"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



UMOWA Z WYKONAWCĄ PRZEKOPU PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ 4 PAŹDZIERNIKA

Email Drukuj PDF

przk410

fot. GospodarkaMorska.pl
Umowa z wykonawcą przekopu przez Mierzeję Wiślaną zostanie podpisana 4 października tego roku - poinformował PAP w poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
"Zapowiadaliśmy, że jesienią nastąpi podpisanie umowy z wyłonionym w procedurze przetargowej wykonawcą przekopu przez Mierzeję Wiślaną i to się właśnie stanie 4 października" -powiedział PAP minister Gróbarczyk.

"Za nami skomplikowane procedury przygotowawcze: opracowanie dokumentacji, raport oddziaływania na środowisko, decyzja środowiskowa, pozwolenie wodno-prawne, zezwolenie na realizację inwestycji, wycinka drzew, badania archeologiczne i ferromagnetyczne, a w końcu zabezpieczenie i przenoszenie roślinności" - dodał.

Minister poinformował, że cały etap przygotowawczy dot. inwestycji to 3 tys. 286 stron wszelkiego rodzaju dokumentacji oraz kilkanaście postępowań administracyjnych.

"Ta praca była jednak niezbędna do rzetelnego przygotowania budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną i zakończy się podpisaniem umowy z wykonawcą. Przechodzimy do etapu budowy" - podkreśla minister Gróbarczyk.
GospodarkaMorska.pl

Poprawiony: poniedziałek, 30 września 2019 17:54
 

HISTORIA LIGI OBIEKTYWEM ZAPISANA

Email Drukuj PDF

lm20

Zjazd delegatów Ligi Morskiej i Kolonialnej Okręgu Kieleckiego.
Defilada pocztów sztandarowych .Maj 1938 r.

Poprawiony: niedziela, 29 września 2019 15:51
 

PREZES ŻEGLUGI AUGUSTOWSKIEJ: STATKI PRZEWIOZŁY W TYM SEZONIE 115 TYS. OSÓB

Email Drukuj PDF

augustw

fot. facebook.com/Żegluga Augustowska
To jeszcze lepszy rok od poprzedniego. Statki Żeglugi Augustowskiej przewiozły w tym sezonie 115 tys. pasażerów - poinformował PAP prezes ŻA Adam Aleksandrowicz.
"Lato było bardzo gorące i udane. Branża turystyczna nie narzekała na turystów, my również przewieźliśmy sto piętnaście tysięcy pasażerów i myślę, że ten wynik poprawimy, bo warunki do pływania ciągle są" - powiedział Aleksandrowicz.

W ubiegłym roku pogoda w Augustowie również dopisała, a żegluga przewiozła wówczas 110 tysięcy osób. Ten sezon zapowiada się - jak podkreślił Aleksandrowicz - rekordowo.

Największym zainteresowaniem wśród turystów cieszył się, jak co roku ponad 2-godzinny rejs "papieski" do Sanktuarium Maryjnego w Studzienicznej. W 1999 roku statkiem Serwy popłynął tam papież Jan Paweł II. "To nasza sztandarowa oferta. Ludzie bardzo chętnie tam płyną" - powiedział prezes Aleksandrowicz.

Żegluga Augustowska swoje rejsy regularne, jak i na specjalne zamówienia, wykonuje czterema statkami. Największa jednostka "Swoboda" może zabrać na pokład 330 osób, "Serwy" i "Sajno" - po 200 osób. Nowy statek "Bystry", który został zbudowany w tym roku mieści 250 pasażerów.

Kompleks jezior i rzek augustowskich, wraz ze zbudowanym w XIX wieku Kanałem Augustowskim z kilkunastoma śluzami, uznawany jest za jeden z najatrakcyjniejszych turystycznie w Polsce, obok Wielkich Jezior Mazurskich. Popularność rejsów statków Żeglugi Augustowskiej znaczenie wzrosła od czerwca 1999 roku, gdy na statku "Serwy" pływał papież Jan Paweł II, odpoczywający wówczas w klasztorze w Wigrach w czasie pielgrzymki do Polski. Trasa zwana od tamtej pory "papieską" wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem.
Gospodarka morska.pl

Poprawiony: niedziela, 29 września 2019 10:07
 

ROK 2019 ROKIEM LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

partia

Opracował: Wacław L. Kowalski.

Poprawiony: sobota, 28 września 2019 14:58
 

STRABAG PRZEBUDUJE ŚLUZĘ NA MARTWEJ WIŚLE W GDAŃSKU

Email Drukuj PDF

sluzaprzegalinapoludniowa t1

Strabag podpisał umowę z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, o wartości ok. 62 mln zł, na przebudowę śluzy Południowej i remont zabytkowej śluzy Północnej, wyłączonej obecnie z eksploatacji.

