"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



USTAWA STOCZNIOWA

Email Drukuj PDF

konferencja m

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przygotowało w ciągu 3 miesięcy projekt ustawy, której celem jest rewitalizacja przemysłu stoczniowego w Polsce.
- Dzisiaj dokument prezentujemy opinii publicznej - podkreśla minister Marek Gróbarczyk, szef resortu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Projekt jest po wstępnych konsultacjach.
Właśnie przekazujemy go do dalszych konsultacji społecznych i międzyresortowych po to, by jak najszybciej wprowadzić ustawę w życie.
Prezentacja projektu w świetlicy na terenie zlikwidowanej stoczni szczecińskiej, przy ul. Antosiewicza nie jest przypadkowa.
- To w stoczniowej stołówce, w Szczecinie 30 sierpnia 1980 r. przedstawiciele protestujących robotników podpisali ze stroną rządową porozumienie kończące strajki na Pomorzu Zachodnim dające polskim robotnikom prawo tworzenia wolnych związków zawodowych - przypomina minister Gróbarczyk.

Poprawiony: poniedziałek, 14 marca 2016 13:37 Więcej…
 

ZESPÓŁ PORTÓW KOŁOBRZEG - DARŁOWO PLANY MINISTRA

Email Drukuj PDF

aaaaa8974 baaaaadarlowo-port-jachtowy-zdjecie

Budowa trzeciego, po trójmiejskim oraz Szczecin-Świnoujście, zespołu portów Kołobrzegu i Darłowa pozwoli na rozwój Pomorza Środkowego- przekonywał w piątek w Kołobrzegu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk na nadzwyczajnej sesji Rady Miasta poświęconej problematyce branży morskiej.

"Moją intencją jest stworzenie trzeciego zespołu portów Kołobrzeg-Darłowo. Miałby on potencjał inwestycyjny, rentę geograficzną i rokuje jako element gospodarki morskiej" - powiedział radnym minister, podkreślając, że resort dokonał już wstępnej oceny tej idei.
Zaproponował, by specjalny zespół złożony m.in. z zainteresowanych samorządowców, władz portowych środkowego Pomorza wypracował rozwiązania dotyczące propozycji. Jak podkreślił, ostateczne decyzje muszą powstać w oparciu o lokalne władze, bo porty te nie są własnością Skarbu Państwa.
Jak dodał, chciałby, aby wypracowane wspólnie rozwiązania mógł zaakceptować rząd, i które zostałyby umieszczone w Strategii rozwoju polskich portów do 2030 r.

PORTALMORSKI.PL

Poprawiony: sobota, 12 marca 2016 11:42
 

POTRZEBA 105 MLD ZŁOTYCH ...

Email Drukuj PDF

logo transportweek 595 314drogitop photo1

Na rewitalizację śródlądowych dróg wodnych w Polsce potrzeba ok. 105 mld zł w ciągu 30 lat - podano w Sopocie podczas konferencji "Transport Week". Spodziewane korzyści z uruchomienia transportu wodnego w tym okresie mogłyby wynieść nawet 300 mld zł.
W środę w Sopocie podczas międzynarodowej konferencji "Transport Week" na panelu poświęconym rozwojowi żeglugi śródlądowej w Polsce prezes spółki "Pętla Żuławska" Michał Górski podał, że szacunkowe koszty związane z rewitalizacją dróg wodnych (Wisła, Bug, Kanał Śląski, połączenie Odra-Dunaj) to ok. 105 mld zł w okresie 30 lat. "Przy założeniu, że ok. 40 mld zł pochodziłoby z budżetu państwa i byłby też poważny udział środków unijnych i inwestorów prywatnych" - dodał.
Do najdroższych inwestycji należałyby: budowa kanału Wisła-Bug (40 mld zł), restrukturyzacja Wisły (36,9 mld zł) i budowa stopni energetycznych na Wiśle (16 mld zł).
Górski przekonywał, że "cały świat myśli o ekologicznym transporcie, czyli przejściu na transport wodny, gdzie wszystko jest tańsze, bardziej przyjazne środowisku i łatwiejsze w obsłudze". Powołując się na doświadczenia krajów zachodnich podał, że transport śródlądowy jest najtańszy; np. przy wykorzystaniu 5 l oleju napędowego można przewieźć tonę ładunku 4-6 razy dalej niż transportem lądowym.
Podał, że w państwach zachodnich (Niemcy, Francja) ok. 10-15 proc., a w Holandii nawet ok. 30 proc. transportu ładunków i pasażerów odbywa się przy wykorzystaniu dróg śródlądowych. "W Polsce ok. pół procenta ładunków przewożonych jest przy pomocy wody".
Powiedział, że w szczytowym okresie funkcjonowania żeglugi śródlądowej w Polsce w 1980 r. przy wykorzystaniu dróg wodnych przewieziono 9,3 mln pasażerów i ok. 23 mln ton towarów. Obecnie to odpowiednio: ok. miliona pasażerów i ponad 7 mln ton ładunków.

