"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



KONFERENCJA "TRANSPORT WEEK 2016"

Email Drukuj PDF

logo transportweek 595 314

W dniu 8 marca na Wydziale Ekonomicznym UG w Sopocie ruszy konferencja Transport Week 2016. W wydarzeniu udział wezmą m. in. przedstawiciele czołowych linii żeglugowych i kontenerowych, portów morskich, operatorów terminali i portów oraz przewoźników intermodalnych, a także najważniejsze polskie instytucje związane z gospodarką morską.
Tegoroczny Transport Week to 3 dni międzynarodowych konferencji: Ports and shipping of tomorrow 2016, Baltic Container Conference 2016 oraz Intermodal Conference 2016, a także bezpłatna sesja polskojęzyczna, która odbędzie się drugiego dnia wydarzenia. W jej ramach odbędą się 3 seminaria.
"Rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce" to seminarium organizowane przez RIGP oraz portal Pracujwlogistyce.pl. Podczas spotkania zanalizowany zostanie polski rynek przewozów śródlądowych. Prof. Adam Bolt przedstawi uwarunkowania hydrotechniczne komunikacji śródlądowej, a Marek Świeczkowski przybliży temat innowacji w żegludze na przykładzie klastra Północ-Południe. W ramach tej sesji Michał Górski ze spółki Pętla Żuławska powie o rozwoju turystyki wodnej w Polsce.
Kolejne seminarium organizowane przez RIGP i Pracujwlogistyce.pl skupi się na wyzwaniach dla transportu intermodalnego. Uczestnicy spotkania dowiedzą się m. in. jak szukać połączeń i operatorów, a także o obsłudze zleceń spedycyjnych i transportowych w dobie najnowszych rozwiązań informatycznych.
Wydział Ekonomiczny UG zaprasza studentów do udziału w spotkaniu "Kształcenie studentów a oczekiwania rynku transportowego". Oprócz wystąpień przedstawicieli pracodawców Pomorza, którzy przybliżą profil "wymarzonego kandydata do pracy" swoimi doświadczeniami z praktyk podzielą się również studenci WE w ramach podsumowania badania "prawda o praktykach".
Transport Week to ważne wydarzenie zarówno w Polsce, jak i w Europie. Każdego roku gromadzi znakomitych prelegentów oraz przedstawicieli z branży polskiej oraz europejskiej. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął m. in. Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz oraz Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk.

PORTALMORSKI.PL

Poprawiony: niedziela, 28 lutego 2016 18:40
 

MGMiŻŚ - POTRZEBNE ZMIANY PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH ŻEGLARSTWA REKREACYJNEGO

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zapowiada zmiany przepisów w obszarze żeglarstwa rekreacyjnego.
- Po serii spotkań z przedstawicielami tej formy wypoczynku i sugestii płynących z tego środowiska wynika, iż jest potrzeba zmian obowiązujących przepisów, które są zbyt restrykcyjne i hamują rozwój tej branży - wyjaśnia szef resortu Marek Gróbarczyk.
Minister zapowiada, iż w najbliższym czasie zostanie przygotowana nowelizacja aktów prawnych. Głównym celem tych zmian jest wprowadzenie zachęt i popularyzacja tej formy wypoczynku.
- Formę aktywności i rekreacji poprzez żeglarstwo traktujemy jako jeden z istotnych elementów rozwoju gospodarki morskiej - dodaje minister.

