"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



RUSZAJĄ POSZUKIWANIA LEGENDARNEGO OKRĘTU ORP ORZEŁ

Email Drukuj PDF

orzelllllllllllllll

ORP Orzeł - fot. zbiory Macieja Dąbrowskiego
Dokładnie 80 lat temu okręt podwodny "Orzeł" wypłynął w swój ostatni rejs, a lokalizacja jego wraku wciąż pozostaje zagadką. Z okazji wyjątkowej rocznicy startuje właśnie Narodowy Program, w ramach którego Stowarzyszenie Wyprawy Wrakowe, mające siedzibę w Cielimowie koło Gniezna, we współpracy z Akademią Morską w Szczecinie będą wspólnie poszukiwać zaginionego okrętu. Programowi patronuje Kancelaria Premiera RP oraz Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Startuje Narodowy Program Poszukiwania Wraku Polskiego Okrętu Podwodnego ORP "Orzeł".
- Dzięki Narodowemu Programowi nadarza się wyjątkowa okazja, aby odnaleźć miejsce spoczynku "Orła", a tym samym godnie upamiętnić marynarzy. Wiemy, że ich rodziny od kilkudziesięciu lat czekają na informację, gdzie i w jakich okolicznościach polegli ich bliscy. Współpraca z Akademią Morską w Szczecinie, a także wszechstronna pomoc ze strony Kancelarii Premiera RP oraz Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przybliżają rozwiązanie zagadki "Orła". Ponadto, nasze doświadczenie w poszukiwaniu zaginionych wraków sprawia, że mamy dużą szansę na odniesienie sukcesu - mówi Mariusz Borowiak, prezes Stowarzyszenia Wyprawy Wrakowe, które swoją siedzibę ma w Cielimowie koło Gniezna.
Okręt podwodny ORP "Orzeł" był jedną z najnowocześniejszych polskich jednostek w czasach II Wojny Światowej. Budowa "Orła" w Holandii została w znakomitej większości sfinansowana z dobrowolnych składek polskiego społeczeństwa - to ewenement nie tylko w skali Europy, ale i świata. We wrześniu 1939 r. okręt zdobył sławę brawurową ucieczką z internowania w Tallinie. Następnie załoga przeprowadziła jednostkę przez Bałtyk i Cieśniny Duńskie do Wielkiej Brytanii, nawigując jedynie w oparciu o odtworzone z pamięci przez ppor. mar. Mariana Mokrskiego mapy. "Orzeł", pod dowództwem kpt. mar. Jana Grudzińskiego, wsławił się także zatopieniem na początku kwietnia 1940 r. niemieckiego frachtowca "Rio de Janeiro". Okręt wypłynął na swój ostatni patrol bojowy dokładnie 23 maja 1940 r. Podczas tej misji zaginął bez wieści, a jego zatonięcie do dziś stanowi największą tajemnicę Polskiej Marynarki Wojennej.
Z mediów

Poprawiony: piątek, 22 maja 2020 16:08
 

NOWY REKTOR UNIWERSYTETU MORSKIEGO W GDYNI

Email Drukuj PDF

rektor um

fot. Uniwersytet Morski w Gdyni
21 maja 2020 roku Rektorem Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na kadencję 2020 - 2024 został wybrany prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit. Rektor-elekt rozpocznie swoją kadencję 1 września 2020.
Jak czytamy w ulotce wyborczej prof. dr. hab. inż. kpt. ż. w. Adama Weintrita: "Rektor, moim zdaniem, powinien być nie tylko uznanym w środowisku naukowcem, międzynarodowym ekspertem w swojej dziedzinie, cenionym przez studentów nauczycielem akademickim, autorem podręczników akademickich, ale także doświadczonym kierownikiem zespołu, potrafiącym grać drużynowo, liderem z cechami przywódczymi, sprawnym managerem niebojącym się podejmować decyzji, skutecznym negocjatorem, dyplomatą, kreatywnym wizjonerem potrafiącym przełamywać schematy, dżentelmenem, także selekcjonerem (mającym przysłowiowego "nosa do ludzi", by stawiać na tych właściwych), wreszcie prezesem firmy troszczącym się o rozwój i stabilność pracy zatrudnionych. Zarazem nie może być zimnym nadzorcą, którego należy się bać, codziennym recenzentem naszego postępowania, gdyż takie zachowanie może hamować w ludziach ichnaturalną kreatywność, podcinać im skrzydła i pozbawiać naszą społeczność dobrych inicjatyw. Szacunek do drugiego człowieka, niezależnie od jego roli na Uczelni, będzie moją wizytówką, z której nie obawiam się być rozliczony"
Prof. dr hab. inż. kpt.ż. wlk. Adam Weintrit to pierwszy od kilkudziesięciu lat rektor-nawigator, kapitan żeglugi wielkiej. Od 40 lat jest pracownikiem akademickim Uniwersytetu Morskiego a jednocześnie absolwentem Wydziału Nawigacyjnego (1985), kierunek Nawigacja.
W latach 2008-2016 pełnił funkcję Dziekana Wydziału Nawigacyjnego. Jest specjalistą w zakresie nawigacji, geodezji, kartografii i transportu morskiego, a zwłaszcza w zakresie implementacji systemów informacji przestrzennej GIS do zastosowań morskich. Jednocześnie, jest autorem lub współautorem ponad 300 publikacji naukowych, w tym 18 książek i redaktorem 19monografii, w większości w języku angielskim.
Rektor-elekt jest również organizatorem rozpoznawalnej na całym świecie Międzynarodowej Konferencji Naukowej "TransNav", w której co dwa lata bierze udział ponad 300 uczestników z wszystkich kontynentów.
Za wkład w rozwój nawigacji morskiej uhonorowany prestiżowym tytułem FRIN - Fellow of The Royal Institute of Navigation (1995) oraz tytułem FNI - Fellow of the Nautical Institute (2008).
Brał udział w 6 projektach (KBN, MNiSW oraz NCN), w tym w 4 jako kierownik, w 2 projektach UE, w 6 projektach IAMU, w tym w 2 jako kierownik oraz w 6 pracach naukowo-badawczych dla przemysłu (GUM, SUM, PRCiP, ZPG, ORLEN, PGE), w tym 5 jako kierownik.

