"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



VADEMECUM cz. 13

Email Drukuj PDF

ŻEGLARSKA "SZNURKOLOGIA"

Skoro było o linach, to nauczmy się je wiązać. Rysunek poniżej przedstawia kilka podstawowych węzłów.

wezly

JAK ZAWIĄZAĆ ?
Niezbędne minimum obrazuje załączony film:

https://www.youtube.com/watch?v=k4zLNOslpd4

Poprawiony: niedziela, 31 marca 2019 15:42
 

ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

kwiecien

Poprawiony: niedziela, 31 marca 2019 15:01
 

WŁADYSŁAW WAGNER POŚMIERTNIE ODZNACZONY

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

Pierwszy Polak, który opłynął jachtem świat, harcerz i pisarz - Władysław Wagner - został pośmiertnie odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.

w.wagner - zdjecie z lilijka-220px-zjawa i w gdyni

Ponad sto osób - na czele z wojewodą pomorskim Dariuszem Drelichem, wiceprzewodniczącym Rady Miasta Gdyni Andrzejem Bieniem, prezesem Polskiego Związku Żeglarskiego Tomaszem Chamerą, prezesem Pomorskiego Związku Żeglarskiego Bogusławem Witkowskim i wicedyrektorem Narodowego Muzeum Morskiego Marcinem Westphalem - zebrało się w piątek 29 marca na statku-muzeum "Dar Pomorza", żeby oddać hołd jednemu z najsłynniejszych polskich żeglarzy. W 1932 roku niespełna 20-letni Władysław Wagner rozpoczął rejs dookoła świata, a siedem lat później został pierwszym Polakiem, który na jachcie zamknął pętlę wokółziemską

wagnerzjawa

Podróżował sześć i pół roku. Na trzech jachtach /"Zjawa I", "Zjawa II", "Zjawa III"/ z różnymi załogantami na pokładzie. Najpierw z Gdyni do Dakaru, później przez Atlantyk i Kanał Panamski, następnie przez Pacyfik, Kanał Sueski, aż do Anglii. Chciał wrócić do Gdyni, ale nie zdążył przed wybuchem II wojny światowej. Nigdy już nie odwiedził kraju.
Po wojnie całkowicie zapomniany i gdyby nie żeglarze, to w świadomości społecznej by nie istniał.

Władysław Wagner zmarł na Florydzie w 1992 r., dwa dni przed ukończeniem 80 lat.

Poprawiony: piątek, 29 marca 2019 16:33
 

"DAR MŁODZIEŻY" WRÓCIŁ DO GDYNI

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

10 miesięcy podróży, 23 odwiedzone porty i ogromna promocja Polski oraz jej niepodległości. Dar Młodzieży, w asyście czterech jednostek Marynarki Wojennej - okrętów ORP Piorun i ORP Grom oraz dwóch łodzi hybrydowych wrócił do domu.

dar3-2 dar

Rejs Niepodległości, organizowany w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości, rozpoczął się 20 maja 2018 r. w Gdyni. Dar Młodzieży podczas podróży dookoła świata odwiedził ponad 20 portów w 18 państwach. W wyprawie w czasie całego rejsu na zmiany udział wzięło ponad 530 studentów i uczniów szkół morskich oraz 400 laureatów konkursu związanego z rocznicą 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
W każdym z portów, do których jednostka zawijała odbywała się impreza promująca Polskę i jej niepodległość. Jednym z istotniejszych punktów wyprawy był udział załogi w styczniu w spotkaniu z papieżem Franciszkiem w ramach Światowych Dni Młodzieży w Panamie.
W czasie uroczystości powitania minister Gróbarczyk ogłosił:
"W tym uroczystym dniu chciałbym ogłosić nowy program - program budowy nowego żaglowca, który zastąpi Dar Młodzieży. I dzisiaj również ogłaszam wielki konkurs narodowy na wybór nazwy dla tego nowego żaglowca. I chciałbym, żebyśmy wszyscy w tym przedsięwzięciu uczestniczyli".

dar mlodziezy3

Poprawiony: czwartek, 28 marca 2019 14:43
 

MINISTER WITKOWSKI WZIĄŁ UDZIAŁ W ROZPOCZĘCIU ZADANIA "WISŁA 2"

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

Minister Grzegorz Witkowski 25 marca 2019 r. wziął udział w uroczystym przekazaniu placu budowy na zadaniu "Wisła Etap 2 - Rozbudowa prawego wału rzeki Wisły na dł. 13,959 km, prawego wału rzeki San na dł. 2,193 km oraz lewego wału rzeki Łęg na dł. 0,112 km, na terenie gm. Gorzyce i gm. Radomyśl nad Sanem, woj. podkarpackie".

