"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



DZIEŃ OTWARTY NA "ZAWISZY"

Email Drukuj PDF

zawisza mat pras 595 314

W sobotę, 9 lipca Dzień Otwarty na żaglowcu Zawisza Czarny. Na zwiedzających czeka wiele atrakcji.
Organizatorzy zachęcają do odwiedzenia czterech, przygotowanych na pokładzie żaglowca stacji. Będzie stanowisko nawigatora z mini wykładami o zasadach nawigacji terestrycznej, praca na mapie, wyznaczanie pozycji i kursów, w sterówce chętni poznają historię Zawiszy Czarnego, na dziobie sprawdzą swoją celność w rzutach rzutką, a na śródokręciu m.in. z podstawowymi węzłami.
Tego dnia przewidziano również atrakcje dla najmłodszych. Będą m.in. konkursy wiedzy o flagach państw leżących nad Bałtykiem i sąsiadów Polski, nauka wiązania węzłów żeglarskich i tatuaże pirackie.
Każdy uczestnik zwiedzania otrzyma kartę na dokumentowanie swoich osiągnięć okolicznościowymi pieczątkami. Dorośli, którzy zbiorą cztery pieczątki i dzieci, które zbiorą sześć pieczątek, otrzyma Certyfikat ukończenia kursu przygotowawczego na rejs żaglowcem, który wręczy kapitan żaglowca.
Zawisza Czarny to flagowy żaglowiec Zwiazku Harcertwa Polskiego i jednocześnie największy żaglowiec skautowy na świecie. Przez ponad 50 lat swojej służby na morzach i oceanach dorobił się grupy wiernych sympatyków i fascynatów.
Dane techniczne:
Typ: szkuner sztakslowy
Załoga: 46 osób
Tonaż: 164 BRT
Pow. żagli: 625m2
Zanurzenie: 4,5m
Dł. kadłuba: 36,1m
Dł. max: 42,7m
Armator: CWM ZHP
Budowniczy: Stocznia Gdańska
Materiał: stal
Silnik: MAK DKW MU-423/390 KM
Dzień Otwarty na żaglowcu Zawisza Czarny, sobota, 9 lipca, godz. 11-16, Gdynia, Basen Prezydenta, wstęp wolny.
rel (Centrum Wychowania Morskiego ZHP)

Poprawiony: czwartek, 07 lipca 2016 07:20
 

W USTCE POJAWI SIĘ WYGASZACZ FAL

Email Drukuj PDF

wygaszacz fal ustkaFot. Zarząd Portu Morskiego Ustka

Ustka to jeden z najbardziej niebezpiecznych portów na środkowych wybrzeżu. W przypadku sztormowej pogody, przy wiatrach z północy i wschodu, falowanie w porcie dochodzi do 1 metra wysokości. Przy takich warunkach cumowanie przy nabrzeżach jest bardzo niebezpieczne. Armatorzy jednostek zmuszeni są do ich przestawiania w bezpieczne miejsca, których w porcie jest bardzo mało.

Przykładowo, w czasie sztormu o sile wiatru 6-7 stopni w skali Beauforta z kierunków północnych Zarząd Portu Morskiego wyłącza z cumowania pas ponad 600 metrów nabrzeży po wschodniej stronie portu morskiego. To jedna trzecia wszystkich nabrzeży zarządzanych przez ZPMU.

Średnia fala, która wschodzi do usteckiego portu ma ponad 2,5 metra wysokości i przechodzi przez główki z częstotliwością 8 sekund. Najwyższe fale odnotowane przy głowicach usteckiego falochronu miały ponad 5,1 metra wysokości. Tak wysokie i częste fale są zagrożeniem dla jednostek wchodzących do portu. Dodatkowo niekorzystny jest przybrzeżny prąd morski, który może osiągać prędkość nawet 4 węzłów. Prąd działa prostopadle do kursu wchodzących i wychodzących statków, co dodatkowo zwiększa zagrożenie ruchu morskiego.

Dlatego, aby ograniczyć falowanie w porcie i poprawić bezpieczeństwo cumujących w nim jednostek Zarząd Portu Morskiego w Ustce zlecił przygotowanie koncepcji wygaszacza fal.

System wygaszania fal powstanie w tak zwanym awanporcie. Będą to dodatkowe, wewnętrzne falochrony zbudowane ze specjalnych bloków i systemów wygaszających falowanie. Wykonanie wskazanych elementów spowoduje powstanie dodatkowego kanału wewnątrz awanportu o szerokości ok. 37÷39 m. Powyższa koncepcja przygotowana została w dwóch wariantach dla falochronu czołowego i dwóch wariantach dla falochronu bocznego. Różnice zakładają inne materiały i formy wykonania falochronów.

