"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



NOWE OBLICZE PORTU PRASKIEGO

Email Drukuj PDF

a123

Poprawiony: środa, 27 października 2021 08:26 Więcej…
 

Przekop Mierzei Wiślanej hitem turystycznym

Email Drukuj PDF

g    wne - przekop 6

Fot. GospodarkaMorska.pl
Budowany kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną stał się już dużą atrakcją. Wielu turystów oglądało w wakacje budowę nowej drogi wodnej - oceniają przedstawiciele inwestora, Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Lasów Państwowych.
Jak powiedziała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, zainteresowanie jest znaczne od samego początku budowy przekopu.
- W związku z tym już w zeszłym roku zostało uruchomione, bardzo już popularne, specjalne miejsce postojowe oraz oznaczona została ścieżka wzdłuż wschodniej strony budowy, prowadząca do punktu, z którego można z bezpiecznej odległości obserwować to, co dzieje się na placu budowy - podkreśliła.
Wskazała, że od 25 czerwca możemy mówić o znacznym wzroście liczby osób zainteresowanych prowadzonymi pracami. Ma to związek z otwarciem dla ruchu Mostu Południowego nad kanałem. Zarówno piesi, jak i rowerzyści mają teraz możliwość oglądania i fotografowania z niego postępu prac - zarówno od strony Zatoki Gdańskiej, jak i Zalewu Wiślanego.
- W chwili obecnej możliwe jest przejście w zasadzie przez teren budowy, co niewątpliwie jest bardzo atrakcyjne, jednak uczulamy wszystkich odwiedzających, iż wokół nadal toczą się prace, jeździ ciężki sprzęt. Stąd konieczność zachowania ostrożności i rozsądne zachowanie, zarówno na moście, jak i jego okolicy - podkreśliła.
Rzecznik prasowy nadleśnictwa Elbląg Jan Piotrowski także wskazuje, że w sezonie turystycznym leśnicy zaobserwowali bardzo duży ruch turystyczny przy przekopie, a także w lasach Nadleśnictwa Elbląg na Mierzei Wiślanej.
- Dzięki utworzonemu przez Nadleśnictwo Elbląg tymczasowemu miejscu postoju pojazdów, ruch turystów w tym obszarze stał się bezpieczny, a ludzie bardzo chętnie z niego korzystają. W zasadzie rzadko obserwujemy, żeby na miejscu postoju pojazdów było pusto - mówił.
Wskazał, że turyści niestety wciąż zostawiają po sobie "ślady". - Problem ze śmieciami wciąż jest aktualny. W tym roku postanowiliśmy zrezygnować z koszy na śmieci przy większości obiektów turystycznych. Dodatkowo w najczęściej zaśmiecanych miejscach wstawiliśmy tabliczki z prośbą o niezaśmiecanie lasu i zabieranie swoich odpadów ze sobą. Działania te dały pozytywny skutek, turyści bardzo pozytywnie zareagowali na tabliczki. Zauważyliśmy mniej śmieci w miejscach, gdzie dawniej w okolicach kosza było ich dużo - podkreślił.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Źródło: PAP

Poprawiony: środa, 22 września 2021 09:03
 

Tomasz Chamera ponownie na czele Polskiego Związku Żeglarskiego

Email Drukuj PDF

chamera

Fot. mat. prasowe
Tomasz Chamera został w niedzielę ponownie wybrany prezesem Polskiego Związku Żeglarskiego. Podczas Sejmiku Sprawozdawczo-Wyborczego w Warszawie był jedynym kandydatem i otrzymał głosy 91 z 92 delegatów. Wybrano także 15-osobowy zarząd krajowej federacji.

źródło: PZŻ

Poprawiony: środa, 22 września 2021 08:57
 

Białoczerwona ze srebrnym orłem. Replika bandery "Lwowa" w Tczewie

Email Drukuj PDF

bc l2

Białoczerwona bandera ze srebrnym orłem na czerwonej tarczy przez wiele lat promowała Polskę Morską. Po 1918 r. "Lwów" wraz z załogą pokazywał że Polska jest Morska w pełnym wymiarze, odwiedzając porty w Europie i po drugiej stronie Atlantyku. 4 września 1921 r. odbyła się uroczystość podniesienia białoczerwonej bandery. Jej replikę podniesiono 100 lat później na maszcie 1 Liceum Ogólnokształcącego w Tczewie.
Uroczystość została zorganizowana z inicjatywy Ligi Morskiej i Rzecznej oraz Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, a jej organizacji podjęli się nauczyciele i uczniowie 1 Liceum Ogólnokształcącego im Marii Curie-Skłodowskiej.

