"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



25 LAT ORP "PIORUN"

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

piorun

fot. 3fo.wp.mil.pl

Pod biało-czerwoną banderą przebył ponad 37 tysięcy mil morskich. Jako pierwszy okręt ćwiczył z okrętami NATO już 3 dni po wstąpieniu Polski do Sojuszu Północnoatlantyckiego.

W piątek, 8 marca, na pokładzie ORP Piorun odbyły się uroczystości rocznicowe z okazji 25 rocznicy wejścia do służby.

Gdy 25 lat temu podnoszono po raz pierwszy banderę wojenną okręt został ochrzczony imieniem swojego wojennego poprzednika - ORP Piorun. Pierwszy okręt o tej nazwie wszedł do służby w Polskiej Marynarce Wojennej w 1940 roku. Podczas działań wojennych uczestniczył w osłonie konwojów do oblężonej Malty, operacjach arktycznych, osłaniał operacje desantowe w Sycylii i w północnej Francji. Najbardziej zasłynął podczas operacji zatopienia najpotężniejszego niemieckiego pancernika BISMARCKA. ORP Piorun jako pierwszy go wykrył i pomimo dużej dysproporcji w uzbrojeniu i tonażu "związał" go ogniem artyleryjskim, co umożliwiło aliantom przegrupowanie sił do ataku. Podczas działań II wojny światowej ORP Piorun pokonał 218 tysięcy mil morskich. Współczesny ORP Piorun kontynuuje tradycje jednego z najsłynniejszych polskich okrętów II wojny światowej. W marcu 1999 roku ORP Piorun wraz z bliźniaczym ORP Grom były pierwszymi polskimi jednostkami, które brały udział w międzynarodowych manewrach NATO już trzy dni po wstąpieniu naszego kraju do Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Zgodnie z marynarską tradycją, na okręcie podniesiono wielką galę banderową, a w uroczystym apelu z tej okazji uczestniczył dowódca gdyńskiej Flotylli kmdr Mirosław Jurkowlaniec, dowódca Dywizjonu Okrętów Bojowych kmdr Radosław Hurbańczuk, członkowie załogi, byli dowódcy oraz marynarze, którzy służyli na tym okręcie. Gościem honorowym był przedstawiciel Rady Miasta Gdyni, które jest honorowym patronem okrętu.

Gospodarka morska.pl

Poprawiony: piątek, 08 marca 2019 12:04
 

CZY WIECIE, ŻE W ŁODZI JEST MUZEUM MORSKIE ?

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

lodz

Mina wodna, strój nurka, marynarskie mundury, medale. To wszystko można zobaczyć w Muzeum Morskim przy ul. Podmiejskiej.
Muzeum mieści się w piwnicy VI LO przy ul. Podmiejskiej 21. Wnętrze to trzy izby stylizowane na kajuty. Na ścianach obrazy i gabloty z eksponatami - np. medale przekazane przez marynarzy, sztandary, flagi kodowe, bandery polskich okrętów, marynarskie węzły. Na szafkach stoją modele statków. Pod ścianą kulisty przedmiot - to fragment miny wodnej z najprawdziwszym ładunkiem wybuchowym. Wśród marynarskich mundurów zabytkowy strój nurka. - To eksponat pochodzący z lat 50. XX wieku. Dostaliśmy go od Polskiego Ratownictwa Okrętowego. Wśród kolekcjonerów jest wart nawet kilka tysięcy złotych - mówi Stefan Wasiljew, prezes Zarządu Okręgowego Ligi Morskiej i Rzecznej.
Wyborcza.pl ŁÓDŹ

Poprawiony: czwartek, 07 marca 2019 13:15
 

INFORMACJA Z ZEBRANIA ZARZĄDU KLUBU W DNIU 04 MARCA 2019 R.

Email Drukuj PDF

OPRACOWAŁ PREZES ZARZĄDU KLUBU PAN WACŁAW L. KOWALSKI.

kma

Poprawiony: czwartek, 07 marca 2019 12:29 Więcej…
 

ROCZNICA WALK O KOŁOBRZEG I ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM W MARCU 1945 R.

