"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



POCZĄTKI POLSKIEJ FLOTY -3.

Email Drukuj PDF

robur-iii-270x182--lechistan-270x167

W drugiej połowie lat 20. dzięki splotowi okoliczności, takich jak embargo niemieckie na polski węgiel przewożony koleją i strajk górników brytyjskich, który "wymiótł" ten surowiec z całej Europy, polskie czarne złoto ruszyło na wybrzeże, skąd statkami transportowane było na północ i zachód kontynentu. Zapotrzebowanie na surowiec było tak duże, że w 1927 roku najważniejszy z polskich koncernów węglowych, Robur z Katowic, należący do państwa, utworzył swoje własne przedsiębiorstwo żeglugowe Polskarob, które eksploatowało osiem statków węglowych noszących wspólną nazwę "Robur" z numerami porządkowymi od I do VIII.
W maju 1927 roku Żegluga Polska została skomercjalizowana, to jest wydzielona z administracji państwowej, otrzymując samoistną osobowość prawną. Przez okres pięciu i pół roku (1927-1932) przedsiębiorstwem kierował dyrektor podległy bezpośrednio Departamentowi Morskiemu Ministerstwa Przemysłu i Handlu, który zatwierdzał ogólne wytyczne rozwoju przedsiębiorstwa i sprawował nad nim nadzór zwierzchni.

Pod koniec lat 20. skończył się popyt na polski węgiel, a na międzynarodowym rynku żeglugowym rozpoczął się kryzys. Żegluga Polska, opierająca dotąd swoją działalność wyłącznie na trampingu i eksporcie węgla, zmuszona została do poszukiwania innych form funkcjonowania. W kwietniu 1930 roku uruchomione zostają pierwsze bałtyckie linie: łotewska i estońsko-fińska, a w 1932 linia holenderska. Rozwijający się handel z krajami Bliskiego Wschodu spowodował, że w roku 1935 ŻP uruchomiła linię lewantyńską. Utworzono ją wspólnie ze szwedzkim armatorem Svenska Orient Linien, od którego wydzierżawiono trzy drobnicowce skierowane na Morze Śródziemne - s/s "Sarmacja", s/s "Lewant oraz s/s "Lechistan".
Mimo to armator wciąż ponosił straty, a przyczyn tego stanu rzeczy ministerstwo upatrywało nie tylko w słabym rynku, lecz również w niewłaściwej strukturze własnościowej Żeglugi Polskiej. W tej sytuacji, na podstawie ustawy z dnia 17 marca 1932 roku, przedsiębiorstwo państwowe przekształcone zostało w spółkę akcyjną.
PORTAL MARYNARSKI

portal marynarski

Poprawiony: środa, 03 czerwca 2020 15:25
 

HISTORIA LIGI OBIEKTYWEM ZAPISANA

Email Drukuj PDF

lmk4

Uroczystości Ligi Morskiej i Kolonialnej na rynku w Tarnowskich Górach. 1934R.

 

ŻYCZENIA DLA MILUSIŃSKICH Z OKAZJI ICH ŚWIĘTA

Email Drukuj PDF

marynarzmaly

Z okazji Dnia Dziecka wszystkim dzieciom życzymy wielu powodów do uśmiechu i radości.
Samych sukcesów, rozwijania swoich talentów i pasji oraz beztroskiej zabawy.
Spełnienia wszystkich marzeń, prawdziwych przyjaciół i kochającej rodziny.
Bracia Wiślanie.

