"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



SEJMOWA KOMISJA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

sejbeztytuu

Poprawiony: środa, 02 marca 2016 20:01
 

REKORDOWA JEDNOSTKA W KOŁOBRZEGU

Email Drukuj PDF

wilson caen wilsonship

1 marca do Kołobrzegu zawinął, rekordowy dla tego portu, niemal 100-metrowy statek wielozadaniowy.
Jednostka Wilson Caen cumuje przy Nabrzeżu Zbożowym i oczekuje na załadunek. Jak dowiedzieliśmy się w Kapitanacie Portu, pobyt statku w Kołobrzegu potrwa jeszcze prawdopodobnie około dwóch dni, a następnie załadowana węglem drzewnym jednostka wyruszy na Islandię.
Według przepisów portowych, Port Kołobrzeg może obsługiwać jednostki handlowe o długości do 100 m i zanurzeniu do 4,7 metra. Statek Wilson Caen , zaliczany przez armatora do masowców (i funkcjonalnie jest zasadniczo masowcem otwartym lub szerokolukowym), a formalnie (wg notacji klasy) będący drobnicowcem podwójnoposzyciowym (jednostka posiada ładownie typu box shaped i nie ma międzypokładu, przystosowana jest jednak także do przewozu kontenerów) charakteryzuje 5,6 m zanurzenia, 99,9 m długości i 12,8 m szerokości oraz tonaż pojemnościowy brutto 2999 i nośność 4452 t.

Źródło: PortalMorski.pl

Poprawiony: środa, 02 marca 2016 19:37
 

NOWE JEDNOSTKI W PORTACH SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE

Email Drukuj PDF

strazak-26

Na statku pożarniczym i motorówce hydrograficzno-inspekcyjnej należących do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście we wtorek 1 marca 2016 r. podniesiono banderę . Nowoczesny sprzęt ratowniczy i pomiarowy poprawi bezpieczeństwo w portach.

Dodatkowo Strażak-26 zostanie ochrzczony. Matką chrzestną statku została Zyta Żmurkiewicz - żona Prezydenta Świnoujścia z uwagi na fakt, iż portem macierzystym jednostki będzie właśnie Świnoujście.
Strażak-26, mierzący ok. 33 m długości i 12 m szerokości, to holownik z klasą pożarową FiFi1. Zanurzenie konstrukcyjne jednostki wynosi 4,3 m. Statek, którego załoga liczyć będzie 3 osoby, zbudowano w tureckiej stoczni. Zadaniem jednostki będzie zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego w zespole portów Szczecin-Świnoujście. Zastąpi wysłużonego blisko 40-letniego Strażaka-25.

Z kolei Hydrograf-4 to motorówka hydrograficzno-inspekcyjna o długości blisko 15 m i szerokości 4,7 m. Jej zanurzenie to 1,5 m. Wyposażona jest w dziobowy strumień małogabarytowy i rozwija prędkość maksymalną nie mniejszą niż 20 węzłów. Mieści 12 osób. Jej załoga liczy dwie osoby plus hydrograf. Jednostka jest absolutnym novum w historii ZMPSiŚ SA. Jej zadania obejmują wykonywanie pomiarów batymetrycznych (czyli sondażowych) oraz pomiarów ukształtowania dna, a także badanie rodzajów gruntu, w tym osadów dna morskiego, jak również trałowanie hydrograficzne, czyli identyfikacja przeszkód zalegających na dnie. Ponadto daje możliwość zbierania danych do lokacji, tj. informacje o obiektach, wykonywania pomiarów geodezyjnych oraz opracowań kartograficznych.

Obie jednostki ZMPSiŚ SA zakupił pod koniec ubiegłego roku w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej zatytułowanego "Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA".

