"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



PRO MARI NOSTRO DLA KOLEGIATY W GDYNI

Email Drukuj PDF

pro8355d13fd646ccf44367443b95af78c2pro1krzy2

W dziewięćdziesiątą szóstą rocznicę powrotu Polski nad Bałtyk
i jej zaślubin z morzem oraz w dziewięćdziesiątą rocznicę
nadania praw miejskich miastu Gdynia,
Zarząd Główny Ligi Morskiej i Rzecznej
Uchwałą z dnia 07 lutego 2016 uhonorował

Krzyżem "Pro Mari Nostro"
Kolegiatę pod wezwaniem
Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski
w Gdyni

w uznaniu roli Świątyni jako duchowej patronki polskiego morza,
oraz nierozerwalnych więzi Gdyni z morzem.
"Trzymajmy się Morza"
trwając na wachcie w codziennej wiernej służbie Rzeczypospolitej Polskiej.

Poprawiony: poniedziałek, 08 lutego 2016 20:38
 

PIERWSZY STAŁY MOST NA WIŚLE W WARSZAWIE

Email Drukuj PDF

mostzygmunt augustmostimage007

Zygmunt August zbudował na Wiśle most drewniany, długi stóp 1150, który tak długością, jak i wspaniałością widoku w całej Europie prawie nie miał sobie równego, podziw powszechny wywołując...
5 kwietnia 1573 r. otwarto w Warszawie dla publiczności pierwszy stały most przez Wisłę. Znajdował się on na przedłużeniu ulicy Mostowej, która właśnie od niego wzięła swą nazwę. Most był drewniany, oparty na kilkunastu (wg jednych źródeł - piętnastu, innych zaś - osiemnastu) podporach stałych i pięciu łyżwowych (pływających) od strony Pragi. Miał około 500 m długości. Budowlę kończono w pośpiechu, aby była gotowa na sejm konwokacyjny, który po śmierci króla Zygmunta Augusta miał się właśnie zebrać w Warszawie. Nie była więc kompletnie wykończona, a wiele elementów, m.in. owe podpory łyżwowe, miało charakter prowizoryczny. Dopiero z czasem doprowadzono wszystko do porządku.
Zbudowanie mostu na krnąbrnej, nieuregulowanej i potężnej rzece wywarło wielkie wrażenie na współczesnych. Naoczny świadek otwarcia mostu, poseł na sejm konwokacyjny, Świętosław Orzelski tak o nim pisze: Most ten, dziwną sztuką i niezmierną pracą wystawiony, był arcydziełem króla Augusta. Budowany przez jakiegoś Niemca opierał się na piętnastu podstawach, czyli ostojach wytrzymujących pęd wody, z których każda kosztowała 3000 złotych. Budowla cała nie mniej wytworna, jak i mocna, składała się z belek dębowych i sosnowych spojonych masą żelastwa. Drzewo na most sprowadzono z wielkim dla króla kosztem aż z Litwy z grodzieńskich lasów. Robotę mostu tego, od brzegu miejskiego rozpoczętą, przerwała śmierć królewska i została na potem do skończenia Infantce Annie, teraz dla braku czasu dokończono go jako tako.

Poprawiony: poniedziałek, 08 lutego 2016 19:18 Więcej…
 

"DŁUGIE ŁODZIE" ANGLIKÓW

Email Drukuj PDF

. Angielski termin house boats chyba najlepiej oddaje charakter tego rodzaju jednostek pływających. Ich podstawowym atutem jest wygoda podczas rejsu i dość łatwe manewrowanie jednostką.

 barka1dsc 6726sbarka2images 1barka3images 2

W Polsce ten sposób spędzania urlopu nie jest jeszcze tak popularny jak w krajach Unii, choć zainteresowanie turystów beztroską żeglugą po śródlądziu powoli, lecz systematycznie rośnie.

