"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



Morświn to bałtycki krewny delfina.

Email Drukuj PDF

Łączy je upodobanie do morskich wędrówek. Obaj to urodzeni włóczykije. Są indywidualistami, ale czasem łączą się w grupy. Rozmawiają między sobą za pomocą echolokacji. Oba gatunki różni jednak temperament. Podczas gdy delfin jest wiecznie radosny i otwarty na ludzi, morświna cechuje skrytość i płochliwość. Jest tak tajemniczy, że wciąż niewiele wiemy o jego zwyczajach.

mw-anna-kasolik-12

Fot. WWF
Populacja morświna w Morzu Bałtyckim jest krytycznie zagrożona wyginięciem - pozostało już tylko ok. 500 osobników. Na morświny czyha wiele zagrożeń, takich jak przyłów - przypadkowe złowienie w sieci rybackie i śmierć w wyniku uduszenia, zakłócenia powodowane przez podwodny hałas czy zanieczyszczenia chemiczne

Poprawiony: poniedziałek, 17 maja 2021 12:22
 

The Ocean Race Europe Prologue: Sailing Poland wygrał wyścig Kłajpeda - Gdynia!

Email Drukuj PDF

aocean

Fot. PZŻ

Źródło: PZŻ

Pierwszy pełnomorski etap The Ocean Race Europe Prologue zakończony. Cztery jachty VO65 zacumowały w Gdyni, a w klasyfikacji generalnej bez zmian - nadal prowadzi polska załoga Sailing Poland, która wygrała wyścig z Kłajpedy do Gdyni.
Punktualnie o godzinie 10:46 linię mety na wodach Zatoki Gdańskiej jako pierwszy przeciął jacht Sailing Poland. Polska załoga wygrała tym samym kolejny, już czwarty wyścig The Ocean Race Europe Prologue - tym razem etap pełnomorski z Kłajpedy do Gdyni. Walka o drugie miejsce toczyła się do samego końca. Ostatecznie wygrała litewska Ambersail2, która wpłynęła na metę z przewagą niecałych 3 minut nad Team Childhood1 z Holandii. Ostatnie, czwarte miejsce zajęła załoga The Austrian Ocean Race Project (Austria).
The Ocean Race Europe Prologue - etap Kłajpeda - Gdynia:
1. Sailing Poland - czas mety: 10:46:00
2. Ambersail - czas mety: 11:06:16
3. Childhood- czas mety: 11:09:28
4. The Austrian Ocean Race Project - czas mety: 11:38:41

Poprawiony: sobota, 15 maja 2021 12:40
 

TECHNIKUM ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ WE WROCŁAWIU ATRAKCYJNA OFERTA EDUKACYJNA DLA MŁODZIEŻY

Email Drukuj PDF

nauka-praktyczna-1

Zawód marynarza, od wielu dekad, cieszył się popularnością wśród przedstawicieli młodej generacji Polaków. Któż nie czytał Lorda Jima Josepha Conrada Korzeniowskiego, gdzie przygoda, romantyzm i egzotyka są wszechobecne. Jednakże, długie rejsy morskie
i oceaniczne bywają czasem monotonne, albowiem marynarz przez wiele dni nie widzi nic oprócz toni morskiej. Natomiast, krajobrazy, których doświadcza marynarz żeglugi śródlądowej są całkiem inne, zmienna konfiguracja linii brzegowej, charakterystyczne obiekty brzegowe i inne, ciekawe widoki. Może dlatego, wielu młodych ludzi wybiera tenże zawód. Poza tym, rozłąka z rodziną, na pewno, nie jest tak długa, jak w przypadku członków załóg statków morskich. Żegluga śródlądowa w Polsce - ma swoich entuzjastów-profesjonalistów pływających po pięknych wodach Polski i krajów Europy.

