"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



ANAKONDA 16 - NOCNE DZIAŁANIA W PUNKCIE BAZOWANIA HEL

Email Drukuj PDF

minypio-6481

Kolejnym epizodem ćwiczenia Anakonda 16, realizowanym przez jednostki Marynarki Wojennej był nocny załadunek uzbrojenia broni podwodnej.

Operacja została przeprowadzona w Helu we współpracy specjalistów Punktu Bazowania Hel i załóg trałowców ORP Gopło i ORP Wdzydze.

Ładowanie broni podwodnej na trałowce odbyło się w nocy z poniedziałku na wtorek. Współpracowały służby techniczne Punktu Bazowania Hel (3. Flotylla Okrętów) i załogi trałowców (8. Flotylla Obrony Wybrzeża). Przed przybyciem okrętów, przy jednym z nabrzeży, rozwinięto Punkt Załadunku Min. Do okrętów podjechała platforma kolejowa transportująca miny. Na nabrzeżu czekał już dźwig, przy pomocy którego przeładowano miny z platformy na okręty. Zabezpieczenie przeciwpożarowe i antydywersyjne działań wystawiła obsada Punktu Bazowania Hel. Zaopatrzone w miny trałowce pod osłoną nocy wyszły na morze.

Punkt Bazowania Hel jest pododdziałem logistycznym Komendy Portu Wojennego Gdynia zabezpieczającym funkcjonowanie jednostek czasowo bazujących w Porcie Wojennym w Helu. W swojej obecnej postaci znacznie rozszerza możliwości bojowe Portu Wojennego w Gdyni i stacjonujących tam sił Marynarki Wojennej. Punktem Bazowania Hel dowodzi kmdr ppor. Leszek Smarzyński. PB Hel to jedyna tego typu baza zabezpieczająca działania okrętów pod względem uzbrojenia minowego i trałowego w tej części polskiego Bałtyku. Dysponuje szerokim zapleczem magazynowym. Znajdują się tam warsztaty remontowe, które zapewniają utrzymanie uzbrojenia trałowego w prawidłowym stanie technicznym i ich remonty bieżące. PB Hel ma możliwość kompleksowego zaopatrywania okrętów i odtwarzania przez nie gotowości bojowej.

Poprawiony: środa, 15 czerwca 2016 19:10
 

"ŁABĘDZIEM" Z KRAKOWA DO GDAŃSKA

Email Drukuj PDF

labedziemabedxlabedzie 1

W Przegalinie śluzowana była jednostka pływająca zdecydowanie różniąca się od tego, co obsługa obiektu ogląda na co dzień. Był to rower wodny, w kształcie łabędzia, który z dwoma śmiałkami na pokładzie przypłynął z Krakowa. Po wpłynięciu na Martwą Wisłę rower - łabędź udał się do Gdańska.

Podróżowało w ten sposób dwóch mieszkańców Gdańska, którzy postanowili bliżej zapoznać się z pięknem największej polskiej rzeki. W sumie nietypową jednostką pływającą pokonali 900 km w ciągu trzech tygodni.
Gospodarka morska.pl

Poprawiony: środa, 15 czerwca 2016 08:02
 

GIGANT ZAWINĄŁ DO SZCZECINA

Email Drukuj PDF

rysy polsteam

Do Szczecina przypłynął 80-tysięcznik Polskiej Żeglugi Morskiej Rysy. Statek został zbudowany w 2011 roku i należy do jednych z największych we flocie PŻM-u. Ma długość prawie 230 m, a jego zanurzenie wynosi 14 m.
Masowiec stanął przy Nabrzeżu Słowackim. Ładuje pszenicę oraz jęczmień.
Do ładowni statku trafi 30 600 ton zbóż. Gdyby do Szczecina tor wodny miał głębokość 12,5 metra, jednostka mogłaby załadować o 20 tysięcy ton więcej ładunku, a w ładowniach znalazłoby się około 50 tysięcy ton.
Reszta towaru na Rysy zostanie doładowana w Świnoujściu. W sumie statek zabierze 57 tysięcy ton zbóż. Odbiorcą jest kontrahent z Arabii Saudyjskiej.
Rysy to drugi z 80-tysięczników należących do Polskiej Żeglugi Morskiej, który zawinął do Szczecina. Poprzednio przy Nabrzeżu Słowackim cumował Ornak. Statek wypłynie ze Szczecina w środę.

