"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



JEST "ŚWIATEŁKO W TUNELU" DLA WISŁY

Email Drukuj PDF

wisla1zdjecie60023575520111207rzeka-wislawisla2rgzwwisla30003007vcs1qltc9-c317-f3

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przygotowała plan pracy na najbliższe półrocze. Zagadnień związanych z problematyką wiślaną nie zabraknie.

Wśród tematów dotyczących bezpośrednio Pomorza Gdańskiego, którymi zajmą się członkowie sejmowej komisji, znalazła się m.in. budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną (w lutym). Członkowie komisji będą także dyskutować o problematyce ochrony brzegów morskich, rybołówstwa (maj - posiedzenie w Słupsku), portów i stoczni (luty - posiedzenie w Gdyni), sytuacji morskiego szkolnictwa wyższego i zawodowego oraz ochrony przeciwpowodziowej.

Podczas prac komisji często ma się także przewijać problematyka żeglugi śródlądowej. I tak w kwietniu posłowie pochylą się nad projektem "Programu rozwoju żeglugi śródlądowej" ustawy o pracy na statkach żeglugi śródlądowej. W czerwcu z kolei przyjmą informację na temat wykorzystania potencjału gospodarczego rzek w Polsce z uwzględnieniem budowy i rozwoju infrastruktury hydrotechnicznej.

- Problematyka Wisły będzie niewątpliwie bardzo ważną częścią prac naszej komisji - zapewnia poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca sejmowej komisji. - To gospodarczy "nerw" naszego kraju, który musi zostać przywrócony do IV klasy żeglowności. To kwestia odpowiednich programów, ale przede wszystkim sporych pieniędzy. Grono osób zainteresowanych problematyką jest ogromne, dlatego grzechem byłoby unikanie dyskusji na tematy wiślane. Na marzec posłowie zaplanowali przyjęcie informacji od rządu w sprawie przyjęcia przez Polskę Europejskiego Porozumienia o Głównych Śródlądowych Drogach Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym (AGN). Konwencja ta to dokument z 1996 r. Zawarto w niej klauzulę o rozwoju śródlądowych arterii jako najbardziej ekologicznego i taniego sposobu transportowania towarów. Według zapisów konwencji, w Polsce znaczenie dla międzynarodowego transportu mają m.in. droga wodna E 40 (Gdańsk - Wisła - Bug - Dniepr - Morze Czarne) oraz E 70 (Odra - Wisła - Nogat - Zalew Wiślany).

Poprawiony: poniedziałek, 25 stycznia 2016 20:01 Więcej…
 

KOLEJNE WODOWANIE W GDAŃSKU

Email Drukuj PDF

aaesvagt 1piostaabesvagt nautaacesvagt piosta

W piątek, 22 stycznia zwodowano w Gdańsku, zbudowany przez stocznię Nauta SA, częściowo wyposażony kadłub statku Esvagt Njord do obsługi wież wiatrowych o numerze budowy B-858. Zostanie on przekazany norweskiej stoczni Havyard Ship w stanie gotowości technicznej na poziomie ok. 70 % - ma zainstalowane m.in. wszystkie urządzenia siłowni.
Jednostka, zaprojektowana przez Havyard Design & Solutions ma około 83,7 m długości i 17,6 m szerokości. Ze względu na specyficzne warunki pracy, zostanie wyposażona w specjalny pomost komunikacyjny z systemem kompensacji ruchów statku, który umożliwi przedostanie się personelu z pokładu na obiekty farmy (np. wieże transformatorowe czy wieże turbin wiatrowych) nawet w trudnych warunkach pogodowych. Specjalny kształt dziobu Esvagt Njord umożliwi operowanie także na wzburzonych wodach, a rufa z dwiema płetwami dennymi (skegs) zwiększy wydajność hydrodynamiczną zespołu: kadłub - śruby napędowe. Statek ma osiągać prędkość do ok. 14 węzłów. Jednostka zapewni więc tanie i przyjazne środowisku połączenie pomiędzy farmą wiatrową a bazą techniczną na lądzie.
Statek będzie pracować na farmie Dudgeon, która powstaje u wybrzeży Norfolk w Wielkiej Brytanii. Jego operatorem będzie duńska firma ESVAGT, która dostarcza usługi związane z zapewnieniem bezpieczeństwa na morzu, zwłaszcza w segmencie offshore i morskiej energetyki wiatrowej. W swojej flocie firma posiada 39 nowoczesnych statków pomocniczych, a 5 kolejnych jest w trakcie budowy.
Źródło: portal morski.pl

