"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



MUZEUM RYBOŁÓWSTWA W HELU W NOWEJ ODSŁONIE

Email Drukuj PDF

muzeummorskie hel

W poniedziałek, 4 kwietnia 2016 roku, odbędzie się oficjalne otwarcie Muzeum Rybołówstwa w Helu, po przeprowadzeniu przez Muzeum kapitalnego remontu oraz modernizacji oddziału i wykonaniu nowej aranżacji wystawy stałej. We wtorek, 5 kwietnia, helski oddziału Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, po trzech latach, zostanie otwarty dla turystów.
Budynek
Muzeum Rybołówstwa w Helu - oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku - mieści się w zabytkowym poewangelickim kościele pod wezwaniem św. Piotra i Pawła. Najstarszy zachowany w mieście budynek powstał w XV w, a w latach 1525-1945 był świątynią lokalnej Gminy Ewangelickiej. Zdewastowany w trakcie działań wojennych w latach 1939-45, został przeznaczony pod koniec lat 50 XX w. do rozbiórki, od której uchroniła go decyzja Konserwatora Zabytków w Gdańsku o zaadaptowaniu świątyni na siedzibę lokalnej wystawy rybacko-przyrodniczej. W 1972 r. obiekt przekazano Centralnemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku. Ceglana bryła gotyckiego kościoła przykryta ceramicznym dachem nadaje panoramie miasta charakterystyczną i niepowtarzalną formę. Elewacja frontowa budynku zwieńczona jest odnowioną drewnianą wieżą widokową, o wysokości ok. 21 m, z której roztacza się piękna panorama na miasto, port i Zatokę Gdańską. Wokół budynku znajduje się skansen tradycyjnych łodzi rybackich.
- Muzeum Rybołówstwa to symbol Helu i jedno z najlepiej rozpoznawalnych miejsc na Półwyspie Helskim. Ma charakterystyczną formę i ciekawą historię. Helanie są bardzo z tym miejscem zżyci i dlatego cieszymy się, że po wielu latach został ukończony remont, modernizacja budynku i mamy nową wystawę stałą - opowiada Tadeusz Muża, kierownik muzeum.

Poprawiony: piątek, 01 kwietnia 2016 19:36 Więcej…
 

FATALNY STAN ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W POLSCE

Email Drukuj PDF

pchacz20160221- hub5037

Coraz więcej mówi się w ostatnim czasie o przywróceniu świetności polskiej żeglugi śródlądowej, wzmocnienia szkolnictwa zawodowego i co najważniejsze, przywrócenia żeglowności na największych rzekach. Sprawa nie jest jednak prosta. W marcu tego roku prezes Najwyższej Izby Kontroli Krzysztof Kwiatkowski przedstawił podczas obrad sejmowej komisji gospodarki morskiej raport dotyczący stanu żeglugi śródlądowej w Polsce. Raport dotyczy lat 2001-2013. Jego główne tezy znane były juz urzędnikom państwowym w 2014 roku. Do dzisiaj jednak niewiele w tej sprawie zrobiono.
Podstawowym celem przedmiotowej kontroli było dokonanie oceny działania administracji publicznej w zakresie wykonywania ustawowych zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem żeglugi śródlądowej.
- Na tle tendencji europejskich, w tym rozwiniętych krajów Unii Europejskiej, polska żegluga śródlądowa nie ma większego znaczenia w przewozach towarów - mówił na posiedzeniu sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski. - Natomiast w przewozach osób ogranicza się ona do turystyki i lokalnie do uzupełnienia infrastruktury transportu samochodowego (promy rzeczne). Od wielu lat zmniejszają się w Polsce zarówno przewozy towarowe żeglugą śródlądową, jak i ich udział w przewozach wszystkimi rodzajami transportu. Udział ten w ogólnych przewozach towarów wszystkimi środkami transportu zmniejszył się z 0,8% w roku 2000 do 0,4% na koniec roku 2014.
Zdaniem Kwiatkowskiego ograniczenia ruchu śródlądowego miało miejsce w sytuacji, gdy Unia Europejska promuje rozwój śródlądowego transportu wodnego, głównie z powodu konieczności zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko przewozów w ruchu drogowym. Żegluga śródlądowa jest bowiem najbardziej energooszczędnym sposobem transportu, o czym świadczy fakt, że jeden litr paliwa pozwala przemieścić statkiem rzecznym na odległość jednego kilometra 127 ton ładunku, podczas gdy samochodem jedynie 50 ton, a koleją - 97 ton.

