WYSTAWA PLENEROWA "GDYNIA MIASTO PORTOWE"
środa, 17 lutego 2016 08:08
W niedzielę 14 lutego uroczyście otwarta została wystawa plenerowa "Gdynia miasto portowe". Jej organizatorami są Muzeum Marynarki Wojennej, Archiwum Marynarki Wojennej, Archiwum Państwowe w Gdańsku i Stowarzyszenie Przyjaciół Archiwum Państwowego w Gdańsku ze wsparciem Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. Wystawa poświęcona początkom i rozwojowi Gdyni na 18 planszach przedstawia unikatowe dokumenty i fotografie, które pochodzą ze zbiorów archiwów oraz muzeum i wpisuje się w cykl wydarzeń związanych z obchodami dziewięćdziesięciolecia miasta. Słowami: "nie byłoby Gdyni bez portu i bazy Marynarki Wojennej, ale też i odwrotnie - nie byłoby portu i bazy bez Gdyni oraz jej mieszkańców" - dyrektor MMW, Tomasz Miegoń, określił rolę wzajemnych zależności, splatających powstające miasto i jego mieszkańców z tworzącymi się 90 lat temu portami - handlowym i wojennym. To wspólnota losów trwająca nierozerwalnie do dziś.
Wystawę można oglądać do 11 września 2016 roku. rel (Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni)
Poprawiony: środa, 17 lutego 2016 08:09
ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA
poniedziałek, 15 lutego 2016 18:14
Poprawiony: poniedziałek, 15 lutego 2016 18:15
WYJAZDOWE POSIEDZENIE SEJMOWEJ KOMISJI GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
poniedziałek, 15 lutego 2016 15:09
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej 22 lutego 2016 (poniedziałek), godz. 10:00 posiedzenie wyjazdowe Świetlica Urzędu Morskiego w Gdyni, ul. Bernarda Chrzanowskiego 10. - Informacja na temat sytuacji portów i stoczni wschodniego wybrzeża (modernizacja infra- i suprastruktury) Referują: - Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, - Minister Infrastruktury i Budownictwa. - Informacja na temat działalności spółek portfelowych MARS FIZ na Pomorzu Wschodnim - referuje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Informacja na temat budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - referuje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Sejm.gov.pl
Poprawiony: poniedziałek, 15 lutego 2016 15:16
NOWE JEDNOSTKI ZARZĄDU MORSKIEGO PORTU W GDAŃSKU
niedziela, 14 lutego 2016 18:09
W gdańskim porcie pojawiły się kilka tygodni temu dwie nowe łodzie zakupione w ramach programu "Wymiany taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jedna to łódź hydrograficzno-inspekcyjna, druga - ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania. O łódź hydrograficzną, podobną do "gdańskiej", wzbogacił się także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W grudniu 2015 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło dwie umowy o dofinansowanie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA. Podpisy pod umowami dla projektów: "Inwestycje wpływające na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" oraz "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku" złożyli: po stronie Beneficjenta - Dorota Raben i Jerzy Melaniuk, a ze strony CUPT - Paweł Szaciłło. Wartość całkowita "Inwestycji wpływających na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" wyniosła ponad 4,9 mln zł, z czego dofinansowanie UE (na które składają się fundusze z państw członkowskich, w tym Polski) stanowi ponad 4 mln zł. Przedsięwzięcie zrealizowane w 2015 r. miało na celu poprawę bezpieczeństwa Portu poprzez modernizację statku pożarniczego Strażak 6 oraz wyposażenie nowotworzonego Ośrodka Ratownictwa ZMP Gdańsk SA w środki łączności i sprzęt komputerowy. Bezpośrednim, głównym rezultatem projektu będzie skrócenie czasu dotarcia jednostki do najdalszego miejsca odpowiedzialności w granicach administracyjnych portu Gdańsk. Drugim realizowanym ostatnio programem inwestycyjnym była "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jego wartość całkowita wyniosła ponad 9,85 mln zł, w tym 3,2 mln zł dofinansowania UE, które pochodzi ze składek państw - członków UE, w tym z Polski. W ramach inwestycji zostały zakupione dwie jednostki pływające: motorówka hydrograficzno-inspekcyjna oraz ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania. Do funkcji i zadań, które mają być realizowane przez nowe specjalistyczne jednostki pływające Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, wraz z wyposażeniem hydrograficznym i do badań środowiskowych należą przede wszystkim: - wykonywanie sondaży dna akwenów portowych, - wykonywanie badań jakości pionowych ścianek szczelnych nabrzeży portowych, - lokalizacja przeszkód podwodnych, - wykrywanie zagrożeń środowiska wodnego - obiektów mechanicznych, zagrożeń fizykochemicznych, - monitoring ogólnodostępnych nabrzeży, w tym linii cumowniczo-odbojowych, - udział w ograniczaniu, neutralizacji lub likwidacji skutków takich zdarzeń niebezpiecznych dla środowiska, jak np. rozlewy olejowe na akwenach portowych. Oba projekty otrzymały dofinansowanie z działania 7.2. Rozwój transportu morskiego Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Większa, z dwóch zakupionych przez zarząd portu w Gdańsku, łódź hydrograficzna Portowiec ma konstrukcję stalową. Mniejsza, ale szybsza, interwencyjna łódź - Piorun - to jednostka laminatowa (ze wzmacnianego włóknem szklanym tworzywa sztucznego). Obie zostaną po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowane podczas uroczystości chrztu i wprowadzenia do eksploatacji w I połowie marca.
