"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



WISŁA I JEJ DARY

Email Drukuj PDF

Piasek z Wisły wydobywano od wieków.

p1-p2-p3

Kiedyś korzystanie z zasobów rzek, w tym Wisły, było rozwiązaniem popularnym i praktycznym - nie tylko pozyskiwano w ten sposób surowiec na potrzeby budownictwa, ale także utrzymywano żeglowność rzeki, która była ważnym szlakiem komunikacyjnym.

p4-p5-p6

W samej Warszawie funkcjonuje kilka punktów poboru piasków z Wisły. Są to piaskarnie.

Piaskarnia "Bielany" podczas dwóch fal powodziowych przechodzących przez Warszawę, była jedynym działającym zakładem, dostarczającym piasek do umacniania wałów przeciwpowodziowych.

p7-p8-p9

Piasek kupują firmy budowlane i betoniarnie. Można też zgłosić się do piaskarni z własną przyczepką i kupić, powiedzmy, 100 kilogramów piasku, ale to marginalna część działalności.

Poprawiony: sobota, 08 lutego 2020 17:55
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

oooooo

ORP Orzeł jest najsłynniejszym polskim okrętem podwodnym z okresu II wojny światowej. Postawa jego dowódcy podczas kampanii wrześniowej do dnia dzisiejszego budzi skrajne oceny historyków i pasjonatów historii. Brawurowa ucieczka z internowania w Tallinie i przejście bez map do Wielkiej Brytanii, uznane zostały przez Brytyjczyków za jeden z największych wyczynów w historii podwodnego pływania. Tajemnicze zaginięcie podczas szóstego patrolu na Morzu Północnym jest największą zagadką w historii Polskiej Marynarki Wojennej. Wydana przez Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni książka dr Huberta Jando jest pierwszą w literaturze przedmiotu próbą opisania historii operacyjnej okrętu w oparciu o niewykorzystywane dotąd archiwalne dokumenty. Niemniej obecna książka powstawała przez ostatnich 10 lat i jest owocem badań i życzliwości wielu osób, które w te badania w różny sposób były zaangażowane, choćby poprzez ekspedycje poszukiwawcze, organizowane od 2008 roku.
ORP ORZEŁ HISTORIA I HIPOTEZY JEGO ZATONIĘCIA
autor Hubert Janda
okładka twarda z obwolutą
stron 290 w tym unikatowe zdjęcia

Poprawiony: piątek, 07 lutego 2020 17:38
 

MINISTER WITKOWSKI NA KONFERENCJI W BRUKSELI

Email Drukuj PDF

Podsekretarz stanu w MGMiŻŚ Grzegorz Witkowski wziął udział w międzynarodowej konferencji pt. "Maritime security and the blue economy. Freedom of navigation and the future of maritime trade". Konferencja miała miejsce w Brukseli 5 lutego 2020 r. i została zorganizowana pod auspicjami europoseł Anny Fotygi.

witkowski

- Polska nie ustaje w staraniach, aby wzmocnić swoje bezpieczeństwo na Bałtyku - zaznaczył minister Witkowski, dodając, że chodzi przede wszystkim o szlaki żeglugowe i o bezpieczne transporty gazu do gazoportu. - Ale pamiętajmy też w tym kontekście o przekopie Mierzei Wiślanej, który będzie dla wschodniej flanki Unii Europejskiej i NATO jednym z kluczowych w przyszłości akwenów - dodał.
Powodem do zorganizowania konferencji jest rosnąca troska społeczności międzynarodowej o sytuację bezpieczeństwa na morzach i oceanach w wielu częściach świata.

Poprawiony: piątek, 07 lutego 2020 17:13
 

ODSZEDŁ NA WIECZNĄ WACHTĘ

Email Drukuj PDF

marek capaa

Poprawiony: czwartek, 06 lutego 2020 14:59
 

ZAPROSZENIE

Email Drukuj PDF

samolot

 

100 ŁODZI ŻAGLOWYCH NA 100-LECIE ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM

Email Drukuj PDF

100lodzi

Projekt "100 łodzi żaglowych na 100-lecie zaślubin Polski z morzem" to inicjatywa marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka ściśle związana z tegorocznym jubileuszem. W ramach projektu 23 pomorskie samorządy zakupią wspólnie 100 łodzi żaglowych, które posłużą mieszkańcom naszego regionu do nauki żeglarstwa.

Zakup łodzi sfinansowany zostanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 w ramach projektów składających się na Przedsięwzięcia Strategiczne Województwa Pomorskiego pn: "Pętla Żuławska i Zatoka Gdańska" oraz "Pomorskie Szlaki Kajakowe".