GOSPODARKAMORSKA.PL

Poprawiony: czwartek, 21 maja 2020 16:31
 

HISTORIA LIGI OBIEKTYWEM ZAPISANA

Email Drukuj PDF

lmk1

Otwarcie sezonu wioślarskiego na przystani okręgu stołecznego Ligi Morskiej i Kolonialnej. 14/05/1939 R.

 

HISTORIA LIGI OBIEKTYWEM ZAPISANA

Email Drukuj PDF

lmk2

Przystań Ligi - Radomyśl Wielki. 29/07/1935r

Poprawiony: środa, 20 maja 2020 16:14
 

WZNOWIENIE KURSOWANIA STATKÓW PASAŻERSKICH ŻEGLUGI GDAŃSKIEJ

Email Drukuj PDF

zz

fot. Żegluga Gdańska
Jak poinformowała na swojej stronie Żegluga Gdańska, 19 maja 2020 roku, zgodnie z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 maja 2020 roku par 16 pkt 4, wznowione zostanie kursowanie statków pasażerskich w żegludze krajowej, zgodnie z ogłoszonymi na początku roku rozkładami rejsów.

Rejsy odbywać się będą z zachowaniem obowiązkowych środków ochrony osobistej w postaci maseczek i przy wykorzystaniu połowy dopuszczalnej liczby pasażerów określonej w dokumentach bezpieczeństwa statku.

Przedstawiciele Żeglugi Gdańskiej zapraszają do swoich Ekspozytur: w Gdańsku, nabrzeże przy Zielonej Bramie, tel. 58 301 49 26, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. lub Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. , w Gdyni przy Skwerze Kościuszki, al. Jana Pawła II 2, tel. 58 620 26 42, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. lub Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. .
INFORMACJA PRASOWA

Poprawiony: wtorek, 19 maja 2020 15:48
 

GUZIANKA II JUŻ W CZERWCU

Email Drukuj PDF

gu1gu2

Wszystko wskazuje na to, że w tym sezonie żeglarze będą mogli korzystać w Rucianem-Nidzie z dwóch śluz: Guzianki I, zwanej starą, i z nowej śluzy Guzianka II. Jej budowa jest na ukończeniu i prawdopodobnie w czerwcu śluza zostanie oddana do użytku.
Śluza Guzianka, łącząca jeziora Guzianka Mała i Bełdany, jest najbardziej eksploatowaną śluzą w Polsce. Z powodu tłoku na tej śluzie zdecydowano o budowie nowej śluzy Guzianka II. Zabiegali o to od lat żeglarze, lokalni samorządowcy i branża turystyczna. Inwestycję za ponad 30 mln zł od października 2018 r. realizują Wody Polskie.

Budowana śluza jest pierwszą śluzą wybudowaną przez Polaków na Mazurach. Wszystkie istniejące mazurskie śluzy powstały w czasach Prus Wschodnich.

W ubiegłym roku przez Guziankę zostało prześluzowanych 15 tys. jednostek. W zależności od wielkości jednostek w komorze Guzianki II będzie mogło się znajdować od 6 dużych jachtów do kilkunastu małych jednostek.