Poprawiony: czwartek, 31 marca 2016 18:37 Więcej…
 

RAZEM ZA REWITALIZACJĄ DOLNEJ WISŁY

Email Drukuj PDF

radioeb54bb44472612b7841b35c4525ec356 l

Samorządy - pomorski i kujawsko-pomorski - razem za rewitalizacją Dolnej Wisły. Na specjalnej wyjazdowej sesji sejmiku w Tczewie podpisano porozumienie, którego efektem ma być wspólne lobbowanie na rzecz inwestowania polskiego rządu w "królową polskich rzek".
Marszałkowie obu województw podkreślają, że mają już bardzo dużo dokumentów przygotowawczych pod rewitalizację kolejnych odcinków Wisły. - Wykonaliśmy analizę tak zwanych wąskich gardeł, mamy gotowe pomiary głębokości, analizę środowiskową, mamy analizę popytu na usługi związane z żeglugą na Wiśle. Całe mnóstwo dokumentów, których rząd już nie musi wykonywać, ma więc ułatwione zadanie - zwraca uwagę Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
TCZEW CZEKAŁ OD LAT

Prezydent Tczewa Mirosław Pobłocki przyznaje, że taka inwestycja to coś, na co jego miasto czeka od wielu lat. - Najbardziej liczę na to, że w Tczewie zostanie otwarty towarowy port śródlądowy. Byłby on uzupełnieniem tak zwanego suchego portu powstającego właśnie w Zajączkowie Tczewskim. Liczę, że dzięki takiej inicjatywie jak ta dzisiejsza na Wiśle na wysokości naszego miasta ponownie pojawią się pchacze, barki i inne obiekty pływające - mówi Mirosław Pobłocki.

Poprawiony: środa, 30 marca 2016 18:43 Więcej…
 

SEJMOWA KOMISJA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

aaaqsejm

Poprawiony: środa, 30 marca 2016 07:27
 

KRUZENSZTERN ODWIEDZI ŚWINOUJŚCIE

Email Drukuj PDF

kr3139661315338730s2krkruzenshterns frkrzaglowiec-sts-kruzensztern-w

Ten jeden z trzech największych na świecie żaglowców po raz kolejny przypłynie z wizytą do Świnoujścia już w piątek, 1 kwietnia br. i zostanie aż do niedzieli 3, kwietnia.
- Jednostkę będzie można zwiedzać bezpłatnie - informuje Robert Karelus rzecznik prezydenta Świnoujścia. Żaglowiec będzie dostępny dla chętnych w piątek i sobotę w godzinach od 11 do 18, a w niedzielę od 11 do 17.
Czteromasztowy Kruzensztern został zbudowany 1926 roku w niemieckiej stoczni J. C. Tecklenborg w Wesermünde. Pływał pod nazwą Padua (Padwa) jako żaglowiec towarowy, przywożąc do Europy saletrę z Chile. W 1946 roku został przekazany ówczesnemu Związkowi Radzieckiemu jako odszkodowanie po II wojnie światowej. Obecnie pływa jako statek szkolny rybołówstwa. Jego portem macierzystym jest Kaliningrad.
Obok Siedowa i Royal Clippera należy do trzech największych żaglowców na świecie. Całkowita długość statku to 114,4 metrów, a wysokość masztów wynosi 51,3 metry.
Świnoujskie.info