Poprawiony: niedziela, 24 stycznia 2016 17:31
 

DOBRY ROK PORTU DARŁOWO

Email Drukuj PDF

dar2245px-widok z latarni w darlowie na wschodni falochron portu 01dar4darowo location map.svgdar1180px-darlowko latarnia 01

Bardzo dobry rok ma za sobą Port Darłowo. Jak podał Zarząd Portu Morskiego Darłowo, w ciągu minionych dwunastu miesięcy przeładowano w darłowskim porcie 344 tysiące ton towarów.
To równe dwa razy tyle, co w rekordowym roku 2013, kiedy to przeładowano 177 tys. ton towarów. Port Darłowo przegonił Port Kołobrzeg, który przeładował 260 tys. ton w najlepszym roku 2012. Import stanowił 295.254 ton, a eksport 48.775 ton. Ten rekordowy wynik zawdzięczamy kontraktowi na przewóz kamieni i kruszyw w ilości 272 tys. ton ze Skandynawii na wielką inwestycję, którą prowadził Urząd Morski w Słupsku. Była to ochrona brzegów morskich od Jarosławca do Rowów. Natomiast pozostałą część przeładunków stanowią towary typowo rolne, czyli otręby pszenne -33,5 tys. ton, wapno-21,5 tys. ton, rzepak ponad 10 tys. oton, oraz nawozy sztuczne i drewno - informuje Waldemar Śmigielski- dyrektor Zarządu Portu.
Nigdy dotąd darłowskiego portu nie odwiedziło tyle statków handlowych, co w 2015 roku. Było ich równe 167. Bardzo dobrze spisali się darłowscy dokerzy, którzy obsługiwali średnio po trzy statki w tygodniu. Procentuje budowa nowych, remonty i przebudowa starych nabrzeży, pogłębianie toru wodnego, budowa osobnego basenu rybackiego wraz z halami magazynowymi oraz generalna przebudowa dróg dojazdowych do portu.

Poprawiony: sobota, 23 stycznia 2016 17:25 Więcej…
 

127 LAT TEMU URODZIŁ SIĘ "ZNACZY KAPITAN"

Email Drukuj PDF

mamertimagesmamertpobranepilsud21

Mamert Stankiewicz, kapitan żeglugi wielkiej Polskiej Marynarki Handlowej, komandor podporucznik Marynarki Wojennej II RP, nieoficjalny kapitan flagowy polskiej floty handlowej. Przez studentów nazywany "Znaczy kapitanem".
Przyszedł na świat 22 stycznia 1889 r. w Mitawie, w rodzinie szlacheckiej pochodzącej z województwa wileńskiego o patriotycznych tradycjach. Od najmłodszych lat chciał związać się z morzem. Podążył za marzeniami: w 1905 roku wstąpił do Korpusu Morskiego w Petersburgu.

Z floty carskiej...
W 1909 roku ukończył petersburską uczelnię jako, jeden z najlepszych absolwentów na roku. Niemal od razu otrzymał przydział w carskiej flocie Bałtyku. Uczestniczył pod rosyjską banderą w I wojnie światowej. Rewolucja październikowa w 1917 roku spowodowała, że Mamert nie mógł wrócić do Rosji. Został urzędnikiem Konsulatu Rosyjskiego w Pittsburghu w USA. Skierowany do flotylli rzecznej w Rosji, został aresztowany przez CzeKa.

...do Polski
Uwolniony, przybył do Polski w 1921 roku. Admirał Kazimierz Porębski, ówczesny głównodowodzący polskiej Marynarki Wojennej, przydzielił mu stanowisko kierownika wydziału nawigacyjnego w szkole morskiej w Tczewie.
Jednocześnie wykładał astronomię i nawigację w Oficerskiej Szkole Marynarki Wojennej w Toruniu.

Poprawiony: piątek, 22 stycznia 2016 16:54 Więcej…
 

ZAPROSZENIE

Email Drukuj PDF

muzmubb-32

MUZEUM NIEPODLEGŁOŚCI W WARSZAWIE 00-240 WARSZAWA al. Solidarności 62

 cop1small cop okl

25.01. (poniedziałek) godz. 17.00: Centralny Okręg Przemysłowy i jego współczesne kontynuacje. Promocja książki" Historia Centralnego Okręgu Przemysłowego" Mariana Marka Drozdowskiego.

