"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



ORP Czajka służył 54 lata

Email Drukuj PDF

cajka

Fot. 8. FOW
ORP Czajka to ponad 54 lata współtworzenia historii Polskiej Marynarki Wojennej. 8 grudnia na terenie 13. Dywizjonu Trałowców w Gdyni odbyła się uroczystość ostatniego opuszczenia bandery na tym okręcie. Przez wszystkie te lata okręt realizował zróżnicowane zadania wojny minowej pod biało-czerwoną banderą. Kilkukrotnie wchodził w skład Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej oraz Sił Odpowiedzi NATO reprezentując Polskę na arenie międzynarodowej.
Wielka przygoda dla ORP Czajka rozpoczęła się 19 września 1965 roku. Gdy w Stoczni Gdańskiej im. Komuny Paryskiej położono stępkę pod budowę ostatniego z serii 12-tu trałowców projektu 206F. Po upływie 14 miesięcy, w dniu 17 grudnia 1966 r. odbyła się uroczystość wodowania okrętu. Matką chrzestną została Pani Kazimiera Prządak.

Poprawiony: sobota, 11 grudnia 2021 12:51
 

Kalendarze wodniackie 2022

Email Drukuj PDF

kalendarze2022

Wiadomość ze strony: ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA WCZORAJ, DZIŚ, JUTRO W POLSCE I EUROPIE.

Link dla zainteresowanych: https://www.zegluga-rzeczna.pl/news/3193/Kalendarze-wodniackie-2022

Poprawiony: sobota, 11 grudnia 2021 12:27
 

Bałtyk dla pokoleń

Email Drukuj PDF

baltyk dla

Fot. GospodarkaMorska.pl
O tym, że w wodach Morza Bałtyckiego zatopiono około 40 tys. ton broni chemicznej oraz nawet 500 tys. ton broni konwencjonalnej przypominali wspólnie eksperci zaproszeni przez Enea oraz United Nations Global Compact podczas piątkowej (3 grudnia) konferencji inaugurującej projekt "Bałtyk dla pokoleń". Celem kampanii społecznej jest uświadamianie Europejczykom, że na dnia polskiego morza tyka ekologiczna bomba, która może spowodować tragiczne skutki dla morskiego ekosystemu i dużej części kontynentu. Organizatorzy chcą włączyć polski biznes w międzynarodowy dialog, który może się przyczynić do szybszego rozwiązania tego palącego problemu.
Źródło: GospodarkaMorska.pl

Poprawiony: czwartek, 09 grudnia 2021 13:49
 

Przekop Mierzei Wiślanej. Trwa rozruch urządzeń i instalacji

Email Drukuj PDF

anowysw

Fot., wideo: mat. prasowe NDI/BESIX
Trwają rozruchy urządzeń i instalacji obiektów kubaturowych na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej. Jednym z najważniejszych z nich jest Kapitanat Portu Nowy Świat. To tu znajduje się serce całej przeprawy, czyli nadrzędny system sterowania ruchem statków.

Poprawiony: piątek, 03 grudnia 2021 11:10
 

Kanał Węgorzewski do remontu

Email Drukuj PDF

wegorz

Fot. Bariusz0 / CC BY-SA 4.0/ Wikimedia
W poniedziałek (22 listopada) rozpoczął się remont Kanału Węgorzewskiego w systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Koszt remontu Kanału Węgorzewskiego to blisko 21 milionów złotych, a prace potrwają do października 2022 roku.
Kanał Węgorzewski o długości 920 m jest elementem szlaku wodnego Pisz - Węgorzewo w systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Prace remontowe będą polegały na rozbiórce zniszczonych i wybudowaniu nowych umocnień brzegowych. Oczyszczone i udrożnione zostanie także koryto kanału. Prace odmuleniowe obejmą dno do głębokości 1,6 m.
Z mediów

Poprawiony: wtorek, 23 listopada 2021 15:55
 

Murem za polskim mundurem

Email Drukuj PDF

amm

 