witek

Inwestycja polega na modernizacji (podwyższenie poszerzenie korpusu, wykonanie przesłony przeciwfiltracyjnej oraz budowa dróg przywałowych) 4 odcinków obwałowań o łącznej długości 16,264 km na terenie województw podkarpackiego i lubelskiego.
Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa powodziowego prawostronnej części doliny rzeki Wisły na terenie powiatów tarnobrzeskiego i stalowowolskiego. Zmodernizowana infrastruktura przeciwpowodziowa zwiększy bezpieczeństwo obszaru o powierzchni 97,5 km2, na których zamieszkuje ok. 18,8 tys. osób i zlokalizowanych jest 7 132 budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz liczne obiekty usługowe, przemysłowe, sakralne, jak również rozbudowana infrastruktura komunalna.
"Wisła 2" jest kontynuacją modernizacji wykonanej w latach 2017-2018 w ramach inwestycji "Wisła etap 1 - rozbudowa prawego wału rzeki Wisły w km 5+950 - 15+819 na odcinku od Tarnobrzega (Skalna Góra) do Koćmierzowa (granica woj. podkarpackiego i świętokrzyskiego)". W ramach tego etapu zmodernizowano ok. 10 km wałów Wisły na kwotę ponad 30 mln zł.
Zadanie finansowane jest ze środków budżetu państwa, Banku Światowego i Banku Rozwoju Rady Europy w ramach Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły. Wartość robót po przeprowadzonym postępowaniu przetargowym wynosi 74 845 459,90 zł, a zadanie zostanie zakończone do grudnia 2020 r. Wykonawcą prac będzie konsorcjum polskich spółek z firmą EKOMEL Sp. z o.o. jako liderem konsorcjum.
WIADOMOŚĆ ZE STRONY MGMIŻŚ

Poprawiony: środa, 27 marca 2019 15:09
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

Bezpieczeństwo żeglugi jest priorytetem dla wszystkich skiperów i właścicieli jachtów. Książka pozwala upewnić się, że jesteśmy przygotowani na wszelkie nieprzewidziane zdarzenia. Daje przegląd niezbędnego wyposażenia i sposobu jego użycia: od kamizelek asekuracyjnych po sprzęt do wzywania pomocy i nadawania sygnałów ratunkowych. Przypomina zasady i procedury postępowania w razie wypadku. Niezbędna pozycja dla każdego skipera.

94-bezpieczenstwo-front lowres

Bezpieczeństwo na jachtach żaglowych i motorowych. Podręcznik RYA (okładka miękka)
Autor: Colwell Keith

Wydawnictwo: Nautica

Data premiery: 2019-03-20
Liczba stron: 160

Poprawiony: środa, 27 marca 2019 14:08
 

74. ROCZNICA ZAKOŃCZENIA WALK O TRÓJMIASTO

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

Marynarka Wojenna bierze udział w obchodach 74. rocznicy zakończenia walk o wyzwolenie Trójmiasta. Marynarze wystawiają wojskową asystę honorową podczas uroczystości w Gdańsku i Gdyni.

trojmiasto

fot. 3fo.wp.mil.pl

W środę, 27 marca, asysta honorowa Marynarki Wojennej weźmie udział w uroczystościach w Gdańsku. Uroczystości rozpoczną się o godzinie 11:20 przy Pomniku "Tym Co Za Polskość Gdańska".

Główne uroczystości w Gdańsku, w honorowej asyście Marynarki Wojennej, rozpoczną się o godzinie 12:00 na Długim Targu. W rocznicę powrotu Gdańska do macierzy wciągnięta zostanie flaga państwowa na maszcie Dworu Artusa. Na zakończenie obchodów rocznicowych w Gdańsku Orkiestra oraz Kompania Reprezentacyjna Marynarki Wojennej zaprezentuje pokaz musztry paradnej.

W czwartek, 28 marca, Marynarka Wojenna wystawi asystę honorową podczas uroczystości w Gdyni. O godzinie 12:00 wystawiony zostanie posterunek honorowy przy Pomniku Polska Morska, na skwerze Kościuszki. Zgodnie z ceremoniałem, dla uczczenia pamięci bohaterów, którzy zginęli na morzach i oceanach podczas działań wojennych, marynarze złożą wiązanki kwiatów i zapalą znicze.

GOSPODARKAMORSKA.PL

Poprawiony: wtorek, 26 marca 2019 15:35
 

VADEMECUM cz. 12

Email Drukuj PDF

MANEWRY JACHTEM MOTOROWYM.

