"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



RZEKA TO MNIEJ WYPADKÓW

Email Drukuj PDF

Bezduszne wskaźniki opracowane przez instytucje Unii Europejskiej przyjmują, że jedna osoba zabita na drodze to strata 1-1,5 miliona euro. Wartość tę oblicza się dość skomplikowaną metodą odnoszącą się m.in. do obniżenia wskaźnika PKB, pomniejszonej konsumpcji itp.

rzeka572c77833e580 osize969x565q71hd3824d

W pierwszej dekadzie XXI wieku w Polsce zginęło na drogach około 55 tysięcy osób. Obrazowo mówiąc - to tak, jakby z mapy zniknęło średniej wielkości miasteczko z jego mieszkańcami. Tak więc szacunkowo straty Polski w wyniku śmiertelnych ofiar to kwota rzędu 70 miliardów euro. Dodatkowo należy doliczyć koszty leczenia rannych kierowców i innych uczestników drogowych wypadków. Przyczyny tej sytuacji są mocno złożone - począwszy od niedoskonałości umiejętności jazdy czy brawury wielu kierowców poprzez społeczne przyzwolenie na kierowanie samochodem pod wpływem alkoholu i środków odurzających. Co ważne, statystyki pokazują, że to kierowcy pojazdów taboru towarowego przyczyniają się mocno do tak tragicznych skutków wypadków drogowych.

Czas najwyższy zadać sobie pytanie, dlaczego nie bierzemy przykładu z naszych zachodnich sąsiadów w kwestii transportu towarowego za pomocą żeglugi śródlądowej w kooperacji z transportem kolejowym. W wyniku dotacji UE niemiecka żegluga śródlądowa ma 13 procent udziału w przewozach towarowych. W Polsce jest to tylko niecały 1 procent z takich przewozów na Odrze. W sumie w naszym kraju żeglownych jest około 200 kilometrów dróg wodnych, czyli 5 procent, licząc wszystkie rzeki, po których mogłyby pływać statki towarowe i barki. W Niemczech to 70 procent, w Belgii 55 procent. Nasz układ geograficzny rzek, z Wisłą tworzącą centralną oś transportu, pozwala stworzyć kompleksową siatkę żeglugi śródlądowej. Zbudowanie nabrzeży wzdłuż Warty, Noteci i Odry i ich udrożnienie rozwiązałoby patologię transportu drogowego dla przyszłych pokoleń Polaków. Oprócz wymiernych efektów ekonomicznych te rozwiązania transportowe przyniosą efekty proekologiczne w postaci zmniejszenia emisji spalin i poziomu hałasu. Warto zaakcentować, że przy okazji budowy infrastruktury rzecznej możliwy jest także rozwój turystyki wodnej wzdłuż wspomnianych rzek.

Poprawiony: niedziela, 15 maja 2016 18:01 Więcej…
 

GDYŃSCY SENIORZY "WILKAMI MORSKIMI"

Email Drukuj PDF

warszawska nike jacht

Żeglować można w każdym wieku. 120 gdynian w wieku 55+ zdecydowało się spełnić swoje żeglarskie marzenia i uczestniczy w programie "Senior na fali".
"Senior na fali" to program skierowany do gdynian powyżej 55 roku życia. Jego głównym celem jest zachęcenie do aktywności fizycznej oraz pokazanie, że żeglarstwo to nie tylko sport dla młodych. Program realizowany jest przez Centrum Wychowania Morskiego ZHP, współfinansowany przez miasto Gdynia w ramach otwartego konkursu "Organizacja czasu wolnego Gdynia 55+ sport, turystyka, rekreacja". Dzięki temu udział w zajęciach żeglarskich kosztuje seniorów jedynie 10 zł.
Program rozpoczął się 19 kwietnia 2016 r. od zajęć teoretycznych. Poruszono na nich m.in. kwestie bezpieczeństwa na jachcie, możliwych zagrożeń, środków ratunkowych i ratowniczych oraz obowiązków załogi.
W czasie spotkań na lądzie można również było poznać ciekawostki z historii polskiego żeglarstwa oraz nauczyć się zawiązywania przydatnych węzłów.
Po warsztatach teoretycznych przyszedł czas na praktykę. Na 14-metrowym jachcie Warszawska Nike seniorzy ruszyli w czterogodzinny rejs po Zatoce Gdańskiej. Oczywiście nie jako pasażerowie, a jako załoga jachtu. Towarzyszyli im młodzi, lecz już doświadczeni żeglarze, którzy wprowadzali uczestników w świat żeglarstwa i czuwali nad ich bezpieczeństwem.