Poprawiony: poniedziałek, 01 czerwca 2020 13:19
 

BIAŁA FLOTA ROZPOCZĘŁA REJSY PO KANALE ELBLĄSKIM

Email Drukuj PDF

kanelb--fot. zegluga.com.pl

Statki pasażerskie Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej rozpoczęły od poniedziałku rejsy po Kanale Elbląskim (Warmińsko-mazurskie). W poprzednim sezonie żeglugowym przewiozły one w sumie 85 tys. turystów z całego świata.
Tegoroczny sezon dla białej floty z Ostródy rozpoczął się z miesięcznym opóźnieniem. Spółka, która jest największym przewoźnikiem po Kanale Elbląskim, odwołała wszystkie rezerwacje majowe z powodu pandemii koronawirusa.
"Od 1 czerwca ruszamy na wszystkich trasach, które mieliśmy zaplanowane. Nasze statki są w pełni przygotowane, jeśli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom" - poinformowała PAP Anna Kościukiewicz-Skorupa z Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej.
Według niej statki, które mogłyby zabierać nawet 65 pasażerów, na razie będą ograniczać liczbę dostępnych miejsc do połowy. Dolne pokłady jednostek będą ozonowane, a górne, otwarte - dezynfekowane. "Jednocześnie sugerujemy pasażerom, żeby nosili maseczki i rękawiczki, a na statkach będą dostępne dozowniki z płynem dezynfekującym" - dodała.
Jak oceniła, tegoroczny sezon jest jeszcze niewiadomą, bo w poprzednich latach nawet ponad połowę pasażerów stanowili goście z zagranicy. Teraz przewoźnik liczy na zwiększoną liczbę turystów krajowych. W minionym sezonie ostródzka flota przewiozła rekordową liczbę 85 tys. pasażerów.
Sezon żeglugowy na Kanale Elbląskim rozpoczął się od 1 maja. Do czasu rozpoczęcia rejsów przez Żeglugę Ostródzko-Elbląską ruch na tej drodze wodnej był jednak znikomy. PGW Wody Polskie zdecydowały, że do końca sezonu, czyli do 30 września korzystający ze śluz i pochylni będą zwolnieni z opłat.
Z informacji przekazanych PAP przez Bogusława Pinkiewicza z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku wynika, że w maju przez każdą z pochylni przeszło w sumie od kilkunastu do kilkudziesięciu jednostek pływających. Np. na pochylni w Buczyńcu w maju ubiegłego roku ruch był osiemnastokrotnie większy niż teraz.
Funkcjonujący od 1862 r. Kanał Elbląski ma ponad 84 km długości i łączy najdłuższe polskie jezioro - Jeziorak z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Na kanale są też cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś i Ostróda.
Kanał przeszedł gruntową rewitalizację, która zakończyła się w maju 2015 r. Wyremontowano wówczas zabytkowe pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi.
W 2011 r. Kanał Elbląski został uznany za Pomnik Historii. Miejscowe samorządy starają się o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Z mediów

Poprawiony: poniedziałek, 01 czerwca 2020 10:28
 

ROZPOCZĘŁA SIĘ BUDOWA SZTUCZNEJ WYSPY NA ZALEWIE WIŚLANYM

Email Drukuj PDF

prz1

fot. materiały prasowe NDI/Besix
Na Zalewie Wiślanym rozpoczęło się usypywanie sztucznej wyspy. To część dużej inwestycji, jaką jest budowa kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - podał Urząd Morski w Gdyni.

W połowie maja odwiedzający miejsce budowy przekopu wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski mówił, że kanał jako "inwestycja strategiczna dla państwa polskiego przebiega w sposób niezakłócony i zgodnie z harmonogramem".

Jak podkreślał wówczas, postęp prac, dzięki inwestorowi i generalnemu wykonawcy odbywa się w sposób bezpieczny dla pracowników pod względem BHP, jak i epidemiologicznym.

"Bardzo dużo polskich podwykonawców pracuje na tej budowie. Ta inwestycja jest strategiczna ze względu na pobudzenie gospodarcze nie tylko Elbląga i tej części Polski, ale śmiem twierdzić tej części Europy. Łaskawa zima, dobra pogoda powodują to, że ten postęp prac jest niezakłócony" - mówił wtedy wiceszef resortu gospodarki morskiej.

Obecnie - jak poinformował Urząd Morski w Gdyni - rozpoczęło się usypywanie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Docelowo będzie ona miała 180 hektarów i jest formą rekompensaty środowiskowej. Ma być ona siedliskiem ptaków.

pprz2ppprz3

Poprawiony: sobota, 30 maja 2020 15:19 Więcej…
 

POCZĄTKI POLSKIEJ FLOTY -2.