Jednakże, aby przygotować młodzież do interesującego - aczkolwiek trudnego - zawodu marynarza żeglugi śródlądowej, potrzebne są gruntowne podstawy edukacji zarówno ogólnej jak i specjalistycznej. Taką misję ma Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu kształcące rzesze "wilków rzecznych". Dzisiejszy model kształcenia kadr żeglugi śródlądowej, to system oparty na bogatych doświadczeniach autorytetów w tejże dziedzinie np. kmdr por. Adama RESZKI, kpt. mar. Leszka STELMASZYKA i kpt. ż. ś. dr Jana PYSIA. Dzisiejsze Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu to szkoła na miarę XXI wieku. Uczniowie zdobywają wiedzę pod kierunkiem specjalnie dobranej kadry dydaktycznej z wysokimi kwalifikacjami zawodowymi.
W przedmiotach zawodowych, największe znaczenie mają nawigacja i locja. Szkoła dysponuje zestawami systemów multimedialnych, przy pomocy których symulowane są procesy zachodzące na pokładach jednostek pływających. Ważną rolę w procesie kształcenia ma nabycie umiejętności praktycznych. Uczniowie zdobywają doświadczenie na pokładach jednostek pływających, są szkoleni w zakresie prac na pokładzie i w siłowniach okrętowych oraz uczą się robót bosmańskich. Wśród priorytetów dydaktycznych, istotne miejsce zajmuje szkolenie w zakresie bezpieczeństwa na wodzie oraz szkolenie przeciwpożarowe.

Ukończenie Technikum Żeglugi Śródlądowej jest przepustką nie tylko do wykonywania zawodu marynarza na statkach śródlądowych i morskich, ale również do kształcenia na poziomie wyższym. Przed absolwentami stoją otworem takie uczelnie jak: Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, Uniwersytet Morski w Gdyni i Akademia Morska w Szczecinie.

W polskim społeczeństwie, granatowy mundur marynarza zawsze wzbudzał podziw i respekt. Dla zainteresowanych, dalsze informacje (szczególnie dotyczące rekrutacji na nadchodzący rok szkolny) zawarte są na witrynie internetowej www.tzs.edu.pl, natomiast, pytania można kierować po adresem Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. .

Poprawiony: wtorek, 11 maja 2021 11:17
 

Na Kanale Elbląskim usunięto awarię; ruch jednostek zostanie wkrótce przywrócony

Email Drukuj PDF

elblag

Na Kanale Elbląskim usunięto awarię, do jakiej doszło na pochylni w Kątach, która spowodowała całkowite wstrzymanie ruchu jednostek. Wody Polskie czekają na decyzję o dopuszczeniu pochylni do ruchu - poinformował PAP w czwartek rzecznik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz.

Do awarii na Kanale Elbląskim doszło 2 maja. Wykolejenie się wózka wyciągowego na pochylni Kąty, podczas transportu statku pasażerskiego, spowodowało wstrzymanie żeglugi. Nikt z pasażerów ani obsługi nie odniósł obrażeń. Wszyscy zostali ewakuowani na brzeg.

Jak podano w komunikacie RZGW w Gdańsku, po obniżeniu poziomu wody na terenie pochylni Kąty, zlokalizowano miejsce wypadnięcia wózka z szyn i przystąpiono do ustalenia przyczyny usterki i naprawy torowiska. "Prawdopodobnie doszło do tak zwanego zmęczenia materiału. Do końca jeszcze nie ma pewności, co wywołało awarię" - wskazał Pinkiewicz.

Jak dodał, obecnie RZGW czeka na decyzję Transportowego Dozoru Technicznego o dopuszczeniu pochylni do ruchu. Trzeba też napełnić kanał wodą. Najprawdopodobniej w weekend ruch żeglugowy będzie odbywał się już normalnie.

Oceniamy, że z powodu awarii ok. 40 proc. jednostek, które planowały przeprawę podczas majowego weekendu nie przepłynęło przez Kanał Elbląski - podkreślił.

Kanał Elbląski to unikatowa droga wodna - zespół 5 pochylni, po których przetacza się statki na platformach ustawionych na szynach. Zastosowane w tym celu szynowe urządzenia wyciągowe napędzane są mechanicznie siłą przepływu wody.
Źródło:
PAP

