"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



KONKURS PLASTYCZNY: "DO CZEGO MORZE SŁUŻYĆ MOŻE"

Email Drukuj PDF

angelika pryma m-stateczki m

III edycja konkursu plastycznego dla dzieci i młodzieży "Do czego MORZE służyć może?"
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej serdecznie zaprasza do udziału w III edycji konkursu plastycznego o tematyce morskiej pt. "Do czego MORZE służyć może". Interpretacja tematu jest dowolna.
Konkurs jest skierowany do dzieci i młodzieży do 18. roku życia, uczniów szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych, a także podopiecznych świetlic środowiskowych, ognisk wychowawczych i innych organizacji prowadzących pracę środowiskową na rzecz dzieci i młodzieży.
Celem konkursu jest promowanie, rozpowszechnianie i wzmacnianie morskiego wizerunku Polski, jako kraju morskiego, jak również rozwijanie kreatywności, fantazji i wyobraźni plastycznej w odniesieniu do spraw morskich oraz zachęcenia nauczycieli i uczniów do czynnego zainteresowania się tematyką morską

Prace należy składać osobiście, nadsyłać pocztą lub przesyłką kurierską (na koszt wysyłającego) do dnia 21 października 2016 r. (decyduje data stempla pocztowego) na adres:
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Departament Gospodarki Morskiej
ul.NowyŚwiat 6/12, 00-400 Warszawa
z dopiskiem "Konkurs plastyczny"
Uczestnik może przesłać jedną pracę, na odwrocie której należy dokleić kartę zgłoszenia.
Załączniki:
Regulamin konkursu
Karta zgłoszenia

Na stronie ministerstwa:

https://www.mgm.gov.pl/298-konkurs-plastyczny-do-czego-moze-sluzyc-morze

Poprawiony: niedziela, 04 września 2016 13:54
 

1 WRZEŚNIA 1939 - PAMIĘTAMY

Email Drukuj PDF

Obrona Wybrzeża- formacja Wojska Polskiego podczas kampanii wrześniowej w 1939, powstała poprzez przekształcenie się Floty i Obszaru Nadmorskiego. Pod względem organizacyjnym odpowiadała korpusowi i składała się ze wszystkich sił polskich stacjonujących naPomorzu Gdańskim. W dniach 1 września - 2 października prowadziła działania obronne podczas agresji III Rzeszy Niemieckiej. Dowództwo Obrony Wybrzeża mieściło się na Helu, a jego dowódcą był kontradm. Józef Unrug.

220px-orp gryf220px-torun gdynia 1939peking

Działania na morzu

Okręty nawodne skierowały się na Hel, a podwodne udały się do wyznaczonych wcześniej sektorów Operacji "Worek". Kolejny atak powietrzny około trzydziestu bombowcówJunkers Ju 87 Niemcy przypuścili na Gdynię, głównie na port wojenny. Pozostające w porcie okręty i jednostki pomocnicze próbowały swymi działami, wraz z 1 morskim dywizjonem artylerii przeciwlotniczej, odeprzeć nalot. Jednakże przewaga przeciwnika była zbyt duża, a jednostki pływające pozostałe w porcie miały słabe uzbrojenie przeciwlotnicze. W walce zostały zatopione: szkolny okręt artyleryjski ORP "Mazur", okręt pomocniczy ORP 'Nurek" oraz holownik 'Wanda", a uszkodzono kanonierkę ORP 'Generał Haller". Podczas tego nalotu mocno naruszona została też bateria nadbrzeżna "Canet". Następnie pancernik "Schleswig-Holstein" zaczął ostrzał redy i portu w Gdyni, ogień jego był jednak niecelny. Kolejny nalot grupy trzydziestu samolotów niemieckich skierowany na Hel nie przyniósł żadnych strat.

Poprawiony: czwartek, 01 września 2016 12:46 Więcej…
 

TROCHĘ PRAWDY O ORGANIZACJACH "EKOLOGICZNYCH"

Email Drukuj PDF

PUBLIKACJA ZAMIESZCZONA NA PORTALU -ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA WCZORAJ, DZIŚ, JUTRO.

GORĄCO POLECAM !!!

Ostra zieleń przeciw planom odnowy żeglugi śródlądowej

eko t1 3

Plany obecnego rządu, związane z przywróceniem w Polsce transportu rzecznego spotykają się z bezprecedensowym atakiem tzw. organizacji ekologicznych. Dlaczego "tak zwanych"? Przecież znakomita ich większość z ekologią i naukami przyrodniczymi ma niewiele wspólnego. To wyłącznie sposób na wygodne życie kosztem społeczeństwa - celowo dezinformowanego i świadomie wprowadzanego w błąd.