Pan prof. Drozdowski jest członkiem naszego BRACTWA.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

Poprawiony: czwartek, 21 stycznia 2016 19:18 Więcej…
 

ROCZNICA ŚMIERCI WICEADMIRAŁA KAZIMIERZA PORĘBSKIEGO

Email Drukuj PDF

pobrane

Kazimierz Włodzimierz Porębski urodził się 15 listopada 1872 w Wilnie. Był synem Adolfa i Marii z Krejbichów. W 1889 ukończył gimnazjum w Wilnie i wstąpił do Morskiego Korpusu Kadetów w Sankt Petersburgu. Po zakończeniu nauki w 1892 został oficerem rosyjskiej Marynarki Wojennej. W latach 1895-1896 był słuchaczem Oficerskiej Szkoły Min i Torped w Kronsztadzie.
Po ukończeniu szkoły oficerskiej pływał na okrętach różnych klas, głównie na Oceanie Arktycznym, Morzu Ochockim i Morzu Japońskim.
Od 1895 do 1897 służył na krążowniku "Dmitrij Donskoj". W 1900 został przydzielony na krążownik "Pamiat´ Azowa", a po wyokrętowaniu w 1902 skierowany do stoczniowej komisji nadzoru budowy krążownika "Nowik" w Stoczni Schichaua w Gdańsku. Po wejściu okrętu do służby był na nim starszym oficerem i brał na nim udział w wojnie rosyjsko-japońskiej, walczył pod Port Arturem w 1905 w stopniu komandora. Odznaczył się w bitwie na Morzu Żółtym, zdecydowanie opowiadając się za samotnym przedzieraniem się okrętu do Władywostoku. Za udział w bitwie otrzymał m.in. od cara złotą szablę za dzielność (ros. "za chrabrost'"). W latach 1905-1909 dowodziłtorpedowcem "Triewożnyj", a następnie został dowódcą krążownika "Admirał Makarow". Od 1910 do 1913 pływał na Morzu Bałtyckim iMorzu Północnym jako dowódca stawiacza min "Jenisej". W 1913 został na krótko szefem sztabu w dowództwie portów Morza Czarnego, po czym wyznaczono go dowódcą nowego pancernika ""Impieratrica Marija", na którym służył na początku I wojny światowej. W 1916 był dowódcą brygady pancerników Floty Czarnomorskiej, a na początku 1917 naczelnikiem Ufortyfikowanego Rejonu "Kotka" w Zatoce Fińskiej, dowódcą obrony Zatoki. Następnie został szefem Wydziału Morskiego na Froncie Północno-Zachodnim. Po rewolucji 1917 działał w polskich organizacjach wojskowych w Petersburgu. W połowie 1918 został zwolniony ze służby w rosyjskiej Marynarce Wojennej. Od listopada 1918 przybył do Warszawy, gdzie założył Stowarzyszenie Pracowników na Polu Rozwoju Żeglugi "Bandera Polska". Przejmował od Niemców urządzenia techniczne na Wiśle. Na początku 1919 został powołany w skład Rady Wojskowej oraz wyznaczony szefem Sekcji Marynarki (od połowy 1919 Departament dla Spraw Morskich) w Ministerstwie Spraw Wojskowych. W 1920 towarzyszył gen. bryg. Józefowi Hallerowi podczas Zaślubin Polski z morzem. W czasie wojny polsko-bolszewickiej dowodził odcinkiem "Zegrze-Dębe" oraz kierował żeglugą wojenną na Wiśle. Na początku 1922 został wyznaczony na stanowisko szefa Kierownictwa Marynarki Wojennej, utworzonego w miejsce Departamentu dla Spraw Morskich. 3 maja 1922 został zweryfikowany w stopniu wiceadmirała ze starszeństwem z 1 czerwca 1919.
W 1920 zainicjował utworzenie polskiej Marynarki Handlowej oraz Szkoły Morskiej. Był autorem programu rozbudowy floty wojennej, wspierał budowę portu w Gdyni oraz spowodował utworzenie Oficerskiej Szkoły Marynarki Wojennej i lotnictwa morskiego w Tczewie. W 1921 pełnił funkcję przewodniczącego Komisji ds. Żeglugi Morskiej. Był prezesem Ligi Morskiej i Rzecznej oraz współzałożycielem Yacht Klubu Polskiego.
Zmarł po długiej chorobie 20 stycznia 1933 w Warszawie. Został pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie.