Biuro prasowe MGMiŻŚ
Nie znamy szczegółów. Miejmy nadzieję, że liberalizacja...

jacht na skaleuszkodz1ef3ab245c68777300a02916418ce5a2

Poprawiony: sobota, 27 lutego 2016 15:24
 

ZESPÓŁ DS. OPRACOWANIA STRATEGII BEZPIECZEŃSTWA MORSKIEGO PAŃSTWA

Email Drukuj PDF

bbn26022016bbn1-16284

Jak donosi Portal Morski pod egidą BBN zainaugurowano w czwartek prace nad opracowaniem strategicznej koncepcji bezpieczeństwa morskiego Polski. Czas najwyższy wrócić do Bałtyku i pomyśleć o zabezpieczeniu naszych interesów na morzu - powiedział wiceszef Biura Jarosław Brysiewicz.
Jak powiedział szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Paweł Soloch: "Polska nie wykorzystała w pełni potencjału, który wynika z nadmorskiego położenia kraju. Brak jasnej koncepcji przeznaczenia i możliwości wykorzystania Marynarki Wojennej prowadził również do selektywnego planowania jej rozwoju, a co za tym idzie - przyjmowania programów modernizacyjnych, które nie przystają w pełni do zmieniających się obecnie uwarunkowań bezpieczeństwa"
Wsparcie dla prac nad koncepcją zadeklarował obecny na inauguracji szef sejmowej Komisji obrony Michał Jach (PiS). Ocenił, że "od 1989 r. Polska odwróciła się od morza" i od tego czasu nie powstał żaden dokument, który by określał rolę morza w życiu i rozwoju kraju.
Również wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Krzysztof Kozłowski mówił, że potrzebna jest odbudowa Marynarki Wojennej. "Używam celowo słowa odbudowa, mając świadomość fantastycznych, pięknych, historycznych tradycji okresu dwudziestolecia międzywojennego"
Na inauguracji prac zespołu, który ma opracować strategiczną koncepcję bezpieczeństwa morskiego, obecni byli również najważniejsi dowódcy wojskowi.
Do końca czerwca zespół ma przedstawić roboczy tekst koncepcji strategicznej, następnie ma on zostać skonsultowany z zainteresowanymi stronami. Ostateczna wersja ma być gotowa do ogłoszenia przez Prezydenta RP na święto Marynarki Wojennej 28 listopada 2016 r. Dokument ma mieć charakter koncepcyjny i być wkładem do przyszłych dokumentów strategicznych.

Poprawiony: piątek, 26 lutego 2016 16:13
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

kapitan opuszczaff65e6156dc8add05d85a18951c64c2ajan wikliski 01

Poprawiony: czwartek, 25 lutego 2016 18:08 Więcej…
 

PIERWSZA KOMERCYJNA DOSTAWA GAZU LNG - 16 LIPCA

Email Drukuj PDF

link nwonoivaplgsio29xtohvjookur55gq1w300h223uid 8c420d40682b07d983fbafed7bdca1a21449833461663 width 200 play 0 pos 0 gs 0 height 112

16 lipca do terminalu LNG w Świnoujściu przypłynie gazowiec z pierwszą komercyjną dostawą gazu skroplonego do Polski - poinformował w środę na posiedzeniu sejmowej Komisji ds. energii i skarbu państwa prezes Polskiego LNG Jan Chadam.
Po raz pierwszy metanowiec z Kataru - statek Al Nuaman - wpłynął do świnoujskiego gazoportu 11 grudnia ub. roku, jednak była to techniczna dostawa surowca. Na początku lutego ten sam statek dotarł do Polski z drugim transportem skroplonego gazu ziemnego. Gigantyczna jednostka o długości ponad 315 metrów miała w swoich zbiornikach gaz przeznaczony również do technicznego rozruchu gazoportu. W lipcu, jak wynika ze słów Chadama, do Świnoujścia ma przepłynąć pierwszy statek z komercyjnym ładunkiem błękitnego paliwa.
7 stycznia 2016 r. rozpoczęto testy systemu regazyfikacji oraz wysyłki gazu ziemnego pochodzącego z pierwszej dostawy z terminalu LNG w Świnoujściu do krajowego systemu przesyłowego. Od 8 stycznia 2016 r., równolegle z wysyłką gazu do sieci, rozpoczął się etap regulacji i testowania poszczególnych ustawień terminalu LNG, w tym optymalizacja oraz stabilizacja procesu regazyfikacji.