Organizacje pseudo-ekologiczne, wykorzystując niski poziom wiedzy przeciętnego obywatela na temat transportu wodnego - wypisują rękoma swoich aktywistów w przeróżnych publikacjach takie androny, że rzeczywistych znawców tematu bolą zęby... Mało tego: przywołują na poparcie swoich agresywnych tez opinie rzekomo wybitnych naukowców, co - jak można przeczytać poniżej - okazuje się bardzo dwuznaczne a raczej jednoznaczne.

Oto korespondencja, która sprawę ewidentnych manipulacji wyjaśnia:

Poprawiony: środa, 31 sierpnia 2016 17:34 Więcej…
 

UZBRAJANIE ORP GROM

Email Drukuj PDF

orp grom uzbrajanie 595 314

Dzisiaj, w środę 31 sierpnia, w gdyńskim porcie wojennym odbył się trening załadunku rakiet przeciwokrętowych RBS 15 Mk3, na ORP Grom. Są to jedne z najefektywniejszych na współczesnym polu walki środków przeznaczonych do zwalczania celów nawodnych.
ORP Grom to jeden z trzech okrętów typu Orkan przystosowanych do ich przenoszenia. Pełna jednostka ognia tych okrętów wynosi osiem rakiet.
Głównym celem dzisiejszego szkolenia było doskonalenie wszystkich służb odpowiedzialnych za przygotowanie, dostarczenie i podanie rakiet na okręt oraz załogi okrętu do ich przyjęcia. Dzięki takim treningom tego typu operacje przebiegają sprawnie bez względu na warunki pogodowe, porę dnia lub nocy. Ma to kluczowe znaczenie w procesie przygotowania okrętu do wyjścia na morze i walki podczas faktycznych działań. Załadunek uzbrojenia rakietowego jest ważnym elementem szkolenia z uwagi na podtrzymywanie nawyków szkoleniowych i zasad bezpieczeństwa. Dlatego tego typu szkolenie odbywa się w różnych miejscach i portach. Stanowią one także okazję do szkolenia załóg pojazdów specjalnych KPW Gdynia (przewożenie i przeładunek rakiet), a także służb przeciwpożarowych i ratownictwa medycznego oraz pozostałych osób uczestniczących w takiej operacji.
Przeciwokrętowa rakieta RBS 15 Mk3 jest jedną z najnowocześniejszych rakiet na współczesnym polu walki, często określana mianem "wystrzel i zapomnij". Napędzana jest silnikiem turboodrzutowym pozwalającym na rozwinięcie prędkości 0,9 Ma. Jej długość to 4,35 m, kaliber 50 mm, rozpiętość skrzydeł 1,4 m, masa głowicy 200 kg, a zasięg przekracza 200 km. Może być użyta o każdej porze dnia i nocy bez ograniczeń pogodowych. Trajektorię jej lotu charakteryzuje duża ilość punktów zwrotnych i zmian wysokości, a szczególnie niska wysokość lotu przystosowuje się automatycznie do zmiennych stanów morza.
Źródło:3 FO

