"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



SEJMOWA KOMISJA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

aaaqsejm

Poprawiony: środa, 30 marca 2016 07:27
 

KRUZENSZTERN ODWIEDZI ŚWINOUJŚCIE

Email Drukuj PDF

kr3139661315338730s2krkruzenshterns frkrzaglowiec-sts-kruzensztern-w

Ten jeden z trzech największych na świecie żaglowców po raz kolejny przypłynie z wizytą do Świnoujścia już w piątek, 1 kwietnia br. i zostanie aż do niedzieli 3, kwietnia.
- Jednostkę będzie można zwiedzać bezpłatnie - informuje Robert Karelus rzecznik prezydenta Świnoujścia. Żaglowiec będzie dostępny dla chętnych w piątek i sobotę w godzinach od 11 do 18, a w niedzielę od 11 do 17.
Czteromasztowy Kruzensztern został zbudowany 1926 roku w niemieckiej stoczni J. C. Tecklenborg w Wesermünde. Pływał pod nazwą Padua (Padwa) jako żaglowiec towarowy, przywożąc do Europy saletrę z Chile. W 1946 roku został przekazany ówczesnemu Związkowi Radzieckiemu jako odszkodowanie po II wojnie światowej. Obecnie pływa jako statek szkolny rybołówstwa. Jego portem macierzystym jest Kaliningrad.
Obok Siedowa i Royal Clippera należy do trzech największych żaglowców na świecie. Całkowita długość statku to 114,4 metrów, a wysokość masztów wynosi 51,3 metry.
Świnoujskie.info

Poprawiony: wtorek, 29 marca 2016 07:33
 

WESOŁYCH ŚWIĄT

Email Drukuj PDF

wielkanoc1920x1200

Poprawiony: piątek, 25 marca 2016 18:34
 

ROCZNICA URODZIN KAPITANA

Email Drukuj PDF

borchardt-karol-008-----borchardt k.o


25 marca 1905 urodził się Karol Olgierd Borchardt, kapitan żeglugi wielkiej, pisarz i nauczyciel pokoleń polskich marynarzy. Na jego "Znaczy Kapitanie" wychowały się tysiące młodych ludzi.
Kresowy zaśpiew w tubalnym głosie kpt. Karol Olgierd Borchardt zawdzięczał młodości spędzonej w Wilnie.

Początek morskiego szlaku

W Wilnie Borchardt zdał maturę, tutaj też zaczął studia na Wydziale Prawa na Uniwersytecie Stefana Batorego. Po roku zrezygnował i rozpoczął naukę w Szkole Morskiej w Tczewie, którą ukończył w 1928 roku. Osiem lat później był już kapitanem żeglugi wielkiej. Po upływie kolejnych dwóch został zastępcą komendanta "Daru Pomorza".
Wybuch II wojny światowej zastał go na "Darze Pomorza". Borchardt przeprowadził żaglowiec do Sztokholmu. Stamtąd przedostał się do Szkocji. Został pierwszym oficerem na MS "Piłsudski" - polskim transatlantyku pasażerskim przerobionym na transportowiec wojenny.

Tragedia "Piłsudskiego"

Potężny statek został storpedowany (lub wpłynął na minę) u brzegów Anglii. Podczas ewakuacji z tonącego "Piłsudskiego" Borchardta przygniotła szalupa, uszkadzając mu kręgosłup. Kontuzja spowodowała, że przyszły kapitan nie uzyskał nigdy pozwolenia na wyjście w morze. W tragedii transatlantyka Karol Borchardt stracił nie tylko szansę na dowodzenie statkami, ale przede wszystkim przyjaciela i przełożonego: katastrofy nie udało się bowiem przeżyć kapitanowi Mamertowi Stankiewiczowi.
Mimo sprzeciwu lekarzy, Borchardt zaciągnął się ponownie do marynarki, służył na "Chrobrym" podczas kampanii norweskiej.
Wychowawca ludzi morza

Po wojnie kapitan Borchardt zdecydował się na powrót z Anglii do kraju. Powodem był zły stan zdrowia matki. Przyjechał do Polski w 1949 roku. W tym okresie brakowało specjalistów od żeglugi dalekomorskiej - większość pozostała na Zachodzie - dlatego kapitana przyjęto na posadę nauczyciela w Państwowej Szkole Morskiej i Szkole Rybołówstwa Dalekomorskiego, a następnie w kontynuującej jej tradycje - Akademii Morskiej w Gdyni. W domu na mnie nigdy nikt głosu nie podniósł - mówił. Był zdecydowanym przeciwnikiem karania swoich uczniów, często powtarzał: "Nie dostaje się lepszych owoców, bijąc jabłonki kijem".

