i rozwoju Marynarki Wojennej RP.

awystawa5-awystawa3

Poprawiony: sobota, 24 listopada 2018 19:33 Więcej…
 

MAZURSKIE KANAŁY BĘDĄ PRZEBUDOWANE

Email Drukuj PDF

kanal gizycki i most obrotowy

Mazurskie kanały: Szymoński, Giżycki, Mioduński, Grunwaldzki, Tałcki leżące na szlaku od Giżycka do Mikołajek zostaną zmodernizowane. "Nie planujemy zamykania kanałów, choć utrudnień w ich pokonywaniu nie da się uniknąć" - poinformował burmistrz Mikołajek.

We wtorek samorząd województwa warmińsko-mazurskiego zdecydował o przyznaniu 62 mln zł ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-20 na projekt dotyczący przebudowy i umocnienia pięciu mazurskich kanałów. Chodzi o kanały leżące na szlaku od Giżycka do Mikołajek: Szymoński, Giżycki, Mioduński, Grunwaldzki i Tałcki.
Gospodarkamorska.pl
fot. wikipedia.org

Poprawiony: wtorek, 20 listopada 2018 19:32
 

"ZDARZYŁO SIĘ NA MORZU..."

Email Drukuj PDF

muzeum1 1

15 listopada br., w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku odbył się wernisaż wystawy czasowej "Zdarzyło się na morzu..." Obrazy zaprezentowane na wystawie są najnowszym nabytkiem Muzeum i pochodzą z kolekcji należącej przez lata do Polskich Linii Oceanicznych.

muzeum1 2

Poprawiony: poniedziałek, 19 listopada 2018 16:36
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

CZY POTRZEBNA NAM JEST MARYNARKA WOJENNA ?

sily

Od wielu wieków ludzkość żyje w kręgu kultury i cywilizacji morskiej. Nadal też jest wiele oczekiwań związanych z morzem i to nie tylko w zwykłym profesjonalnym wymiarze. Pomimo, że w dziejach cywilizacji naszej Planety morze zajmuje miejsce znaczące pozostaje nadal wielką tajemnicą, mimo rozlicznych i intensywnych badań prowadzonych przez specjalistów różnych dziedzin nauki. Społeczeństwo polskie wciąż jeszcze słabo orientuje się w zagadnieniach morskich, a w szczególności dotyczących obrony morza. Zatem celem niniejszej książki jest przedstawienie teorii potencjału morskiego i możliwości jego wykorzystania, która nie odnosi się do wąskiej grupy państw (mocarstw morskich), ale odpowiada wspólnym potrzebom szeroko rozumianych państw morskich XXI wieku. Intencją autora było uzyskanie pełniejszego zrozumienia relacji między "przypadkowymi" czynnikami potencjału a jego wykorzystaniem. Tak ujęta problematyka książki adresowana jest przede wszystkim do szerokiego grona Czytelników zainteresowanych teorią sił morskich, a w szczególności polityków, wojskowych i słuchaczy studiów podyplomowych uczelni morskich.

Tytuł Siły morskie współczesnego państwa
Autor Andrzej Makowski ((nauki wojskowe).)

Wydawca "Impuls Plus Consulting", 2000
ISBN 8391201112, 9788391201114
Liczba stron 394

Poprawiony: piątek, 16 listopada 2018 16:12