Poprawiony: niedziela, 14 lutego 2016 18:11
Więcej…
96. ROCZNICA ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM - RELACJA
piątek, 12 lutego 2016 20:03
W dniu 10 lutego 2016 roku w Pucku obchodziliśmy 96 Rocznicę Zaślubin Polski z Morzem. Organizatorem uroczystości była Liga Morska i Rzeczna oraz Burmistrz Miasta Pucka. Na zaproszenie Prezesa Ligi Morskiej i Rzecznej oraz Burmistrza Miasta Pucka uroczystości zaszczycił swoją obecnością Pan Andrzej Duda - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Uroczystości rozpoczęły się na Rynku przed Ratuszem Miejskim. W Farze pod wezwaniem św. Piotra i Pawła arcybiskup Leszek Sławoj Głódź w towarzystwie kapelana Ligi Morskiej i Rzecznej księdza kanonika Waldemara Krzywińskiego oraz księży z Diecezji Gdańskiej odprawił uroczystą Mszę Świętą. Po Mszy Świętej w porcie odbyła się dalsza część uroczystości. Wysłuchaliśmy wystąpienia Prezydenta RP, w którym przypomniał o roli Morza Bałtyckiego dla Rzeczypospolitej Polskiej, o obowiązku Władz oraz całego społeczeństwa Naszej Ojczyzny w zakresie wykorzystania Morza Bałtyckiego dla dalszego rozwoju Ojczyzny przez rozbudowę przemysłu stoczniowego, infrastruktury portowej, floty handlowej, rybołówstwa oraz marynarki wojennej. Poinformował o szerokich planach rozwoju żeglugi śródlądowej i gospodarki wodnej. Decyzją Prezesa Ligi Morskiej i Rzecznej, na wniosek Kapituły Odznaczeń Ligi Morskiej i Rzecznej, Pan Andrzej Duda, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej odznaczony został najwyższym odznaczeniem Ligi Morskiej i Rzecznej, Pierścieniem Hallera. Pierścień wręczył Prezes Ligi Morskiej i Rzecznej, Andrzej Królikowski w towarzystwie wiceprezesów Zarządu Głównego Ligi Morskiej i Rzecznej, Elżbiety Marszałek, Wacława L. Kowalskiego, kmdr por Marka Podjasa, kontradmirała Czesława Dyrcza, Przewodniczącego Kapituły Odznaczeń oraz Burmistrza Miasta Puck, Pani Hanny Pruchniewskiej. W dalszej części uroczystości odbyło się składanie wiązanek kwiatów przed pomnikiem gen. Józefa Hallera oraz tablicą pamiątkową poświęconą Zaślubinom Polski z Morzem Bałtyckim. W tegorocznych uroczystościach udział wzięła rekordowa liczba organizacji społecznych, instytucji związanych z morzem oraz żeglugą śródlądową, reprezentacje hufców harcerskich i oczywiście delegacje Ligi Morskiej i Rzecznej z całego kraju. Klub "Bractwo Wiślane" reprezentował Andrzej Frelek, Honorowy Członek Ligi Morskiej i Rzecznej oraz Wacław L. Kowalski, Prezes Zarządu.
Kronika zdjęciowa
Poprawiony: niedziela, 14 lutego 2016 11:24
Więcej…
SĄ KONCEPCJE UNIWERSALNYCH STATKÓW WIŚLANYCH
czwartek, 11 lutego 2016 18:03
Na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej tworzone są nowatorskie koncepcje statków o różnym przeznaczeniu. Wśród nich są statki rzeczne, będące konstrukcjami innowacyjnymi, jak śródlądowy wycieczkowiec o napędzie motorowo-elektrycznym czy uniwersalne, ekologiczne statki modułowe.
Moduł rzecznego statku członowego, zaprojektowanego na Politechnice Gdańskiej
Zbudowanie statków członowych, będących barkami pchanymi, ujęto w opracowanym na gdańskiej uczelni projekcie "Nowa generacja przyjaznych środowiskowo statków śródlądowych i przybrzeżnych dla polskiego systemu dróg wodnych relacji Wschód-Zachód". Ten międzyuczelniany projekt, zrealizowany w ramach europejskiego programu Eureka, stanowił element szerszego opracowania. Obejmował on również uwarunkowanie środowiskowe czy lokalizację przystani i portów rzecznych, na odcinku międzynarodowej drogi wodnej E 70 Berlin - Królewiec (Kaliningrad).
- Opracowaliśmy dokumentacje studialne czterech członowych statków rzecznych - powiedział prof. dr hab. inż. Kozak WOiO PG. - Są to kontenerowiec, masowiec, wycieczkowiec i pływające sanatorium. Każdy z tych statków jest przystosowany do pływania po Wiśle i pozostałych drogach wodnych, ale pod warunkiem, że osiągną one przynajmniej parametry żeglowności klasy międzynarodowej. Na razie trudno wymagać od armatorów, aby inwestowali oni w statki, które nie będą mogły swobodnie pływać po Wiśle i innych naszych szlakach wodnych. Zaprojektowane przez nas statki, będące rodzajem barek, mają długość 55 metrów i zanurzenie - do 1,2 metra. Mają być one pchane przez pchacze, co stanowi efektywny napęd hydrodynamiczny, bo śruba napędowa znajduje się z tyłu zestawu. Barki byłyby sprzężane z pchaczami, a także między sobą, tworząc zestawy. Urządzenia sprzęgające, umieszczone na dziobach pchaczy i rufach barek, stanowią nasz patent.
Poprawiony: czwartek, 11 lutego 2016 18:06
Więcej…
REJS ORP ISKRA DOOKOŁA ŚWIATA 20 LAT PÓŹNIEJ
środa, 10 lutego 2016 18:52
W czwartek, 11 lutego w Auli Akademii Marynarki Wojennej (wejście od ul. Grudzińskiego) odbędzie się seminarium pt.: "Rejs ORP Iskra dookoła świata we wspomnieniach jego uczestników - 20 lat później". ORP Iskra powrócił z rejsu w dniu 10 lutego 1996 roku po 300 dniach żeglugi i przebytych 37 740 mil morskich. Na jego pokładzie było 58 osób załogi, w tym 34 podchorążych, 18 osób załogi stałej, 5 wykładowców i lekarz. Seminarium rozpocznie się o godz. 10, a jego organizatorami są właśnie uczestnicy rejsu. Powrót ORP Iskra z rejsu dookoła świata związany był z 70 urodzinami Gdyni w dniu 10 lutego 1996 roku. Dziś od tamtych wydarzeń mija równo 20 lat. Ówcześni podchorążowie to już poważni oficerowie, a niektórzy już nawet rozstali się z mundurem. Niewiele osób zostało również w służbie z załogi stałej i wykładowców. Tu warto zaznaczyć, iż wśród załogi jako wykładowcy płynęły dwie Panie, które nadal prowadzą zajęcia w Akademii Marynarki Wojennej. Seminarium to będzie doskonałą okazją, aby wspomnieć rejs i przeżycia, które spotkały wtedy załogę, ale teraz już z innej perspektywy - 20 lat później. A działo się sporo od chrztu morskiego na równiku, przez prace przy żaglach, potężne sztormy, opłynięcie Hornu, Wigilię i Nowy Rok na morzu po wizyty w egzotycznych portach. Podczas spotkania przewidziane są nie tylko wystąpienia uczestników, ale również prezentacja wystawy fotograficznej, projekcja filmu, przekazanie pamiątek z rejsu do Muzeum Marynarki Wojennej oraz występ Chóru AMW z koncertem szant. Rejs ORP Iskra dookoła świata to jedyny taki rejs w historii Marynarki Wojennej RP. Okręt z Gdyni wyszedł 18.04.1995 roku, a powrócił 10.02.1996 roku. W tym czasie przebył 37 740 Mm, z czego na żaglach prawie 23 100 Mm. Rejs trwał 300 dni, w tym na morzu załoga spędziła 251 dni i 2 godziny. rel (Akademia Marynarki Wojennej)
Poprawiony: środa, 10 lutego 2016 18:55
10 LUTEGO 1920 R. DZIEŃ BYŁ DESZCZOWY
środa, 10 lutego 2016 09:18
"Zaślubiam Cię na znak rzeczywistego i wieczystego naszego panowania" Symbolicznych zaślubin dokonał gen. Józef Haller wrzucając platynowy pierścień - zakupiony przez polskich gdańszczan - w fale morza.
Poprawiony: środa, 10 lutego 2016 09:37
Więcej…
ZWIĄZKI LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ Z GDYNIĄ
wtorek, 09 lutego 2016 16:42
W dniu 10 lutego 1920 roku w Pucku odbyła się bardzo ważna uroczystość - akt zaślubin Polski z Morzem Bałtyckim z udziałem generała Józefa Hallera oraz licznego grona działaczy Ligi Żeglugi Polskiej z jej Prezesem kontradmirałem Kazimierzem Porębskim. W tym miejscu należy przypomnieć bardzo skróconą historię Ligi Morskiej i Rzecznej. W dniu 1.10.1918 roku w Warszawie powołane zostało elitarne stowarzyszenie "Bandera Polska", w którego skład wchodziło 25 członków - ekspertów od gospodarki morskiej, marynarki wojennej, żeglugi śródlądowej. Na Prezesa Zarządu "Bandery Polskiej" wybrano kontradmirała Kazimierza Porębskiego. Było to pierwsza w historii Polski organizacja społeczna o szerokim profilu morskim i rzecznym. Na mapach Europy nie było jeszcze Państwa Polskiego. W 1919 roku "Bandera Polska" przekształciła się w Ligę Żeglugi Polskiej, następnie w 1924 roku w Ligę Morską i Rzeczną a w 1930 roku w Ligę Morską i Kolonialną. W 1944 roku Ligę Morską i Kolonialną przekształcono w Ligę Morską. W 1953 roku władze komunistyczne zlikwidowały Ligę Morska i Rzeczną. Reaktywowana w 1982 roku przekształcona została w Ligę Morską i Rzeczną w 1999 roku.
W kilka miesięcy po uroczystości Zaślubin Polski z Morzem z inicjatywy kontradmirała Kazimierza Porębskiego inny członek Ligi Żeglugi Polskiej, inż. Tadeusz Wende przedstawił lokalizację budowy portu w Gdyni. Zasługą Ligi Żeglugi Polskiej była inicjatywa budowy portu handlowego w Gdyni. Inny członek Zarządu Głównego Ligi Żeglugi Polskiej Julian Rummel w 1922 roku przygotował pracę p.t. "Port w Gdyni", która przekazana została ministrom, posłom i wielu wpływowym osobom w Polsce w celu przekonania ich do budowy portu w Gdyni.
Poprawiony: wtorek, 09 lutego 2016 16:52
Więcej…
PRO MARI NOSTRO DLA KOLEGIATY W GDYNI
poniedziałek, 08 lutego 2016 20:36
W dziewięćdziesiątą szóstą rocznicę powrotu Polski nad Bałtyk i jej zaślubin z morzem oraz w dziewięćdziesiątą rocznicę nadania praw miejskich miastu Gdynia, Zarząd Główny Ligi Morskiej i Rzecznej Uchwałą z dnia 07 lutego 2016 uhonorował
Krzyżem "Pro Mari Nostro" Kolegiatę pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Gdyni
w uznaniu roli Świątyni jako duchowej patronki polskiego morza, oraz nierozerwalnych więzi Gdyni z morzem. "Trzymajmy się Morza" trwając na wachcie w codziennej wiernej służbie Rzeczypospolitej Polskiej.
Poprawiony: poniedziałek, 08 lutego 2016 20:38
|
|