"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



ODSZEDŁ NA WIECZNĄ WACHTĘ

Email Drukuj PDF

hj-henjsk

fot: arch. Przemyskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego
W wieku 96 lat zmarł Henryk Jaskuła - pierwszy Polak i trzeci żeglarz na świecie, który samotnie i bez zawijania do portów okrążył Ziemię. Informację o jego śmierci przekazał PAP prezydent Przemyśla Wojciech Bakun. Wcześniej napisał o tym na portalu społecznościowym.
"W dniu dzisiejszym odszedł od nas wybitny przemyślanin - Kapitan Henryk Jaskuła. Żegluj, kapitanie, po niebiańskich oceanach" - napisał Bakun.
Jaskuła pobił także ówczesny rekord świata w długości samotnego przebywania na morzu. Tego wyczynu dokonał na jachcie "Dar Przemyśla", którym 12 czerwca 1979 roku wyruszył w samotny rejs z portu w Gdyni. Wyprawa trwała 344 dni i zakończyła się 20 maja 1980 roku.
Urodzonemu 22 października 1923 roku w Radziszowie pod Krakowem Jaskule zabrakło sześciu dni, aby móc obchodzić 40. rocznicę zakończenia rejsu. Z okazji tego jubileuszu już w lutym radni Przemyśla zdecydowali, że 2020 będzie w tym mieście rokiem kapitana Henryka Jaskuły. Od kwietnia 2008 roku słynny żeglarz jest też honorowym obywatelem Przemyśla

hejahjrejs

Poprawiony: piątek, 15 maja 2020 15:41
 

HISTORIA LIGI OBIEKTYWEM ZAPISANA

Email Drukuj PDF

siem

Żaglówki Ligi Morskiej i Kolonialnej z Lublina na jeziorze Siemień podczas egzaminu 1937 r.

 

SZKOLENIA I EGZAMINY ŻEGLARSKIE ODBLOKOWANE

Email Drukuj PDF

kurs--motorkurs

Nareszcie dobra wiadomość dla wszystkich, którzy prowadzą szkolenia ? Ministerstwo Sportu uchyliło zakaz organizacji szkoleń i egzaminów żeglarskich i motorowodnych. Polski Związek Żeglarski i Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego przygotowały szereg rekomendacji i procedur dla Ministerstwa Sportu, które mają zapewnić bezpieczne przeprowadzanie szkoleń i egzaminów.

Ministerstwo informuje, że egzaminy muszą być przeprowadzane zgodnie z obostrzeniami określonymi w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. oraz zgodnie z wytycznymi jakie zostały dla Ministerstwa Sportu przygotowane przez Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego. W kwestii prowadzenia szkoleń żeglarskich i motorowodnych, które nie są w nadzorze Ministra Sportu i nie regulują ich przepisy ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z 2019 r., poz. 1568 z późn. zm.), ministerstwo apeluje o stosowanie się do wytycznych przygotowanych przez ww. związki sportowe.

Informacja prasowa/Polski Związek Żeglarski

Poprawiony: czwartek, 14 maja 2020 12:46
 

85-ROCZNICA ŚMIERCI MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

Email Drukuj PDF

pil85

Poprawiony: wtorek, 12 maja 2020 15:37 Więcej…
 

PRACE NA TERENIE PRZEKOPU MIERZEI WIŚLANEJ

Email Drukuj PDF

mierzeja 10

fot. Materiały prasowe NDI/Besix
Trwają prace przy inwestycji "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Dziś tj. 12.05.2020r. budowę odwiedził Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Towarzyszyli mu przedstawiciele wykonawcy - Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI, Dominik Wróblewski, Kierownik Budowy Konsorcjum NDI/BESIX oraz inwestora - Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