Manewrowanie jachtem motorowym - nie jest takie proste jak się powszechnie uważa.
Największą trudność sprawia początkowo manewrowanie przy minimalnych prędkościach, manewrowanie wstecz w portach a zwłaszcza w ciasnych miejscach przy niekorzystnych warunkach wiatrowych.

motomanewry

Utrzymanie kursu przy małych prędkościach to też spora sztuka. Jednostka bowiem nie reaguje szybko na skręcanie kierownicą - występuję dość spora bezwładność.
Manewr podejścia do człowieka za burtą teoretycznie na jednostce motorowej powinien być stosunkowo prosty. I tak jest. Ale już wyciąganie człowieka na pokład jest o wiele trudniejsze.

Nawet najbardziej szczegółowy opis manewrów nie będzie tak pomocny jak film instruktażowy. Dlatego zamieszczam linki z takimi filmikami. Po obejrzeniu wszystko będzie jasne.

https://www.youtube.com/watch?v=yBp_zMvb018

https://www.youtube.com/watch?v=ECr8MvQMusc

Poprawiony: wtorek, 26 marca 2019 15:24
 

Kpt ż.w. TADEUSZ HATALSKI O PRZEKOPIE I EKOLOGACH

Email Drukuj PDF

apierwszyrok ligi

Ciekawy artykuł Pana kapitana Tadeusza Hatalskiego.
Dlatego cytuję w całości i gorąco zachęcam do lektury.

Rozwój i środowisko oraz ekolodzy i luddyści

W piątek 15 bm., wieczorem, Klub Jagielloński w Gdańsku zorganizował debatę pt.: "Przekop Mierzei Wiślanej. Polityka, rozwój czy dewastacja środowiska?" Miałem zaszczyt i przyjemność brać udział w tej debacie i dlatego chciałbym się podzielić pewną refleksją...