Poprawiony: niedziela, 07 lutego 2016 16:47 Więcej…
 

UDZIAŁ ORP GEN. T. KOŚCIUSZKO W MANEWRACH "COLD RESPONSE"

Email Drukuj PDF

orpkosciuszkocoldresponse 3fo 595 314fiordyprzewodnik sladami rysia2orp gen. t. kociuszko

ORP Gen. T. Kościuszko za kilkanaście dni weźmie udział w międzynarodowych manewrach wojskowych pk. "Cold Response 2016". Ćwiczenia, które odbędą się w północnej części Norwegii, rozpoczną się w piątek, 19 lutego i potrwają niecałe 3 tygodnie.
"Cold Response" to cykliczne, odbywające się pod auspicjami NATO i ONZ, międzynarodowe, zimowe ćwiczenia wojskowe prowadzone zarówno na lądzie, morzu i w powietrzu. Obowiązki państwa gospodarza pełni Norwegia, a same ćwiczenia odbywają się w jej północnej części. Działania morskie prowadzone są równolegle z działaniami na lądzie i w powietrzu oraz mają na siebie bezpośredni wpływ. Scenariusz ćwiczenia przewiduje wkroczenie sił Sojuszu w rejon konfliktu wywołanego agresją jednego z państw i przywrócenie pokoju. Zadaniem sił morskich jest także przywrócenie bezpieczeństwa na szlakach komunikacyjnych oraz zapewnienie ochrony żeglugi przed nasilającymi się atakami terrorystycznymi. Rejonem działań są wody wewnętrzne norweskich fiordów za kołem podbiegunowym.
W odbywających się po raz siódmy ćwiczeniach (poprzednie miały miejsce w 2006, 2007, 2009, 2010, 2012 i 2014) uczestniczyć będzie około 17 tysięcy żołnierzy z 13 państw. Jedenaście krajów należy do Sojuszu Północnoatlantyckiego (Belgia, Kanada, Dania, Francja, Hiszpania, Holandia, Polska, Niemcy, Wielka Brytania, USA oraz Norwegia), a pozostałe dwa do sojuszu Partnerstwa dla Pokoju (Finlandia i Szwecja).
Polska Marynarka Wojenna, po raz drugi w historii weźmie udział w manewrach z cyklu "Cold Response". Reprezentowana będzie przez załogę fregaty rakietowej ORP Gen. T. Kościuszko wraz z zaokrętowanym na jej pokładzie śmigłowcem ZOP SH-2G. To pierwszy w tym roku udział ORP Gen. T. Kościuszko oraz personelu klucza śmigłowców pokładowych w międzynarodowych manewrach u wybrzeży Norwegii. Po opuszczeniu polskich wód terytorialnych ORP Gen. T. Kościuszko skieruje się do norweskiego Bergen. Tam w przyszłym tygodniu rozpocznie się faza portowa i zgrywająca ćwiczenia.

Poprawiony: sobota, 06 lutego 2016 14:57 Więcej…
 

NOWA ŁÓDŹ NA WIŚLE

Email Drukuj PDF

nowa na wislerzgw  nowa lodz 595 314

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku sukcesywnie dokonuje wymiany wykorzystywanego sprzętu, tym razem poinformował o zakupie dla Nadzoru Wodnego w Chełmnie nowoczesnej łodzi roboczej.
Jest to jednostka płaskodenna, zbudowana z aluminium o długości niemal 7 metrów i szerokości 2,5 metra. Jej maksymalne zanurzenie wynosi 55 cm. Na pokładzie mieści się ośmiu pracowników, nośność łodzi to jedna tona. Będzie wykorzystywana do prac utrzymaniowych na rzece oraz transportu materiałów i sprzętu.
Łódź została wyposażona w silnik zaburtowy Yamaha F50HETL o mocy 50KM. Dzięki swojej konstrukcji dobrze nadaje się do pracy w warunkach panujących na Wiśle. Jest lekka, niezatapialna i wytrzymała. To pierwsza tego typu łódź pracująca na Wiśle w jednostkach terenowych Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

RZGW Gdańsk.

