"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



PŁYNIE GAZ DO ŚWINOUJŚCIA

Email Drukuj PDF

arctic princess lh1 800

Grupa PGNiG 13 maja br., zakończyła etap przyjmowania ofert na czerwcowe dostawy spotowe LNG do terminalu w Świnoujściu. Wygląda na to, że spółka przeprowadziła już ich analizę i wybrała dostawcę, ponieważ awizowany jest już gazowiec LNG do terminalu w Świnoujściu - wstępnie, według dostępnych obecnie informacji - na 27 maja.
Pierwszym gazowcem, jaki dostarczy do Świnoujścia skroplony gaz "spotowy" będzie najprawdopodobniej Arctic Princess z około 141 000 m3 LNG.
To jeden z największych w świecie gazowców LNG ze zbiornikami sferycznymi. Został zbudowany przede wszystkim z myślą o obsłudze eksportu LNG z instalacji skraplających terminalu na wyspie Melk?ya nieopodal gazowego pola offshore Sn?hvit ("Śnieżka"), położonego na Morzu Norweskim, na dalekiej północy, ok. 140 km na północny-zachód od Hammerfest. Gazowiec Arctic Princess zakotwiczony jest obecnie w rejonie Hammerfest i - jak ustalił Portal Morski - to właśnie "arktyczny" gaz z terminalu Melk?ya (czyli ze złoża ze Sn?hvit) będzie pierwszym komercyjnym ładunkiem "spotowym" dostarczonym do Świnoujścia.

Poprawiony: piątek, 20 maja 2016 07:08
 

KOŁOBRZEG CZEKA NA "ISKRĘ"

Email Drukuj PDF

orp iskra

W środę 18 maja żaglowiec szkolny ORP " „Iskra" wyszedł na morze, aby uczestniczyć w weekendowych obchodach z okazji"„Dni Kołobrzegu". W rejsie biorą udział laureaci konkursów wiedzy marynistycznej organizowanych przez Ligę Morską i Rzeczną.
ORP Iskra wejdzie do portu w Kołobrzegu w piątek, 20 maja o godz. 15.30. Na powitanie załogi odbędzie się koncert w wykonaniu Orkiestry Reprezentacyjnej Ligi Morskiej i Rzecznej z Wyszkowa.
Żaglowiec polskiej Marynarki Wojennej będzie udostępniony do zwiedzania w porcie jachtowym w sobotę, 21 maja w godz. 9-11 i 13-16 oraz w niedzielę, 22 maja w godz. 13-17.
Zgodnie z planem rejsu nawigacyjno-szkoleniowego, ORP Iskra powróci do Gdyni 25 maja, w godzinach porannych.
rel (3.FO)

Poprawiony: czwartek, 19 maja 2016 20:07
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

zewoceanu 2013 03 22 tefkiedy w 2011 roku tomasz cichocki wypywa w swj samotny rejs dookoa wiata na jachcie 01

Poprawiony: środa, 18 maja 2016 16:37
 

KOLEJNA WYPRAWA POSZUKIWAWCZA

Email Drukuj PDF

orp orze w gdyni

Kolejna, siódma ekspedycja w poszukiwaniu okrętu ORP Orzeł rozpocznie się 23 maja - informują koordynatorzy projektu "Santi Odnaleźć Orła" na stronie o tej samej nazwie, założonej na portalu społecznościowym Facebook. Tym razem ekipa wypłynie z Holandii, z portu Ijmuiden koło Amsterdamu.
"Santi Odnaleźć Orła" to projekt, którego celem jest doprowadzenie do odkrycia miejsca spoczynku wraku okrętu podwodnego ORP Orzeł oraz rozwikłanie zagadki przyczyn jego zatonięcia. Jak czytamy na stronie projektu, w skład ekipy poszukiwawczej wchodzi czterech nurków, dwóch hydrografów oraz dwóch historyków. Wspomagają ich filmowcy i fotografowie.
Przypomnijmy, że w maju ubiegłego roku, ekipa 12. nurków, która przez kilka dni szukała wraku okrętu na dnie Morza Północnego. Przeszukali wówczas 150 kilometrów kwadratowych dna morskiego z wykorzystaniem m.in. sonarów i zdalnie sterowanej łodzi podwodnej.
Okręt ORP Orzeł zaginął podczas jednej z misji w 1940 roku. Wcześniej zatopił między innymi okręt z niemieckimi żołnierzami, którzy mieli wziąć udział w inwazji na Norwegię.
AL, Radio Szczecin, santiodnalezcorla.pl