Źródło: Gdynia.pl

Poprawiony: czwartek, 12 maja 2016 17:06
 

OKRĘTOWA GRUPA TRAŁOWA - ĆWICZENIA

Email Drukuj PDF

orp mielno

Od poniedziałku, 9 maja okręty 12. Dywizjonu Trałowców zorganizowane w Okrętową Grupę Trałową (OGT) realizują szkolenie na wodach Zatoki Pomorskiej.
Obejmuje ono m.in. stawianie zagród minowych i oczyszczanie akwenów z min i obiektów niebezpiecznych, strzelania artyleryjskie, a także przeprowadzanie jednostek przez wytyczone, bezpieczne tory wodne.
Ćwiczenie OGT 12. DTR rozpoczął przeładunek pełnego zapasu min. Miał on miejsce w zorganizowanym przez siły Komendy Portu Wojennego przy jednym z nabrzeży świnoujskiego portu punkcie załadunku min. Na nabrzeże wjechały ciężarówki z minami morskimi oraz dźwig, następnie na pokład każdego z ćwiczących okrętów załadowano miny. Załadunek taki musi być przeprowadzony z zachowaniem skrytości, tak aby nie wzbudził zainteresowania ewentualnego przeciwnika. Wzmożona zostaje również ochrona rejonu prowadzenia operacji zarówno od strony nabrzeża jak i toru wodnego. Już zaopatrzone w środki bojowe - miny i amunicję okręty pod osłoną nocy wyszły w morze. Na morzu prowadzona jest działalność zgodna z przeznaczeniem Okrętowej Grupy Trałowej. Oprócz zadań związanych z bierną ochroną okrętu przed minami morskimi realizuje się strzelania artyleryjskie zarówno do celów nawodnych - makiety miny i holowanej tarczy oraz do celów powietrznych - flary wystrzelonej z pokładu. Prowadzi się także strzelania sytuacyjne tzn. z pistoletów maszynowych do pozorowanych celów. Strzelania takie mają na celu przygotowanie załóg okrętów przed ewentualnym atakiem grup dywersyjnych.

Poprawiony: czwartek, 12 maja 2016 07:07 Więcej…
 

ZYGMUNT CHOREŃ NA POKŁADZIE ORP ISKRA

Email Drukuj PDF

iskrachoren orp iskra

W środę, 11 maja na pokładzie ORP Iskra gościł mgr inż. Zygmunt Choreń, autor projektu jedynego żaglowca Marynarki Wojennej. W swoim dorobku posiada 17 projektów różnych typów jednostek pod żaglami.
ORP Iskra jest okrętem szkolnym Marynarki Wojennej RP. Jego przeznaczeniem jest szkolenie żeglarskie i ogólnomorskie podchorążych Akademii Marynarki Wojennej podczas długich rejsów nawigacyjno-szkoleniowych.
ORP Iskra to trzymasztowa barkentyna. Fokmaszt posiada ożaglowanie rejowe, grotmaszt - gaflowe, a bezanmaszt - bermudzkie. Okręt został zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina, a jego konstruktorem jest mgr inż. Zygmunt Choreń. Stępka okrętu została położona 11 listopada 1981r., wodowanie zaś miało miejsce 6 marca 1982 r. Ceremonii chrztu dokonała Barbara Zielińska. Patronat nad budową i wyposażeniem okrętu sprawował Klub Oficerów Rezerwy przy Stoczni Gdańskiej im. Lenina.
Podniesienie bandery i wcielenie okrętu do służby w Marynarce Wojennej odbyło się 11 sierpnia 1982 r.