Poprawiony: wtorek, 01 marca 2016 18:19
 

KONFERENCJA "TRANSPORT WEEK 2016"

Email Drukuj PDF

logo transportweek 595 314

W dniu 8 marca na Wydziale Ekonomicznym UG w Sopocie ruszy konferencja Transport Week 2016. W wydarzeniu udział wezmą m. in. przedstawiciele czołowych linii żeglugowych i kontenerowych, portów morskich, operatorów terminali i portów oraz przewoźników intermodalnych, a także najważniejsze polskie instytucje związane z gospodarką morską.
Tegoroczny Transport Week to 3 dni międzynarodowych konferencji: Ports and shipping of tomorrow 2016, Baltic Container Conference 2016 oraz Intermodal Conference 2016, a także bezpłatna sesja polskojęzyczna, która odbędzie się drugiego dnia wydarzenia. W jej ramach odbędą się 3 seminaria.
"Rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce" to seminarium organizowane przez RIGP oraz portal Pracujwlogistyce.pl. Podczas spotkania zanalizowany zostanie polski rynek przewozów śródlądowych. Prof. Adam Bolt przedstawi uwarunkowania hydrotechniczne komunikacji śródlądowej, a Marek Świeczkowski przybliży temat innowacji w żegludze na przykładzie klastra Północ-Południe. W ramach tej sesji Michał Górski ze spółki Pętla Żuławska powie o rozwoju turystyki wodnej w Polsce.
Kolejne seminarium organizowane przez RIGP i Pracujwlogistyce.pl skupi się na wyzwaniach dla transportu intermodalnego. Uczestnicy spotkania dowiedzą się m. in. jak szukać połączeń i operatorów, a także o obsłudze zleceń spedycyjnych i transportowych w dobie najnowszych rozwiązań informatycznych.
Wydział Ekonomiczny UG zaprasza studentów do udziału w spotkaniu "Kształcenie studentów a oczekiwania rynku transportowego". Oprócz wystąpień przedstawicieli pracodawców Pomorza, którzy przybliżą profil "wymarzonego kandydata do pracy" swoimi doświadczeniami z praktyk podzielą się również studenci WE w ramach podsumowania badania "prawda o praktykach".
Transport Week to ważne wydarzenie zarówno w Polsce, jak i w Europie. Każdego roku gromadzi znakomitych prelegentów oraz przedstawicieli z branży polskiej oraz europejskiej. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął m. in. Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz oraz Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk.

PORTALMORSKI.PL

Poprawiony: niedziela, 28 lutego 2016 18:40
 

MGMiŻŚ - POTRZEBNE ZMIANY PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH ŻEGLARSTWA REKREACYJNEGO

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zapowiada zmiany przepisów w obszarze żeglarstwa rekreacyjnego.
- Po serii spotkań z przedstawicielami tej formy wypoczynku i sugestii płynących z tego środowiska wynika, iż jest potrzeba zmian obowiązujących przepisów, które są zbyt restrykcyjne i hamują rozwój tej branży - wyjaśnia szef resortu Marek Gróbarczyk.
Minister zapowiada, iż w najbliższym czasie zostanie przygotowana nowelizacja aktów prawnych. Głównym celem tych zmian jest wprowadzenie zachęt i popularyzacja tej formy wypoczynku.
- Formę aktywności i rekreacji poprzez żeglarstwo traktujemy jako jeden z istotnych elementów rozwoju gospodarki morskiej - dodaje minister.

Biuro prasowe MGMiŻŚ
Nie znamy szczegółów. Miejmy nadzieję, że liberalizacja...

