"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



MOST W MIKOŁAJKACH z historią Pana Roberta w tle.

Email Drukuj PDF

mikolajki-most-dla-pieszychmikolajki07mikolajkistary

Znaczna część jednego z najbardziej znanych na Mazurach mostów - mostu dla pieszych w Mikołajkach - została zdemontowana. Aby tego dokonać na Mazury ściągnięto specjalistyczne dźwigi, demontaż trwał dwa dni. Wkrótce w tym miejscu stanie nowa przeprawa.
Jak powiedział PAP kierownik budowy Krzysztof Chyrek, pylony mostu i jego dźwigary zostały zdemontowane. Robotnicy pracowali nad tym dwa dni. Aby zdemontować konstrukcję mostu do Mikołajek przyjechały dźwigi, które mogą unieść 350 ton. "Samej kładki teraz jeszcze nie zdemontujemy, najpierw położymy nową, a następnie starą zdemontujemy od spodu" - powiedział PAP Chyrek.
Zdemontowany most rozpięty nad przesmykiem jezior Mikołajskie i Tałty był jednym z najbardziej charakterystycznych mostów na Mazurach. Tysiące ludzi od lat właśnie tu robiły sobie pamiątkowe zdjęcia, stąd często fotografowano obowiązkowy element widokówek z Mazur - wioskę żeglarską w Mikołajkach. Przeprawa była jednak w tak fatalnym stanie, że kawałki z niej wpadały do jeziora i zagrażały przepływającym pod mostem jachtom. Władze miasteczka uznały, że remont mostu nie ma sensu i postanowiły - z wykorzystaniem unijnych pieniędzy - zbudować nowy most dla pieszych.

mikolajki2projekt-nr-1-wybrany-233476mikolajki2-l

Architektonicznie nowy most będzie przypominał rozpięty żagiel; most będzie miał podporę w wodzie, a pylon połączy się z kładką linami. Taki projekt wybrali w internetowym głosowaniu mieszkańcy. Całość ma być gotowa jeszcze przed wakacjami.
Koszt demontażu starego mostu i budowa nowego to 6,1 mln zł. Jest to jedna z pierwszych w woj. warmińsko-mazurskim inwestycji finansowana ze środków unijnych na lata 2014-2020.
W Mikołajkach dla aut przeznaczony jest oddzielny most w ciągu drogi krajowej nr 16. Natomiast pociągi przejeżdżają przez wiadukt.

Poprawiony: środa, 24 lutego 2016 18:05 Więcej…
 

"HORYZONT II" ROZPOCZĄŁ SEZON

Email Drukuj PDF

horyzont ii 1horyzonthoryzont11194511 633860863425065 1978477006106283668 o

Statek szkoleniowo-badawczy Akademii Morskiej w Gdyni Horyzont II, dowodzony przez kpt.ż.w. Ireneusza Lewandowskiego, rozpoczął kolejny, szesnasty już, sezon praktyk morskich. Pierwsi, praktykę manewrowo-radarową przechodzą studenci III roku Wydziału Nawigacyjnego AMG. Statek służy nie tylko studentom Akademii Morskiej w Gdyni. Marynarskie praktyki przejdą na nim w bieżącym sezonie także uczniowie średnich szkół morskich z Gdańska i Szczecina.
Od momentu wejścia do służby w 2000 roku, Horyzont II wykorzystywany jest także przez Polską Akademię Nauk do utrzymywania komunikacji z Polską Stacją Polarną na Spitsbergenie oraz realizacji międzynarodowych programów badawczych w archipelagu Svalbard. W ciągu minionych 15 lat eksploatacji Horyzont II odbył już 36 podróży na Spitsbergen. Na przełomie lat 2000/2001 popłynął także na wody Antarktyki z zaopatrzeniem dla polskiej stacji polarnej im. Henryka Arctowskiego na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych. Łącznie na jego pokładzie przeszkolono ponad 3 600 przyszłych marynarzy i oficerów floty.
W bieżącym roku statek dwukrotnie popłynie na Spitsbergen z zaopatrzeniem oraz zmieniającymi się grupami polarników. W rejsach arktycznych, tradycyjnie uczestniczą także, w ramach praktyk morskich, studenci Wydziału Elektrycznego AMG. Drugi, wrześniowy rejs na Spitsbergen, będzie także ostatnią podróżą tegorocznego sezonu morskich praktyk Horyzonta II.

rel (Akademia Morska w Gdyni)

Poprawiony: środa, 24 lutego 2016 07:52
 

KANAŁ PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ - 2022 R.

