"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



JEZIORO CZORSZTYŃSKIE WCIĄŻ SUCHE

Email Drukuj PDF

czor20160114sztoln 8034czor20160130 01-1024x683czor20160130 09-1024x683

Aktualny poziom wody jest prawie 18 metrów niższy od normalnego.
Za niski stan jeziora odpowiedzialna jest zeszłoroczna susza. Temperatury w 2015 roku dość mocno dawały nam w kość, a deszczu prawie nie było. Do zalewu przybywało mniej wody, niż z niego wypływało. Korzystając z okazji dyrekcja ZEW Niedzica podjęła decyzję o przyspieszeniu zaplanowanych na 2016 rok prac związanych z przeglądem i konserwacją urządzeń.
Bo musicie wiedzieć, że pod koroną zapory w dwóch hydrozespołach pracują potężne turbiny i generatory o wadze bez mała pół tysiąca ton. Napędzane są wodą, która "przelewa się" z Jeziora Czorsztyńskiego do Sromowieckiego, które pełni rolę zbiornika wyrównawczego.

czor20160130 10-1024x683czor20160130 20-1024x683czor20160130 22-1024x683

Poprawiony: sobota, 20 lutego 2016 18:06 Więcej…
 

NAGRODA KAPITANA LESZKA WIKTOROWICZA

Email Drukuj PDF

leszekhorn start wyprawy p.kaja forselmaexpeditions.comleszekpiotr kuniar start wyprawy horn 08.04.2014 fot.j.cieliszak selmaexpeditionsleszeknagrodawiktorowicza 2016 fotmzwierz  9285

Piątą już z kolei, Nagrodę im. Kapitana Leszka Wiktorowicza zdobyła "WYPRAWA SELMA - ANTARKTYDA - WYTRWAŁOŚĆ", poprowadzona przez Jachtowego Kapitana Żeglugi Wielkiej Piotra Kuźniara. Wyprawę objął patronatem Portal Morski.
Przyznała ją w czwartek 18 lutego, tradycyjnie w salonie kapitańskim Daru Pomorza, Kapituła Nagrody w składzie: Przewodniczący, syn kpt. Wiktorowicza, kpt. Mariusz Wiktorowicz i członkowie Kapituły: Joanna Zielińska i Marek Łucyk - Miasto Gdynia, Mira Urbaniak i Bohdan Sienkiewicz - Bractwo Kaphornowców oraz Waldemar Heflich Press Club Polska.
Selma Expeditions pod dowództwem Kapitana Piotra Kużniara startując z Hobart na Tasmanii, po zakończeniu udziału w słynnych regatach Sydney - Hobart, cały czas płynąc pod żaglami pokonała ponad 120-milową barierę paku lodowego i wpłynęła na Morze Rossa, rozmarzające na nie dłużej niż 8 tygodni w roku. Akwen - ze względu na bardzo niskie temperatury wody (poniżej minus 1°C), huraganowe i lodowate wiatry oraz szybkie obmarzanie jachtu - jest skrajnie trudny do żeglugi. Skipper Piotr Kuźniar wraz z 10-osobową załogą dopłynęli aż do brzegów Zatoki Wielorybów i 12 lutego 2015 roku dotarli do pozycji 78st 43'926 S, pobijając - rekord świata w żegludze "Najdalej na Południe". Następnie, żeglując przez kolejne 4 dni wzdłuż Lodowca Szelfowego Rossa, w temperaturach poniżej minus 20°C, walcząc z ciągłym obmarzaniem, dopłynęli do cieśniny McMurdo oraz wyspy Rossa - miejsca historycznej, zimowej bazy Shackletona. Podczas postoju jachtu w zatoce Backdoor Bay przy wyspie Rossa, 6-osobowy "zespół górski", kierowany przez kpt. Kuźniara, w trakcie 5 dni forsownego marszu zdobył szczyt aktywnego wulkanu Erebus - 3794 m n.p.m. W tym czasie na pokładzie Selmy Expeditions, 5-osobowy "zespół morski", kierowany przez kpt. Tomka Łopatę oczekiwał na powrót kolegów, walcząc z napierającymi krami lodowymi i szykował jacht do powrotu.