Poprawiony: czwartek, 25 lutego 2016 13:03 Więcej…
 

MOST W MIKOŁAJKACH z historią Pana Roberta w tle.

Email Drukuj PDF

mikolajki-most-dla-pieszychmikolajki07mikolajkistary

Znaczna część jednego z najbardziej znanych na Mazurach mostów - mostu dla pieszych w Mikołajkach - została zdemontowana. Aby tego dokonać na Mazury ściągnięto specjalistyczne dźwigi, demontaż trwał dwa dni. Wkrótce w tym miejscu stanie nowa przeprawa.
Jak powiedział PAP kierownik budowy Krzysztof Chyrek, pylony mostu i jego dźwigary zostały zdemontowane. Robotnicy pracowali nad tym dwa dni. Aby zdemontować konstrukcję mostu do Mikołajek przyjechały dźwigi, które mogą unieść 350 ton. "Samej kładki teraz jeszcze nie zdemontujemy, najpierw położymy nową, a następnie starą zdemontujemy od spodu" - powiedział PAP Chyrek.
Zdemontowany most rozpięty nad przesmykiem jezior Mikołajskie i Tałty był jednym z najbardziej charakterystycznych mostów na Mazurach. Tysiące ludzi od lat właśnie tu robiły sobie pamiątkowe zdjęcia, stąd często fotografowano obowiązkowy element widokówek z Mazur - wioskę żeglarską w Mikołajkach. Przeprawa była jednak w tak fatalnym stanie, że kawałki z niej wpadały do jeziora i zagrażały przepływającym pod mostem jachtom. Władze miasteczka uznały, że remont mostu nie ma sensu i postanowiły - z wykorzystaniem unijnych pieniędzy - zbudować nowy most dla pieszych.

mikolajki2projekt-nr-1-wybrany-233476mikolajki2-l

Architektonicznie nowy most będzie przypominał rozpięty żagiel; most będzie miał podporę w wodzie, a pylon połączy się z kładką linami. Taki projekt wybrali w internetowym głosowaniu mieszkańcy. Całość ma być gotowa jeszcze przed wakacjami.
Koszt demontażu starego mostu i budowa nowego to 6,1 mln zł. Jest to jedna z pierwszych w woj. warmińsko-mazurskim inwestycji finansowana ze środków unijnych na lata 2014-2020.
W Mikołajkach dla aut przeznaczony jest oddzielny most w ciągu drogi krajowej nr 16. Natomiast pociągi przejeżdżają przez wiadukt.

Poprawiony: środa, 24 lutego 2016 18:05 Więcej…
 

"HORYZONT II" ROZPOCZĄŁ SEZON

Email Drukuj PDF

horyzont ii 1horyzonthoryzont11194511 633860863425065 1978477006106283668 o

Statek szkoleniowo-badawczy Akademii Morskiej w Gdyni Horyzont II, dowodzony przez kpt.ż.w. Ireneusza Lewandowskiego, rozpoczął kolejny, szesnasty już, sezon praktyk morskich. Pierwsi, praktykę manewrowo-radarową przechodzą studenci III roku Wydziału Nawigacyjnego AMG. Statek służy nie tylko studentom Akademii Morskiej w Gdyni. Marynarskie praktyki przejdą na nim w bieżącym sezonie także uczniowie średnich szkół morskich z Gdańska i Szczecina.
Od momentu wejścia do służby w 2000 roku, Horyzont II wykorzystywany jest także przez Polską Akademię Nauk do utrzymywania komunikacji z Polską Stacją Polarną na Spitsbergenie oraz realizacji międzynarodowych programów badawczych w archipelagu Svalbard. W ciągu minionych 15 lat eksploatacji Horyzont II odbył już 36 podróży na Spitsbergen. Na przełomie lat 2000/2001 popłynął także na wody Antarktyki z zaopatrzeniem dla polskiej stacji polarnej im. Henryka Arctowskiego na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych. Łącznie na jego pokładzie przeszkolono ponad 3 600 przyszłych marynarzy i oficerów floty.
W bieżącym roku statek dwukrotnie popłynie na Spitsbergen z zaopatrzeniem oraz zmieniającymi się grupami polarników. W rejsach arktycznych, tradycyjnie uczestniczą także, w ramach praktyk morskich, studenci Wydziału Elektrycznego AMG. Drugi, wrześniowy rejs na Spitsbergen, będzie także ostatnią podróżą tegorocznego sezonu morskich praktyk Horyzonta II.