bc lwow--bc l1

Białoczerwona bandera z dużym srebrzystym orłem wyhaftowanym na czerwonej tarczy, umieszczonej na białym płótnie, pojawiła się nad polskim morzem 100 lat temu. Była specjalnie przygotowana dla zakupionego dla Szkoły Morskiej żaglowca, któremu nadano nazwę "Lwów". Karol Olgierd Borchardt napisał, że uroczyste podniesienie bandery miało miejsce na redzie Gdyni, a banderę ufundowało miasto Lwów. Portem macierzystym był Tczew.
Gdynia wówczas była wioską z krótkim molo. Można więc sobie wyobrazić, że jeśli "Lwów" zakotwiczył na redzie Gdyni, to mógł stać tam gdzie dziś znajduje się pomnik Józefa Conrada Korzeniowskiego. Uczestnik uroczystości Michał Kisielewski w swoich wspomnieniach twierdził, że latem 1921 r. "Lwów" miał już na pokładzie uczniów, którzy przygotowywali się do pływania ćwiczebnego po Bałtyku. Na 4 września zaplanowano uroczystość poświęcenia żaglowca i podniesienia bandery. Prof. Jan Kazimierz Sawicki ustalił, że jednym z delegatów, który przywiózł banderą z Lwowa był Tadeusz Bykowski, którego syn Prof. Piotr Bykowski z Uniwersytetu Morskiego.
Źródło+foto: gospodarka morska.pl

Poprawiony: wtorek, 14 września 2021 11:58
 

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni pozyskało dziennik z rozkazami ORP Błyskawica

Email Drukuj PDF

abblysk

Rozpoczętą w 1937 r. chwalebną służbę ORP Błyskawica pod biało-czerwoną banderą uwieczniono na imponującej liczbie fotograficznych odbitek, tysiącach stron publikacji książkowych, opracowań naukowych i popularnych, kilometrach taśmy filmowej. Gdy wydawało się, że w tej historii niewiele już można dopowiedzieć, pojawiły się nieznane dotąd świadectwa, które poszerzają naszą opowieść o losach tego niezwykłego okrętu. Wśród takich nowych źródeł, pozyskanych ostatnio przez Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, jest bezcenny dziennik zawierający rozkazy dzienne niszczyciela z lat 1937-1938.
Zakupiony za pośrednictwem warszawskiego Archiwum Akt Nowych artefakt, gdy trafił do Muzeum, wyglądał niepozornie. Zakurzony, miejscami zabrudzony, o przetartej, uszkodzonej okładce zawierał jednak na pożółkłych kartach niezwykłą historię - rozkazy regulujące pierwsze dwa lata służby ORP Błyskawica. W dzienniku znajdziemy m.in. rozkaz nr 1, wydany 25 listopada 1937 r., w dniu gdy jeszcze w angielskim Cowes podniesiono na ORP Błyskawica polską banderę. Następne karty odsłaniają zdarzenia kolejnych dni, jeszcze pokojowej służby naszego legendarnego niszczyciela. Ukazują okrętową rutynę - uzupełnianie wyposażenia, prace pokładowe, także proces intensywnego szkolenia załogi gdy podczas tzw. kampanii morskiej Błyskawica przebyła 9 653 mile morskie, odwiedzając m.in. Kopenhagę. To właśnie ten okres zaważył, że lata wojennej próby okręt i jego załoga przeszły w sposób znamionujący najwyższy marynarski profesjonalizm.

Poprawiony: piątek, 10 września 2021 15:01 Więcej…
 

Podpisano umowę na remont kanału Piękna Góra

Email Drukuj PDF

kanal-most-piekna-gora 6569 7

We wtorek, 7 września Robert Chciuk - zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Oskar Kielczyk - właściciel firmy Hydrobud Kielczyk Sp. J. podpisali umowę na remont kanału Piękna Góra na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.
Kanał Piękna Góra łączy jezioro Tajty z jeziorem Kisajno. Obecne ubezpieczenie brzegu (palami i faszyną) jest w złym stanie technicznym. Przebudowa obejmie 140 m umocnień kanału wraz z małą korektą główki wyjściowej na jez. Kisajno, udrożnienie kanału do głębokości 1,6 m, a także udrożnienie 50 m odcinka zatoki jez. Tajty przed kanałem. Remont pozwoli na poprawę bezpieczeństwa żeglugi na szlaku Bocznym jez. Kisajno - jez. Niegocin a także zapewni właściwe parametry klasy drogi wodnej (I A).
Koszt remontu kanału Piękna Góra to prawie 3 miliony złotych (2 808 547,99 zł). Prace potrwają do marca przyszłego roku. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020, realizowany w partnerstwie Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie.

Jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargów na remont śluzy Guzianka I i śluzy Karwik oraz rozpoczęcie robót budowlanych na kanale Węgorzewskim i rzece Węgorapie. Trwają remonty kanałów: Tałckiego, Mioduńskiego i Szymońskiego na szlaku od Giżycka do Mikołajek. W lipcu zakończył się natomiast remont kanału Grunwaldzkiego. Ogłoszenie postępowania przetargowego na ostatni, piąty Kanał - Łuczański, planowane jest do końca tego roku. Koszt remontu 5 kanałów to ponad 150 milionów złotych.

Informacja prasowa/Wody Polskie

Poprawiony: środa, 08 września 2021 08:33
 

CHWAŁA BOHATERSKIM ŻOŁNIERZOM WRZEŚNIA 1939

Email Drukuj PDF

1 w

Poprawiony: wtorek, 31 sierpnia 2021 18:49
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

477

Tytuł- Polska Żegluga Morska. Album floty 1951 - 2021
Autor / Autorzy- Krzysztof Gogol, Bohdan Huras
Wydawca- POWR
Rok wydania- 2021
Język polski
Okładka twarda
Ilość stron 676
Format A-4
ISBN 978-83-62022-71-7
Okolicznościowy album związany z jubileuszem 70-lecia PŻM, zatytułowany: "Polska Żegluga Morska. Album floty 1951-2021", zawierający zdjęcia, podstawowe parametry techniczno-eksploatacyjne i krótką historię każdego z kilkuset statków eksploatowanych przez tego armatora od 1951 r. Album będzie miał 678 stron formatu 220x300 mm, a więc o kilkadziesiąt stron więcej niż jego wcześniejsze edycje z 2013 i 2014 r. Będzie tam prezentowanych ok. 1700 zdjęć. Zdecydowana większość stron poświęcona jest jednemu statkowi i składa się z podstawowych jego parametrów techniczno-eksploatacyjnych i krótkiej historii, zilustrowanej 2-3 zdjęciami. Autorami albumu są Krzysztof Gogol - rzecznik prasowy PŻM i redaktor naczelny miesięcznika "Obserwator Morski" i Bohdan Huras - długoletni inspektor klasyfikacyjnego Lloyd's Register, a także autor wielu publikacji na temat historii polskiej floty handlowej i rybackiej. Dzieło to składa się z dwóch części: historycznej czarno-białej i współczesnej kolorowej, drukowanych na papierze kredowym, gwarantującym dobrą jakość zamieszczonych w nim zdjęć.

Poprawiony: piątek, 27 sierpnia 2021 15:15
 

Wody Polskie rozpoczęły pogłębianie Wisły w rejonie Płocka

Email Drukuj PDF

poglebianie-wisly

foto: plock.wyborcza.pl
Wody Polskie rozpoczęły pogłębianie Wisły w rejonie Płocka. Planowane jest wydobycie łącznie ok. 2,5 mln metrów sześc. osadów, co m.in. w okresie zimowym ma zminimalizować groźbę tworzenia się zatorów lodowych na rzece, jak było to w lutym, a w razie potrzeby ułatwić ma pracę lodołamaczy.

Jak poinformował podczas środowej konferencji prasowej w Płocku zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ds. ochrony przed powodzią i suszą Krzysztof Woś, w związku z planowanymi pracami zawarta została umowa, dotycząca pogłębiania Wisły na wysokości lewobrzeżnej dzielnicy Płocka - Radziwie oraz poniżej, w miejscowości Maszewo.
Źródło:PortalMorski.pl

Poprawiony: piątek, 20 sierpnia 2021 07:58
 

ODSZEDŁ NA WIECZNĄ WACHTĘ

Email Drukuj PDF

z27473969vjerzy-porebski

To smutna informacja dla fanów piosenki morskiej, rybaków przyjaciół - w nocy ze środy na czwartek zmarł Jerzy Porębski, autor najsłynniejszej polskiej pieśni szantowej "Gdzie ta keja".
Jerzy Porębski - najbardziej znany szantymen w Polsce - pieśniarz, marynarz, wyspiarz. Był doktorem oceanografii biologicznej. W połowie lat. 60. ubiegłego wieku przyjechał do Świnoujścia, gdzie osiadł i rozpoczął pracę w Morskim Instytucie Rybackim. Był współzałożycielem i członkiem legendarnej polskiej grupy szantowej "Stare Dzwony".

Poprawiony: czwartek, 19 sierpnia 2021 13:33