Poprawiony: wtorek, 29 marca 2016 07:33
 

WESOŁYCH ŚWIĄT

Email Drukuj PDF

wielkanoc1920x1200

Poprawiony: piątek, 25 marca 2016 18:34
 

ROCZNICA URODZIN KAPITANA

Email Drukuj PDF

borchardt-karol-008-----borchardt k.o


25 marca 1905 urodził się Karol Olgierd Borchardt, kapitan żeglugi wielkiej, pisarz i nauczyciel pokoleń polskich marynarzy. Na jego "Znaczy Kapitanie" wychowały się tysiące młodych ludzi.
Kresowy zaśpiew w tubalnym głosie kpt. Karol Olgierd Borchardt zawdzięczał młodości spędzonej w Wilnie.

Początek morskiego szlaku

W Wilnie Borchardt zdał maturę, tutaj też zaczął studia na Wydziale Prawa na Uniwersytecie Stefana Batorego. Po roku zrezygnował i rozpoczął naukę w Szkole Morskiej w Tczewie, którą ukończył w 1928 roku. Osiem lat później był już kapitanem żeglugi wielkiej. Po upływie kolejnych dwóch został zastępcą komendanta "Daru Pomorza".
Wybuch II wojny światowej zastał go na "Darze Pomorza". Borchardt przeprowadził żaglowiec do Sztokholmu. Stamtąd przedostał się do Szkocji. Został pierwszym oficerem na MS "Piłsudski" - polskim transatlantyku pasażerskim przerobionym na transportowiec wojenny.

Tragedia "Piłsudskiego"

Potężny statek został storpedowany (lub wpłynął na minę) u brzegów Anglii. Podczas ewakuacji z tonącego "Piłsudskiego" Borchardta przygniotła szalupa, uszkadzając mu kręgosłup. Kontuzja spowodowała, że przyszły kapitan nie uzyskał nigdy pozwolenia na wyjście w morze. W tragedii transatlantyka Karol Borchardt stracił nie tylko szansę na dowodzenie statkami, ale przede wszystkim przyjaciela i przełożonego: katastrofy nie udało się bowiem przeżyć kapitanowi Mamertowi Stankiewiczowi.
Mimo sprzeciwu lekarzy, Borchardt zaciągnął się ponownie do marynarki, służył na "Chrobrym" podczas kampanii norweskiej.
Wychowawca ludzi morza

Po wojnie kapitan Borchardt zdecydował się na powrót z Anglii do kraju. Powodem był zły stan zdrowia matki. Przyjechał do Polski w 1949 roku. W tym okresie brakowało specjalistów od żeglugi dalekomorskiej - większość pozostała na Zachodzie - dlatego kapitana przyjęto na posadę nauczyciela w Państwowej Szkole Morskiej i Szkole Rybołówstwa Dalekomorskiego, a następnie w kontynuującej jej tradycje - Akademii Morskiej w Gdyni. W domu na mnie nigdy nikt głosu nie podniósł - mówił. Był zdecydowanym przeciwnikiem karania swoich uczniów, często powtarzał: "Nie dostaje się lepszych owoców, bijąc jabłonki kijem".

borznaczy-kapitaborn-b-iext28196119bor62d66d5b5716065d803559d915f21bc9bor414885-n-aborb03f2464d3ed2e3df0dd51a3dc438875

Poprawiony: piątek, 25 marca 2016 15:13 Więcej…
 

PRZY NABRZEŻU BYTOMSKIM W GDAŃSKU...

Email Drukuj PDF

Gdański Terminal Masowy załadował największy jak do tej pory statek. Przy Nabrzeżu Bytomskim w Gdańsku zacumował statek Mv Saint Vassilios, pod załadunek pszenicy firmy Glencore Polska.
Jednostka może pochwalić się długością 181,1 m, szerokością 30 m oraz 33 889 DWT. Na statek załadowano 14,3 tys. ton pszenicy. Rata załadunkowa wyniosła 10 tys. ton na dobę.