- Inwestycja strategiczna dla państwa polskiego przebiega w sposób niezakłócony, zgodnie z harmonogramem. Zobaczyłem postęp prac, wszystko dzięki inwestorowi i generalnemu wykonawcy odbywa się w sposób bezpieczny dla pracowników pod względem BHP, jak i epidemiologicznym, co jest szczególnie ważne w tych czasach. Bardzo dużo polskich podwykonawców pracuje na tej budowie. Ta inwestycja jest strategiczna ze względu na pobudzenie gospodarcze nie tylko Elbląga i tej części Polski ale śmiem twierdzić tej części Europy. Łaskawa zima, dobra pogoda powodują to, że ten postęp prac jest niezakłócony - powiedział Minister Grzegorz Witkowski.

mierzeja 6-mierzeja 11

Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej kontynuowane są prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Zaawansowanie tych robót to ponad 50%. Zakończono z kolei pogrążanie ścianki szczelnej na nasadzie falochronu zachodniego. Wykonawca - konsorcjum NDI/Besix pracuje przy tzw. zalądowieniu portu przeładunkowego. Posłuży on do odbioru dostaw kamienia hydrotechnicznego na potrzeby budowy falochronów.

Poprawiony: wtorek, 12 maja 2020 15:18 Więcej…
 

AKADEMIA MARYNARKI WOJENNEJ - REKRUTACJA

Email Drukuj PDF

30 czerwca www

Akademia Marynarki Wojennej
im. Bohaterów Westerplatte
81-127 Gdynia
ul. Śmidowicza 69

Poprawiony: poniedziałek, 11 maja 2020 16:53
 

96 LAT TEMU ZAŁOŻONO POLSKI ZWIĄZEK ŻEGLARSKI

Email Drukuj PDF

pzz1prezesJÓZEF KLEJNOT-TURSKI

11 maja 1924 roku w Tczewie powstał Polski Związek Żeglarski. Organizację zawiązały cztery kluby żeglarskie: Pierwszy Polski Klub Morski z Gdańska, Klub Żeglarski z Chojnic i sekcje żeglarskie Akademickiego Związku Sportowego oraz Wojskowego Klubu Wioślarskiego z Warszawy.

Pierwszym prezesem został wybrany Józef Klejnot-Turski, działacz żeglarski z Tczewa i Gdyni, kapitan żeglugi wielkiej, wykładowca szkoły morskiej w Tczewie i założyciel pierwszego w Wolnym Mieście Gdańsku Polskiego Klubu Morskiego oraz wydawca czasopisma "Żeglarz Polski". W ubiegłym roku, w ramach obchodów 95-lecia Polskiego Związku Żeglarskiego, społeczność żeglarska odnowiła grób Józefa Klejnota - Turskiego na cmentarzu w Bydgoszczy. Nową, granitową płytę zaprojektowała kapitan Grażyna Kryspin. Cały ubiegły rok upłynął pod znakiem obchodów jubileuszu 95-lecia - odbyło się wiele wydarzeń edukacyjnych, upamiętniających historię i tradycję polskiego żeglarstwa, wiele jubileuszowych regat, a pamiątkowymi medalami 95-lecia PZŻ odznaczono wielu zasłużonych działaczy. 96 rocznica przypada w zupełnie innych okolicznościach determinowanych wybuchem pandemii koronawirusa COViD-19. Jesteśmy pełni wiary w to, że pandemia nie pokona polskiego żeglarstwa, tak jak nie złamała go II Wojna Światowa i lata komunizmu. Wspominając piękne lata rozwoju, przywołując w pamięci największe sukcesy, z optymizmem patrzymy w przyszłość.

informacja prasowa

Poprawiony: poniedziałek, 11 maja 2020 16:15
 

BAŁTYK POD OSTRZAŁEM: SZKOLENIE MORSKIE NA POKŁADZIE ORP GROM

Email Drukuj PDF

grom

fot. kmdr ppor. Radosław Pioch / 3.FO
Od wtorku, 5 maja, okręt rakietowy ORP Grom, operuje na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednostka prowadzi cykl szkolenia morskiego połączony z wykonaniem zadań ogniowych z faktycznym użyciem uzbrojenia.