Polskie Radio Szczecin

Poprawiony: wtorek, 14 czerwca 2016 18:43
 

POLAK POTRAFI - ECO-ŁÓDŹ SOLLINER

Email Drukuj PDF

solar1solarbeztytuu1

solarbeztytuu

Ta 21-stopowa łódka jest w stanie pomieścić na swoim pokładzie do dziesięciu osób. Kokpit otwiera przed pasażerami wiele możliwości spędzania czasu podczas rejsu. Goście mogą odpoczywać na dużej U-kształtnej kanapie z regulowanym stołem jadalnym, lub opalać się na tarasie słonecznym (na sundeck'u) . Co istotne, każde z dostępnych miejsc wypoczynku pozwala na to, aby w pełni cieszyć oko panoramicznym widokiem.
Łodzie wyposażone są w unikalny, składany utwardzany daszek (hardtop bimini), który służy łódce na dwa sposoby. Z jednej strony stanowi świetną osłonę przed nadmiarem słońca, z drugiej zaś, po złożeniu, stanowi niezwykle praktyczną ochronę kokpitu podczas transportu czy dokowania. Na dachu umiejscowione są również pojemne panele słoneczne - to dzięki temu rozwiązaniu możliwa jest nawigacja w oparciu wyłącznie o samą energię słoneczną, co stanowi jeden z największych atutów łódki i wyróżnia ją spośród innych produktów na rynku. W pochmurne dni, czy po zachodzie słońca, system dodatkowo wykorzystuje specjalne, dedykowane akumulatory do zastosowań morskich - to rozwiązanie umożliwia pływanie aż do osiemnastu godzin bez konieczności zewnętrznego ładowania. System ładowania energii, w połączeniu z nowoczesnym silnikiem elektrycznym, pozwala na cichą i komfortową podróż z prędkością przelotową do 12 km/godz.

Poprawiony: wtorek, 14 czerwca 2016 18:46
 

KONWENCJA AGN - CO TO JEST ?

Email Drukuj PDF

agnzegluga

Obecnie coraz częściej mówi się o kompleksowej modernizacji stanu polskiej żeglugi śródlądowej. Statystyki nie napawają optymizmem. Jak wskazują analizy przygotowane przez ONZ, drogi wodne na terenie Polski, z wyjątkiem krótkich odcinków na dolnej Odrze i dolnej Wiśle, nie spełniają minimalnych międzynarodowych warunków żeglowności (IV klasa żeglowności). W tym kontekście nie sposób nie przywołać opracowanego właśnie przez Organizację Narodów Zjednoczonych Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu (ang. European Agreement on Main Inland Waterways of International Importance) nazywanego również Konwencją AGN (Porozumieniem AGN).
Zasadniczo akt ten tworzy ramy prawne ułatwiające koordynację planów rozwoju i inwestycji dotyczących żeglugi śródlądowej o znaczeniu międzynarodowym. W głównej mierze ma to na celu sprawienie by transport drogami wodnymi śródlądowymi w Europie był jeszcze bardziej efektywny i atrakcyjny zarówno dla użytkowników jak i operatorów. Warto dodać, że Porozumienie określa parametry techniczne, jakie powinny spełnić międzynarodowe wodne szlaki śródlądowe.
Główne cele Konwencji

Poprawiony: poniedziałek, 13 czerwca 2016 16:30 Więcej…
 

ANAKONDA 16 NA WIŚLE

Email Drukuj PDF

anakonda p6080078

Ćwiczenia wojskowe pod kryptonimem Anakonda 16, z udziałem wojsk NATO, odbywają się m.in. na rzekach administrowanych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Szlak żeglugowy na Wiśle będzie z tej okazji zamykany.

Jednostki biorące udział w ćwiczeniach, w jednym z epizodów taktycznych, przeprawiają się przez Wisłę po zbudowanym przez saperów moście pontonowym pod Chełmnem. Most będzie kilkukrotnie montowany i demontowany między 8 a 15 czerwca br. na zjazdach przygotowanych przez RZGW w Gdańsku. Pracownicy Zarządu Zlewni w Toruniu przygotowali również pomiary batymetryczne dla dowódców uczestniczących wojsk.
Wielonarodowy batalion inżynieryjny zaprezentuje swoje umiejętności jeszcze raz w Chełmnie 13 czerwca podczas tzw. VIP-day, a 15 czerwca z przeprawy skorzysta polski batalion zmotoryzowany w drodze powrotnej z ćwiczeń.