Wody Polskie zapewniły, że latem będą działały obie Guzianki. W przyszłości planowany jest remont starej śluzy. Według planów miałby rozpocząć się pod koniec tego roku.
Wymiary Guzianki II: długość użyteczna komory śluzy - 50 m, szerokość komory śluzy - 7,5 m, minimalna głębokość - 2 m, minimalny prześwit pionowy (pod mostem) 4 m.
W tym roku latem mają działać obie Guzianki. Według planów pod koniec tego roku miałby się rozpocząć remont starej śluzy.
Z mediów

Poprawiony: wtorek, 19 maja 2020 15:34
 

GDAŃSK: NARODOWE MUZEUM MORSKIE OTWIERA SIEDZIBĘ GŁÓWNĄ

Email Drukuj PDF

soldek 2020

Po dwumiesięcznej przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa Narodowe Muzeum Morskie (NMM) w Gdańsku udostępni ponownie do zwiedzania swoją siedzibę główną w Spichlerzach na wyspie Ołowianka.
Rzecznik prasowy NMM Aleksandra Pielechaty poinformowała w środę, że zwiedzający będą mogli obejrzeć wystawę o morskich dziejach Polski, ekspozycję poświęconą archeologii i nurkowaniu, galerię z dziełami marynistycznymi, a także wystawę czasową "Puck, 10 lutego 1920 oczami świadków".
Pierwsze dziesięć osób, które 16 maja odwiedzą Spichlerze na Ołowiance dostaną od pracowników muzeum małe podarunki.
W Narodowym Muzeum Morskim będą obowiązywać procedury sanitarne. Zwiedzanie będzie możliwe tylko w maseczce ochronnej zakrywającej nos i usta, a osoby bez rękawiczek będą musiały zdezynfekować ręce płynem antybakteryjnym.
NMM przygotowuje się do otwarcia w przyszłym tygodniu Ośrodka Kultury Morskiej, Żurawia, następnie statków-muzeów "Sołdka" i "Daru Pomorza" oraz oddziałów w Tczewie, w Helu i w Kątach Rybackich.
Z mediów

Poprawiony: poniedziałek, 18 maja 2020 12:21
 

MGMiŻŚ ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

Zaproszenie do udziału w webinarze w ramach konsultacji społecznych Projektu przeglądu istotnych problemów gospodarki wodnej

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie zapraszają do udziału w webinarze w ramach konsultacji społecznych Projektu przeglądu istotnych problemów gospodarki wodnej

webinar

Obecnie trwają ogłoszone przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, przy współpracy z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, półroczne konsultacje społeczne projektu dokumentu pn.: Przegląd istotnych problemów gospodarki wodnej dla obszarów dorzeczy, których zakończenie przewidziane zostało na 18 czerwca 2020 r.

Konsultacje społeczne są prowadzone w celu zapewnienia aktywnego udziału w powstaniu treści dokumentu wszystkim zainteresowanym w osiąganiu celów środowiskowych związanych z ekosystemami wodnymi. Przygotowanie takiego przeglądu jest jednym z kluczowych elementów opracowywania, przeglądu i aktualizacji planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy.

Elementem trwających konsultacji społecznych projektu dokumentu jest webinar, którego dotyczy niniejsze zaproszenie. Państwa udział w tym wydarzeniu będzie okazją do zapoznania się z powstającym dokumentem, wymianą poglądów na jego temat oraz złożeniem uwag w ramach trwających konsultacji społecznych projektu Przeglądu.

Webinar odbędzie się 10 czerwca 2020 roku r. w godzinach 10.00 - 13.00. Udział w nim jest nieodpłatny.

Celem zgłoszenia udziału, wymagana jest rejestracja uczestników poprzez wypełnienieformularza elektronicznegodo dnia 1 czerwca 2020 r. do godziny 12:00. Liczba miejsc jest ograniczona.

Potwierdzenie udziału w webinarze zostanie przekazane drogą e-mailową, na adres podany w zgłoszeniu, po zakończeniu czasu przeznaczonego na rejestrację. Wraz z potwierdzeniem uczestnik otrzyma instrukcję dostępu do webinaru i inne informacje organizacyjne.

Szczegółowy plan spotkania przedstawiono wzałączniku.

Informacje na temat projektu można znaleźć na stroniewww.apgw.gov.pl.

Poprawiony: poniedziałek, 18 maja 2020 12:10
 

WODOWANIE LODOŁAMACZA LINIOWEGO DLA RZGW GDAŃSK

Email Drukuj PDF

lodoamacz prs 02

fot. PRS
12 maja 2020 roku w Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" w Szczecinie nastąpiło wodowanie pierwszego z trzech lodołamaczy liniowych, budowanych dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Prototypowa jednostka przeznaczona będzie do rozszerzania rynny wyłamanej przez lodołamacz czołowy. Będzie również operowała w obszarach niedostępnych dla jednostek czołowych. Nowe lodołamacze swoją służbę spełnią w rejonie dolnej Wisły, w obszarze odpowiedzialności RZGW Gdańsk. Jednostka będzie wyposażona w niezbędne systemy i urządzenia. Po zakończeniu prac zostaną przeprowadzone testy eksploatacyjne, których wyniki wpłyną na prace przy budowie kolejnych dwóch lodołamaczy liniowych.

Poprawiony: sobota, 16 maja 2020 15:38
 

ROCZNICA

Email Drukuj PDF

pp100

pp101

Poprawiony: sobota, 16 maja 2020 14:44