Poprawiony: sobota, 08 maja 2021 14:02
 

2021 - Rok Tadeusza Wendy

Email Drukuj PDF

wendek

Źródło: KIGM/gospodarka morska.pl
W 2021 roku obchodzimy 95. rocznicę nadania praw miejskich Gdyni oraz 100. rocznicę rozpoczęcia budowy portu w Gdyni, w związku z tym Rada Miasta Gdyni 31 marca na XXVIII sesja Rady, ustanowiła rok 2021 Rokiem Tadeusza Wendy.
Głównym wydarzeniem Roku Tadeusza Wendy będzie planowane na 29 maja tego roku odsłonięcie pomnika budowniczego gdyńskiego portu.
Na początku kwietnia br utworzono Komitet Honorowy, którego rolą jest włączenie się w działania związane z odsłonięciem pomnika. Branża morska jest w Komitecie silnie reprezentowana. W jego gremium znalazły się osoby stojące na czele firm zrzeszonych w KIGM: p. Adam Meller, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, p. Aleksandra Mietlicka, Dalmor, p. Adam Weintrit - Uniwersytet Morski w Gdyni. p. Jan Jarmakowski, GCT - Hutchison Ports Gdynia, p. Wojciech Szymulewicz, Bałtycki Terminal Kontenerowy, Do prac Komitetu został zaproszony także sekretarz generalny Krajowej Izby Gospodarki Morskiej p. Rafał Machowiak.
Pierwsze spotkanie członków Komitetu Honorowego odbyło się 27 kwietnia. Władze miasta reprezentowała p. Joanna Zielińska, przewodnicząca Rady Miasta, oraz p. prezydent Wojciech Szczurek. W spotkaniu, które odbyło się w formie on-line, wzięła udział p. Hanna Wenda-Uszyńska, wnuczka inżyniera Tadeusza Wendy i p. Maciej Jagodziński - Jagenmeer, który zaprojektował pomnik, a także zasiadający w Komitecie przedstawiciele instytucji, organizacji oraz firm działających w Gdyni.
Zebrani entuzjastycznie odnieśli się do przedsięwzięcia oraz zobowiązali się wesprzeć wszelkie działania imające na celu promocję wydarzenia oraz zaangażować się, w miarę swych możliwości w uświetnienie dnia odsłonięcia pomnika - na morzu i na lądzie.
Serdecznie zapraszamy wszystkich 29 maja na Molo Rybackie w Gdyni, pirs nr 1, przy ul. Arkadiusza Rybickiego.

Poprawiony: czwartek, 06 maja 2021 14:14
 

Pierwsze asfalty na budowie przekopu

Email Drukuj PDF

przekop mierzei kwiecie   2021-0105

Fot. materiały prasowe NDI/BESIX
Powstaje nowa droga 501 na Mierzei Wiślanej. Pierwsze warstwy bitumiczne już zostały ułożone. Droga będzie przebiegać przez dwa nowe mosty - w ich rejonie oraz w podporach trwa wykonywanie zasilania, które pozwoli na naprzemienne zamykanie i otwieranie mostów. Dzięki temu zostanie zachowana ciągłość ruchu samochodowego. Intensywne prace toczą się też w obrębie Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego czy sztucznej wyspy.

- Prace na budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską idą zgodnie z harmonogramem. W kwietniu podpisaliśmy umowę na II etap tego przedsięwzięcia: możemy więc powiedzieć, że większość projektu jest w realizacji. W 2023 r. planujemy zakończyć tę inwestycję - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Co w planach na przełom wiosny i lata?

M. in. profilowanie skarp na falochronie wschodnim oraz zachodnim i wbudowywanie elementów X-block plus. Poza tym dalsze wykonywanie płyt dennych, zbrojenie i betonowanie w rejonie śluzy oraz początek montażu konstrukcji stalowej bram. Rozpoczną się też prace narzutowe w kanale południowym. Do końca czerwca potrwają ostatnie prace przy obiektach kubaturowych. Na sztucznej wyspie rozpocznie się zaś układanie kamienia hydrotechnicznego. Kontynuowane będę również prace elektryczne, teletechniczne i sanitarne.
Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - część I" jest konsorcjum NDI/Besix.
Dla przypomnienia, 20 kwietnia br. pomiędzy inwestorem - Urzędem Morskim w Gdyni, a wykonawcą - firmą Budimex S.A została podpisana umowa na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - część II". Więcej na ten temat: https://www.umgdy.gov.pl/?p=41786 .
Źródło: informacja prasowa

