"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



"Zawisza Czarny" do remontu. Wesprzyj zbiórkę

Email Drukuj PDF

zawisza

fot. Magdalena Czernek/gdynia.pl
Jest ikoną polskiego żeglarstwa oraz kultury marynistycznej. To flagowa jednostka Związku Harcerstwa Polskiego i największy żaglowiec skautowy na świecie. "Zawisza Czarny" zakończył właśnie sezon żeglarski. Teraz czeka go remont. Aby kontynuować morskie przygody, jednostka musi przejść szereg prac, które są niezbędne do utrzymania klasy żaglowca. Niektóre elementy należy wymienić lub odświeżyć. Koszty remontu "Zawiszy Czarnego" to ponad milion złotych. Dla armatora jednostki - Fundacji Harcerstwa Centrum Wychowania Morskiego ZHP w Gdyni - to spory wydatek, dlatego prosi o wsparcie i organizuje internetową zbiórkę funduszy. Jej cel to 100 tysięcy złotych. Na stoczniowy dok żaglowiec ma trafić w październiku.

"Zawisza Czarny" od 1962 roku pływa pod harcerską banderą. W swojej historii odbył m.in. rejs dookoła świata i kilkukrotnie opłynął przylądek Horn. Na jego pokładzie szlify zdobyło już kilka pokoleń harcerzy i żeglarzy. Żaglowiec ma za sobą aktywny rok. W ciągu 12 miesięcy odbył 41 rejsów, Na morzu spędził 224 dni, 1358 godzin płynął pod żaglami i 124 razy zawijał do polskich oraz zagranicznych portów. Jedną z tegorocznych wypraw był pierwszy z rejsów w ramach "Harcu po Bałtyku". Chodzi o wyprawę na Zatokę Pucką, do miejsca, gdzie został zatopiony pierwszy, jeszcze drewniany "Zawisza Czarny". Wszystko dla upamiętnienia bohaterskich czynów Tajnego Hufca Harcerzy. Celem rejsu było bowiem to, aby wykradziona podczas II wojny światowej bandera Związku Harcerstwa Polskiego, w symboliczny sposób wróciła na swoje miejsce.

Po wytężonej pracy, żaglowiec zakończył tegoroczny sezon żeglarski. Teraz trwają przygotowania do remontu jednostki. Tym razem do zrobienia jest sporo, ale po przeprowadzonych pracach "Zawisza Czarny" będzie mógł kontynuować morskie wojaże.

Poprawiony: sobota, 05 września 2020 14:12 Więcej…
 

ŻYCZENIA

Email Drukuj PDF

85

 

TURYSTYKA WODNA

Email Drukuj PDF

Efekty uprawiania sportów wodnych będą widoczne bardzo szybko. Dzięki sportom wodnym mamy możliwość spędzania czasu na powietrzu, a co za tym idzie, organizm staje się bardziej dotleniony, a mózg pracuje sprawniej. Sport wypływa bardzo korzystnie na ciało i umysł, dlatego wybierzmy dowolną formę aktywności na wodzie.

PAMIĘTAJMY O PRZESTRZEGANIU ZASAD BEZPIECZEŃSTWA !!!

zakaz-kapok

Z.S.

Poprawiony: piątek, 04 września 2020 14:40
 

Smutne podsumowanie lata

Email Drukuj PDF

------------------------------------------------------------------------------------------------------

tonie

utoniecia

źródło:RCB

Poprawiony: czwartek, 03 września 2020 16:07
 

Wojenne losy żeglarzy z jachtu "Dal"

Email Drukuj PDF

dal-motlawa-1980

fot. NMM
Po wybuchu II wojny światowej wielu polskich żeglarzy stanęło do walki za najeźdźcą i okupantem. Wśród nich znaleźli się por. ułanów Andrzej Bohomolec i oficer marynarki handlowej por. Jerzy Świechowski, którzy w latach 1933-1934 przeszli do historii, przepływając Atlantyk na jachcie "Dal". Trzeci członek załogi jachtu - por. marynarki handlowej Jan Witkowski zmarł przed rozpoczęciem wojny.

Poprawiony: czwartek, 03 września 2020 15:25 Więcej…
 

PAŃSTWOWE MUZEUM ETNOGRAFICZNE ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

urzecze

"Nad Wisłą, na Urzeczu" - wystawa o nadwiślańskim mikroregionie
od 22 sierpnia w PME w Warszawie

22 sierpnia 2020 r.Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie otwiera wystawę "Nad Wisłą, na Urzeczu", która opowiada o nadwiślańskim Urzeczu, zanikającymmikroregionie etnograficznym, o którym mieszkańcy Warszawy rzadko kiedy słyszeli.Opowieść o tym miejscu widziana jest z perspektywy pamięci i zbiorów jego współczesnych mieszkańców.