borznaczy-kapitaborn-b-iext28196119bor62d66d5b5716065d803559d915f21bc9bor414885-n-aborb03f2464d3ed2e3df0dd51a3dc438875

Poprawiony: piątek, 25 marca 2016 15:13 Więcej…
 

PRZY NABRZEŻU BYTOMSKIM W GDAŃSKU...

Email Drukuj PDF

Gdański Terminal Masowy załadował największy jak do tej pory statek. Przy Nabrzeżu Bytomskim w Gdańsku zacumował statek Mv Saint Vassilios, pod załadunek pszenicy firmy Glencore Polska.
Jednostka może pochwalić się długością 181,1 m, szerokością 30 m oraz 33 889 DWT. Na statek załadowano 14,3 tys. ton pszenicy. Rata załadunkowa wyniosła 10 tys. ton na dobę.

statek01statek2statek3

Terminal GBT usytuowany jest na Nabrzeżu Bytomskim w Porcie Gdańsk. Budowę Terminala zakończono pod koniec 2012, a pierwszy załadunek statku odbył się w Styczniu 2013 r. GBT składa się z w pełni zautomatyzowanych magazynów płaskich i silosów o łącznej pojemności 55 tysięcy ton i systemu przeładunkowego umożliwiającego zarówno obsługę relacji importowej, jak i eksportowej. Ponadto terminal wyposażony jest w kompleksową technologię suszenia ziarna oraz czyszczalnie do wstępnego czyszczenia.
Terminal posiada nowoczesne i w pełni wyposażone laboratorium, które pozwala, na życzenie klientów, przeprowadzenie szybkich i dokładnych analiz. Do dodatkowych usług należy również obsługa agencji shippingowej, w pełni zintegrowana z aktywnością Terminala.

statek4statek5statek6

GOSPODARKAMORSKA.PL

Poprawiony: piątek, 25 marca 2016 07:44
 

DZIEŃ OTWARTY AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI

Email Drukuj PDF

amg

Już 15 kwietnia 2016 roku w godzinach od 9 do 14 odbędzie się Dzień Otwarty Akademii Morskiej w Gdyni, podczas którego studenci opowiedzą o uczelni, tajnikach studiowania oraz życiu studenckim.
W auli T. Meissnera swoją działalność zaprezentuje Parlament Studentów oraz Koła Naukowe: Koło Naukowe E-biznes, Koło Naukowe Innowacyjnych Systemów Transportowo-Logistycznych, Koło Naukowe TRANSLOG, Koło Naukowe CARGO, Koło Naukowe Turystyki i Hotelarstwa, Koło Naukowe NAUTICA, Koło Naukowe LoGIStic, Koło Naukowe Nawigator. Przed budynkiem głównym uczelni przy ul. Morskiej studenci z Koła Naukowego EV PL zaprezentują skonstruowane przez siebie pojazdy elektryczne. Otwarte dla zwiedzających zostaną również nasze najnowocześniejsze laboratoria na:

Poprawiony: czwartek, 24 marca 2016 20:00 Więcej…
 

KOLEJNE ROZMOWY Z HOLENDRAMI

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01o zegludze i portach z minister infrastruktury i srodowiska krolestwa niderlandow1o zegludze i portach z minister infrastruktury i srodowiska krolestwa niderlandow2