drogcce9c-312675drogi8c32950add3313a57d63ae40bcd43094cd6a74a9drogiinfo.elblag.pl-38149-morskie-przejscie-w-elblagu-ad

Na terytorium Polski są trzy drogi wodne o znaczeniu międzynarodowym: E30 - łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem, która biegnie Odrzańską Drogą Wodną od Świnoujścia przez Szczecin i Wrocław do granicy z Czechami; E40 - łącząca Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym, która prowadzi z Gdańska przez Toruń do Warszawy, a następnie Narwią i Bugiem do Brześcia, gdzie łączy się z drogą wodną prowadzącą do Dniepru i E70 - łącząca kraje zachodniej Europy z rejonem Kaliningradu.

Poprawiony: piątek, 11 marca 2016 20:16 Więcej…
 

NIK: NIEBEZPIECZNE ŚLUZY I ZAPORY

Email Drukuj PDF

nikimagesNadzór nad stanem technicznym i bezpieczeństwem budowli piętrzących wodę w latach 2013-2014 nie funkcjonował prawidłowo.
Skontrolowane instytucje nadzorujące stan budowli nie dysponowały rzetelnymi danymi, m.in. z powodu nieprecyzyjnego prawa i słabej współpracy. Z kolei zarządcy budowli nie zawsze - często z braku środków - wykonywali otrzymane zalecenia pokontrolne. NIK podkreśla, że wskazane nieprawidłowości zwiększają ryzyko awarii budowli piętrzących wodę, a tym samym zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi i ich dobytku.

zapora231534655344zapopra792101zaporabjsthut5t0nlvipslb

Kontrola objęła instytucje nadzorujące śluzy, jazy i zapory. Według NIK skontrolowane instytucje nadzorujące stan budowli nie dysponowały rzetelnymi danymi m.in. z powodu nieprecyzyjnego prawa i słabej współpracy. Z kolei zarządcy budowli - często z braku środków - nie wykonywali otrzymanych zaleceń pokontrolnych.
NIK objęła kontrolą budowle piętrzące wodę I i II klasy ważności zarządzane przez regionalne zarządy gospodarki wodnej w latach 2013-2014. Do tych klas zaliczane są budowle najważniejsze dla polskiej gospodarki.

Poprawiony: czwartek, 10 marca 2016 20:12 Więcej…
 

ALEKSANDER DOBA PO RAZ TRZECI ZAMIERZA POKONAĆ ATLANTYK

Email Drukuj PDF

aleksandere9c94f778b3227683cb83e02eb518bca

Jak podaje Radio Szczecin najpopularniejszy kajakarz świata po raz trzeci zamierza pokonać Ocean Atlantycki. Początek wyprawy to 14 maja..
Wyprawa może potrwać nawet cztery miesiące. Aleksander Doba chce wyruszyć z Nowego Yorku do portugalskiej Lizbony tym samym kajakiem, co w poprzednich wyprawach - siedmiometrowym Olkiem.
To w linii prostej ponad 3 tysiące mil morskich (około 6 tysięcy kilometrów). Może się spodziewać częstszych i silniejszych sztormów niz podczas poprzednich wypraw.

aleksanderuid 705afd9863d6a8d872cf4de5f873bc2d1415813469295 width 633 play 0 pos 0 gs 0 height 355aleksanderuid c310f566fdf96d6ef1f0f7c6c77190911415814896123 width 633 height 356 play 0 pos 0 gs 0aleksander doba 15 12 2012 luk

- Jako kapitan i zarazem załoga muszę myśleć o wszystkim, bo nikt mi nie zwróci uwagi, bym np. coś poprawił. To pewne obciążenie psychiczne, ale mam już w tym wprawę. Jestem optymistą. Nikomu taka wyprawa się nie udała, ale... Polak potrafi - mówi optymistycznie podróżnik.
Doba dodaje, że żona z troski kręciła nosem na kolejną przygodę.
- Jest wielki problem, bo nie można być jednocześnie na wyprawie i w domu. Obiecałem żonie, że wszystko będzie dobrze i wrócę - dodaje pan Aleksander.
Kajakarz chce wyruszyć 14 maja. Podróżnik wkrótce będzie zbierał pieniądze na portalu crowdfundingowym na doposażenie wyprawy. Chce kupić między innymi zastępczy telefon satelitarny.
Doba jako pierwszy człowiek w historii samotnie przepłynął kajakiem Ocean Atlantycki. I to dwa razy. Za swoje osiągnięcia zdobył tytuł Podróżnika Roku 2015 magazynu "National Geographic".
Źródło:aleksandersource-radioszcz