Poprawiony: wtorek, 04 maja 2021 19:26
 

Intrygujący wrak na dnie Bałtyku

Email Drukuj PDF

karlsruhe 2.jpg

fot. Gdynia.pl

Źródło: gdynia.pl
Z powodu pogarszającej się pogody wyprawa badawcza Urzędu Morskiego w Gdyni zakończyła się już po trzech dniach. Dwie doby wystarczyły jednak, by zeskanować prawie 21 km2 dna morskiego i zebrać obrazy batymetryczne dwóch wraków. Jednym z nich może być s/s Karlsruhe.
Misja statku Zodiak II trwała od 19 do 22 kwietnia. Dzięki wykorzystaniu systemu echosondy wielowiązkowej (MBES) Kongsberg EM 2040 MK II oraz systemu echosondy wielowiązkowej R2 Sonic 2024 (zainstalowanego na jednostce hydrograficznej SONAR 4) udało się zeskanować imponujący obszar 21 km2 dna morskiego na północ od portu Ustka. Uzyskane obrazy batymetryczne ukazują spoczywające na głębokości prawie 90 metrów dwa metalowe wraki jednostek o wymiarach około 68 x 10 m i 38 x 8 m, które są oddalone od siebie o 500 metrów. Według informacji przekazywanych przez płetwonurków, większy z nich może być zatopionym 13 kwietnia 1945 roku przez Rosjan niemieckim parowcem s/s Karlsruhe.
- Wrak został odnaleziony przez płetwonurków ze Stowarzyszenia Baltictech we wrześniu 2020 roku. Wyprawa Urzędu Morskiego w Gdyni, z wykorzystaniem naszej najnowszej wielozadaniowej jednostki Zodiak II, została zorganizowana w celu przeprowadzenia szczegółowych pomiarów hydrograficznych w rejonie zalegania jednostki, która według płetwonurków jest wrakiem niemieckiego parowca Karlsruhe. Urzędowe działania polegały również na zebraniu dodatkowych informacji o innych wrakach i obiektach podwodnych zalegających w tym rejonie. Potwierdzono zaleganie dwóch wraków jednostek pływających - mówi Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy i asystent dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
Podczas rejsu nie odkryto natomiast wraków dwóch samolotów Douglas A-20 (lub ich fragmentów), które według informacji historycznych zostały zestrzelone, również 13 kwietnia 1945 roku, podczas dwóch radzieckich ataków powietrznych na konwój niemieckich jednostek płynących w kierunku zachodnim.

Poprawiony: sobota, 01 maja 2021 14:12 Więcej…
 

Pamiętaj - wywieś flagę

Email Drukuj PDF

fl1

fl2

 

Parlament Europejski przyjął rezolucję ws. broni chemicznej zatopionej w Bałtyku

Email Drukuj PDF

miny

fot. Wikipedia
Źródło: PAP
Eurodeputowani przyjęli we wtorek rezolucję wzywającą Unię Europejską do oczyszczenia Morza Bałtyckiego z wraków statków i broni chemicznej z okresu II wojny światowej. Problem można rozwiązać tylko dzięki współpracy rządów państw członkowskich, UE i NATO - skomentował jeden z autorów rezolucji europoseł PiS Kosma Złotowski.
Inicjatywa, którego pomysłodawcami byli europosłowie PiS Kosma Złotowski i Anna Fotyga, poparło 660 europosłów, przy ośmiu głosach sprzeciwu i 25 wstrzymujących się.
- Parlament Europejski, przyjmując tę rezolucję, potwierdził, że problem broni chemicznej zalegającej na dnie Bałtyku ma wymiar międzynarodowy i może zostać rozwiązany tylko dzięki współpracy rządów krajowych, Unii Europejskiej i NATO. Potrzebne są oczywiście środki finansowe oraz badania nad technologiami bezpiecznego usuwania i utylizacji szkodliwych substancji z dna morskiego - oznajmił Złotowski.
Przypomniał, że państwa takie jak Polska czy kraje bałtyckie przez długi czas były zmuszone same szukać rozwiązań, mimo że zanieczyszczenie Bałtyku było efektem decyzji politycznych aliantów i działań wojsk okupujących ten region.
- To właśnie Rosja i Niemcy ponoszą największą odpowiedzialność za obecny stan rzeczy i to od tych rządów oczekujemy większego zaangażowania. Morze Bałtyckie ma ogromny potencjał ekonomiczny, który nie może być w pełni wykorzystany bez oczyszczenia dna z amunicji, wraków pełnych paliwa czy zbiorników z bronią chemiczną. To poważne wyzwanie między innymi dla procesu budowy farm wiatrowych. Mam nadzieję, że ta rezolucja, przyjęta zdecydowaną większością i ponad podziałami politycznymi, zmotywuje Komisję Europejską do znalezienia dodatkowych środków na oczyszczenie dna Bałtyku - dodał eurodeputowany.

Poprawiony: czwartek, 29 kwietnia 2021 15:29
 

Uroczyste otwarcie sezonu żeglarskiego przez Covid-19 odwołane, ale majówka z imprezami

Email Drukuj PDF

amajowka

fot. Pixabay
Źródło: PAP
Od lat 1 maja uroczyście, na moście obrotowym w Giżycku, otwierano na Mazurach sezon żeglarski. W tym roku otwarcie sezonu ze względów pandemicznych zostało odwołane. Mimo to jeziora będą pełne żagli, a w małych portach odbędą się koncerty, jarmarki czy warsztaty.

Poprawiony: środa, 28 kwietnia 2021 13:10