"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

lutyzaproszenie bractwo 02. 2016 01

Poprawiony: poniedziałek, 15 lutego 2016 18:15
 

WYJAZDOWE POSIEDZENIE SEJMOWEJ KOMISJI GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

sejmz7521648qfragment-oficjalnej-strony-sejmu

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
22 lutego 2016 (poniedziałek), godz. 10:00
posiedzenie wyjazdowe
Świetlica Urzędu Morskiego w Gdyni, ul. Bernarda Chrzanowskiego 10.
- Informacja na temat sytuacji portów i stoczni wschodniego wybrzeża (modernizacja infra- i suprastruktury) Referują: - Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, - Minister Infrastruktury i Budownictwa.
- Informacja na temat działalności spółek portfelowych MARS FIZ na Pomorzu Wschodnim - referuje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
- Informacja na temat budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - referuje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Sejm.gov.pl

Poprawiony: poniedziałek, 15 lutego 2016 15:16
 

NOWE JEDNOSTKI ZARZĄDU MORSKIEGO PORTU W GDAŃSKU

Email Drukuj PDF

portowiec technomarine 20160203 piosta 3034 edportowiec technomarine 20160203 piosta 3049 edx

W gdańskim porcie pojawiły się kilka tygodni temu dwie nowe łodzie zakupione w ramach programu "Wymiany taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jedna to łódź hydrograficzno-inspekcyjna, druga - ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania. O łódź hydrograficzną, podobną do "gdańskiej", wzbogacił się także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W grudniu 2015 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło dwie umowy o dofinansowanie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA. Podpisy pod umowami dla projektów: "Inwestycje wpływające na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" oraz "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku" złożyli: po stronie Beneficjenta - Dorota Raben i Jerzy Melaniuk, a ze strony CUPT - Paweł Szaciłło.
Wartość całkowita "Inwestycji wpływających na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" wyniosła ponad 4,9 mln zł, z czego dofinansowanie UE (na które składają się fundusze z państw członkowskich, w tym Polski) stanowi ponad 4 mln zł.
Przedsięwzięcie zrealizowane w 2015 r. miało na celu poprawę bezpieczeństwa Portu poprzez modernizację statku pożarniczego Strażak 6 oraz wyposażenie nowotworzonego Ośrodka Ratownictwa ZMP Gdańsk SA w środki łączności i sprzęt komputerowy.
Bezpośrednim, głównym rezultatem projektu będzie skrócenie czasu dotarcia jednostki do najdalszego miejsca odpowiedzialności w granicach administracyjnych portu Gdańsk.
Drugim realizowanym ostatnio programem inwestycyjnym była "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jego wartość całkowita wyniosła ponad 9,85 mln zł, w tym 3,2 mln zł dofinansowania UE, które pochodzi ze składek państw - członków UE, w tym z Polski.
W ramach inwestycji zostały zakupione dwie jednostki pływające: motorówka hydrograficzno-inspekcyjna oraz ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania.
Do funkcji i zadań, które mają być realizowane przez nowe specjalistyczne jednostki pływające Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, wraz z wyposażeniem hydrograficznym i do badań środowiskowych należą przede wszystkim:
- wykonywanie sondaży dna akwenów portowych,
- wykonywanie badań jakości pionowych ścianek szczelnych nabrzeży portowych,
- lokalizacja przeszkód podwodnych,
- wykrywanie zagrożeń środowiska wodnego - obiektów mechanicznych, zagrożeń fizykochemicznych,
- monitoring ogólnodostępnych nabrzeży, w tym linii cumowniczo-odbojowych,
- udział w ograniczaniu, neutralizacji lub likwidacji skutków takich zdarzeń niebezpiecznych dla środowiska, jak np. rozlewy olejowe na akwenach portowych.
Oba projekty otrzymały dofinansowanie z działania 7.2. Rozwój transportu morskiego Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Większa, z dwóch zakupionych przez zarząd portu w Gdańsku, łódź hydrograficzna Portowiec ma konstrukcję stalową. Mniejsza, ale szybsza, interwencyjna łódź - Piorun - to jednostka laminatowa (ze wzmacnianego włóknem szklanym tworzywa sztucznego).
Obie zostaną po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowane podczas uroczystości chrztu i wprowadzenia do eksploatacji w I połowie marca.