Poprawiony: piątek, 19 lutego 2016 17:57 Więcej…
 

SUPER KOLOS 2015

Email Drukuj PDF

Już w marcu w Gdyni odbędzie się 18. Ogólnopolskie Spotkania Podróżników, Żeglarzy i Alpinistów. Trzydniowe wydarzenie, podczas którego przyznawane są najważniejsze nagrody podróżnicze, rozpocznie się 11 marca, ale już teraz wiemy, kto otrzyma wyróżnienie za całokształt osiągnięć - Super Kolosa za rok 2015.
Każdego roku jury wybiera zwycięzców w pięciu kategoriach - Podróże, Żeglarstwo, Eksploracja jaskiń, Alpinizm i Wyczyn. Przyznawana jest także honorowa nagroda za całokształt osiągnięć - Super Kolos, której laureatami są m.in. Aleksander Doba, Krzysztof Baranowski i kpt. Henryk Jaskuła. Jak poinformowano na oficjalnej stronie wydarzenia, Super Kolosa za rok 2015 otrzyma kpt. Wojciech Jacobson "za całokształt dokonań i wybitny wkład w rozwój polskiego żeglarstwa".kpt. wojciech jacobson i kpt. maciej krzeptowski

Od lewej: kpt. Wojciech Jacobson i kpt. Maciej Krzeptowski , wyróżniony KOLOSEM 2003.

Kpt. Wojciech Jacobson - z wykształcenia chemik, z powołania żeglarz, pochodzi z rodziny o żeglarskich tradycjach. Począwszy od 1949 roku przepłynął ponad 260 tysięcy mil morskich, przybijając w trakcie swoich licznych rejsów do wybrzeży wszystkich kontynentów oprócz Antarktydy. Aż czterokrotnie odwiedzał Wyspę Wielkanocną, przepłynął też Cieśninę Magellana. Od 1965 roku kapitan jachtowy. Brał udział w pierwszej fazie rejsu Ludomira Mączki dookoła świata. Wspomnienia z tej podróży zawarł w książce "Marią" do Peru (1976). Z Mączką żeglował także w latach osiemdziesiątych - najpierw wzdłuż wybrzeży Ameryki Południowej, potem do Europy, a następnie z Francji do Kolumbii Brytyjskiej. W latach 1985?1988 uczestniczył w zorganizowanej przez Janusza Kurbiela próbie pierwszego przepłynięcia Przejścia Północno-Zachodniego małym jachtem z zachodu na wschód (z Pacyfiku na Atlantyk). W roku 1988, przejmując od Kurbiela prowadzenie jachtu, wspólnie z Mączką doprowadził przedsięwzięcie do końca. Dwaj żeglarze, którzy jako jedyni uczestniczyli we wszystkich fazach tej kilkuletniej wyprawy, przygotowując się do jej kolejnych etapów, blisko pół roku spędzili w wioskach Inuitów.
Kolosy.pl/Piotr Tomza, AL

Poprawiony: czwartek, 18 lutego 2016 18:59
 

HOLENDRZY CHCĄ SŁUŻYĆ DOŚWIADCZENIEM W ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

pawel brzezicki adriaan palm 1

Paweł Brzezicki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) spotkał się 17 lutego z Adriaanem Palmem, Chargé d'affaires, Szefem Działu Politycznego Ambasady Królestwa Niderlandów. Strona holenderska jest zainteresowana priorytetami nowego resortu oraz potencjalnymi obszarami współpracy polsko-holenderskiej w przyszłości.
Pierwszą omawianą kwestią był rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce. - Chcemy doprowadzić Odrę do IV klasy żeglowności. Naszym celem jest podpisanie Konwencji AGN - podkreślił Paweł Brzezicki. Strona holenderska zaznaczyła, że ich kraj korzysta z tego rodzaju transportu w znacznie większym zakresie i posiadają w tym obszarze duże doświadczenie.
Podczas spotkania Podsekretarz Stanu Paweł Brzezicki wskazał również na działania obecnego rządu w kierunku aktywizacji polskich stoczni, wspomniał również o planowanej inwestycji na Mierzei Wiślanej, która ma stać się impulsem do rozwoju Elbląga i całego regionu.
Strona holenderska przypomniała, że od stycznia bieżącego roku Prezydencję w UE pełni Królestwo Niderlandów. W tym kontekście zadeklarowano dialog z MGMiŻŚ w kwestiach, które dotyczą kompetencji resortu.
rel (MGMiŻŚ)

