"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



WIERSZE O WIŚLE

Email Drukuj PDF

WISŁA.
Sarmackiej Wisły zbożopławne wody
w twarde ściąwszy lody,
cieszyła się sroga Zima,
że je w swoich więzach trzyma.
Patrzcie, wołała, patrzcie dumne wały,
coście w tej śmiesznej wolności bujały,
w jakich jesteście okowach!
Oto was każdy przychodzeń
depce, rąbie codzień,
i byle kałmuk jeździ wam po głowach.
A wy cóż na to? ani mruknąć śmiecie:
takie to was jarzmo gniecie,
tak to zima włada!
Prawda, że jesteś niezmiernie zażarta,
tak jej z pod Tatrów, na swej urnie wsparta,
stara Wisła odpowiada,
nie wszędzie przecież cięży twa potęga,
zawsze tam, zawsze pod tym twardym lodem
śmiały i wolny nurt mój płynie spodem,
tam twoja władza nie sięga.
Niech tylko moje słońce mi zabłyśnie,
wkrótce ta cała przestrzeń lodów pryśnie,
te śniegi nawet, któreś tu zuchwała
w przepaści gór tych nawiała,
same mi kiedyś pomogą
zrzucić twoję przemoc srogą...
Dmij więc, dmij groźnie z twemi Akwilony,
ścinaj, krępuj nurt ścieśniony...
Śpieszącej wiosny nie zatrzymasz w pędzie,
pójdziesz, skąd przyszłaś, Wisła Wisłą będzie!
FRANCISZEK MORAWSKI

Poprawiony: wtorek, 21 listopada 2017 16:14
 

JESIENNE SPOTKANIE KAPHORNOWCÓW

Email Drukuj PDF

kaphornowcyhorn486376306

Na Statku Muzeum Dar Pomorza, który jest siedzibą Polskiego Bractwa Kaphornowców odbyło się jego jesienne spotkanie. Prowadził je Grotmaszt Bractwa Cezary Bartosiewicz.

Sobotnie spotkanie (18 listopada) było poświęcone 95. rocznicy podjęcia przez sejm decyzji o budowie portu w Gdyni. Z tej okazji gościem był wicedyrektor Zarządu Portu Gdynia, też Kaphornowiec, kapitan Piotr Nowak. Swoje wystąpienie poświęcił głównie przewidzianej na najbliższe lata rozbudowie portu, stwarzającej możliwość obsługi większych statków i dalszy rozwój żeglugi promowej.

Gwardianowi Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów z Kościoła św. Jakuba w Gdańsku, który już 600 lat temu był przytułkiem dla żeglarzy, wręczono tablicę z brązu "Żeglarzom, którzy zginęli na wodach wokół Przylądka Horn". Natomiast osoby, które pomagały w zakończonym sezonie w realizacji programu edukacji dla młodzieży szkolnej pt. "Kurs na Horn" otrzymały pamiątkowe dyplomy.

Spotkanie zakończył tradycyjny kaphornowski bigos.

Tekst i fot.: Bezanmaszt Kaphornowców Bohdan Sienkiewicz + INTERNET

horn1imageshornz8817800ieprzyladek-hornhornimages

Poprawiony: poniedziałek, 20 listopada 2017 15:30
 

KONGRES 590 NOWE MOTORY ROZWOJU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

jasimg 3298-800x533jassssssimg 3296-800x533

W Jasionce k. Rzeszowa drugiego dnia Kongresu 590 odbył się panel poświęcony żegludze śródlądowej pt. Kiedy i gdzie popłyniemy - nowe motory rozwoju żeglugi śródlądowej.

Gospodarzem panelu był Grzegorz Witkowski - podsekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W panelu udział wzięli przedstawiciele biznesu, nauki oraz zarządów morskich portów.Wiceminister Grzegorz Witkowski podsumował dwuletnie działania ministerstwa na rzecz żeglugi śródlądowej. "Inwestycja budowy stopnia wodnego w Malczycach trwała ponad dwadzieścia lat. Pod koniec przyszłego roku inwestycja będzie ukończona". Wiceminister podkreślił również wielką pracę jaką wykonały zarządy portów w kierunku przywrócenia żeglowności Wisły i Odry. "Rozpoczynamy prace nad studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz Wiślanej Drogi Wodnej".