W sercu Mazowsza usytuowany jest mikroregion Urzecze.To wąski,czterdziestokilometrowy pas ziemi nad Wisłą, który bezpowrotnie oddaje miejsce nowym zabudowaniom i odchodzi w przeszłość. Dawne częścimikroregionu etnograficznego zwanego Urzeczem - Saska Kępa, Zawady, Siekierki, okolice mostu Południowego - ulegają urbanizacji, procesom migracyjnym, nowoczesności. Postanowiłem sięgnąć do pamięci mieszkańców współczesnego Urzecza, by zachować resztki jego tożsamości- tłumaczy pomysłodawca i kurator wystawy Mariusz Raniszewski.

Prezentowana w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie wystawa czasowa "Nad Wisłą, na Urzeczu" koncentruje się na historii mówionej współczesnych Łurzycoków pamiętających dawne zwyczaje, obrzędy i kulturę materialną. Wystawa pokazuje archiwalne i współczesne fotografieUrzecza i jego mieszkańców, nagrania z opowieściami o życiu na Urzeczu, filmy, stroje, przedmioty codziennego użytkui narzędziasłużące np. do obróbki drewna.Na wystawie zobaczymy charakterystyczny motyw na kobiecym stroju wilanowskim z nadwiślańskiego Urzecza, jakim jest czarny haft wfloralne ornamenty, dowiemy się na czym polegała udana symbioza mieszkańców z rzeką, jak wyglądały domy budowane na tyrpach, czyli małych wzniesieniach nad Wisłą, podejrzymy też menu oryginalnej, lokalnej kuchni.

Poprawiony: środa, 02 września 2020 10:44 Więcej…
 

Obchody 81. rocznicy wybuchu II wojny światowej na Westerplatte

Email Drukuj PDF

wester

fot. 3 FOW
1 września br. (wtorek) na Westerplatte, Prezydent RP Andrzej Duda oraz Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, wezmą udział w uroczystych obchodach 81. rocznicy wybuchu II wojny światowej.

Główna część uroczystości państwowych, które od tego roku organizuje Wojsko Polskie, rozpocznie się przed Pomnikiem Obrońców Wybrzeża o godz. 4.45.

W programie m.in. włączenie syren alarmowych, odśpiewanie Hymnu RP, zapalenie Znicza Pokoleń, odegranie specjalnie skomponowanego Marszu Bohaterów Westerplatte, odczytanie Apelu Pamięci, oddanie salutu armatniego, wręczenie not identyfikacyjnych rodzinom poległych obrońców Westerplatte, modlitwa oraz złożenie kwiatów przed Pomnikiem Obrońców Wybrzeża.

Główną uroczystość na Westerplatte poprzedzi ceremonia złożenia kwiatów przy Cmentarzu Żołnierzy Wojska Polskiego, która rozpocznie się o godz. 4.00.
Źródło: 3. FOW

Poprawiony: poniedziałek, 31 sierpnia 2020 18:03
 

PRZEKOP PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ.

Email Drukuj PDF

kanalmierz

Wszystkim przeciwnikom, sceptykom oraz wahającym się pragnę przypomnieć.
Za datę pierwszego pomysłu przekopania Mierzei Wiślanej podaje się rok 1577, kiedy to król Stefan Batory w związku z buntem Gdańska wobec Rzeczypospolitej wyszedł z pomysłem przebicia Mierzei Wiślanej pod Skowronkami. W tym celu wysłał kasztelana wiślickiego Mikołaja Firleja wraz z sekretarzem królewskim Piotrem Kłoczewskim. Po obejrzeniu terenu wyznaczyli właśnie wieś Skowronki, jako miejsce nadające się na przekop i budowę portu. Po zawarciu porozumienia z Gdańskiem pomysł zarzucono.
Również król Prus Fryderyk II Wielki rozważał budowę kanału, gdy po pierwszym rozbiorze Polski w 1772 roku Elbląg przyłączono do Prus, lecz Gdańsk pozostał w Polsce. Król chciał, aby Elbląg stał się poważnym konkurentem miasta nad Motławą. Po jego śmierci w 1786 roku i po drugim rozbiorze Polski w 1793 roku Gdańsk również przyłączono do Prus i tym samym budowa kanału stała się dla Prus bezcelowa.
Następnie z propozycją budowy kanału wystąpił w 1945 roku Eugeniusz Kwiatkowski, przedwojenny wicepremier, bezpośrednio po II wojnie światowej Delegat Rządu dla spraw Wybrzeża.
Źródło -wikipedia.