Poprawiony: piątek, 05 lutego 2016 16:38
 

GDYNIA MIASTO Z MORZA, MARZEŃ I MITÓW

Email Drukuj PDF

gdy4podkowa-z-gdyni2g5dytytulgdy12ld8wt5

Miasto z morza i marzeń, najpiękniejsza córa II Rzeczypospolitej, polskie okno na świat - tak przed wojną określano Gdynię. Początki tego miasta i jego budowę otacza legenda, która niewiele ma wspólnego z rzeczywistością. W najbliższą środę (10 lutego) Gdynia obchodzi 90 rocznicę uzyskania praw miejskich.
Powstanie Gdyni jawiło się współczesnym jako coś zdumiewającego. Oto z, liczącej na początku lat dwudziestych ubiegłego stulecia nieco ponad tysiąc mieszkańców, miejscowości letniskowej, w zaledwie kilkanaście lat, rozwinęło się miasto zamieszkałe przez 120 tysięcy ludzi. Zaś tutejszy port, wybudowany praktycznie od zera, stał się w tym czasie największym portem na Bałtyku.
Nic zatem dziwnego, że ten niezwykle dynamiczny rozwój, bezprecedensowy w historii Polski, fascynował społeczeństwo II Rzeczypospolitej. Powoli kształtował się wizerunek niezwykłego miasta wielkich możliwości, polskiego Klondike zbudowanego przez rzutkich, przedsiębiorczych pionierów. Gdynia przedstawiana była jako prawdziwa Ziemia Obiecana dla wszystkich, którzy mają odwagę marzyć i marzenia te relizować.

Poprawiony: piątek, 05 lutego 2016 08:02 Więcej…
 

JUŻ 36 MIESIĘCY JESTEŚMY W INTERNECIE

Email Drukuj PDF

czoo okpodziekowanie2uczen07

W poniedziałek 4 lutego 2013 r. nastąpiło oficjalne uruchomienie strony internetowej Klubu "Bractwo Wiślane" Ligi Morskiej i Rzecznej w Warszawie.
To dobra okazja aby podziękować twórcy naszej strony komandorowi porucznikowi MARKOWI JANKIEWICZOWI.

podziekowanie48836582-icon-handshake

DZIĘKUJEMY CI MARKU !

Poprawiony: środa, 03 lutego 2016 20:28
 

96. ROCZNICA ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM

Email Drukuj PDF

W środę 10 lutego 2016 r. o godzinie 09,30 na Placu Wolności w PUCKU rozpoczną się uroczystości
z okazji 96. Rocznicy ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM.

.zaslubinyb52c8b2119c9922e9d8bef9af16e8749

Na uroczystości zapraszają: Urząd Miasta Puck, Liga Morska i Rzeczna, Urząd Morski w Gdyni
i Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie.

zaslub95rzpzm

Poprawiony: środa, 03 lutego 2016 18:13
 

DAWNYCH TRANSATLANTYKÓW CZAR

Email Drukuj PDF

Zmienił się sposób podróżowania i zmieniły się środki transportu, samoloty zastąpiły statki pasażerskie, a podróż przez Atlantyk skróciła się do kilkunastu godzin.
Jednak nic nie zastąpi magii dawnych transatlantyków.

Załogi polskich transatlantyków to była marynarska elita. Najlepsi, legendarni już dzisiaj kapitanowie. Ulubieńcy prasy, kreowani na prawdziwych celebrytów swoich czasów. Pierwsze statki pasażerskie pływające przez Atlantyk podniosły biało-czerwoną banderę w 1930 roku, a ostatni rejs odbył się w 1988 roku.

polonia54c6db3017668 osize933x0q70ha499e0kosciuszko54c6db315130b osize933x0q70h725d2fpulaskiz16988632q-pulaski--powstal-w-1912-r--w-angielskiej-stoczni-

- Pionierska trójka - parowce Polonia, Kościuszko, Pułaski były typowymi liniowcami, nastawionymi na obsługę ruchu emigranckiego.

pisudski54c6db2e2109a osize933x0q70hafe18cms batory 1937

- Najsłynniejsze bliźniaki - Piłsudski i Batory- nowoczesne statki, budowane we Włoszech wg. polskich założeń. To one najmocniej tworzą legendę polskich transatlantyków.

Poprawiony: wtorek, 02 lutego 2016 18:34 Więcej…
 

"DAR POMORZA" I "SOŁDEK" WRACAJĄ PO PRZERWIE ZIMOWEJ

Email Drukuj PDF

darf obj 000335 20100715193204 sss sodek in gdask

Jak informuje Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, od 2 lutego 2016 roku ponownie będzie można zwiedzać Sołdka i Dar Pomorza. Obie jednostki, po przerwie zimowej zostaną otwarte dla zwiedzających 2 lutego. Chętni wejdą na ich pokład od wtorku do niedzieli, w godzinach od 10 do 16.

Poprawiony: poniedziałek, 01 lutego 2016 16:21