Operujący wodach Zatoki Gdańskiej, okręt rakietowy ORP Grom, realizuje szkolenie z zakresu wykorzystania uzbrojenia okrętowego. Na zamkniętych poligonach morskich jednostka wykonuje zadania ogniowe do celów nawodnych i powietrznych zarówno w dzień jak i w nocy. Załoga okrętu doskonali elementy manewrowania i uchylanie się przed atakami potencjalnych sił okrętowych i lotniczych. W trakcie szkolenia na morzu szczególną uwagę poświęca się na przygotowanie marynarzy do przeciwdziałania pożarom oraz przebiciom kadłuba. Ćwiczone są także różne scenariusze sytuacji kryzysowych, które mogą mieć miejsce podczas działań na morzu, w tym także obronę przed pozorowanymi atakami grup dywersyjnych.

ORP Grom to okręt rakietowy projektu 660. Do jego podstawowych zadań należy wykonywanie uderzeń rakietowych do celów nawodnych przeciwnika, zwalczanie środków napadu powietrznego, osłona przeciwokrętowa oraz przeciwlotnicza sił własnych, a także patrolowanie i ochrona morskich szlaków komunikacyjnych.

Kadłub jednostki został zbudowany na potrzeby niemieckiej Marynarki Wojennej w stoczni VEB Peenewerft w Wolgast (NRD). Po zjednoczeniu Niemiec zaniechano dalszej budowy, a kadłub odkupiła Marynarka Wojenna RP. Dokończenie realizacji projektu zlecono Stoczni Północnej w Gdańsku. Okręt rozpoczął służbę w polskiej Marynarce Wojennej 28 kwietnia 1995 roku. Od tamtej pory regularnie pełnił dyżury bojowe oraz wykonywał zadania w ramach działań 3. Flotylli Okrętów. Brał udział w wielu międzynarodowych ćwiczeniach m.in. Danex, Strong Resolve, Blue Game, Baltops i Northern Coasts, a także w manewrach lekkich nawodnych sił uderzeniowych oraz kompleksowych ćwiczeniach morskich na szczeblu krajowym.

informacja prasowa

Poprawiony: piątek, 08 maja 2020 15:49
 

KOMUNIKAT

Email Drukuj PDF

dddd

 

PRZETARG NA KOLEJNE PRACE PRZY BUDOWIE PRZEKOPU PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ

Email Drukuj PDF

Przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg i budowa mostu obrotowego w Nowakowie to kolejny etap prac przy powstawaniu nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na wykonanie tych robót. Chętne firmy mogą zgłaszać oferty do 22 czerwca.

zalew-wislany

Od kilku miesięcy w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwają prace budowlane. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, a urobek z nich jest transportowany i hałdowany w południowej części przekopu. Zostanie wykorzystany do budowy obwiedni sztucznej wyspy.
Obecnie inwestor czyli Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na wykonanie drugiego etapu inwestycji.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, w tym etapie przebudowany zostanie istniejący tor wodny na rzece Elbląg. Będzie to odcinek o długości ok. 10,4 km. Na rzece zbudowane zostaną również niskie przystanie. Nadto zbudowany zostanie most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo. Powstanie on w odległości około 650 m w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego.
Pobudowany zostanie również nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi. Łączna długość dróg wyniesie około 1,5 km. Planuje się, że prace na rzece Elbląg i w jej pobliżu potrwają do 30 miesięcy.
Roboty budowlane, które prowadzone są obecnie na Mierzei Wiślanej dotyczą budowy portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowy kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Zbudowane zostaną także dwa ruchome stalowe mosty, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą. Powstanie sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.
W trzecim etapie budowy kanału żeglugowego pogłębiony zostanie tor wodny na Zalewie Wiślanym.
Jak przypomniał Urząd Morski w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie blisko 23 kilometry, w tym przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Głębokość kanału wyniesie 5 m. Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.
autor: Agnieszka Libudzka
Fot. Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

Poprawiony: środa, 06 maja 2020 15:23