Poprawiony: niedziela, 14 lutego 2016 18:11 Więcej…
 

96. ROCZNICA ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM - RELACJA

Email Drukuj PDF

zaslubinyb52c8b2119c9922e9d8bef9af16e8749

W dniu 10 lutego 2016 roku w Pucku obchodziliśmy 96 Rocznicę Zaślubin Polski z Morzem. Organizatorem uroczystości była Liga Morska i Rzeczna oraz Burmistrz Miasta Pucka. Na zaproszenie Prezesa Ligi Morskiej i Rzecznej oraz Burmistrza Miasta Pucka uroczystości zaszczycił swoją obecnością Pan Andrzej Duda - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.
Uroczystości rozpoczęły się na Rynku przed Ratuszem Miejskim. W Farze pod wezwaniem św. Piotra i Pawła arcybiskup Leszek Sławoj Głódź w towarzystwie kapelana Ligi Morskiej i Rzecznej księdza kanonika Waldemara Krzywińskiego oraz księży z Diecezji Gdańskiej odprawił uroczystą Mszę Świętą. Po Mszy Świętej w porcie odbyła się dalsza część uroczystości.
Wysłuchaliśmy wystąpienia Prezydenta RP, w którym przypomniał o roli Morza Bałtyckiego dla Rzeczypospolitej Polskiej, o obowiązku Władz oraz całego społeczeństwa Naszej Ojczyzny w zakresie wykorzystania Morza Bałtyckiego dla dalszego rozwoju Ojczyzny przez rozbudowę przemysłu stoczniowego, infrastruktury portowej, floty handlowej, rybołówstwa oraz marynarki wojennej. Poinformował o szerokich planach rozwoju żeglugi śródlądowej i gospodarki wodnej.
Decyzją Prezesa Ligi Morskiej i Rzecznej, na wniosek Kapituły Odznaczeń Ligi Morskiej i Rzecznej, Pan Andrzej Duda, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej odznaczony został najwyższym odznaczeniem Ligi Morskiej i Rzecznej, Pierścieniem Hallera.
Pierścień wręczył Prezes Ligi Morskiej i Rzecznej, Andrzej Królikowski w towarzystwie wiceprezesów Zarządu Głównego Ligi Morskiej i Rzecznej, Elżbiety Marszałek, Wacława L. Kowalskiego, kmdr por Marka Podjasa, kontradmirała Czesława Dyrcza, Przewodniczącego Kapituły Odznaczeń oraz Burmistrza Miasta Puck, Pani Hanny Pruchniewskiej.
W dalszej części uroczystości odbyło się składanie wiązanek kwiatów przed pomnikiem gen. Józefa Hallera oraz tablicą pamiątkową poświęconą Zaślubinom Polski z Morzem Bałtyckim.
W tegorocznych uroczystościach udział wzięła rekordowa liczba organizacji społecznych, instytucji związanych z morzem oraz żeglugą śródlądową, reprezentacje hufców harcerskich i oczywiście delegacje Ligi Morskiej i Rzecznej z całego kraju.
Klub "Bractwo Wiślane" reprezentował Andrzej Frelek, Honorowy Członek Ligi Morskiej i Rzecznej oraz Wacław L. Kowalski, Prezes Zarządu.

Kronika zdjęciowa

puckimg 1164-300x200puckimg 1171-300x200puckimg 1408-300x200

puckimg 1416-300x200puckimg 1527-300x200puckimg 1567-300x200

Poprawiony: niedziela, 14 lutego 2016 11:24 Więcej…
 

SĄ KONCEPCJE UNIWERSALNYCH STATKÓW WIŚLANYCH

Email Drukuj PDF

Na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej tworzone są nowatorskie koncepcje statków o różnym przeznaczeniu. Wśród nich są statki rzeczne, będące konstrukcjami innowacyjnymi, jak śródlądowy wycieczkowiec o napędzie motorowo-elektrycznym czy uniwersalne, ekologiczne statki modułowe.

uniwersalne56659665967da osize969x565q71h1cae01 1

Moduł rzecznego statku członowego, zaprojektowanego na Politechnice Gdańskiej

Zbudowanie statków członowych, będących barkami pchanymi, ujęto w opracowanym na gdańskiej uczelni projekcie "Nowa generacja przyjaznych środowiskowo statków śródlądowych i przybrzeżnych dla polskiego systemu dróg wodnych relacji Wschód-Zachód". Ten międzyuczelniany projekt, zrealizowany w ramach europejskiego programu Eureka, stanowił element szerszego opracowania. Obejmował on również uwarunkowanie środowiskowe czy lokalizację przystani i portów rzecznych, na odcinku międzynarodowej drogi wodnej E 70 Berlin - Królewiec (Kaliningrad).