Email Drukuj PDF

wilno-270x197

8 czerwca 1926 roku tekę Ministra Przemysłu i Handlu objął inż. Eugeniusz Kwiatkowski. Minister, obserwując dotychczasowe bezowocne wysiłki zmierzające do stworzenia polskiej floty w oparciu o kapitał prywatny, podjął decyzję o utworzeniu w listopadzie 1926 roku Przedsiębiorstwa Państwowego "Żegluga Polska". Kierowany przez niego resort zakupił we Francji pięć statków zbudowanych specjalnie do przewozu węgla, które nowo powstałe przedsiębiorstwo przejęło na początku 1927 roku. Były to s/s "Wilno", s/s "Kraków", s/s "Toruń", s/s "Poznań" oraz s/s "Katowice". Obok statków handlowych ŻP w kolejnych latach posiadała też statki wycieczkowe. Najpierw kupiono zbudowane w Gdańsku s/s "Gdynia" i s/s "Gdańsk" a nieco później Jadwigę", "Wandę" i "Zofię" . Przystań statków Żeglugi Polskiej w Gdańsku znajdowała się na Brabanku.
Pierwszym szefem Żeglugi Polskiej był Julian Rummel, natomiast od 1932 roku zastąpił go na tym stanowisku Feliks Kollat.
PORTAL MARYNARSKI

portal marynarski

SS, s/s- steam ship lub screw steamer; parowiec lub parowy statek śrubowy.

Poprawiony: sobota, 30 maja 2020 14:49
 

HISTORIA LIGI OBIEKTYWEM ZAPISANA

Email Drukuj PDF

lmk3

Otwarcie przystani wioślarskiej Ligi Morskiej i Kolonialnej-Kołomyja 1932 r.

 

IV ŻEGLARSKA PARADA ŚWIĘTOJAŃSKA POPŁYNIE Z GDAŃSKA DO GDYNI

Email Drukuj PDF

zeglarska parada swietojanska fot. tadeusz lademann

Jedna z poprzednich Żeglarskich Parad Świętojańskich, fot. Tadeusz Lademann/www.zeglarski.info
Już po raz czwarty jachty i żaglowce wezmą udział w Żeglarskiej Paradzie Świętojańskiej, która zaplanowana jest na 20 czerwca. Organizator wydarzenia, Pomorski Związek Żeglarski, zapowiada, że tym razem - inaczej niż w poprzednich latach - parada odbędzie się nie wieczorem, a w godzinach popołudniowych.
Nowa formuła Parady wynika z dużego zainteresowania, jakie towarzyszyło poprzednim jej edycjom. Wydarzenie to zainicjuje na wodzie pomorski sezon żeglarski. Będzie też świadectwem siły i jedności trójmiejskiego środowiska żeglarzy i ludzi morza.
Czerwcowa parada będzie nie lada gratką dla miłośników kultowych żaglowców, którzy z lądu (np. z Bulwaru Nadmorskiego w Gdyni) będą mogli obserwować wspaniałe klasyczne jednostki. Wstępnie swój udział w wydarzeniu zadeklarowały m.in.: "Generał Zaruski", "Pogoria", "Zawisza Czarny", "Gedania". SAR zapowiada udział "Kapitana Poinca" - flagowej jednostki Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Trwają rozmowy z kolejnymi dużymi partnerami, którzy uświetnią swoją obecnością paradę. Jachtów oczywiście będzie więcej, ile dokładnie nie wiadomo, ponieważ lista zgłoszeń wciąż jest otwarta. W ubiegłorocznej paradzie popłynęło ponad 60 jednostek.
Trasa tegorocznej parady także będzie nowością. Prowadzić będzie od mola w Gdańsku-Brzeźnie, przy którym około godz. 16 biorące w niej udział jednostki uformują szyk i o 16.30 wyruszą w stronę Gdyni. Do główek południowego portu w Gdyni Jednostki dotrą około godz. 19.30. Komandorem parady będzie komandor JKMW Kotwica Artur Pierzyński.
Z uwagi na ograniczenia wynikające ze stanu zagrożenia epidemicznego, nie są przewidziane żadne imprezy towarzyszące paradzie.
Załogi i sternicy, którzy chcą wziąć udział w IV Żeglarskiej Paradzie Świętojańskiej proszeni są o kontakt z Jerzym Jałoszewskim, głównym organizatorem z ramienia PoZŻ, pod numerem telefonu 604 543 210 lub pod adresem mailowym: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. .