Przeprowadzona 7 czerwca, w ramach ćwiczeń, operacja wojsk powietrzno - desantowych również miała miejsce na Wiśle, na moście w Toruniu.
Celem Anakondy-16 jest zademonstrowanie możliwości obronnych wojsk sojuszniczych, które mają odstraszać przeciwnika, a także prezentacja umiejętności współdziałania wojsk z różnych krajów. Łącznie weźmie w nich udział 31 tys. żołnierzy z kraju i zagranicy. Pododdziały będą realizować szereg zadań, do których należą przede wszystkim: integracja taktyczna dowództw i wojsk w układzie międzynarodowym, kierowanie ogniem broni połączonych, ewakuacja medyczna, likwidacja skutków użycia broni masowego rażenia, realizacja zadań państwa-gospodarza oraz przemieszczenie i ruch wojsk na dużą odległość. W przemieszczaniu wojsk i ewakuacji przeprawa w Chełmnie odegra znaczącą rolę.
GOSPODARKAMORSKA.PL

Poprawiony: poniedziałek, 13 czerwca 2016 07:25
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

titanicwalter lord

O katastrofie Titanica zdaje się napisano już wszystko, a po słynnym oscarowym filmie z Kate Winslet i Leonardo DiCaprio wszyscy jesteśmy specjalistami od katastrofy. Jednak mimo wszystko warto sięgnąć po książkę Waltera Lorda "Titanic. Pamiętna noc". Była to bowiem pierwsza tak dokładna i obiektywna relacja dotycząca katastrofy.
Lord zbierał do niej materiał latami i pisał ja w czasach, kiedy wciąż żyło wielu świadków tamtych zdarzeń - udało mu się zresztą porozmawiać 63 osobami, które przeżyły katastrofę. Ta książka to reportaż, w którym jednak autorowi udało się - może dzięki oszczędności użytych środków - oddać atmosferę słynnej nocy.
Nie znajdziemy w książce romantycznych historii i długich opisów, Lord jest mistrzem krótkiej formy i oszczędności, a jego sucha momentami relacja jest bardziej dramatyczna niż przepełnione wykrzyknikami opowieści. Autor, przedstawiając sytuację minuta po minucie i niemal centymetr po centymetrze pokazuje nam naprawdę grozę tych paru godzin (do zderzenia z górą lodową doszło o 22.40, statek zatonął o 2.20) i niesamowity zbieg okoliczności, który doprowadził do tragicznego końca. Te okoliczności to między innymi arogancja twórców statku, uznawanego za niezatapialny, związane z tym lekceważenie ostrzeżeń o nadciągających krach, niepotrzebnie wykonany manewr skrętu, który doprowadził do powstania nie jednej, ale łatwiejszej do opanowania dziury w kadłubie ale długiego przez pół burty otarcia, powodującego rozszczelnienie kadłuba na całej jego długości.

Poprawiony: niedziela, 12 czerwca 2016 15:17
 

NOWE OZNAKOWANIE KIEROWNIC UJŚCIA WISŁY

Email Drukuj PDF

kierownic ujcia wisy2-kierownice ujcia wisy

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku wprowadził dodatkowe oznaczenie obiektu hydrotechnicznego kierownic ujścia Wisły i jednocześnie przypomina, że przebywanie na obiekcie jest niedozwolone i niebezpieczne.
Kierownice ujścia Wisły, czyli betonowe nabrzeża, są ważnym elementem ochrony przeciwpowodziowej. Ułatwiają spływ osadów niesionych przez rzekę i lodu w okresie zimowym. Zapewniają jednocześnie odpowiednią dla pracy lodołamaczy głębokość koryta rzeki. W ten sposób kierownice przyczyniają się do zabezpieczenia regionu przed najgroźniejszą formą powodzi, powodzią zatorową.
Tekst i fot.: RZGW w Gdańsku

Poprawiony: sobota, 11 czerwca 2016 10:11
 

ODSŁONIĘCIE KOLEJNYCH TABLIC W ALEI ZASŁUŻONYCH LUDZI MORZA

Email Drukuj PDF

aleja-zasuonych-ludzi-morzaaleja0004

W sobotę, 11 czerwca, odbędzie się uroczystość odsłonięcia kolejnych tablic w Alei Zasłużonych Ludzi Morza. Ceremonia odsłonięcia tablic, z udziałem wojskowej asysty honorowej, rozpocznie się o godzinie 18:00 na cyplu rewskim.

