"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



Ruszył sezon żeglugowy na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich

Email Drukuj PDF

sailing-1633774 1280.jpg

fot. Pixabay
We wtorek otwarto dla żeglugi szlak Wielkich Jezior Mazurskich - podały Wody Polskie. Podczas tegorocznego sezonu nawigacyjnego wodniacy muszą liczyć się z utrudnieniami z powodu trwających remontów kilku kanałów.
O otwarciu dla żeglugi dróg wodnych Systemu Wielkich Jezior Mazurskich poinformowali we wtorek podczas briefingu w Giżycku przedstawiciele Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Dyrektor RZGW w Białymstoku Mirosław Markowski powiedział, że szlak jest oznaczony i można już bezpiecznie pływać, mogą natomiast występować pewne utrudnienia związane z remontami czterech kanałów między Giżyckiem a Mikołajkami, tj. Tałckiego, Grunwaldzkiego, Mioduńskiego i Szymońskiego.
- W związku z tym prosimy wszystkich wodniaków o wyrozumiałość i o to, żeby stosowali się do oznaczeń na szlaku i śledzili komunikaty nawigacyjne - zaznaczył.
Pełnomocnik ds. inwestycji na Mazurach dyr. Grzegorz Szymoniuk podkreślił, że celem Wód Polskich było to, żeby nie zamykać dróg wodnych na czas remontu. "Prace przebiegają zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Nie mamy informacji o jakichś niespodziewanych trudnościach" - dodał.

Poprawiony: wtorek, 27 kwietnia 2021 15:40 Więcej…
 

Trąba wodna nad Zatoką Pucką

Email Drukuj PDF

trba

fot. Twitter
Niecodziennie zjawisko meteorologiczne mogli zaobserwować w niedzielę wieczorem mieszkańcy m.in. Gdyni i powiatu puckiego. Nad Zatoką Pucką pojawiła się trąba wodna, czyli silny wir powietrza, który utrzymywał się przez kilka minut.
Trąba wodna swoim wyglądem przypominała małe tornado. Była doskonale widoczna z wielu miejsc polskiego wybrzeża. Zjawisko można było zaobserwować m.in. w Gdyni, Kosakowie, Mechelinkach, Rewie, Rumi, Pucku. Zaciekawiło ono mieszkańców nadmorskich miejscowości oraz pasjonatów, m.in łowców burz, którzy postanowili je uwiecznić nagrywając filmiki i robiąc zdjęcia. W sieci pojawiło się wiele takich materiałów.
- Krótko po godzinie 19:00 mieszkańcy północnej części Gdyni, Kosakowa i okolic oraz rejonu Zatoki Puckiej mogli obserwować bardzo nisko osadzony lej kondensacyjny, a później także trąbę wodną nad wodami Zatoki Puckiej. Lej był widoczny przez przynajmniej 2-3 minuty i towarzyszył mu drugi, słabiej wykształcony zalążek trąby - powiadomiła na Facebooku Sieć Obserwatorów Burz.
Trąba wodna to zjawisko meteorologiczne polegające na formowaniu się pionowego chmurzastego wiru w kształcie leja, występującego nad powierzchnią wody, połączonego z chmurą kłębiastą.
- Napływające od kilku dni zimne powietrze arktyczne do Polski przez stosunkowo ciepłe wody Bałtyku wywołuje spory pionowy gradient temperatury, który sprzyja tworzeniu się licznych chmur kłębiastych przynoszących miejscami przelotne opady deszczu ze śniegiem, krupy śnieżnej, a nawet śniegu. Z tego powodu w Gdańsku notowano w niedzielę opady śniegu. Znacznie ciekawsze zjawisko miało miejsce w Zatoce Puckiej, gdzie rozwinęła się trąba wodna, dobrze widoczna po godzinie 19 z okolic Gdyni - informuje portal dobrapogoda24.pl.
Trąba wodna była widoczna co najmniej przez kilka minut i nie wyrządziła żadnych szkód. To prawdopodobnie pierwsze tego typu zjawisko w tym roku na wodach Zatoki Puckiej i Zatoki Gdańskiej.
Źródło:PAP

Poprawiony: poniedziałek, 26 kwietnia 2021 16:08
 

POROZUMIENIE W RAMACH TWORZENIA NOWEGO KIERUNKU STUDIÓW "PROJEKTOWANIE I BUDOWA JACHTÓW"