Poprawiony: wtorek, 17 maja 2016 17:35
 

KONFERENCJA MARE FORUM PO RAZ PIERWSZY W POLSCE

Email Drukuj PDF

grecy 800pxOd lewej: Jannis Kostoulas i Apostolos Poulovassilis

We wrześniu w Polsce odbędzie się konferencja branży morskiej i żeglugowej z uznanego na świecie cyklu Mare Forum. Portal Morski objął patronat medialny nad wydarzeniem.
W związku z pracami nad organizacją konferencji, na rozmowy z polskimi partnerami z branży morskiej w czwartek 12 bm. do Trójmiasta przyjechali Apostolos Poulovassilis, dyrektor zarządzający Eletson Corporation i Jannis Kostoulas, prezes Mare Forum B.V.
Spotkali się m.in. z wicemarszałkiem Województwa Pomorskiego Wiesławem Byczkowskim. Jak zapewniali bezpośrednio po tym spotkaniu, w rozmowie z Portalem Morskim, ich inicjatywa spotkała się z zainteresowaniem i przychylnością, a we władzach samorządu województwa znaleźli cennego i ważnego partnera przedsięwzięcia Mare Forum w Polsce.
- Polska jest bardzo ważnym krajem dla żeglugi i jej znaczenie w przyszłości będzie rosło - mówi Jannis Kostoulas. - Dlatego zdecydowaliśmy się tu przyjechać, aby zastanowić się gdzie Polska może być za 10, 15 lat, w kontekście możliwego wzrostu i ekspansji, zarówno wśród krajów nadbałtyckich jak i pozostałych w Europie i na świecie.
- Chcemy zbliżyć się do polskich firm, do producentów statków, stoczni remontowych, wytwórców wyposażenia, do agencji załogowych i dostawców wszelkich usług dla sektora żeglugowego dla osiagnięcia obopólnych korzyści - deklaruje Apostolos Poulovassilis, dodając: - Z entuzjazmem witamy "na pokładzie" władze samorządowe Pomorza, jako kluczowego partnera wspierającego to wydarzenie.

Poprawiony: poniedziałek, 16 maja 2016 17:29 Więcej…
 

OPUBLIKOWANE PRZEZ MGMiŻŚ

Email Drukuj PDF

tabelabeztytuu

Poprawiony: poniedziałek, 16 maja 2016 09:08
 

SEJM ZDECYDOWAŁ O DOKOŃCZENIU BUDOWY ZBIORNIKA ŚWINNA PORĘBA

Email Drukuj PDF

zbiornik081562 r2 620

.- Sejm uchwalił ustawę o dokończeniu budowy zbiornika wodnego Świnna Poręba w Małopolsce.
- Ślimacząca się od 30 lat inwestycja ma zostać sfinalizowana w przyszłym roku. W ustawie zapisano na ten cel 53,23 mln zł.
Pieniądze będą pochodziły z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a dokończenie budowy spocznie na barkach Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie.

Poprawiony: poniedziałek, 16 maja 2016 08:14
 

RZEKA TO MNIEJ WYPADKÓW

Email Drukuj PDF

Bezduszne wskaźniki opracowane przez instytucje Unii Europejskiej przyjmują, że jedna osoba zabita na drodze to strata 1-1,5 miliona euro. Wartość tę oblicza się dość skomplikowaną metodą odnoszącą się m.in. do obniżenia wskaźnika PKB, pomniejszonej konsumpcji itp.

rzeka572c77833e580 osize969x565q71hd3824d

W pierwszej dekadzie XXI wieku w Polsce zginęło na drogach około 55 tysięcy osób. Obrazowo mówiąc - to tak, jakby z mapy zniknęło średniej wielkości miasteczko z jego mieszkańcami. Tak więc szacunkowo straty Polski w wyniku śmiertelnych ofiar to kwota rzędu 70 miliardów euro. Dodatkowo należy doliczyć koszty leczenia rannych kierowców i innych uczestników drogowych wypadków. Przyczyny tej sytuacji są mocno złożone - począwszy od niedoskonałości umiejętności jazdy czy brawury wielu kierowców poprzez społeczne przyzwolenie na kierowanie samochodem pod wpływem alkoholu i środków odurzających. Co ważne, statystyki pokazują, że to kierowcy pojazdów taboru towarowego przyczyniają się mocno do tak tragicznych skutków wypadków drogowych.