Email Drukuj PDF

kanal5694b403d2d25 osize1068x623q71hf2eef8port a4elblag 595 314

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do eksploatacji w latach 2021-2022 - podano w Gdyni po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Koszt realizacji inwestycji szacowany jest na ok. 656 mln zł.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Plany zakładają, że będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w Nowym Świecie.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk podczas konferencji prasowej w poniedziałek w Gdyni, po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powiedział, że kanał może być oddany do użytku w latach 2021-2022. "2021-2022 tak to jest ujęte ale to wszystko jest zdeterminowane tym pierwszym etapem przygotowania projektu czyli przygotowaniem raportu oddziaływania na środowisko, projektu i studium wykonalności co jest nieodzowne do uzyskania pozwolenia na budowę" - tłumaczył.
Gróbarczyk ocenił, że "samo wykonanie nie będzie nastręczało aż tak dużo problemów dlatego cały proces jest uzależniony od pierwszej części projektowej i dokumentacyjnej". "Zakładamy, że ten pierwszy okres realizacji projektu potrwa dwa lata, ale jesteśmy w stanie realnie skrócić go do roku, przy czym ostateczne decyzje zostaną podjęte po przyjęciu raportu oddziaływania na środowisko" - tłumaczył.
Poinformował, że obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. "Podczas wizyty Komisarza UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella w styczniu w Polsce ustaliliśmy, że stworzymy zespół bilateralny do rozwiązywania wszelkich nieścisłości zw. z realizacją przedsięwzięcia" - podał. Powiedział, że najbliższe spotkanie ma się odbyć 8 marca. "Zintensyfikowaliśmy rozmowy z KE w obszarze uzgodnień międzyresortowych ażeby w tym roku rozpocząć już inwestowanie" - dodał.
Mówiąc o korzyściach dla Polski wynikających z budowy kanału Gróbarczyk przyznał, że "projekt zakłada, że cała Polska wschodnia i środkowa będzie korzystała z tego portu (w Elblągu - PAP) jak również cały obszar związany z nowo projektowanym korytarzem Via Carpatia (droga ekspresowa - PAP)". Ocenił, że "te możliwości rozciągają się przede wszystkim o naszych wschodnich sąsiadów i tutaj już mamy umówionych kilka spotkań z Ukrainą, która jest żywo zainteresowana propozycjami jeśli chodzi o port w Elblągu".
Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk dodała, że "tutaj wchodzą w grę też względy bezpieczeństwa, to co się działo w Rosji, to co się dzieje w Kaliningradzie więc dla nas to jest priorytet".

Poprawiony: poniedziałek, 22 lutego 2016 19:52 Więcej…
 

UBYWA WODY W WIŚLE

Email Drukuj PDF

Aby przywrócić żeglugę na Wiśle, w rzece tej musi płynąć taka ilość wody, która zapewni jej stałą głębokość od 1,6 do 2,8 m. Latem zeszłego roku głębokość Środkowej Wisły spadła do 60 cm. Królowa polskich rzek jest coraz płytsza. Specjaliści wskazują na konieczność budowy stopni wodnych i zbiorników zaporowych, co pozwoli gromadzić wodę oraz podnosić poziom wód gruntowych.

susza i56b8aa55bd877 osize969x565q71hd9d33csusza ii9fd52d619c4706283bbe30f779bfd1b0susza iii910dfbbc-ffca-11e1-b245-0025b511229e

