"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



PORT GDAŃSK POMOŻE ROZWIJAĆ POLSKĄ ŻEGLUGĘ ŚRÓDLĄDOWĄ

Email Drukuj PDF

portzmpg 2-barka urzad marszalkowski kuj pomors

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk powołał wewnętrzny zespół roboczy, którego zadaniem będzie koordynacja procesu tworzenia studium wykonalności dla modernizacji drogi wodnej, łączącej Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany z systemem rzek Białorusi. Ten dalekosiężny projekt ma na celu połączenie Bałtyku z Morzem Czarnym siecią kanałów żeglugi śródlądowej. W perspektywie najbliższych lat pozwoli to na znaczące umocnienie się pozycji Polski jako jednego z kluczowych krajów tranzytowych na mapie Europy.
Planowane studium wykonalności obejmie modernizację drogi wodnej E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy i E-40 na odcinku od Warszawy do granicy Polska-Białoruś (Brześć) oraz drogi wodnej E 70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (do Elbląga). Do zadań nowego wewnętrznego zespołu ZMPG należeć będzie opracowanie Opisu Przedmiotu Zamówienia, dokumentacji przetargowej i ogłoszenie przetargu, który wyłoni wykonawcę studium.

Użeglowienie Wisły i stworzenie systemu dróg wodnych, który połączy Gdańsk i Warszawę z Morzem Czarnym, to dla nas jeden z priorytetów rozwojowych. Aktualnie Port Gdańsk bije kolejne rekordy wielkości przeładunków. Chcąc swobodnie obsługiwać w przyszłości rosnący wolumen, musimy zapewnić odpowiednią infrastrukturę dostępową od strony lądu, także w postaci wodnych szlaków śródlądowych. Jesteśmy też przekonani, że inwestycja ta na przestrzeni kilkunastu lat będzie jednym z głównych czynników wzrostu gospodarczego dla całego kraju - mówi Marcin Osowski, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Infrastruktury.

Kluczowym odbiorcą studium wykonalności będzie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Skala wpływu, jaki wywrze użeglowienie Wisły na cały kraj, wymaga szczególnie szerokiego podejścia do realizacji projektu.

Poprawiony: czwartek, 12 października 2017 15:53 Więcej…
 

WIELKI TEST O WIŚLE - TVP1 DZISIAJ GODZ. 20,25

Email Drukuj PDF

W związku z Rokiem Wisły popularni artyści, sportowcy i dziennikarze odpowiedzą na szereg pytań dotyczących tej najdłuższej rzeki w Polsce. Również widzowie mogą rozwiązać test online lub ściągnąć odpowiednią aplikację na smartfony. Podczas Wielkiego Testu dowiemy się, m.in. jak budowano pierwsze mosty, gdzie żyją unikalne gatunki ptaków i ryb oraz kto pierwszy przepłynął z nurtem od źródeł w Beskidzie Śląskim aż do ujścia w Gdańsku.

wisa

11 października 2017r. godz. 20,25 TVP1

wislaqbqktkpturbxy9lmdy4zme5yzvlodewmdcxztewzwizytvlzwi2ztzmoc5wbmeslqjkamldlqiakmld

Poprawiony: środa, 11 października 2017 12:30
 

"REJS NIEPODLEGŁOŚCI"

Email Drukuj PDF

rejs niepodleglosci mgmizs

W siedzibie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się pierwsze posiedzenie Komitetu Programowego rejsu żaglowca Dar Młodzieży, którego celem będzie uczczenie setnej rocznicy odzyskania niepodległości Rzeczpospolitej Polskiej.

Rejs rozpocznie się w maju 2018 r., a zakończy w styczniu 2019 r. w Panamie - na Światowych Dniach Młodzieży.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele ministerstw, jak również reprezentanci Akademii Morskiej w Gdyni i Salezjańskiego Wolontariatu Misyjnego - Młodzi Światu, którzy są współorganizatorami rejsu.

Posiedzenie mało charakter organizacyjny. Przewodniczyła mu Anna Moskwa, podsekretarz stanu w MGMiŻŚ wyjaśniając genezę pomysłu oraz priorytety resortu gospodarki morskiej.

rel (MGMiŻŚ)

Poprawiony: poniedziałek, 09 października 2017 17:50
 

ZLOT JACHTÓW Z DUSZĄ

Email Drukuj PDF

zlot1

12 października rozpocznie się dziewiąta edycja "Próchna i Rdzy". W tym roku w zlocie drewnianych i stalowych jachtów weźmie udział 30 jednostek i około 200 żeglarzy.