- Opracowaliśmy dokumentacje studialne czterech członowych statków rzecznych - powiedział prof. dr hab. inż. Kozak WOiO PG. - Są to kontenerowiec, masowiec, wycieczkowiec i pływające sanatorium. Każdy z tych statków jest przystosowany do pływania po Wiśle i pozostałych drogach wodnych, ale pod warunkiem, że osiągną one przynajmniej parametry żeglowności klasy międzynarodowej. Na razie trudno wymagać od armatorów, aby inwestowali oni w statki, które nie będą mogły swobodnie pływać po Wiśle i innych naszych szlakach wodnych. Zaprojektowane przez nas statki, będące rodzajem barek, mają długość 55 metrów i zanurzenie - do 1,2 metra. Mają być one pchane przez pchacze, co stanowi efektywny napęd hydrodynamiczny, bo śruba napędowa znajduje się z tyłu zestawu. Barki byłyby sprzężane z pchaczami, a także między sobą, tworząc zestawy. Urządzenia sprzęgające, umieszczone na dziobach pchaczy i rufach barek, stanowią nasz patent.

Poprawiony: czwartek, 11 lutego 2016 18:06 Więcej…
 

REJS ORP ISKRA DOOKOŁA ŚWIATA 20 LAT PÓŹNIEJ

Email Drukuj PDF

iskraimageiskraorp isrka 1iskrazaoga po opyniciu przyldka horn orpiskrajpg

W czwartek, 11 lutego w Auli Akademii Marynarki Wojennej (wejście od ul. Grudzińskiego) odbędzie się seminarium pt.: "Rejs ORP Iskra dookoła świata we wspomnieniach jego uczestników - 20 lat później". ORP Iskra powrócił z rejsu w dniu 10 lutego 1996 roku po 300 dniach żeglugi i przebytych 37 740 mil morskich. Na jego pokładzie było 58 osób załogi, w tym 34 podchorążych, 18 osób załogi stałej, 5 wykładowców i lekarz. Seminarium rozpocznie się o godz. 10, a jego organizatorami są właśnie uczestnicy rejsu.
Powrót ORP Iskra z rejsu dookoła świata związany był z 70 urodzinami Gdyni w dniu 10 lutego 1996 roku. Dziś od tamtych wydarzeń mija równo 20 lat. Ówcześni podchorążowie to już poważni oficerowie, a niektórzy już nawet rozstali się z mundurem. Niewiele osób zostało również w służbie z załogi stałej i wykładowców. Tu warto zaznaczyć, iż wśród załogi jako wykładowcy płynęły dwie Panie, które nadal prowadzą zajęcia w Akademii Marynarki Wojennej.
Seminarium to będzie doskonałą okazją, aby wspomnieć rejs i przeżycia, które spotkały wtedy załogę, ale teraz już z innej perspektywy - 20 lat później. A działo się sporo od chrztu morskiego na równiku, przez prace przy żaglach, potężne sztormy, opłynięcie Hornu, Wigilię i Nowy Rok na morzu po wizyty w egzotycznych portach. Podczas spotkania przewidziane są nie tylko wystąpienia uczestników, ale również prezentacja wystawy fotograficznej, projekcja filmu, przekazanie pamiątek z rejsu do Muzeum Marynarki Wojennej oraz występ Chóru AMW z koncertem szant.
Rejs ORP Iskra dookoła świata to jedyny taki rejs w historii Marynarki Wojennej RP. Okręt z Gdyni wyszedł 18.04.1995 roku, a powrócił 10.02.1996 roku. W tym czasie przebył 37 740 Mm, z czego na żaglach prawie 23 100 Mm. Rejs trwał 300 dni, w tym na morzu załoga spędziła 251 dni i 2 godziny.
rel (Akademia Marynarki Wojennej)

Poprawiony: środa, 10 lutego 2016 18:55
 

10 LUTEGO 1920 R. DZIEŃ BYŁ DESZCZOWY

Email Drukuj PDF

zas0002syhodxnilfbe-c116-f4zas22052 filebig

"Zaślubiam Cię na znak rzeczywistego i wieczystego naszego panowania"
Symbolicznych zaślubin dokonał gen. Józef Haller wrzucając platynowy pierścień - zakupiony przez polskich gdańszczan - w fale morza.

zasakt zaslubin

Poprawiony: środa, 10 lutego 2016 09:37 Więcej…
 

ZWIĄZKI LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ Z GDYNIĄ

Email Drukuj PDF

gdyniagdynia1601070

W dniu 10 lutego 1920 roku w Pucku odbyła się bardzo ważna uroczystość - akt zaślubin Polski z Morzem Bałtyckim z udziałem generała Józefa Hallera oraz licznego grona działaczy Ligi Żeglugi Polskiej z jej Prezesem kontradmirałem Kazimierzem Porębskim.
W tym miejscu należy przypomnieć bardzo skróconą historię Ligi Morskiej i Rzecznej.
W dniu 1.10.1918 roku w Warszawie powołane zostało elitarne stowarzyszenie "Bandera Polska", w którego skład wchodziło 25 członków - ekspertów od gospodarki morskiej, marynarki wojennej, żeglugi śródlądowej. Na Prezesa Zarządu "Bandery Polskiej" wybrano kontradmirała Kazimierza Porębskiego. Było to pierwsza w historii Polski organizacja społeczna o szerokim profilu morskim i rzecznym. Na mapach Europy nie było jeszcze Państwa Polskiego.
W 1919 roku "Bandera Polska" przekształciła się w Ligę Żeglugi Polskiej, następnie w 1924 roku w Ligę Morską i Rzeczną a w 1930 roku w Ligę Morską i Kolonialną.
W 1944 roku Ligę Morską i Kolonialną przekształcono w Ligę Morską. W 1953 roku władze komunistyczne zlikwidowały Ligę Morska i Rzeczną.
Reaktywowana w 1982 roku przekształcona została w Ligę Morską i Rzeczną w 1999 roku.