- Pomiary na Wiśle wykazały, że w ostatnich trzydziestu latach wyraźnie zmniejszyły się w niej przepływy wody - twierdzi prof. dr hab. Inż. Wojciech Majewski z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Warszawie. - Jeszcze w XIX stuleci, podczas występujących wtedy powodzi, przepływy osiągały 10 tysięcy metrów na sekundę. Gdy przed czterdziestu laty zbudowano stopień wodny we Włocławku, wynosiły one 6 tysięcy metrów sześciennych na sekundę. Hydrolodzy wskazują na to, że obecnie ilość wody, pochodzącej z opadów deszczu i śniegu, jest podobna jak dawniej. Średnie, wieloletnie roczne opady na obszarze Polski wynoszą około 620 milimetrów, przy czym 1 milimetr opadu stanowi 1 litr wody, który spadł na powierzchnię 1 metra kwadratowego. Jednak następują zmiany klimatyczne i podniosła się temperatura powietrza atmosferycznego, co powoduje większe odparowywanie wody. W rezultacie ze zlewni dopływa jej mniej do dużych rzek, w tym do Wisły i mniej nimi odpływa. Nawet w okresie powodzi w 2010 roku, poziom wody na Dolnej Wiśle był niski, bowiem sięgał on tylko do podnóża wałów przeciwpowodziowych i nie podnosił się. Prof. Majewski podkreśla, że Polska jest krajem zajmującym jedna z końcowych pozycji w Europie, gdy chodzi o zasoby wody. Charakteryzuje to współczynnik dostępności wody, będący stosunkiem rocznego odpływu rzecznego i podziemnego na dany obszar i liczby jego mieszkańców. Średni, wieloletni odpływ wody z terenu Polski szacuje się na około 62 km sześc., a obecna liczba ludności naszego kraju nie przekracza 38,5 mln . Zatem współczynnik jej dostępności wynosi około 1,6 tys. m sześc. rocznie na 1 mieszkańca. Jest to ilość mała, bo współczynnik dostępności wody dla Europy kształtuje się na poziomie około 4,5 tys. m sześc., a dla całego świata - prawie 6 tys. m sześc. Jesteśmy więc krajem o bardzo małych zasobach wodnych. W Polsce opady, a tym samym zasoby wody, są rozłożone nierównomiernie na jej obszarze i w czasie.

Poprawiony: poniedziałek, 22 lutego 2016 08:34 Więcej…
 

WYSTAWA "JACHTING" - WERNISAŻ W CZWARTEK

Email Drukuj PDF

jachtmhf jachting 4

W najbliższy czwartek, 25 lutego o godz. 14 w głównej siedzibie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku odbędzie się wernisaż wystawy "Jachting". Wcześniej, prezentowana była w krakowskim Muzeum Historii Fotografii.
"Wystawa Jachting jest prezentacją albumu ze zbioru MHF o nietypowej jak na rejon Małopolski tematyce marynistycznej. W albumie znajduje się 112 fotografii datowanych na lata 1880 - 1900. Wśród ich autorów są: Chorwat Blasius Cirkovic, Anglicy Alfred John West, James Adamson, Arthur Debenham, spółka "Cox & Durrant", oraz anonimowi fotografowie. Album jest zbiorem fotografii skrupulatnie i konsekwentnie kolekcjonowanych przez anonimowego miłośnika żeglarstwa pod koniec XIX wieku" - czytamy na stronie krakowskiego Muzeum Historii Fotografii.
Na wystawę zapraszają dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku - Jerzy Litwin i dyrektor Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie - Marek Świca.

"Jachting", czwartek, 25 lutego, godz. 14, główna siedziba NMM, ul. Ołowianka 9-13, Gdańsk - dojazd od Ul. Szafarnia lub promem Motława z przystani spod Żurawia.

AL, rel (Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie)

Poprawiony: sobota, 20 lutego 2016 18:32
 

JEZIORO CZORSZTYŃSKIE WCIĄŻ SUCHE

Email Drukuj PDF

czor20160114sztoln 8034czor20160130 01-1024x683czor20160130 09-1024x683

Aktualny poziom wody jest prawie 18 metrów niższy od normalnego.
Za niski stan jeziora odpowiedzialna jest zeszłoroczna susza. Temperatury w 2015 roku dość mocno dawały nam w kość, a deszczu prawie nie było. Do zalewu przybywało mniej wody, niż z niego wypływało. Korzystając z okazji dyrekcja ZEW Niedzica podjęła decyzję o przyspieszeniu zaplanowanych na 2016 rok prac związanych z przeglądem i konserwacją urządzeń.
Bo musicie wiedzieć, że pod koroną zapory w dwóch hydrozespołach pracują potężne turbiny i generatory o wadze bez mała pół tysiąca ton. Napędzane są wodą, która "przelewa się" z Jeziora Czorsztyńskiego do Sromowieckiego, które pełni rolę zbiornika wyrównawczego.

czor20160130 10-1024x683czor20160130 20-1024x683czor20160130 22-1024x683

Poprawiony: sobota, 20 lutego 2016 18:06 Więcej…
 

NAGRODA KAPITANA LESZKA WIKTOROWICZA

Email Drukuj PDF

leszekhorn start wyprawy p.kaja forselmaexpeditions.comleszekpiotr kuniar start wyprawy horn 08.04.2014 fot.j.cieliszak selmaexpeditionsleszeknagrodawiktorowicza 2016 fotmzwierz  9285

