"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



DZIEŃ RYBY W HELU

Email Drukuj PDF

dzienryby

 

POLSKA FLOTA ŚRÓDLĄDOWA

Email Drukuj PDF

dunajec

statekdunaj

 

POSŁOWIE Z MAZUR APELUJĄ DO PREMIERA WS. WSPARCIA INWESTYCJI NA JEZIORACH

Email Drukuj PDF

posly

Kanał Piękna Góra/fot. pl.wikipedia.org/Renata-anna - Praca własna
Posłowie PO, PSL i Kukiz '15 z Warmii i Mazur wysłali do premiera Mateusza Morawieckiego prośbę o wsparcie z budżetu państwa inwestycji prowadzonych przez Wody Polskie na Mazurach. Z powodu wzrostu cen materiałów budowlanych i robocizny Wodom Polskim brakuje 140 mln zł na realizację inwestycji.
"Zwracamy się do Pana Premiera o zainterweniowanie w tej sprawie i pomoc w zabezpieczeniu dodatkowych środków na dokończenie (projektów). Brak wsparcia rządu w najbliższych miesiącach może sprawić, że kluczowe inwestycje dotyczące rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego mogą nie zostać zrealizowane w tej perspektywie unijnej. Byłaby to olbrzymia strata dla gospodarki regionu i branży turystycznej, która zatrudnia dziesiątki tysięcy osób w regionie" - napisali posłowie PO, PSL i Kukiz '15 z woj. warmińsko-mazurskiego.

Jak zaznaczyli, na Mazurach funduszy brakuje na remont śluzy Guzianka I, remont śluzy i jazu w Karwiku, prace hydrotechniczne przy kanałach i połączeniach z jeziorami, przebudowę zaplecza technicznego do obsługi szlaku Wielkich Jezior Mazurskich oraz przebudowę i umocnienie Kanału Piękna Góra, Kanału Węgorzewskiego i rzeki Węgorapy, a także udrożnienie kanału Śniardwy - Roś. "Nowe kosztorysy pokazują, że potrzeba 148 mln złotych więcej. Na etapie aplikowania o dofinansowanie unijne wartość projektów składających się na całe przedsięwzięcie określona została na 279 mln złotych, czego UE mogła sfinansować ponad 151 mln złotych" - wyjaśnili posłowie w piśmie do premiera.

Przed kilkoma laty 12 mazurskich samorządów i trzy powiaty zawiązały stowarzyszenie, które opracowało i przygotowało szereg inwestycji na Mazurach. Inwestycje są wspierane unijnymi środkami. Partnerem samorządów w realizacji tych inwestycji są Wody Polskie. Część zadań realizują samorządy, a inne - Wody Polskie. Inwestycje są jednak wspólnie rozliczane i jeśli któraś ze stron nie zrealizuje swoich przedsięwzięć, to konsekwencje w postaci zwrócenia wielomilionowych dotacji odczują i samorządy, i Wody Polskie. W związku z tym, że Wodom Polskim brakuje funduszy samorządowcy z Mazur przed tygodniem zwołali w tej sprawie zebranie w Mikołajkach, na którym prosili o wsparcie posłów.

Poprawiony: środa, 24 lipca 2019 18:55 Więcej…
 

POLSKA FLOTA ŚRÓDLĄDOWA

Email Drukuj PDF

normal eromski

romski

Poprawiony: środa, 24 lipca 2019 17:03
 

156 LAT TEMU URODZIŁ SIĘ BUDOWNICZY GDYŃSKIEGO PORTU

Email Drukuj PDF

gdynia-twenda

fot. Port Gdynia/ Facebook
Inżynier Tadeusz Wenda, to obok Eugeniusza Kwiatkowskiego, jeden z ojców założycieli Gdyni, bez którego rozwój i gospodarczy sukces miasta nie byłby możliwy. Dzisiaj, 23 lipca obchodzimy 156. rocznicę urodzin projektanta i kierownika budowy gdyńskiego portu.