W ramach projektu przebudowana będzie infrastruktura związana z funkcjonowaniem czynnej śluzy, oraz przeprowadzimy prace konserwatorskie w budynku starej maszynowni i drewnianym obiekcie nadzoru wodnego. Powstaną sieci i instalacje zewnętrzne oraz pomosty dla lodołamaczy, które stacjonują w awanportach śluz. Termin realizacji zadania wyznaczono na 30 września 2021 roku.

Węzeł wodny w Przegalinie wraz z przekopem Wisły składa się z dwóch śluz: czynnej obecnie śluzy Południowej, wybudowanej w latach 1975-1982, oraz zabytkowej śluzy Północnej, powstałej w 1895 roku.

Część północna obiektu została zamknięta dla ruchu statków w 1992 roku i została wpisana do rejestru zabytków. Zadaniem budowli było swobodne przeprawianie statków i barek między Martwą Wisłą i Przekopem Wisły.

Śluza, która znajduje się w gdańskiej dzielnicy Wyspa Sobieszewska, stanowi ważny element zabezpieczenia przeciwpowodziowego Gdańska i Żuław Gdańskich - chroni przed wielką wodą Wisły - oraz żeglugi, ponieważ prowadzi przez nią międzynarodowa droga wodna E40 z Morza Czarnego do Bałtyku.

Górne wrota śluzowe pełnią jednocześnie rolę wrót przeciwpowodziowych. Różnica poziomów wody dolnej i górnej wynosi maksymalnie 1,7 m. Średnia liczba śluzowań sięga ok. 2 200 rocznie.

ri

Poprawiony: piątek, 27 września 2019 18:10
 

RADA MINISTRÓW PRZYJĘŁA UCHWAŁĘ "PROGRAM ROZWOJU POLSKICH PORTÓW MORSKICH DO 2030 ROKU"

Email Drukuj PDF

uchwala

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia programu pod nazwą: "Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku", przedłożoną przez ministra gospodarski morskiej i żeglugi śródlądowej.
Realizacja programu zapewnieni sprawne funkcjonowanie i rozwój polskich portów morskich, a także przyczyni się do wykorzystania w pełni ich potencjału.
Wykonanie inwestycji wskazanych w programie jest niezwykle ważne dla dalszego dynamicznego rozwoju portów oraz utrzymania i wzmocnienia ich pozycji wśród portów europejskich. Planowane przedsięwzięcia są niezwykle istotne dla związanych z nimi branż i sektorów oraz całej gospodarki narodowej.
Program przygotowano w celu realizacji "Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)".
Przyjęcie programu jest konieczne, bo od kilku lat nie było żadnego dokumentu rządowego kompleksowo poświęconego problematyce rozwoju portów. Ostatnim dokumentem tego typu była "Strategia rozwoju portów morskich do 2015 roku", przyjęta przez Radę Ministrów 13 listopada 2007 r.

Poprawiony: czwartek, 26 września 2019 16:08 Więcej…
 

ODSŁONIĘCIE POMNIKA MARYNARZY FLOTYLLI PIŃSKIEJ W ŚWIĄTNIKACH KOŁO SOBÓTKI

Email Drukuj PDF

pomflot

fot. wroc.uzs.gov.pl
W dniu 14 września Wojewoda Dolnośląski Paweł Hreniak, posłowie, burmistrzowie, starostowie, przedstawiciele Instytutu Pamięci Narodowej Oddział Wrocław, Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu i wielu innych gości z całego kraju oraz z zagranicy wzięło udział w zorganizowanych przez Towarzystwo Miłośników Kultury Kresowej uroczystościach poświęconych odsłonięciu Pomnika Marynarzy Flotylli Pińskiej w Świątnikach koło Sobótki w setną rocznicę powstania Flotylli.
Cześć i chwała bohaterskim marynarzom Flotylli Pińskiej

Poprawiony: środa, 25 września 2019 17:59
 

100 LAT PRASY MORSKIEJ

Email Drukuj PDF

100latprasy-gd1-gd2

Geneza pisma wywodzi się z sukcesu podobnego periodyku, "Żeglarza Polskiego" kierowanego przez Józefa Klejnota-Turskiego, które informowało o pracach portu gdańskiego w latach 1927-32. Wydawane było w latach 1931-38, początkowo (do września 1931 roku) pod tytułem "Biuletyn Miesięczny Portu Gdyńskiego" , następnie jako "Wiadomości Portu Gdyńskiego", a od stycznia 1939 jako "Wiadomości Portowe" po dołączeniu do periodyku zagadnień związanych z pracą portu w Gdańsku.

