"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



HISTORIA LIGI OBIEKTYWEM ZAPISANA

Email Drukuj PDF

lm9-Inż. Fryderyk Jerzy Dyrna - komandor porucznik w stanie spoczynku, działacz Ligi Morskiej i Kolonialnej.

Poprawiony: sobota, 03 sierpnia 2019 17:54
 

POLSKA FLOTA ŚRÓDLĄDOWA

Email Drukuj PDF

karko

karkonosze

 

CZEŚĆ I CHWAŁA BOHATEROM

Email Drukuj PDF

Poniżej linki do filmów - 1 sierpnia 2019 - Warszawa, Wisła - godzina "W"

https://www.facebook.com/MiamiWars/videos/989867424691782/

https://www.facebook.com/MiamiWars/videos/372263703480369/

https://www.facebook.com/dzielnicawislapl/videos/336625560558816/

1944

Poprawiony: piątek, 02 sierpnia 2019 16:42
 

100 LAT PRASY MORSKIEJ

Email Drukuj PDF

100latprasy

W grudniu 1933 roku na rynku prasowym ukazał się "Szkwał-Magazyn Morski", miesięcznik działający w środowisku akademickim, którego ważnym celem było propagowanie aktywnego wypoczynku na wodzie i konieczność podejmowania współzawodnictwa na różnych polach związanych z wodą.

szkwal-szkwal2

Redakcja "Szkwału" znajdowała się w warszawskiej siedzibie Zarządu Głównego Ligi Morskiej i Kolonialnej przy ulicy Widok 10, miała wydzielony osobny pokój, w którym pracowali redaktorzy i w którym pomieszczono także archiwum i sprawy administracyjne.
"Szkwał" ukazywał się bardzo nieregularnie. Przez siedem lat, 1933-39, ukazało się zaledwie 46 numerów, średnio powyżej sześciu na rok.
Od numeru marcowo-kwietniowego z 1935 roku zaczęto wydawać tytuł jako czasopismo Ligi Morskiej i Kolonialnej, co uwidoczniono w nowym podtytule. W artykule wstępnym anonsującym zmiany wynikające z objęcia tytułu przez nowego wydawcę czytelnik dowiadywał się o planach edytora wobec pisma. "Zaczynamy nowy okres wydawniczy. Z pisma wychodzącego kwartalnie w oparciu o A.Z.M. przechodzimy na miesięcznik - czasopismo Ligi Morskiej i Kolonjalnej. Nie zbaczamy przez to z raz wytkniętego kursu, lecz zapewniamy sobie szerszy teren naszej pracy. Będziemy nadal odzwierciedlać przejawy życia Akademickiego Związku Morskiego, rozszerzając zakres naszego zespolenia z L.M.K. na terenach młodzieżowych, a w szczególności wśród młodzieży gimnazjalnej wyższych klas. Przedmiotem wysiłku naszego będzie serc młodzieży polskiej. Chcemy rozpalić je umiłowaniem morza; chcemy w kształtujące się kontury uczuć społecznych wrzucić tę naszą morską ideę, aby w duszy pozostał jej ślad na całe życie."
Nowy tytuł wydawano na dobrej klasy papierze, w formacie A4, układ graficzny jaki zastosowano; druk dwuszpaltowy w zasadniczej części numeru i trzyszpaltowy na kolumnach newsowych i kronikarskich, nie różnił się zasadniczo od innych tytułów ówczesnej prasy polskiej.
Ewolucja tytułu:
o "Szkwał - Magazyn Morski" 1933-1935
o "Szkwał" 1935
o "Szkwał - czasopismo Ligi Morskiej i Kolonjalnej" 1935-1937
o "Szkwał - jednodniówka na Święto Morza" 1938
o "Szkwał" 1939

szkwal1--------Marek Słodownik

Poprawiony: piątek, 02 sierpnia 2019 16:29
 

1 SIERPNIA 2019 -WARSZAWA, WISŁA - GODZINA "W"

Email Drukuj PDF

zb1-zb2

zb3-zb4

zb5-1944

foto: Z. Stankiewicz

 

CZEŚĆ I CHWAŁA BOHATEROM

Email Drukuj PDF

powstanie75

1944

 