Poprawiony: środa, 20 stycznia 2016 18:06
 

BĘDĄ NOWE OKRĘTY

Email Drukuj PDF

nowe okretyimg 20150702 piosta 0902

JAK DONOSI PORTALMORSKI.PL :

Decyzje w sprawie budowy kolejnych okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej będą zapadały szybko, jednak program modernizacji floty wymaga aktualizacji. Znowelizowany program zostanie przedstawiony przez Ministerstwo Obrony Narodowej w początkach kwietnia - zapowiedziano podczas Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa w Warszawie 14 stycznia 2016 r.
Pierwsza z cyklu konferencji dedykowanych planom, wyposażeniu, technologiom i rozwiązaniom na rzecz obronności morskiej zgromadziła wielu polityków, przedstawicieli polskiego parlamentu i władz państwowych. Wśród uczestników byli m.in.: przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej Michał Jach, wiceminister MON Tomasz Szatkowski, zastępca szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jarosław Brysiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Krzysztof Kozłowski, szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. bryg. dr Adam Duda, Inspektor Marynarki Wojennej wiceadm. Marian Ambroziak, dowódca Centrum Operacji Morskich (Komponentu Morskiego) wiceadm. dr Stanisław Zarychta, dowódca 3. Flotylli Okrętów kontradm. Mirosław Mordel, przedstawiciel Zarządu Planowania Strategicznego (P5) Sztabu Generalnego Wojska Polskiego kmdr Jacek Ochman.
Nie zabrakło przedstawiciel polskich i zagranicznych sił zbrojnych (m.in. admirał Pierre-François Forissier, dowódca sił morskich Francji w latach 2008-2011), a także koncernów zbrojeniowych i firm zajmujących się realizacją projektów militarnych - francuskiego koncernu DCNS, niemieckiego TKMS, norweskiego Kongsberg, firmy Wartsila France SAS, Thales. Polski sektor okrętowy reprezentowała stocznia Remontowa Shipbuilding z grupy Remontowa Holding, a krajowy przemysł zbrojeniowy - m.in. spółki ZM "Tarnów", PIT - Radwar, KenBIT, WASKO i OBR CTM.
Rozmawiano na temat planu modernizacji Marynarki Wojennej RP oraz możliwości krajowego przemysłu i jego zagranicznych kooperantów w realizowaniu prac serwisowych, modernizacji oraz budowy nowych okrętów.

Poprawiony: środa, 20 stycznia 2016 15:01 Więcej…
 

"PORTY MORSKIE - KONKURENCYJNOŚĆ I INNOWACJE"

Email Drukuj PDF

aaaokpm logo s 595 314

W dniu 26 lutego 2016 roku na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego odbędzie się V Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego "Porty morskie - konkurencyjność i innowacje" organizowana przez Katedrę Prawa Międzynarodowego Publicznego, Katedrę Prawa Morskiego WPiA UG oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. Tegorocznej edycji towarzyszy panel studencki i doktorancki, który odbędzie się dzień wcześniej - 25 lutego 2016 roku.
Tym razem organizatorzy postanowili skupić uwagę słuchaczy na tematyce związanej z portami morskimi. Uczestnicy wydarzenia będą mogli wziąć udział w debacie "Polskie porty na drodze konkurencyjności i rozwoju", a także dowiedzieć się jak skutecznie zarządzać i efektywnie eksploatować port morski.
Jak co roku, organizatorzy konferencji stawiają sobie za cel stworzenie platformy do podjęcia dyskusji o szeroko pojętej tematyce morskiej nie tylko przez prawników i przedstawicieli świata nauki, ale również z perspektywy przedsiębiorców z sektora gospodarki morskiej oraz studentów z różnych ośrodków akademickich w Polsce.
Poprzednie edycje projektu pokazały, że tematyka morska cieszy się dużym zainteresowaniem, dlatego także i w tym roku organizatorzy dołożą wszelkich starań, aby zachęcić Państwa do udziału w wydarzeniu.
Wszelkie informacje dotyczące Konferencji, w tym formularz rejestracyjny, znajdują się na stronie internetowej pod adresem: www.prawo-morskie.pl.

Źródło: portal morski.pl

Poprawiony: wtorek, 19 stycznia 2016 18:03
 

ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI DYŻURUJE W SIŁACH ODPOWIEDZI NATO

Email Drukuj PDF

czernicki 20120821 piosta 2494 595 314

Oznacza to, że w razie konieczności, może zostać skierowany w dowolny rejon świata. Dyżur rozpoczął się 1 stycznia 2016 w porcie w Świnoujściu.
Zanim rozpoczął się dyżur, marynarze przeszli specjalistyczne szkolenie, a zapasy paliwa, żywności i uzbrojenia zostały uzupełnione.
ORP Kontradmirał Xawery Czernicki przeznaczony jest do pełnienia funkcji okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej w narodowych oraz sojuszniczych zespołach okrętów. Posiada rozbudowane systemy łączności i dowodzenia. Ponadto okręt ma możliwość zaopatrywania w morzu okrętów w żywność, paliwo i amunicję, czy prowadzenia drobnych remontów. Może także służyć jako okręt-baza, w tym dla żołnierzy jednostek specjalnych.
Świnoujskie.info