Email Drukuj PDF

yachty

22 kwietnia w siedzibie Polskiego Rejestru Statków S.A. podpisano porozumienie dotyczące współpracy tego towarzystwa klasyfikacyjnego z Politechniką Gdańską, w ramach świeżo tworzonego na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa kierunku pn. "Projektowanie i budowa jachtów".
Kierunek powstał we współpracy z Polską Izbą Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych (Polboat) i zaangażowaniu firm produkujących jachty takimi, jak: Aluship, Complexyacht, SunReef, Technomarine i Ostróda Yacht. Obecnie pozyskano także Polski Rejestr Statków S.A.
Współpraca podejmowana jest w ramach postępującej integracji dwóch dotąd odrębnych wydziałów Politechniki Gdańskiej, mianowicie Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa oraz Wydziału Mechanicznego. Połączenie rozpoczęło się z początkiem stycznia i planuje się jego zakończenie na jesień 2021 roku. Nowy Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa ma stać się jednym z głównych filarów naukowo-badawczych Uczelni. Wśród nowotworzonych kierunków znalazł się właśnie "Projektowanie i budowa jachtów".
Źródło: oficynamorska.pl

Poprawiony: niedziela, 25 kwietnia 2021 16:19
 

Pozyskanie bursztynu z przekopu Mierzei Wiślanej jest nieopłacalne

Email Drukuj PDF

bursztyn

Pixabay
Źródło: PAP
Analizy wykazały, że pozyskanie bursztynu z terenu przekopu Mierzei Wiślanej jest ekonomicznie nieopłacalne - napisał w odpowiedzi na poselską interpelację wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

"Wykonane analizy opłacalności wydobycia bursztynu w rejonie planowanej inwestycji wykazały, że pozyskanie bursztynu jest ekonomicznie nieopłacalne, tzn. koszt wydobycia kopaliny ze złoża byłby wyższy niż rzeczywista wartość wydobytego bursztynu" - czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Podpisany pod odpowiedzią na interpelację wiceminister Gróbarczyk wskazuje, że inwestor, tj. Urząd Morski w Gdyni, po rozważeniu opłacalności wydobycia bursztynu, podjął decyzję o rezygnacji z wykonywania jakichkolwiek prac związanych z wydobyciem bursztynu w ramach realizowanego kontraktu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

"Już sam koszt pozyskania koncesji (na podstawie dokonanych oszacowań) kształtowałby się na poziomie 214,4 tys. zł netto, a koszt pozyskania odsiewek (w ramach realizacji prac wg zamiennej dokumentacji projektowej) to około 54,4 tys. zł netto. Koszt zamiennych rozwiązań projektowych (koszty odseparowania bursztynu od odsiewek wg zmienionych założeń plus koszty dodatkowej ochrony, monitoringu, transportu) to około 130 tys. zł netto" - czytamy.

W odpowiedzi na interpelację wskazano, że prace prowadzone na terenie Mierzei Wiślanej nie są związane z eksploatacją złoża bursztynu, a z robotami budowlanymi, których celem jest realizacja inwestycji, tj. budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, nie zaś gospodarcze wydobycie i eksploatacja złóż kopaliny, w tym złóż bursztynu.

Wyjaśniono, że "w trakcie realizacji przedsięwzięcia zaakceptowano rozwiązanie równoważne wykonania śluzy w oparciu o stalowe ścianki szczelne i zmianę konstrukcji płyty, z ciężkiej grawitacyjnej na kombinowaną zakotwioną palami CFA pod osłoną przesłony wykonanej w technologii jet-grouting".

Dodano, że rozwiązanie to znacznie ogranicza niezbędną do wykonania ilość robót ziemnych i w związku z tą technologią, realizowane roboty ziemne nie dochodzą do poziomu złoża, a dotychczasowe wydobycie bursztynu jest niewielkie i nastąpiło przy okazji prowadzenia prac.

Jak wcześniej informowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska w związku z obecnie realizowanymi robotami budowlanymi związanymi z przekopem Mierzei Wiślanej wydobyto około 17 kg bursztynu.