statek01statek2statek3

Terminal GBT usytuowany jest na Nabrzeżu Bytomskim w Porcie Gdańsk. Budowę Terminala zakończono pod koniec 2012, a pierwszy załadunek statku odbył się w Styczniu 2013 r. GBT składa się z w pełni zautomatyzowanych magazynów płaskich i silosów o łącznej pojemności 55 tysięcy ton i systemu przeładunkowego umożliwiającego zarówno obsługę relacji importowej, jak i eksportowej. Ponadto terminal wyposażony jest w kompleksową technologię suszenia ziarna oraz czyszczalnie do wstępnego czyszczenia.
Terminal posiada nowoczesne i w pełni wyposażone laboratorium, które pozwala, na życzenie klientów, przeprowadzenie szybkich i dokładnych analiz. Do dodatkowych usług należy również obsługa agencji shippingowej, w pełni zintegrowana z aktywnością Terminala.

statek4statek5statek6

GOSPODARKAMORSKA.PL

Poprawiony: piątek, 25 marca 2016 07:44
 

DZIEŃ OTWARTY AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI

Email Drukuj PDF

amg

Już 15 kwietnia 2016 roku w godzinach od 9 do 14 odbędzie się Dzień Otwarty Akademii Morskiej w Gdyni, podczas którego studenci opowiedzą o uczelni, tajnikach studiowania oraz życiu studenckim.
W auli T. Meissnera swoją działalność zaprezentuje Parlament Studentów oraz Koła Naukowe: Koło Naukowe E-biznes, Koło Naukowe Innowacyjnych Systemów Transportowo-Logistycznych, Koło Naukowe TRANSLOG, Koło Naukowe CARGO, Koło Naukowe Turystyki i Hotelarstwa, Koło Naukowe NAUTICA, Koło Naukowe LoGIStic, Koło Naukowe Nawigator. Przed budynkiem głównym uczelni przy ul. Morskiej studenci z Koła Naukowego EV PL zaprezentują skonstruowane przez siebie pojazdy elektryczne. Otwarte dla zwiedzających zostaną również nasze najnowocześniejsze laboratoria na:

Poprawiony: czwartek, 24 marca 2016 20:00 Więcej…
 

KOLEJNE ROZMOWY Z HOLENDRAMI

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01o zegludze i portach z minister infrastruktury i srodowiska krolestwa niderlandow1o zegludze i portach z minister infrastruktury i srodowiska krolestwa niderlandow2

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, spotkał się z Melanie Schultz van Haegen, minister infrastruktury i środowiska Królestwa Niderlandów, które sprawuje aktualnie Prezydencję w Unii Europejskiej.
Było to drugie spotkanie ze stroną holenderską w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wcześniej, 17 lutego br. z Adrianem Palmem, szefem misji w Ambasadzie Holandii spotkał się Paweł Brzezicki, podsekretarz stanu w MGMiŻŚ.
Rozmowa w pierwszej kolejności dotyczyła tzw. "rozporządzenia portowego" (Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy w zakresie dostępu do rynku usług portowych oraz przejrzystości finansowej portów). Obie strony podkreśliły, że choć aktualnie stanowiska Polski i Holandii w kilku kwestiach są rozbieżne, to nasze kraje będą wspólnie dążyć do kompromisowego rozwiązania.
Drugim poruszonym tematem były kwestie związane z żeglugą śródlądową. Minister Gróbarczyk poinformował, że przywrócenie żeglowności polskich rzek stanowi jeden z priorytetów polskiego rządu.
- Polska podjęła kroki, aby przystąpić do Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu (Konwencja AGN). To pierwszy krok do włączenia polskich rzek w europejski system żeglugi śródlądowej - stwierdził szef resortu.
Strona holenderska podkreśliła swoje długoletnie doświadczenia związane z kanalizowaniem rzek oraz związanym z tym procesem tworzenia niezbędnej infrastruktury , w tym m.in. zabezpieczeń przeciwpowodziowych. Holandia może służyć swoim doświadczeniem także w projektowaniu miast położonych nad rzekami i morzem tak, aby tworzyły ich integralną część.
Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Poprawiony: środa, 23 marca 2016 19:16