Poprawiony: środa, 11 maja 2016 15:06 Więcej…
 

DAR MŁODZIEŻY WRACA DO GDYNI

Email Drukuj PDF

daaaaaaaadarmlodziezy 2012 06 20 tef

Po 2,5 miesięcznej nieobecności Dar Młodzieży w niedzielę, 15 maja wróci do Gdyni.
Podczas podróży trzykrotnie zmieniał załogi szkolne - na Morze Śródziemne (Barcelona, Sete) poprowadzili żaglowiec studenci Wydziału Mechanicznego AMG, po nich na Atlantyk (Horta na Azorach) popłynęli studenci belgijskiej Hogere Zeevartschool, Antwerpię i Hamburg odwiedzili z kolei uczniowie średnich szkół morskich, którzy po Gdyni popłyną jeszcze 18.05. do Świnoujścia, gdzie 22.05. nastąpi kolejna zmiana praktykantów.
rel (AMG)

Poprawiony: środa, 11 maja 2016 06:49
 

KOLEJNA TABLICA W ALEI ŻEGLARSTWA POLSKIEGO W GDYNI

Email Drukuj PDF

otago

Tablica jest wspólną inicjatywą Pomorskiego Związku Żeglarskiego, Polskiego Związku Żeglarskiego, miasta Gdyni i Urzędu Morskiego w Gdyni.
Od 2012 roku uhonorowano w niej Władysława Wagnera, Leonida Teligę, Teresę Remiszewską, Juliusza Sieradzkiego, Wojciecha Orszuloka, Michała Sumińskiego i Witolda Bublewskiego.
Kolejny żeglarz zostanie upamiętniony w Alei Żeglarstwa Polskiego w Gdyni 14 maja o godz. 16, odsłonięciem tablicy Kapitana Zdzisława Pieńkawy - jednego z najsłynniejszych gdańskich żeglarzy, który w latach 1973-1974 na jachcie Otago wziął udział w pierwszych wokółziemskich regatach Whitbread Round the World Race.
Choć Zdzisław Pieńkawa urodził się w Otwocku i tam dorastał, od 1946 roku aż do śmierci najmocniej związany był z Gdańskiem. Należał do Morskiej Chorągwi Harcerskiej i Akademickiego Związku Morskiego, gdzie szybko zdobył patent sternika morskiego, został także instruktorem i organizatorem obozów żeglarskich.
Fascynacja morzem i żeglarstwem miała wpływ na wybór drogi zawodowej - Zdzisław Pieńkawa zdobył tytuł magistra inżyniera budowy okrętów na Politechnice Gdańskiej i znalazł pracę w Stoczni Gdańskiej. Wszedł tam do zespołu budującego jachty typu J-140: Juranda, Śmiałego, Daru Opola,Josepha Conrada oraz Otago. Na tym ostatnim, przeznaczonym dla Jachtklubu Stoczni Gdańskiej, sam pływał, po wstąpieniu do klubu w 1960 roku.