Tadeusz Wenda urodził w Warszawie w 23 lipca 1863 roku. Studiował na Wydziale Matematyczno-Fizycznym Cesarskiego Uniwersytetu Warszawskiego, a następnie w Instytucie Korpusu Inżynierów Komunikacji w Petersburgu. W Rosji zajmował się projektowaniem i budową linii kolejowych. W 1918 roku wrócił do Polski i objął stanowisko w Ministerstwie Robót Publicznych.

W roku 1920 wiceadmirał Kazimierz Porębski, szef Departamentu Spraw Morskich Ministerstwa Sprawa Wojskowych, zlecił inżynierowi Wendzie wybranie miejsca na budowę przyszłego portu i wykonanie projektu.- Przyszedłem do przekonania, że jedynym i najlepszym miejscem do budowy portu jest dolina między tzw. Kępą Oksywską i Kamienną Górą. Ponieważ w tej dolinie leży, znana od dawna polskim letnikom nadmorskim wioska Gdynia, więc przyszłemu portowi nadano też nazwę Gdynia - wspominał po latach Tadeusz Wenda.

Budową zaprojektowanego przez siebie portu kierował do roku 1932, po czym został naczelnikiem Wydziału Techniczno-Budowlanego Urzędu Morskiego w Gdyni, pełniąc równocześnie szereg funkcji społecznych, był bowiem prezesem Towarzystwa Techników w Gdyni oraz prezesem Towarzystwa Polsko-Francuskiego.

W roku 1937, w wieku 74 lat, odszedł na emeryturę, odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. Jego imieniem nazwano pierwsze molo wybudowane w porcie gdyńskim. Zmarł we wrześniu 1948 r. w Komorowie pod Warszawą.

grob----Grób inż. Tadeusza Wendy na Starych Powązkach w Warszawie.

Poprawiony: wtorek, 23 lipca 2019 18:01
 

HISTORIA LIGI OBIEKTYWEM ZAPISANA

Email Drukuj PDF

lm6

V Walny Zjazd delegatów Ligi Morskiej i Kolonialnej
Prezydium zjazdu. Widoczni od lewej: mecenas Rostek, prezes okręgu stołecznego Ligi Morskiej i Kolonialnej Antoni Kamieński, marszałek senatu Władysław Raczkiewicz, szef Kierownictwa Marynarki Wojennej kontradmirał Jerzy Świrski, pułkownik Stefan Iwanowski.

Poprawiony: wtorek, 23 lipca 2019 17:40
 

MINISTER GRÓBARCZYK: DZIAŁANIA KE WS. DORSZA NIE PRZYNIOSĄ ŻADNYCH REZULTATÓW

Email Drukuj PDF

kuter-dd1

fot. pixabay.com fot wikipedia.org

Działania KE ws. dorsza są niewystarczające i nie przyniosą żadnych rezultatów - uważa minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Dodał, ze resort jest za całkowitym ograniczeniem połowów na Bałtyku dla wszystkich gatunków, nie tylko dorsza.
Komisja Europejska wprowadziła we wtorek zakaz połowów dorsza we wschodniej części Morza Bałtyckiego. Zakaz, który będzie obowiązywał do końca roku, ma na celu ratowanie będącego w złym stanie stada dorsza atlantyckiego w tej części Bałtyku. "Załamanie się tego stada dorsza miałoby katastrofalne skutki dla źródeł utrzymania wielu rybaków i społeczności nadbrzeżnych w regionie Morza Bałtyckiego. Musimy pilnie podjąć działania na rzecz odbudowania tego stada w interesie zarówno ryb, jak i rybaków. Oznacza to szybkie reagowanie na bezpośrednie zagrożenie za pomocą środków nadzwyczajnych podejmowanych przez Komisję. Oznacza to również zarządzanie stadem - i siedliskiem, w którym ono żyje - w sposób właściwy w perspektywie długoterminowej" - przekonywał komisarz ds. środowiska, polityki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella.
Według resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej są to działania niewystarczające, przygotowane ad hoc pod kątem publikacji medialnych, które "w świetle ochrony dorsza nie przyniosą żadnych rezultatów".
"Stoimy na stanowisku radykalnych zakazów i całkowitego ograniczenia połowów na Bałtyku dla wszystkich gatunków, nie tylko dorsza" - zaznaczył Gróbarczyk w komentarzu przesłanym PAP. Zwrócił też uwagę "na ochronę tarlisk i miejsc reprodukcji dorsza, które wciąż nie są chronione przez Komisję Europejską".
Dodał, że jeszcze we wtorek w liście do komisarza ds. środowiska, polityki morskiej i rybołówstwa zaapeluje o "bardziej zdecydowane działania w temacie ochrony Bałtyku".
Decyzja Komisji ws. zakazów połowu dorsza weszła w życie ze skutkiem natychmiastowym i będzie obowiązywała do 31 grudnia.