Poprawiony: środa, 31 sierpnia 2016 16:09
 

MGMiŻŚ - INFORMUJE

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01mazovia

Dzisiaj na promie Mazovia zacumowanym w szwedzkim porcie Ystad przedstawiciele zarządów portów oraz polskiego armatora promowego podpiszą List Intencyjny dotyczący trójstronnej współpracy w obecności m.in. Pawła Brzezickiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz przedstawicieli Ministerstwa Przedsiębiorczości i Innowacji Szwecji.
Współpraca dotyczyć ma m.in. zapewnienia odpowiedniej infrastruktury i obsługi dużych nowych promów, które PŻB zamierza wprowadzić na trasie Świnoujście-Ystad.
Chodzi o umocnienie współpracy trójstronnej poprzez wypracowanie strategii kompleksowych działań na Bałtyku Południowym, zwiększającej znaczenie autostrady morskiej pomiędzy Świnoujściem i Ystad i tym samym znaczenie Polski w budowaniu połączenia transportowego pomiędzy Europą Południową i Europą Północną.
Wydarzeniem towarzyszącym będzie spotkanie ministra Pawła Brzezickiego z przedstawicielami władz Regionu Skania, Miasta Ystad oraz przedstawicieli wspomnianego Ministerstwa Przedsiębiorczości i Innowacji w Szwecji. Podczas spotkań zostaną poruszone kwestie dotyczące rozwijania współpracy pomiędzy Polską a Szwecją w obszarze promów, autostrady morskiej i zrównoważonego rozwoju w Regionie Morza Bałtyckiego.
Dzisiejsze wydarzenie jest następstwem działań naszego rządu dotyczących aktywizacji sektora przemysłu okrętowego w Polsce i przyjęcia tzw. ustawy stoczniowej (wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r.).
W Szczecinie, w czerwcu b.r. podczas 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego Wydarzeniem podpisano List Intencyjny w sprawie utworzenia konsorcjum pomiędzy Gdańską Stocznią Remontową, Stocznią Remontową "Nauta", Morską Stocznią Remontową Gryfia, Szczecińskim Parkiem Przemysłowym, Polskim Funduszem Rozwoju i PKO Bankiem Polskim. Celem powołania konsorcjum jest budowa wspomnianych dwóch promów dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Poprawiony: poniedziałek, 29 sierpnia 2016 16:01
 

WODNE SZKOLENIE "BŁĘKITNEJ" BRYGADY

Email Drukuj PDF

12sdz wodne-szkolenie-blekitnej-brygady 595 314

W szkoleniu wodnym 12. Brygady Zmechanizowanej po żołnierzach 3. batalionu piechoty zmotoryzowanej przyszła pora na żołnierzy 1 batalionu Legionów i 14. batalionu Ułanów Jazłowieckich.
W dniu 24 sierpnia br. kpt. Przemysław Szreder (d-ca 4kpzmot 1 batalionu Legionów) i kpt. Michał Wilczyński (d-ca 1kpzmot 14 batalionu Ułanów Jazłowieckich) przeprowadzili zajęcia z rozpoznawania i pokonywania przeszkód wodnych, a także pływania i ratownictwa wodnego. Zajęcia dla żołnierzy "Błękitnej" Brygady zorganizowano w oparciu o obiekty szkoleniowe 2 Brygady Zmechanizowanej w Złocieńcu.
Żołnierze "Błękitnej" Brygady pod okiem wykwalifikowanych instruktorów doskonalili umiejętności pływackie oraz techniki ratownictwa wodnego, czyli pływanie kraulem ratowniczym i pod wodą, skok ratowniczy i holowanie osoby tonącej, ewakuację tonącego z lądu oraz na łódź i ponton ratowniczy. Dodatkowo realizowali akcje ratownicze przy użyciu kół oraz rzutek holowniczych wraz z reanimacją osoby poszkodowanej.
- Zajęcia mają na celu nie tylko doskonalić techniki pokonywania przeszkód wodnych przy wykorzystaniu lin czy pontonów, ale także sposobów praktycznego wykonania prowizorycznych środków przeprawowych. Dodatkowo trzeba podkreślić, że po tych zajęciach żołnierze również potrafią samodzielnie przeprowadzić akcję ratunkową w środowisku wodnym oraz udzielać pomocy do czasu przybycia ratowników medycznych - podsumował dowódca 4 kompanii piechoty zmotoryzowanej kpt. Przemysław Szreder.
rel (Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych)/por. Błażej Łukaszewski
Fot.: por. Błażej Łukaszewski

Poprawiony: niedziela, 28 sierpnia 2016 17:35
 

RZĄD CHCE WSKRZESIĆ TRANSPORT RZECZNY

Email Drukuj PDF

odra 595 314

Największe polskie rzeki - Wisła i Odra - kiedyś były integralną częścią transportowego krwiobiegu. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej chce wskrzesić krajowy transport śródlądowy. Resort tworzy wehikuł do inwestycji w żeglowność. W wielki wielomiliardowy projekt chce zaangażować firmy energetyczne, banki, ubezpieczycieli, porty, a także środki unijne.
- W oparciu o tzw. plan Junckera z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych budujemy tzw. dźwignię. Powstanie spółka celowa, w skład której wejdą największe firmy energetyczne, banki, firmy ubezpieczeniowe, porty - zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Chcemy zbudować duży kapitał, który będzie zasilany m.in. z przyszłych inwestycji w elektrownie na stopniach wodnych i ze sprzedaży prądu.
Wskazuje, że dodatkowe możliwości finansowania zapewni także procedowana nowelizacja prawa wodnego. Część opłat za wodę mogłaby trafiać na Fundusz Żeglugi Śródlądowej
- Dzięki noweli chcemy 30 proc. z Funduszu przeznaczać na zasilanie tej spółki - dodaje Materna. - Mając własne fundusze, będzie można zabiegać o finansowanie związane m.in. z realizacją planu Junckera. Odpowiednia konstrukcja finansowa pozwoli nam realizować strategię; przywrócić żeglowność rzek, zapewnić bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, budować nowe mosty, stymulować rozwój turystyki i gospodarki.