11 LISTOPADA - ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

Email Drukuj PDF

alistopad

Poprawiony: wtorek, 09 listopada 2021 12:20 Więcej…
 

Przekop Mierzei Wiślanej i specjalne przejścia dla zwierząt leśnych

Email Drukuj PDF

zwierz

Urząd Morski w Gdyni
Jedno będzie usytuowane w pobliżu stanowiska północnego, drugie przy stanowisku południowym. O czym mowa? O specjalnych przejściach dla zwierząt leśnych, które powstaną na terenie przekopu Mierzei Wiślanej.
Przejście dla zwierząt zaprojektowano w postaci czterech pochylni, które stworzą dwa przejścia. Każda z pochylni będzie mieć szerokość równą 5 m i długość 22 m - wyjaśnia Magdalena Kierzkowska z Urzędu Morskiego w Gdyni.

I tłumaczy: - Płaszczyzny pochylni ze względu na ich szczególną funkcję, wykonane zostaną z geokraty wypełnionej żwirem i otoczakami, a następnie obsadzone trawą. Jedno przejście dla zwierząt będzie usytuowane w pobliżu głowy śluzy stanowiska "północnego" - w odległości około 50 m od mostu północnego, natomiast drugie w pobliżu głowy śluzy stanowiska "południowego" - w odległości około 50 m od mostu południowego. Przejścia dla zwierząt zaprojektowano tak, by umożliwiały wyjście na brzeg zwierzętom bytującym w terenie leśnym Mierzei Wiślanej.

To jeszcze nie wszystko.
Dodatkowo wzdłuż kanału zostaną wydzielone rejony o większym zaciemnieniu w porach nocnych, nasadzona zostanie zieleń naprowadzająca do pochylni, wzdłuż Mierzei zostaną nasadzone pasy zieleni średniej - od krawędzi lasu w kierunku kanału, po obu jego stronach pozostawionych bez oświetlenia - zmniejszy to powierzchnię bariery dla zwierząt, jaką stanowi otwarta przestrzeń, a nawierzchnia mostu północnego zostanie częściowo wykonana z żywicy epoksydowej wysypanej piaskiem, dzięki czemu most nie powinien stanowić bariery dla zwierząt, które odstrasza nawierzchnia asfaltowa.

- Natomiast w umocnieniu rzeki Elbląg zostanie wykonanych 7 zejść dla zwierząt po jego obu stronach - 4 zejścia na zachodnim brzegu i 3 na wschodnim brzegu - doprecyzowuje Magdalena Kierzkowska.

Źródło: Dziennik Elbląski

Poprawiony: czwartek, 04 listopada 2021 14:10
 

DLA TYCH CO ODESZLI NA WIECZNĄ WACHTĘ

Email Drukuj PDF

abznicz-CZEŚĆ ICH PAMIĘCI.