jacht na skaleuszkodz1ef3ab245c68777300a02916418ce5a2

Poprawiony: sobota, 27 lutego 2016 15:24
 

ZESPÓŁ DS. OPRACOWANIA STRATEGII BEZPIECZEŃSTWA MORSKIEGO PAŃSTWA

Email Drukuj PDF

bbn26022016bbn1-16284

Jak donosi Portal Morski pod egidą BBN zainaugurowano w czwartek prace nad opracowaniem strategicznej koncepcji bezpieczeństwa morskiego Polski. Czas najwyższy wrócić do Bałtyku i pomyśleć o zabezpieczeniu naszych interesów na morzu - powiedział wiceszef Biura Jarosław Brysiewicz.
Jak powiedział szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Paweł Soloch: "Polska nie wykorzystała w pełni potencjału, który wynika z nadmorskiego położenia kraju. Brak jasnej koncepcji przeznaczenia i możliwości wykorzystania Marynarki Wojennej prowadził również do selektywnego planowania jej rozwoju, a co za tym idzie - przyjmowania programów modernizacyjnych, które nie przystają w pełni do zmieniających się obecnie uwarunkowań bezpieczeństwa"
Wsparcie dla prac nad koncepcją zadeklarował obecny na inauguracji szef sejmowej Komisji obrony Michał Jach (PiS). Ocenił, że "od 1989 r. Polska odwróciła się od morza" i od tego czasu nie powstał żaden dokument, który by określał rolę morza w życiu i rozwoju kraju.
Również wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Krzysztof Kozłowski mówił, że potrzebna jest odbudowa Marynarki Wojennej. "Używam celowo słowa odbudowa, mając świadomość fantastycznych, pięknych, historycznych tradycji okresu dwudziestolecia międzywojennego"
Na inauguracji prac zespołu, który ma opracować strategiczną koncepcję bezpieczeństwa morskiego, obecni byli również najważniejsi dowódcy wojskowi.
Do końca czerwca zespół ma przedstawić roboczy tekst koncepcji strategicznej, następnie ma on zostać skonsultowany z zainteresowanymi stronami. Ostateczna wersja ma być gotowa do ogłoszenia przez Prezydenta RP na święto Marynarki Wojennej 28 listopada 2016 r. Dokument ma mieć charakter koncepcyjny i być wkładem do przyszłych dokumentów strategicznych.

Poprawiony: piątek, 26 lutego 2016 16:13
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

kapitan opuszczaff65e6156dc8add05d85a18951c64c2ajan wikliski 01

Poprawiony: czwartek, 25 lutego 2016 18:08 Więcej…
 

PIERWSZA KOMERCYJNA DOSTAWA GAZU LNG - 16 LIPCA

Email Drukuj PDF

link nwonoivaplgsio29xtohvjookur55gq1w300h223uid 8c420d40682b07d983fbafed7bdca1a21449833461663 width 200 play 0 pos 0 gs 0 height 112

16 lipca do terminalu LNG w Świnoujściu przypłynie gazowiec z pierwszą komercyjną dostawą gazu skroplonego do Polski - poinformował w środę na posiedzeniu sejmowej Komisji ds. energii i skarbu państwa prezes Polskiego LNG Jan Chadam.
Po raz pierwszy metanowiec z Kataru - statek Al Nuaman - wpłynął do świnoujskiego gazoportu 11 grudnia ub. roku, jednak była to techniczna dostawa surowca. Na początku lutego ten sam statek dotarł do Polski z drugim transportem skroplonego gazu ziemnego. Gigantyczna jednostka o długości ponad 315 metrów miała w swoich zbiornikach gaz przeznaczony również do technicznego rozruchu gazoportu. W lipcu, jak wynika ze słów Chadama, do Świnoujścia ma przepłynąć pierwszy statek z komercyjnym ładunkiem błękitnego paliwa.
7 stycznia 2016 r. rozpoczęto testy systemu regazyfikacji oraz wysyłki gazu ziemnego pochodzącego z pierwszej dostawy z terminalu LNG w Świnoujściu do krajowego systemu przesyłowego. Od 8 stycznia 2016 r., równolegle z wysyłką gazu do sieci, rozpoczął się etap regulacji i testowania poszczególnych ustawień terminalu LNG, w tym optymalizacja oraz stabilizacja procesu regazyfikacji.

Poprawiony: czwartek, 25 lutego 2016 13:03 Więcej…
 

MOST W MIKOŁAJKACH z historią Pana Roberta w tle.