Poprawiony: czwartek, 18 lutego 2016 08:04
 

WYSTAWA PLENEROWA "GDYNIA MIASTO PORTOWE"

Email Drukuj PDF

abcgdynia miasto portowe otwarcieabcgdynia miasto portowe otwarcie2

W niedzielę 14 lutego uroczyście otwarta została wystawa plenerowa "Gdynia miasto portowe". Jej organizatorami są Muzeum Marynarki Wojennej, Archiwum Marynarki Wojennej, Archiwum Państwowe w Gdańsku i Stowarzyszenie Przyjaciół Archiwum Państwowego w Gdańsku ze wsparciem Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Wystawa poświęcona początkom i rozwojowi Gdyni na 18 planszach przedstawia unikatowe dokumenty i fotografie, które pochodzą ze zbiorów archiwów oraz muzeum i wpisuje się w cykl wydarzeń związanych z obchodami dziewięćdziesięciolecia miasta. Słowami: "nie byłoby Gdyni bez portu i bazy Marynarki Wojennej, ale też i odwrotnie - nie byłoby portu i bazy bez Gdyni oraz jej mieszkańców" - dyrektor MMW, Tomasz Miegoń, określił rolę wzajemnych zależności, splatających powstające miasto i jego mieszkańców z tworzącymi się 90 lat temu portami - handlowym i wojennym. To wspólnota losów trwająca nierozerwalnie do dziś.

Wystawę można oglądać do 11 września 2016 roku.
rel (Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni)

Poprawiony: środa, 17 lutego 2016 08:09
 

ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

lutyzaproszenie bractwo 02. 2016 01

Poprawiony: poniedziałek, 15 lutego 2016 18:15
 

WYJAZDOWE POSIEDZENIE SEJMOWEJ KOMISJI GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

sejmz7521648qfragment-oficjalnej-strony-sejmu

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
22 lutego 2016 (poniedziałek), godz. 10:00
posiedzenie wyjazdowe
Świetlica Urzędu Morskiego w Gdyni, ul. Bernarda Chrzanowskiego 10.
- Informacja na temat sytuacji portów i stoczni wschodniego wybrzeża (modernizacja infra- i suprastruktury) Referują: - Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, - Minister Infrastruktury i Budownictwa.
- Informacja na temat działalności spółek portfelowych MARS FIZ na Pomorzu Wschodnim - referuje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
- Informacja na temat budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - referuje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Sejm.gov.pl

Poprawiony: poniedziałek, 15 lutego 2016 15:16
 

NOWE JEDNOSTKI ZARZĄDU MORSKIEGO PORTU W GDAŃSKU

Email Drukuj PDF

portowiec technomarine 20160203 piosta 3034 edportowiec technomarine 20160203 piosta 3049 edx