Poprawiony: sobota, 24 kwietnia 2021 16:01
 

Wolontariat w zakresie ochrony wydm i lasów nadmorskich

Email Drukuj PDF

wydmy

fot. mat.prasowe
Urząd Morski w Gdyni poszukuje WOLONTARIUSZY do współpracy w zakresie edukowania społeczeństwa w zakresie ochrony wydm i lasów nadmorskich.
Poszukiwane są osoby :
- kochające polskie morze i jego wybrzeże
- odpowiedzialne
- komunikatywne
- energiczne
- dysponujące wolnym czasem
- pełnoletnie
Czas trwania wolontariatu: 1 czerwca - 31 sierpnia 2021 roku
Miejsce: Pas techniczny (plaża, wydmy, las) od Karwi do Łeby i od Rowów do Ustki (mapka poniżej)
Cel wolontariatu: zwiększenie świadomości społeczeństwa w zakresie ochrony wydm i lasów nadmorskich, poprzez informowanie i propagowanie właściwego zachowania w obszarze nadmorskim i pasie technicznym podległym Urzędowi Morskiemu w Gdyni.
Czas pracy w obszarze pasa technicznego w grupach dwuosobowych:
- w okresie 1-30.06 weekendy (sobota -niedziela), w godz. 10.00-18.0
- w okresie 1.07-31.08 codziennie, w godz. 10.00-18.00
Zadania do wykonania po odbyciu szkolenia:
- informowanie turystów o potrzebie ochrony wydm nadmorskich, roli jaką spełniają wydmy i lasy nadmorskie w procesie ochrony brzegów
- zwracanie uwagi na niewłaściwe zachowania (zaśmiecanie, przechodzenie poza wyznaczonymi wejściami, palenie ognisk, niszczenie roślinności wydmowej i elementów zabudowy biotechnicznej wydm - płotki, zatrawienia, wykładania chrustem)
- informowanie bezpośrednio nadzorującego pracownika (nadzorca OOW) o zauważonych zagrożeniach i problemach
Co można zyskać:
- wiedzę na temat ochrony wydm i lasów nadmorskich oraz ochrony brzegów morskich
- poznać najpiękniejsze odcinki polskiego wybrzeża "od zaplecza"
- zebrać doświadczenie w zakresie komunikacji z szerokim gronem użytkowników plaż i pasa nadbrzeżnego
- poznać specyfikę pracy służb ochrony wybrzeża
- opaleniznę i kondycję, ponieważ Twoja praca będzie wymagać ruchu i przebywania na świeżym powietrzu.
- od tej pory na plażę, wydmy i las nadmorski będziesz patrzył inaczej i widział więcej
- po zakończeniu wystawiane jest zaświadczenie o wolontariacie.

Zgłoszenia należy przesłać na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. , kontakt telefoniczny: 58 676 81 61; 603 706 037
O przyjęciu do grona wolontariuszy decyduje kolejność zgłoszeń.
Zgłoszenia przyjmowane są do dnia: 21.05.2021 r.

Poprawiony: czwartek, 22 kwietnia 2021 15:38
 

40. ROCZNICA ODRODZONEJ LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ

Email Drukuj PDF

Po dwudziestu ośmiu latach niebytu, 22 kwietnia 1981 roku w Wydziale Spraw Wewnętrznych Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku zarejestrowano stowarzyszenie pod nazwą "Liga Morska" z terenem działania na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Siedzibą władz naczelnych został Gdańsk. Głównym inicjatorem odrodzenia stowarzyszenia był dr Przemysław Smolarek dyrektor Centralnego Muzeum Morskiego wielki miłośnik morza. Skupił wokół siebie najbardziej znanych marynistów, przedstawicieli gospodarki morskiej, marynarki wojennej i floty handlowej. Zaczęto tworzyć od podstaw struktury Ligi w całym kraju. Rozpoczął się nowy etap w historii stowarzyszenia.

40lat

Dla upamiętnienia 40. rocznicy odrodzenia Ligi Morskiej i Rzecznej Poczta Polska wydała okolicznościową kartę pocztową oraz datownik. Będą one stosowane w Urzędzie Pocztowym Gdańsk 50 ul. Długa 23/28, oraz w sklepie filatelistycznym przy ulicy Straganiarskiej 28/30 od dnia 22 kwietnia 2021. Na odwrotnej stronie kartki umieszczono historyczne już zdjęcie uczestników I Walnego Zjazdu Delegatów Ligi Morskiej, który odbył się w dniach 24-25 października 1981 r. Zdjęcie otrzymano dzięki uprzejmości kmdr. Józefa Wąsiewskiego. Autorem projektów są Marek Padjas i Dariusz Janowski.

Poprawiony: czwartek, 22 kwietnia 2021 11:42
 

Przed czterdziestu laty 22 kwietnia odrodziła się Liga Morska i Rzeczna.

