"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



UBYWA WODY W WIŚLE

Email Drukuj PDF

Aby przywrócić żeglugę na Wiśle, w rzece tej musi płynąć taka ilość wody, która zapewni jej stałą głębokość od 1,6 do 2,8 m. Latem zeszłego roku głębokość Środkowej Wisły spadła do 60 cm. Królowa polskich rzek jest coraz płytsza. Specjaliści wskazują na konieczność budowy stopni wodnych i zbiorników zaporowych, co pozwoli gromadzić wodę oraz podnosić poziom wód gruntowych.

susza i56b8aa55bd877 osize969x565q71hd9d33csusza ii9fd52d619c4706283bbe30f779bfd1b0susza iii910dfbbc-ffca-11e1-b245-0025b511229e

- Pomiary na Wiśle wykazały, że w ostatnich trzydziestu latach wyraźnie zmniejszyły się w niej przepływy wody - twierdzi prof. dr hab. Inż. Wojciech Majewski z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Warszawie. - Jeszcze w XIX stuleci, podczas występujących wtedy powodzi, przepływy osiągały 10 tysięcy metrów na sekundę. Gdy przed czterdziestu laty zbudowano stopień wodny we Włocławku, wynosiły one 6 tysięcy metrów sześciennych na sekundę. Hydrolodzy wskazują na to, że obecnie ilość wody, pochodzącej z opadów deszczu i śniegu, jest podobna jak dawniej. Średnie, wieloletnie roczne opady na obszarze Polski wynoszą około 620 milimetrów, przy czym 1 milimetr opadu stanowi 1 litr wody, który spadł na powierzchnię 1 metra kwadratowego. Jednak następują zmiany klimatyczne i podniosła się temperatura powietrza atmosferycznego, co powoduje większe odparowywanie wody. W rezultacie ze zlewni dopływa jej mniej do dużych rzek, w tym do Wisły i mniej nimi odpływa. Nawet w okresie powodzi w 2010 roku, poziom wody na Dolnej Wiśle był niski, bowiem sięgał on tylko do podnóża wałów przeciwpowodziowych i nie podnosił się. Prof. Majewski podkreśla, że Polska jest krajem zajmującym jedna z końcowych pozycji w Europie, gdy chodzi o zasoby wody. Charakteryzuje to współczynnik dostępności wody, będący stosunkiem rocznego odpływu rzecznego i podziemnego na dany obszar i liczby jego mieszkańców. Średni, wieloletni odpływ wody z terenu Polski szacuje się na około 62 km sześc., a obecna liczba ludności naszego kraju nie przekracza 38,5 mln . Zatem współczynnik jej dostępności wynosi około 1,6 tys. m sześc. rocznie na 1 mieszkańca. Jest to ilość mała, bo współczynnik dostępności wody dla Europy kształtuje się na poziomie około 4,5 tys. m sześc., a dla całego świata - prawie 6 tys. m sześc. Jesteśmy więc krajem o bardzo małych zasobach wodnych. W Polsce opady, a tym samym zasoby wody, są rozłożone nierównomiernie na jej obszarze i w czasie.

Poprawiony: poniedziałek, 22 lutego 2016 08:34 Więcej…
 

WYSTAWA "JACHTING" - WERNISAŻ W CZWARTEK

Email Drukuj PDF

jachtmhf jachting 4

W najbliższy czwartek, 25 lutego o godz. 14 w głównej siedzibie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku odbędzie się wernisaż wystawy "Jachting". Wcześniej, prezentowana była w krakowskim Muzeum Historii Fotografii.
"Wystawa Jachting jest prezentacją albumu ze zbioru MHF o nietypowej jak na rejon Małopolski tematyce marynistycznej. W albumie znajduje się 112 fotografii datowanych na lata 1880 - 1900. Wśród ich autorów są: Chorwat Blasius Cirkovic, Anglicy Alfred John West, James Adamson, Arthur Debenham, spółka "Cox & Durrant", oraz anonimowi fotografowie. Album jest zbiorem fotografii skrupulatnie i konsekwentnie kolekcjonowanych przez anonimowego miłośnika żeglarstwa pod koniec XIX wieku" - czytamy na stronie krakowskiego Muzeum Historii Fotografii.
Na wystawę zapraszają dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku - Jerzy Litwin i dyrektor Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie - Marek Świca.

"Jachting", czwartek, 25 lutego, godz. 14, główna siedziba NMM, ul. Ołowianka 9-13, Gdańsk - dojazd od Ul. Szafarnia lub promem Motława z przystani spod Żurawia.