W gdańskim porcie pojawiły się kilka tygodni temu dwie nowe łodzie zakupione w ramach programu "Wymiany taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jedna to łódź hydrograficzno-inspekcyjna, druga - ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania. O łódź hydrograficzną, podobną do "gdańskiej", wzbogacił się także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W grudniu 2015 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło dwie umowy o dofinansowanie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA. Podpisy pod umowami dla projektów: "Inwestycje wpływające na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" oraz "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku" złożyli: po stronie Beneficjenta - Dorota Raben i Jerzy Melaniuk, a ze strony CUPT - Paweł Szaciłło.
Wartość całkowita "Inwestycji wpływających na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" wyniosła ponad 4,9 mln zł, z czego dofinansowanie UE (na które składają się fundusze z państw członkowskich, w tym Polski) stanowi ponad 4 mln zł.
Przedsięwzięcie zrealizowane w 2015 r. miało na celu poprawę bezpieczeństwa Portu poprzez modernizację statku pożarniczego Strażak 6 oraz wyposażenie nowotworzonego Ośrodka Ratownictwa ZMP Gdańsk SA w środki łączności i sprzęt komputerowy.
Bezpośrednim, głównym rezultatem projektu będzie skrócenie czasu dotarcia jednostki do najdalszego miejsca odpowiedzialności w granicach administracyjnych portu Gdańsk.
Drugim realizowanym ostatnio programem inwestycyjnym była "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jego wartość całkowita wyniosła ponad 9,85 mln zł, w tym 3,2 mln zł dofinansowania UE, które pochodzi ze składek państw - członków UE, w tym z Polski.
W ramach inwestycji zostały zakupione dwie jednostki pływające: motorówka hydrograficzno-inspekcyjna oraz ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania.
Do funkcji i zadań, które mają być realizowane przez nowe specjalistyczne jednostki pływające Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, wraz z wyposażeniem hydrograficznym i do badań środowiskowych należą przede wszystkim:
- wykonywanie sondaży dna akwenów portowych,
- wykonywanie badań jakości pionowych ścianek szczelnych nabrzeży portowych,
- lokalizacja przeszkód podwodnych,
- wykrywanie zagrożeń środowiska wodnego - obiektów mechanicznych, zagrożeń fizykochemicznych,
- monitoring ogólnodostępnych nabrzeży, w tym linii cumowniczo-odbojowych,
- udział w ograniczaniu, neutralizacji lub likwidacji skutków takich zdarzeń niebezpiecznych dla środowiska, jak np. rozlewy olejowe na akwenach portowych.
Oba projekty otrzymały dofinansowanie z działania 7.2. Rozwój transportu morskiego Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Większa, z dwóch zakupionych przez zarząd portu w Gdańsku, łódź hydrograficzna Portowiec ma konstrukcję stalową. Mniejsza, ale szybsza, interwencyjna łódź - Piorun - to jednostka laminatowa (ze wzmacnianego włóknem szklanym tworzywa sztucznego).
Obie zostaną po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowane podczas uroczystości chrztu i wprowadzenia do eksploatacji w I połowie marca.

Poprawiony: niedziela, 14 lutego 2016 18:11 Więcej…
 

96. ROCZNICA ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM - RELACJA

Email Drukuj PDF

zaslubinyb52c8b2119c9922e9d8bef9af16e8749

W dniu 10 lutego 2016 roku w Pucku obchodziliśmy 96 Rocznicę Zaślubin Polski z Morzem. Organizatorem uroczystości była Liga Morska i Rzeczna oraz Burmistrz Miasta Pucka. Na zaproszenie Prezesa Ligi Morskiej i Rzecznej oraz Burmistrza Miasta Pucka uroczystości zaszczycił swoją obecnością Pan Andrzej Duda - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.
Uroczystości rozpoczęły się na Rynku przed Ratuszem Miejskim. W Farze pod wezwaniem św. Piotra i Pawła arcybiskup Leszek Sławoj Głódź w towarzystwie kapelana Ligi Morskiej i Rzecznej księdza kanonika Waldemara Krzywińskiego oraz księży z Diecezji Gdańskiej odprawił uroczystą Mszę Świętą. Po Mszy Świętej w porcie odbyła się dalsza część uroczystości.
Wysłuchaliśmy wystąpienia Prezydenta RP, w którym przypomniał o roli Morza Bałtyckiego dla Rzeczypospolitej Polskiej, o obowiązku Władz oraz całego społeczeństwa Naszej Ojczyzny w zakresie wykorzystania Morza Bałtyckiego dla dalszego rozwoju Ojczyzny przez rozbudowę przemysłu stoczniowego, infrastruktury portowej, floty handlowej, rybołówstwa oraz marynarki wojennej. Poinformował o szerokich planach rozwoju żeglugi śródlądowej i gospodarki wodnej.
Decyzją Prezesa Ligi Morskiej i Rzecznej, na wniosek Kapituły Odznaczeń Ligi Morskiej i Rzecznej, Pan Andrzej Duda, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej odznaczony został najwyższym odznaczeniem Ligi Morskiej i Rzecznej, Pierścieniem Hallera.
Pierścień wręczył Prezes Ligi Morskiej i Rzecznej, Andrzej Królikowski w towarzystwie wiceprezesów Zarządu Głównego Ligi Morskiej i Rzecznej, Elżbiety Marszałek, Wacława L. Kowalskiego, kmdr por Marka Podjasa, kontradmirała Czesława Dyrcza, Przewodniczącego Kapituły Odznaczeń oraz Burmistrza Miasta Puck, Pani Hanny Pruchniewskiej.
W dalszej części uroczystości odbyło się składanie wiązanek kwiatów przed pomnikiem gen. Józefa Hallera oraz tablicą pamiątkową poświęconą Zaślubinom Polski z Morzem Bałtyckim.
W tegorocznych uroczystościach udział wzięła rekordowa liczba organizacji społecznych, instytucji związanych z morzem oraz żeglugą śródlądową, reprezentacje hufców harcerskich i oczywiście delegacje Ligi Morskiej i Rzecznej z całego kraju.
Klub "Bractwo Wiślane" reprezentował Andrzej Frelek, Honorowy Członek Ligi Morskiej i Rzecznej oraz Wacław L. Kowalski, Prezes Zarządu.