Poprawiony: środa, 09 marca 2016 16:59
 

45. ROCZNICA UTWORZENIA 3. FLOTYLLI OKRĘTÓW

Email Drukuj PDF

3fo

W piątek, 11 marca w porcie wojennym w Gdyni odbędą się obchody z okazji 45. rocznicy utworzenia 3. Flotylli Okrętów. Po uroczystej zbiórce zaplanowano "Dzień Otwartych Koszar", w ramach którego będzie można odwiedzić pokłady okrętów oraz zobaczyć sprzęt i wyposażenie jednostek brzegowych wchodzących w skład 3. FO.
Obchody z okazji 45. rocznicy utworzenia 3. Flotylli Okrętów im. komandora Bolesława Romanowskiego, rozpoczną się już dzień wcześniej, w czwartek, 10 marca o godz. 15:00 uroczystą Mszą Świętą w Kościele Garnizonowym w Gdyni Oksywiu. Następnie, o godz. 18:00 w sali widowiskowej klubu 3. Flotylli Okrętów "Grom", odbędzie się występ Centralnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dla rodzin kadry i pracowników wojska.

Poprawiony: wtorek, 08 marca 2016 19:12 Więcej…
 

ŻYCZENIA DLA PAŃ

Email Drukuj PDF

dzienimages 1dzienimagesdzienimages 2

SPEŁNIENIA WSZELKICH MARZEŃ,
RADOŚCI ŻYCIOWEJ
I ABY KAŻDY KOLEJNY DZIEŃ
BYŁ DNIEM KOBIET
ŻYCZYMY WAM SZANOWNE PANIE.

dzien531acef98e231 p

Poprawiony: wtorek, 08 marca 2016 08:04
 

ZAPROSZENIE

Email Drukuj PDF

zaproszenie bractwo 03. 2016 01

 

POLSKIE KOBIETY NA MORZACH I OCEANACH II

Email Drukuj PDF

Żeglarstwo kobiecym okiem - wywiad z Martą Sziłajtis-Obiegło

 martarejs17martarejs14martarejs18

Dawniej uważano, że kobiety na statku przynoszą pecha. Jak jest dzisiaj? O żeglowaniu z kobiecego punktu widzenia i o podejściu do kobiet-żeglarzy opowiada nam Marta Sziłajtis-Obiegło, kapitan jachtowy i najmłodsza Polka, która samotnie opłynęła świat.

Tawerna Skipperów: Jak żeglarze-mężczyźni podchodzą do żeglujących kobiet? Co przeważa - podziw, nieufność, niechęć?

Marta Sziłajtis-Obiegło: Nie bójmy się tego powiedzieć, dziewczyny mają przechlapane! Panowie z pewnością przyznają, że dziewczyny na jachtach są super kiedy opalają smukłe ciała na deku i piszczą przy przechyłach. Panie, które biorą się za robienie uprawnień, prowadzenie wachty lub swojej jednostki są traktowane jak egzotyczne zjawisko. Kobiety muszą się bardzo pilnować i dużo więcej uczyć. W przypadku każdego błędu, który u mężczyzn jest drobiazgiem, u kobiet z pewnością nie obędzie się bez komentarzy. W czasach kiedy zdawałam rozbójnika - egzamin na stopień kapitana, to dziewczyny mocno odpytywali co oznacza zabarwienie spalin dla pracy diesla, jak współpracować ze śmigłowcem i jak sprawdzić czy minus jest odizolowany od kadłuba, podczas gdy panów na tym samym egzaminie proszono o przetłumaczenie kawałka locji. Wynik jest taki, że mam kolegów kapitanów, którzy nie umieją używać miernika. Nie przeszkadza to im w robieniu żartów na temat ?seksownych wdzianek" kiedy noszę do pracy przy jachcie drelich. Mamy w tym temacie cudowną mieszaninę fascynacji z obawą.

Z obserwacji prowadzonych na moich męskich załogantach widzę, że większość panów szanuje mnie za wiedzę i doświadczenie, ale wciąż jest... opiekuńcza! Nie chcą pozwolić bym sama się szarpała z czymś ciężkim, albo dźwigała. Wracając do pytania, mogę powiedzieć, że żeglarze to ludzie inteligentni, a wśród nich niewielkie są szanse na spotkanie szowinisty z krwi i kości.

Czy ktoś jeszcze wierzy w to, że kobieta na jachcie przynosi pecha?

Poprawiony: poniedziałek, 07 marca 2016 09:00 Więcej…
 

NOWY INSPEKTOR MARYNARKI WOJENNEJ RP

Email Drukuj PDF

kontradmiral miroslaw mordel 1 foto piotr leoniakJak poinformowało w sobotę 5 marca br. Ministerstwo Obrony Narodowej, minister Antoni Macierewicz podjął decyzję o zmianach kadrowych na stanowiskach w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych (DGRSZ), w Dowództwie Garnizonu Warszawa oraz w Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych. Wśród nowo mianowanych dowódców jest m. in. kontradmirał Mirosław Mordel, który został nowym Inspektorem Marynarki Wojennej RP.
MON.

Poprawiony: niedziela, 06 marca 2016 18:12