Email Drukuj PDF

mikolajki-most-dla-pieszychmikolajki07mikolajkistary

Znaczna część jednego z najbardziej znanych na Mazurach mostów - mostu dla pieszych w Mikołajkach - została zdemontowana. Aby tego dokonać na Mazury ściągnięto specjalistyczne dźwigi, demontaż trwał dwa dni. Wkrótce w tym miejscu stanie nowa przeprawa.
Jak powiedział PAP kierownik budowy Krzysztof Chyrek, pylony mostu i jego dźwigary zostały zdemontowane. Robotnicy pracowali nad tym dwa dni. Aby zdemontować konstrukcję mostu do Mikołajek przyjechały dźwigi, które mogą unieść 350 ton. "Samej kładki teraz jeszcze nie zdemontujemy, najpierw położymy nową, a następnie starą zdemontujemy od spodu" - powiedział PAP Chyrek.
Zdemontowany most rozpięty nad przesmykiem jezior Mikołajskie i Tałty był jednym z najbardziej charakterystycznych mostów na Mazurach. Tysiące ludzi od lat właśnie tu robiły sobie pamiątkowe zdjęcia, stąd często fotografowano obowiązkowy element widokówek z Mazur - wioskę żeglarską w Mikołajkach. Przeprawa była jednak w tak fatalnym stanie, że kawałki z niej wpadały do jeziora i zagrażały przepływającym pod mostem jachtom. Władze miasteczka uznały, że remont mostu nie ma sensu i postanowiły - z wykorzystaniem unijnych pieniędzy - zbudować nowy most dla pieszych.

mikolajki2projekt-nr-1-wybrany-233476mikolajki2-l

Architektonicznie nowy most będzie przypominał rozpięty żagiel; most będzie miał podporę w wodzie, a pylon połączy się z kładką linami. Taki projekt wybrali w internetowym głosowaniu mieszkańcy. Całość ma być gotowa jeszcze przed wakacjami.
Koszt demontażu starego mostu i budowa nowego to 6,1 mln zł. Jest to jedna z pierwszych w woj. warmińsko-mazurskim inwestycji finansowana ze środków unijnych na lata 2014-2020.
W Mikołajkach dla aut przeznaczony jest oddzielny most w ciągu drogi krajowej nr 16. Natomiast pociągi przejeżdżają przez wiadukt.

Poprawiony: środa, 24 lutego 2016 18:05 Więcej…
 

"HORYZONT II" ROZPOCZĄŁ SEZON

Email Drukuj PDF

horyzont ii 1horyzonthoryzont11194511 633860863425065 1978477006106283668 o

Statek szkoleniowo-badawczy Akademii Morskiej w Gdyni Horyzont II, dowodzony przez kpt.ż.w. Ireneusza Lewandowskiego, rozpoczął kolejny, szesnasty już, sezon praktyk morskich. Pierwsi, praktykę manewrowo-radarową przechodzą studenci III roku Wydziału Nawigacyjnego AMG. Statek służy nie tylko studentom Akademii Morskiej w Gdyni. Marynarskie praktyki przejdą na nim w bieżącym sezonie także uczniowie średnich szkół morskich z Gdańska i Szczecina.
Od momentu wejścia do służby w 2000 roku, Horyzont II wykorzystywany jest także przez Polską Akademię Nauk do utrzymywania komunikacji z Polską Stacją Polarną na Spitsbergenie oraz realizacji międzynarodowych programów badawczych w archipelagu Svalbard. W ciągu minionych 15 lat eksploatacji Horyzont II odbył już 36 podróży na Spitsbergen. Na przełomie lat 2000/2001 popłynął także na wody Antarktyki z zaopatrzeniem dla polskiej stacji polarnej im. Henryka Arctowskiego na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych. Łącznie na jego pokładzie przeszkolono ponad 3 600 przyszłych marynarzy i oficerów floty.
W bieżącym roku statek dwukrotnie popłynie na Spitsbergen z zaopatrzeniem oraz zmieniającymi się grupami polarników. W rejsach arktycznych, tradycyjnie uczestniczą także, w ramach praktyk morskich, studenci Wydziału Elektrycznego AMG. Drugi, wrześniowy rejs na Spitsbergen, będzie także ostatnią podróżą tegorocznego sezonu morskich praktyk Horyzonta II.

rel (Akademia Morska w Gdyni)

Poprawiony: środa, 24 lutego 2016 07:52