Impreza organizowana jest od 2009 roku i z roku na rok przyciąga coraz więcej uczestników. Podobnie jak w latach ubiegłych uczestnicy "Próchna i Rdzy" najpierw spotkają się w Helu, skąd w piątek 13 października popłyną do Gdyni. Choć część uczestników zlotu pojawiła się na nim już w latach ubiegłych, to jest parę niespodzianek.

- W tym roku będzie więcej prywatnych jachtów na zlocie - mówi Maciej Sodkiewicz, organizator zlotu. - To jest fajne, że choć armatorzy mogliby wybrać plastikową jednostkę, to celują w perełki, często kilkudziesięcioletnie i je odrestaurowują. Zabraknie za to paru stałych uczestników. "Isfuglen" i "Lady Dana 44" wypłynęły w ambitne rejs - pierwszy dookoła Ameryki Południowej, a drugi dookoła świata. Mniej jest też drewnianych Opali, przez co po raz pierwszy - pomijając pierwszy zlot - na "Próchnie i Rdzy" będzie przewaga stalowych jednostek.

Od piątkowego wieczoru w gdyńskiej marinie, przy falochronie wschodnim, będzie można oglądać 30 jednostek. Będą to zarówno drewniane oldtimery "Baltic Star", "Antica", "Bonaventura", jak i klasyczne Opale - "Farurej", "Copernicus" i "Dunajec". Nie zabraknie także polskich stalowych konstrukcji J-80 - "Freyi", "Mestwina", "Wołodyjowskiego" i "Solanusa". Na szczególną uwagę zasługują jachty "Empatia Polska", którego załogę stanowiły będą osoby niepełnosprawne, oraz "Solanus", żeglujący z kobiecą załogą OnkoSailing. Po raz pierwszy na "Próchno i Rdzę" przypłynie "Chief One", największa jednostka uczestnicząca w zlocie do tej pory, której kapitan, Ireneusz Chwołka, przygotowuje się na niej do samotnego rejsu dookoła świata.

Poprawiony: niedziela, 08 października 2017 15:20 Więcej…
 

WIERSZE O WIŚLE

Email Drukuj PDF

wisla1-620x349

DO WISŁY.
Na powierzchni twej przezroczéj
Jaskółeczka skrzydła moczy,
A w noc białą topielice,
Przeglądają zziębłe lice,
Przecierają ciemne oczy,
Przez które się piasek toczy,
Wisło! moja Wisło!

Na twym brzegu dziewczę młode,
Mąci nóżką czystą wodę,
Czapla stara patrzy zdradnie,
Jak prędko jej rybka wpadnie,
Wisło! moja Wisło!

Kiedy znikną lody, śniegi,
Niesiesz pełne w świat komiegi,
Gdzieś zamorskie żywić Niemce,
Żywić Niemce cudzoziemce,
Wisło! moja Wisło!

Na dnie twojem co nie leży?
Krom czerwonej czerskiej wieży;
W całych zbrojach leżą Szwedy,
Potopione, Bóg wie, kiedy,
Ach, i polskich broń żołnierzy,

Na dnie twojem co nie leży,
Wisło! moja Wisło!

Wykołysz mi, proszę, żywo,
Taką rybę, morskie dziwo,
Coby z głębi twoich fali,
Wychodziła . . . . .
Z jaszczurową szablą krzywą,
Wykołysz mi takie dziwo,
Wisło! moja Wisło!

A ja za to w szczęsnej dobie,
Na fujarze zagram tobie.
Aż poleci na wsze strony,
Przez bór ciemny, gaj zielony,
Wisło! moja Wisło!

Teofil Lenartowicz

Poprawiony: poniedziałek, 02 października 2017 18:22
 

TVP HISTORIA

Email Drukuj PDF

DZISIAJ /NIEDZIELA 1PAŹDZIERNIKA/ GODZ. 19,45 - POD BIAŁO-CZERWONĄ BANDERĄ

POLECAM.

Poprawiony: niedziela, 01 października 2017 15:38
 

RUSZYŁ MORSKI PROGRAM EDUKACYJNY

Email Drukuj PDF

konf 26092017 4

Konferencją zatytułowaną "Gospodarka morska - tradycja i rozwój" rozpoczął się 26 września br. w Zachodniopomorskiem morski program edukacyjny skierowany do uczniów szkół gimnazjalnych i średnich.