Piątą już z kolei, Nagrodę im. Kapitana Leszka Wiktorowicza zdobyła "WYPRAWA SELMA - ANTARKTYDA - WYTRWAŁOŚĆ", poprowadzona przez Jachtowego Kapitana Żeglugi Wielkiej Piotra Kuźniara. Wyprawę objął patronatem Portal Morski.
Przyznała ją w czwartek 18 lutego, tradycyjnie w salonie kapitańskim Daru Pomorza, Kapituła Nagrody w składzie: Przewodniczący, syn kpt. Wiktorowicza, kpt. Mariusz Wiktorowicz i członkowie Kapituły: Joanna Zielińska i Marek Łucyk - Miasto Gdynia, Mira Urbaniak i Bohdan Sienkiewicz - Bractwo Kaphornowców oraz Waldemar Heflich Press Club Polska.
Selma Expeditions pod dowództwem Kapitana Piotra Kużniara startując z Hobart na Tasmanii, po zakończeniu udziału w słynnych regatach Sydney - Hobart, cały czas płynąc pod żaglami pokonała ponad 120-milową barierę paku lodowego i wpłynęła na Morze Rossa, rozmarzające na nie dłużej niż 8 tygodni w roku. Akwen - ze względu na bardzo niskie temperatury wody (poniżej minus 1°C), huraganowe i lodowate wiatry oraz szybkie obmarzanie jachtu - jest skrajnie trudny do żeglugi. Skipper Piotr Kuźniar wraz z 10-osobową załogą dopłynęli aż do brzegów Zatoki Wielorybów i 12 lutego 2015 roku dotarli do pozycji 78st 43'926 S, pobijając - rekord świata w żegludze "Najdalej na Południe". Następnie, żeglując przez kolejne 4 dni wzdłuż Lodowca Szelfowego Rossa, w temperaturach poniżej minus 20°C, walcząc z ciągłym obmarzaniem, dopłynęli do cieśniny McMurdo oraz wyspy Rossa - miejsca historycznej, zimowej bazy Shackletona. Podczas postoju jachtu w zatoce Backdoor Bay przy wyspie Rossa, 6-osobowy "zespół górski", kierowany przez kpt. Kuźniara, w trakcie 5 dni forsownego marszu zdobył szczyt aktywnego wulkanu Erebus - 3794 m n.p.m. W tym czasie na pokładzie Selmy Expeditions, 5-osobowy "zespół morski", kierowany przez kpt. Tomka Łopatę oczekiwał na powrót kolegów, walcząc z napierającymi krami lodowymi i szykował jacht do powrotu.

Poprawiony: piątek, 19 lutego 2016 17:57 Więcej…
 

SUPER KOLOS 2015

Email Drukuj PDF

Już w marcu w Gdyni odbędzie się 18. Ogólnopolskie Spotkania Podróżników, Żeglarzy i Alpinistów. Trzydniowe wydarzenie, podczas którego przyznawane są najważniejsze nagrody podróżnicze, rozpocznie się 11 marca, ale już teraz wiemy, kto otrzyma wyróżnienie za całokształt osiągnięć - Super Kolosa za rok 2015.
Każdego roku jury wybiera zwycięzców w pięciu kategoriach - Podróże, Żeglarstwo, Eksploracja jaskiń, Alpinizm i Wyczyn. Przyznawana jest także honorowa nagroda za całokształt osiągnięć - Super Kolos, której laureatami są m.in. Aleksander Doba, Krzysztof Baranowski i kpt. Henryk Jaskuła. Jak poinformowano na oficjalnej stronie wydarzenia, Super Kolosa za rok 2015 otrzyma kpt. Wojciech Jacobson "za całokształt dokonań i wybitny wkład w rozwój polskiego żeglarstwa".kpt. wojciech jacobson i kpt. maciej krzeptowski

Od lewej: kpt. Wojciech Jacobson i kpt. Maciej Krzeptowski , wyróżniony KOLOSEM 2003.