Czas najwyższy zadać sobie pytanie, dlaczego nie bierzemy przykładu z naszych zachodnich sąsiadów w kwestii transportu towarowego za pomocą żeglugi śródlądowej w kooperacji z transportem kolejowym. W wyniku dotacji UE niemiecka żegluga śródlądowa ma 13 procent udziału w przewozach towarowych. W Polsce jest to tylko niecały 1 procent z takich przewozów na Odrze. W sumie w naszym kraju żeglownych jest około 200 kilometrów dróg wodnych, czyli 5 procent, licząc wszystkie rzeki, po których mogłyby pływać statki towarowe i barki. W Niemczech to 70 procent, w Belgii 55 procent. Nasz układ geograficzny rzek, z Wisłą tworzącą centralną oś transportu, pozwala stworzyć kompleksową siatkę żeglugi śródlądowej. Zbudowanie nabrzeży wzdłuż Warty, Noteci i Odry i ich udrożnienie rozwiązałoby patologię transportu drogowego dla przyszłych pokoleń Polaków. Oprócz wymiernych efektów ekonomicznych te rozwiązania transportowe przyniosą efekty proekologiczne w postaci zmniejszenia emisji spalin i poziomu hałasu. Warto zaakcentować, że przy okazji budowy infrastruktury rzecznej możliwy jest także rozwój turystyki wodnej wzdłuż wspomnianych rzek.

Poprawiony: niedziela, 15 maja 2016 18:01 Więcej…
 

GDYŃSCY SENIORZY "WILKAMI MORSKIMI"

Email Drukuj PDF

warszawska nike jacht

Żeglować można w każdym wieku. 120 gdynian w wieku 55+ zdecydowało się spełnić swoje żeglarskie marzenia i uczestniczy w programie "Senior na fali".
"Senior na fali" to program skierowany do gdynian powyżej 55 roku życia. Jego głównym celem jest zachęcenie do aktywności fizycznej oraz pokazanie, że żeglarstwo to nie tylko sport dla młodych. Program realizowany jest przez Centrum Wychowania Morskiego ZHP, współfinansowany przez miasto Gdynia w ramach otwartego konkursu "Organizacja czasu wolnego Gdynia 55+ sport, turystyka, rekreacja". Dzięki temu udział w zajęciach żeglarskich kosztuje seniorów jedynie 10 zł.
Program rozpoczął się 19 kwietnia 2016 r. od zajęć teoretycznych. Poruszono na nich m.in. kwestie bezpieczeństwa na jachcie, możliwych zagrożeń, środków ratunkowych i ratowniczych oraz obowiązków załogi.
W czasie spotkań na lądzie można również było poznać ciekawostki z historii polskiego żeglarstwa oraz nauczyć się zawiązywania przydatnych węzłów.
Po warsztatach teoretycznych przyszedł czas na praktykę. Na 14-metrowym jachcie Warszawska Nike seniorzy ruszyli w czterogodzinny rejs po Zatoce Gdańskiej. Oczywiście nie jako pasażerowie, a jako załoga jachtu. Towarzyszyli im młodzi, lecz już doświadczeni żeglarze, którzy wprowadzali uczestników w świat żeglarstwa i czuwali nad ich bezpieczeństwem.

Źródło: Gdynia.pl

Poprawiony: czwartek, 12 maja 2016 17:06
 

OKRĘTOWA GRUPA TRAŁOWA - ĆWICZENIA

Email Drukuj PDF

orp mielno

Od poniedziałku, 9 maja okręty 12. Dywizjonu Trałowców zorganizowane w Okrętową Grupę Trałową (OGT) realizują szkolenie na wodach Zatoki Pomorskiej.
Obejmuje ono m.in. stawianie zagród minowych i oczyszczanie akwenów z min i obiektów niebezpiecznych, strzelania artyleryjskie, a także przeprowadzanie jednostek przez wytyczone, bezpieczne tory wodne.
Ćwiczenie OGT 12. DTR rozpoczął przeładunek pełnego zapasu min. Miał on miejsce w zorganizowanym przez siły Komendy Portu Wojennego przy jednym z nabrzeży świnoujskiego portu punkcie załadunku min. Na nabrzeże wjechały ciężarówki z minami morskimi oraz dźwig, następnie na pokład każdego z ćwiczących okrętów załadowano miny. Załadunek taki musi być przeprowadzony z zachowaniem skrytości, tak aby nie wzbudził zainteresowania ewentualnego przeciwnika. Wzmożona zostaje również ochrona rejonu prowadzenia operacji zarówno od strony nabrzeża jak i toru wodnego. Już zaopatrzone w środki bojowe - miny i amunicję okręty pod osłoną nocy wyszły w morze. Na morzu prowadzona jest działalność zgodna z przeznaczeniem Okrętowej Grupy Trałowej. Oprócz zadań związanych z bierną ochroną okrętu przed minami morskimi realizuje się strzelania artyleryjskie zarówno do celów nawodnych - makiety miny i holowanej tarczy oraz do celów powietrznych - flary wystrzelonej z pokładu. Prowadzi się także strzelania sytuacyjne tzn. z pistoletów maszynowych do pozorowanych celów. Strzelania takie mają na celu przygotowanie załóg okrętów przed ewentualnym atakiem grup dywersyjnych.

Poprawiony: czwartek, 12 maja 2016 07:07 Więcej…