Spotkanie odbyło się w Akademii Morskiej w Szczecinie. Jej adresatami byli zachodniopomorscy nauczyciele gimnazjów i liceów. Wziął w niej udział także podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Maciej Kopeć. Wśród zaproszonych gości był m.in. prezes ZMPSiŚ SA, Dariusz Słaboszewski.

Celem konferencji było zapoznanie nauczycieli z szeroką rozumianą gospodarką morską. Stąd omawiane zagadnienia podzielono na cztery bloki tematyczne: porty, stocznie, żegluga śródlądowa i rybołówstwo. Przygotowane zostały także multimedialne materiały dydaktyczne, które mają pomóc nauczycielem, by w atrakcyjny dla uczniów sposób zaprezentować im morskie zagadnienia. Celem projektu jest zachęcenie młodzieży, by obierając swój przyszły zawód, chcieli związać się z gospodarką morską.

Jak powiedział prezes D. Słaboszewski, niegdyś Szczecin dzierżył palmę pierwszeństwa w branży morskiej za sprawą silnej stoczni, uczelni i portu. Dzisiaj mierząc się z wyzwaniem, jakim jest odzyskanie tej dawnej silnej pozycji, musimy wybiegać w przyszłość i zadbać o pozyskanie przyszłych kadr, chcących związać swoje zawodowe życie z branżą morską. Stąd tak potrzebne są akcje edukacyjne skierowane do młodych ludzi, jak ta zainicjowana obecnie w Szczecinie.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Towarzystwo Projektów Edukacyjnych. Partnerami Oświatowymi - Zachodniopomorska Kurator Oświaty oraz NSZZ Solidarność Sekcja Oświaty Regionu Zachodniopomorskiego. Partnerzy strategicznymi to: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Klaster Morski Pomorza Zachodniego, Szczeciński Park Przemysłowy oraz MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. Program patronatem honorowym objął minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej - Marek Gróbarczyk.

(Monika Woźniak-Lewandowska)PortalMorski.pl

Poprawiony: sobota, 30 września 2017 16:06
 

INAUGURACJA ROKU AKADEMICKIEGO W A.M.W.

Email Drukuj PDF

akademiamaxresdefault

Naukę na I roku studiów pierwszego i drugiego stopnia rozpocznie ponad tysiąc studentów. Podczas uroczystości rektor - komendant kmdr prof. dr hab. Tomasz Szubrycht wręczy wyróżnienia wybitnym nauczycielom akademickim i najlepszym studentom. Po raz pierwszy w historii zostanie wręczona nagroda im. kmdr. dr. hab. inż. Ignacego Glozy, która przyznawana jest autorowi pracy dyplomowej o wybitnych walorach naukowych.
W piątek 29 września, w Akademii Marynarki Wojennej odbędzie się uroczysta Inauguracja roku akademickiego 2017/2018. Ceremonia rozpocznie się o godzinie 12:00 w audytorium im. kmdr. prof. dr. Józefa Urbańskiego (gmach Biblioteki Głównej AMW, ul. Grudzińskiego).
Inaugurację rozpocznie przemówienie Rektora - Komendanta, następnie odbędzie się immatrykulacja studentów I roku oraz ślubowanie doktorantów. Podczas uroczystości wręczone zostaną wyróżnienia Ministra Obrony Narodowej, a także dla nauczycieli akademickich, m. in. za działalność badawczą, publikacyjną, dydaktyczną i organizacyjną. Wśród wyróżnień będą nagrody indywidualne i zespołowe, a także zostanie przyznany tytuł WYBITNY NAUCZYCIEL AKADEMICKI AMW w roku akademickim 2016/2017.

Po raz pierwszy w trakcie inauguracji wręczone zostaną Honorowe Odznaki Akademii Marynarki Wojennej, które przyznaje Senat AMW na podstawie wniosków i stanowiska Rektorskiej Komisji ds. Odznak i Medali Pamiątkowych.