rel (Akademia Morska w Gdyni)

Poprawiony: środa, 24 lutego 2016 07:52
 

KANAŁ PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ - 2022 R.

Email Drukuj PDF

kanal5694b403d2d25 osize1068x623q71hf2eef8port a4elblag 595 314

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do eksploatacji w latach 2021-2022 - podano w Gdyni po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Koszt realizacji inwestycji szacowany jest na ok. 656 mln zł.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Plany zakładają, że będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w Nowym Świecie.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk podczas konferencji prasowej w poniedziałek w Gdyni, po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powiedział, że kanał może być oddany do użytku w latach 2021-2022. "2021-2022 tak to jest ujęte ale to wszystko jest zdeterminowane tym pierwszym etapem przygotowania projektu czyli przygotowaniem raportu oddziaływania na środowisko, projektu i studium wykonalności co jest nieodzowne do uzyskania pozwolenia na budowę" - tłumaczył.
Gróbarczyk ocenił, że "samo wykonanie nie będzie nastręczało aż tak dużo problemów dlatego cały proces jest uzależniony od pierwszej części projektowej i dokumentacyjnej". "Zakładamy, że ten pierwszy okres realizacji projektu potrwa dwa lata, ale jesteśmy w stanie realnie skrócić go do roku, przy czym ostateczne decyzje zostaną podjęte po przyjęciu raportu oddziaływania na środowisko" - tłumaczył.
Poinformował, że obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. "Podczas wizyty Komisarza UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella w styczniu w Polsce ustaliliśmy, że stworzymy zespół bilateralny do rozwiązywania wszelkich nieścisłości zw. z realizacją przedsięwzięcia" - podał. Powiedział, że najbliższe spotkanie ma się odbyć 8 marca. "Zintensyfikowaliśmy rozmowy z KE w obszarze uzgodnień międzyresortowych ażeby w tym roku rozpocząć już inwestowanie" - dodał.
Mówiąc o korzyściach dla Polski wynikających z budowy kanału Gróbarczyk przyznał, że "projekt zakłada, że cała Polska wschodnia i środkowa będzie korzystała z tego portu (w Elblągu - PAP) jak również cały obszar związany z nowo projektowanym korytarzem Via Carpatia (droga ekspresowa - PAP)". Ocenił, że "te możliwości rozciągają się przede wszystkim o naszych wschodnich sąsiadów i tutaj już mamy umówionych kilka spotkań z Ukrainą, która jest żywo zainteresowana propozycjami jeśli chodzi o port w Elblągu".
Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk dodała, że "tutaj wchodzą w grę też względy bezpieczeństwa, to co się działo w Rosji, to co się dzieje w Kaliningradzie więc dla nas to jest priorytet".

Poprawiony: poniedziałek, 22 lutego 2016 19:52 Więcej…
 

UBYWA WODY W WIŚLE

Email Drukuj PDF

Aby przywrócić żeglugę na Wiśle, w rzece tej musi płynąć taka ilość wody, która zapewni jej stałą głębokość od 1,6 do 2,8 m. Latem zeszłego roku głębokość Środkowej Wisły spadła do 60 cm. Królowa polskich rzek jest coraz płytsza. Specjaliści wskazują na konieczność budowy stopni wodnych i zbiorników zaporowych, co pozwoli gromadzić wodę oraz podnosić poziom wód gruntowych.

susza i56b8aa55bd877 osize969x565q71hd9d33csusza ii9fd52d619c4706283bbe30f779bfd1b0susza iii910dfbbc-ffca-11e1-b245-0025b511229e