NIE MA PRZESZKÓD, BY ZACZĄĆ PRACE JESIENIĄ

Email Drukuj PDF

przekop um

Jeśli chodzi o przekop Mierzei Wiślanej - jesteśmy na etapie podpisywania umowy. Mamy jedno odwołanie. Zakładamy jednak - i tutaj nic się nie zmieniło - że budowę rozpoczniemy jesienią - powiedział we wtorek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
W drugiej połowie lipca br. wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski powiedział PAP, że wskazanie wykonawcy, który wykona przekop Mierzei Wiślanej, powinno nastąpić w ciągu najbliższych kilku tygodni. Przypomniał, że 15 lipca tego roku Urząd Morski w Gdyni wskazał jako najkorzystniejszą ofertę konsorcjum spółek N.V.Besix SA, NDI SA oraz NDI sp. z o.o. To belgijsko-polskie konsorcjum zaproponowało cenę 992 mln 270 tys. zł. Witkowski zaznaczył wtedy, że Urząd Morski w Gdyni czeka jeszcze na komplet dokumentów ze strony oferenta, aby przystąpić do podpisania umowy. Wiceminister wyraził też wtedy nadzieję, że biorące w tym postępowaniu firmy nie złożą odwołań.
"Jesteśmy w momencie podpisywania umowy - zbierania wszelkich potrzebnych dokumentów. Realizuje to Urząd Morski w Gdyni. Mamy jedno odwołanie już - to wydłuży termin, bo musimy przejść całą procedurę odwoławczą podpisania tej umowy. Ale zakładamy - i tutaj nic się nie zmieniło - że jesienią rozpoczynamy budowę" - powiedział we wtorek w PR24 minister Gróbarczyk. "Kiedy będziemy gotowi do podpisania umowy - podpiszemy ją. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozpocząć prace" - zapewnił.
PortalMorski.pl

Poprawiony: środa, 31 lipca 2019 16:13
 

WISŁA, GODZINA "W" 1944-2019

Email Drukuj PDF

godzina w2

 

COROCZNE REGATY "POMERANEK"

Email Drukuj PDF

pom1-pom2

W miniony weekend odbyła się 41. edycja Kaszubskich Łodzi Pod Żaglami czyli po kaszubsku Kaszëbsczé Bôtë Pod Żôglama w Chałupach na półwyspie helskim. To coroczne regaty tradycyjnych kaszubskich pomeranek, łodzi otwartopokładowych, z ożaglowaniem gaflowym, które jeszcze nie tak dawno były podstawowym "narzędziem" pracy kaszubskich rybaków.

pom3-pom4

Fot. Witold Tylec

Poprawiony: wtorek, 30 lipca 2019 16:04
 

CIĄG DALSZY PRAC PRZY PRZYWRÓCENIU POŁĄCZENIA WODNEGO WARSZAWA - PISZ

Email Drukuj PDF

logo minist

piszpisz2

Grzegorz Witkowski podsekretarz stanu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej uczestniczył w podpisaniu umowy na przekazanie Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie prawa do dysponowania gruntem, na którym ma zostać wybudowany stopień wodny na rzece Pisie. Umowę podpisał prezes Wód Polskich Przemysław Daca oraz burmistrz Pisza Andrzejem Szymborskim. W uroczystości udział wzięli posłowie Jerzy Wojciech Małecki i Wojciech Kossakowski wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki oraz dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku Mirosław Markowski.
- Budowa stopnia wodnego w Piszu doskonale wpisuje się w Program Rozwoju Retencji, który rząd przyjmie w najbliższych tygodniach, nad którym nasze ministerstwo pracuje - powiedział Grzegorz Witkowski wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Ważnym przystankiem na trasie Warszawa - Pisz będzie port na Narwi w Ostrołęce. Wody Polskie wykonały tam prace konserwacyjne m.in. : usunięcie rumoszu i namułu z dna basenu portowego i wejścia do portu, roboty konserwacyjne na nabrzeżu portowym tj.: montaż odbojnic drewnianych na ścianach oporowych nabrzeża oraz wymianę ogrodzenia. W porcie zamontowane zostały również dwa pomosty pływające o długości 36 metrów każdy.
Prace związane z kompleksową przebudową portu w Ostrołęce, znajdują się obecnie na etapie wyboru wykonawcy, po czym nastąpi etap przygotowania niezbędnej dokumentacji, która będzie gotowa do końca bieżącego roku. Jesienią natomiast opracowana zostanie koncepcja udrożnienia całego szlaku żeglownego Pisz-Warszawa.
Po uroczystości wiceminister Grzegorz Witkowski wraz z prezesem Wód Polskich Przemysławem Dacą oraz wojewodą Arturem Chojeckim odwiedzili budowę śluzy. Obecna śluza Guzianka I została wybudowana w 1879 roku i po wybudowaniu drugiej śluzy będzie wymagała modernizacji. Śluzy znajdują się na szlaku z Jeziora Bełdany do Jeziora Nidzkiego. Planowane zakończenie inwestycji to czerwiec 2020 roku, a jej koszt to blisko 26,5 mln złotych.

pisz1

Poprawiony: wtorek, 30 lipca 2019 15:48