Obecnie przygotowana jest już koncepcja projektowa a Zarząd Portu Morskiego w Ustce przygotowuje dokumentację techniczną. Inwestycja finansowana ma być ze środków Unii Europejskiej przeznaczonych na rozwój rybołówstwa. Wstępnie koszty wybudowania wygaszacza fal szacowane są na 10-12 mln zł. Prace budowlane powinny rozpocząć się w 2017 roku i zakończyć w roku 2019.
Tawerna Skipperów.pl

Poprawiony: wtorek, 05 lipca 2016 18:02
 

AKCJA UWOLNIENIA WIELORYBA

Email Drukuj PDF

wielorybfot mosg wieloryb uwolnienie 595 314

Funkcjonariusze Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej wspólnie z naukowcami Stacji Morskiej w Helu uwolnili dziś wieloryba zaplątanego w sieci rybackie na Zatoce Gdańskiej.
Służba dyżurna Morskiego Oddziału Straży Granicznej otrzymała rano zgłoszenie, że kilkaset metrów na północ od plaży w Gdańsku Westerplatte tkwi uwięziony w sieciach rybackich wieloryb. Na miejsce natychmiast wyruszyła jednostka pływająca SG-215, by zabezpieczyć miejsce zdarzenia. W tym samym czasie patrolowiec SG-112 podjął na pokład naukowców ze Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego w Helu i przetransportował ich w rejon, gdzie znajdował się uwięziony humbak. Tam naukowcy Stacji Morskiej wspólnie z funkcjonariuszami Straży Granicznej uwolnili zwierzę z sieci.
rel (Morski Oddział Straży Granicznej)

Poprawiony: poniedziałek, 04 lipca 2016 20:09
 

WATER-WAYS EXPO 2016 - NASZ UDZIAŁ

Email Drukuj PDF

Informacja z Targów i Konferencji "WATER WAYS EXPO 2016".

W dniach 16 - 18 czerwca 2016 roku w Warszawie odbywały się III Międzynarodowe Targi i Konferencja "WATER WAYS EXPO 2016".
Zgodnie z tradycją Klub "Bractwo Wiślane" - Liga Morska i Rzeczna uczestniczył w tegorocznej edycji Targów i Konferencji WATER WAYS EXPO 2016 poświęconej problematyce gospodarki wodnej i żegludze śródlądowej.
Braliśmy aktywny udział w pracach organizacyjnych związanych z wręczeniem Panu Henrykowi Mące, wybitnemu pisarzowi - maryniście odznaczenia przyznanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Zasłużony Kulturze - GLORIA ARTIS". Uroczystość wręczenia odznaczenia odbyła się w dniu 16 czerwca 2016 roku przy udziale Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Pana Marka Grubarczyka, Wiceministra Pana Jerzego Materny, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska Pana Mariusza Gajdy oraz wielu przedstawicieli branży wodnej i żeglugi śródlądowej. Laudację wygłosił Kolega Stefan Wasiliew, Prezes Zarządu Łódzkiego Okręgu Ligi Morskiej i Rzecznej.
Pan Henryk Mąka jest Honorowym Członkiem Ligi Morskiej i Rzecznej, Pełnił również funkcję Prezesa Zarządu Stowarzyszenia Marynistów Polskich.
Z inicjatywy Klubu "Bractwo Wiślane" - LMiR odbyła się prezentacja multimedialna projektu p.n. "Szlak Wodny im. Króla Stefana Batorego" Warszawa - Zamek Królewski:
- Wisła - Kanał Żerański - Kanał Królewski - Jezioro Zegrzyńskie - Narew - Biebrza - Kanał Augustowski (Niemen)
- Wisła - Zalew Włocławski - Wisła - Nogat - Kanał Jagielloński - Elbląg - Zalew Wiślany - Zatoka Pucka (Morze Bałtyckie)
Prezentację prowadzili Pan Wacław L. Kowalski, Prezes Zarządu Klubu "Bractwo Wiślane" LMiR oraz Pan Grzegorz Zawistowski, Koordynator Rady Programowej Projektu, Członek Klubu "Bractwo Wiślane" - LMiR. W recepcji Konferencji prezentowane były foldery Projektu p.n. "Szlak wodny im. Króla Stefana Batorego".
Przedstawiciele Klubu aktywnie uczestniczyli w dyskusjach prowadzonych przez przedstawicieli Rządu, Sejmu RP, instytucji wodnych i żeglugowych.