Dariusz Olejniczak/www.zeglarski.info

Poprawiony: środa, 27 maja 2020 12:55
 

POCZĄTKI POLSKIEJ FLOTY -1.

Email Drukuj PDF

toru-270x277

Polska otrzymała dostęp do morza na mocy Traktatu Wersalskiego. Był to jednak tylko wąski pas wybrzeża pozbawiony jakiejkolwiek infrastruktury żeglugowej, ze wsią Gdynia i kilkoma niewielkimi miejscowościami, których ludność trudniła się w głównej mierze rybactwem. Wojsko Polskie zajęło te tereny w lutym 1920 roku.
Przygotowania do stworzenia warunków dla funkcjonowania przyszłej floty ruszyły już w 1918 roku, podczas trwającej jeszcze wojny. Powołane w odległym od wybrzeża Krakowie towarzystwo Żegluga Polska było jednak całkowicie pozbawione zaplecza gospodarczego i pełniło funkcję wyłącznie symboliczną oraz propagandową. Podobnie jak powstałe w Warszawie, także w 1918 roku, stowarzyszenie Bandera Polska przekształcone później w Ligę Żeglugi Polskiej.
Pierwsze polskie firmy żeglugowe sensu stricto powstałe w tych latach to armatorzy posiadający niezwykle skromną flotę. Co więcej, przedsiębiorstwa te tylko z nazwy były polskie, ze względu na to, że ich właścicielami byli Polacy, a na ich statkach podnoszono biało-czerwoną banderę. Armatorzy ci funkcjonowali z dala od kraju: Rylski i Spółka z pierwszym statkiem, który podniósł polską banderę - s/s "Polonja" w Baku, A. Emeryk ze statkiem "Mazowia" w Taganrogu, firma Kryński ze statkiem "Albatros" w Szanghaju, czy firma Grunblatt ze statkiem "Hanamet" we Władywostoku.
Inną grupę armatorów stanowiły spółki mieszane z udziałem kapitału Polonii. Były to: Polish-American Navigation Corporation posiadająca w okresie 1920-1922 siedem statków, m.in. s/s "Kraków" i s/s "Kościuszko", Polish Navigation Corporation z Nowego Jorku posiadająca dwa statki oraz Anglo-Polskie Towarzystwo Żeglugowe, również z dwoma statkami. Wszystkie one działały zaledwie kilka lat i upadły w 1922 roku podczas kryzysu żeglugowego. Podobny los spotkał armatorów działających krótkotrwale na terenie kraju: Towarzystwo Żeglugowe "Sarmacja" powołane w 1919 roku w Krakowie, Polsko-Bałtyckie Towarzystwo Handlowe i Transportowe "Pol-Bal" z Warszawy, Towarzystwo Żeglugowe "Lechia" S.A. z Gdyni, Polskie Towarzystwo Żeglugi Morskiej S.A. "Biały Orzeł" z Poznania oraz Żeglugę Wisła-Bałtyk z Tczewa.
PORTAL MARYNARSKI

portal marynarski

Poprawiony: wtorek, 26 maja 2020 11:14
 

KOMUNIKATY NAWIGACYJNE

Email Drukuj PDF

Komunikat Nawigacyjny nr 11/2020
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie informuje, że w dniu 16 maja 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U z 2020, poz. 875), która wprowadziła m. in. zmiany do Ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo Wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310 z późn. zm.).
Zgodnie z dodanym do ustawy Prawo Wodne art. 568a podmioty wykonujące czynności, o których mowa w art. 306 ust. 1 Ustawy Prawo Wodne związane z:
- przewozem osób statkami pasażerskimi oraz wycieczkowymi,
- przewozem towarów statkami towarowymi,
- żeglugą pustych statków towarowych,
- holowaniem lub spławianiem drewna,
- korzystaniem ze śluz lub pochylni,
do dnia 30 września 2020 r. są zwolnione z należności za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych i ich odcinków oraz urządzeń wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa, usytuowanych na śródlądowych wodach powierzchniowych.
Zwolnienie obowiązuje od dnia wejścia w życie ww. ustawy, tj. od dnia 16 maja 2020 r.
________________________________________
Komunikat zamieszczono na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 310) oraz art. 43 ust. 6 Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1568)

Poprawiony: piątek, 22 maja 2020 16:19