Marek Słodownik

gd3-gd4-gd5-gd6

Poprawiony: wtorek, 24 września 2019 15:01
 

NA WIERNOŚĆ KRÓLOWEJ POLSKICH RZEK

Email Drukuj PDF

d1-maly rok ligi

Po raz trzeci spotkaliśmy się nad Wisłą, by uroczyście złożyć ślubowanie na wierność Królowej Polskich Rzek. Okazją do wspólnego odśpiewania "Hymnu do Bałtyku" oraz wygłoszenia słów Roty Ślubowania były Europejskie Dni Dziedzictwa, jakie miały miejsce 14 września 2019 r w Dęblinie.

d2-d3

Ceremonia Zaślubin z Wisłą z udziałem Ligi Morskiej i Rzecznej, uczniów Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego oraz mieszkańców Dęblina i regionu, podkreśliła rolę największych rzek- Wisły, Odry i Warty w powrocie Polski nad Bałtyk oraz ich współczesne znaczenie w rozwoju miast, turystyki wodnej i przedsiębiorczości. Poprzez symboliczne zaślubiny pragnęliśmy przedstawić "splot" wybranych wątków z historii naszego kraju, podkreślając zasługi jednej z najstarszych organizacji społecznych integrujących Polaków żyjących do 1918 roku w trzech zaborach, a których wspólne dążenia doprowadziły do budowy portu morskiego w Gdyni w 1922 r i otwarcia Polski na świat.
Taki cel przyświecał założycielom Ligi Morskiej i Rzecznej w 1918 roku, inicjatorom utworzenia drogi wodnej na Wiśle z Bałtyku do Morza Czarnego oraz dbającej o świadomość młodego pokolenia poprzez edukację morską i rzeczną. Dla podkreślenia zasług tej ponad 100-letniej organizacji, Senat RP uchwalił rok 2019- Rokiem Ligi Morskiej i Rzecznej.

ze strony ZG LMiR

Poprawiony: poniedziałek, 23 września 2019 15:41
 

ZAPOMNIANA FLOTYLLA

Email Drukuj PDF



Żołnierze tej formacji wsławili się podczas walk z bolszewikami w 1920 roku, a później w czasie kampanii wrześniowej. Dziś jednak o Flotylli Wiślanej Marynarki Wojennej, która powstała zaraz po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, mało kto pamięta. O losach Flotylli pisze dla polski-zbrojnej.pl dr Jan Tarczyński, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Rzeczpospolita Polska, odbudowująca się od 1918 roku ze zniszczeń 123 lat niewoli, była już od początku swego istnienia ważnym elementem zbiorowego bezpieczeństwa europejskiego. To właśnie jej armia zatrzymała nawałę "czerwonego imperium" i przez dwadzieścia lat oddzielała Europę od imperialistycznych zakusów wschodniego sąsiada. Pokonana w Kampanii Wrześniowej, była jednak pierwszą, która stawiła opór niemieckiemu najeźdźcy, pobudzając do walki inne narody.

Nieznanym fragmentem tego działania jest historia i dokonania bojowe 1920 oraz 1939 roku zapomnianej już formacji Polskiej Marynarki Wojennej: rzecznej Flotylli Wiślanej.

Flotylla ta, licząca w marcu 1919 roku 5 jednostek (statek uzbrojony "Wisła" i 5 motorówek uzbrojonych), zaś w apogeum swego rozwoju prawie 50 jednostek bojowych i pomocniczych (w tym monitory - "rzeczne pancerniki" - uzbrojone w armaty 75 mm - 100 mm), zapisała bohaterską kartę w wojnie Polski z Rosją bolszewicką lat 1919-1920, walcząc z najeźdźcą w obronie Wisły, szczególnie pod Bobrownikami, Włocławkiem i Płockiem, a także pod Warszawą - w Górze Kalwarii. Całkowicie nieznany epizod nie tylko tych działań, ale także całej wojny to starcie statku uzbrojonego flotylli z zagonem bolszewickim, który dotarł do Wisły pod Wilanowem. Całe zdarzenie można było obserwować z wieży pałacu!

flot1

Bohaterowie walk o Płock 18 sierpnia 1920 r. - motorówka uzbrojona "15" i statek opancerzony "Stefan Batory" (na drugim planie)

Poprawiony: wtorek, 24 września 2019 15:02 Więcej…