Głos w dyskusji zabierali Łukasz Greinke - prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Paweł Mortas z Grupy Azoty Kędzierzyn-Koźle, Andrzej Klimek - wiceprezes OT Logistics S.A., dr Dorota Dybkowska-Stefek z Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, dr Bogusz Wiśnicki z Akademii Morskiej w Szczecinie oraz Zbigniew Antonowicz - prezes stowarzyszenia "Odrą w Świat".

Prezes Paweł Mortas z Grupy Azoty ZAK wskazał na rozpoczynającą się współpracę z firmą OT Logistics S.A. w zakresie transportu nawozów do Polic.

Panel podzielony był na dwie części. W pierwszej paneliści oceniali obecny stan żeglugi, zaś w drugiej części wypowiadali się o planach inwestycyjnych na Odrze i Wiśle.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Poprawiony: niedziela, 19 listopada 2017 17:35
 

RETRO WIADOMOŚCI ZNAD WISŁY

Email Drukuj PDF

retro27-0

retr28-0

 

ZAPROSZENIA

Email Drukuj PDF

k1

Poprawiony: piątek, 17 listopada 2017 17:09 Więcej…
 

KERM ZAAKCEPTOWAŁ BUDOWĘ STOPNIA W SIARZEWIE

Email Drukuj PDF

drugi stopien na wisle 800px

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zaakceptował we wtorek budowę stopnia wodnego w Siarzewie na Wiśle poniżej Włocławka - poinformował w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podczas konferencji podsumowującej dwa lata pracy jego resortu.

"We wtorek została podjęta przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów decyzja o budowie stopnia wodnego w Siarzewie na Wiśle. To kolejny element w ramach udrożnienia rzeki Wisły" - powiedział Gróbarczyk.

Wcześniej wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna informował PAP, że resort chciałby w przyszłym roku zakończyć prace nad zapewnieniem finansowania dla stopnia wodnego w Siarzewie.

Jedną ze spółek zainteresowanych współfinansowania budowy jest Energa. Spółka ta przed rokiem informowała, że szacowany koszt nowego stopnia z elektrownią wodną o mocy ok. 80 MW, wraz z towarzyszącą infrastrukturą, ma wynieść 3,5 mld zł.

Materna mówił wcześniej, że resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zgłosił już do resortu rozwoju propozycję, aby budowa nowego stopnia na Wiśle mogła być współfinansowana ze środków pochodzących z Planu Junckera.

W środę Gróbarczyk zapowiedział też powstanie specjalnego funduszu, który będzie wspierał inwestycje związane z poprawą żeglowności rzek. "Fundusz zostanie do końca tego roku zaprezentowany jako element finansowania dla stopni wodnych, dla odcinków żeglugowych, a przede wszystkim realizacji śródlądowych dróg wodnych" - powiedział Gróbarczyk.

Minister przypomniał, że szacunkowe koszty związane z inwestycjami na głównych polskich rzekach to 70 mld zł.

autor: Łukasz Pawłowski

portalmorski.pl

Poprawiony: czwartek, 16 listopada 2017 12:58
 

O "SOŁDKU" W OŚRODKU KULTURY MORSKIEJ W GDAŃSKU

Email Drukuj PDF

soldek wikimedia

W 2018 roku Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku będzie świętowało 70. urodziny statku-muzeum Sołdek. Obchody zainauguruje we wtorek, 21 listopada Jerzy Litwin, dyrektor placówki.

O godzinie 17 w sali konferencyjnej Ośrodka Kultury Morskiej w Gdańsku Jerzy Litwin wygłosi wykład "Statek-Muzeum Sołdek. Perspektywy zachowania zabytku w świetle trendów światowych.". Prelekcja rozpocznie uroczystości "Roku Sołdkowego".

- Podczas wykładu opowiem o różnych sposobach ochrony statków muzealnych na świecie - mówi Jerzy Litwin, dyrektor NMM. - Pokażę przykłady i nowe kierunki działania. Na podstawie tego wysunę prognozy dla Sołdka na najbliższe dziesięciolecia. Program obchodów 70-lecia statku jest jeszcze przygotowywany, więc liczę, że na dyskusji po wtorkowym spotkaniu pojawią się ciekawe pomysły. Warto też pamiętać, że przyszły rok obfituje w inne wydarzenia - 60. rocznicę powstania Towarzystwa Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego oraz stulecie odzyskania niepodległości, na które przygotowujemy okolicznościową wystawę.