przekop um

Ekolodzy to lud dzisiaj bardzo głośny i liczny. A także w naszych czasach, bardzo wpływowy. Wynika to z tego, że rozwój cywilizacyjny i rozwój technologiczny przynosi korzyści, ale powoduje również szkody. Takim negatywnym skutkiem jest degradacja i zanieczyszczenie środowiska wynikająca z niekontrolowanego rozwoju cywilizacyjnego. Tak, niestety jest. I ludzie to odczuwają. Stąd też popularność ruchów ekologicznych.
Przekop - wcielone zło
Ubiegłopiątkowa debata nt. budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, zorganizowana przez Klub Jagielloński była interesująca i burzliwa. Wynikło to z tego, że na sali, wśród uczestników konferencji, ekolodzy stanowili zdecydowaną większość.
Oczywiście, oni uważają, że przekop Mierzei to wcielone zło. Toteż swoje argumenty przeciwko przekopowi prezentowali bardzo głośno i z przekonaniem. I jak się słuchało tych argumentów, to faktycznie można było odnieść wrażenie, że ten przekop nie przyniesie niczego dobrego, a wręcz same szkody. Jest jednak pewien szkopuł. Polega on na tym, że argumentacja i negatywne podejście ekologów do przekopu opiera się na fałszywym przekonaniu, że przekop jest SZKODLIWĄ ingerencją w środowisko.
Muł pod ochroną
Przekop Mierzei Wiślanej służy rozwojowi portu w Elblągu. I niewątpliwie jest ingerencją w środowisko. Co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Tak, jak ingerencją w środowisko jest praktycznie każda działalność gospodarcza człowieka. Ale nie znaczy to, że ta ingerencja, wynikająca z działalności gospodarczej, jest zawsze szkodliwa (a jeżeli jest, to trzeba zrobić tak, aby taka nie była). Gdyby traktować środowisko jak coś nienaruszalnego i każdą ingerencję w środowisko traktować jako ingerencję szkodliwą, to logiczną konsekwencją takiego podejścia jest powrót człowieka do jaskini.
No, bo przecież każdy zbudowany z cegły dom jest szkodliwą ingerencją w środowisko. Aby wypalić cegłę, trzeba zbudować cegielnię, kopać glinę, wypalać cegłę w piecach i tak dalej ... I nie tylko dom z cegły jest ingerencją szkodliwą, dom z drewna również. Bo, przecież ileś tam drzew w lesie trzeba wyciąć, aby taki dom zbudować. Co więcej każda droga dojazdowa do tego domu, jest ingerencją szkodliwą. Przy budowie takiej drogi, zniszczone zostają siedliska na przykład dżdżownic, które by tam nadal sobie spokojnie żyły, gdyby nie ta budowa drogi.
Absurd? Nie dla ekologów. Oni takiej analogii nie widzą (przynajmniej ci, którzy brali udział w konferencji na temat przekopu Mierzei). Dla nich przekop jest ingerencją szkodliwą i już. Ale gdy zapytać, na czym ta szkodliwość polega, zalega cisza. Dopiero po chwili pada odpowiedź - zalegający na dnie muł zostanie przeniesiony w inne miejsce ... No, tak! Katastrofa ekologiczna nastąpi, bo ziemia i muł - przy budowie przekopu - z jednego miejsca zostanie przeniesiona w inne miejsce.
Powtórka z luddystów?
W XIX wieku w Wlk. Brytanii, popularny był radykalny ruch zwany luddyzmem (podobieństwo słowa lud i luddyzm jest zupełnie przypadkowa, gdyż słowo luddyzm pochodzi nie od słowa lud, ale od nazwiska przywódcy tego ruchu Neda Ludda). I w czasie budowy kolei z Manchesteru do Liverpoolu wybuchły zamieszki, sprowokowane przez luddystów, którzy głosili, że "sapiący i dymiący wehikuł wystraszy zwierzęta domowe (krowy stracą mleko, kury nie będą znosić jaj), w lasach wyginie zwierzyna, wzrośnie liczba poronień u kobiet, dym z lokomotywy tak przesłoni niebo, że nawet w dzień będzie ciemno, domom i lasom zagrozi pożar, a w przypadku wykolejenia się parowozu nastąpi potężny wybuch kotła, który uśmierci tysiące ludzi i zmiecie z powierzchni ziemi okoliczne zabudowania". Jednym słowem, te koleje to szatański wymysł.
Argument z piasku
Nie, nie, ekolodzy protestujący przeciwko przekopowi Mierzei takich argumentów nie używają. Współcześni ekolodzy, inaczej niż zacofani luddyści, to ludzie światli i używają argumentów światłych. Takich jak choćby tytuł artykułu w Gazecie Wyborczej "Przekop Mierzei Wiślanej zniszczy plażę w Krynicy Morskiej. Trzeba będzie dowozić piasek". Tak jest w tytule artykułu, który ukazał się tydzień temu. A że w artykule jest o tym, że zagrożenie dla plaż (nie tylko na Mierzei) wynika z podnoszenia się poziomu wody w Bałtyku (w czym przekop nic nie ma do rzeczy), to już najmniejszy problem.
I taki "światły" jest też argument ekologów - przekop jest szkodliwą ingerencją. Jeżeli tak, to każdy zbudowany dom też jest ingerencją szkodliwą i każda zbudowana droga też jest ingerencją szkodliwą. Może i jest. Ale ekologom w niczym nie przeszkadza, aby z tej "szkodliwej" ingerencji korzystać. Dlaczego nie rozumieją, że rozwój cywilizacyjny to również ingerencja i zmiana środowiska, tego nie wiem. Niemniej przeciwko ingerencji protestują, ale z rozwoju, który jest skutkiem tej ingerencji, korzystają.
Dziewiętnastowieczni luddyści byli bardziej konsekwentni, oni z parowozu i kolei szynowej - która była dla nich szatańskim wymysłem - nie korzystali.
Kpt ż.w. Tadeusz Hatalski
PORTALMORSKI.PL

Poprawiony: sobota, 23 marca 2019 17:20
 

VADEMECUM cz. 11

Email Drukuj PDF

OLINOWANIE
Zgodnie z ideą naszego vademecum zajmiemy się tylko olinowaniem PODSTAWOWYM.
OLINOWANIE MOŻNA PODZIELIĆ NA : STAŁE I RUCHOME.
OLINOWANIE STAŁE- zapewniające sztywność i wytrzymałość masztu /są to liny stalowe popularnie nazywane "stalówkami"/.
SZTAG-lina przednia, służy również do stawiania żagla - foka.
ACHTERSZTAG- usztywnia maszt od strony rufy.
WANTY- liny boczne podtrzymujące i usztywniające maszt prostopadle do osi symetrii kadłuba jachtu.

wantyyyyyyyyyyyyyyyccccccccc

OLINOWANIE RUCHOME- liny miękkie /zazwyczaj z materiałów syntetycznych/, służą do podnoszenia i opuszczania żagli oraz innego osprzętu i manewrowania żaglami.
FAŁY- podnoszenie i opuszczanie żagli oraz osprzętu.
SZOTY- służą do manewrowania żaglami.

Poprawiony: czwartek, 21 marca 2019 12:27 Więcej…