Poprawiony: czwartek, 25 sierpnia 2016 06:47 Więcej…
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

burgas 2012 09 15 tef

Jerzy Radomski to legenda polskiego żeglarstwa. Przez ponad trzydzieści lat pływał po morzach i oceanach świata, pokonując na swoim jachcie Czarny Diament 240 tysięcy mil morskich! W podróżach towarzyszyły mu psy. Najpierw, przez trzynaście lat, Burgas, potem, przez dziewiętnaście lat, Bosman. Burgas był pierwszym bodaj psem, który na pokładzie polskiego jachtu opłynął świat dookoła. I to właśnie im, swoim najwierniejszym - jak sam mówi - załogantom, poświęcił Radomski książkę. Znakomity pomysł, jeszcze lepsze wykonanie!
Powstała barwna opowieść, miejscami zabawna, miejscami wzruszająca, daleka od tego co zwykle piszą żeglarze o swoich rejsach. Śmiało sięgnąć po nią mogą także ci, którzy nie interesują się morzem, bo wspomnienia Radomskiego można przeczytać po prostu jako historię jego wielkiej przyjaźni z ukochanymi psiakami. Warto podkreślić, że autorowi udało się uniknąć taniego sentymentalizmu, na którego rafy nie pozwoliła mu zdryfować redaktorka i pomysłodawczyni książki Dorota Kobierowska-Dębiec. Wielkie brawa!
POLECA PORTAL MORSKI

Poprawiony: poniedziałek, 22 sierpnia 2016 19:29
 

WROCŁAW - ZATONIĘCIE STATKU

Email Drukuj PDF

wikt180x120-crop-90-images djmediatools wiktoria-3wiktdsc 0043 t1

Z niewyjaśnionych dotąd przyczyn w górnym kanale śluzy Szczytniki zatonął statek pasażerski "Wiktoria". Woda wdarła się do salonu głównego i części dziobowej - rufa utrzymała się na cumach innego statku pasażerskiego stojącego burta w burtę z "Wiktorią".

Trwa akcja ratownicza i zabezpieczanie akwenu przed rozprzestrzenianiem się wód zęzowych statku. Urząd Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu prowadzi dochodzenie w sprawie przyczyn zdarzenia.
Źródło: Żegluga Śródlądowa Wczoraj, Dziś, Jutro

Poprawiony: niedziela, 21 sierpnia 2016 16:50
 

VI NOC LATARŃ MORSKICH

Email Drukuj PDF

latarnia-morska-darwek-morze-batyckielatarnie

Słupski oddział Ligi Morskiej i Rzecznej, Stowarzyszenie "Latarnik", Urząd Morski w Słupsku, Muzeum Morskie w Darłowie i Miasto Darłowo zapraszają na VI Noc Latarń Morskich w dniu 21 sierpnia 2016 r.

17:00 - 19:00 Plac przy Latarni Morskiej (Darłówko, ul. Wschodnia 14)
- Koncert zespołu szantowego "Kaszaloty"
- Konkurs rzemiosła artystycznego
- Konkurs plastyczny
- Poczta latarnika
Zwiedzanie za darmo:
- od 19:30 Latarni Morskiej w Darłowie (Darłówko, ul. Wschodnia 14)
- 18:00 - 20:00 Muzeum Morskiego w Darłowie (Darłówko, ul. Kotwiczna 12)
- od 21:00 Latarni Morskiej w Gąskach (ul. Latarników 7)
- od 21:00 Latarni Morskiej w Jarosławcu (ul. Szkolna 1)
- od 21:00 Latarni Morskiej w Kołobrzegu (ul. Morska 1)
-od 21:00 Latarni Morskiej w Ustce (Skwer Latarnika / ul. Marynarki Polskiej 1)

20:00 Benefis Latarników Morskich Środkowego Wybrzeża - Muzeum Morskie (Darłówko, ul. Kotwiczna 12)

ZAPRASZAMY

Poprawiony: piątek, 19 sierpnia 2016 18:08