AL, rel (Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie)

Poprawiony: sobota, 20 lutego 2016 18:32
 

JEZIORO CZORSZTYŃSKIE WCIĄŻ SUCHE

Email Drukuj PDF

czor20160114sztoln 8034czor20160130 01-1024x683czor20160130 09-1024x683

Aktualny poziom wody jest prawie 18 metrów niższy od normalnego.
Za niski stan jeziora odpowiedzialna jest zeszłoroczna susza. Temperatury w 2015 roku dość mocno dawały nam w kość, a deszczu prawie nie było. Do zalewu przybywało mniej wody, niż z niego wypływało. Korzystając z okazji dyrekcja ZEW Niedzica podjęła decyzję o przyspieszeniu zaplanowanych na 2016 rok prac związanych z przeglądem i konserwacją urządzeń.
Bo musicie wiedzieć, że pod koroną zapory w dwóch hydrozespołach pracują potężne turbiny i generatory o wadze bez mała pół tysiąca ton. Napędzane są wodą, która "przelewa się" z Jeziora Czorsztyńskiego do Sromowieckiego, które pełni rolę zbiornika wyrównawczego.

czor20160130 10-1024x683czor20160130 20-1024x683czor20160130 22-1024x683

Poprawiony: sobota, 20 lutego 2016 18:06 Więcej…
 

NAGRODA KAPITANA LESZKA WIKTOROWICZA

Email Drukuj PDF

leszekhorn start wyprawy p.kaja forselmaexpeditions.comleszekpiotr kuniar start wyprawy horn 08.04.2014 fot.j.cieliszak selmaexpeditionsleszeknagrodawiktorowicza 2016 fotmzwierz  9285

Piątą już z kolei, Nagrodę im. Kapitana Leszka Wiktorowicza zdobyła "WYPRAWA SELMA - ANTARKTYDA - WYTRWAŁOŚĆ", poprowadzona przez Jachtowego Kapitana Żeglugi Wielkiej Piotra Kuźniara. Wyprawę objął patronatem Portal Morski.
Przyznała ją w czwartek 18 lutego, tradycyjnie w salonie kapitańskim Daru Pomorza, Kapituła Nagrody w składzie: Przewodniczący, syn kpt. Wiktorowicza, kpt. Mariusz Wiktorowicz i członkowie Kapituły: Joanna Zielińska i Marek Łucyk - Miasto Gdynia, Mira Urbaniak i Bohdan Sienkiewicz - Bractwo Kaphornowców oraz Waldemar Heflich Press Club Polska.
Selma Expeditions pod dowództwem Kapitana Piotra Kużniara startując z Hobart na Tasmanii, po zakończeniu udziału w słynnych regatach Sydney - Hobart, cały czas płynąc pod żaglami pokonała ponad 120-milową barierę paku lodowego i wpłynęła na Morze Rossa, rozmarzające na nie dłużej niż 8 tygodni w roku. Akwen - ze względu na bardzo niskie temperatury wody (poniżej minus 1°C), huraganowe i lodowate wiatry oraz szybkie obmarzanie jachtu - jest skrajnie trudny do żeglugi. Skipper Piotr Kuźniar wraz z 10-osobową załogą dopłynęli aż do brzegów Zatoki Wielorybów i 12 lutego 2015 roku dotarli do pozycji 78st 43'926 S, pobijając - rekord świata w żegludze "Najdalej na Południe". Następnie, żeglując przez kolejne 4 dni wzdłuż Lodowca Szelfowego Rossa, w temperaturach poniżej minus 20°C, walcząc z ciągłym obmarzaniem, dopłynęli do cieśniny McMurdo oraz wyspy Rossa - miejsca historycznej, zimowej bazy Shackletona. Podczas postoju jachtu w zatoce Backdoor Bay przy wyspie Rossa, 6-osobowy "zespół górski", kierowany przez kpt. Kuźniara, w trakcie 5 dni forsownego marszu zdobył szczyt aktywnego wulkanu Erebus - 3794 m n.p.m. W tym czasie na pokładzie Selmy Expeditions, 5-osobowy "zespół morski", kierowany przez kpt. Tomka Łopatę oczekiwał na powrót kolegów, walcząc z napierającymi krami lodowymi i szykował jacht do powrotu.

Poprawiony: piątek, 19 lutego 2016 17:57 Więcej…
 

SUPER KOLOS 2015

Email Drukuj PDF

Już w marcu w Gdyni odbędzie się 18. Ogólnopolskie Spotkania Podróżników, Żeglarzy i Alpinistów. Trzydniowe wydarzenie, podczas którego przyznawane są najważniejsze nagrody podróżnicze, rozpocznie się 11 marca, ale już teraz wiemy, kto otrzyma wyróżnienie za całokształt osiągnięć - Super Kolosa za rok 2015.
Każdego roku jury wybiera zwycięzców w pięciu kategoriach - Podróże, Żeglarstwo, Eksploracja jaskiń, Alpinizm i Wyczyn. Przyznawana jest także honorowa nagroda za całokształt osiągnięć - Super Kolos, której laureatami są m.in. Aleksander Doba, Krzysztof Baranowski i kpt. Henryk Jaskuła. Jak poinformowano na oficjalnej stronie wydarzenia, Super Kolosa za rok 2015 otrzyma kpt. Wojciech Jacobson "za całokształt dokonań i wybitny wkład w rozwój polskiego żeglarstwa".kpt. wojciech jacobson i kpt. maciej krzeptowski

Od lewej: kpt. Wojciech Jacobson i kpt. Maciej Krzeptowski , wyróżniony KOLOSEM 2003.