gdymy kack 502gdyrok-1926-budowa-portu-w-gdynigsuper-historia-jak-sie-rodzila-potega-gdyni

W kilka miesięcy po uroczystości Zaślubin Polski z Morzem z inicjatywy kontradmirała Kazimierza Porębskiego inny członek Ligi Żeglugi Polskiej, inż. Tadeusz Wende przedstawił lokalizację budowy portu w Gdyni.
Zasługą Ligi Żeglugi Polskiej była inicjatywa budowy portu handlowego w Gdyni. Inny członek Zarządu Głównego Ligi Żeglugi Polskiej Julian Rummel w 1922 roku przygotował pracę p.t. "Port w Gdyni", która przekazana została ministrom, posłom i wielu wpływowym osobom w Polsce w celu przekonania ich do budowy portu w Gdyni.

Poprawiony: wtorek, 09 lutego 2016 16:52 Więcej…
 

PRO MARI NOSTRO DLA KOLEGIATY W GDYNI

Email Drukuj PDF

pro8355d13fd646ccf44367443b95af78c2pro1krzy2

W dziewięćdziesiątą szóstą rocznicę powrotu Polski nad Bałtyk
i jej zaślubin z morzem oraz w dziewięćdziesiątą rocznicę
nadania praw miejskich miastu Gdynia,
Zarząd Główny Ligi Morskiej i Rzecznej
Uchwałą z dnia 07 lutego 2016 uhonorował

Krzyżem "Pro Mari Nostro"
Kolegiatę pod wezwaniem
Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski
w Gdyni

w uznaniu roli Świątyni jako duchowej patronki polskiego morza,
oraz nierozerwalnych więzi Gdyni z morzem.
"Trzymajmy się Morza"
trwając na wachcie w codziennej wiernej służbie Rzeczypospolitej Polskiej.

Poprawiony: poniedziałek, 08 lutego 2016 20:38
 

PIERWSZY STAŁY MOST NA WIŚLE W WARSZAWIE

Email Drukuj PDF

mostzygmunt augustmostimage007

Zygmunt August zbudował na Wiśle most drewniany, długi stóp 1150, który tak długością, jak i wspaniałością widoku w całej Europie prawie nie miał sobie równego, podziw powszechny wywołując...
5 kwietnia 1573 r. otwarto w Warszawie dla publiczności pierwszy stały most przez Wisłę. Znajdował się on na przedłużeniu ulicy Mostowej, która właśnie od niego wzięła swą nazwę. Most był drewniany, oparty na kilkunastu (wg jednych źródeł - piętnastu, innych zaś - osiemnastu) podporach stałych i pięciu łyżwowych (pływających) od strony Pragi. Miał około 500 m długości. Budowlę kończono w pośpiechu, aby była gotowa na sejm konwokacyjny, który po śmierci króla Zygmunta Augusta miał się właśnie zebrać w Warszawie. Nie była więc kompletnie wykończona, a wiele elementów, m.in. owe podpory łyżwowe, miało charakter prowizoryczny. Dopiero z czasem doprowadzono wszystko do porządku.
Zbudowanie mostu na krnąbrnej, nieuregulowanej i potężnej rzece wywarło wielkie wrażenie na współczesnych. Naoczny świadek otwarcia mostu, poseł na sejm konwokacyjny, Świętosław Orzelski tak o nim pisze: Most ten, dziwną sztuką i niezmierną pracą wystawiony, był arcydziełem króla Augusta. Budowany przez jakiegoś Niemca opierał się na piętnastu podstawach, czyli ostojach wytrzymujących pęd wody, z których każda kosztowała 3000 złotych. Budowla cała nie mniej wytworna, jak i mocna, składała się z belek dębowych i sosnowych spojonych masą żelastwa. Drzewo na most sprowadzono z wielkim dla króla kosztem aż z Litwy z grodzieńskich lasów. Robotę mostu tego, od brzegu miejskiego rozpoczętą, przerwała śmierć królewska i została na potem do skończenia Infantce Annie, teraz dla braku czasu dokończono go jako tako.

Poprawiony: poniedziałek, 08 lutego 2016 19:18 Więcej…