Serwis zdjęciowy:

wwexpo2016 uroczyste otwarcie ministra grobarczykawwexdsc 2849wwexdsc 2825

wwexdsc 2220wwexdsc 2221

Poprawiony: poniedziałek, 04 lipca 2016 16:26 Więcej…
 

PAN HENRYK MĄKA - "ZASŁUŻONY KULTURZE GLORIA ARTIS"

Email Drukuj PDF

maka2015.11.28. henryk maka fot mariusz kubik 02foto;Mariusz Kubik/wikipedia/

LAUDACJA
Szanowny Panie Redaktorze!
Szanowni Państwo!
Przypadł mi w udziale wielki zaszczyt, a równocześnie przyjemność, przedstawienia Państwu sylwetki Pana Redaktora Henryka Mąki, któremu Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na wniosek Prezesa Ligi Morskiej i Rzecznej, z inspiracji Zarządu Okręgu Łódzkiego Ligi, postanowił przyznać Srebrny Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".
W środowisku morskim i wodniackim sylwetka i twórczość Pana Redaktora jest doskonale od wielu lat znana ale pozwolę sobie je w skrócie przypomnieć. Szczycę się bezpośrednią znajomością Henryka Mąki. Materialnym świadectwem tej znajomości a także przyjaźni są dedykacje na znacznej ilości Jego książek, które wręczał mi osobiście lub przesyłał pocztą.

Poprawiony: sobota, 02 lipca 2016 17:52 Więcej…
 

JEDNA Z ATRAKCJI TEGOROCZNEGO BALTIC SAIL

Email Drukuj PDF

cuxhaven 2006 elbe1 595 314

Zgodnie z zapowiedziami organizatorów Baltic Sail, podczas trwania jubileuszowej imprezy, na zainteresowanych czekać będzie wiele atrakcji. Jedna z nich to latarniowiec Elbe1.
Historia latarniowca sięga 1939 roku, kiedy to stocznia Meyer Werft w Papenburgu (Niemcy) zdobyła kontrakt na jego budowę. Ten sam kontrakt obejmował realizację jeszcze dwóch jednostek tego typu, ale wraz z początkiem II Wojny Światowej zamówienia te zostały wstrzymane. Reaktywować udało się jedynie budowę Elbe1. Prace nad statkiem, z wyjątkiem wyposażenia wnętrz, ukończono w 1942 roku.
W 1945 roku stoczniowcy zatopili statek, aby uchronić go przed bombardowaniem. Jednostkę podjęto z wody ponownie latem 1945 roku. Początkowo nie było sposobu, aby kontynuować jej budowę, przyczyną był głównie brak narzędzi i materiałów, ale pod koniec 1945 roku, 50 pracowników stoczni, rozpoczęło ponownie prace, w których te remontowe miały pierwszeństwo.
W 1948 roku, po dziewięciu latach od uroczystego położenia stępki, Elbe1 został ukończony.
W 1988 roku kariera wszystkich latarniowców, które stacjonowały u ujścia Łaby w Cuxhaven, dobiegła końca. Również Elbe1 zakończył karierę, jako aktywna jednostka i została przekazana administracji publicznej Cuxhaven (Wasser- und Schifffahrtsamt Cuxhaven). Zaledwie rok później,Elbe1 przejęło stowarzyszenie Förderverein w Cuxhaven i statek wykorzystywany był później jako muzeum.
Ostateczne przejęcie odbyło się w 2002 roku przez Feuerschiff-Verein ELBE 1 von 2001 eV.
W przeciwieństwie do wielu innych statków muzealnych, Elbe1 jest w stanie podróżować do innych portów morskich.
Latarniowiec będzie otwarty dla zwiedzających w ramach Baltic Sail w dniach od piątku, 1 lipca do niedzieli, 3 lipca w godzinach od 13 do 17 przy nabrzeżu Ziółkowskiego (Kapitanat Portu Gdańsk, ul. Przemysłowa 4).
PORTALMORSKI.PL

Poprawiony: piątek, 01 lipca 2016 16:31
 

ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

zaproszenie bractwo 07. 2016 01

 

SZLAK BATOREGO - REJS KAJAKIEM

Email Drukuj PDF

MAIL OTRZYMANY OD GRZEGORZA:

Witam

Przygotowania, remonty i załatwianie pozwoleń mają się ku końcowi!!
Póki jeszcze nie ruszyłem przesyłam trochę fotek mailowo. Ten z wiosłem to Ja: Kapitan żaglowca..;)
Dzisiaj pierwsze próby przy słabym wietrze (1 B) wypadły pomyślnie.
Start planowany na Czwartek 30 Czerwca rano z "Szanty Cafe" na Zalewie Zegrzyńskim.

Pozdrawiam
Grzegorz

rejimg 20160628 184402rejimg 20160628 223313rejsimg 20160628 181133rejimg 20160628 191008

Poprawiony: czwartek, 30 czerwca 2016 17:24
 

INFORMACJA ZE "SZLAKU WODNEGO IM. KRÓLA STEFANA BATOREGO"

Email Drukuj PDF

informacja ze szlaku batorego-stowarzyszenie 01

Poprawiony: środa, 29 czerwca 2016 15:40 Więcej…
 

2017 ROKIEM RZEKI WISŁY

Email Drukuj PDF

wisabeztytuu1

wisabeztytuu

wisab miastawislawyniki-300x200wislauchwaarrw 300x200-300x200

Poprawiony: wtorek, 28 czerwca 2016 15:54