"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



DZIEŃ OTWARTY AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI

Email Drukuj PDF

amg

Już 15 kwietnia 2016 roku w godzinach od 9 do 14 odbędzie się Dzień Otwarty Akademii Morskiej w Gdyni, podczas którego studenci opowiedzą o uczelni, tajnikach studiowania oraz życiu studenckim.
W auli T. Meissnera swoją działalność zaprezentuje Parlament Studentów oraz Koła Naukowe: Koło Naukowe E-biznes, Koło Naukowe Innowacyjnych Systemów Transportowo-Logistycznych, Koło Naukowe TRANSLOG, Koło Naukowe CARGO, Koło Naukowe Turystyki i Hotelarstwa, Koło Naukowe NAUTICA, Koło Naukowe LoGIStic, Koło Naukowe Nawigator. Przed budynkiem głównym uczelni przy ul. Morskiej studenci z Koła Naukowego EV PL zaprezentują skonstruowane przez siebie pojazdy elektryczne. Otwarte dla zwiedzających zostaną również nasze najnowocześniejsze laboratoria na:

Poprawiony: czwartek, 24 marca 2016 20:00 Więcej…
 

KOLEJNE ROZMOWY Z HOLENDRAMI

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01o zegludze i portach z minister infrastruktury i srodowiska krolestwa niderlandow1o zegludze i portach z minister infrastruktury i srodowiska krolestwa niderlandow2

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, spotkał się z Melanie Schultz van Haegen, minister infrastruktury i środowiska Królestwa Niderlandów, które sprawuje aktualnie Prezydencję w Unii Europejskiej.
Było to drugie spotkanie ze stroną holenderską w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wcześniej, 17 lutego br. z Adrianem Palmem, szefem misji w Ambasadzie Holandii spotkał się Paweł Brzezicki, podsekretarz stanu w MGMiŻŚ.
Rozmowa w pierwszej kolejności dotyczyła tzw. "rozporządzenia portowego" (Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy w zakresie dostępu do rynku usług portowych oraz przejrzystości finansowej portów). Obie strony podkreśliły, że choć aktualnie stanowiska Polski i Holandii w kilku kwestiach są rozbieżne, to nasze kraje będą wspólnie dążyć do kompromisowego rozwiązania.
Drugim poruszonym tematem były kwestie związane z żeglugą śródlądową. Minister Gróbarczyk poinformował, że przywrócenie żeglowności polskich rzek stanowi jeden z priorytetów polskiego rządu.
- Polska podjęła kroki, aby przystąpić do Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu (Konwencja AGN). To pierwszy krok do włączenia polskich rzek w europejski system żeglugi śródlądowej - stwierdził szef resortu.
Strona holenderska podkreśliła swoje długoletnie doświadczenia związane z kanalizowaniem rzek oraz związanym z tym procesem tworzenia niezbędnej infrastruktury , w tym m.in. zabezpieczeń przeciwpowodziowych. Holandia może służyć swoim doświadczeniem także w projektowaniu miast położonych nad rzekami i morzem tak, aby tworzyły ich integralną część.
Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Poprawiony: środa, 23 marca 2016 19:16
 

POLSKI SATELITA W SYSTEMIE AIS NA BAŁTYKU

Email Drukuj PDF

satelitabaltictrafficsatelita1024px-ais dcu bridge

Ruch statków na Morzu Bałtyckim śledzić będzie pierwszy polski komercyjny satelita. Na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej buduje go konsorcjum firm, któremu przewodzi spółka Creotech Instruments.
Satelita działać będzie w systemie AIS (systemie automatycznej identyfikacji - ang. Automatic Identification System) stanowiącym jedno ze źródeł pozyskiwania informacji nawigacyjnej, dzięki której m.in. statki są w stanie unikać kolizji.
Polski satelita o masie około 40 kg, wyposażony w odbiornik sygnałów z transponderów AIS zainstalowanych na statkach, będzie głównym elementem systemu bezpieczeństwa morskiego, na który będą się także składać: naziemna stacja łączności, centrum kontroli lotu i sterowania oraz terminal danych AIS. Główymi użytkownikami danych z systemu będą Urzędy Morskie, Wojsko Polskie, Straż Graniczna, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa, Służby Specjalne oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego.

Poprawiony: wtorek, 22 marca 2016 17:19 Więcej…
 

PŁYNIE WISŁĄ ZESTAW Z TURBINĄ DLA PKN ORLEN

Email Drukuj PDF

barka 1barka 2

Jak poinformowało biuro prasowe PKN Orlen, gigantyczna turbina, dostarczona z Niemiec drogą morską do portu w Gdańsku, została przeładowana na barkę śródlądową, która obecnie płynie Wisłą w kierunku Płocka - w piątek wieczorem ma dotrzeć do Włocławka.

Ważąca 470 ton turbina gazowa klasy "H" przeznaczona jest dla budowanej w zakładzie głównym PKN Orlen nowej elektrociepłowni .Ładunek spodziewany jest w Płocku między 23, a 25 marca -termin ten zależy od aktualnego poziomu wody w Wiśle.

foto:PKN ORLEN

Poprawiony: wtorek, 22 marca 2016 08:58
 

RZĄD CHCE UDROŻNIĆ POLSKIE RZEKI

Email Drukuj PDF

drogi4w 3susza i56b8aa55bd877 osize969x565q71hd9d33c

Rząd chce udrożnić polskie rzeki. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma na ten cel pozyskać około 60 miliardów złotych. Informacyjna Agencja Radiowa poinformowała o głównych założeniach Programu Rozwoju Śródlądowych Dróg Wodnych.
Jak podała IAR, wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Jerzy Materna powiedział, że realizacja tego planu ma potrwać około 15 lat. Resort chce odbudować polskie części trzech międzynarodowych szlaków wodnych. Chodzi o drogi E30 (Dunaj, Bratysława - Morze Bałtyckie, Szczecin), E40 (Morze Bałtyckie, Gdańsk - Morze Czarne, Odessa) i E70 (Atlantyk, Antwerpia - Morze Bałtyckie, Kłajpeda). Oznacza to, spełnienie wymogów co najmniej czwartej klasy nawigacyjnej (trasy dostępne dla jednostek o długości - 85 metrów, szerokości - 9,5 metrów, zanurzeniu - 2,5 - 4,5 metrów, nośności - 1250 - 2500 ton).