Poprawiony: niedziela, 17 stycznia 2016 17:40 Więcej…
 

kpt. ż. w. TADEUSZ HATALSKI W SPRAWIE KANAŁU PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ

Email Drukuj PDF

a1635885559633617548a3vistula lagoon

W dzień biały morze szepce i szeleści,
Samemu sobie jeno gwarząc opowieści,
Kto się w nie wsłucha, słyszy w jego dziwnym szumie
Dalekie, tajne głosy, których nie rozumie.
Leopold Staff; :"Morze'"


Przekop Mierzei Wiślanej to sprawa, o której mówi się od lat. Zazwyczaj powraca ona przy okazji kolejnych kampanii wyborczych, by później zejść na dalszy plan. To błąd, bo inwestycja ta pozwoliłaby, przy stosunkowo niewielkich kosztach, uruchomić port w Elblągu i uwolnić go od rosyjskiej zależności.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk w wywiadzie udzielonym Portalowi Morskiemu wyraził przekonanie, że inwestycję tę uda się zrealizować w ciągu najbliższych czterech lat. Rząd Platformy Obywatelskiej miał całkowicie odmienne podejście do kwestii przekopania Mierzei Wiślanej. A Donald Tusk, będąc w Elblągu w trakcie kampanii samorządowej, dramatycznie przedstawiał sprawę nowego toru wodnego do Elbląga: "Strach pomyśleć, co nasi oponenci będą chcieli przekopać, bieg jakiej rzeki będą chcieli zmienić, jakie morze osuszyć po to, by wygrać wybory". (...) Toteż warto powiedzieć kilka słów o tym, jak w rzeczywistości jest z tym przekopem.
Rosja nie ma zwyczaju przestrzegać prawa
Potrzeba zbudowania nowego toru wodnego do portu w Elblągu wynika z obiektywnie i realnie istniejących okoliczności - ze sposobu, w jaki Federacja Rosyjska traktuje prawo i zwyczaje międzynarodowe oraz z elementarnych przesłanek ekonomicznych.
Zacznijmy od sprawy pierwszej. W prawie morskim powszechnie przyjęta jest zasada wolności żeglugi. Zasada ta została sformułowana po raz pierwszy przez Hugo Grotiusa w pracy "Mare Liberum" opublikowanej w 1609 r. (w czasach współczesnych zasada ta jest sformułowana w rozdziale 3 konwencji o prawie morza z 1982 r. m.in. jako prawo nieszkodliwego przepływu). Zasada wolności żeglugi dotyczy więc morza otwartego, mórz terytorialnych oraz międzynarodowych rzek żeglownych. W sensie geograficznym Zalew Wiślany jest ujściem rzeki Wisły (a dokładnie Nogatu, czyli jednej z odnóg delty Wisły). I ta część ujścia Wisły znajduje się na terytorium dwóch państw, Polski i Rosji. W rozumieniu prawa morskiego stanowi więc międzynarodową rzekę żeglowną.
Podobnie jak międzynarodową rzeką żeglowną jest ujście rzeki Skaldy, które również znajduje się na terytorium dwóch państw. W pobliżu Antwerpii Skalda przepływa przez terytorium Belgii, a poniżej Antwerpii, w stronę morza, znajduje się w granicach Holandii. Wynika z tego oczywista konsekwencja, że aby dopłynąć do portu w Antwerpii, trzeba przepłynąć przez wody terytorialne Holandii. Podobnie jest z portem w Elblągu. Żeby dopłynąć do portu w Elblągu, trzeba przepłynąć przez wody terytorialne innego kraju, konkretnie Federacji Rosyjskiej.
Kilka lat temu głośny był spór między Holandią a Belgią o rozliczanie opłat za pilotaż prowadzony w ujściu Skaldy, jednak w czasie tego sporu Holendrom nawet przez myśl nie przeszło, żeby utrudniać komukolwiek żeglugę do Antwerpii.
Inaczej jest na Zalewie Wiślanym. Federacja Rosyjska tę żeglugę utrudnia, a wcześniej przez wiele lat Związek Sowiecki uniemożliwiał ją całkowicie. W efekcie port w Elblągu po II wojnie światowej praktycznie zamarł i pozostawał niewykorzystany przez ostatnie kilkadziesiąt lat.

Poprawiony: niedziela, 17 stycznia 2016 15:19 Więcej…