Kpt. Wojciech Jacobson - z wykształcenia chemik, z powołania żeglarz, pochodzi z rodziny o żeglarskich tradycjach. Począwszy od 1949 roku przepłynął ponad 260 tysięcy mil morskich, przybijając w trakcie swoich licznych rejsów do wybrzeży wszystkich kontynentów oprócz Antarktydy. Aż czterokrotnie odwiedzał Wyspę Wielkanocną, przepłynął też Cieśninę Magellana. Od 1965 roku kapitan jachtowy. Brał udział w pierwszej fazie rejsu Ludomira Mączki dookoła świata. Wspomnienia z tej podróży zawarł w książce "Marią" do Peru (1976). Z Mączką żeglował także w latach osiemdziesiątych - najpierw wzdłuż wybrzeży Ameryki Południowej, potem do Europy, a następnie z Francji do Kolumbii Brytyjskiej. W latach 1985?1988 uczestniczył w zorganizowanej przez Janusza Kurbiela próbie pierwszego przepłynięcia Przejścia Północno-Zachodniego małym jachtem z zachodu na wschód (z Pacyfiku na Atlantyk). W roku 1988, przejmując od Kurbiela prowadzenie jachtu, wspólnie z Mączką doprowadził przedsięwzięcie do końca. Dwaj żeglarze, którzy jako jedyni uczestniczyli we wszystkich fazach tej kilkuletniej wyprawy, przygotowując się do jej kolejnych etapów, blisko pół roku spędzili w wioskach Inuitów.
Kolosy.pl/Piotr Tomza, AL

Poprawiony: czwartek, 18 lutego 2016 18:59
 

HOLENDRZY CHCĄ SŁUŻYĆ DOŚWIADCZENIEM W ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

pawel brzezicki adriaan palm 1

Paweł Brzezicki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) spotkał się 17 lutego z Adriaanem Palmem, Chargé d'affaires, Szefem Działu Politycznego Ambasady Królestwa Niderlandów. Strona holenderska jest zainteresowana priorytetami nowego resortu oraz potencjalnymi obszarami współpracy polsko-holenderskiej w przyszłości.
Pierwszą omawianą kwestią był rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce. - Chcemy doprowadzić Odrę do IV klasy żeglowności. Naszym celem jest podpisanie Konwencji AGN - podkreślił Paweł Brzezicki. Strona holenderska zaznaczyła, że ich kraj korzysta z tego rodzaju transportu w znacznie większym zakresie i posiadają w tym obszarze duże doświadczenie.
Podczas spotkania Podsekretarz Stanu Paweł Brzezicki wskazał również na działania obecnego rządu w kierunku aktywizacji polskich stoczni, wspomniał również o planowanej inwestycji na Mierzei Wiślanej, która ma stać się impulsem do rozwoju Elbląga i całego regionu.
Strona holenderska przypomniała, że od stycznia bieżącego roku Prezydencję w UE pełni Królestwo Niderlandów. W tym kontekście zadeklarowano dialog z MGMiŻŚ w kwestiach, które dotyczą kompetencji resortu.
rel (MGMiŻŚ)

Poprawiony: czwartek, 18 lutego 2016 08:04
 

WYSTAWA PLENEROWA "GDYNIA MIASTO PORTOWE"

Email Drukuj PDF

abcgdynia miasto portowe otwarcieabcgdynia miasto portowe otwarcie2

W niedzielę 14 lutego uroczyście otwarta została wystawa plenerowa "Gdynia miasto portowe". Jej organizatorami są Muzeum Marynarki Wojennej, Archiwum Marynarki Wojennej, Archiwum Państwowe w Gdańsku i Stowarzyszenie Przyjaciół Archiwum Państwowego w Gdańsku ze wsparciem Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Wystawa poświęcona początkom i rozwojowi Gdyni na 18 planszach przedstawia unikatowe dokumenty i fotografie, które pochodzą ze zbiorów archiwów oraz muzeum i wpisuje się w cykl wydarzeń związanych z obchodami dziewięćdziesięciolecia miasta. Słowami: "nie byłoby Gdyni bez portu i bazy Marynarki Wojennej, ale też i odwrotnie - nie byłoby portu i bazy bez Gdyni oraz jej mieszkańców" - dyrektor MMW, Tomasz Miegoń, określił rolę wzajemnych zależności, splatających powstające miasto i jego mieszkańców z tworzącymi się 90 lat temu portami - handlowym i wojennym. To wspólnota losów trwająca nierozerwalnie do dziś.