Kronika zdjęciowa

puckimg 1164-300x200puckimg 1171-300x200puckimg 1408-300x200

puckimg 1416-300x200puckimg 1527-300x200puckimg 1567-300x200

Poprawiony: niedziela, 14 lutego 2016 11:24 Więcej…
 

SĄ KONCEPCJE UNIWERSALNYCH STATKÓW WIŚLANYCH

Email Drukuj PDF

Na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej tworzone są nowatorskie koncepcje statków o różnym przeznaczeniu. Wśród nich są statki rzeczne, będące konstrukcjami innowacyjnymi, jak śródlądowy wycieczkowiec o napędzie motorowo-elektrycznym czy uniwersalne, ekologiczne statki modułowe.

uniwersalne56659665967da osize969x565q71h1cae01 1

Moduł rzecznego statku członowego, zaprojektowanego na Politechnice Gdańskiej

Zbudowanie statków członowych, będących barkami pchanymi, ujęto w opracowanym na gdańskiej uczelni projekcie "Nowa generacja przyjaznych środowiskowo statków śródlądowych i przybrzeżnych dla polskiego systemu dróg wodnych relacji Wschód-Zachód". Ten międzyuczelniany projekt, zrealizowany w ramach europejskiego programu Eureka, stanowił element szerszego opracowania. Obejmował on również uwarunkowanie środowiskowe czy lokalizację przystani i portów rzecznych, na odcinku międzynarodowej drogi wodnej E 70 Berlin - Królewiec (Kaliningrad).

- Opracowaliśmy dokumentacje studialne czterech członowych statków rzecznych - powiedział prof. dr hab. inż. Kozak WOiO PG. - Są to kontenerowiec, masowiec, wycieczkowiec i pływające sanatorium. Każdy z tych statków jest przystosowany do pływania po Wiśle i pozostałych drogach wodnych, ale pod warunkiem, że osiągną one przynajmniej parametry żeglowności klasy międzynarodowej. Na razie trudno wymagać od armatorów, aby inwestowali oni w statki, które nie będą mogły swobodnie pływać po Wiśle i innych naszych szlakach wodnych. Zaprojektowane przez nas statki, będące rodzajem barek, mają długość 55 metrów i zanurzenie - do 1,2 metra. Mają być one pchane przez pchacze, co stanowi efektywny napęd hydrodynamiczny, bo śruba napędowa znajduje się z tyłu zestawu. Barki byłyby sprzężane z pchaczami, a także między sobą, tworząc zestawy. Urządzenia sprzęgające, umieszczone na dziobach pchaczy i rufach barek, stanowią nasz patent.

Poprawiony: czwartek, 11 lutego 2016 18:06 Więcej…