Organizatorem wykładu jest Towarzystwo Przyjaciół Statku-Muzeum "Sołdek" i Narodowe Muzeum Morskie.

Statek-muzeum Sołdek zbudowany został w 1948 roku przez polski przemysł stoczniowy, jako pierwsza jednostka pełnomorska. Imię otrzymał po traserze Stanisławie Sołdku, przodowniku pracy ze Stoczni Gdańskiej. Statek jest rudowęglowcem i przez 31 lat eksploatacji przewiózł ponad 3,5 miliona ton ładunku. W 1981 roku wycofany z użytkowania, cztery lata później został statkiem-muzeum w Centralnym Muzeum Morskiego w Gdańsku.

rel (Żeglarski.info / PoZŻ)

Poprawiony: środa, 15 listopada 2017 12:45
 

PODNIESIENIE BANDERY NA ORP "KORMORAN"

Email Drukuj PDF

kormoran

Uroczystość podniesienia bandery na ORP Kormoran jest planowana na 28 listopada - to rocznica utworzenia nowożytnej Marynarki Wojennej (MW) w Polsce, jak również rocznica bitwy pod Oliwą z 1627 roku, najsłynniejszego osiągnięcia floty z czasów I Rzeczypospolitej.
ORP Kormoran został zbudowany jako prototyp przez konsorcjum w skład którego wchodziła między innymi Stocznia Remontowa Shipbuilding oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.
Warto dodać, że Kormoran II to pierwsza jednostka budowana w rodzimej stoczni, po uruchomieniu w latach 1980. serii trałowców bazowych projektu 207. Na ostatnim z nich, ORP Wdzydze (646) banderę podniesiono 23 lata temu - 2 grudnia 1994 r.

ŹRÓDŁO: GOSPODARKAMORSKA.PL

Poprawiony: poniedziałek, 13 listopada 2017 15:06
 

GDYNIA - ODSŁONIĄ MINIATURĘ "BATOREGO"

Email Drukuj PDF

batory

Kluby Rotary Gdynia, Klub Rotary Gdynia Orłowo, Klub Rotary Gdańsk-Sopot-Gdynia oraz Lions Club Gdynia zapraszają na uroczystość odsłonięcia miniatury statku pasażerskiego Batory (w skali 1:50 z brązu).

Uroczystość odbędzie się na skwerze im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, w pobliżu Muzeum Emigracji (ul.Polska 1) w środę, 15 listopada. Data uroczystości nie jest przypadkowa, bowiem w listopadzie 1933 roku "Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA" podpisały umowę z włoską stocznią na budowę Batorego, który od 1936 r. do wybuchu II wojny światowej przewiózł tysiące emigrantów, poszukujących za oceanem lepszego życia. W czasie wojny Batory otrzymał przydomek "Lucky Ship", gdyż szczęśliwie służył jako statek transportowy w konwojach przewożąc głównie żołnierzy. Wsławił się jednak przewiezieniem 480 dzieci z Anglii do Australii i skarbów wawelskich oraz rezerw złota Banku Anglii do Kanady.

Klub Rotary International Gdańsk-Sopot-Gdynia od 2012 roku realizuje program dla osób niewidomych "Pomóżmy Zobaczyć Świat Rękoma", polegający na budowie miniatur z brązu najbardziej znanych zabytków historycznych Trójmiasta. Celem projektu jest zmniejszanie barier wynikających z niepełnosprawności, a także kultywowanie pamięci o wydarzeniach ważnych dla regionu i kraju.

Projekt miniatury Batory został sfinansowany przez Rotary Klub Gdynia, Rotary Klub Gdynia Orłowo oraz Rotary Klub Gdańsk-Sopot-Gdynia, ze środków własnych klubów oraz dzięki wsparciu miasta Gdyni, a także firm i osób prywatnych. Autorzy miniatury (projekt i wykonanie) to Stanisław oraz Michał Wysoccy. Koszt to około 95 000 zł.

PORTALMORSKI.PL

Poprawiony: niedziela, 12 listopada 2017 11:53
 

ROCZNICA WODOWANIA "DARU MŁODZIEŻY"

Email Drukuj PDF

dar800px-dar modziey prawa burta

Fregatę wodowano 12 listopada 1981 roku na bocznej pochylni Wydziału Montażu Kadłubów C-1; uroczystość podniesienia bandery odbyła się na Nabrzeżu Pomorskim 4 lipca 1982 roku.

Poprawiony: niedziela, 12 listopada 2017 11:17