Poprawiony: poniedziałek, 31 sierpnia 2020 13:15
 

100 LAT PRASY MORSKIEJ

Email Drukuj PDF

100latprasytptpp

Już w listopadzie 1919 roku ukazało się pismo popularne związane z morzem, adresowane do szerokiego kręgu czytelników. Jego specyfiką było wydawanie go nie w Polsce, a w Stanach Zjednoczonych, w warunkach wolności politycznej, dojrzałej demokracji oraz swobody gospodarczej. Wydawano je w Nowym Jorku, a w roli wydawcy wystąpiło Towarzystwo Polsko-Amerykańskie Żeglugi Morskiej. Siedzibą redakcji było biuro przy ulicy Broadway 206, a cenę egzemplarzową ustalono na 20 centów. Pismo miało skromną, choć staranną, szatę graficzną, adresowane było do Polonii amerykańskiej zainteresowanej sprawami gospodarki morskiej Polski i kontaktami z macierzą. "Flota Polska" wydawana była jako pismo czarno-białe, ale zawierała dużo ilustracji, zarówno zdjęć jak i rycin. Papier, na którym drukowano pismo, był stosunkowo cienki, ale wysokiej jakości, co skutkowało dużą czytelnością druku i atrakcyjnym wyglądem tytułu.
W artykule wstępnym redakcja pisała: Mając więc charakter polskiej placówki, Towarzystwo Polsko-Amerykańskiej Żeglugi Morskiej, pragnie obecnie dać się poznać i zawiązać bliższe stosunki z polska publiczną opinją.(...) Tak więc my, Towarzystwo Polsko-Amerykańskiej Żeglugi Morskiej, przystępujemy do wydawania "Floty Polskiej" - miesięcznika poświęconego sprawom Polskiej Żeglugi Morskiej w ogóle; sprawom naszego Towarzystwa w szczególe, oraz, w miarę możności, i innym sprawom życiowym blisko obchodzącym bjaśnieni polskie w Ameryce. Nasze motto jest, iż w Polsce potrzebna jest wielka Flota Handlowa i, że ona może być uzyskana w drodze prywatnej inicjatywy i za pomocą zbiorowego ludowego grosza. Tak ważna sprawa, jak tworzenie się Floty Handlowej, zwłaszcza za wolą szerokich mas ludowych - musi mieć uwagę Rządu Polskiego zwróconą ku sobie, o ile ten Rząd jest rządem ludu, z ludu i dla ludu. (pis. oryg)

Poprawiony: poniedziałek, 31 sierpnia 2020 12:11 Więcej…
 

Stan prac przy Przekopie Mierzei Wiślanej | aktualizacja sierpień 2020

Email Drukuj PDF

Trwają prace przy inwestycji "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywany jest port osłonowy (falochron zachodni i wschodni). Na falochronie zachodnim wykonano już 65 % prac, a pogrążanie tej konstrukcji powinno zakończyć się we wrześniu. Montowane będą także na nim kleszcze i ściągi, konstrukcja zostanie zasypana piaskiem, a następnie kamieniem narzutowym.

kanal 123

- Obecnie trwają prace na morskim odcinku falochronu zachodniego - mówi Bartosz Zabłocki kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix. Budujemy grodze, czyli rząd dwóch ścianek. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć główne roboty czerpalne, pozwalające nam na przyjęcie statków ze Skandynawii z kamieniem hydrotechnicznym, który zostanie wykorzystany do budowy narzutów na falochronie wschodnim i zachodnim.
Dostawy kamienia trafią na budowę nie tylko ze Skandynawii. Już realizowane są dostawy kamienia z polskich kopalń na południu kraju. Większość dostawców oraz podwykonawców pracujących na budowie to firmy polskie, często wywodzące się z regionu. Na terenie budowy zlokalizowano węzeł betoniarski, aby zmniejszyć, w miarę możliwości, transport po lokalnych drogach.
Prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. W części północnej i południowej powstającego kanału wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki. W miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona w technologii jet-groutingu (iniekcja strumieniowa - proces wzmacniania podłoża gruntowego, polegający na mieszaniu gruntu z zaczynem tłoczonym pod ciśnieniem).

Poprawiony: sobota, 29 sierpnia 2020 14:14 Więcej…