Email Drukuj PDF

rocznica

Dzięki staraniom ruchu "Solidarność" udało się odtworzyć stowarzyszenie Liga Morska. W 1981 roku podczas II Kongresu Kultury Morskiej w Gdyni odbył się pierwszy, po blisko 30 latach przerwy, Walny Zjazd Delegatów. Tam podjęta została uchwała o reaktywowaniu Ligi Morskiej. Nowy zarząd z dr Przemysław Smolarkiem na czele zaczął odbudowywać struktury stowarzyszenia, które przed likwidacją liczyło ponad pół miliona członków. W 1999 roku została też przywrócona nazwa stowarzyszenia Liga Morska i Rzeczna.

Poprawiony: czwartek, 22 kwietnia 2021 11:38
 

30. JUBILEUSZOWY ZLOT JUNGÓW W KOŁOBRZEGU

Email Drukuj PDF

-zlot-jungow-logo-1

Stan zagrożenia epidemicznego, który od ponad roku opanował większość świata nie spowodował, że nasza aktywność uległa zwolnieniu. Ta sytuacje nie może być przeszkodą aby zaplanowane działania nie mogły się odbyć. Poniżej znajdziecie materiały, które pozwolą nam wszystkim na przeprowadzenie tej flagowej imprezy Ligi Morskiej i Rzecznej.
Zapraszamy do działania
Zarząd Oddziału Ligi Morskiej i Rzecznej w Kołobrzegu

Zgoda rodzica XXX ZLOT JUNGÓW

XXX ZLOT JUNGÓW covid (1)

Regulamin XXX Zlotu Jungów

opis konkurencji indywidualnych

Poprawiony: wtorek, 20 kwietnia 2021 15:37
 

We wtorek umowa na drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej

Email Drukuj PDF

anowyprzekop

fot. przekopmierzei.pl
Umowa na realizację drugiego etapu przekopu Mierzei Wiślanej zostanie podpisana w najbliższy wtorek - zapowiedział w niedzielę na antenie Programu Pierwszego Polskiego Radia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dodał, że jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na trzeci, ostatni, etap tej inwestycji.
- We wtorek podpisujemy umowę na drugi etap inwestycji (przekopu Mierzei Wiślanej), który pozwoli w przeciągu dwóch lat przebudować tor wodny na rzece Elbląg na odcinku około 10 km. Dzięki tej umowie powstanie też most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo - powiedział minister Adamczyk.
- W tym roku ogłosimy jeszcze trzeci przetarg, na ostatni etap inwestycji. Będą to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg do 5 metrów głębokości i scalenie całej inwestycji - dodał
Minister przypomniał, że zgodnie z harmonogramem za dwa lata na Zalew Wiślany i do Elbląga będą mogły wpływać statki o głębokości zanurzenia do 4,5 metra, szerokości do 20 metrów i o długości do 100 metrów.
Podkreślił, że przekop Mierzei Wiślanej będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu.
Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 r. Budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. Ma zakończyć się w połowie 2022 roku. Generalnym wykonawcą jest polsko - belgijskie konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
Całość inwestycji składa się z trzech części. Etap I, który jest aktualnie realizowany, obejmuje budowę Portu Osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.
Etap II obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.
Etap III, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Źródło:
PAP

Poprawiony: poniedziałek, 19 kwietnia 2021 15:38
 

37 rocznica otwarcia Muzeum Wisły w Tczewie

Email Drukuj PDF

muzeum wisly.jpg

fot. mat.prasowe NMM

37 lat temu, 13 kwietnia 1984 r. otwarty został tczewski oddział naszego muzeum - Muzeum Wisły. Zainaugurowano wówczas pierwszą z wystaw stałych w oddziale, zatytułowaną "Dzieje żeglugi wiślanej". Drugą, noszącą tytuł "Łodzie ludowe dorzecza Wisły" otwarto 8 października 1984 r.
Był to wyjątkowy dzień zarówno w historii miasta, jak i ówczesnego Centralnego Muzeum Morskiego. Muzeum Wisły było pierwszą i jedyną wówczas placówką poświęconą "królowej rzek" w Polsce, czym władze Tczewa niejednokrotnie się szczyciły. To dzięki ich wsparciu i życzliwości możliwe było ulokowanie muzeum w grodzie Sambora. Wielkimi orędownikami idei byli: Zygmunt Kułakowski - Prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Tczewskiej i Czesław Glinkowski - Prezydent Tczewa.

otwarcie-muzeum-wisly-03

otwarcie-muzeum-wisly-05

Fotografie dokumentujące uroczystość otwarcia Muzeum Wisły wykonała Ewa Meksiak - wieloletnia fotografka CMM.
Źródło:gospodarka morska.pl

Poprawiony: sobota, 17 kwietnia 2021 16:13