Poprawiony: wtorek, 10 maja 2016 16:06 Więcej…
 

NOWY MOST NA WIŚLE

Email Drukuj PDF

mostsam 1197

Budowa Wschodniej Obwodnicy Krakowa idzie pełną parą. Jej najbardziej efektownym fragmentem będzie most na Wiśle, który już w tym momencie góruje nad całą okolicą.
Charakterystyczne pylony zaczęły wyrastać ponad brzegi Wisły już w ubiegłym roku. Most, a właściwie dwa równoległe do siebie dwie przeprawy, będzie oddany do użytku w lipcu przyszłego roku.
Obecnie swoją docelową wysokość uzyskał jeden z pylonów. Pomiędzy pylonami zawisną przęsła mostów, które zawisną na linach. Długość mostów wyniesie około 700 metrów. Pylony sięgną 63 metrów wysokości.
strefabiznesu

Poprawiony: wtorek, 10 maja 2016 15:26
 

CZTERY DEKADY SŁUŻBY ORP HYDROGRAF

Email Drukuj PDF

orp hydrograf

375 tysięcy przebytych mil morskich, 7 lat i 245 dni w morzu to efekt czterech dekad służby ORPHydrograf pod biało-czerwoną banderą. Z tej okazji w piątek, 6 maja odbyła się uroczysta ceremonia podniesienia bandery i wielkiej gali banderowej.
ORP Hydrograf to jeden z dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego służących w Marynarce Wojennej.
Zgodnie z marynarską tradycją, rocznica podniesienia bandery jest szczególnym świętem obchodzonym przez całą załogę. Z tej okazji marynarze okrętu rozpoznania radioelektronicznego ORP Hydrograf spotkali się dzisiaj podczas uroczystej zbiórki. W święcie okrętu uczestniczyli byli dowódcy okrętu, członkowie załogi jubilata oraz zaproszeni goście.
ORP Hydrograf wchodzi w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów. To okręt rozpoznania radioelektronicznego, którego mottem jest Arrectis Auribus, czyli "Z nastawionymi czujnie uszami, z całą uwagą". Budowę okrętu rozpoczęto położeniem stępki dnia 6 lutego 1975 roku w Stoczni Północnej w Gdańsku w oparciu o istniejący projekt 863. Kadłub okrętu został zwodowany 20 września 1975 roku, a aktu chrztu dokonała Eleonora Litwin, żona polskiego malarza-marynisty, ówczesnego kierownika Pracowni Malarskiej Marynarki Wojennej. 8 maja 1976 roku kmdr por. Marian Kazubek po raz pierwszy podniósł banderę wojenną na ORP Hydrograf.
Odznakę pamiątkową ORP Hydrograf stanowi sylwetka nietoperza z rozpostartymi skrzydłami na tradycyjnym symbolu Marynarki Wojennej - złotej kotwicy. Pomysłodawcą odznaki był w 1986 roku dowódca okrętu kmdr ppor. Maciej Janiak. Odznaka okrętowa ORP Hydrograf była pierwszą odznaką okrętową w Marynarce Wojennej RP.
rel (3.FO)

Poprawiony: poniedziałek, 09 maja 2016 17:04
 

PÓŁ KILOMETRA NIELEGALNYCH SIECI - POLE DO DZIAŁANIA DLA EKOLOGÓW

Email Drukuj PDF

siec rybacka mosg

Przeszło pół kilometra nieoznakowanych sieci wydobyli w piątek z Zalewu Wiślanego funkcjonariusze z Placówki Straży Granicznej w Krynicy Morskiej.
Strażnicy graniczni pełniący służbę na SG-038 patrolowali w nocy strefę brzegową zalewu od Krynicy Morskiej do Przebrna. To właśnie na tym odcinku ujawnili 14 nielegalnych zestawów sieci , a 4 kolejne wydobyli w Kątach Rybackich. Całość ma 530 metrów, a jej wartość oszacowana została na 1800 zł. Sieci zostały zabezpieczone w Placówce SG w Krynicy Morskiej, skąd zostaną przekazane administracji morskiej.
rel (Morski Oddział Straży Granicznej)

Poprawiony: poniedziałek, 09 maja 2016 07:10
 

FLIS FESTIWAL 2016

Email Drukuj PDF

gass20160507 135912-gass20160507 125918

gass20160507 132252-gass20160507 130217

gass20160507 140409-gass20160507 140514

Poprawiony: niedziela, 08 maja 2016 11:20 Więcej…