Poprawiony: niedziela, 31 października 2021 15:38
 

Pętla Mazurska z dwoma tunelami pod wzniesieniem

Email Drukuj PDF

tyrklo

Fot. Margoz / Wikipedia
Najbardziej optymalnym wariantem stworzenia Mazurskiej Pętli tj. połączeniem kilku osobnych teraz jezior tak, by weszły one w skład Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, jest zbudowanie m.in. dwóch tuneli we wzniesieniu oddzielającym jeziora Tyrkło i Buwełno. Stworzenie tzw. Mazurskiej Pętli umożliwi przepłynięcie mazurskich jezior wkoło.
- Wspólnie z burmistrzem Orzysza przeanalizowaliśmy istniejące już dokumenty i analizy. Wynika z nich, że optymalnym wariantem stworzenia Mazurskiej Pętli jest połączenie jezior Buwełno i Tyrkło tunelem pod istniejącym wzniesieniem - powiedział PAP poseł PiS z Mazur Wojciech Kossakowski, który pracuje na rzecz utworzenia Pętli.
Według szacunków budowa drogi wodnej Giżycko-Tyrkło to koszt ok. 167 mln zł (same tunele to koszt 147 mln zł). - W zależności od tego, czy będziemy budować mariny, porty przy Pętli te koszty mogą wzrosnąć, mogą też okazać się niższe, niż szacujemy - powiedział PAP poseł Kossakowski.
Pomiędzy jeziorami Tyrkło i Buwełno są dwa wzniesienia wysokie na 60 m. Analizy, którymi dysponuje poseł Kossakowski wskazują, że należałoby z jeziora Tyrkło przekopać kanał do wzniesienia o długości 190 m, we wzniesieniu wydrążyć tunel o długości 280 m, następnie ze względu na ukształtowanie wzniesienia zbudować kolejny kanał o długości 420 m, a za nim ponownie we wzniesieniu wydrążyć tunel o długości 445 m. Kanał za drugim tunelem byłby długi na 385 metrów. Z tuneli mogliby korzystać piesi i rowerzyści - byłaby dla nich zbudowana tam trasa.
- Analiza wskazuje, że przekopanie wzniesienia jest niemożliwe, ponieważ naruszyłoby to poważnie stany wody w promieniu ok. 1,5-2 km. Ten teren zostałby niejako "osuszony" - powiedział Kossakowski.
Trzeci z analizowanych wariantów zakłada połączenie jezior starorzeczem nieistniejącej dziś rzeki. ? Ale to byłoby znacznie bardziej kosztowne, a połączenie o wiele dłuższe - ocenił Kossakowski.
Budowa Mazurskiej Pętli pociągałaby za sobą także konieczność zbudowania kanału między jeziorem Buwełno i Wojnowo. To z kolei rodzi potrzebę przebudowy obecnie istniejącego mostu między Miłkami, a Przykopem (most na drodze gminnej).
- Chciałbym, by zbudowaniu połączenia między jeziorami towarzyszyły inwestycje dodatkowe, np. budowa mariny w Cierzpiętach. Ale to są rzeczy, z których można zrezygnować na początkowym etapie, najważniejsze jest zbudowanie Pętli Mazurskiej, bo to by była atrakcja na skalę Europy i świata, atrakcyjność turystyczna Mazur znacznie by wzrosła - powiedział PAP poseł Kossakowski, który przyznał, że obecnie będzie się zajmował upowszechnianiem pomysłu i szukaniem źródła sfinansowania inwestycji.
Szlak Wielkich Jezior Mazurskich wiedzie dziś z północy od Węgorzewa na południe do Pisza. Główny szlak liczy nieco ponad 110 km drogi wodnej; niektóre jeziora połączone są kanałami. Gdyby jednak połączyć kanałem jeziora Niałk Duży, Niałk Mały, Wojnowo, Buwełno i Tyrkło, wówczas można by przepłynąć ów szlak pętlą - jeziora Śniardwy i Niegocin byłyby wówczas połączone od wschodniej strony.
Część środowisk żeglarskich na Mazurach pomysł taki podnosi od lat, a lokalne samorządy prowadziły na ten temat prace koncepcyjne. Nie było jednak możliwości sfinansowania tego pomysłu.
Budowę Pętli Mazurskiej latem zapowiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. W jego ocenie realizacja inwestycji jest możliwa w ciągu siedmiu lat. - Utworzenie Mazurskiej Pętli jest niezwykle ważne pod kątem rozwoju Mazur, zwiększenia atrakcyjności turystycznej tego miejsca - podkreślał w sierpniu w rozmowie z PAP Gróbarczyk.
W ostatnich dwóch latach znacznie wzrosła liczba osób żeglujących po Wielkich Jeziorach Mazurskich. Zwolennicy połączenia szlakiem kolejnych jezior argumentują, że stworzenie Mazurskiej Pętli rozładowałoby tłok na obecnym szlaku i podniosło jego atrakcyjność. Przeciwnicy tej inwestycji od lat wskazują, że "zabije to dzikość Mazur" i bezpowrotnie zniszczy środowisko naturalne.
Źródło: PAP

Poprawiony: czwartek, 28 października 2021 15:26
 


Użytkownicy

Naszą witrynę przegląda teraz 13 gości 

Statystyki

Odsłon : 1290915
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama