"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



81. ROCZNICA BOHATERSKIEJ OBRONY MODLINA

Email Drukuj PDF

modlin 81

 

Dwie oferty na budowę pomnika Tadeusza Wendy - założyciela gdyńskiego portu

Email Drukuj PDF

wenda

Projekt pomnika Tadeusza Wendy autorstwa rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera, monument usytuowany jest na cokole, postać z podniesioną lewą ręką zwrócona jest w stronę nabrzeża, pod prawą ręką trzyma zwoje map; mat.prasowe UM/gdynia.pl

Do drugiego przetargu na budowę pomnika Tadeusza Wendy przystąpiło dwóch wykonawców. Postać wybitnego inżyniera, założyciela gdyńskiego portu, stanie na końcu pirsu nr 1 u nasady mola Rybackiego. Ze względu na powtórne postępowanie, prawdopodobny termin odsłonięcia pomnika to wiosna 2021 roku.

Monument zrealizowany został na podstawie zwycięskiego projektu toruńskiego rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego-Jagenmeera, który wygrał konkurs zorganizowany przez miasto w 2017 roku. W konsultacjach, podczas powstawania pomnika, brali udział: wnuczka Tadeusza Wendy - Hanna Wenda-Uszyńska oraz Wojciech Szczurek, prezydent miasta Gdyni.

Prawie trzymetrowa rzeźba z brązu prezentuje inżyniera stojącego na cokole i roztaczającego wizję portu w Gdyni. W prawym ręku trzyma on zwoje map i dokumentacji, przedstawiających koncepcje swojego dzieła. Lewą ręką wskazuje w kierunku nabrzeża. Postać oddaje realistyczny charakter i ustawiona została na ponad metrowej podstawie z litej bryły szarego granitu.

- Jestem przekonany, że pomnik ojca założyciela portu, wizjonera i wspaniałego człowieka jakim był Tadeusz Wenda, już na wiosnę przyszłego roku, na stałe zamieszka w Gdyni. Postać wybitnego inżyniera jest nieodłącznym elementem historii naszego miasta i jestem dumny, że mogłem osobiście brać udział w procesie tworzenia tego dzieła - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Poprawiony: środa, 23 września 2020 18:12 Więcej…
 

Zapraszamy 1 października

Email Drukuj PDF

na rondo

na rondo 01

 

Odnaleźć Orła - pierwsze prace i ustalenia w sprawie wyprawy w poszukiwaniu ORP Orzeł

Email Drukuj PDF

orp orze   w gdyni

fot. Wikipedia

23 września, w środę, o godz. 12:30 - Akademia Morska zaprasza na pokład Nawigatora XXI, który to w przyszłorocznej wyprawie odegra główną rolę, ponieważ to na nim popłyniemy na Morze Północne, w rejon, w którym najprawdopodobniej zatonął legendarny okręt RP.

Gdy przed kilkoma miesiącami AMS przystąpiła do Narodowego Programu Poszukiwania Wraku Polskiego Okrętu Podwodnego ORP Orzeł, wiedziała, że dołączając do inicjatywy Stowarzyszenia "Wyprawy Wrakowe", włącza się w przedsięwzięcie o niezwykłym charakterze, wymagające, pełne niewyjaśnionych okoliczności.

Wykorzystanie nowych metod i najnowszych dostępnych technologii, wraz z doświadczeniem i zaangażowaniem specjalistów może - według pomysłodawców projektu - dać tym razem rezultat, jakiego oczekuje się już od lat: jest szansa, by odnaleźć owiany legendą wrak ORP Orzeł. Co oczywiste, przygotowanie wyprawy wymaga wiele pracy, a także sprzyjającego czasu - głównie: pogody. Dlatego biorąc pod uwagę plany przystąpienia do działania latem przyszłego roku - 07-08 2021 - już teraz organizowane jest spotkanie robocze uczestników programu.

Podczas spotkania będzie okazja porozmawiać zarówno z przedstawicielami AMS - specjalistami hydrografii, załogą i kapitanem statku, jak i przedstawicielami Stowarzyszenia Wyprawy Wrakowe: Peterem Wytrykowskim i Mariuszem Borowiakiem.

Cel spotkania w Akademii to m.in. omówienie wstępnych planów, głównych założeń oraz identyfikacja szczegółowych celów przyszłorocznego przedsięwzięcia, a także przedstawienie stanu wiedzy na temat wraku oraz początkowy harmonogram kolejnych etapów przygotowań do ekspedycji poszukiwawczej.
Źródło: Akademia Morska w Szczecinie

Poprawiony: wtorek, 22 września 2020 14:54
 

102. rocznica powstania Ligi Morskiej i Rzecznej

Email Drukuj PDF

rocznica 102

rocznica 102 01

Poprawiony: wtorek, 22 września 2020 14:08
 

Supraski System Wodny dawniej i dziś

Email Drukuj PDF

Źródło: Wody Polskie

1. widok na staw i fabryk   zacherta pocz-Widok na staw i fabrykę Zacherta, pocz. XX w.; Wody Polskie

Już 250 lat temu supraski kronikarz, bazylianin ks. Mikołaj Radkiewicz, zastanawiał się nad ustaleniem daty powstania tego hydrotechnicznego obiektu w skład którego wchodzi 2,5 km kanału, grobla rozdzielająca kanał od rzeki i 7 ha staw młynowy. W kronice supraskiego zakonu ks. Radkiewicz pisał, że twórcą Systemu Wodnego był opat ks. Nikodem Szybiński, który zarządzał Supraślem i jego dobrami w latach 1635-1643. W źródłach historycznych kanał zwany był "Kopanicą" lub "Rzeką Kopaną", staw młyński natomiast miejscowi określali jako "Zajma" lub "Binduga".
Istnieją przesłanki by sądzić, że Supraski System Wodny powstał na początku funkcjonowania klasztoru, czyli w I połowie XVI wieku. Z najstarszego, znanego do tej pory dokumentu z 13 października 1510 r. wynika, że Aleksander Chodkiewicz pozwolił prawosławnym mnichom reguły św. Bazylego przenieść się z Gródka do Supraśla i zezwolił budować im na rzece jazy, czyli zajmy wodne.
Supraski System Wodny powstał w celach gospodarczych i umożliwiał funkcjonowanie klasztornych manufaktur na terenie folwarku, określanych w oryginalnych dokumentach mianem fabryk. Znajdowały się one tuż za założeniem ogrodowo-parkowym. W skład fabryk wchodziły dwa młyny o dwóch kołach, tartak, "folusze" oraz papiernia pracująca dla słynnej w całej ówczesnej Rzeczypospolitej supraskiej drukarni.

Poprawiony: poniedziałek, 21 września 2020 13:00 Więcej…
 

WYWIAD Z KPT. Ż.W. ANDRZEJEM KRÓLIKOWSKIM - PREZESEM LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ

Email Drukuj PDF

krikowski

CZYTAJ TU:

https://zeglarski.info/artykuly/aktywny-rok-ligi-morskiej-i-rzecznej/

Poprawiony: piątek, 18 września 2020 16:05
 

NARODOWE MUZEUM MORSKIE ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

historia-jednych-wakacji

Poprawiony: czwartek, 17 września 2020 15:55
 

KONKURS NA NAZWY WYSP POWSTAJĄCYCH W RAMACH INWESTYCJI MORSKICH

Email Drukuj PDF

Zagłosuj na nazwę nowych wysp

konkurswyspy

Rozpoczynamy drugi etap konkursu na nazwy nowych sztucznych wysp powstałych na Zalewie Wiślanym oraz Zalewie Szczecińskim. W głosowaniu internetowym każdy będzie mógł oddać głos na jedną z pięciu finałowych propozycji przewidzianych dla każdej z wysp. Głosowanie internetowe potrwa od 7 do 20 września 2020 roku.

GŁOSUJ TU:

https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/zaglosuj-na-nazwe-nowych-wysp

logo minist

Poprawiony: wtorek, 15 września 2020 18:40
 

Niedługo neutralizacja jednej z największych bomb lotniczych II wojny światowej

Email Drukuj PDF

tb

fot. Wikipedia
W połowie października nurkowie 8. Flotylli Obrony Wybrzeża przystąpią do neutralizacji bomby Tallboy, leżącej na dnie Kanału Piastowskiego w Świnoujściu. To jedna z największych bomb lotniczych, które były zrzucane podczas II wojny światowej.
Bomba Tallboy o masie całkowitej 5400 kilogramów została odkryta podczas prac pogłębieniowych na torze wodnym Świnoujście-Szczecin we wrześniu 2019 r. Nurkowie 8. Flotylli Obrony Wybrzeża oczyścili tor wodny z mniejszych niewybuchów oraz pracowali wspólnie z naukowcami z Politechniki Poznańskiej nad najbezpieczniejszą koncepcją neutralizacji bomby - poinformowały w piątek służby prasowe zachodniopomorskiego wojewody.
"Bomba zostanie zneutralizowana metodą deflagracji, czyli wypalania materiału wybuchowego w miejscu znalezienia" - powiedział dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego urzędu wojewódzkiego Paweł Rodzoś. "Ta metoda wymaga również specjalistycznego przygotowania obiektu, więc cała akcja potrwa kilka dni. Jak dotąd, to największa w Polsce tego typu akcja neutralizowania powojennych niewybuchów" - dodał.
Szczególne zasady bezpieczeństwa podczas akcji będą obowiązywały Gaz-System, Terminal LNG i Żeglugę Świnoujską. Wyznaczone zostaną strefy bezpieczeństwa na lądzie i na Zalewie Szczecińskim, torach wodnych oraz przyległych do miejsca neutralizacji akwenach.
Opracowane zostaną także strefy ewakuacji dla mieszkańców Świnoujścia. Z uwagi na wielkość ładunku oraz wielkość stref bezpieczeństwa do współpracy zostali zaproszeni również przedstawiciele strony niemieckiej.
Odnaleziony Tallboy może być jedną z bomb, które zrzucono w 1945 r. na przebywający wtedy w świnoujskim porcie niemiecki pancernik Lutzow.(PAP)
Z mediów

Poprawiony: sobota, 12 września 2020 16:04