"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



POWOŁANIE PREZESA PAŃSTWOWEGO GOSPODARSTWA WODNEGO "WODY POLSKIE"

Email Drukuj PDF

wody polskie2-380x214

17 stycznia 2018 roku Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk powołał Przemysława Dacę na stanowisko Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Dotychczasowemu zastępcy dyrektora Departamentu Żeglugi Śródlądowej w MGMiŻŚ akt powołania na nowe stanowisko wręczyli Sekretarz Stanu w MGMiŻŚ Jerzy Materna oraz Podsekretarz Stanu w MGMiŻŚ Anna Moskwa. W przekazaniu dokumentów w siedzibie Wód Polskich w Warszawie uczestniczyli zastępcy prezesa Wód Polskich Iwona Koza i Mateusz Balcerowicz oraz dyrektor Departamentu Kontroli i Audytu Wewnętrznego Andrzej Kulon.

- Cieszę się, że osoba z tak dużym doświadczeniem przejmuje to stanowisko - powiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna po przekazaniu aktu powołania nowemu prezesowi Wód Polskich.

- Dziękuję ministrowi Markowi Gróbarczykowi za zaufanie. Zdaję sobie sprawę z tego, jak trudne wyzwania przede mną stoją - zapewnił Przemysław Daca. - Na początku należy podjąć działania, by dostosować funkcjonowanie Wód Polskich do nowej ustawy Prawo Wodne oraz celów i strategii MGMiŻS - dodał. Nowy prezes podziękował też swoim zastępcom za dobre przyjęcie oraz stwierdził, że liczy na owocną współpracę z kierownictwem i pracownikami Wód Polskich.

- Jako wicedyrektor Departamentu Żeglugi Śródlądowej był wspaniałym organizatorem wielu ważnych dla żeglugi tematów, potrafił przekonywać do żeglugi i gospodarczego wykorzystania rzek największych oponentów - ocenił dr Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Podkreślił, że "z ogromną przyjemnością" odebrał informację o nominacji Pana Dyrektora Przemysława Dacy na stanowisko Prezesa Wód Polskich. - To ogromna szansa dla naszych rzek i gospodarki wodnej - dodał.

- Bardzo cenię wiedzę i doświadczenie prezesa Dacy - stwierdził prezes stowarzyszenia "Odrą w świat" Zbigniew Antonowicz. - Ma on świetny ogląd gospodarki wodnej w Polsce. Jego doświadczenie jest ogromnym kapitałem, które pozwoli mu łatwiej pewne aspekty poprawić, a inne przyśpieszyć - dodał. Zbigniew Antonowicz wyraził też nadzieję, że nowy prezes Wód Polskich będzie chętnie korzystał z doświadczenia organizacji takich jak stowarzyszenie "Odrą w świat".

Prezes Przemysław Daca jest magistrem inżynierem ochrony środowiska. Pracował w administracji samorządowej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego, gdzie zajmował się ochroną środowiska oraz gospodarką ściekową. Następnie przez ponad 10 lat w Ministerstwie Transportu i Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zajmował się żeglugą śródlądową oraz śródlądowymi drogami wodnymi na stanowiskach dyrektora i zastępcy dyrektora departamentu. Od wielu lat współpracuje z instytucjami odpowiedzialnymi za gospodarkę wodną w zakresie utrzymania i modernizacji śródlądowych dróg wodnych.

minlog2016-06-30-071445.419367logomgm

Poprawiony: czwartek, 18 stycznia 2018 19:35
 

100 LAT LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ

Email Drukuj PDF

rocznik 1919 lirocznik-1921

 

PIERWSZA KOBIETA PILOT W DYŻURACH SAR

Email Drukuj PDF

kobietaimg 9221

Po raz pierwszy w historii polskiego lotnictwa morskiego fotel drugiego pilota śmigłowca ratowniczego W-3WARM Anakonda, pełniąc dyżur ratowniczy SAR, zajęła kobieta.

Swój pierwszy dyżur w składzie załogi śmigłowca ratowniczego SAR por. pil. Justyna Czerwonko rozpoczęła w środę, 10 stycznia. Tym samym, po zakończeniu cyklu szkolenia dołączyła do grona członków załóg śmigłowców ratowniczych, które w całodobowych dyżurach zabezpieczają polski obszar odpowiedzialności Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim (SAR), w ramach krajowego systemu ratownictwa morskiego i lotniczego.

Por. Justyna Czerwonko ukończyła w 2012 roku Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie, na kierunku pilot śmigłowca. Pierwszą jednostką, w której rozpoczęła służbę, jako pilot śmigłowca, była 33. Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Od 2014 roku pełniła obowiązki dowódcy załogi śmigłowca w Zespole Poszukiwawczo - Ratowniczym. W 2016 roku związała się z lotnictwem morskim, rozpoczynając służbę w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego, na stanowisku starszego pilota w kluczu śmigłowców. Rozpoczęła równocześnie szkolenie, którego efektem jest uzyskanie uprawnień do wykonywania lotów, jako drugi pilot śmigłowca ratowniczego W-3WARM Anakonda, w trakcie misji SAR.

Historyczny dyżur ratowniczy pełniła załoga w składzie:
dowódca załogi: st. chor. szt. Waldemar DOMAŃSKI
drugi pilot: por. pil. Justyna CZERWONKO
technik pokładowy: st. chor. szt. Edward SOKOŁOWSKI
ratownik: chor. Krzysztof WASYLCZUK

gospodarkamorska.pl

Poprawiony: poniedziałek, 15 stycznia 2018 18:46
 

OGŁOSZENIE KONWENCJI O POMIERZANIU STATKÓW ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

ministerstwoclycjq2ukaa58de

5 stycznia 2018 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej została ogłoszona Konwencja dotyczącą pomierzania statków żeglugi śródlądowej sporządzona w 1966 r. w Genewie.