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

plakat-2019

Poprawiony: środa, 06 marca 2019 14:24
 

ZEBRANIE ZARZĄDU KLUBU 04 MARCA 2019 R. - FOTOGALERIA

Email Drukuj PDF

W dniu 04 marca 2019 r. odbyło się drugie w tym roku zebranie Zarządu Klubu "Bractwo Wiślane" z następującym porządkiem posiedzenia:

akakakakaka

FOTOGALERIA KOLEGI LESZKA MUSIAŁA

zaza2-zaza10

zaza1-zaza8

Poprawiony: środa, 06 marca 2019 14:04 Więcej…
 

W NIECHORZU POWSTANIE SKANSEN RYBACKI

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

Tradycyjne domy typu halowego, w jakich rybacy żyli na przełomie XIX i XX w., wiatrak, wiaty na łodzie czy wędzarnie powstaną w nadmorskim Niechorzu (Zachodniopomorskie). Władze województwa liczą, że skansen odwiedzi kilkadziesiąt tysięcy turystów rocznie.
Umowę na wsparcie przedsięwzięcia kwotą prawie 2,5 mln zł podpisali zachodniopomorscy marszałkowie.

arybaki

fot. wzp.pl

Poprawiony: wtorek, 05 marca 2019 14:21 Więcej…
 

VADEMECUM cz.10

Email Drukuj PDF

OMASZTOWANIE

Omasztowanie, czyli drzewca/drzewce, obecnie wykonane ze stopów aluminiowych, kiedyś drewniane i stąd nazwa.
Dzielimy na: poziome i pionowe oraz stałe i ruchome.
Zajmiemy się tylko podstawowymi i najczęściej spotykanymi /zachęcam do drążenia tematu/.
Główny i na małych łódkach jedyny maszt nazywa się GROTMASZT.
Dolny koniec masztu to PIĘTA, a górny -TOP.
BOM to drzewce połączone ruchomo z masztem i mocujące dolny lik żagla.
GAFEL to drzewce usztywniające lik górny żagla gaflowego.
Przedni koniec bomu /przy maszcie/ to PIĘTA, a drugi /wolny/ nazywa się NOK.
W gaflu odpowiednio: GARDA i PIK.

drzewca

Na rysunku poniżej pokazano inne /podstawowe/ drzewca jakie można spotkać na jachtach.

drzewce-schemat

Poprawiony: niedziela, 03 marca 2019 13:18
 

KE POTWIERDZA KONIECZNOŚĆ BUDOWY KANAŁU

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

Po piątkowym spotkaniu w Brukseli przedstawiciele Komisji Europejskiej potwierdzili konieczność budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - poinformował w przesłanym w piątek PAP komunikacie Michał Kania dyrektor biura prasowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

s4 w sylwestra ogloszono przetarg na budowe kanalu przez mierzeje wislana 1546342618 262

Poprawiony: sobota, 02 marca 2019 14:21
 

ORP "ŚLĄZAK" NA PRÓBACH

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

ORP "Ślązak" przechodził w środę próby zdawczo-odbiorcze. To ostatni etap prac stoczniowych, a zarazem pierwszy zmierzający do przekazania okrętu do służby.

slazak6

Jednostka ma 95 m długości, armatę 76,2 mm i cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych oraz lądowisko dla śmigłowców.
/Fot. Witold Tylec

Poprawiony: piątek, 01 marca 2019 11:51
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

Książka liczy 460 stron i jest podzielona na sześć rozdziałów. Każdy dotyczy jednego transportu złota morzem, transportu, z którym wiążą się jakieś tajemnice. Pierwszy rozdział dotyczy parowca HMS Prince z czasu wojny krymskiej, a pozostałe odnoszą się do wydarzeń z dwudziestego wieku i traktują kolejno o: bitwie pod Cuszimą, krążowniku Magdeburg z pierwszej wojny światowej, wywozie złota z Rosji w czasie wojny domowej, wywozie hiszpańskiego złota do Związku Radzieckiego w latach trzydziestych i zatopieniu krążownika HMS Edinburgh wiozącego z Murmańska złoto będące zapłatą za sprzęt dostarczony w ramach Lend-Lease. Jak widać, wszystkie łączą się z Rosją lub Związkiem Radzieckim.

azloto-Władimir Szygin - "Tajemnice złotych konwojów". Przekład: Jan Cichocki. REA, 2018. Stron: 464. ISBN: 9788379933679.

Poprawiony: środa, 27 lutego 2019 13:58