Uroczystość na cyplu rewskim rozpoczną się o godzinie 18:00 wystawieniem posterunku honorowego i wprowadzeniem wojskowej asysty honorowej. Następnie uroczyście zostaną odsłonięte trzy nowe gwiazdy Alei: kpt. ż. w. Zygmunta Deyczakowskiego, doc. mgr inż. Ildefonsa Piotrowskiego i Walerii Szulc. Uroczystości zakończą się złożeniem wiązanek kwiatów pod ?Krzyżem Ludzi Morza" i odegraniem ?Hymnu do Bałtyku".

Ogólnopolska Aleja Zasłużonych Ludzi Morza w Rewie została otwarta w 2004 roku. Od tego czasu, co roku uroczyście wmurowywane są kolejne tablice upamiętniające nadanie tytułu "Zasłużony Człowiek Morza". Tytuł ten nadaje się osobie, która swoim życiem, postawą, pracą przysporzyła sławy polskiemu morzu i przyniosła chwałę Ojczyźnie.
Gospodarka morska.pl

aleja99 bigaleja1111

Poprawiony: piątek, 10 czerwca 2016 18:14
 

BĘDĄ NOWE PROMY

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01podpisywanie listu intencyjnego kongres morski2 mpodpisywanie listu intencyjnego kongres morski m

Mamy wszelkie dane by wykorzystać potencjał, który przez lata był uśpiony - podkreśliła Beata Szydło, premier polskiego rządu podczas wystąpienia na IV Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie. - Chcemy to naprawić, uwolnić ten potencjał, odbudować przemysł stoczniowy. Stworzyć możliwości prawne, organizacyjne dla odbudowy gospodarki morskiej, żeglugi.

Wczoraj w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie ustawy, która ma pomóc w odbudowie polskich stoczni, które mogą być liderami w produkcji statków - kontynuowała szefowa polskiego rządu. - A dzisiaj będziemy świadkami podpisania listu intencyjnego dotyczącego budowy nowych promów.

Ze strony wykonawców list intencyjny podpisali prezesi: Gdańskiej Stoczni Remontowej im J. Piłsudzkiego S.A., Stoczni Remontowej "NAUTA" S.A., Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" S.A. oraz Szczecińskiego Parku Przemysłowego Sp. z o. o. Natomiast stroną zamawiającą jest Polska Żegluga Bałtycka S.A.

Podkreślając znaczenie gospodarki całego kraju, gospodarki morskiej Minister Marek Gróbarczyk także nawiązał do ustawy stoczniowej, której pierwsze czytanie odbyło się wczoraj w Sejmie. - Ministerstwo stwarza ramy prawne, legislacyjne, organizacyjne. Dzisiaj do tego procesu włączamy przedsiębiorców, bo nasza rola na tym etapie się kończy.

- Bez specjalnej troski, bez troski rządzących o ten obszar przemysłu (stoczniowego -przyp. red.), nie będzie rozwoju naszego kraju - apelował w swoim przemówieniu Marek Gróbarczyk.

IV Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie to już cykliczne wydarzenie. Każdego roku gromadzi ludzi morza, przedsiębiorców, sympatyków. Na Kongresie spotyka się około 1000 osób, z których znacząca część to stali goście. Tegoroczne wydarzenie zostało podzielone na cztery bloki tematyczne: Blok I - "Stocznie, żegluga i porty", blok II - "Bezpieczeństwo i współpraca międzynarodowa", blok III dotyczy rybołówstwa i akwakultury. W IV bloku poruszane są tematy związane z prawem, finansami i ekologią, natomiast w bloku V prelegenci poruszają tematy związane z energetyką i górnictwem morskim.
Biuro Prasowe

Poprawiony: piątek, 10 czerwca 2016 07:25