Poprawiony: poniedziałek, 21 marca 2016 19:35 Więcej…
 

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE

Email Drukuj PDF

yczenia 01

Poprawiony: poniedziałek, 21 marca 2016 17:37
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

ajednakzeglowalismy 2013 03 10paleta reakcji po lekturze tej ksizki bdzie zapewne we wszystkich kolorach 01

Poprawiony: niedziela, 20 marca 2016 18:07
 

UNIKATOWE ZDJĘCIA "ORŁA"

Email Drukuj PDF

W sieci zostały opublikowane unikatowe zdjęcia polskiego okrętu podwodnego ORP Orzeł. Możemy na nich podziwiać legendarną jednostkę podczas codziennej eksploatacji. Na zdjęciach widać również okręt ORP Wilk.

 o14994 1725814237664565 7394613633436244199 no11381542 1725814414331214 4809476121016194918 n

o11453452 1725814540997868 7320030697584106129 no11937045 1725814480997874 5860368631804295221 n

Poprawiony: niedziela, 20 marca 2016 16:55 Więcej…
 

POLSKIE PORTY I RZEKI NA "JEDWABNYM SZLAKU"

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01ambasador chin m

Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej spotkał się z Panem Xu Jianem, Ambasadorem Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.
Stosunki polsko-chińskiej rozwijają się w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Od grudnia 2011 r. Polskę i Chiny łączy tzw. partnerstwo strategiczne, którego wyraźnym potwierdzeniem była oficjalna wizyta Prezydenta RP Andrzeja Dudy w Chinach w listopadzie ubiegłego roku. Spotkania prezydentów Andrzeja Dudy i Xi Jinpinga i premiera ChRL Li Keqianga przyczyniły się do jeszcze większego wzmocnienia relacji dwustronnych i przeniesienia ich na poziom konkretnych projektów.
- Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z zainteresowaniem obserwuje chińskie inicjatywy takie jak "Jeden Pas i Jeden Szlak" oraz współpraca w ramach formatu "16+1" i pragnie aktywnie się w nie zaangażować w taki sposób, aby wspólne działania były korzystne dla obu stron - podkreślił minister Gróbarczyk.
"Jeden Pas i Jeden Szlak" to inicjatywa ogłoszona przez Prezydenta Chin Xi Jinpinga w 2013 r., która zakłada m.in. rozwój euroazjatyckich korytarzy transportowych. Jest ona bezpośrednim nawiązaniem do starożytnego Jedwabnego Szlaku. Format współpracy "16+1" jest z kolei wyrazem zainteresowania rządu chińskiego regionem Europy Środkowej i Wschodniej. Uczestniczy w nim 16 państw europejskich oraz Chiny.

Poprawiony: piątek, 18 marca 2016 18:27 Więcej…
 

URATOWALI TONĄCEGO MĘŻCZYZNĘ

Email Drukuj PDF

orp byskawica akcjaratownicza

Wczoraj, 15 marca tuż przed godziną 21:30 marynarze z okrętu muzeum ORP "Błyskawica" uratowali tonącego mężczyznę.
Mężczyzna wpadł do wody w Basenie Prezydenta przy Skwerze Kościuszki w Gdyni, pomiędzy rufami ORP Błyskawica i Daru Pomorza.
O godzinie 21:18 st. mar. Adrian Frost, pełniący służbę wachtowego, usłyszał dobiegające zza rufy okrętu - muzeum ORP Błyskawica, ciche wołanie o pomoc. Natychmiast ogłosił alarm "człowiek za burtą", udał się na miejsce skąd dobiegał głos tonącego i przystąpił do akcji ratowania życia. Już po kilku sekundach dołączył do niego st. mar. Marcin Lizakowski i celnym rzutem podał tonącemu koło ratunkowe. Niemalże w tym samym momencie do ratujących dołączyli kolejni załoganci historycznego niszczyciela : mł. chor. mar. Dariusz Chełmowski, mar. Marek Pelikan oraz mar. Mateusz Tokarzewski i rozpoczęli wyciąganie mężczyzny z wody. Za pomocą wcześniej podanego koła ratunkowego mężczyzna został podholowany do drabinki przy nabrzeżu. Do mężczyzny zszedł mł. chor. mar. Dariusz Chełmowski i podtrzymywany przez marynarzy podciągnął mężczyznę na pierwsze szczeble drabinki. Wspólnymi siłami pozostałych marynarzy mężczyzna został wyciągnięty z wody. Trwająca około 2 minut akcja zakończyła się o 21:20.
Następnie, już w ciepłym pomieszczeniu na okręcie, mężczyźnie udzielono podstawowej pomocy medycznej i przystąpiono do rozgrzewania, m. in. okrywając go kocami i podając ciepłe napoje. Po 15 minutach od rozpoczęcia akcji ratowniczej przekazano uratowanego mężczyznę zespołowi ratownictwa medycznego.
Akcją ratowniczą kierował oficer dyżurny okrętu mł. chor. mar. Dariusz Chełmowski.
rel (3.FO)

Poprawiony: środa, 16 marca 2016 21:01