Ratyfikowana przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę Konwencja prowadzi do przyjęcia przez Polskę nowszych, bardziej szczegółowych i adekwatnych do współczesnych uwarunkowań standardów w zakresie pomiarów statków żeglugi śródlądowej. Pozwoli to na zrównanie statutu polskich statków przez uznanie ich świadectw pomiarowych z analogicznymi dokumentami wydawanymi przez państwa strony nowszej Konwencji.

Ujednolicenie sposobu pomierzania statków w ramach państw stron Konwencji pozwala na miarodajne podejście do statków żeglugi śródlądowej. Brane pod uwagę są ich wymiary, co przekłada się na standaryzację parametrów technicznych śródlądowych dróg wodnych ? w tym prześwitów pod mostami, a także unifikację taboru, co ułatwia swobodny przepływ pracowników w żegludze śródlądowej.

Konwencja dostępna jest pod niniejszym adresem:

Biuro Prasowe MGMiŻ
Poprawiony: poniedziałek, 15 stycznia 2018 07:26
 

ROCZNICA KATASTROFY PROMU "JAN HEWELIUSZ"

Email Drukuj PDF

h21008861-prom-kolejowo-samochodowy-typu-ro-ro-jan-heweliusz-zbudowano-w  c 0 89 639 379-h3heweliusz 13d2e5e3dd

"14 stycznia 1993 roku zatonął kolejowo-samochodowy prom JAN HEWELIUSZ. Była to najtragiczniejsza katastrofa morska w historii polskiej floty czasu pokoju. Zginęło 55 osób: 20 członków załogi i 35 pasażerów, w tym trzy kobiety i dwoje dzieci. Sąsiedzka międzynarodówka: Polacy, Czesi, Szwedzi, Węgrzy, Austriacy. Uratowano tylko 9 osób !"

cytat: Henryk Mąka - "Katastrofy Polskich Statków"

h11-heweliusz tonie

CZEŚĆ ICH PAMIĘCI !

Poprawiony: niedziela, 14 stycznia 2018 11:50
 

100 LAT LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ

Email Drukuj PDF

l1

Poprawiony: sobota, 13 stycznia 2018 15:42 Więcej…
 

2018. ROKIEM STULECIA LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ

Email Drukuj PDF

statut

 

FUNDUSZ ROZWOJU DRÓG WODNYCH O SZCZEGÓLNYM ZNACZENIU TRANSPORTOWYM

Email Drukuj PDF

funduszodra barka pixabay

W Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) przygotowano założenia funkcjonowania Funduszu rozwoju dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym - dokumentu, pozwalającego stworzyć podstawy finansowania zadań związanych z budową, przebudową oraz utrzymaniem śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu transportowym.

Jednym z głównych celów funkcjonowania Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jest rozwój sektora żeglugi śródlądowej. Obszaru, który przez lata był marginalizowany i niedofinansowany.

Realizacja tego celu wiąże się jednak z zapewnieniem środków finansowych na wykonanie wysokobudżetowych przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z budową, przebudową, modernizacją oraz utrzymaniem śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym.

Poprawiony: środa, 10 stycznia 2018 19:10 Więcej…
 

POLAK WYPŁYNĄŁ W SAMOTNY REJS DOOKOŁA ŚWIATA NON-STOP BEZ POMOCY Z ZEWNĄTRZ

Email Drukuj PDF

rejs26172008 467430953651013 6357331714864530427 o 1

To będzie niezapomniana wyprawa. Ireneusz Chwołka rozpoczął samotny rejs dookoła świata non-stop bez pomocy z zewnątrz. Żeglarz wypłynął o godzinie 16:45 (czasu lokalnego) z portu w Santa Cruz na Teneryfie. Czas na wykonanie zadania to zaledwie 100 dni.
Żeglarzowi podczas wypłynięcia towarzyszył m.in. Wojciech Madej, wspólnik i kierownik wyprawy. "Satelitarna transmisja danych, telefony oraz Inreach umożliwią bieżący kontakt z Irkiem. Będziemy udostępniać posty wraz ze zdjęciami oraz relacjami" - czytamy na facebookowym profilu wyprawy.
Ireneusz Chwołka do pokonania będzie miał 21 600 mil morskich i Wielką Pętlę na trasie: Wyspy Kanaryjskie - równik - dookoła bieguna południowego - równik - Wyspy Kanaryjskie. Organizatorzy wyprawy podkreślają, że jej celem jest "ustanowienie nowego rekordu w samotnym żeglarstwie dookoła globu na wyjątkowo dużej jednostce. Jest to pierwszy samotny rejs na tak dużym jachcie".
Jacht Chief One, na pokładzie którego płynie polski żeglarz, został zbudowany w 1984 r. w Stanach Zjednoczonych. Ma 23,6 m długości, a jego maszt mierzy ponad 30 m. To jednostka utytułowana podczas wielu regat, gdzie często była największym startującym jachtem. Na jego pokładzie zmieści się 20-osobowa załoga.
Ireneusz "Chief" Chwołka to kapitan jachtowy i motorowodny oraz żeglarz i podróżnik. Po morzach i oceanach pływa już ponad 20 lat. I tyle też przygotowywał się do rejsu NON-STOP SOLO dokoła świata, który jest jego największym marzeniem.

GOSPODARKAMORSKA.PL

Poprawiony: wtorek, 09 stycznia 2018 16:04
 

FLOTYLLA WIŚLANA - ZDJĘCIA, OBRAZY

Email Drukuj PDF

flot2075powstanie-flotylli-wislanej11481631758-flot355

Poprawiony: niedziela, 07 stycznia 2018 15:33 Więcej…