Kpt. Wojciech Jacobson - z wykształcenia chemik, z powołania żeglarz, pochodzi z rodziny o żeglarskich tradycjach. Począwszy od 1949 roku przepłynął ponad 260 tysięcy mil morskich, przybijając w trakcie swoich licznych rejsów do wybrzeży wszystkich kontynentów oprócz Antarktydy. Aż czterokrotnie odwiedzał Wyspę Wielkanocną, przepłynął też Cieśninę Magellana. Od 1965 roku kapitan jachtowy. Brał udział w pierwszej fazie rejsu Ludomira Mączki dookoła świata. Wspomnienia z tej podróży zawarł w książce "Marią" do Peru (1976). Z Mączką żeglował także w latach osiemdziesiątych - najpierw wzdłuż wybrzeży Ameryki Południowej, potem do Europy, a następnie z Francji do Kolumbii Brytyjskiej. W latach 1985?1988 uczestniczył w zorganizowanej przez Janusza Kurbiela próbie pierwszego przepłynięcia Przejścia Północno-Zachodniego małym jachtem z zachodu na wschód (z Pacyfiku na Atlantyk). W roku 1988, przejmując od Kurbiela prowadzenie jachtu, wspólnie z Mączką doprowadził przedsięwzięcie do końca. Dwaj żeglarze, którzy jako jedyni uczestniczyli we wszystkich fazach tej kilkuletniej wyprawy, przygotowując się do jej kolejnych etapów, blisko pół roku spędzili w wioskach Inuitów.
Kolosy.pl/Piotr Tomza, AL

Poprawiony: czwartek, 18 lutego 2016 18:59
 

HOLENDRZY CHCĄ SŁUŻYĆ DOŚWIADCZENIEM W ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

pawel brzezicki adriaan palm 1

Paweł Brzezicki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) spotkał się 17 lutego z Adriaanem Palmem, Chargé d'affaires, Szefem Działu Politycznego Ambasady Królestwa Niderlandów. Strona holenderska jest zainteresowana priorytetami nowego resortu oraz potencjalnymi obszarami współpracy polsko-holenderskiej w przyszłości.
Pierwszą omawianą kwestią był rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce. - Chcemy doprowadzić Odrę do IV klasy żeglowności. Naszym celem jest podpisanie Konwencji AGN - podkreślił Paweł Brzezicki. Strona holenderska zaznaczyła, że ich kraj korzysta z tego rodzaju transportu w znacznie większym zakresie i posiadają w tym obszarze duże doświadczenie.
Podczas spotkania Podsekretarz Stanu Paweł Brzezicki wskazał również na działania obecnego rządu w kierunku aktywizacji polskich stoczni, wspomniał również o planowanej inwestycji na Mierzei Wiślanej, która ma stać się impulsem do rozwoju Elbląga i całego regionu.
Strona holenderska przypomniała, że od stycznia bieżącego roku Prezydencję w UE pełni Królestwo Niderlandów. W tym kontekście zadeklarowano dialog z MGMiŻŚ w kwestiach, które dotyczą kompetencji resortu.
rel (MGMiŻŚ)

Poprawiony: czwartek, 18 lutego 2016 08:04
 

WYSTAWA PLENEROWA "GDYNIA MIASTO PORTOWE"

Email Drukuj PDF

abcgdynia miasto portowe otwarcieabcgdynia miasto portowe otwarcie2

W niedzielę 14 lutego uroczyście otwarta została wystawa plenerowa "Gdynia miasto portowe". Jej organizatorami są Muzeum Marynarki Wojennej, Archiwum Marynarki Wojennej, Archiwum Państwowe w Gdańsku i Stowarzyszenie Przyjaciół Archiwum Państwowego w Gdańsku ze wsparciem Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Wystawa poświęcona początkom i rozwojowi Gdyni na 18 planszach przedstawia unikatowe dokumenty i fotografie, które pochodzą ze zbiorów archiwów oraz muzeum i wpisuje się w cykl wydarzeń związanych z obchodami dziewięćdziesięciolecia miasta. Słowami: "nie byłoby Gdyni bez portu i bazy Marynarki Wojennej, ale też i odwrotnie - nie byłoby portu i bazy bez Gdyni oraz jej mieszkańców" - dyrektor MMW, Tomasz Miegoń, określił rolę wzajemnych zależności, splatających powstające miasto i jego mieszkańców z tworzącymi się 90 lat temu portami - handlowym i wojennym. To wspólnota losów trwająca nierozerwalnie do dziś.

Wystawę można oglądać do 11 września 2016 roku.
rel (Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni)

Poprawiony: środa, 17 lutego 2016 08:09