Nagrody otrzymają także najlepsi studenci z każdego wydziału. Nie zabraknie tradycyjnej pieśni Gaudeamus Igitur, którą wykonana Chór Akademii Marynarki Wojennej. Natomiast wykład inauguracyjny na temat "Proces komandorów" wygłosi dyrektor Oddziału IPN w Gdańsku, prof. dr hab. Mirosław Golon. Swą obecność podczas Inauguracji potwierdzili przedstawiciele władz wojskowych, samorządowych, duchowieństwa oraz Magnificencje Rektorzy uczelni pomorskich i wojskowych.

Akademia Marynarki Wojennej prowadzi studia na czterech wydziałach: Mechaniczno - Elektrycznym, Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego, Dowodzenia i Operacji Morskich oraz Nauk Humanistycznych i Społecznych, które proponują 13 kierunków na studiach cywilnych i 5 kierunków dla studentów wojskowych. Uczelnia posiada także szeroką ofertę kierunków studiów podyplomowych oraz studia doktoranckie w dyscyplinie nauki o bezpieczeństwie.

gospodarkamorska.pl

Poprawiony: wtorek, 26 września 2017 17:15
 

DZIWNA PROPOZYCJA KOMISJI EUROPEJSKIEJ W SPRAWIE DORSZA

Email Drukuj PDF

minlog2016-06-30-071445.419367logomgmdorsz-w-glebinach

Polska nie akceptuje propozycji Komisji Europejskiej dotyczących połowów na Bałtyku

W sytuacji katastrofalnie niskich zasobów dorsza na Bałtyku, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wyraża zaniepokojenie propozycją Komisji Europejskiej z końca sierpnia br., w której nie zaproponowano okresu ochronnego dla stada wschodniego tej ryby. Dorsz (stado wschodnie) od wielu lat był objęty ochroną od 1 lipca do 31 sierpnia. Ten dwumiesięczny okres ochronny jest kluczowy, ponieważ to właśnie w tym czasie odbywa się naturalne tarło dorsza w rejonie głębi bornholmskiej.

Rząd Polski postuluje wprowadzenie okresu ochronnego w czasie rozrodu dorsza na obszarze całego Morza Bałtyckiego. Populacji dorsza zagrażają również prowadzone na gigantyczną skalę połowy przemysłowe (tzw. paszowe), które niszczą ekosystem Bałtyku, przez co nie jest w stanie należycie się rozwijać. MGMiŻŚ oczekuje od Komisji Europejskiej dalszych rozmów, których efektem będzie ograniczenie połowów paszowych.

Polscy rybacy dobrowolnie przyjęli na siebie ciężar ochrony środowiska naturalnego i nie używają narzędzi ciągnionych w strefie 6 mil morskich, zaakceptowali też zakaz połowów szprota w okresie od 11 czerwca do 10 października. Dodatkowo, w celu zachowania bazy pokarmowej dla dorsza, Polska wprowadziła w roku 2017 kwotę połowową tobiasza i dobijaka, a po wyczerpaniu kwoty połowowej dobijaka wprowadziła całkowity zakaz połowów tego gatunku, który obowiązuje od połowy lipca br. do końca roku.

Wprowadzone przez Polskę, te i inne środki ochrony środowiska naturalnego Bałtyku, przynoszą już konkretne efekty czego dowodem jest poprawa stanu zasobów w wodach przybrzeżnych.

Wobec przytoczonych faktów polski rząd nie może zaakceptować propozycji połowowych KE na rok 2018, które nie zapewniają ochrony zasobów dorsza i w konsekwencji mogą doprowadzić do całkowitego zniszczenia zasobów tej ryby w Morzu Bałtyckim.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

dorsz1278537-kutry-rybackie-w-porcie-we-wladyslawowie  c 0 43 800 488

Poprawiony: niedziela, 24 września 2017 09:47
 

95 URODZINY PORTU GDYNIA

Email Drukuj PDF

port gdynia ok

95 lat temu Sejm II Rzeczpospolitej podjął decyzję o budowie portu we wsi - o nic nikomu nie mówiącej nazwie - Gdynia, na którą jako miejsce "bardzo sposobne" do budowy portu wskazywał już królowi Władysławowi IV hetman Stanisław Koniecpolski i inżynier królewski Jan Pleitner.

23 września 1922 roku Sejm II RP zdecydował - " Upoważnia się Rząd do poczynienia wszelkich niezbędnych zarządzeń celem wykonania budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej". Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt pięć lat temu, u zarania narodzin II Rzeczypospolitej, stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa. Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski - jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest.

Poprawiony: sobota, 23 września 2017 16:21 Więcej…