GOSPODARKAMORSKA.PL

Poprawiony: wtorek, 23 lipca 2019 17:33
 

POLSKA FLOTA ŚRÓDLĄDOWA

Email Drukuj PDF

kwpar-kwojcikers1955

"Karol Wójcik" na Zalewie Wiślanym lata pięćdziesiąte XX wieku.

kwoj

Poprawiony: poniedziałek, 22 lipca 2019 16:34 Więcej…
 

"WŁADYSŁAW GOMUŁKA" JEST "OK"

Email Drukuj PDF

gomka

Jednym z ostatnich statków, wybudowanych w poprzednim systemie politycznym przez Polską Żeglugę Morską w Stoczni Szczecińskiej- wówczas jeszcze im. Adolfa Warskiego, był masowiec "WŁADYSŁAW GOMUŁKA". Cała seria budowana w latach 1987-1988 liczyła pięć jednostek.
"WŁADYSŁAW GOMUŁKA", którego matką chrzestną była wnuczka I Sekretarza KC PZPR Ewa Strzelecka - Gomułka, pływał pod tą nazwą do listopada 1990 roku. Wówczas przemianowano go na "OKSYWIE".
W 2013 roku, 26-letnie już"OKSYWIE" zostało sprzedane jednemu z greckich armatorów. Ten kierując się oszczędnością, po prostu zamalował na burcie"...SYWIE", przemianowując statek na "OK". Wznosząc się na szczyty inwencji twórczej domalował jeszcze rzymską jedynkę.
Grecy eksploatują "OK" głównie we wschodniej części Morza Śródziemnego i na Morzu Czarnym, gdzie kontrole służb portowych mają większą tolerancję, jeśli chodzi o standard techniczny statków.

tekst opublikowany na:-Portal Marynarski

portal marynarski

Poprawiony: niedziela, 21 lipca 2019 15:59
 

KOMUNIKATY NAWIGACYJNE

Email Drukuj PDF

Komunikat Nawigacyjny nr 28/2019

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie informuje, że w związku z budową mostu Południowego w Warszawie szlak żeglowny w rejonie prowadzonych robót, to znaczy w kilometrze 500 rzeki Wisły, pozostaje zamknięty dla żeglugi.

Przepłynięcie przez rejon prowadzenia robót wymaga zgłoszenia i uzgodnienia z Wykonawcą. W celu uzgodnienia terminu i warunków przepłynięcia przez rejon prowadzenia robót prosimy skontaktować się z Wykonawcą robót:

GP MOSTY S.C., ul. Bruzdowa 42, 02-991 Warszawa
e-mail Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

telefon: +48 691 850 542

Ze względu na technologię i harmonogram prowadzenia robót zamiar przepłynięcia prosimy zgłaszać do Wykonawcy z co najmniej trzytygodniowym wyprzedzeniem.

Komunikat Nawigacyjny nr 30/2019

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie informuje, że w związku z obecną sytuacją hydrologiczną szlak żeglowny Wisły powyżej Zbiornika Wodnego Włocławek w km551 - 620-nie spełnia wymaganych dla klasy Ib parametrów pod względem głębokości tranzytowych.

W związku z powyższym uprawianie żeglugi na Wiśle w km551-620-może się odbywać wyłącznie z zachowaniem szczególnej ostrożności.

logo pgw

Poprawiony: sobota, 20 lipca 2019 15:45