Poprawiony: czwartek, 06 lutego 2020 08:28
 

WKRÓTCE KOLEJNE PRZETARGI ZWIĄZANE Z PRZEKOPEM MIERZEI

Email Drukuj PDF

mierz

"Na dniach" mają być ogłoszone kolejne postępowania przetargowe związane z przekopem Mierzei Wiślanej - poinformował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Szef resortu był w poniedziałek rano gościem Radia Plus. Poinformował, że "na dniach" mają być ogłoszone przetargi związane z inwestycją polegającą na budowie kanału żeglugowego łączącego port w Elblągu z otwartym morzem. Chodzi o budowę toru żeglugowego przez Zalew Wiślany oraz modernizację rzeki Elbląg. To w sprawie tych części sztandarowej inwestycji toczą się rozmowy z Komisją Europejską - wynika ze słów pytanego o relacje z Komisją Europejską ministra Gróbarczyka.

- Komisja nie wnosi uwag co do samego przekopu przez Mierzeje Wiślaną Bardziej interesuje się torem żeglugowym przez Zalew Wiślany czy modernizacją rzeki Elbląg, które to roboty będą wykonywane w kolejnych przetargach, które już na dniach zostaną ogłoszone -mówił szef resortu gospodarki morskiej.

Dodał, że rozmowy trwały od kilku lat i dotyczyły raportu oraz wpływu inwestycji na środowisko. W ocenie ministra do tej pory udzieliła w stu procentach zadowalających wyjaśnień w tej sprawie.
ŹRÓDŁO: RYNEK INFRASTRUKTURY

Poprawiony: środa, 05 lutego 2020 17:04
 

HUMOR Z KUBRYKU

Email Drukuj PDF

bocian

 

WISŁA I JEJ DARY

Email Drukuj PDF

g3-Gruba Kaśka w Warszawie

Miejsce bez, którego nie dałoby się praktycznie wypić kawy czy herbaty, albo zjeść zupy w wielu domach w Warszawie.
Do tego wszystkiego potrzebna jest woda, a jej dostarczaniem zajmuje się - Gruba Kaśka. Jest to ujęcie wody w Warszawie, wieża umiejscowiona w nurcie Wisły. Sześć metrów pod dnem znajdują się dreny, które pompują wodę a potem trzysta metrów rurociągu transportuje ją pod Wisłą do Wodociągu Praskiego mieszczącego się na Saskiej Kępie.
Ujęcie wody - Gruba Kaśka zostało uruchomione 22 września 1964 roku. Jak mówi Paweł Biernacki, zastępca kierownika zakładu Wodociągu Praskiego - Przez te kilkadziesiąt lat obiekt nie był remontowany. W 2002 roku podjęto modernizację Grubej Kaśki, pod względem automatyki, sterowania i wyposażenia ujęcie jest teraz w pełni skomputeryzowane.
Do Grubej Kaśki prowadzi 130 metrowy tunel, biegnący częściowo pod Wałem Miedzeszyńskim i pod dnem Wisły. Jest on dostępny wyłącznie dla pracowników wodociągów.
Pomysł budowy tego ujęcia wody jest jak najbardziej polski. Było to bardzo duże osiągnięcie techniczne. Projekt opracował w latach 50. XX wieku inżynier Włodzimierz Skoraszewski. Był on autorem tzw. "ujęcia warszawskiego", czyli systemu piętnastu drenów, które doprowadzają wodę do Grubej Kaśki. Sama idea i jej realizacja była na tyle innowacyjna, że sformułowanie "ujęcie warszawskie" przyjęło się na całym świecie.
Skąd się wzięła nazwa?
Została ona wybrana w wyniku plebiscytu przeprowadzonego wśród mieszkańców Warszawy w latach 60. XX wieku. Nazwa miała nawiązywać do zabytkowej studni pochodzącej z XVII wieku -Grubej Kaśki na Tłomackiem. Znajduje się ona w Warszawie pośrodku pasa jezdni al. Solidarności u zbiegu z placem Bankowym, przy stacji metra Ratusz Arsenał. Wzniesiona w 1786 roku studnia służyła okolicznym mieszkańcom jako ujęcie wody, jedno z kilku wzniesionych w tym czasie w Warszawie.
Wokół Grubej Kaśki pływają Chude Wojtki. Są to spulchniacze hydrauliczne - statki, które strugami wody spłukują wierzchnią, najbardziej zanieczyszczoną warstwę.
Autor:mk

g1-g2

Poprawiony: środa, 05 lutego 2020 10:59
 

FESTIWAL "SHANTIES 2020"

Email Drukuj PDF

shs

Największe tego typu wydarzenie w Europie,
największe gwiazdy szant i piosenki żeglarskiej,
warsztaty, wystawy, spotkania, prezentacje, premiery

Honorowy Patronat:
Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego
Marszałka Województwa Małopolskiego Witolda Kozłowskiego

ZAPRASZAMY

PROGRAM TU: https://www.shanties.pl/program.html

Poprawiony: środa, 05 lutego 2020 10:26