- Pomiary na Wiśle wykazały, że w ostatnich trzydziestu latach wyraźnie zmniejszyły się w niej przepływy wody - twierdzi prof. dr hab. Inż. Wojciech Majewski z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Warszawie. - Jeszcze w XIX stuleci, podczas występujących wtedy powodzi, przepływy osiągały 10 tysięcy metrów na sekundę. Gdy przed czterdziestu laty zbudowano stopień wodny we Włocławku, wynosiły one 6 tysięcy metrów sześciennych na sekundę. Hydrolodzy wskazują na to, że obecnie ilość wody, pochodzącej z opadów deszczu i śniegu, jest podobna jak dawniej. Średnie, wieloletnie roczne opady na obszarze Polski wynoszą około 620 milimetrów, przy czym 1 milimetr opadu stanowi 1 litr wody, który spadł na powierzchnię 1 metra kwadratowego. Jednak następują zmiany klimatyczne i podniosła się temperatura powietrza atmosferycznego, co powoduje większe odparowywanie wody. W rezultacie ze zlewni dopływa jej mniej do dużych rzek, w tym do Wisły i mniej nimi odpływa. Nawet w okresie powodzi w 2010 roku, poziom wody na Dolnej Wiśle był niski, bowiem sięgał on tylko do podnóża wałów przeciwpowodziowych i nie podnosił się. Prof. Majewski podkreśla, że Polska jest krajem zajmującym jedna z końcowych pozycji w Europie, gdy chodzi o zasoby wody. Charakteryzuje to współczynnik dostępności wody, będący stosunkiem rocznego odpływu rzecznego i podziemnego na dany obszar i liczby jego mieszkańców. Średni, wieloletni odpływ wody z terenu Polski szacuje się na około 62 km sześc., a obecna liczba ludności naszego kraju nie przekracza 38,5 mln . Zatem współczynnik jej dostępności wynosi około 1,6 tys. m sześc. rocznie na 1 mieszkańca. Jest to ilość mała, bo współczynnik dostępności wody dla Europy kształtuje się na poziomie około 4,5 tys. m sześc., a dla całego świata - prawie 6 tys. m sześc. Jesteśmy więc krajem o bardzo małych zasobach wodnych. W Polsce opady, a tym samym zasoby wody, są rozłożone nierównomiernie na jej obszarze i w czasie.

Poprawiony: poniedziałek, 22 lutego 2016 08:34 Więcej…
 

WYSTAWA "JACHTING" - WERNISAŻ W CZWARTEK

Email Drukuj PDF

jachtmhf jachting 4

W najbliższy czwartek, 25 lutego o godz. 14 w głównej siedzibie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku odbędzie się wernisaż wystawy "Jachting". Wcześniej, prezentowana była w krakowskim Muzeum Historii Fotografii.
"Wystawa Jachting jest prezentacją albumu ze zbioru MHF o nietypowej jak na rejon Małopolski tematyce marynistycznej. W albumie znajduje się 112 fotografii datowanych na lata 1880 - 1900. Wśród ich autorów są: Chorwat Blasius Cirkovic, Anglicy Alfred John West, James Adamson, Arthur Debenham, spółka "Cox & Durrant", oraz anonimowi fotografowie. Album jest zbiorem fotografii skrupulatnie i konsekwentnie kolekcjonowanych przez anonimowego miłośnika żeglarstwa pod koniec XIX wieku" - czytamy na stronie krakowskiego Muzeum Historii Fotografii.
Na wystawę zapraszają dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku - Jerzy Litwin i dyrektor Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie - Marek Świca.

"Jachting", czwartek, 25 lutego, godz. 14, główna siedziba NMM, ul. Ołowianka 9-13, Gdańsk - dojazd od Ul. Szafarnia lub promem Motława z przystani spod Żurawia.

AL, rel (Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie)

Poprawiony: sobota, 20 lutego 2016 18:32