Wystawę można oglądać do 11 września 2016 roku.
rel (Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni)

Poprawiony: środa, 17 lutego 2016 08:09
 

ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

lutyzaproszenie bractwo 02. 2016 01

Poprawiony: poniedziałek, 15 lutego 2016 18:15
 

WYJAZDOWE POSIEDZENIE SEJMOWEJ KOMISJI GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

sejmz7521648qfragment-oficjalnej-strony-sejmu

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
22 lutego 2016 (poniedziałek), godz. 10:00
posiedzenie wyjazdowe
Świetlica Urzędu Morskiego w Gdyni, ul. Bernarda Chrzanowskiego 10.
- Informacja na temat sytuacji portów i stoczni wschodniego wybrzeża (modernizacja infra- i suprastruktury) Referują: - Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, - Minister Infrastruktury i Budownictwa.
- Informacja na temat działalności spółek portfelowych MARS FIZ na Pomorzu Wschodnim - referuje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
- Informacja na temat budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - referuje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Sejm.gov.pl

Poprawiony: poniedziałek, 15 lutego 2016 15:16
 

NOWE JEDNOSTKI ZARZĄDU MORSKIEGO PORTU W GDAŃSKU

Email Drukuj PDF

portowiec technomarine 20160203 piosta 3034 edportowiec technomarine 20160203 piosta 3049 edx

W gdańskim porcie pojawiły się kilka tygodni temu dwie nowe łodzie zakupione w ramach programu "Wymiany taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jedna to łódź hydrograficzno-inspekcyjna, druga - ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania. O łódź hydrograficzną, podobną do "gdańskiej", wzbogacił się także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W grudniu 2015 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło dwie umowy o dofinansowanie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA. Podpisy pod umowami dla projektów: "Inwestycje wpływające na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" oraz "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku" złożyli: po stronie Beneficjenta - Dorota Raben i Jerzy Melaniuk, a ze strony CUPT - Paweł Szaciłło.
Wartość całkowita "Inwestycji wpływających na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" wyniosła ponad 4,9 mln zł, z czego dofinansowanie UE (na które składają się fundusze z państw członkowskich, w tym Polski) stanowi ponad 4 mln zł.
Przedsięwzięcie zrealizowane w 2015 r. miało na celu poprawę bezpieczeństwa Portu poprzez modernizację statku pożarniczego Strażak 6 oraz wyposażenie nowotworzonego Ośrodka Ratownictwa ZMP Gdańsk SA w środki łączności i sprzęt komputerowy.
Bezpośrednim, głównym rezultatem projektu będzie skrócenie czasu dotarcia jednostki do najdalszego miejsca odpowiedzialności w granicach administracyjnych portu Gdańsk.
Drugim realizowanym ostatnio programem inwestycyjnym była "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jego wartość całkowita wyniosła ponad 9,85 mln zł, w tym 3,2 mln zł dofinansowania UE, które pochodzi ze składek państw - członków UE, w tym z Polski.
W ramach inwestycji zostały zakupione dwie jednostki pływające: motorówka hydrograficzno-inspekcyjna oraz ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania.
Do funkcji i zadań, które mają być realizowane przez nowe specjalistyczne jednostki pływające Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, wraz z wyposażeniem hydrograficznym i do badań środowiskowych należą przede wszystkim:
- wykonywanie sondaży dna akwenów portowych,
- wykonywanie badań jakości pionowych ścianek szczelnych nabrzeży portowych,
- lokalizacja przeszkód podwodnych,
- wykrywanie zagrożeń środowiska wodnego - obiektów mechanicznych, zagrożeń fizykochemicznych,
- monitoring ogólnodostępnych nabrzeży, w tym linii cumowniczo-odbojowych,
- udział w ograniczaniu, neutralizacji lub likwidacji skutków takich zdarzeń niebezpiecznych dla środowiska, jak np. rozlewy olejowe na akwenach portowych.
Oba projekty otrzymały dofinansowanie z działania 7.2. Rozwój transportu morskiego Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Większa, z dwóch zakupionych przez zarząd portu w Gdańsku, łódź hydrograficzna Portowiec ma konstrukcję stalową. Mniejsza, ale szybsza, interwencyjna łódź - Piorun - to jednostka laminatowa (ze wzmacnianego włóknem szklanym tworzywa sztucznego).
Obie zostaną po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowane podczas uroczystości chrztu i wprowadzenia do eksploatacji w I połowie marca.

Poprawiony: niedziela, 14 lutego 2016 18:11 Więcej…