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, spotkał się z Melanie Schultz van Haegen, minister infrastruktury i środowiska Królestwa Niderlandów, które sprawuje aktualnie Prezydencję w Unii Europejskiej.
Było to drugie spotkanie ze stroną holenderską w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wcześniej, 17 lutego br. z Adrianem Palmem, szefem misji w Ambasadzie Holandii spotkał się Paweł Brzezicki, podsekretarz stanu w MGMiŻŚ.
Rozmowa w pierwszej kolejności dotyczyła tzw. "rozporządzenia portowego" (Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy w zakresie dostępu do rynku usług portowych oraz przejrzystości finansowej portów). Obie strony podkreśliły, że choć aktualnie stanowiska Polski i Holandii w kilku kwestiach są rozbieżne, to nasze kraje będą wspólnie dążyć do kompromisowego rozwiązania.
Drugim poruszonym tematem były kwestie związane z żeglugą śródlądową. Minister Gróbarczyk poinformował, że przywrócenie żeglowności polskich rzek stanowi jeden z priorytetów polskiego rządu.
- Polska podjęła kroki, aby przystąpić do Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu (Konwencja AGN). To pierwszy krok do włączenia polskich rzek w europejski system żeglugi śródlądowej - stwierdził szef resortu.
Strona holenderska podkreśliła swoje długoletnie doświadczenia związane z kanalizowaniem rzek oraz związanym z tym procesem tworzenia niezbędnej infrastruktury , w tym m.in. zabezpieczeń przeciwpowodziowych. Holandia może służyć swoim doświadczeniem także w projektowaniu miast położonych nad rzekami i morzem tak, aby tworzyły ich integralną część.
Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Poprawiony: środa, 23 marca 2016 19:16
 

POLSKI SATELITA W SYSTEMIE AIS NA BAŁTYKU

Email Drukuj PDF

satelitabaltictrafficsatelita1024px-ais dcu bridge

Ruch statków na Morzu Bałtyckim śledzić będzie pierwszy polski komercyjny satelita. Na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej buduje go konsorcjum firm, któremu przewodzi spółka Creotech Instruments.
Satelita działać będzie w systemie AIS (systemie automatycznej identyfikacji - ang. Automatic Identification System) stanowiącym jedno ze źródeł pozyskiwania informacji nawigacyjnej, dzięki której m.in. statki są w stanie unikać kolizji.
Polski satelita o masie około 40 kg, wyposażony w odbiornik sygnałów z transponderów AIS zainstalowanych na statkach, będzie głównym elementem systemu bezpieczeństwa morskiego, na który będą się także składać: naziemna stacja łączności, centrum kontroli lotu i sterowania oraz terminal danych AIS. Główymi użytkownikami danych z systemu będą Urzędy Morskie, Wojsko Polskie, Straż Graniczna, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa, Służby Specjalne oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego.

Poprawiony: wtorek, 22 marca 2016 17:19 Więcej…
 

PŁYNIE WISŁĄ ZESTAW Z TURBINĄ DLA PKN ORLEN

Email Drukuj PDF

barka 1barka 2

Jak poinformowało biuro prasowe PKN Orlen, gigantyczna turbina, dostarczona z Niemiec drogą morską do portu w Gdańsku, została przeładowana na barkę śródlądową, która obecnie płynie Wisłą w kierunku Płocka - w piątek wieczorem ma dotrzeć do Włocławka.

Ważąca 470 ton turbina gazowa klasy "H" przeznaczona jest dla budowanej w zakładzie głównym PKN Orlen nowej elektrociepłowni .Ładunek spodziewany jest w Płocku między 23, a 25 marca -termin ten zależy od aktualnego poziomu wody w Wiśle.

foto:PKN ORLEN

Poprawiony: wtorek, 22 marca 2016 08:58
 

RZĄD CHCE UDROŻNIĆ POLSKIE RZEKI

Email Drukuj PDF

drogi4w 3susza i56b8aa55bd877 osize969x565q71hd9d33c

Rząd chce udrożnić polskie rzeki. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma na ten cel pozyskać około 60 miliardów złotych. Informacyjna Agencja Radiowa poinformowała o głównych założeniach Programu Rozwoju Śródlądowych Dróg Wodnych.
Jak podała IAR, wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Jerzy Materna powiedział, że realizacja tego planu ma potrwać około 15 lat. Resort chce odbudować polskie części trzech międzynarodowych szlaków wodnych. Chodzi o drogi E30 (Dunaj, Bratysława - Morze Bałtyckie, Szczecin), E40 (Morze Bałtyckie, Gdańsk - Morze Czarne, Odessa) i E70 (Atlantyk, Antwerpia - Morze Bałtyckie, Kłajpeda). Oznacza to, spełnienie wymogów co najmniej czwartej klasy nawigacyjnej (trasy dostępne dla jednostek o długości - 85 metrów, szerokości - 9,5 metrów, zanurzeniu - 2,5 - 4,5 metrów, nośności - 1250 - 2500 ton).

Poprawiony: poniedziałek, 21 marca 2016 19:35 Więcej…